Zobacz pełną wersję : [C-MAX 2003-2007] Montaż sprzęgieł SAC i XTEND bez przyrządu.
C-MAX_Member 27-01-2015, 18:46 Panowie czy ktoś z Was montował takie sprzęgła bez specjalnego przyrządu do wstępnego napięcia sprężyny docisku? Pytam bo taki przyrząd jest drogi w zakupie na jednorazowe użycie a bez tego to troche strach się za to brać. A może ktoś ma własnej roboty taki przyrząd lub wie ile kosztuje wypożyczenie tego cacuszka?
Rafał A.(antek) 29-01-2015, 00:59 wypozyczenie ze 100 kupno z 800, a ford do swoich sprzęgieł nie mowi nic o stosowaniu przyządow. Niemniej zamiennik LUK a ma oznaczenie by stosowac przyrząd
C-MAX_Member 29-01-2015, 05:49 W necie wyczytałem że sprzęgła samonastawne LUK czy SACHS wymagają przy montażu właśnie przyrządu do ściśnięcia sprężyny tależowej. Na stronie SACHSa czyli tej firmy której zestaw chcę załozyć do autka napisali że można przykręcać na krzyż po jednym obrocie śruby bez tego przyrządu. Tylko ciekawe jakie jest ryzyko że sprężyna się nie wykrzywi?? niespodzianka po złożeniu skrzyni z nieprawidłowo działającym sprzęgłem nie będzie należeć do miłych :/ http://www.zf.com/eu/content/pl/poland/sachs_pl/articles_and_technical_informations/cluches.html
Mam jeszcze pytanko dla wtajemniczonych, czy znacie momenty dokręcania śrub dwumasy i docisku??
piter!!! 29-01-2015, 06:17 Bez przyrządu albo przeciagniesz sprezyne i będzie się szybko slizgac albo popekaja samonastawniki. Ale jest na to sposób. Bierzesz katownik o długości średnicy koła zamachowego i wiersz na końcach dwa otwory. Przez te 2 otwory wkrecasz długie śruby fi 8 z nakretkami. Pod katownik dajesz dystans na środku sloneczka. Teraz tymi dwoma nakretkami tak długo dokrecasz aż tarcz zetknie się z kołem zamachowym. Wtedy to razem skrecasz. Nie radzę bez tego bo przeciagniesz sprezyne talerzowa. Wieczorem postaram się wstawić zdjęcie. Bardzo proste i skuteczne .
C-MAX_Member 29-01-2015, 06:40 Mniej więcej wiem o co chodzi ale jak masz jakieś obrazkowe wytłumaczenie to będzie fajnie. Ja myślałem jeszcze o dużym ściągaczu trójramiennym do łozysk bo taki trik zobaczyłem w google jak facet robił wymianę w C5 2.0 HDI.
Rafał A.(antek) 29-01-2015, 10:10 nie powiem wam co mówili nam specjaliści z Sachsa i Luk-a na szkoleniach bo to nieetyczne :)
C-MAX_Member 29-01-2015, 11:12 ... nie musisz :)
piter!!! 29-01-2015, 20:28 Jak byś chciał zdjęcie napisz mi na pw numer tel. Wyśle Ci mms
czytam i ........ , ja zakładasz NOWE sprzęgło żadnego przyrządu nie potrzeba , gdy zdejmujesz i ponownie zakładasz to dopiero może być potrzebne zwłaszcza jak to robi się 1 raz. Proszę poznajcie budowę docisku w takim sprzęgle a dopiero piszcie bo .........
Antek przyłączam się do twojego wpisu i ........... bo by było nie cenzuralne.
Rafał A.(antek) 29-01-2015, 22:24 swego czasu przyglądałem sie budowie docisków typu SAC i chyba jakis sobie rozbiorę. Zasadniczo to co robi przyrząd, robi pierwsze wciśniecie sprzęgła, tarcza się ustawia, luz w docisku jest kasowany. Jedyne co moze sie wydażyc (jakims cudem) podczas montażu to skrzywienie tarczy, przy dokrecaniu docisku bez jego odprężenia, i pokaleczenie słoneczka/tarczy/wieloklinu przy nie wycentrowanej tarczy.
Mechanizmy w sprzegłach LUK i Sachs róznia sie, wg mnie ten w Sachs jest bardziej skomplikowany.
Poprawcie mnie jeśli sie myle.
C-MAX_Member 30-01-2015, 07:08 Jedyne co moze sie wydażyc (jakims cudem) podczas montażu to skrzywienie tarczy, przy dokrecaniu docisku bez jego odprężenia, i pokaleczenie słoneczka/tarczy/wieloklinu przy nie wycentrowanej tarczy.
Mechanizmy w sprzegłach LUK i Sachs róznia sie, wg mnie ten w Sachs jest bardziej skomplikowany.
Poprawcie mnie jeśli sie myle.
Czytając posty na forum kilka osób miało właśnie problemy po wymianie dwumasy ze sprzęgłem i to właśnie raczej to skrzywienie sprężyny jest tego powodem chyba.
Bump: Zasadniczo to co robi przyrząd, robi pierwsze wciśniecie sprzęgła, tarcza się ustawia, luz w docisku jest kasowany.
Tu nie dokońca się zgodzę bo przyrządem raczej dociskasz spręzyne na tyle żeby obudowa docisku mogła bez naprężeń połączyć się z DKZ a następne wciśnięcie czyli sprężyna jest wciskana jeszcze dalej i wtedy ustawienie robi wysprzęglik. No chyba że ktoś wie jak głęboko wysprzęglik wciska sprężynę to wtedy można ją tak ustawić przyrządem.
C-MAX_Member 30-01-2015, 09:44 Chyba podejmę ryzyko montażu bez uzycia przyrządu jak nie będe miał wyjścia tylko podpowiedzcie czy dokręcając śruby wystarczy dokręcać tylko 3 umiejscowione co 120st na obudowie a 3 następne wkręcić po dojściu docisku do DKZ? Chciałbym się jeszcze dopytać z jaką siłą dokręca się koło oraz docisk w 1.6 tdci??
piter!!! 30-01-2015, 22:15 Nie ryzykuj. Wystarczy kawałek katownika i dwie śruby ósemki. Będzie Ci się sprzęgło slizgalo bo przeciagniesz sprezyne talerzowa na jej obwodzie. A tak dwoma nakretkami na srubach powoli będziesz wywierał nacisk na sprezyne aż docisk dojdzie do dkz. W ten sposób powstaje nacisk na sprezyne przez słoneczko o długich ramionach. Jak dokrecisz docisk w tradycyjny sposób to powstaje nacisk jakby od drugiej strony przez tarcz sprzęgła na sprezyne talerzowa na jej samym końcu, na obwodzie, na odcinku jakiegoś 1.5 cm. Powstaje tam taka siła że odksztalca właśnie tą część sprężyny nieodwracalnie. Wiem to z własnego doświadczenia. Pierwszy raz złożyłem bez przyrządu i przy 2000 obr był uslizg sprzęgła. Musiałem kupić nowy docisk i wystarczyło zamontować je za pomocą katownika wywierają nacisk na słoneczko. Skrecając w tradycyjny sposób to nawet jak będziesz dokrecal po 1/10 obrotu to i tak przeciąganiesz sprezyne .
C-MAX_Member 31-01-2015, 07:26 Piotrek zapodaj to foto tutaj w poście bo mam kiepski fon żeby zdjęcia na nim przeglądać. Napisz jeszcze jak długie te szpilki powinny być.
piter!!! 31-01-2015, 08:38 Ok. Pomierze i wstawie zdjęcie pod wieczór.
C-MAX_Member 31-01-2015, 11:18 Chciałbym się jeszcze dopytać z jaką siłą dokręca się koło dwumasowe oraz docisk w 1.6 tdci??
Ktoś coś na ten temat może wię??
bartosh80 31-01-2015, 12:29 Docisk znalazłem jak znajdę koło wkleję tłumaczenie opisu google - Ostrzeżenie! Uważaj, aby nie przytrzasnąć palców podczas wyjmowania narzędzia specjalne.
Moment obrotowy: M8, 24 Nm
Tłumaczenie do koła:216: Mechanizm korbowy, D4164T, MTX75
druk
koło zamachowe
usuwanie
Uwaga! Etapy usuwania w tej procedurze mogą zawierać szczegóły instalacji.
Zdjąć tarczę sprzęgła i docisk
Patrz: tarczy sprzęgła i tarczy dociskowej
Moment obrotowy: Koło zamachowe
Etap 1: 30 Nm
Etap 2: 90 stopni
Tłumaczenie trochę dziwne ale jest zrobione bezpośrednio z zamieszczonych ilustracji. Przy kole była kolejność dociągania śrub przy docisku brak.
piter!!! 31-01-2015, 18:39 Wstawiam poniżej zdjęcia. Od środka śruby do środka śruby jest 257 mm, śruby zwykłe 8 z nakrętkami o długości 110 mm. Jako dystansu użyłem koła zębatego od Abs z tylnego koła z Mondeo I. Ale możesz użyc cokolwiek innego. Bardzo proste i skuteczne.
http://i.imgur.com/pym3cBdl.jpg?1 (http://imgur.com/pym3cBd)
http://i.imgur.com/Vlmn966l.jpg?1 (http://imgur.com/Vlmn966)
http://i.imgur.com/QDw7omFl.jpg?1 (http://imgur.com/QDw7omF)
http://i.imgur.com/HaTJEBcl.jpg?1 (http://imgur.com/HaTJEBc)
C-MAX_Member 31-01-2015, 20:45 Piotrek dzieki za zdjęcia. Rozumiem że przy skręcaniu sprężyna równomiernie się ugina po całym obwodzie tak?? Ja prawdopodobnie bede musiał użyć jakiegoś starego łozyska jako dystans.
Wiesław tobie również dziękuje za info. Nie przypuszczałem że docisk jest tak lekko dokręcany tylko 24Nm.
Ten patent z kątownikiem da radę zastosować w zestawie do 2.0 tdci?
Wiem że temat stary
|