Zobacz pełną wersję : [Focus 2004-2008] Przekaźnik świec żarowych P138B-62
Witam
Trochę tematów na w/w temat - było na tym forum. Niestety nie nie znalazłem odpowiedzi na temat lokalizacji przekaźnika świec żarowych. Poniżej przedstawiam zdjęcie mojej skrzynki bezpieczników. Nie ma tam w/w przekaźnika. Poczytałem trochę nasze forum - koledzy piszą, że może być przymocowany na podłużnicy. Poniżej zdjęcia mojej podłużnicy (strona kierowcy lampa zdemontowana) z "podejrzanym" elementem. Czy to jest przekaźnik świec żarowych.
Sprawa dotyczy: Ford Focus 1,6 TDCi 109 KM, rok 2005.
Poniżej link do mazdy z instrukcją usunięcia błędu DTC P138 - może komuś się przyda.
https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_eng/mazda3/20060311105619/html/id0102c3836900.html
Pozdrawiam i proszę o pomoc.
Mam następujący problem drodzy koledzy w moim Focusie rocznik 2005 1.6 TDCI 90KM przebieg 223000km.
Przy zimnym silniku (najczęściej rano podczas pierwszego uruchamiania ale również po całodniowym postoju) auto nie ma mocy dokładnie tak jakby nie włączała się turbina przy 1800-2000 obrotów. Nie świeci się żadna kontrolka błędu. Po przejechaniu około 15 km wszystko wraca do normy. Auto normalnie dostaje "kopa" przy 2000 obrotów. Dodatkowo przy "domowym" odczycie błędów z komputera pojawia się błąd P138B ale tylko gdy silnik jest zimny i występuje problem. W momencie kiedy silnik się rozgrzeje i problem z mocą nie występuje to komputer błędu nie zgłasza. Dodatkowy objaw na zimnym silniku przy płynnym dodawaniu gazu i na biegu jałowym przy 3000 obrotach silnik zaczyna przerywać/dymić i lekko falować i ma problem z wejściem na wyższe obroty. Po głębszym naciśnięciu pedału gazu wchodzi na wyższe obroty. Po zagrzaniu problemów z płynnym zwiększaniu obrotów nie ma żadnych. Przeczyściłem przepływomierz ale wydawał się być czyściutki. Przeczyściłem przepustnice myśląc że się zawiesza razem z odkręceniem łopatki i wymianą uszczelniacza zgodnie ze wskazówkami z jednego z wątków forum. Przy zdjętym przewodzie dolotowym od przepustnicy i dodawaniu gazu odczułem że turbina ładnie podaje powietrze (sprawdzenie tylko prowizoryczne czy czuć nadmuch powietrza z turbiny). Około 3 miesiące temu wymieniony zawór EGR z powodu uszkodzonej elektroniki ale wówczas opisywane problemy nie występowały tylko był błąd komputera. w chwili obecnej oddałem auto do serwisu na zdiagnozowanie problemu i usunięcie usterki. Serwis stwierdził że błąd wskazuje na świece ( do tego też doszedłem po numerze odczytanego błędu ale pewności nie miałem ) ale pewni na 100% nie są i może się okazać że to wtrysk. Niestety wymiana świec się nie powiodła bo są zapieczone i nie chcą ich zerwać co z kolei zdaniem serwisu wiązało by się ze ściąganiem głowicy na co się nie zgodziłem. W-g mnie diagnoza nie jest zbyt trafna z tymi świecami bo na stan mojej wiedzy to są one potrzebne tylko do zapłonu silnika przy niskich temperaturach a silnik nie ma żadnych problemów z odpalaniem. Być może faktycznie jedna ze świec nie grzeje jak wskazuje serwis ale w-g mnie nie może to powodować braku mocy do czasu rozgrzania silnika. Jak sprawdzić prawidłowe działanie przepustnicy bo może samo przeczyszczenie nic nie dało i jednak to ona się zamyka. Po przeczyszczeni sprawdziłem na odkręconej ale podpiętej pod wiązkę i przepustnica jest cały czas otwarta a po wyłączeniu silnika zamyka się i otwiera 2/3 razy do skrajnych pozycji tak jak by się kalibrował silniczek krokowy. Ma ktoś jakieś pomysły bo mi się już skończyły? Mogę spróbować wymieniać na siłe świece bo są od tego spece którzy biorą 300 za sztukę zerwanej świecy ale wydatek nie mały a efekt może być żaden.
Zdecydowałem się na wymianę świec. Tak jak przypuszczałem 1 zerwana. Po wymianie błędu na komputerze nie ma żadnego ale poprawy brak. Ma ktoś jakieś pomysły/sugestie? Mi się skończyły.
pretorian2 26-05-2015, 09:04 Wymieniłeś tą zerwaną ? Na forum były opisywane przypadki w rocznikach wyższych od 05', że spalone świece powodowały wchodzenie samochodu w tryb awaryjny. Pal licho jakby dali 100% gwarancji, że za 300 wyciągną ale takiej nie dostaniesz... Sprawdzałeś czujnik ciśnienia na listwie ? on może powodować podobne objawy typu szarpanie, gaśnięcie, tryb serwisowy albo całkowity zgon przy tym nie wykazując żadnych błędów. Wydawało mi się, że w rocznikach 05' nie montowali w 1.6 tdci jeszcze przepustnicy, ale tak czy siak służy ona tylko do zapobiegnięciu nie rozbiegania silnika jak zaciągnie się olejem silnikowym gdy puści uszczelnienie turbo. - inaczej klapa gasząca.
Za wymianę świec z rozwierceniem i gwintowaniem zerwanej zapłaciłem 800 ale i tak się cieszę że się udało i nie trzeba było ściągać głowicy. Też myślałem o czujniku ciśnienia ale nic na to nie wskazuje. Silnik pracuje równo, komputer nie wskazuje żadnego błędu. Jest jakiś sposób żeby ten czujnik sprawdzić?
pretorian2 26-05-2015, 10:18 tylko podmiana i obserwacja, nowy ponad 500, ja bym spróbował używkę za 50 na alle...
Przychodzi mi do głowy że to może ponownie zawór EGR. Jak to sprawdzić?
Sprawdziłem odczyty z komputera na zimnym silniku kiedy występuje brak mocy za pomocą programu TorquePro na telefonie. Okazuje się że ciśnienie w kolektorze dolotowym podczas jazdy i na biegu jałowym w całym zakresie obrotów nawet nie drgnie i wskazuje cały czas 13,9 PSI (0,95 bar) a MAF wskazuje maksymalnie 30. Dodatkowo po przekroczeniu na biegu jałowym 3000 obrotów silnik nie równo pracuje i dymi. Po zagrzaniu silnika czyli przejechaniu średnio 15-20 km wszystko wraca do normy czyli ciśnienie w kolektorze zaczyna się "normalnie" zmieniać i osiąga do 30PSI (2 bar) przy mocniejszym "depnięciu" a MAF pokazuje 70-90. Czy dobrze wnioskuje że turbina mi się nie załącza? Próbowałem wykluczyć zawór EGR przez odpięcie wiązki ale nic to nie dało. Co może powodować że nie włącza się turbina jak silnik jest zimny?
pretorian2 26-05-2015, 22:42 turbo chodzi cały czas, nie ma czegoś takiego, że się załącza lub nie. Masz wersję 109 ze zmienną geometrią ? EGR najnormalniej zaślep w tym roczniku nie powinno wywalać MIL'a.
Mam wersje 90KM ale czy turbina jest ze zmienną geometria to nie wiem. Tak czysto rozsądkowo to zawór EGR ma jakieś 3 miesiące (wymieniony w ASO na nowy). Skoro turbina chodzi cały czas to może grucha (zawalona jest olejem) albo elektrozawór. Nie jestem mechanikiem ale gdzieś na forach czytałem że ludziska mają z tym problemy w tych silnikach
pretorian2 27-05-2015, 11:22 nie masz zmiennej geometrii w takim razie. Zainteresowałbym się czujnikami doładowania są 2 w wersji 90 koni znajdują się w okolicach przepustnicy.
Dokładnie o tym samym pomyślałem. Wyciągnąłem przewód dolotowy między przepustnicą i kolektorem w którym są te dwa czujniki. Po lewej prawdopodobnie czujnik ciśnienia a ten po prawej nie wiem co to za czujnik i składa się z 2 cieniutkich drucików. Były zabrudzone olejem. Przeczyściłem wszystko środkiem do tarcz hamulcowych ale efektu żadnego. Na odpiętych przewodach również brak poprawy. Czy brać pod uwagę czujnik ciśnienia skoro pokazuje mi program wartości ciśnienia w kolektorze dolotowym? Co to za czujnik ten po prawej stronie? I jeszcze jedno co mi chodzi po głowie. Jak zdiagnozować prawidłowe działanie mieszka i sztangi przy turbinie bez mierników ciśnienia? Sprawdziłem czy na przewodzie który jest doczepiony do mieszka przy turbinie jest podciśnienie i jest. Przewód ten również był usmarowany olejem jak zresztą cały mieszek. Może tu tkwi problem? Trochę boję się to demontować żeby czegoś nie poprzestawiać. Zaniepokoiło mnie również bardzo luźne schodzenie tego przewodu. Nie powinno być na nim jakiegoś zacisku? Skoro ten mechanizm jest taki czuły na podciśnienia a przewód luźno nachodzi na bolec od mieszka to może tu tkwi problem?
Wygląda na to, że uszczelnienie przewodu który wchodzi do mieszka/gruchy przy turbinie odniósł skutek. Zwykła plastikowa opaska zaciskowa i chyba po problemie :). Zobaczymy co czas pokaże.
Witam Wszystkich.
Poniżej zdjęcia lokalizacji przekaźnika świec żarowym w moim Focusie 1,6 TDCi rok 2005.
Przekaźnik znajduje się po lewej stronie (strona kierowcy) na wysokości intercoolera. Zdjęcia poniżej. Nowy (FoMoCo) kosztuje ok 200 - 250zł. Można poszukać na alledrogo przekaźniki od Peugeota lub Citroena - oznaczenie: G. Cartier 51252002 9640469680. Niebieska "zatyczka" służy do rozdzielenia przekaźnika od wiązki przewodów. Należy ją wyciągnąć z obudowy przekaźnika. Sam wspornik zamocowany jest za pomocą plastikowej spinki w kształcie strzałki (sam grot), należy końcówkę szczypcami "ścisnąć" i wepchnąć na drugą stronę blachy.
Pozdrawiam
Witam.
Niestety -10 C i Focus 1.6TDCI rok 11.2005 kombi nie odpala. Wydoiłem Akumulator do 0. Kręcił kręcił ale niczego nie wykręcił. Teraz go ładuje.
Mam interface i pokazuje mi błąd P138b. Oczywiście kontrolka świec się świeci jakieś 5-8 sekund, wszystkie pogasną, a ona dopiero po jakimś czasie, więc kontrolka działa, pytanie czy świece grzeją....
Pytanie:
1. Gdzie znajdują się świece, bo nie mogę ich namierzyć i jak je najprościej sprawdzić czy grzeją.
2. Gdzie znajduje się przekaźnik świec żarowych - chciałbym podmienić na inny, bo mam kolegę który ma taki sam model.
Dziękuję za odpowiedzi.
krzys1968 04-01-2016, 19:42 Swiece znajduja sie z tylu silnika od strony grodzi na wysokosci chlodnicy ERG , a tu link i tam zdjecia gdzie jest przekaznik http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=221278
technik08 04-01-2016, 22:22 Ja sprawdziłem oporność świec w skrzynce bezpieczników w komorze silnika .
Odłączyłem akumulator , wyjąłem wtyk i pomierzyłem omy do masy na pinach 24 do 27 - grube przewody 2,5 mm2 wszystkie zielone z pomarańczowym paskiem . Ma być nie więcej niż 1 om .
Ja sprawdziłem oporność świec w skrzynce bezpieczników w komorze silnika .
Odłączyłem akumulator , wyjąłem wtyk i pomierzyłem omy do masy na pinach 24 do 27 - grube przewody 2,5 mm2 wszystkie zielone z pomarańczowym paskiem . Ma być nie więcej niż 1 om .
Świetne rozwiązanie, dzięki za podpowiedź. Sprawdziłem i 2 świece mają 1,1 Ohm, a 2 świece milczą, zatem u mnie chyba to nie wina przekaźnika. Zaczne od wymiany wszystkich świec. Dzięki za naprowadzenie.
Ps nie mogę się doszukać tego przekaźnika bo cały dół mam zabudowany a z góry go nie widać ;/
technik08 06-01-2016, 18:51 Koledzy piszą o lokalizacji przed intercoolerem - przód za zderzakiem . Nie dam gwarancji , ale ze schematu wynika że nie jest klasyczny przekaźnik , lecz sterownik elektroniczny .
mikinowacki 25-07-2017, 12:41 Hejo. Wyświetla się problem grzania świec żarowych.
Mam następujące błędy
P1395
P138b
P0380
Mechanik mówi, że sprawdził świece żarowe i są dobre, że problem raczej po stronie sterownika. Myślicie, że powinienem kupić ten sterownik w ciemno i dać mu go zamontować? Gdzie znajduje się takowy sterownik, ciężko go wymienić?
Może sam przekaźnik padł?
Hooch180 25-07-2017, 14:01 Zastanawia mnie mocno, dlaczego mechanik sprawdzając świece nie sprawdził tak podstawowych rzeczy jak bezpiecznik i przekaźnik.
Sprawdź to najpierw. Numery bezpieczników i przekaźników do znalezienia w internecie.
ministerq 25-07-2017, 15:13 dlaczego mechanik sprawdzając świece nie sprawdził tak podstawowych rzeczy jak bezpiecznik i przekaźnik.
Ponieważ mu to nie wyskoczyło na komputerze. :D
elektrotech 25-07-2017, 17:00 Chyba wrócę do Polski i otworzę serwis samochodowy........... co jeden to ma "lepszego" mechanika.
dartronix 20-06-2020, 17:28 Witam.ja mam P138B-62 w fiesta mk6 1.6 tdci 2005r.Silnik odpala i pracuje ok.ale
z tym grzaniem świec jest coś nie tak.Podpiąłem żarówke zeby widzieć jak to sie zachowuje,Przekrecam kluczyk świece nie grzeja po odpaleniu załacza sie grzanie świec i wyłacza się dopiero po nagrzaniu silnika a wiec po dobrych kilku minutach przy temperaturze otoczenia 20 stopni i jak dodam gazu rzedu 3000 obr. to grzanie wyłacza.Jeżeli dobrze pamiętam to grzanie świec powinno być poniżej 4 stopni i napewno nie do zagrzania silnika.Napewno mam spaloną 1 świecę żarową,czy może być to przyczyną lub sterownik 3M5T-12A343-AA.Temat stary ale może ktos pomoże.
eżeli dobrze pamiętam to grzanie świec powinno być poniżej 4 stopni i napewno nie do zagrzania silnika
Czemu nie? :) Świece wspomagają pracę zimnego silnika
dartronix 20-06-2020, 18:07 Wyczytałem że musi byc spalone 4 świece aby wyrzucało taki bład.Poza tym wydaję sie że świece powinny być grzane już po przekreceniu kluczyka przed odpaleniem.
Poza tym wydaję sie że świece powinny być grzane już po przekreceniu kluczyka przed odpaleniem.
Komputer decyduje o tym, czy warto podgrzać komorę spalania jeszcze przed odpaleniem, czy świece będą dogrzewać już uruchomiony silnik. Chociaż jest to odrobinę nieintuicyjne, moim zdaniem nie ma się co za bardzo nad tym głowić - tym bardziej, jeśli silnik pali dobrze.
Co do błędu - P138B raczej wskazuje na zwarcie świec (albo połączeń gdzieś po drodze), a nie na przepalenie. Jeśli w Fieście działa to podobnie jak w Focusie, przy spalonych wszystkich świecach dostaniesz tryb awaryjny całego silnika i błędy typu P0380
dartronix 20-06-2020, 18:56 Zwarcia nie może być żarówke podpiąłem bezpośrednio na świece 3 pozostałe swiece sprawdzałem na pobór pradu biora po 10A i tak ma być.Mam oprócz tej fiesty mk3 2.0 tdci 2002r i już parę lat temu porównywałem działanie grzania świec w obu samochodach i tak w mk3 czy silnik zimny czy nagrzany przy odpaleniu zawsze sa grzane świece.Natomiast mk6 grzane byly tylko w zimie i absolutnie caly czas do osiągnięcia temperatury silnika.
dartronix 22-06-2020, 12:11 .Wygląda chyba że ma tak funkcjonować Po odpaleniu grzeją 3 min. jeżeli dodaję sie gazu pow.2000 obr.to wyłacza grzanie tak jest do nagrzania silnika.Jezeli silnik jest nagrzany nie włacza się grzanie świec.Podobny temat https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3609661.html
Może ktoś ma taki silnik 1,6 tdci 90ps 2005r bez dpf to by sprawdził działanie podłaczając żarówkę.
Witam. Mam Taki problem w Fordzie Focusie 1.6 tdci 109hp z 2005 roku mk2 samochód nie wyświetla żadnych błędów na desce jednak jedzie tak jakby w trybie awaryjnym nie ma mocy. Po podłączeniu komputera wyświetla się błąd P138b od swiec zarowych. Dodam że świece są nowe wiazka sprawdzona skrzynka bezpieczników też nie mogę znaleźć przekanika. Jeżeli ktoś może pomóc byłbym wdzięczny...
Przejrzyj ten temat od początku bo widzę że moderator już scalił do właściwego wątku :)
Tak tylko że ja już sprawdzałem wszędzie i za cholerne nie mogę znaleźć tego przekaznika....
Andrzej_K 04-11-2023, 05:09 Symbole od czego są dane przekaźniki wytłoczone są od spodu pokrywki skrzynki bezpieczników. (w komorze silnika) Są słabo widoczne i trzeba na nie patrzeć pod odpowiednim kątem do padającego światła
Witam. Wreszcie Znalazłem ten cholerny przekaznik tak jak pisaliście był z lewej strony pod spodem przed nadkolem. Teraz mam kolejne pytanie czy mogę założyć z innym numerem czy musi być taki sam? Oto numer mojego 3M5T-12A343-AA Fomoco
|