Zobacz pełną wersję : [Mondeo 2000-2007] Regulacja zaworów w silniku 2,0 16V


jez04
19-03-2015, 11:05
Witam
Jestem właścicielem Forda Maverick II z 2003r z silnikiem benzynowym 2,0 16v, w spisie forum nie ma takiego modelu, ale silniki są te same (Zetec E), które znajdują się w modelu Monedo. W związku z tym, że mam w samochodzie założoną instalacje LPG, postanowiłem zmierzyć wartości zaworów (czarna, z tworzywa pokrywa zaworów), więc jak doczytałem na forach, trzeba manualnie regulować zawory. Tu pojawia się pytanie: jakie powinny być właściwe luzy? Spotkałem się na forach z różnymi informacjami typu: ssące 0,15 wydech. 0,30, a także: ssące 0,11 do 0,18 wydechowe 0,20 do 0,27.
Kolejne moje pytanie dotyczy kwestii samych popychaczy. Przy mierzeniu luzu zaworowego okazało się, że popychacze nie mają tzw. płytek regulacyjnych, są to po prostu szklanki, które najprawdopodobniej wymienia się, przestawia po zdemontowaniu wałków rozrządu, czy tak? Czy ktoś może orientuje się jaki jest koszt jednej takiej szklanki?
Następne z moich pytań odnosi się do samego rozrządu. Chciałbym prosić o dokładną instrukcję wymiany paska, który z resztą był już zmieniany, lecz jeśli istnieje potrzeba zdjęcia wałków rozrządu, do regulacji zaworów, to trzeba zdjąć pasek i założyć nowy. Proszę więc o informacje jak tego samodzielnie dokonać.
Z góry dziękuje wszystkim Forumowiczom za pomoc.

Rafał A.(antek)
21-03-2015, 10:09
Wymienia sie szklanki, koszt ok 80 zł zamiennik może taniej. Trzeba zdjąć wałki.
Paska nie wymieniasz bo jest łancuch. Chyba ze to starszy silnik z mondeo mk2/focus (zetec ) a nie mondeo mk3 (duratec HE) no to pasek. Nie wiem co tm wsadzili (foto by sie przydało)
Jak bedzie wiadomo jaki silnik to luzy sie znajdzie :)

Robert_Taki
21-03-2015, 22:38
Wymienia sie szklanki, koszt ok 80 zł zamiennik może taniej. Trzeba zdjąć wałki.
Paska nie wymieniasz bo jest łancuch. Chyba ze to starszy silnik z mondeo mk2/focus (zetec ) a nie mondeo mk3 (duratec HE) no to pasek. Nie wiem co tm wsadzili (foto by sie przydało)
Jak bedzie wiadomo jaki silnik to luzy sie znajdzie :)

Kolego ,chciałbym zapytać.Jak wyregulować luz zaworów bez wałków?Myślę ,że coś ci się pomyliło.Jak masz zamiar sprawdzić ten luz bez wałka? Ja regulowałem luz zaworów w 1.8 diesel bez zdejmowania wałka.

Speedo
22-03-2015, 09:23
chyba wyraźnie napisał, że wałki trzeba wyjąć do wymiany "szklanek" czyli popychaczy zaworowych a nie do regulacji luzu

dariuszk24
22-03-2015, 10:00
silnik Zetec jest to typowe Brytyjskie dzielo,dla znajacych sie na tuningu domoroslych zasobnych w kase mechanikow,budowany na podstawie silnikow duratec np z 2l benzyny mozna wyciagnac do 240Hp nez zadnego turbo.
wszystkie silniki zetec nawet te najnowsze,maja paski rozrzadu,podyktowane to bylo szybkoscia wymiany paska w porownaniu do lancucha w czasie pomiedzy wyscigami(do dzisiaj 3/4 mili :D tu dziala w"podziemiu)
ti masz strone
http://www.burtonpower.com/parts-by-fitment-type/parts-by-engine-ford/ford-zetec-e.html?limit=40&p=3
z czesciami do twojego zetec e,mozesz sobie tu tez obejrzec jakie perelki sie konstruluje.
w silnikach duratec zetec mierzymy dokladnie luz zaworowy w gornym marwym punkcie tloka
z dokladnoscia do 0.01mm(to nie zart) i zapisujemy sobie to dla kazdego zaworu
w sumie 16 pozycji po to,ze po zdjeciu walkow rozrzadu i wyjeciu za pomoca magnesu szklanki,na jej spodzie od srodka jest wybity numer np 232 to znaczy ze ta szklanka ma grubosc podkladki 3.232mm. i teraz np my mielismy zmierzony luz na tym zaworze ssacym(szklance) 0.17mm (za maly),a powinno byc ok0.22 -0.28,chcemy aby bylo 0.28mm
czyli 0.28-0.17=0.11mm o tyle musimy zmniejszyc numer na szklance aby uzyskac poprawny luz zaworowy czyli czyli 232-11=221 teraz szukamy szklanki 232 .
powiem tylko ze szklanki od zwyklego durateca pasuja do twojego zeteca
oraz to ze czasami wystarczy zamienic miejscami szklanki bo poszukiwane numerki juz sa a reszte trzeba niestety dokupic
mam nadzieje ze choc troche nakreslilem jak to sie robi ;)

ps zapomnialem napisac ze luz zaworowe sa te same co do 2l durateca 0.22-0.28ssace 0.27ssace-0.33 wydech
tyle ze tningowane glowice posiadaja po dwie sprezyny na zawor aby szybciej sie zamykac

Basra
22-03-2015, 12:34
Witam

Maverick 2001.Engine-20L Zetec-E.
Valve clearance-intake valve 0,11-0,18 mm.
Valve clearance-exhaust valve 0,27-0,34 mm.

pozdrawiam

Robert_Taki
22-03-2015, 16:22
chyba wyraźnie napisał, że wałki trzeba wyjąć do wymiany "szklanek" czyli popychaczy zaworowych a nie do regulacji luzu

A kto powiedział,że do wymiany podkładek na szklankach trzeba wyjmować wałki.
Poza tym benzynowe silniki Mondeo mk3 maja hydrauliczną regulację luzu zaworowego.

paoloWawa
22-03-2015, 17:35
MK3 nie ma hydrauliki. Hydraulikę miało MK1 oraz MK2 do Silvertopa. Od MK2 Blacktop nie ma hydrauliki. W MK2 regulacja płytkowa, od MK3 w górę szklanki.

Wysłane z mojego GT-I8260 przy użyciu Tapatalka

Deryll
22-03-2015, 17:35
Poza tym benzynowe silniki Mondeo mk3 maja hydrauliczną regulację luzu zaworowego.

Kolego miały takową regulację ale mondeo mk1 i 2 w silnikach tzw. silvertopach, późniejsze blacktopy miały regulację tradycyjną.

Bump:
Spóźniłem się minutkę z wpisem.

dariuszk24
22-03-2015, 18:11
http://forums.focaljet.com/showthread.php/654984-SVT-valve-clearance-same-as-non-svt-zetec

rustin
22-03-2015, 19:52
Wymienia sie szklanki, koszt ok 80 zł zamiennik może taniej
Jeśli mowa o mk3 to są wogóle dostępne jakieś zamienniki ?

Druga kwestia to jaki silnik jest w tym fordzie z rocznika wychodzi, że duratec a nie zetec jak piszę autor tematu

Robert_Taki
22-03-2015, 21:46
MK3 nie ma hydrauliki. Hydraulikę miało MK1 oraz MK2 do Silvertopa. Od MK2 Blacktop nie ma hydrauliki. W MK2 regulacja płytkowa, od MK3 w górę szklanki.

Wysłane z mojego GT-I8260 przy użyciu Tapatalka

To w książkach piszą głupoty?

rustin
22-03-2015, 22:24
Tak piszą głupoty i ich nie powielaj skoro nie sprawdziłeś i nie wiesz.
Nie raz już sprawdzałem zawory w mk3. Zresztą na temat zaworów w duratecu i regulacji jest multum informacji

Rafał A.(antek)
23-03-2015, 07:26
Jak wyregulować luz zaworów bez wałków?Myślę ,że coś ci się pomyliło
Nie nie pomyliło mi się, jak nie wiem to nie pisze, albo piszę ze nie wiem ale wydaje mi sie itp. Jak wiem to pisze jak jest i jak powinno być.Jak masz zamiar sprawdzić ten luz bez wałka?
Piszemy o regulowaniu luzu, a nie jego sprawdzaniu. czytanie ze zrozumieniem.
Ja regulowałem luz zaworów w 1.8 diesel bez zdejmowania wałka.
Być może w Ursusie C330 też tak jest, ale nie wiem. Za to wiem że w ogarze 200 z silnikiem Jawa 50 luzu zaworowego sie nie reguluje wogole.

Bump: A kto powiedział,że do wymiany podkładek na szklankach trzeba wyjmować wałki.
NIKT bo nikt nie mówił o wymianie podkładek na szklankach, tylko regulacji luzów w silnikach duratec 1.8-2.0 i wyjmowaniu szklanek. Najpierw coś wiedz późniejdyskutuj.Poza tym benzynowe silniki Mondeo mk3 maja hydrauliczną regulację luzu zaworowego.
Jasne, ale które. V6 owszem, R4 nie.

Bump: Jeśli mowa o mk3 to są wogóle dostępne jakieś zamienniki ?


Podobno tak (niby ok 25 zł/szt), ale to informacja od klienta, nie sprawdzona jeszcze przeze mnie.
Druga kwestia to jaki silnik jest w tym fordzie z rocznika wychodzi, że duratec a nie zetec jak piszę autor tematu
No właśnie nie jestem pewien, stąd moje wątpliwości i dywagacje. Mazda Tribute z tych lat ma na pewno DURATEC HE, i sądzę że Maverick też, ale nie wiem, trzeba foto z pod maski albo sprawdzić w dobrym katalogu. W pracy zerknę w serwisowke forda, przydał by sie nr VIN

rustin
23-03-2015, 11:41
Na MPK jak wymieniali szklanki to w ASO kupowali po 35zł jak były na miejscu a jak sprowadzane to po 60zł czy jakoś tak.

A dowiedziałbyś się gdzie on kupował po 25zł te zamienniki ?

MIREKTERAZPOLSKA
23-03-2015, 12:00
Ja kupuje w CERMOTOR

rustin
23-03-2015, 19:08
MIREKTERAZPOLSKA możesz podrzucić linka bo nie mogę znaleźć na ich stronie.

klajgus
23-03-2015, 19:50
koledzy miałem ten sam silnik w mojej poprzedniej mazdzie 6 i dwukrotnie regulowałem luzy zaworowe ( przeleciałem na LPG jakieś 80 tys ) i za każdym razem nie wymieniałem szklanek tylko ztaczalem ten "grzybek" wewnątrz szklanki na który naciska zawór, i wszytko śmigało OK dużym plusem tego rozwiązania jest czas, można to ogarnąć w jeden dzień, nie trzeba czekać na nowe szklanki, polecam temat regulacji zaworów na forum mazda-speed, tam wszytko jest opisane.

Robert_Taki
23-03-2015, 20:49
Być może w Ursusie C330 też tak jest, ale nie wiem. Za to wiem że w ogarze 200 z silnikiem Jawa 50 luzu zaworowego sie nie reguluje wogole.

O mało nie pękłem ze śmiechu.Bardzo dowcipne.

Rafał A.(antek)
23-03-2015, 22:48
koledzy miałem ten sam silnik w mojej poprzedniej mazdzie 6 i dwukrotnie regulowałem luzy zaworowe ( przeleciałem na LPG jakieś 80 tys ) i za każdym razem nie wymieniałem szklanek tylko ztaczalem ten "grzybek" wewnątrz szklanki na który naciska zawór, i wszytko śmigało OK dużym plusem tego rozwiązania jest czas, można to ogarnąć w jeden dzień, nie trzeba czekać na nowe szklanki, polecam temat regulacji zaworów na forum mazda-speed, tam wszytko jest opisane.
no tam jest trochę rozbierania, rozrządu :( w 1 dzień to ciężko ogarnąć rozbiórkę i poskładanie i szlifowanie. Ma to jeszcze te wadę ze zbiera sie utwardzoną powierzchnie szklanki. ale sposób znany. szczególnie jak braknie zakresu regulacji.

klajgus
24-03-2015, 19:41
Możne miałem już wprawę ale ostatnia regulacje to ogarniałem w jakieś 6 godzin, zacząłem o 8-smej a po 14-stej auto już było na "chodzie" , dla mnie najtrudniejsze zawsze było odkręcenie śruby zabezpieczającej otwór do zwalniana napinacza łańcucha, zawsze się to zaślepka nie chciała odkręcać, a potem jak już masz DOKŁADNIE zmierzone luzy to jest moment , parę śrubek od pokrywy zaworów, potem ustawiasz na znaki blokujesz w odpowiednich miejscach i ściągasz kola zębate, kilka śrub na walkach rozrządu i szklanki są na wierz ku, jak nic się nie pierdzieli to max 1,5h . U tokarza tez chwila, bo ile to jest "liznąć" i pomierzyć parę szklanek. Moze u mnie poszło tak szybko bo zawsze miałem do regulacji tylko wydechowe szklanki, na ssących nic się nie działo. Co do utwardzania szklanek, to tez za pierwszym razem BARDZO się tego obawiałem, ale jak widać u mnie nic się nie stało, a po pierwszej regulacji przejechałem jakieś 50 tys. zanim była potrzeba drugiej korekty, wiec chyba nie ma się czego obawiać , poza tym tokarz u którego to robiłem mówił, ze jego zdaniem to szklanka jest utwardza tylko na gorze gdzie współpracuje z walkiem ,ale jak jest naprawdę to nie wiem, i nie zamierzam z nikim o to się sprzeczać :)

Basra
24-03-2015, 20:18
Witam

Mondeo 97, produkowane do maja 1998 r. silnik Zetec-E 1.6 ,1.8 i 2.0 r. miały szklankowe popychacze hydrauliczne.
Natomiast od maja 1998 r. silniki te miały regulację płytkami.Wałków rozrządu nie demontowano.

pozdrawiam

rustin
24-03-2015, 21:11
Mondeo 97, produkowane do maja 1998 r. silnik Zetec-E 1.6 ,1.8 i 2.0 regulację luzu zaworowego robiono na dobraniu odpowiedniej szklanki.
chyba hydraulika tam była ?

lendzikos
03-04-2015, 10:13
Witam, również jestem posiadaczem Mavericka 2.0 z LPG temat już sam przerabiałem. Regulacja luzów odbywa sie poprzez wymianę szklanki - koszt w ASO to około 150 zł szt. -taniej nie da rady dzwoniłem do kilku serwisów. Luzy ustawiłem poprzez szlifowanie "grzybków" wewnątrz szklanki: ssące 0,15 a wydechowe 0,30. Po regulacji w większości ustały problemy z falowaniem obrotów

paoloWawa
03-04-2015, 13:17
No patrzcie, kolejnemu po regulacji ustało falowanie obrotów. Niektórzy w to nie wierzą, ale najwidoczniej to ich problem.

rustin
03-04-2015, 14:13
Ile razy będziesz to samo powtarzał?
Przecież jasno i wyraźnie pisali ci użytkownicy , że na pb też im falowały obroty wiec i na lpg. To nie ma co się dziwić , że przestało na obu paliwach.

Zrozum w końcu , nie ma możliwości aby na lpg luzy zaworowe były inne a po przełączeniu na lpg inne i zaczynało falować. To są części mechaniczne.
Ktoś w końcu powinien dać ci osta za ciągłe spamowanie w tematach i pisanie cały czas tego samego , na dodatek wprowadzając w błąd.

Druga sprawa to jakiemu kolejnemu ustało? Może w tym temacie http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=222150 gdzie też się spierales? A autor miał problemy na pb i lpg więc nic dziwnego że pomogła regulacja. Po raz ostatni pisze na ten temat bo nie ma sensu z tobą dyskutować , jeżeli na pb luzy są ok i silnik dobrze pracuje to po przelaczeniu na lpg luzy będą takie same, więc jeżeli wtedy na lpg jest źle a na pb dobrze to nie są to zawory. Przecież to jest logiczne i każdy kto ma choć trochę pojęcia o mechanice to wie.

paoloWawa
03-04-2015, 21:39
Ostrzeżenie, a właściwie czerwoną kartkę to powinieneś ty dostać - ja od początku pisałem że objawy miałem zarówno na Pb jak i na LPG - tylko że na LPG większe, a na Pb jak gdyby minimalnie mniejsze. Co nie zmienia faktu iż po regulacji luzu zniknęło falowanie obrotów - i temu nie da się zaprzeczyć. Nie wiem czy panimajesz pa polski, ale ja nigdzie nie pisałem że na Pb i na LPG są inne luzy - pisałem tylko, że jak luzy są nieprawidłowe to mogą się różne rzeczy dziać, m.in. falowanie obrotów. Być może nieco wyraźniejsze na LPG niż na Pb. I tyle. I wiele osób tak ma. Więc nie wypowiadaj się lepiej w tych tematach, skoro bez żadnych dowodów przeczysz podstawowym faktom.

rustin
04-04-2015, 07:03
Założyciel tematu z pogrubieniem zaznacza że dzieje się tak tylko na lpg, na pb jest wszystko ok
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?p=2367989
A ty mu sugerujesz zawory, więc sorry, sam nie wiesz co piszesz w różnych tematach i mieszasz. To by było na tyle tej bezsensownej dyskusji z tobą.

bubel25
04-06-2015, 09:00
Witam mam tylko takie jedno pytanko, bo akurat jestem po regulacji luzów zaworów i czy po takim czymś trzeba robić samoadaptację?

Rafał A.(antek)
04-06-2015, 13:09
nie