Zobacz pełną wersję : [Focus 2008-2011] Płyny eksploatacyjne czy znacie coś lepszego


Miroo
06-05-2015, 10:00
Cześć

Jestem przed wymianą płynów:
- hamulcowego - oryginał: super DTO 4 1 litr,
- wspomagania,
- chłodzącego - super plus premium ok 5 litrów koncentrat.

Mam do was pytania i uprzejmą prośbę o radę dla znających się na rzeczy:



Czy znacie lepsze od tych oryginalnych - być może stosowane w sportowych zastosowaniach itp - płyny eksploatacyjne hamulcowy, wspomagania i chłodzący?

Płyn wspomagania: czy ktoś z was wie jak często trzeba go wymieniać?

z góy dziękuję za odpowiedź.
ps1. rzecz jasna najbardziej zależy mi na odpowiedzi w kontekście mojego auta: Focus 2008-2011, 2,0 tdci.

ps 2. szukałem na forum przeglądając i poprzez wyszukiwarkę i nie znalazłem tematu traktującego kompleksowo sprawę płynów.

weuek
06-05-2015, 10:25
- hamulcowego - oryginał: super DTO 4 1 litr,

Znam i mam lepszy: ate sl6 (ESP).

http://pompyhamulcowe.pl/photos/plyn-hamulcowy-dot-4-dot4-ate-sl6-1l-abs-esp-slask-1747668372.jpg

Wojtek O.
06-05-2015, 11:26
Hamulcowe lepsze to DOT5 mają wyższą temperaturę wrzenia. Albo jak kolega podpowiada ten ATE. Zawsze trzeba wymienić całośc płynu.
Do chłodnic stosowałem dawniej HEPU lub Prestone. Warto przepłukać układ wodą destylowaną przy wymianie.
Płyn we wspomaganiu w niezależnym serwisie powiedzieli mi że raz na kilka lat warto. Żadko kto to robi Nie ma określonej normy. A koszt niewielki.
Zazwyczaj też warto zmieniać olej w skrzyni biegów(choć spotkałęm sie z tym iż czasem zalecaja nie ruszać głównie w automatach). Wiele osób o tym zapomina.
To tak na szybkiego.

wielkikack49
06-05-2015, 11:43
DOT5 nie jest zamienny z DOT4. To jest płyn silikonowy. Jeżeli już musi być "najnowszy jaki jest" to DOT5.1.
Nie można mieszać DOT5 z innymi. Zresztą stosować go można też tylko w układach, które go dopuszczają.

Fulara
06-05-2015, 12:06
a po co kombinujecie z dotami 5 ? macie po 500 koni pod maską żeby takie coś lać ? troche bez sensu i przerost formy nad treścią

troche dziwne też pytanie, który płyn chłodniczy lepszy od fordowskiego. a co chcesz lepszego ? i na tym i nawet na k2 będzie silnik chłodzony, więc znowu kombinowanie widzę :)

szydel87
06-05-2015, 12:19
ja tam leje borygo.. po borygo się nie rzygo ;)

Miroo
06-05-2015, 14:42
troche dziwne też pytanie, który płyn chłodniczy lepszy od fordowskiego. a co chcesz lepszego ? i na tym i nawet na k2 będzie silnik chłodzony, więc znowu kombinowanie widzę :)

wiesz.. chodzi o jakość mi - pytam się przecież o to wyraźnie...

stąd moje pytanie... chcę sprawdzić, czy jest coś lepszego dzięki czemu moje auto będzie działało lepiej... wiadomo przecież, że oryginalny produkt nie musi być najlepszy... on jest optymalny wg tego jak producent (w tym przypadku auta głównie) chce zarobić a nie zaoferować najlepsze i najskuteczniejsze rozwiązanie..

Może ktoś coś wie albo ma jakieś doświadczenia z których wynika, że inne płyny są skuteczniejsze... Generalnie mam zamiar jeszcze poużytkować moją fokę i dlatego pytam czy ktoś zna lepsze rozwiązanie bo jeśli mam na materiał (płyn) wydać 35 czy 45 to nie ma dużej różnicy ale może różnica będzie i przyniesie to zysk dzięki temu, że ktoś podpowie jakiś lepszy płyn, dzięki któremu oszczędzi się na wydajności albo ostrzeże przed jakimś szajsem... K2 pewnie można wlać i zaoszczędzić kilka złotych tylko chyba przy takich różnicach jak kilka złotych a nie jakieś wielkie zasadnicze różnice to chyba lepiej iść w górę jakością niż w dół...



To jak - dorzuci ktoś jeszcze info jakie i dlaczego znacie lepsze do Focusa płyny:
- hamulcowy,
- chłodzący,
- wspomagania.

?
ps. dzięki za dotychczasowe komentarze zwłaszcza o ATE.

Matych
06-05-2015, 15:11
Siła umysłu wielka jest jak mawiał mistrz Joda w gwiezdnych wojnach-zważywszy że na kilku markowych opakowaniach cudownych sportowo -premiumowych cieczu do wypasionych naszych bryk po 10-20 tysi przeczytałem wyprodukowano przez załdy Boryszew lub Organika ale o gustach nie duskutujmy, mój kolega twierdz że jego kosiarka na paliwie V-power pracuje znacznie lepiej.

arturek
06-05-2015, 15:38
wiesz.. chodzi o jakość mi - pytam się przecież o to wyraźnie...

[...]

Witam

Nie bardzo rozumiem na czym miałaby polegać "lepszość" płynu do chłodnicy

Płyn powinien
- mieć jak największą pojemność cieplną (to funkcję spełnia woda)
- nie powodować korozji
- nie zamarzać (standardem jest -37)

Czy o czymś zapomniałem?
Nie bardzo widzę co miałoby różnić poszczególne płyny i w czym miałaby być jakaś kolosalna różnica?

Więc może niech kolega powie czego oczekuje

pozdrawiam
Arturek

Fulara
06-05-2015, 15:44
kup fordowski super dot 4 - wystarczy
kup koncentrat fordowski do chłodnic 3l - z tego masz 6 litrów gotowego płynu
kup do wspomagania fordowski czerwony\zielony i masz to co zalała fabryka, po co poprawiać

weuek
06-05-2015, 16:46
i masz to co zalała fabryka, po co poprawiać
Bo ford to marka, po której fabryce można poprawiać bez końca :-).

Fulara
06-05-2015, 17:12
może blachę tak, ale z płynem hamulcowym, czy chłodniczym - dałbym sobie spokój :)

Wojtek O.
06-05-2015, 18:19
A przepraszam faktycznie miałem na myśli 5,1 Jeśli chodzi o gotowanie płynu hamulcowego to mnie sie zdarzyło dociążonym autem hamować z ponad 180km/h do jakichś 70 na autobanie. Ale w sumie to moja głupota że tak cisnąłem w tłoku.
Kolego tak naprawde płyn do chłodnic to mają rację nie lać zwykłej wody tylko destylowaną na dolewkę by żaden kamień sie nie osadzał i pilnować by temp. zamarzania była odpowiednio niska. Hamulcowy warto zainwestować w lepszy jak lubisz pociskać szybko. Ale podstawa to olej silnikowy tu często i dobry.

weuek
06-05-2015, 20:27
Kolego tak naprawde płyn do chłodnic to mają rację nie lać zwykłej wody tylko destylowaną na dolewkę by żaden kamień sie nie osadzał i pilnować by temp. zamarzania była odpowiednio niska.

To jest opinia sprzed kilku dekad. Żadnej wody nie lać (bo tylko rozrzedzi i efektywność spadnie), tylko (jak ma być szybko i łatwo) gotowy płyn, na przykład, dynagel. Wtedy pilnowanie temperatury zamarzania jest z głowy.

Miroo
06-05-2015, 20:37
dynagel. Wtedy pilnowanie temperatury zamarzania jest z głowy.

obecnie właśnie dynagel dolewam do obecnego płynu...

podsumowując: na forum tutaj podczas kilku godzin istnienia mojego tematu większość radzi nie wymyślać i zastosować firmowe płyny oryginalne...

z dwoma osobami, które ogłosiły votum separatum zalecając inny (jedna ATE płyn hamulcowy).

To ograniczmy się do płynów hamulcowych (podzielam opinię, że nie ma co oszczędzać tutaj) to jaki zalecacie i dlaczego?

Super DOT 4 forda,
Czy ATE i który do mojego modelu foki?

(Zdarza mi się kilka razy w roku mocno redukować prędkość np na autobanie, gdy zbliżam się do dwóch tirów z których ten z tyłu zaczyna wyprzedzać wtedy ze 180 mojej prędkości redukuję do ok 105-115 na odcinku ok 200 metrów?)

weuek
06-05-2015, 21:03
Super DOT 4 forda,
Czy ATE i który do mojego modelu foki?

Zobacz czy na zaciskach masz logo "ford" czy "ate" :-). To się przekonasz do mojej sugestii...

mojmistrz
06-05-2015, 21:26
Nawet nie wiem jaki mam płyn hamulcowy, lał warsztat, nie jest to na 100% oryginał forda, po prostu spełnia normę, hamowałem ze 170-180 do 70-90km/h, awaryjnie, jeździłem po górach używając hamulca co chwila i nigdy, ale to nigdy skuteczność hamowania nie zmieniła się, płyn się też nie zagotował. Moim zdaniem nie ważne co masz zalane, grunt by normę spełniało i było świeże, bo nawet najdroższy, ale stary płyn hamulcowy będzie do D... ;) To samo z płynem chłodniczym i wspomagania. Pilnować wymian i będzie dobrze. Mam i miałem borygo do chłodnic, do wspomagania mam zalanego jakiegoś Mobila czy coś. Pilnuj wymian, dbaj aby płyny eksploatacyjne spełniały specyfikację i ciesz się samochodem ;)

Miroo
06-05-2015, 21:37
Zobacz czy na zaciskach masz logo "ford" czy "ate" :-). To się przekonasz do mojej sugestii...


eeee.. to nie argument.. ATE samochodów nie produkuje a jednak elementy i płyny od tego producenta stosują producenci samochodów.. tak się składa, że klocki i tarcze mam ATE :)

może nawet ATE robić dla forda te płyny... potem ford pod swoją marką sprzedaje... i tak bywa...

Monaro
07-05-2015, 09:33
http://ford.sklep.pl/product-pol-14796--plyn-hamulcowy-SUPER-DOT-4-Ford-1L-1776311.html

Tam jest napisane Temperatura wrzenia 265 o C, a temperatura wrzenia płynu zawodnionego 180 o C.

Podobno ten plyn zostal zastapiony przez jakis nowy
http://ford.sklep.pl/product-pol-17954--plyn-hamulcowy-DOT-4-LV-High-Performance-1L.html

ATE tansze
http://ford.sklep.pl/product-pol-17691-plyn-hamulcowy-DOT-4-ATE-1L-.html
Temperatura wrzenia na sucho wynosi 260°C, a temperatura wrzenia na mokro 165°C.

ATE drozsze
http://ford.sklep.pl/product-pol-17692-plyn-hamulcowy-DOT-4-SL-6-ATE-1L-.html
Temperatura wrzenia na sucho wynosi 260°C, a temperatura wrzenia na mokro 175°C.

Jak naprawde chcesz kupowac lepsze plyny, to kup lepszy olej silnikowy np. Millers Oil.

pankrakus
07-05-2015, 10:07
To jest opinia sprzed kilku dekad. Żadnej wody nie lać (bo tylko rozrzedzi i efektywność spadnie), tylko (jak ma być szybko i łatwo) gotowy płyn, na przykład, dynagel. Wtedy pilnowanie temperatury zamarzania jest z głowy.

A kolega naprawdę myśli, że w gotowych płynach do chłodnic nie ma wody?

Największym błędem (robionym przez nielicznych) jest wlewanie do chłodnicy koncentratu, bo myślą, że tak będzie lepiej => niestety jest gorzej => koncentrat ma mniejszą pojemność cieplną => co w konsekwencji prowadzi do przegrzewania silnika

Krytykowane przez kolegę dolewanie wody do koncentratu jest jak najbardziej poprawne

Koncentrat, to ułatwienie logistyczne dla producenta i dystrybutora => zamiast transportować beczkę, transportują kanister => bo wodę np. z kranu każdy jest w stanie sobie dolać

Nawet w opisie koncentratu Dynagel piszą aby rozcieńczyć
http://www.olejesamochodowe.com.pl/p/1572,164/dynagel-koncentrat-plynu-do-chlodnic--1l/

tu nawet zaznaczają aby nie stosować bez rozcieńczenia
http://www.autoland.pl/produkty/plyny_eksploatacyjne/dynagel_2000_plyn_do_chlodnic_1

pozdrawiam
pankrakus

weuek
07-05-2015, 10:48
Krytykowane przez kolegę dolewanie wody do koncentratu jest jak najbardziej poprawne

Zacytuj mi to. Krytyce podlegało przecież dolewanie wody nie do koncentratu, tylko do tego płynu, który już jest w silniku. Tak ludzie robią i to jest błędem.

Wojtek O.
07-05-2015, 15:24
Hepu G 11 ma po rozcieńczeniu 1:1 temp zamarzania -40 po kiego grzyba mi w chlodnicy płyn trzymający do -70? Więc dolewamy wodę demineralizowaną. Normalna w mojej okolicy zapchała by chłodnice(zawartość wapnia i składników mineralnych dochodzi ponoć do 12%) już raz takie cos widziałem w firmowym aucie.
Płyn hamulcowy o wyższej temperaturze wrzenia wraz z sprawnym ukladem hamulcowym i lepszym niz standardowy zestawem klocki+ tarcze pozwoli nam w krytycznych sytuacjach zatrzymać sie bezpiecznie te poł metra wcześniej a czasem i kilka merów. Nikomu nie życzę poznania uczucia gdy hamulce odmawiają współpracy z powodu przegrzania. A z przodu coraz bliżej tyl ciężarówki czy kolejny ostry zakręt. Uważam że tak jak na dobrych oponach tu sie nie oszczędza.

Miroo
07-05-2015, 15:32
Koncentrat, to ułatwienie logistyczne dla producenta i dystrybutora => zamiast transportować beczkę, transportują kanister => bo wodę np. z kranu każdy jest w stanie sobie dolać

[pozdrawiam
pankrakus

Dokładnie... tak robią w McDonaldzie z Colą - przyjeżdża koncentrat a woda do niego z kranu a bąbelki z duuuuużej butli z CO2 - pamiętacie jak kiedyś w PRL robiło się wodę sodową? Kupowało się naboje z CO2, brało takie tajemnicze urządzenie do którego wlewało się wodę i... była woda sodowa :) wlewając sok do niej była smakowa...

To tak na marginesie...

Wojtek O.
07-05-2015, 15:40
A co dopiero jest z sokami:)

Fulara
07-05-2015, 23:24
nie wodę z kranu tylko destylowaną... to jest różnica

Miroo
08-05-2015, 10:09
Cześć

To który millers polecacie i dlaczego:
1) EE LONGLIFE ECO 5w30
http://www.millersoils.co.uk/automotive/tds-automotive.asp?prodsegmentID=986&sector=Car

2) TRIDENT 5w30
http://www.millersoils.co.uk/automotive/tds-automotive.asp?prodsegmentID=117&sector=Car

3) XF LONGLIFE ECO 5w30
http://www.millersoils.co.uk/automotive/tds-automotive.asp?prodsegmentID=45&sector=Car

Co do mojego postu zdecydowałem skorzystać z wszystkich oryginalnych fordowskich płynów jedynie nad Olejem Millers się zastanawiam... dostałem też 3 polecenia spoza forum na millersy...

Fulara
08-05-2015, 11:49
ja używam tego pierwszego i polecam, silnika pod bramą garażową nie słyszę

Miroo
08-05-2015, 12:12
Tutaj jeszcze link po polsku (nie miałem świadomości, że jest Polska strona):

http://www.millersoils.pl/produkty/premium-samochody-osobowe/oleje-silnikowe/

Miroo
12-05-2015, 12:23
Witam

Dzisiaj w Motokramie w Poznaniu (chyba najlepszy sklep ze smarami - jako jedyny miał millersa na stanie a nie na zamówienie) kupiłem tego millersa:
http://www.millersoils.pl/produkty/p...life-eco-5w30/

Jak wymienię i pojeżdżę dam znać czy jest różnica w porównaniu do Formula L (tym razem nie czyszczę wtrysków więc nie będzie innego czynnika który mógłby wpłynąć na poprawę i przez to nie mógłbym stwierdzić czy olej miał czy nie miał znaczenia).

Przy okazji dowiedziałem się, że ATE produkuje dla forda płyn hamulcowy - zatem można spokojnie kupować fordowski oryginał taniej niż specjalnie kupować droższy ATE SL/200 do tego typu aut - jakość ta sama z tej samej produkcji tylko rozlewana w opakowania z innym nadrukiem.

jin44
20-03-2019, 20:17
Witam,

Chcialem wymienic plyn hamulcowy w moim focusie mk2 st.

Sprzedawca w sklepie mi polecil plyn Valvoline , kupilem, ale wracajac do domu zauwazylem ze to dot 5.1 a nie 4.

Czy mozna lac taki plyn? uklad jest przystosowny? czy moze jednak zwrocic go i wziasc cos innego na dot 4?

AbEER
24-03-2019, 08:33
lej DOT5.1

rav 75
24-03-2019, 09:53
Gdzieś czytałem że DOT 5.1 i DOT 4 nie wolno ze sobą mieszać