Zobacz pełną wersję : [Mondeo 2007-2014] Wygłuszanie - by diesel był bardziej cichy


truszczu
10-05-2015, 13:02
Od zawsze jeździłem benzynami/LPG. Mondeo w dieslu kupiłem z prostej przyczyny - była okazja i świetny egzemplarz. Jednak ciągle gdy przesiadam się służbówki benzynowej przez jakiś mam wrażenie, że coś w moim aucie zaraz się rozpadnie – a nie to tylko diesel. Postanowiłem udoskonalić trochę fabrykę i spróbować zredukować poziom natężenia dźwięku. A więc zaczynamy

Pacjent:
Ford Mondeo titanium 2007r z irytatorem dźwiękowym w postaci 2.0 TDCI.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/0.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/n10.jpg

Czym będziemy leczyć ?:
- Maty butylowe GMS-07 + produkt bitmat 2,5mm
- Mata pod maskę (czarna) produkt bitmat 15mm
- Mata GMS-022
- Mata GMS-09

Rozdział I
Ściana grodziowa od strony silnika
Najpierw chciałem skupić się nad głównym winowajcom hałasu - silnika. Mata na ścianie grodziowej nie wyglądała już fajnie (poprzedniemu właścicielowi wpakował się chyba jakiś zwierz i poszarpał ją). Dlatego to ona poszła na pierwszy ogień. Powycinałem i powyrywałem ile się tylko dało, a nie jest to takie proste. Mata do wygłuszenia grodzi wkładana jest tam jeszcze przed silnikiem. Ogólnie byłą to niezbyt miła robota – ręce podrapane, powłaziło pełno szkiełek z maty, plecy bolą od beznadziejnej pozycji. Po czyszczeniu powierzchni przystąpiłem do przyklejanie butylu, a po nim pianki 15mm, którą stosuje się pod maskę. Myślałem, że butyl będzie gorszy do położenia, ale jednak to pianka sprawiała większe problemy ponieważ ma bardzo mocny klej i podczas wkładania przyklejała się do wszystkiego.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/1.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/7.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/6.jpg


Drugi etap to maska. Po zdjęciu oryginalnego wygłuszenia uzupełniłem puste przestrzenie butylem + matą 15mm.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/4.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/3.jpg

Natomiast 3 etap był trochę spontaniczny, ponieważ zostało mi trochę kawałków butylu postanowiłem wykleić osłonę nad silnikiem. Odczepienie wełny stalowej nie jest takie proste. Te małe cholerne blaszki trzymają się jak głupie ;)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/2.jpg
(but na zdjęciu nie jest mój i pochodzi z okolicznego sklepu z odzieżą używaną :D)


Wnioski po pierwszej części.
By było łatwiej sprawdzić czy moja praca coś daje, porobiłem pomiary poziomu hałasu:

Wnętrze auta (dokładnie nad drążkiem zmiany biegów) przed 51,6dB po 51,1dB
Reszta pomiarów była na zewnątrz: pół metra z przodu auta 66,7dB po 66,2dB
Lewa strona auta 63dB > 62,6dB
Maska na wysokości reflektorów 63dB > 60,8dB

Mam też trochę pomiarów w ruchu przed wygłuszeniem, ale jeszcze ich okazji powtórzyć.

Jak widać różnice nie są zbyt duże ale pół biedy, że skala jest logarytmiczna a nie liniowa :). I pomimo, że w środku wyszło około 0,5dB mniej, to mam wrażenie, że jest sporo mniej wysokich tonów.
Spore różnice uzyskałem wyklejając osłonę nad silnikiem – zniknęło sporo wysokich tonów pochodzących od wtryskiwaczy. By mieć spokojne sumienie, że nie zapłonie mi to w upalne dni przeprowadziłem testy z opalarką gazową. Jednoznacznie stwierdzam, że mata gms 07 nie pali się, co najwyżej jak butyl ma 200stopni to trochę kopci i traci kleistość, ale 0 śladu ognia. Pianka zachowuje się trochę inaczej – wytrzymuje temperaturę około 170 stopni, powyżej zaczyna się topić, ale nie płonie. Także materiały są bezpieczne.
Gdyby ktoś się głowi czy osłona nad silnikiem to dobra rzecz to zrobiłem jeden ciekawy pomiar - bez osłony 85dB i z 76dB. Natomiast pociągnięcie za linkę od maski i jej uchylenie powoduje wzrost hałasu w środku auta prawie o 2dB.


Rozdział II
Ściana grodziowa w środku auta i część podłogi/nadkoli.

Kilka dni później zabrałem się za następny etap
Najpierw zająłem się za stronę pasażera, ponieważ myślałem, że szybciej pójdzie niż ze stroną kierowcy. Jednak to było bardzo mylne myślenie, z powodu dużej ilości wiązek, które idą do skrzynki bezpieczników. Firmowe wytłumienie nie jest takie złe w tym miejscu. Jest warstwa jakiegoś bituminu naklejonego na blachy następnie wytłumienie ściany grodziowej, trzecia warstwa to styropian i na tym wszystkim leżą dywaniki. Musiałem się trochę natrudzić by zdemontować tapicerkę a później dodatkową matę ze ściany grodziowej. Ostatecznie przez dużą ilość wiązek wybrałem opcję jej nacięcia w jednym miejscu (okolice tunelu środkowego) i później sklejeniem.
A więc co zrobiłem ? Standardowo pierwsza warstwa to butyl, który położyłem na ścianę grodziową i kawałek podłogi. Dalsza część była już wyklejona matami więc zostawiłem ją w spokoju. Na to wszystko nakleiłem zamiast maty GMS-022 matę GMS-09, ponieważ może się ona znacznie skompresować i dywaniki/plastiki nie będą odstawały.
Dzień później zabrałem sięga stronę kierowcy. Postępowanie podobne jak ze stroną pasażera. Tylko tutaj poduszka kolanowa skutecznie utrudnia prace. Nie odkręcałem pedałów tylko ponownie ponacinałem oryginalną matę filcową i przykleiłem gdzie się da butyl + GMS 09. W wyższych partiach gdzie dawałem radę dojść tylko ręką nakleiłem na oryginalne wytłumienie matę GMS 09.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/11.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/12.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/13.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/14.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/15.jpg

Wnioski po kolejnej części:
Palce pokaleczone, żebra bolą od leżenia na progu no ale decybele spadają :). Pomiar hałasu jest dosyć skomplikowany z wielu powodów. Miejsce parkingowe pod blokiem nie zawsze jest to samo (obok czasem stoją małe auta, czasem duże, czasem ściana), mondas ma kilka trybów pracy silnika np. po krótkiej przejażdżce w aucie jest o około 1-2dB ciszej, później przechodzi w jakiś inny tryb i robi się głośniej. Czasem wystarczy delikatnie zmienić miejsce pomiary hałasu by uzyskać odmienne wyniki. Naciśnięcie hamulca, sprzęgła, nawet oparcie się na kierownicy powoduje wzrost lub spadek dB.
Jednak mój plan polegał nie na przeprowadzeniu próby laboratoryjnej, a po prostu chciałem mieć jakieś potwierdzenie i nie mówić tylko: „wydaje mi się..”. (Pomiary są wykonywane z filtrem A czyli dBA)
Tak czy siak dla mnie najważniejsze jest to, że pomiary po wytłumieniu mają tendencję spadkową.
Pierwszy pomiar jest po wytłumieniu ściany grodziowej od strony silnika, drugi po wytłumieniu części pasażera natomiast 3 po zrobieniu strony kierowcy.
Jeżeli są tylko 2 pomiary to pierwszy jest po wytłumieniu strony pasażera a drugi kierowcy

Pomiar na kierownicy wcześniej 49dB > 48,7dB > 48,5dB
nad dźwignią hamulca ręcznego 49,2dB > 48,9dB > 48,6dB
nad drążkiem zmiany biegów 51dB > 50,4dB > 49,7dB
na podłodze pod kierownicą 54.8dB > 54,5dB > 53dB
na podłodze u pasażera 54,8dB > 53,5dB > 52,8dB
podłokietnik (miernik skierowany do przodu) 49,2dB > 48,7dB
podłokietnik (miernik ustawiony pionowo) 46,8dB > 45,9dB
Tylna kanapa 48,8dB > 48,4dB
Zagłówek przedniego fotela pasażera 45,1dB > 44,4dB

W trakcie pracy na biegu jałowym myślałem, że uda mi się więcej wyciszyć pracę samego silnika. Jednak po krótkiej przejażdżce mogę stwierdzić, że słychać mniej pracę silnika. Zniknęły głównie wysokie tony. Aktualnie podaję tylko pomiary z auta na postoju, ponieważ rozebrałem już część tyłu, ale zabrakło mi mat i stanąłem z robotą, a nie chciało mi się już wszystkiego znowu składać i praca tylnego zawieszenia jest teraz mocno słyszalna.

Dodatkowo w trakcie pomiarów zlokalizowałem, że góra deski rozdzielczej słabo tłumi hałas i na podszybiu jest około 56dB. Wykleiłem górę deski (ile się tylko dałem radę) pianką GMS-022, a w pozostałe przestrzenie chcę użyć spray Sinuslive ES-500. Jednak tutaj spotkała mnie mała niespodzianka. Po wytłumieniu części kierowcy + doklejeniu maty pod deską poziom hałasu nad nią wzrósł o ok. 1-1,5dB. Będę musiał jeszcze trochę nad tą częścią popracować.

A już niedługo więcej pomiarów i testów. Potrzeba jedyne pogody, czasu i mat.


Rozdział III
Bagażnik i nadkola

Z racji, że wygłuszanie bagażnika jest dosyć powszechne i jest więcej informacji na ten temat to nie poświęcałem aż tylu czasu co z grodzią. Ogólnie tył jest bardzo słabo zrobiony i jest tam spore pole do popisu. Po rozebraniu tapicerki trafiłem na spore otwory zaklejone jakąś matą. Postanowiłem to przerwać i wytłumić ile się da blachę zewnętrzną matą butylową, a resztę wypsikałem spray'em do wygłuszania. Oryginalnie w tym miejscu znajduje się luźno wrzucony kawałek filcu o wymiarach ~20x30cm
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/20.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/21.jpg

Później przystąpiłem do wyklejania blach w środku bagażnika. Tak jak i z przodu zastosowałem podobne materiały i technologię. Najpierw całe nadkole i okolice wykleiłem matą butylową, a na to pianka GMS 022. Niestety mam tylko zdjęcie prawego nadkola, które zostało wyklejone resztkami mat.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/22.jpg

Jakie wnioski po tym etapie ?
W trakcie normalnej jazdy nie słychać wielkiej różnicy. Pomiary które wykonałem wskazały, że urwałem około 0,5db, czyli równie dobrze może to być błąd pomiarowy
jazda po równym asfalcie na 4 biegu z prędkością 60km/h - przed 60-61dB po I i II etapie 58,5-59dB po wygłuszeniu nadkoli ~58,5
jazda po równym asfalcie "na luzie" z prędkością 50km/h - przed 58-59dB po I i II etapie 56-57dB po wygłuszeniu nadkoli 55,5-56db

Jednak gdy zjadę z równej ładnej nawierzchni (czyli 95% mojej drogi) są już większe różnice. Wcześniej gdy jechałem po dziurawym odcinku notowałem maksymalny poziom dźwięku 70-71dB, aktualnie nie przekracza 68,5dB. Słychać wyraźnie stłumioną pracę tylnego zawieszenia. Podobnie jak w przypadku wygłuszania grodzi zniknęły wysokie tony, a zostały głównie niskie.

Jednak najlepsza była ocena znajomego, który po przejażdżce stwierdził, że po tych wszystkich pracach w samochodzie jest ciszej :).


Rozdział IV
Drzwi + podszybie + uszczelki

Zacznę od uszczelek. Tutaj za radą kolegów posiadających c-maxa, kupiłem wężyk silikonowy i wciągnąłem go w uszczelki. Największa różnica była przy tylnej klapie. Chyba oryginalna była już trochę zgnieciona i klapa na dziurach mogła delikatnie drgać. Po patencie z wężykiem to delikatne pukanie ustało. W przypadku drzwi nie zauważyłem większych różnic :).

Postanowiłem wcześniej, że kończę projekt wygłuszania, ale zostało mi trochę mat/resztek z poprzednich projektów i zastanawiałem się co tu z nimi zrobić. W końcu padło na drzwi i podszybie. Dokupiłem kilka mat tak aby przednie drzwi zrobić porządnie, a tył totalnymi resztkami. Muszę przyznać, że rozbieranie drzwi w fordzie to bajka w porównaniu do japończyka :). Jedynie trochę kłopotów przysporzył mi zamek, który trzeba wyciągać od razu z cała klamką.
Po zdjęciu boczków wykleiłem je moją ulubioną matą GMS-09 - lubię ją za to, że potrafi się ona mocno skompresować i nie trzeba planować gdzie przyklejać matę a gdzie nie, bo potem nie założymy elementu/nie będzie miejsca. Na przednie boczki starczyło mi maty, aby zrobić to ładnie i z 1 kawałka natomiast na tył poszły wszelkie resztki dlatego też nie mam zdjęcia tylnych :)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/n1.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/n2.jpg

Później nastąpiła walka z drzwiami. Po ściągnięciu gąbeczki mającej robić za wytłumienie moim oczom ukazał się znajomy widok z innych aut, a więc gołe blachy z malutkim kawałkiem jakiejś maty. Przy okazji wyjąłem zamki i przesmarowałem je przed zimą by nie było problemu i przystąpiłem do wyklejania. Tym razem użyłem mat butylowych GMS-07 PROLINER i odradzam je do drzwi. Fajnie bo ma silny klej ale gdy trzeba przekładać kawałki przez otwory technologiczne w drzwiach i przykleić na wewnetrzą część drzwi to już nie jest już tak wesoło. Wystarczy, że części klejące maty zetkną się ze sobą to potem ciężko je oderwać (potrafi oderwać się klej i zostaje tylko wierzchnia aluminiowa warstwa) Dodatkowo za głośnikiem wkleiłem warstwę pianki 12mm (kawałek ok. 30x30) aby poprawić skuteczność głośnika.
Matą butylową zakleiłem również otwory technologiczne i poskładałem wszystko do kupy.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/n3.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/n4.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/n5.jpg

Efekt jest bardzo fajny. Lubię teraz odgłos zamykanych drzwi (nie słychać pracy zamków i na początku myślałem, że coś zepsułem podczas wyjmowania ich). Natomiast głośniki zyskały drugie życie. Nie lubię słuchać umca umca ale dźwięk bas jest teraz o wiele bardziej głęboki. Ogólnie jest takie wrażenia jakbym wstawił wzmacniacz.
Na 1 drzwi potrzeba ok 3 arkuszy maty butylowej 70x50 + mata na drzwi (pianka) 70x100.

Dodatkowo zainteresowałem się podszybiem. Po jego podniesieniu zobaczyłem spore połacie czystej blachy.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/n6.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/n7.jpg
Tą samą maty, którą robiłem drzwi wykleiłem podszybie. Tutaj poszło około 1,5 arkusza 70x50 + kawałki maty stosowanej do wygłuszenia maski ok 20x100
Początkowo próbowałem wyklejać bez wyciągania mechanizmu wycieraczek jednak demontuje się go bajecznie prosto a dużo łatwiej można wyklejać.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/n8.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/n9.jpg
Efekt taki jak na zdjęciach a mechanizmu wycieraczek praktycznie nie słychać :).

Jakie wnioski po tej części projektu ? W aucie zrobiło się ciszej. Niestety tym razem nie miałem czasu by wykonać dużej ilości pomiarów dlatego zmierzyłem tylko wartości na desce rozdzielczej podczas pracy na biegu jałowym i mam spadek o około 1dB z 55,1dB na 54dB.
A w trakcie jazdy wygląda to następująco:
z prędkoscią 50km/h (na luzie) z 55,5dB na 54dB
prędkość 60km/h 4-ty bieg z 58.5dB na ok. 57,5dB.


Mam jeszcze ciągle wartości sprzed wytłumienia podczas jazdy z prędkością 100 i 140km/h ale niestety nie miałem jeszcze okazji ich porównać, ponieważ chcę to zrobić na tym samym (równym) odcinku drogi. Wystarczą małe nierówności i pomiary są zachwiane o 2-5dB. Jednak już teraz słychać różnicę przy ok. 120km/h słychać wyłącznie szumy powietrza.

MaXyM
10-05-2015, 13:23
Graty i dzieki za opis i prace.
Faktycznie, dla mnie wazniejsze by byly pomiary podczas jazdy np. z predkoscia 130km/h niz na postoju. Tu mysle nadkola i drzwi ew dach dadza najwiecej.

Widze ze ostatnio wszyscy korzystaja z mat GMS. To znaczy ze na dzien dzisiejszy to najlepsza opcja?

Adept
10-05-2015, 13:48
Może jakieś zdjęcia?

kapode
10-05-2015, 14:21
Ja wygłuszyłem drzwi... pomogło dramatycznie dla jakości audio w środku, ale też było o wiele ciszej podczas jazdy.
Wada - trzeba się bardziej siłować z drzwiami bo są wyraźnie cięższe.

truszczu
10-05-2015, 14:34
Pomiary przy prędkościach 60,100,140km/h mam zrobione ale na ekspresówce, a więc by wyniki dało się porównać pojadę na nią po wygłuszeniu tyłu i zobaczymy różnice.

A czemu GMS ? Pod maską nie mam GMSa a produkt Bitmat, oraz połowa mat butylowych też jest ich produkcji. W porównaniu do GMS 07 ich mata jest bardziej miękka oraz kleista dzięki czemu lepiej przywiera do powierzchni. Choć jak wciskałem ją pod istniejące wygłuszenia to było znacznie trudniej bo przyklejała się wszędzie, GMS 07 dopiero po dobrym wałkowaniu chwytał.
Drugi powód to niższa cena niż STP,dynamat. Słyszałem nawet opinie, że nowe GMSy 07xl, luxury są lepsze od STP.

A drzwi aktualnie nie planuję, ponieważ mi najbardziej przeszkadza odgłos silnika + praca tylnego zawieszenia. Po tym jak zobaczyłem jak był zrobiony przód myślałem, że z tyłu ford też się trochę postarał, ale niestety praktycznie brak jakiegoś wytłumienia. No poza kilkoma gąbkami, kawałków filcu na samym nadkolu oraz przyklejonych pod dywanik.

michalj1983
10-05-2015, 17:51
Ja zacznę od wygłuszenia drzwi bo będzie to przy okazji wymiany głośników, stare dogorywają już. Ale u mnie strasznie słuchać świsty powietrza i zastanawiam się co jest przyczyną. Zastanawiam sie nad założeniem owiewek na szyby i zastanawiam się czy to coś zmieni.

Hipos
10-05-2015, 18:50
Wprawdzie Smax, ale mam dużo ciszej po wygłuszeniu wszystkich drzwi STP Silver. Polecam ten krok.
Potem wygłuszyłem podszybie. Kolejna poprawa choć nie tak spektakularna jak w przypadku drzwi. Głównie mniej mnie denerwuje pompa wspomagania.

bruneros
10-05-2015, 19:19
kawał dobrej roboty. gratuluje zaparcie i sam chetnie skorzystam z doswiadczen kolegi :-) poki co - pytanie co to za halogeny bo widze ze są od ST a dodatkowo maja ledy ? to cos fabrycznego czy jakas kombinacja ?

truszczu
10-05-2015, 20:31
Trochę dzisiaj pojeździłem i pomimo, że przez zdjętą tapicerkę z tyłu jest głośno na dziurach to silnik jest o wiele mniej słyszalny. No i znalazłem dodatkową zaletę wygłuszania. Podłoga podniosła się trochę, a dzięki temu sprzęgło bierze tak jakby niżej :).

Halogeny są od ST ale z moją kombinacją. Nie podobają mi się ledy wstawione w środkowym grillu, więc trochę cięcia i kleju i NSSC weszły bez problemu :)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/m1.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/m2.jpg

Jarek_Lodz
10-05-2015, 20:33
Super tutorial.

Podaj ile ktorych mat Ci weszlo.

truszczu
11-05-2015, 17:14
Jak na razie poszło mat:
Grodź + maska po ok. 1,5m2 butylu i specjalnej maty 15mm do komory silnika
Wnętrze to ok. 2,5m2 butylu i 2,5m2 GMS 09 + GMS 022.

Dzisiaj wykonałem pomiary w ruchu:
jazda po równym asfalcie na 4 biegu z prędkością 60km/h - przed 60-61dB po 58,5-59dB
jazda po równym asfalcie "na luzie" z prędkością 50km/h - przed 58-59dB po 56-57dB

Wyniki podaję jako zakres ponieważ ciężko jest w trakcie jazdy utrzymać stały poziom dźwięku i wskazanie było mniej więcej cały czas w tym przedziale. Dodatkowo uważać na drodze, utrzymywać jednostajną prędkość, patrzeć na miernik ustawiony w okolicy biegów i wyciągnąć średnią ze wskazań :).
Jednak jak poprzednio wspominałem najważniejsza jest tendencja spadkowa.

Pomiary wykonywane z zamkniętymi oknami, wyłączonym radiem i nawiewem.

MaXyM
11-05-2015, 17:19
Rozumiem ze to sa pomiary po wygluszeniu tylko tego co pisales (maska, grodz silnika)? Super. 2dB to juz cos.

BTW sas programy ktore podaja srednia i max wartosc. Wtedy autostrada, ten sam odcinek, tempomat i jazda.

truszczu
11-05-2015, 18:37
Z jazdy miałem wyniki przed pracami związanymi z wygłuszeniem, natomiast po miałem na myśli wygłuszenie maski, grodzi (górnej części) od strony silnika oraz wygłuszenie w środku podłogi kierowcy, pasażera oraz grodzi (bardziej dolnej część, górną wykleiłem tylko dodatkowo pianką GMS 09).

Nie mierzyłem komórką i programami na androida bo jak porównywałem z miernikiem SKFu, do którego mam dostęp wyszły spore rozbieżności. Niestety wspomniany SKF nie posiada funkcji średniej itp.
Wiem, że pewnie pomiary dało by się przeprowadzić bardziej laboratoryjnie testy, ale mój projekt wygłuszenia tylko grodzi od strony silnika rozrósł się, a pomiary które robiłem przed miały mi orientacyjnie pomóc w określeniu czy nakład pracy i finansów coś dał :).

Według mnie wynik ok 2dB to bardzo dobry wynik. Ponieważ i tutaj będzie chyba najlepszy kawałek cytatu: "energia dźwięku podwaja się co 3 dB i np. podwojenie hałasu na poziomie 90 dB da wartość mierzoną 93 dB".

Myślę, że jak zrobię górę deski rozdzielczej oraz tylne nadkola będzie jeszcze lepiej. No i jestem ciekaw czy wygłuszenie drzwi dało by dużo.

dario6273
11-05-2015, 19:35
Drzwi to podstawa:razz:

jarojaw
12-05-2015, 06:07
i specjalnej maty 15mm do komory silnika
Co to za mata, możesz dać namiary?
Spróbuj wygłuszyć nadkola z przodu,również dużo daje. Na te plastikowe nadkola naklejasz matę bitumiczną/butylową a na to matę sound 0,6cm http://www.apama.pl/out-sound-maty
Bardzo dużo to daje, i nie dużo wchodzi.

Markoo
12-05-2015, 20:28
Pozostaje pogratulować samozaparcia, Kolega zabrał się za najtrudniejszą i wymagającą najwięcej samozaparcia robotę :) Zdecydowana większość z Nas zaczyna od najłatwiejszych miejsc...bagażnik, nadkola maska. Cieszy efekt jako mobilizacja żeby jednak i za tą cześć się zabrać.
Co w następnej kolejności.. może tunel nad osłonami termicznymi od spodu nad wydechem o ile tam jest wystarczająco miejsca?

westej
12-05-2015, 20:32
Może dałoby się częściowo obkleić skrzynię biegów matami pochłaniającymi dźwięk? :pomysl:

truszczu
12-05-2015, 21:13
Co to za mata, możesz dać namiary?
Podobno ich mata była badana i ma jakieś certyfikaty. Dla mnie było najważniejsze, że była w kolorze czarnym. Gdy wykleiłem komorę silnika butylem z aluminium to strasznie rzucało się to w oczy. Po oklejeniu tą matą już tak nie widać.http://www.bitmat.pl/pl/p/LT-Pianka-mata-BITMAT-wygluszajaca-trudnopalna-z-klejem-25x100cm/291
Z tymi nadkolami się zastanawiałem bo miałem je i tak zdjąć i zrobić za nimi konserwację. Tylko zastanawiałem się nad matą bitumiczną by obniżyć trochę koszty. W końcu tam to już warstwa aluminium nie jest potrzebna (a butyle bez niego nie widziałem). Masz u siebie oklejone nadkola ?

Co w następnej kolejności.. może tunel nad osłonami termicznymi od spodu nad wydechem o ile tam jest wystarczająco miejsca?
Aktualnie wyklejam bagażnik. Istna porażka co zrobił ford... Między 2 blachy wrzucony jest kawałek jakiegoś filcu i całe wytłumienie. W S-max'ach da się tam dojść rękąi wykleić niestety w mondeo otwór jest strasznie mały i mogłem wykleić tylko jego okolice a resztę spryszkać wytłumieniem w spray'u. W okolice osłon termicznych to ile się dało doszedłem preparatami do podwozia :) Co prawda hałasu z tamtych rejonów jest mało. Jak już wspominałem dużo hałasu można odnotować na górnej części deski.


Może dałoby się częściowo obkleić skrzynię biegów matami pochłaniającymi dźwięk?
U ciebie skrzynia też chłodzi głośno ? U mnie to za każdym razem przy puszczaniu sprzęgła jest taki głuchy stukot, który podobno jest normalką :). Jak będę wymieniał olej to może wykleję butylem okolice skrzyni by trochę to wyciszyć.

jarojaw
13-05-2015, 07:21
Masz u siebie oklejone nadkola ?

Tak , mam. W pierwszej kolejności ta mata http://www.apama.pl/maty-bitumiczne 500x500 na stronę na samo nadkole plastikowe. Takie (http://allegro.pl/bitumiczna-mata-miekka-antywibracyjna-wyciszajaca-i5281936788.html)
potem te http://www.apama.pl/out-sound-maty 6mm 6/240S wystarczy 500x500 na jedną stronę(nadkole plastikowe + na blachę nadkola.
Maty bitumiczne nie są drogie , ok. 6zł za 250x500 a mata sound 500x500 ok. 27zł.
Są na alle...o. (http://allegro.pl/mata-wygluszajaca-antywibracyjna-6mm-najlepsza-i5094334072.html)
Zresztą na naszym forum jest wpis (chyba Motoacustic) od nich i można zadzwonić - doradzą.

truszczu
22-05-2015, 22:53
Rozdział III
Bagażnik i nadkola

Z racji, że wygłuszanie bagażnika jest dosyć powszechne i jest więcej informacji na ten temat to nie poświęcałem aż tylu czasu co z grodzią. Ogólnie tył jest bardzo słabo zrobiony i jest tam spore pole do popisu. Po rozebraniu tapicerki trafiłem na spore otwory zaklejone jakąś matą. Postanowiłem to przerwać i wytłumić ile się da blachę zewnętrzną matą butylową, a resztę wypsikałem spray'em do wygłuszania. Oryginalnie w tym miejscu znajduje się luźno wrzucony kawałek filcu o wymiarach ~20x30cm
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/20.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/21.jpg

Później przystąpiłem do wyklejania blach w środku bagażnika. Tak jak i z przodu zastosowałem podobne materiały i technologię. Najpierw całe nadkole i okolice wykleiłem matą butylową, a na to pianka GMS 022. Niestety mam tylko zdjęcie prawego nadkola, które zostało wyklejone resztkami mat.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/22.jpg

Jakie wnioski po tym etapie ?
W trakcie normalnej jazdy nie słychać wielkiej różnicy. Pomiary które wykonałem wskazały, że urwałem około 0,5db, czyli równie dobrze może to być błąd pomiarowy
jazda po równym asfalcie na 4 biegu z prędkością 60km/h - przed 60-61dB po I i II etapie 58,5-59dB po wygłuszeniu nadkoli ~58,5
jazda po równym asfalcie "na luzie" z prędkością 50km/h - przed 58-59dB po I i II etapie 56-57dB po wygłuszeniu nadkoli 55,5-56db

Jednak gdy zjadę z równej ładnej nawierzchni (czyli 95% mojej drogi) są już większe różnice. Wcześniej gdy jechałem po dziurawym odcinku notowałem maksymalny poziom dźwięku 70-71dB, aktualnie nie przekracza 68,5dB. Słychać wyraźnie stłumioną pracę tylnego zawieszenia. Podobnie jak w przypadku wygłuszania grodzi zniknęły wysokie tony, a zostały głównie niskie.

Jednak najlepsza była ocena znajomego, który po przejażdżce stwierdził, że po tych wszystkich pracach w samochodzie jest ciszej :).

dewil1
23-05-2015, 00:14
Czy jak położę tylko to co na aukcji http://allegro.pl/mata-pianka-wygluszajaca-10mm-z-klejem-wygluszenie-i5366657912.html w bagażniku czy to da jakiś efekt czy coś więcej musi być? Jeśli chodzi o ścianę grodziową od strony silnika mam dobra nie zniszczoną to mogę to samo dać co do bagażnika czy musi być coś innego?

truszczu
23-05-2015, 09:42
Czy sama pianka dużo da ? Na pewno coś tam da, ale nie wiem czy efekt będzie cię satysfakcjonował ? U mnie po położeniu tylu mat uzyskałem spadek o 1-2dB w niektórych miejscach. Może lepiej użyj mat w starej technologii bitumicznych/polimerowych.

No a jeżeli i tak chcesz zrobić to bardzo budżetowo to kup choć kawałek butylu/bitumicznej i ponaklejaj go w kilku miejscach by usztywnić blachę, w miejscach gdzie nie ma firmowego wygłuszenia czy też w miejscach gdzie ewidentnie widać, że hałas będzie mógł się przez nie przenosić.

Ogólnie z wygłuszeniem to podobnie jak z podkręcaniem mocy silnika. W pewnym momencie każdy dodatkowy pojedynczy koń zaczyna sporo kosztować, tak tutaj każdy dB też będzie kosztował ;)

dewil1
23-05-2015, 22:29
rozumiem, ja dopiero zaczynam przygodę z tym i mam pytanie czym się różnią te maty GMS o różnych numerach? Na razie planuje wygłuszyć bagażnik co wziąć jaki numer tych wygłuszeń i co po kolei kłaść? Co można dołożyć do tej grodzi od strony silnika bo jak widzę sporo mat ma zakres temp do max 100 stopni? Wiem że dużo pytam, ale kto pyta nie błądzi:one:

truszczu
24-05-2015, 10:56
Tak w skrócie co do butylu to z GMSa jest ich trochę, ale to przez to że firma wypuszcza nowe maty, a stare są jeszcze na rynku np. GMS 05. Aktualnie najnowsza wersja to 07XL. Używałem praktycznie każdej z nich i tak: GMS luxury ma najgrubsze aluminium ale kładzie się ją masakracyjnie ciężko na nierównych powierzchniach (nie chce się układać i trzeba sporo wałkować), 07/07xl układa się ok, ale najlepiej kładło mi się matę bitmat http://www.bitmat.pl/pl/p/AB-25-Mata-wygluszajaca-butylowa-BITMAT-2%2C5-mm-25x50-cm-/293 Jest rewelacyjna w trudno dostępnych miejscach, wystarczy raz wałeczkiem przejechać i już jest przyklejona. A czy tłumią jakoś inaczej poszczególne maty to nie wiem :). GMS luxury nadawał by się do grodzi bo ma najgrubsze alumiunium z nich wszystkich.
No a potem pianka na wierzch to już co tam będziesz chciał czy GMSa czy jakiś inny produkt. Ja kładłem w bagażniku GMS 022. Najważniejsze aby te pianki nie chłonęły wilgoci. Dodatkowo na wszystkie zatrzaski psikałem spray'em do wytłumienia by potem plastiki nie trzeszczały. I po położeniu butylu, potem pianki przykleiłem również oryginalne wygłuszenie filcowe (ładnie wyglądało i było wyprodukowane w Polsce więc żal było wywalić :) )
Co do silnika to tutaj masz produkty, które się do tego nadają:
http://www.bitmat.pl/pl/c/Komora-silnika/34 (Ja kładłem taką15mm: http://www.bitmat.pl/pl/p/LT-Pianka-mata-do-maski-silnika-wygluszajaca-trudnopalna-z-klejem-25x100cm/291).

dewil1
24-05-2015, 12:50
Ja się teraz sporo wykosztowałem na auto bo niedawno kupiłem i na sprawy które się robi po kupnie także dlatego oszczędnie, a jak się już trochę odkuję to więcej będę robił żeby go wyciszyć i od czegoś trzeba zacząć. Na razie te 3 rzeczy zacznę, czyli grodź maska i bagażnik. Tak nawiasem zmieściłeś to wszystko i potem normalnie założyłeś wszystkie plastiki? Jaki ci koszt mniej więcej wyszedł tego całego wygłuszenia?

aspire18
24-05-2015, 13:07
Witam.
Panowie czy ktoś miał styczność z tą matą i jak się układa ?
http://allegro.pl/gms-07-platinum-mata-wygluszajaca-butyl-alu-100x50-i4785537816.html

truszczu
25-05-2015, 18:28
Łącznie wydałem około 1200zł, gdybym dorzucił z 300zł pewnie bagażnik byłby zrobiony idealnie, ale na tym mi już tak nie zależało. Chciałem zrobić tylko tylne nadkola a resztę wykleić resztkami. A jak się mieściłem pod plastikami ? Nie zawsze się mieściłem :). Co do podłogi stosowałem GMS09 bo ta mocno może się skompresować (choć podłoga i tak się delikatnie podniosła). Ogólnie pod plastiki starałem się dawać tylko butyl. Dopiero jak widziałem więcej miejsca to dawałem piankę. Jednak mądrość ta dopiero powstała po pierwszych próbach, gdzie trochę się zagalopowałem i za dużo wykleiłem :). Radzę podczas oklejania od razu robić otwory w macie na wiązki itp. by nie tracić później czasu na szukanie ich :).

Witam.
Panowie czy ktoś miał styczność z tą matą i jak się układa ?
http://allegro.pl/gms-07-platinum-ma...785537816.html
Ja ją kupowałem jako luxury i jej opis znajdziesz w poście #24. Ogólnie bardzo grube aluminium i ciężko się układa.

truszczu
30-08-2015, 20:13
Rozdział IV
Drzwi + podszybie + uszczelki

Zacznę od uszczelek. Tutaj za radą kolegów posiadających c-maxa, kupiłem wężyk silikonowy i wciągnąłem go w uszczelki. Największa różnica była przy tylnej klapie. Chyba oryginalna była już trochę zgnieciona i klapa na dziurach mogła delikatnie drgać. Po patencie z wężykiem to delikatne pukanie ustało. W przypadku drzwi nie zauważyłem większych różnic :).

Postanowiłem wcześniej, że kończę projekt wygłuszania, ale zostało mi trochę mat/resztek z poprzednich projektów i zastanawiałem się co tu z nimi zrobić. W końcu padło na drzwi i podszybie. Dokupiłem kilka mat tak aby przednie drzwi zrobić porządnie, a tył totalnymi resztkami. Muszę przyznać, że rozbieranie drzwi w fordzie to bajka w porównaniu do japończyka :). Jedynie trochę kłopotów przysporzył mi zamek, który trzeba wyciągać od razu z cała klamką.
Po zdjęciu boczków wykleiłem je moją ulubioną matą GMS-09 - lubię ją za to, że potrafi się ona mocno skompresować i nie trzeba planować gdzie przyklejać matę a gdzie nie, bo potem nie założymy elementu/nie będzie miejsca. Na przednie boczki starczyło mi maty, aby zrobić to ładnie i z 1 kawałka natomiast na tył poszły wszelkie resztki dlatego też nie mam zdjęcia tylnych :)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/n1.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/n2.jpg

Później nastąpiła walka z drzwiami. Po ściągnięciu gąbeczki mającej robić za wytłumienie moim oczom ukazał się znajomy widok z innych aut, a więc gołe blachy z malutkim kawałkiem jakiejś maty. Przy okazji wyjąłem zamki i przesmarowałem je przed zimą by nie było problemu i przystąpiłem do wyklejania. Tym razem użyłem mat butylowych GMS-07 PROLINER i odradzam je do drzwi. Fajnie bo ma silny klej ale gdy trzeba przekładać kawałki przez otwory technologiczne w drzwiach i przykleić na wewnetrzą część drzwi to już nie jest już tak wesoło. Wystarczy, że części klejące maty zetkną się ze sobą to potem ciężko je oderwać (potrafi oderwać się klej i zostaje tylko wierzchnia aluminiowa warstwa) Dodatkowo za głośnikiem wkleiłem warstwę pianki 12mm (kawałek ok. 30x30) aby poprawić skuteczność głośnika.
Matą butylową zakleiłem również otwory technologiczne i poskładałem wszystko do kupy.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/n3.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/n4.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/n5.jpg

Efekt jest bardzo fajny. Lubię teraz odgłos zamykanych drzwi (nie słychać pracy zamków i na początku myślałem, że coś zepsułem podczas wyjmowania ich). Natomiast głośniki zyskały drugie życie. Nie lubię słuchać umca umca ale dźwięk bas jest teraz o wiele bardziej głęboki. Ogólnie jest takie wrażenia jakbym wstawił wzmacniacz.
Na 1 drzwi potrzeba ok 3 arkuszy maty butylowej 70x50 + mata na drzwi (pianka) 70x100.

Dodatkowo zainteresowałem się podszybiem. Po jego podniesieniu zobaczyłem spore połacie czystej blachy.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/n6.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/n7.jpg
Tą samą maty, którą robiłem drzwi wykleiłem podszybie. Tutaj poszło około 1,5 arkusza 70x50 + kawałki maty stosowanej do wygłuszenia maski ok 20x100
Początkowo próbowałem wyklejać bez wyciągania mechanizmu wycieraczek jednak demontuje się go bajecznie prosto a dużo łatwiej można wyklejać.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/n8.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6871295/n9.jpg
Efekt taki jak na zdjęciach a mechanizmu wycieraczek praktycznie nie słychać :).

Jakie wnioski po tej części projektu ? W aucie zrobiło się ciszej. Niestety tym razem nie miałem czasu by wykonać dużej ilości pomiarów dlatego zmierzyłem tylko wartości na desce rozdzielczej podczas pracy na biegu jałowym i mam spadek o około 1dB z 55,1dB na 54dB.
A w trakcie jazdy wygląda to następująco:
z prędkoscią 50km/h (na luzie) z 55,5dB na 54dB
prędkość 60km/h 4-ty bieg z 58.5dB na ok. 57,5dB.


Mam jeszcze ciągle wartości sprzed wytłumienia podczas jazdy z prędkością 100 i 140km/h ale niestety nie miałem jeszcze okazji ich porównać, ponieważ chcę to zrobić na tym samym (równym) odcinku drogi. Wystarczą małe nierówności i pomiary są zachwiane o 2-5dB. Jednak już teraz słychać różnicę przy ok. 120km/h słychać wyłącznie szumy powietrza.

pacp
14-09-2021, 07:34
Witam. Czy demontowałeś podłogę? Czy konieczny jest do tego celu demontaż uszczelek? Jeśli miałbyś jakieś zdjęcia to również będą dla mnie całkiem pomocne. Przymierzam się.