wojtekn
07-10-2015, 14:48
Montownia w Walencji w ciągu ostatnich czterech lat przeszła prawdziwą metamorfozę. Za sprawą inwestycji szacowanej na około 10 miliardów złotych stała się jedną z najnowocześniejszych fabryk samochodowych na świecie! Rozbudowa zakładu sprawiła, że produkcja wzrosła o 200 procent, ilość wykorzystywanych części o 150 procent, a zatrudnienie o 77 procent.
http://ocdn.eu/images/pulscms/ODU7MDMsMmU0LDAsMSwx/e981191e673fb67ee19bdd8fd7aa5c92.jpg
Ford Valencia Plant - 39 lat historii
Hiszpańska fabryka Forda w Walencji powstała w roku 1976. Od tego czasu montownię opuściło 15 milionów jednostek napędowych i 11 milionów samochodów. Największy rozkwit technologiczny zakładu przypada na rok 2011. To właśnie wtedy producent rozpoczął ogromną modernizację, która wiązała się z abstrakcyjnymi nakładami finansowymi. W sumie przebudowa fabryki kosztowała 2,3 miliarda euro. To niespełna 10 miliardów złotych! Celem prac było dostosowanie obiektu do montażu możliwie największej ilości modeli. Zakład w Walencji jest obecnie jednym z najnowocześniejszych na świecie. Tworzone w nim samochody trafiają do 75 krajów świata.
http://ocdn.eu/images/pulscms/YzU7MDMsMmU0LDAsMSwx/334874d3f71b13220819debe4d57e0c6.jpg
6 modeli, 1900 aut dziennie i 18 tysięcy części
Obecnie linię produkcyjną fabryki Forda w Walencji opuszcza w sumie 6 modeli. Mowa o S-Maxie, Galaxy, Kudze, Transicie Connect, Turneo Connect i Mondeo. Do wyprodukowania tych aut potrzeba aż 18 077 oryginalnych części! Proces montażu składa się z 34 etapów oraz jest wykonywany przez około 8,3 tysiąca osób pracujących w systemie 3-zmianowym. Co 40 sekund taśmy zakładu opuszcza nowy samochód. W sumie daje to możliwość wyprodukowania 1900 pojazdów każdego dnia. O ile jeszcze w roku 2012 produkcja w Walencji wynosiła nieco ponad 133 tysiące aut, o tyle w tym roku powinna sięgnąć 400 tysięcy!
http://ocdn.eu/images/pulscms/Y2I7MDMsMmU0LDAsMSwx/ed4d802a50968bb5c4f9b275fd6125cb.jpg
Nawet 2000 ton - tyle potrzeba do wycięcia paneli karoserii
Modele produkowane w Walencji zaczynają swoje życie jako rolki blachy. Poszczególne elementy są wykrawane z arkuszy za pomocą pras o nacisku dochodzącym do 2000 ton! Gdy wszystkie elementy układanki zostaną wycięte i uformowane, nadchodzi czas na ich łączenie. To zadanie dla robotów korzystających z palników laserowych. Zmontowana karoseria niczym ser szwajcarski jest poprzecinana serią 1500 otworów technicznych. Każdy z nich ma swoje przeznaczenie. Część służy do montażu elementów ozdobnych karoserii, a część przeprowadzenia przewodów elektrycznych.
http://ocdn.eu/images/pulscms/MjE7MDMsMmU0LDAsMSwx/7413f414644a032c4ab5f3302bf23a59.jpg
http://ocdn.eu/images/pulscms/OGU7MDMsMCwyZDAsMSwx/e2252480c2c4d4da82c3023120f35bd2.jpg
Nowoczesna fabryka - nowoczesne Fordy!
Przedstawiciele Forda twierdzą, że długość kabli montowanych w niektórych autach dochodzi do półtora kilometra! A to nie jedyne imponujące dane statystyczne. Każdego tygodnia w hiszpańskiej fabryce montowanych jest 30 tysięcy kół. Pracownicy zakładu mają możliwość zaprogramowania nawet 1800 pojazdów dziennie. Co więcej, instalacja oprogramowania odbywa się za sprawą zaawansowanej sieci Wi-Fi. Większą część procesu produkcji realizują specjalne roboty. Każdy z nich jest w stanie udźwignąć nawet tonę. Linia technologiczna jest wyposażona w serię czujników. Ich zadaniem jest m.in. spowalnianie pracy instalacji w sytuacji, w której w polu jej działania pojawi się człowiek.
http://ocdn.eu/images/pulscms/M2E7MDMsMmU0LDAsMSwx/f2a0ceb74c8f62890488d100a8611b17.jpg
Precyzyjne rozwiązania i tak wymagają kontroli
Ogrom montowanych części oraz wielość modeli sprawia, że proces produkcji podlega rygorystycznym testom jakościowym. Dla przykładu w niektórych autach sprawdzana jest nawet siła potrzebna do zamknięcia drzwi! Poza tym modele opuszczające taśmę pokonują 300-metrowy tor testowy. W czasie przejazdu kontrolowane są wszelkie dźwięki pojawiające się w kabinie. Niepokojące stuki mogą świadczyć o złym spasowaniu elementów deski rozdzielczej lub problemie z zawieszeniem. Co więcej, każda karoseria jest zlewana wodą pod ciśnieniem 1,2 bar. W ten sposób Ford kontroluje szczelność auta. W przypadku samochodów wyposażonych w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, końcowym etapem testu jakości jest wirtualna przejażdżka.
http://ocdn.eu/images/pulscms/ZDE7MDMsMmU0LDAsMSwx/613d280c83310891885c85bcadc2b713.jpg
Lakiernia przypomina laboratorium!
Lakiernia nie przypomina miejsca masowej produkcji, a raczej laboratorium. Pracownicy poruszają się po matach przyciągających zanieczyszczenia, do niektórych pomieszczeń wchodzi się za pomocą kurtyn powietrznych oraz wymagany jest specjalny strój. Samo lakierowanie nadwozia składa się z trzech etapów. Dopiero po trzech fazach tzw. „mokrych” karoseria trafia do pieca rozgrzanego do 180 stopni Celsjusza. Wypalanie kolejnych warstw zostało zastąpione poszerzoną kontrolą temperatury pomieszczeń i poziomu ich wilgotności. Co więcej, sposób realizacji procesu nie ma żadnego wpływu na trwałość powierzchni lakierniczej, a pozwala obniżyć emisję CO2 w montowni aż o 15 - 25 procent!
Proces lakierowania nadwozia w fabryce Forda jest w pełni automatyczny. Ludzie zajmują się głównie obsługą maszyn, ewentualnie kontrolą jakości. Proces malowania pojazdu rozpoczyna się co 18 sekund i w całości trwa około 40 minut.
http://ocdn.eu/images/pulscms/Mjk7MDMsMmU0LDAsMSwx/0ebbed1dcafca481b95ea722ed08ffb4.jpg
Sekret idealnego lakieru? To strusie pióra!
Aby powłoka lakiernicza w autach Forda była idealna, koniecznym etapem jest dokładne oczyszczenie blach. W fabryce Forda w Walencji do tego zadania wykorzystuje się strusie upierzenie. Pióra o długości nawet 76 centymetrów i wadze poniżej 3 gramów są zbijane w wałki. Te oczyszczają nadwozie działając na zasadzie automatycznej myjni. Zadaniem piór jest jednak nie tylko usuwanie pyłu i brudu, ale również zapobieganie osadzaniu się paprochów dzięki elektrostatyce. Wałki z piór wytrzymują przeciętnie 5 lat. O ile po raz pierwszy na świecie zostały wykorzystane właśnie w Walencji, o tyle dzisiaj stosuje je również montownia Forda Mustanga we Flat Rock.
http://ocdn.eu/images/pulscms/YjE7MDMsMmU0LDAsMSwx/2251353d16c67d37388cc26cfeb1c967.jpg
Paint Vision System - kontrola elektronicznym okiem
Elektronika jest obecna praktycznie na każdym etapie procesu produkcyjnego. To za jej sprawą odbywa się m.in. kontrola jakości powłoki lakierniczej. System Paint Vision opracowany wraz z naukowcami z Uniwersytetu w Walencji ustawia nadwozie w świetle fluorescencyjnym i robi mu 3150 zdjęć. Na ich podstawie tworzy komputerowy obraz nadwozia oraz analizuje go. Wyłapywane są wszelkie niedoskonałości powierzchni lakierniczej. Punkty są wskazywane na ekranach, dzięki czemu mogą zostać zidentyfikowane i zaznaczone przez pracowników montowni. Wady są następnie korygowane m.in. za sprawą piaskowania.
http://ocdn.eu/images/pulscms/NWY7MDMsMmU0LDAsMSwx/6834cd81d7591f3aae61eba8c0e59b51.jpg
Mondeo Vignale - jakość ponad wszystko!
Jedną z najciekawszych nowości w ofercie Forda są modele Vignale. To bardziej luksusowe wersje standardowych aut, które są produkowane na terenie zakładu w Walencji. Dla przykładu Mondeo Vignale jest dopracowywane przez 6 rzemieślników. Ręczne polerowanie lakieru zajmuje im 2 godziny. Dzięki temu karoseria po opuszczeniu fabryki jest idealnie błyszcząca. Poza tym tapicerka każdego z foteli składa się z 40 płatów skóry, które są precyzyjnie wycięte za pomocą lasera. Każde z aut musi przejść w sumie 100 testów jakościowych przed dostawą do klienta. Produkcja modeli Vignale jest kontrolowana przez serię kamer i czujników. W ten sposób Forda ma stuprocentową pewność najwyższej jakości produktu.
http://ocdn.eu/images/pulscms/YWY7MDMsMmU0LDAsMSwx/fdae4548b549c828c28eeb5ec371f759.jpg
Dźwięki mogą świadczyć o niedoskonałości!
Jednym z ważniejszych etapów testu jakościowego jest system kontroli dźwiękowej. Inżynierowie podłączają się do radia w aucie oraz umieszczają w kabinie mikrofon. Za pomocą głośników puszczają dźwięki o określonej częstotliwości, podczas gdy mikrofon kontroluje sposób ich rozchodzenia się we wnętrzu. Wszelkie nieprawidłowości mogą świadczyć m.in. o niedoskonałościach w kwestii jakości wykończenia. System jest na tyle precyzyjny, że na podstawie analizy danych inżynierowie są w stanie wskazać dokładnie w którym miejscu kabiny ukrywa się problem!
Źródło onet :)
http://ocdn.eu/images/pulscms/ODU7MDMsMmU0LDAsMSwx/e981191e673fb67ee19bdd8fd7aa5c92.jpg
Ford Valencia Plant - 39 lat historii
Hiszpańska fabryka Forda w Walencji powstała w roku 1976. Od tego czasu montownię opuściło 15 milionów jednostek napędowych i 11 milionów samochodów. Największy rozkwit technologiczny zakładu przypada na rok 2011. To właśnie wtedy producent rozpoczął ogromną modernizację, która wiązała się z abstrakcyjnymi nakładami finansowymi. W sumie przebudowa fabryki kosztowała 2,3 miliarda euro. To niespełna 10 miliardów złotych! Celem prac było dostosowanie obiektu do montażu możliwie największej ilości modeli. Zakład w Walencji jest obecnie jednym z najnowocześniejszych na świecie. Tworzone w nim samochody trafiają do 75 krajów świata.
http://ocdn.eu/images/pulscms/YzU7MDMsMmU0LDAsMSwx/334874d3f71b13220819debe4d57e0c6.jpg
6 modeli, 1900 aut dziennie i 18 tysięcy części
Obecnie linię produkcyjną fabryki Forda w Walencji opuszcza w sumie 6 modeli. Mowa o S-Maxie, Galaxy, Kudze, Transicie Connect, Turneo Connect i Mondeo. Do wyprodukowania tych aut potrzeba aż 18 077 oryginalnych części! Proces montażu składa się z 34 etapów oraz jest wykonywany przez około 8,3 tysiąca osób pracujących w systemie 3-zmianowym. Co 40 sekund taśmy zakładu opuszcza nowy samochód. W sumie daje to możliwość wyprodukowania 1900 pojazdów każdego dnia. O ile jeszcze w roku 2012 produkcja w Walencji wynosiła nieco ponad 133 tysiące aut, o tyle w tym roku powinna sięgnąć 400 tysięcy!
http://ocdn.eu/images/pulscms/Y2I7MDMsMmU0LDAsMSwx/ed4d802a50968bb5c4f9b275fd6125cb.jpg
Nawet 2000 ton - tyle potrzeba do wycięcia paneli karoserii
Modele produkowane w Walencji zaczynają swoje życie jako rolki blachy. Poszczególne elementy są wykrawane z arkuszy za pomocą pras o nacisku dochodzącym do 2000 ton! Gdy wszystkie elementy układanki zostaną wycięte i uformowane, nadchodzi czas na ich łączenie. To zadanie dla robotów korzystających z palników laserowych. Zmontowana karoseria niczym ser szwajcarski jest poprzecinana serią 1500 otworów technicznych. Każdy z nich ma swoje przeznaczenie. Część służy do montażu elementów ozdobnych karoserii, a część przeprowadzenia przewodów elektrycznych.
http://ocdn.eu/images/pulscms/MjE7MDMsMmU0LDAsMSwx/7413f414644a032c4ab5f3302bf23a59.jpg
http://ocdn.eu/images/pulscms/OGU7MDMsMCwyZDAsMSwx/e2252480c2c4d4da82c3023120f35bd2.jpg
Nowoczesna fabryka - nowoczesne Fordy!
Przedstawiciele Forda twierdzą, że długość kabli montowanych w niektórych autach dochodzi do półtora kilometra! A to nie jedyne imponujące dane statystyczne. Każdego tygodnia w hiszpańskiej fabryce montowanych jest 30 tysięcy kół. Pracownicy zakładu mają możliwość zaprogramowania nawet 1800 pojazdów dziennie. Co więcej, instalacja oprogramowania odbywa się za sprawą zaawansowanej sieci Wi-Fi. Większą część procesu produkcji realizują specjalne roboty. Każdy z nich jest w stanie udźwignąć nawet tonę. Linia technologiczna jest wyposażona w serię czujników. Ich zadaniem jest m.in. spowalnianie pracy instalacji w sytuacji, w której w polu jej działania pojawi się człowiek.
http://ocdn.eu/images/pulscms/M2E7MDMsMmU0LDAsMSwx/f2a0ceb74c8f62890488d100a8611b17.jpg
Precyzyjne rozwiązania i tak wymagają kontroli
Ogrom montowanych części oraz wielość modeli sprawia, że proces produkcji podlega rygorystycznym testom jakościowym. Dla przykładu w niektórych autach sprawdzana jest nawet siła potrzebna do zamknięcia drzwi! Poza tym modele opuszczające taśmę pokonują 300-metrowy tor testowy. W czasie przejazdu kontrolowane są wszelkie dźwięki pojawiające się w kabinie. Niepokojące stuki mogą świadczyć o złym spasowaniu elementów deski rozdzielczej lub problemie z zawieszeniem. Co więcej, każda karoseria jest zlewana wodą pod ciśnieniem 1,2 bar. W ten sposób Ford kontroluje szczelność auta. W przypadku samochodów wyposażonych w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, końcowym etapem testu jakości jest wirtualna przejażdżka.
http://ocdn.eu/images/pulscms/ZDE7MDMsMmU0LDAsMSwx/613d280c83310891885c85bcadc2b713.jpg
Lakiernia przypomina laboratorium!
Lakiernia nie przypomina miejsca masowej produkcji, a raczej laboratorium. Pracownicy poruszają się po matach przyciągających zanieczyszczenia, do niektórych pomieszczeń wchodzi się za pomocą kurtyn powietrznych oraz wymagany jest specjalny strój. Samo lakierowanie nadwozia składa się z trzech etapów. Dopiero po trzech fazach tzw. „mokrych” karoseria trafia do pieca rozgrzanego do 180 stopni Celsjusza. Wypalanie kolejnych warstw zostało zastąpione poszerzoną kontrolą temperatury pomieszczeń i poziomu ich wilgotności. Co więcej, sposób realizacji procesu nie ma żadnego wpływu na trwałość powierzchni lakierniczej, a pozwala obniżyć emisję CO2 w montowni aż o 15 - 25 procent!
Proces lakierowania nadwozia w fabryce Forda jest w pełni automatyczny. Ludzie zajmują się głównie obsługą maszyn, ewentualnie kontrolą jakości. Proces malowania pojazdu rozpoczyna się co 18 sekund i w całości trwa około 40 minut.
http://ocdn.eu/images/pulscms/Mjk7MDMsMmU0LDAsMSwx/0ebbed1dcafca481b95ea722ed08ffb4.jpg
Sekret idealnego lakieru? To strusie pióra!
Aby powłoka lakiernicza w autach Forda była idealna, koniecznym etapem jest dokładne oczyszczenie blach. W fabryce Forda w Walencji do tego zadania wykorzystuje się strusie upierzenie. Pióra o długości nawet 76 centymetrów i wadze poniżej 3 gramów są zbijane w wałki. Te oczyszczają nadwozie działając na zasadzie automatycznej myjni. Zadaniem piór jest jednak nie tylko usuwanie pyłu i brudu, ale również zapobieganie osadzaniu się paprochów dzięki elektrostatyce. Wałki z piór wytrzymują przeciętnie 5 lat. O ile po raz pierwszy na świecie zostały wykorzystane właśnie w Walencji, o tyle dzisiaj stosuje je również montownia Forda Mustanga we Flat Rock.
http://ocdn.eu/images/pulscms/YjE7MDMsMmU0LDAsMSwx/2251353d16c67d37388cc26cfeb1c967.jpg
Paint Vision System - kontrola elektronicznym okiem
Elektronika jest obecna praktycznie na każdym etapie procesu produkcyjnego. To za jej sprawą odbywa się m.in. kontrola jakości powłoki lakierniczej. System Paint Vision opracowany wraz z naukowcami z Uniwersytetu w Walencji ustawia nadwozie w świetle fluorescencyjnym i robi mu 3150 zdjęć. Na ich podstawie tworzy komputerowy obraz nadwozia oraz analizuje go. Wyłapywane są wszelkie niedoskonałości powierzchni lakierniczej. Punkty są wskazywane na ekranach, dzięki czemu mogą zostać zidentyfikowane i zaznaczone przez pracowników montowni. Wady są następnie korygowane m.in. za sprawą piaskowania.
http://ocdn.eu/images/pulscms/NWY7MDMsMmU0LDAsMSwx/6834cd81d7591f3aae61eba8c0e59b51.jpg
Mondeo Vignale - jakość ponad wszystko!
Jedną z najciekawszych nowości w ofercie Forda są modele Vignale. To bardziej luksusowe wersje standardowych aut, które są produkowane na terenie zakładu w Walencji. Dla przykładu Mondeo Vignale jest dopracowywane przez 6 rzemieślników. Ręczne polerowanie lakieru zajmuje im 2 godziny. Dzięki temu karoseria po opuszczeniu fabryki jest idealnie błyszcząca. Poza tym tapicerka każdego z foteli składa się z 40 płatów skóry, które są precyzyjnie wycięte za pomocą lasera. Każde z aut musi przejść w sumie 100 testów jakościowych przed dostawą do klienta. Produkcja modeli Vignale jest kontrolowana przez serię kamer i czujników. W ten sposób Forda ma stuprocentową pewność najwyższej jakości produktu.
http://ocdn.eu/images/pulscms/YWY7MDMsMmU0LDAsMSwx/fdae4548b549c828c28eeb5ec371f759.jpg
Dźwięki mogą świadczyć o niedoskonałości!
Jednym z ważniejszych etapów testu jakościowego jest system kontroli dźwiękowej. Inżynierowie podłączają się do radia w aucie oraz umieszczają w kabinie mikrofon. Za pomocą głośników puszczają dźwięki o określonej częstotliwości, podczas gdy mikrofon kontroluje sposób ich rozchodzenia się we wnętrzu. Wszelkie nieprawidłowości mogą świadczyć m.in. o niedoskonałościach w kwestii jakości wykończenia. System jest na tyle precyzyjny, że na podstawie analizy danych inżynierowie są w stanie wskazać dokładnie w którym miejscu kabiny ukrywa się problem!
Źródło onet :)