Zobacz pełną wersję : [Mondeo 2007-2014] Mocna huczące opony zimowe Fulda Montero 3 205/55/R16 91T na osi tylnej w kombi


majuDJ
26-11-2015, 06:29
Witam

Po wymianie opon na zimowe doskwiera mi staszny haałas z osi tylnej w moim Mk4. Zmieniłem z letnich Firestone 215/55/R16 na zimowe Fulda Montero 3 205/55/R16 91T i strasznie dudnią/huczą na tylnej osi. Tylko na tylnej bo na tyle mam starsze oponki z 2013 po 2 sezonach a na przodzie nówki z 2015. Przy wymianie wulkanizator mi powiedział, że tył może hałasować bo według niego te opony powinny być rozmiaru 215/55/R16. Zdziwiłem się bo na wlepce przy drzwiach widnieja opony również o rozmiarze 205/55/R16 i takowe kupiłem z racji, że były tańsze. Czym to jest spowodowane? Opony na tylnej osi nie wykazuja żadnych uszkodzeń bieżnika, wybuleń itp. Jedynie co mnie ciekawa w najbliższym czasie to wymiana całego zawieszenia tylnego. Natomiast przód jest cichy. Czy ktoś może poradzić w tej sprawie?

Robert 68
26-11-2015, 07:40
Czy ktoś może poradzić w tej sprawie?

Kup opony klasy Premium, Fulda Montero 3 205/55/R16 91T nie są oponami do Mondeo MK IV 2.0 TDCi

jvc
26-11-2015, 07:50
Na 99% są wyząbkowane, nic już z tym nie zrobisz. Do sprawdzenia zawieszenie.

majuDJ
26-11-2015, 08:06
Postaram się namówić szefa na przyszły sezon na zakup Dunlop WinterSport 5D 215/55/R16 tej zimy muszę przecierpieć.

jvc
26-11-2015, 08:14
Przejedź ręką po bieżniku , jeżeli w jedną stronę są tzw. zęby czyli nierówności to na bank opony.

majuDJ
26-11-2015, 08:49
Można na takich wyząbkowanych bezpiecznie przejeździć do końca sezonu?
Co wpływa na takie wyząbkowanie? Opony te wczesniej były na przedniej osi, nie są stare bo są z 2013. Czy może to urok tych Fuld?

jvc
26-11-2015, 08:58
Można jeździć bezpiecznie. Przyczyn może być kilka, od opon zaczynając , niektóre są bardziej podatne inne mniej , brak rotacji opon , wyrobione zawieszenie , jazda nie obciążonym samochodem (szczególnie kombi)

Ale jeśli zimówki ząbkują , które są miękki to coś chyba nie tak z zawieszeniem.

MaXyM
26-11-2015, 10:23
Kiedys mi strasznie huczaly opony (w FF2). Tak jak opisujecie tyle ze zadnego wyzabkowania nie zauwazylem. Inna sprawa ze nie mam w tym doswiadczenia tzn nigdy opony wyzabkowanej w rekach nie mialem. W kazdym razie lamele na powierzchni byly gladkie. Nawet wymienilem lozyska w aucie i nic. Na koniec okazalo sie ze to jednak opony.
Wymienilem na inne i sprawa sie nie powtorzyla.

jvc
26-11-2015, 10:31
Jedziesz dłonią po bieżniku zgodnie z kierunkiem opony, a później "pod włos" Jeżeli czuć takie schodkowanie to nie jest dobrze. Czasem może być tak że tylko jedna połowa opony jest wyząbkowana.

Bierut
26-11-2015, 11:20
Jeśli jeździły na przodzie to nie może być mowy o ząbkowaniu. To dotyczy tylnego zawieszenia niezależnego nienapędzanego.
Po drugie zimowe opony ze względu na miększą mieszankę nie powinny ząbkować.
Przez wiele lat zmagałem się z tym problemem w MK3 i o dziwo zimówki nigdy mi nie ząbkowały. Można było sprawdzać, ustawiać, naprawiać zawieszenie, a letnie i tak ząbkowały. Wbrew logice zawsze byłem zadowolony z zmiany kół na zimowe bo w końcu było cicho. (Używałem zimówki Pneumanta lub Nokiany). A letnie to różnie najgorsze były Goodyear Hydragrip (kierunkowe).

P.S.
Do tego typu auta (zawieszenia) najlepiej stosować opony asymetryczne, a nie kierunkowe jakim jest opona Montero.

majuDJ
26-11-2015, 12:33
Czy zna ktoś dobry zakład wulkanizacyjny na terenie Warszawy i okolic gdzie można wyrównać bieżnik w oponach na specjalnej maszynie?

Deryll
26-11-2015, 13:04
W swoim mk3 kombi kierunkowe letnie Fuldy wyząbkowały po jednym sezonie i w następnym sezonie nie dało się jeździć. Aktualnie letnie mam Pirelli P7 Cinturato a zimowe Nokiany WR A3 obie asymetryczne i zero problemów a mam je od trzech sezonów. Nigdy więcej kierunkowych opon.

Bierut
26-11-2015, 13:42
W swoim mk3 kombi kierunkowe letnie Fuldy wyząbkowały po jednym sezonie i w następnym sezonie nie dało się jeździć. Aktualnie letnie mam Pirelli P7 Cinturato a zimowe Nokiany WR A3 obie asymetryczne i zero problemów a mam je od trzech sezonów. Nigdy więcej kierunkowych opon.

Na dodatek co sezon zamiana przód tył. Zużyjemy równomiernie cały komplet w tym samym czasie.

Alecki
26-11-2015, 13:46
na tyle mam starsze oponki z 2013 po 2 sezonach a na przodzie nówki z 2015.

Bezpieczniej będzie założyć lepsze opony na tył.
http://www.oponeo.pl/artykul/lepsze-opony-z-przodu-czy-z-tylu-testy-michelin-adac-i-oamtc

Ja od trzech sezonów jeżdżę na kierunkowych Goodyearach i nie mam problemu z ząbkowanie (...może dlatego, że 80% przebiegu to miasto).

jvc
26-11-2015, 19:45
Jeśli jeździły na przodzie to nie może być mowy o ząbkowaniu.
To mało widziałeś. :) Przód też potrafi ząbkować.
Rotację robimy w ten sposób że przód na tył a tył po skosie na przód. Jeśli kierunkowe to niestety trzeba dwie opony obrócić na feldze.

czechu77
28-11-2015, 07:52
Kup opony klasy Premium, Fulda Montero 3 205/55/R16 91T nie są oponami do Mondeo MK IV 2.0 TDCi

Ciekaw jestem dlaczego kolega tak sądzi? Mondeo to nie jest auto klasy premium, a montero 3 to przyzwoita zimówka

Robert 68
29-11-2015, 09:42
Mondeo to nie jest auto klasy premium

Mondeo MK IV to segment D. A czy są samochody klasy Premium?

Ciekaw jestem dlaczego kolega tak sądzi?

Bo to nie ten rozmiar, nie te indeksy prędkości i nośności (205/55/R16 91T)

gocek
30-11-2015, 09:58
ja mam takie opony w mk4 i jest ok głośniej troszkę niż letnie ale ok..

Radi73
01-12-2015, 19:47
A propos ząbkowania polecam artykuł, który fajnie wyjaśnia ,,tajemniczy" efekt:
http://www.opony.com.pl/artykul/zabkowanie-opon/?id=116
Co do rotacji opon w aucie, to po części zgadzam się z jvc, jeśli o kierunkowe opony chodzi to w 100% tak właśnie robię (przednie: PP -> PT, LP -> LT, u tylnych natomiast potrzebna przekładka opon, bo trzeba zachować kierunek toczenia: LT -> PP, PT - LP) :) Natomiast asymetryczne niekierunkowe polecam zamieniać przód z tyłem po przekątnej, tak by wszystkie opony zmieniły kierunek toczenia (LP <-> PT, PP <-> LT). Pamiętając o oznaczeniu na takich oponach: outside, lub jak w przypadku opon VREDESTEIN: inside!
Ja stosując się do tych zasad nie wiem co to ,,wyząbkowana" opona, a to już 3 kombi w mojej karierze :)

P.S. Co do rozmiaru opon to osobiście bardziej przejmował się ich nośnością, bo do silnika 2.0 TDCi zalecana jest o indeksie minimum 93, a taką standardowo mają opony 215/55R16. Ja na zimę mam (w spadku po staruszku Mk3) dwusezonowe 205/55R16 94V XL i tu czuje się ,,bezpieczny". Z ciekawości kiedyś zmierzyłem wysokość od podłoża do progu w aucie z ,,prawidłowym" rozmiarem i nie było różnicy w stosunku do mojego Mondka. Okazało się więc, że wiele zależy też od zawieszenia: kondycji amortyzatorów, resorów, ciśnienia w oponach, etc. Jedyna różnica to więcej powietrza w nadkolach ;)