Zobacz pełną wersję : [Focus 2008-2011] Poradnik: Jak znaleźć i wyeliminowć przyczyny zakłóceń radia (FM)
Witam.
Chciałbym się podzielić poradą na powyższy temat.
Jakiś czas temu zauważyłem, że radio na zakresie FM (ogólnie chyba każdy na tych falach słucha) po wyjeździe parę kilometrów za miasto zaczyna trzeszczeć, a po parunastu kilometrach gubi całkowicie fale i nie może nic znaleźć oprócz radia maryja. Szumy i słabszy sygnał pojawiał się też w mieście przy niektórych inteligentnych sygnalizacjach świetlnych, jak i przy wysokich budynkach.
Bawiłem się z tym długo. Sprawdzałem wtyczki, kable, łączenia anteny na dachu.
Powód okazał się bardziej prosty, ale do tego trzeba było czasu.
Przyczyną okazały się zakłócające zasilacze w zapalniczce od telefonów i od rejestratora samochodowego. O ile telefon w samochodzie ładuję bardzo rzadko, to rejestrator jest zasilany przez cały czas. Do rejestratora zrobiłem inny zasilacz (samoróbka) na stabilatorze napięcia 5V, ale i tak to pomogło tylko o drobinę i nie było zadowalającego efektu. Okazało się, że i sama kamerka "ostro sieje".
Teraz konkrety.
Nie trzeba jeździć samochodem za miasto, żeby to sprawdzić. :)
Żeby sprawdzić jak zakłócają urządzenia z zapalniczki, należy je odłączyć, włączyć radio na byle jaką stację, ustawić radio na tryb strojenia manualnego i przestawić zakres o pół jednostki, lub (w przypadku silnego sygnału FM) o cały - w górę lub w dół - nie ma różnicy. W efekcie otrzymamy niedostrojony zakres i słyszalną stację z szumem. Tak ustawione radio zostawiamy i włączamy urządzenia z zasilaczami do zapalniczek. W ten sposób przekonamy się co tak "sieje". Gdy po włączeniu stacja przestanie być słyszalna lub bardziej szumi oznacza, że to właśnie urządzenie nam zakłóca. Tak samo było u mnie.
Jak pisałem wyżej, ładowarką telefonu sobie głowy nie zawracałem, ale wokół uchwytu rejestratora owinąłem przewód zasilający 7-8 razy tworząc pętlę indukcyjną i teraz test radia nie reaguje na włączony rejestrator. Można też eksperymentować i inaczej układać przewód. Różnica powinna być słyszalna w szumach radia. Dodam, że wcześniej zmieniałem kable zasilające od ładowarki z filtrami i sam też zakładałem ferryt, bez rezultatu.
Mam nadzieję, że komuś się to przyda. W razie pytań, pisać. :)
Trzeba znaleźć zasilacz, który nie zakłóca radia. To nie jest łatwe bo większość chińskiego badziewia zakłóca. Na forum w dziale z nawigacjami wrzuciłem kiedyś nazwę mojego zasilacza. W końcu znalazłem taki co mi nie zakłóca radia.Trzeba szukać na zasadzie prób i błędów bo z tymi zasilaczami to loteria.
Bogdan1963 31-01-2016, 10:24 Też miałem z tym problem. Przy dalszych wyjazdach radio wysiadało, bo jak się później okazało, wpinałem zasilanie nawigacji. Gniazdo zapalniczki jest bardzo blisko radia, więc wpływ ładowarki jest duży. W moim Galaxym zamontowałem z tyłu przy fotelu kierowcy zestaw 3 gniazd dla dzieciarni. Teraz tam wpinam zasilanie nawigacji plus ładowanie kilku komórek i nic nie zakłóca.
W moim Galaxym zamontowałem z tyłu przy fotelu kierowcy zestaw 3 gniazd dla dzieciarni
na to nie wpadłem, żeby zasilacze oddalić, chociaż mam gniazdo zapalniczki w bagażniku :)
To samo odkryła u nas w aucie moja żona, a byłem już po przekładce radia.
-Mam rejestrator przy lusterku wstecznym, więc kabel zasilający był poprowadzony po krawędzi szyby przedniej.
-Zmiana ładowarki bardzo pomogła (przelutowałem kabel do innej ładowarki) ale szumy zostały.
-Zmiana poprowadzenia kabla pomaga, ale i tak ostatecznie kabel antenowy i rejestrator przy lusterku spotykają się i szumy zostają.
-oddalanie ładowarki niewiele pomaga
-Szumy wzmaga rejestrator jako odbiornik, sama ładowarka z innym odbiornikiem nie jest tak agresywna.
-Ostatecznie (najskuteczniejsze rozwiązanie) mam założoną przetwornicę step down i krótki kabel do rejestratora (wszystko podpięte do lampki wnętrza i tak poukładane pod podsufitką żeby było jak najdalej od mocowania anteny radia i przewodu antenowego). W takim układzie rejestrator startuje sam z nagrywaniem jak tylko otworzę auto i gaśnie razem z odcięciem zasilania przez GEM (u mnie po 30minutach).
... i krótki kabel do rejestratora (wszystko podpięte do lampki wnętrza i tak poukładane pod podsufitką żeby było jak najdalej od mocowania anteny radia i przewodu antenowego)
Faktycznie, najlepiej dać krótki kabel między zasilaczem a rejestratorem, tylko, że ja znalazłem 12V po stacyjce i rejestrator włącza się automatycznie.
Antej masz zasilanie do kamery cały czas?
Tak jak napisałem, zasilanie pojawia się po odryglowaniu zamków i znika 30minut po zamknięciu auta.
No tak, w sumie fajnie. Nagrywa jeszcze 30 minut po wyjściu z auta. Więc jak idziesz do sklepu, a coś by się działo przed samochodem to masz nagrane :) , a podczas dłuższego postoju samo się wyłączy - sprytne :) Chyba sobie i żonie przerobie
Czy jest to podłączenie że do kamery wciąż jest doprowadzany prąd przez pół godziny po zaryglowaniu? (obstawiam ten sam prąd co podświetla wyświetlacz na desce z przebiegiem) czy kamerka leci na własnym akumulatorze przez te 30 minut ?
Napisalem przecież
rejestrator startuje sam z nagrywaniem jak tylko otworzę auto i gaśnie razem z odcięciem zasilania przez GEM (u mnie po 30minutach).
pankrakus 02-02-2016, 17:39 Witam
1) Wszyscy piszą o ładowarkach do zapalniczki
Jeśli używamy czegoś na stałe (np. kamerka),
to można kupić zasilacz jak na poniższym rysunku
(foto przykładowe)
http://www.acctis.eu/122552-thickbox_default/zasilacz-1x-usb-gniazdo-1x-micro-usb-5v-12v-przetwornica-samochodowa-3a-reduktor-napiecia-konwerter-ac9761.jpg
2) Używam takich ładowarek jak poniżej i nigdy nie miałem problemu
(Clarion, MIO)
http://images.morele.net/full/479290_0_f.jpg
pozdrawiam
pankrakus
Właśnie to jest przetwornica step down o której pisałem, tyle że w wykonaniu chińskim za 2$ z wysyłką. Ja mam coś mniej reprezentacyjnego, ale chińskich rączek to nie widziało.
pankrakus A gdzie kupić taką ładowarkę jak na pierwszym zdjęciu i czy jest 100% pewności, że nie będzie zakłócała?
pankrakus 03-02-2016, 09:43 Witam
1) Na szybko - aukcja z miniUSB
(trzeba by zapytać sprzedawcy czy ma microUSB)
http://allegro.pl/przetwornica-napiecia-12v-5v-miniusb-katowe-3a-dc-i5954023015.html
http://allegro.pl/zasilacz-przetwornica-12v-do-5v-usb-3a-samochodowa-i5954023028.html
http://allegro.pl/przetwornica-napiecia-12v-na-5v-usb-x2-3a-15w-dc-i5954023007.html
Ja kupowałem u tego sprzedawcy => ma różne wersje z różnymi końcówkami
http://allegro.pl/show_user.php?uid=37994257
np.
http://allegro.pl/zasilacz-samochodowy-mini-micro-usb-12-24v-5v-1-5a-i5952156554.html
2) Z ładowarkami Clarion / MIO (mini USB) też nie miałem problemów / zakłóceń
http://allegro.pl/oryginalna-ladowarka-mio-moov-150-200-m300-m400-i5913508447.html
pozdrawiam
pankrakus
Przyszła dziś przetwornica z Chin taka jak te za 30zl z Allegro.
5V 3A to w życiu nie osiągnie. Na sucho daje 4.9V pod obciążeniem 4.8V
Dla przykladu porządna ładowarka daje 5V 0.5A a ta 4.8V i 0.3A. Az strach podłączyć cos większego.
Jeszcse nie wiem czy mocno sieje.
Jeszcse nie wiem czy mocno sieje.
No to czekamy na testy i opinie :)
Jak na razie nie było zakłóceń większych niż moja sprawdzona przetwornica, czyli jest przyzwoicie.
W ramach testu zrób tak, jak napisalem w pierwszym poscie.
Ustaw stacje, ustaw na manual, przesuń skalę o pół i zobacz czy jak wlączysz przetwornicę będzie mocniej zakłócało :D
To nie jest wymierny test.
Tak jak napisałem wcześniej, zakłócenia są i zawsze będą.
Chodzi o ich skalę, a to można sprawdzić tylko w warunkach drogowych, najlepiej na znanej trasie.
Może siać minimalnie w codziennym odbiorze i zauważalnie na granicach zakresu odbioru stacji. Może siać zauwazalnie przez cały czas.
Faktycznie, najlepiej dać krótki kabel między zasilaczem a rejestratorem, tylko, że ja znalazłem 12V po stacyjce i rejestrator włącza się automatycznie.
Antej masz zasilanie do kamery cały czas?
Witam gdzie znalazłeś 12V po kluczyku?
Nie znalazłem, nie szukalem to nie znalazłem.
Ostatnio zabrałem sie za "produkcję" lampek z nocnym oświetleniem.
Przy okazji wyprowadzam przewody 12V do kostki, wiec od razu przetwornica, zasilanie lustra fotochroma i podswietlenie w lusterkach bocznych wprowadziłem z tej kostki.
Witam gdzie znalazłeś 12V po kluczyku?
W skrzynce bezpieczników nad nogami pasażera. Nie pamiętam który to bezpiecznik. Weź miernik, bądź żarówkę i poszukaj.
Kabel można ładnie poprowadzić niewidocznie za plastikiem na przednim słupku (ściąga się go - jest na zaczepach) i są tam uchwytki wolne do kabla, a dalej przy górnym rancie przedniej szyby nad podsufitówkę (łatwo się go wsuwa palcem i nie wylatuje).
Trzeszczenie i utrata sygnalu radia spowodowana jest najprawdopodobniej uszkodzeniem lub brakiem zasilania wzmacniacza antenowego
|
|