kosteg
13-04-2016, 11:38
Chciałem ten temat umieścić w fotorelacjach, jednak nie mam uprawnień więc publikuję wszystko tutaj a potem może ktoś przeniesie.
Do tematu czujników podchodziłem jak do jeża. Gotowe rozwiązania jakie znajdowałem zupełnie mi się nie podobały:
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/370684/ble3-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/356289/ble1-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/707032/ble4-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/234294/ble5-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/765487/ble2-1.jpg
Zabawa z oryginalnymi czujnikami to szukanie zderzaka, czujników, wiazki etc a na końcu efekt też taki sobie:
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/118129/oryginalne-1.jpg
Podobają mi się np te montowane przez VAG czy BMW - one stanowiły dla mnie wytyczne do poszukiwań:
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/748447/idealne-1.jpg
Zaadoptowanie ich oczywiście nie było możliwe, jednak nasi dalekowschodni koledzy mają chyba wszystko w swojej ofercie. Udało się zatem kupić takie:
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/702247/kupione1-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/964692/kupione2-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/430467/kupione3-1.jpg
Czujniki mają 16mm średnicy i gumową uszczelkę wokół. Mocowane są w przyklejanej od wewnątrz części z elastycznym kołnierzem w którą wkręca się właściwy czujnik. Poprzez gwint i system zapadkowy możemy regulować "głębokość" osadzenia. Wada to niezbędny demontaż zderzaka i odrobinę upierdliwy system regulacji przed zamontowaniem (jeśli najpierw przykleimy kołnierz to wkręcając czujnik na odpowiednią głębokość może się okazać, że będzie on w nieodpowiedniej pozycji - czujniki są orientowane góra dół - trzeba zatem ustalić głębokość przed przyklejeniem i dopiero potem wkleić czujnik). Resztę stanowią wyłącznie zalety - łącznie z wyglądem jakiego poszukiwałem :D
Aby przystąpić do pracy trzeba zdemontować sam zderzak. Mocowany jest on 4roma wkrętami z łbem sześciokątnym (8mm) ukrytymi za nadkolem oraz dwoma nakrętkami na środku pod kołem zapasowym (10mm). U mnie dodatkowo trzeba było zdemontować chlapacze. Umieszczenie wkrętów zaznaczyłem na zdjęciu poniżej, nakrętki pod kołem znajdą wszyscy bez problemu:
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/276922/mondeo1-1.jpg
Najpierw trzeba znaleźć odpowiednie miejsce do zamontowania. Należy pamiętać, że za zderzakiem znajduje się stalowa belka, która w zasadzie wyklucza dowolność:
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/986789/belka-sama-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/483798/belka-miejsce-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/973837/belka-czujnik-1.jpg
Te czujniki pasują bardzo dobrze w zagłębienie w belce. Trzeba tylko jakoś wyliczyć gdzie takowe za zderzakiem się znajduje. Ja w tym celu kilkakrotnie zakładałem i demontowałem zderzak by mieć 100% pewności. Jako punkt odniesienia wybrałem otwór na wkręcenie ucha holowniczego. I tak ok 6cm od górnej krawędzi zderzaka znajduje się "początek" zagłębienia, środek dla czujników to zatem ok 72-73mm od górnej krawędzi.
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/400921/pomiary1-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/903031/pomiary2-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/224174/pomiary3-1.jpg
Rozstaw czujników zakładam dowolny bądź wedle instrukcji dołączonej do takowych. Ja u siebie chciałem to wykonać mniej więcej oryginalnie - skrajne czujniki są w lini krawędzi klapy (no prawie) a odległosć w środku to podział symetryczny tej odległości.
Wiercenie wykonałem na aucie - wygodne to i dość pewne rozwiazanie:
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/850050/otwory1-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/953060/otwory2-1.jpg
Montaż to jak napisałem wcześniej dobranie głębokości, przyklejenie i w zasadzie tyle:
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/903983/montowanie1-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/609577/montowanie2-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/810858/montowanie3-1.jpg
Następnie należy zamontować wszystko w odwrotnej kolejności. Ja wcześniej spinałem przewody razem w jedną wiązkę i kierowałem ją w prawą stronę auta (tą za kierowcą jeśli pomyliłem nazewnictwo) gdyż tam mam przeprowadzoną wiązkę haka (dostęp po wyjęciu gąbki w schowku). W gumce wiazki wykonałem nacięcie i przeprowadziłem przewody. Podłączania elektryki nie pokazuję gdyż ogranicza się do wpięcia się do masy i zielonego przewodu z czarnym paskiem od światła wstecznego.
Całość prezentuje się następująco:
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/875450/efekty1-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/185512/efekty2-1.jpg
Czujniki działają bardzo dobrze - zdjecia wykonałem gdy czyjnik przestawał pokazywać odległość 0.2m i przechodził na wskazanie 0.0m:
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/793753/dzialanie-2-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/967416/dzialanie-1-1.jpg
Osobiście jestem bardzo zadowolony z efektu i działania :D
Może to pomoże komuś w wyborze i zamontowaniu takowych u siebie. Przepraszam tylko za jakość zdjęć - pogoda była pod psem a telefon wybitnie nie chciał współpracować. Jeśli pojawią się pytania chętnie odpowiem. Postaram się tylko dodać jeszcze fotki z umiejscowieniem wyświetlacza i jego małym modem.
Do tematu czujników podchodziłem jak do jeża. Gotowe rozwiązania jakie znajdowałem zupełnie mi się nie podobały:
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/370684/ble3-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/356289/ble1-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/707032/ble4-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/234294/ble5-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/765487/ble2-1.jpg
Zabawa z oryginalnymi czujnikami to szukanie zderzaka, czujników, wiazki etc a na końcu efekt też taki sobie:
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/118129/oryginalne-1.jpg
Podobają mi się np te montowane przez VAG czy BMW - one stanowiły dla mnie wytyczne do poszukiwań:
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/748447/idealne-1.jpg
Zaadoptowanie ich oczywiście nie było możliwe, jednak nasi dalekowschodni koledzy mają chyba wszystko w swojej ofercie. Udało się zatem kupić takie:
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/702247/kupione1-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/964692/kupione2-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/430467/kupione3-1.jpg
Czujniki mają 16mm średnicy i gumową uszczelkę wokół. Mocowane są w przyklejanej od wewnątrz części z elastycznym kołnierzem w którą wkręca się właściwy czujnik. Poprzez gwint i system zapadkowy możemy regulować "głębokość" osadzenia. Wada to niezbędny demontaż zderzaka i odrobinę upierdliwy system regulacji przed zamontowaniem (jeśli najpierw przykleimy kołnierz to wkręcając czujnik na odpowiednią głębokość może się okazać, że będzie on w nieodpowiedniej pozycji - czujniki są orientowane góra dół - trzeba zatem ustalić głębokość przed przyklejeniem i dopiero potem wkleić czujnik). Resztę stanowią wyłącznie zalety - łącznie z wyglądem jakiego poszukiwałem :D
Aby przystąpić do pracy trzeba zdemontować sam zderzak. Mocowany jest on 4roma wkrętami z łbem sześciokątnym (8mm) ukrytymi za nadkolem oraz dwoma nakrętkami na środku pod kołem zapasowym (10mm). U mnie dodatkowo trzeba było zdemontować chlapacze. Umieszczenie wkrętów zaznaczyłem na zdjęciu poniżej, nakrętki pod kołem znajdą wszyscy bez problemu:
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/276922/mondeo1-1.jpg
Najpierw trzeba znaleźć odpowiednie miejsce do zamontowania. Należy pamiętać, że za zderzakiem znajduje się stalowa belka, która w zasadzie wyklucza dowolność:
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/986789/belka-sama-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/483798/belka-miejsce-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/973837/belka-czujnik-1.jpg
Te czujniki pasują bardzo dobrze w zagłębienie w belce. Trzeba tylko jakoś wyliczyć gdzie takowe za zderzakiem się znajduje. Ja w tym celu kilkakrotnie zakładałem i demontowałem zderzak by mieć 100% pewności. Jako punkt odniesienia wybrałem otwór na wkręcenie ucha holowniczego. I tak ok 6cm od górnej krawędzi zderzaka znajduje się "początek" zagłębienia, środek dla czujników to zatem ok 72-73mm od górnej krawędzi.
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/400921/pomiary1-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/903031/pomiary2-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/224174/pomiary3-1.jpg
Rozstaw czujników zakładam dowolny bądź wedle instrukcji dołączonej do takowych. Ja u siebie chciałem to wykonać mniej więcej oryginalnie - skrajne czujniki są w lini krawędzi klapy (no prawie) a odległosć w środku to podział symetryczny tej odległości.
Wiercenie wykonałem na aucie - wygodne to i dość pewne rozwiazanie:
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/850050/otwory1-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/953060/otwory2-1.jpg
Montaż to jak napisałem wcześniej dobranie głębokości, przyklejenie i w zasadzie tyle:
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/903983/montowanie1-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/609577/montowanie2-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/810858/montowanie3-1.jpg
Następnie należy zamontować wszystko w odwrotnej kolejności. Ja wcześniej spinałem przewody razem w jedną wiązkę i kierowałem ją w prawą stronę auta (tą za kierowcą jeśli pomyliłem nazewnictwo) gdyż tam mam przeprowadzoną wiązkę haka (dostęp po wyjęciu gąbki w schowku). W gumce wiazki wykonałem nacięcie i przeprowadziłem przewody. Podłączania elektryki nie pokazuję gdyż ogranicza się do wpięcia się do masy i zielonego przewodu z czarnym paskiem od światła wstecznego.
Całość prezentuje się następująco:
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/875450/efekty1-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/185512/efekty2-1.jpg
Czujniki działają bardzo dobrze - zdjecia wykonałem gdy czyjnik przestawał pokazywać odległość 0.2m i przechodził na wskazanie 0.0m:
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/793753/dzialanie-2-1.jpg
http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/967416/dzialanie-1-1.jpg
Osobiście jestem bardzo zadowolony z efektu i działania :D
Może to pomoże komuś w wyborze i zamontowaniu takowych u siebie. Przepraszam tylko za jakość zdjęć - pogoda była pod psem a telefon wybitnie nie chciał współpracować. Jeśli pojawią się pytania chętnie odpowiem. Postaram się tylko dodać jeszcze fotki z umiejscowieniem wyświetlacza i jego małym modem.