Zobacz pełną wersję : Aftermarketowe czujniki cofania do kombi - wybór i montaż.


kosteg
13-04-2016, 11:38
Chciałem ten temat umieścić w fotorelacjach, jednak nie mam uprawnień więc publikuję wszystko tutaj a potem może ktoś przeniesie.

Do tematu czujników podchodziłem jak do jeża. Gotowe rozwiązania jakie znajdowałem zupełnie mi się nie podobały:

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/370684/ble3-1.jpg

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/356289/ble1-1.jpg

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/707032/ble4-1.jpg

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/234294/ble5-1.jpg

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/765487/ble2-1.jpg

Zabawa z oryginalnymi czujnikami to szukanie zderzaka, czujników, wiazki etc a na końcu efekt też taki sobie:

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/118129/oryginalne-1.jpg

Podobają mi się np te montowane przez VAG czy BMW - one stanowiły dla mnie wytyczne do poszukiwań:

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/748447/idealne-1.jpg

Zaadoptowanie ich oczywiście nie było możliwe, jednak nasi dalekowschodni koledzy mają chyba wszystko w swojej ofercie. Udało się zatem kupić takie:

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/702247/kupione1-1.jpg

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/964692/kupione2-1.jpg

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/430467/kupione3-1.jpg

Czujniki mają 16mm średnicy i gumową uszczelkę wokół. Mocowane są w przyklejanej od wewnątrz części z elastycznym kołnierzem w którą wkręca się właściwy czujnik. Poprzez gwint i system zapadkowy możemy regulować "głębokość" osadzenia. Wada to niezbędny demontaż zderzaka i odrobinę upierdliwy system regulacji przed zamontowaniem (jeśli najpierw przykleimy kołnierz to wkręcając czujnik na odpowiednią głębokość może się okazać, że będzie on w nieodpowiedniej pozycji - czujniki są orientowane góra dół - trzeba zatem ustalić głębokość przed przyklejeniem i dopiero potem wkleić czujnik). Resztę stanowią wyłącznie zalety - łącznie z wyglądem jakiego poszukiwałem :D

Aby przystąpić do pracy trzeba zdemontować sam zderzak. Mocowany jest on 4roma wkrętami z łbem sześciokątnym (8mm) ukrytymi za nadkolem oraz dwoma nakrętkami na środku pod kołem zapasowym (10mm). U mnie dodatkowo trzeba było zdemontować chlapacze. Umieszczenie wkrętów zaznaczyłem na zdjęciu poniżej, nakrętki pod kołem znajdą wszyscy bez problemu:

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/276922/mondeo1-1.jpg

Najpierw trzeba znaleźć odpowiednie miejsce do zamontowania. Należy pamiętać, że za zderzakiem znajduje się stalowa belka, która w zasadzie wyklucza dowolność:

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/986789/belka-sama-1.jpg

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/483798/belka-miejsce-1.jpg

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/973837/belka-czujnik-1.jpg

Te czujniki pasują bardzo dobrze w zagłębienie w belce. Trzeba tylko jakoś wyliczyć gdzie takowe za zderzakiem się znajduje. Ja w tym celu kilkakrotnie zakładałem i demontowałem zderzak by mieć 100% pewności. Jako punkt odniesienia wybrałem otwór na wkręcenie ucha holowniczego. I tak ok 6cm od górnej krawędzi zderzaka znajduje się "początek" zagłębienia, środek dla czujników to zatem ok 72-73mm od górnej krawędzi.

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/400921/pomiary1-1.jpg

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/903031/pomiary2-1.jpg

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/224174/pomiary3-1.jpg

Rozstaw czujników zakładam dowolny bądź wedle instrukcji dołączonej do takowych. Ja u siebie chciałem to wykonać mniej więcej oryginalnie - skrajne czujniki są w lini krawędzi klapy (no prawie) a odległosć w środku to podział symetryczny tej odległości.

Wiercenie wykonałem na aucie - wygodne to i dość pewne rozwiazanie:

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/850050/otwory1-1.jpg

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/953060/otwory2-1.jpg

Montaż to jak napisałem wcześniej dobranie głębokości, przyklejenie i w zasadzie tyle:

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/903983/montowanie1-1.jpg

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/609577/montowanie2-1.jpg

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/810858/montowanie3-1.jpg

Następnie należy zamontować wszystko w odwrotnej kolejności. Ja wcześniej spinałem przewody razem w jedną wiązkę i kierowałem ją w prawą stronę auta (tą za kierowcą jeśli pomyliłem nazewnictwo) gdyż tam mam przeprowadzoną wiązkę haka (dostęp po wyjęciu gąbki w schowku). W gumce wiazki wykonałem nacięcie i przeprowadziłem przewody. Podłączania elektryki nie pokazuję gdyż ogranicza się do wpięcia się do masy i zielonego przewodu z czarnym paskiem od światła wstecznego.

Całość prezentuje się następująco:

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/875450/efekty1-1.jpg

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/185512/efekty2-1.jpg

Czujniki działają bardzo dobrze - zdjecia wykonałem gdy czyjnik przestawał pokazywać odległość 0.2m i przechodził na wskazanie 0.0m:

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/793753/dzialanie-2-1.jpg

http://static.pokazywarka.pl/i/6504404/967416/dzialanie-1-1.jpg

Osobiście jestem bardzo zadowolony z efektu i działania :D

Może to pomoże komuś w wyborze i zamontowaniu takowych u siebie. Przepraszam tylko za jakość zdjęć - pogoda była pod psem a telefon wybitnie nie chciał współpracować. Jeśli pojawią się pytania chętnie odpowiem. Postaram się tylko dodać jeszcze fotki z umiejscowieniem wyświetlacza i jego małym modem.

weuek
13-04-2016, 11:49
Efekt wizualny bardzo dobry - bardziej estetycznie się nie da. Jedyna wada tych czujników to to, że czasem lubią się odkleić i wpaść do środka (najczęściej przy myciu). Teść z takim wpadniętym już z 3 lata jeździ.

kosteg
13-04-2016, 11:55
Tego się wyłącznie obawiam. Jednak stwierdziłem, że jeśli pojawią się problemy całość zamocuję albo przy pomocy spawania tworzyw albo jakąś dobrą mieszanką epoxy.

Wpaść jednak nie mają gdzie - do belki jest za nimi mniej niż 1cm.

arturek
13-04-2016, 13:19
Witam

Już istnieje wątek o montażu czujników w Mondeo mk3
Niestety - linki do zdjęć wygasły

Szkoda, że kolega nie dopisał się w już istniejącym wątku

http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=30722

zdjęcia z powyższego wątku, np tutaj
http://chomikuj.pl/a_krakow/FORD/Mondeo_2000-07/parking_sensor_mondeo_mk3,1509042554.pdf

pozdrawiam
Arturek

kosteg
13-04-2016, 14:02
Nie chcę jakoś specjalnie protestować ale:

- tamten temat jest stary i zdjecia nie banglają (ok jest chomik ale to nie to samo).
- dotyczy HB - w kombi nie ma listwy i podobnych fabrycznych przestrzeni na czujniki (ok nie zaznaczyłem tego w temacie - już się poprawiłem)
- można powiedzieć, że mój temat jest rozwinięciem wpisu Felicjana z tamtego tematu.

Jeśli administracja będzie miała ochotę to połączy je (tam ostatni wpis jest z 2013)

Puch_
20-04-2016, 19:00
Podeślesz jeszcze proszę linka do przykładowej oferty u chińczyków ?

kosteg
21-04-2016, 15:33
Chwilowo nie mogę znaleźć tych moich. Te są bez wyświetlacza:

Tutaj (http://www.ebay.com/itm/Car-Backup-Rear-Reverse-Radar-4-Parking-Sensors-Kit-13mm-Sound-Car-Alarms-3Color-/121860806088?hash=item1c5f7855c8:g:PVEAAOSw3ydVxGC H)

Jest też tańsza wersja bez regulacji głębokości i z innym mocowaniem:

Tutaj (http://www.ebay.com/itm/13mm-Flat-Reverse-Car-Parking-Sensor-4-Sensors-With-Buzzer-Sound-Alarm-3-Colors-/121860805206?hash=item1c5f785256:g:lw4AAOSwPcVVsK3 S)