Zobacz pełną wersję : [Transit 2006-2014] Cały czas grzeje dmuchawa nie idzie tego wyłączyć ?


czos
23-02-2014, 17:43
Witam! Przeszukałem forum ale nie znalazłem rozwiązania mojego problemu.

Mam Transita 2008 rok i jest problem z regulacją ogrzewania tzn. jeśli np daje na ciepłe powietrze to zaczyna lecieć ale jak chce zmienić na zimne to zmiana trwa bardzo długo - wiem że nagrzewnica musi sie ochłodzić ale czasem trawa to z pół godziny, czasem w ogóle nie chce się przełączyć a czasem od razu. Wybadałem że na ścianie grodziowej jest zawór sterujący dopływem ciepłego płynu do nagrzewnicy - zawór sterowany podciśnieniowo. I tak po odpięciu podciśnienia nic nie zasysa ani nie syczy. Pojechałem po węzyku i doszedłem do zaworu sterowanego elektrycznie. Do niego podciśnienie jest doprowadzone i działa. Pomyślałem że padnięty elektozawór ale sprawdziłem że nie dopływa do niego prąd. U mnie z elektryką słabo więc może ktoś z kolegów coś doradzi .....

wojtekjanus
23-02-2014, 20:21
Ale sprawdź czy w krańcowych położeniach gałki regulacji zawór podciśnieniowy zmienia położenie dźwigni - w jednym położeniu jest podciśnienie na zaworze, w drugim nie ma...
Oprócz sterowania zaworem wodnym, gałka regulacji temperatury uruchamia elektrosiłownik klap w zespole nagrzewnicy - może jest uszkodzony (w twoim modelu są nawet chyba dwa - poz. 5 na rysunku).
Czy nie słychać stukania z nagrzewnicy podczas przestawiania temperatury? To świadczy o uszkodzeniu przekładni zębatej w elektrosiłowniku.


http://imagizer.imageshack.us/v2/1600x1200q90/818/znhu.jpg (https://imageshack.com/i/mqzn***)

czos
24-02-2014, 20:25
Ale sprawdź czy w krańcowych położeniach gałki regulacji zawór podciśnieniowy zmienia położenie dźwigni - w jednym położeniu jest podciśnienie na zaworze, w drugim nie ma...
Oprócz sterowania zaworem wodnym, gałka regulacji temperatury uruchamia elektrosiłownik klap w zespole nagrzewnicy - może jest uszkodzony (w twoim modelu są nawet chyba dwa - poz. 5 na rysunku).
Czy nie słychać stukania z nagrzewnicy podczas przestawiania temperatury? To świadczy o uszkodzeniu przekładni zębatej w elektrosiłowniku.


http://imagizer.imageshack.us/v2/1600x1200q90/818/znhu.jpg (https://imageshack.com/i/mqzn***)

Dzieki za odpowiedz. Jak pisalem wczesniej ten zawor nie reaguje bo nie dochodzi do niego podcisnienie. Przed nim jest elektrozawor i do niego dochodzi podcisnienie. Dzisiaj dorwalem podobnego transita (2004 rok) i wybadalem ze jak galka regulacji temperatury jest na pozycji zimne to do elektrozaworu dociera prad czyli prawdopodobnie zamyka obieg cieplej cieczy. U mnie tak sie nie dzieje tzn jak daje na zimne to prad i tak nie dochodzi. W zwiazku z tym moje pytanie czy jest za to odpowiedzialny bezpiecznik czy bedzie to raczej wina pokretla regulacji ?
Co do klap to musze to sprawdzic ale najpierw musze rozkminic sprawe tego pradu. Jak juz pisalem z elektryki u mnie kiepsko wiec moze ktos z kolegow cos doradzi?

slawek_223
08-06-2015, 15:16
Witam, posiadam Forda Transita 2010r. 2.4 Tdci z klimatyzacją. Posiadam otóż taki problem, że pomimo ustawiania potencjometrem dolnym i górnym na max nadmuch zimnym powietrzem, to i tak "spod nóg" na środku nawiewa gorące powietrze. Przy włączeniu klimatyzacji troszkę się powietrze ochładza, jednak dalej jest ciepłe. Przy nastawieniu na gorące powietrze jest wszystko ok, jednak przy nastawieniu samego nawiewu bez klimy z dolnego nawiewu i po mniejszej części z bocznych nawiewów wieje ciepłe powietrze. Co przy ostatnich warunkach pogodowych nie jest to najlepszym rozwiązaniem :) Pozdrawiam!

wojtekjanus
08-06-2015, 16:43
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=223937
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=99634&highlight=transit+nagrzewnica

firlej
06-07-2015, 18:50
Witam. Pogrzebałem troche na forum i przyznam, nie znalazłem jednoznacznych odpowiedzi dlatego zalozylem nowy watek. Oprócz problemów z brakiem możliwosci regulacji nawiewu (nogi, ciało, szyba) pomimo ustawienia pokretła maksymalnie na zimne powietrze czuc wyraznie cieple powietrze. Gdy ustawie maksymalnie na grzanie, oczywiscie powietrze jest gorace. Wiekszosc postow dot slawetnego wycierajacego sie trybika dot modelu 2000-2006. Nie ma info o modelu 2006-2014. Gdzie znajduje sie elektrosilownik aby sprawdzic sprawnosc trybika a przede wszystkim gdzie szukac przyczyny problemu? Co oprocz silownika moze powodac ciagle grzanie?

wojtekjanus
06-07-2015, 19:41
Jest kilka wykonań zespołu nagrzewnicy, generalnie dwa podstawowe - z klimą i bez, ale ponoć są też ze sterowaniem ciepło-zimno linką, a nie elektrosiłownikiem. Czy bywa także z linką w Mk7 - tego nie wiem, ale jeżeli jest elektryczne, to elektrosiłownik jest na nagrzewnicy po stronie kierowcy, nieco nad kołem przełączającym kierunek nawiewu.
Siłownik jest identyczny nie tylko dla Mk6 i Mk7, ale nawet dla Mk5.
Kiedy demontowałeś pokrętła - można było zobaczyć sposób sterowania - czy elektryczne, czy linką (cięgnem)...

Z tego co piszesz w różnych wątkach - musiał jakiś huragan przelecieć przez tę nagrzewnicę...

firlej
06-07-2015, 20:42
Przez ostatni rok jezdzilem bez filtra pylkowego. Ale nie sadze zeby to mialo zwiazek. Musze w wolnej chwili posprawdzac wszystkie wezyki podcisnienia i wtyczki. Moze cos soe tylko wypielo ale chyba sie tylko pocieszam...

wojtekjanus
07-07-2015, 08:03
Jeżeli masz sterowanie ciepło-zimno elektryczne, to uszkodzony elektrosiłownik (zwłaszcza w początkowej fazie) charakterystycznie pyka, najczęściej dochodząc do krańcowych pozycji. To wytarty plastikowy trybik przeskakuje pykając, zamiast dalej obracać się.

Elektrosiłownik da się odkręcić, ale trzeba wejść pomiędzy fotel kierowcy i deskę z dobrą latarką.

Mogło coś wpaść do skrzyni nagrzewnicy, np. coś w rodzaju liści lub patyków i blokuje prawidłową pracę klap.

firlej
07-07-2015, 18:01
W weekend sprawdze a przynajmniej sprobuje dostac sie do tego elektrosiłownika

Mejdyss
17-04-2016, 17:02
Witam,

Jestem posiadaczem transita 2008 rok, mam problem z dmuchawa, otóż działać działa na biegach aczkolwiek jakiej temperatury nie ustawie to grzeje jak cholera, muszę regulować kratkami żeby dało się wysiedziec.

Proszę o pomoc co zrobić. Pozdrawiam

wojtekjanus
17-04-2016, 21:07
Prawdopodobnie masz klimę, więc klapy temperatury nie są regulowane linką, ale elektrosiłownikiem. Jest awaryjny, najczęściej pada w nim malutki trybik, na niemieckim i rosyjskim e-bay-u są te trybiki dostępne. Ale może też być coś innego, np zaśniedziałe styki, uszkodzony potencjometr R79 w panelu lub w siłowniku i sto innych przyczyn. Elelktrosiłownik jest zamienny ze starszymi modelami i z Mondeo.

Schemat - jakbyś potrzebował - jest tu:
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=114723&page=5 post #48
Elektrosiłownik oznaczony jest jako M114
Zlokalizowany jest na bocznej ściance nagrzewnicy po stronie kierowcy.

Na rysunku http://fordcat.ru/shop/1/parts/22371 oznaczony jest nr 5

Jeżeli nie masz klimy, to klapy regulowane są sztywnym cięgnem-linką (cienki drut stalowy) i trzeba sprawdzić co z nim się dzieje... Było o tym nie raz (ze zdjęciami), użyj może forumowej szukajki...

Sprawdź też działanie zaworu płynu nagrzewnicy, otwieranego podciśnieniowego - czy się nie zaciął. Zlokalizowany jest pod podszybiem w komorze silnika po stronie pasażera. Sprawdź, czy w krańcowych położeniach pokrętła temperatury przestawia się dźwigienka siłownika podciśnieniowego.

Mejdyss
19-04-2016, 22:41
Mam klime. Przydatne informacje, za które dziękuję.

SabinaT
25-08-2018, 20:21
Hej, odgrzewam temat bo moze moje doswiadczenie komus sie przyda. Tak jak w temacie moj Transit non stop grzal, dodatkowo przy przelaczaniu z cieplego na zimne palilo bezpiecznik od klimy. Sugerujac sie Waszymi radami myślałam ze to sterownik klap. Jednak moj mechanik dopatrzyl sie problemu w zaworze cisnienia (to ten w podszybiu od strony kierowcy). Na szczęście mial racje i jego wymienienie rozwiazalo problem. Moze komus ta informacja pomoze. A wywalalo bezpiecznik w momencie kiedy taki dzyndzol po prawej stronie nagrzewnicy dotykal krancowki.

SabinaT
25-08-2018, 21:59
Hej, odgrzewam temat bo moze moje doswiadczenie komus sie przyda. Tak jak w temacie moj Transit non stop grzal, dodatkowo przy przelaczaniu z cieplego na zimne palilo bezpiecznik od klimy. Sugerujac sie Waszymi radami myślałam ze to sterownik klap. Jednak moj mechanik dopatrzyl sie problemu w zaworze cisnienia (to ten w podszybiu od strony kierowcy). Na szczęście mial racje i jego wymienienie rozwiazalo problem. Moze komus ta informacja pomoze. A wywalalo bezpiecznik w momencie kiedy taki dzyndzol po prawej stronie nagrzewnicy dotykal krancowki.

Randal7
16-10-2018, 15:30
Witam.
W moim posiadaniu od roku Transit rok produkcji 2010. Piszę bo u mnie również występuje niechciane grzanie, tzn jeżeli włączę klimę to z wylotów powietrza od strony pasażera leci letnie powietrze ale od strony kierowcy zimne. Kiedy klima wyłączona wtedy już wszędzie letnie mino skręconego na minimum ogrzewania.
Chciałbym u siebie to naprawić ale niestety nie bardzo wiem od czego zacząć.
Piszecie, że od strony pasażera jest zawór płynu nagrzewnicy otwierany podciśnieniowo. Czy to ten:

https://lh3.googleusercontent.com/13n8reoe5NQaTJOtuOeq-BGVhH-iffV3Z_wSvvPJoaCbgWHqkEYmc8qkZrnzHremPFGW7nwNYFaHj jm1Q6nRkPs4bbVqeS55-pBdzBA2yel4jB2H-SD9V2s0Llv30oJxhqCPLMcHqPaJUY5RuWT5PHu10D9G29eV-HOa4vr3K3Vh8rCt8v6Jep-KhRXWmOlNdvvL8klcP4o1JmIhH9YPc612fxw8q_bNT5u8NMxUm frZhgt7rqVYk6xtRU6iWMIWVz18K1rZgD_SndFVHpgLetmG7EH QR4STRcPcJj7tcgIQetLGU8jmhDgYZFCoJXWsWVCbe3M821tjQ DHG3PxhPbjvj1yWReSaLpbm2_Ps-7zH8gjrbB4hrPIrVVDAc8ZmRR2NB-5EI7dvzqXJv31ERlvLI9tIfO-Eq2HbbAlW8fWFVIJfBHmMTPn8kBU42X38LslJSrZAaHJ3gEy1H cfZX467wwnyYs5sEVpMOEd7rWCAnGfuIWeW-65BvIZIJU78wQ56zKyHnASG00KFdWrORgjJFGTpvFBIy6okqy8 bMKs3WgVRxCe3NMOnyp-VCUAxHVANFQfoPj0WBAbB6pCmZa1P2-goGlUK2uaYwWqfCH_lWuSgNBUiYcRIqg=w1668-h938-no

Mam też takie dwa luźne przewody. Od czego?

https://lh3.googleusercontent.com/BSrWyFvEb_4OwpKZuiRHRe_aO5LLMhsZ9aX49EepQGsRes8pCr QqbWkLo8D-Nyy76XlKJxplgdvJYJKMHTkL_RkKxnUioJtwcZBo_4KhwPuQ53 zPCtAt3E39MyRJpLMQnU9dPDRV1o-zTsN2o4yfjhuUCHebsne6qVlrklp2iFDfAgs9RA_IIv1e6K5LR obSBCsXq-P4f_Du_fG-xyCzXA-MalxilMtU_Dmg54-bDD8Nhyo5T4aVbP3__IH79C9TuB-Ob8V02UX21PQwF76yJhqhvEOPzQ-W5NXy9ucx-ytVn1Hh1HHU918adFUsEfPbvnX3M6pmrIMYRJOlQkHzwH2LOB2 CIIKG0QylB0Y7xRyN4i5D2nmu3P2DleeL1rEFuypLCZlY1rcfx TlKGvT1xZGMs5nmzS9cGdLMYYMHpRr-61Q_qfF6UmjWpNzVPXE3YXpPwUOLtY9btsyjv0avUhId88uFwO P3nCLCWtI5Cs2-ZHyUE9aRZO70dhqNNg44OwYgn2avofWNdxNlyDQGxOqR02Fjl7 PMCIJCbMcP-A0UBngRTvHnaCWXr5uK8jsijT9_S_mH-kdP748t1bmYsNBhGIBjNJ845aITvPMto2Kw1WNt4RiEcqZciA= w1668-h938-no

Pozdro

wojtekjanus
16-10-2018, 16:48
Moim zdaniem są tu dwa problemy:
- rozdział powietrza na nawiewy
- właczanie/wyłączanie grzania.

Z rozdziałem sam nie bardzo mogę się połapać i zrozumieć jaka jest logika działania rozdziału powietrza na nawiewy. Zauważyłem np. że u mnie z bocznych nawiewów leci ciepłe powietrze tylko przy ustawieniu grzania na full. Przy mniejszym z bocznych leci zimne, z pozostałych ciepłe. I są jeszcze inne niespodzianki. Czyli to ma związek (w wersjach z klimą) ze sterowaniem intensywności grzania.

Więc: mogą być dwie rzeczy do wyjaśnienia - pierwsza czy działa elektrosiłownik klap intensywności grzania (na bocznej ściance nagrzewnicy po stronie nóg kierowcy, za osłoną).
Druga - czy działa prawidłowo podciśnieniowy zawór wodny (tak, to ten na zdjęciu).

Te przewody to - hm... czy nie od grzanej przedniej szyby? Ale nie dam sobie głowy uciąć za to.

Randal7
16-10-2018, 20:29
Dziękuję za rzeczową odpowiedź. Te przewody nie są od grzanej szyby bo ona działa i podłączenie jej jest za zaślepką lewego słupka w środku.
Jak sprawdzić czy zawór podciśnieniowy działa prawidłowo? Jakiś garażowy sposób czy tylko spec?

Pozdro

wojtekjanus
16-10-2018, 21:06
Jak sprawdzić czy zawór podciśnieniowy działa prawidłowo?Czy w ogóle pracuje - stwierdzisz optycznie, zerkając na dźwignię. Zadanie ułatwia fakt, że bez podciśnienia, czyli także gdy silnik nie pracuje, zawór jest otwarty. Jeżeli po odpaleniu silnika, przy ustawionej "na zimno" gałce zawór się nie zamknie (ta dźwigienka metalowa się nie obróci pociągnięta przez plastikowe cięgno) - będzie to znaczyło, że zawór nie pracuje, jest stale otwarty (czyli nagrzewnica otrzymuje ciepły płyn).
Wtedy trzeba sprawdzić układ podciśnieniowy, ale także sprawdzić elektrozawór podający podciśnienie na zawór wodny. Np można sprawdzić, czy rurka podczas pracy silnika ma podciśnienie. Multimetrem można sprawdzić, czy podawany jest sygnał na elektrozawór.
No i trzeba sprawdzić - czy elektrosiłownik na nagrzewnicy pracuje.

Randal7
17-10-2018, 06:42
Ależ ten ford wymyślił.
Ciekawostką w moim przypadku jest tez to, że na postoju grzeje mocniej, może to wina tego siłownika że nie zamyka?
Pytanie z innej beczki: czy Transity tak słabo grzeją i czy można jakoś temu zaradzić? Mam 6 osobową brygadówkę i w mrozie dogrzanie jej jest bardzo trudne.

wojtekjanus
17-10-2018, 08:52
czy Transity tak słabo grzeją i czy można jakoś temu zaradzić? Można zaradzić kupując model po 2011 roku, gdzie całkowicie zmieniono układ chłodzenia. Te modele już się zimą dogrzewają.
Drugie rozwiązanie - montaż wodnego webasto.

krzysztofr@
14-09-2023, 22:36
Transit rok 2007 zabudowa kamper- Dmuchawa powietrza daje lekko ciepłe powietrze mimo całkowitego zamknięcia dopływu ciepła. W dolnym nadmuchu na nogi jest bardziej ciepłe powietrze niż w górnym.
Rozkręcałem lekko przód i widziałem że jakiś silniczek reguluje te dopływy i wygląda na to że działa to dobrze. Czy czasem nie chodzi o to że nagrzewnica nie odcina dopływu ciepłego płynu o ile tak to funkcjonuje i ciepło jest w układzie pod deską co rozgrzewa powietrze. Po za tym regulacja ciepła działa dobrze.

wojtekjanus
15-09-2023, 09:37
Ten układ jest dosyć skomplikowany. Elektrosiłownik porusza klapami całego zespołu, w tym klapą nagrzewnicy. Elektrosiłownik to główna przyczyna awarii układu ogrzewania, ale skoro piszesz, że działa, to ok. Na osi klapy nagrzewnicy (wewnątrz obudowy) jest krzywka włącznika elektrozaworu vacu, który to zawór steruje podciśnieniowo zaworem wodnym ciepłego płynu. Elektrozawór jest zlokalizowany nad prawym nadkolem w komorze silnika, a zawór wodny na przewodach nagrzewnicy pod podszybiem w komorze.
Aby się nie pomylić sprawdzając układ: przy braku podciśnienia na zaworze wodnym - zawór jest otwarty. Czyli wtedy gdy silnik nie pracuje, oraz wtedy gdy silnik pracuje - ale temperatura ustawiona jest na "ciepło". Czyli odwrotnie: aby zawór wodny nie puszczał ciepłego płynu na nagrzewnicę, jego gruszka podciśnieniowa musi być zasilana w podciśnienie. Sprawdź więc, czy kiedy masz ustawioną gałkę na "zimno" i zdejmiesz wężyk z króćca gruszki zaworu wodnego, jest podciśnienie na tym wężyku i sprawdź, czy zareagowała dźwigienka zaworu, otwierając zawór na nagrzewnicę.
Zawór działa tak, że gdy jest zamknięty, płyn dopływa do niego przewodem nadal, ale zawracany jest "na krótko" z powrotem do silnika, kiedy się otwiera - płyn płynie przez nagrzewnicę.
Czyli przewody dochodzące do zaworu są zawsze gorące (przy nagrzanym silniku) - bez względu ma to, czy jest otwarty, czy zamknięty. Dopiero przewody za zaworem idące do przegrody (w pewnej odległości od niego) już reagują temperaturą na zamkniecie i otwarcie. To często myli sprawdzających...

krzysztofr@
16-09-2023, 19:35
Dzięki śliczne za wyjaśnienia i podpowiedzi - od poniedziałku zacznę sprawdzać.

dymeks87
23-07-2024, 20:42
Witam forumowiczów!

W tym poście znalazłem świetne rady co do diagnostyki problemów z ogrzewaniem w Transitach i jestem mega wdzięczny za Wasz wkład i całą prace.

Mam jednak kilka pytań i mam nadzieję, że tutaj również nie zawiedziecie xD
Pacjent to Ford Transit 2.2 2009 rok, zabudowa kamper.

Mój problem jest taki, że samochód grzeje na full, niezależnie od położenia pokrętła temperatury i tego czy klima jest włączona, czy też nie. Doszedłem do tego, że zawór podcisnieniowy na podszybiu jest cały czas otwarty i wszystkie wężyki dochodzące do niego są gorące. Przy odpalonym silniku i włączonej klimie, pomaga ręczna zmiana pozycji zaworu. Po kilkunastu sekundach z nawiewu dmucha zimne powietrze.

Elektrozawór podciśnieniowy zlokalizowany na lewym nadkolu nie dostaje napięcia w żadnej pozycji pokrętła zmiany temperatury, nie pomaga też włączenie klimatyzacji.
Po podaniu 12V bezpośrednio z akumulatora na styki elektrozaworu, oraz przy odpalonym silniku, elektrozawór podaje podciśnienie na zawór na podszybiu i wszystko jest ok, z wentylacji daje zimnym aż miło...

Czy tutaj winowajcą będzię elektrosiłownik czy też może pokrętło zmiany temperatury? Gdzie elektrosiłownik się dokładnie znajduje? Czy to on zasila elektrozawór czy napięcie jest podawane jakoś bezpośrednio z pokrętła? Może ma ktoś jakiś opis lub zdjęcia jak się do tego siłownika dobrać?

Pozdrawiam