Zobacz pełną wersję : [Fiesta 2001-2008] Zmiana podświetlenia zegarów


exellero
30-03-2016, 09:46
Spaliła się prawa żarówka stopu, którą wymieniłem i wszystko było ok. Po około tygodniu czasu nagle podświetlenie zegarów zaczęło gasnąć i się zapalać, a po niespełna minucie zgasło całkowicie. W tym samym momencie okazało się, że przy naciśnięciu hamulca podświetlenie się włącza i zapalają się światła pozycyjne. Po zwolnieniu hamulca wszystko gaśnie. Przednie reflektory świecą normalnie. Wczoraj wymieniłem żarówkę na inną, żeby zobaczyć czy może to od niej i okazało się, że już przy naciśnięciu hamulca nie świeci się podświetlenie zegarów ani światła pozycyjne, ale gorzej bo ani jedno ani drugie nie świeci się już w ogóle. Nie mam już pomysłu co może być nie tak. Sprawdzałem bezpieczniki, wyglądają jakby były ok. Podpowiedzcie coś :roll:

pankrakus
30-03-2016, 17:36
Witam

Jeśli w tylnej lampie robi się "choinka" = po zapaleniu jednego światła, zapala się drugie, to na 99% jest problem z masą

pozdrawiam
pankrakus

pitstop77
31-10-2016, 18:53
Witam,
szukam szukam i nie mogę znaleźć odpowiedzi na temat zmiany podświetlenia zegarów w fiestach MK6 przed liftem.
Chciałem zmienić podświetlenie zegarów w mojej fieście na ledy, gdyż żarówki słabo mi świecą. Rozebrałem licznik, dostałem się do żarówek a tam zonk- żarówek nie da się wyjąć, są wlutowane na amen. A przekonałem się o tym próbując jedną z nich wyjąć i niechcący ją rozwaliłem, także teraz nie mam podświetlenia obrotomierza :) da się z tym żyć ale mimo wszystko chciałbym to naprawić. i teraz parę pytań:
1. CZy da się te żarówki jakoś wymienić (na nowe/lub ledy)?
2. CZy podejdzie podmienić zegary z wersji poliftowej?
3. A może podejdą zegary z innego forda?

Pytania do ludzi którzy bawili się z podmianą podświetlenia w swoich autach.

CinZtDk
02-11-2016, 18:34
Witam, jeśli chodzi o naprawę to może spróbuj podłączyć licznik do auta i włączyć światła (obojętnie czy pozycyjne czy drogowe), zmierz miernikiem napięcie żarówki. Ta która Ci odpadła będzie służyć za wzór w sklepie elektronicznym. Później tylko lutownica i zegary naprawione. Jeśli chodzi o podmiankę z wersji poliftowej czy z innego ford to musiałby ktoś bardziej w temacie wypowiedzieć.

Pozdrawiam

slawomirro
03-11-2016, 18:28
Żarówek podświetlenie zmienia się prosto. Zwkle są w kolorowych kapturkach. By zmienić podświetlenie trzeba zmienić kolor tego kapturka. Niestety po lifcie wszędzie są diody. Tu pewnie kolor zmienia się bawiąc komputerem, bo przecież dioda może dowolny kolor wyświetlać, więc gdzieś to jest zaprogramowane.

wojtekpl
03-11-2016, 19:34
A świstak siedział......
Co to za diody, których kolor zmienia się komputerem? Chętnie przygarnę kilka w rozsądnej cenie.

slawomirro
03-11-2016, 21:24
A świstak siedział......
Co to za diody, których kolor zmienia się komputerem? Chętnie przygarnę kilka w rozsądnej cenie.

No to dlaczego się świecą na zielono, a nie np na czerwono?

wojtekpl
03-11-2016, 21:31
Jak wyżej: gdzie kupić, pokaż jakie; bo może się nie znam....
Bo mogę się nie znać.

D_Mrozu
04-11-2016, 07:34
Dioda typu RGB będzie świeciła w dowolnym kolorze, w zależności od wartości prądu płynącego przez każdą z 3 LED.
Ale w licznikach na pewno nie są RGB tylko jednokolorowe. Zmiana koloru podświetlenia tylko poprzez wymianę diód.

wojtekpl
04-11-2016, 09:11
Tyle, że dioda rgb ma chyba cztery nóżki, a nie dwie...
I wsadź to do licznika.

slawomirro
04-11-2016, 11:23
Tyle, że dioda rgb ma chyba cztery nóżki, a nie dwie...
I wsadź to do licznika.

Ok, w samochodzie są takie diody:

https://i.wpimg.pl/730x0/m.autokult.pl/led-2072038e70fe5ac8a807fb04fb5d.jpg

I w swoim zabarwieniu są bezbarwne. Ostatnio miałem problem z diodą oświetlajacą włącznik ESP. Jak wiadomo świeci ona na zielono. Chciałem sprawdzić czy dioda jest ok, czy coś innego. Wymontowałem przycisk i podłaczyłem w domu na 12V ot tak. Emitowała kolor biały. A w samochodzie jest już zielona. Stąd mój wniosek, że coś innego musi wpływać na kolor diód. Nie znam się aż tak by wiedzieć co. Skoro piszecie o wartościach prądu, to pewnie tak jest, tyle że to ile prądu ma być dla diody gdzieś jest ustawione. A jak jest to chyba można zmienić.

D_Mrozu
04-11-2016, 17:42
Chyba nie tą wymontowałeś :)
Albo nie tą sprawdzałeś :)
Niema takiej możliwości, aby taka dioda świeciła raz w takim, a za innym razem w innym kolorze. Chyba że jej kolor zmienia się cyklicznie - wtedy będzie miała 2 końcówki i świeciła w różnych kolorach, ale żeby świeciła w jednym z dowolnie wybranych kolorów - to jak napisał wojtekpl - dioda MUSI MIEĆ 4 końcówki.
Kolor obudowy jest bez znaczenia - o kolorze decyduje rodzaj domieszek w złączu diody.
Pozdawiam.

pitstop77
05-11-2016, 16:58
Dyskusja się rozkręciła ale odpowiedzi na moje pytania nie znalazłem:<
Tam w płycie licznika są 4 żarówki podświetlające zegary, siedzą w takich jakby plastikowych kapturkach i są wlutowane na amen. Żeby je wymienić trzeba je po prostu wyrwać/zgnieść, kapturki rozwalić|( praktycznie same się rozpadają ze starości) i wlutować nowe żarówki/ ledy.
Tak mi to wygląda.
Czy może ktoś to robił inaczej?

slawomirro
05-11-2016, 20:05
Dyskusja się rozkręciła ale odpowiedzi na moje pytania nie znalazłem:<
Tam w płycie licznika są 4 żarówki podświetlające zegary, siedzą w takich jakby plastikowych kapturkach i są wlutowane na amen. Żeby je wymienić trzeba je po prostu wyrwać/zgnieść, kapturki rozwalić|( praktycznie same się rozpadają ze starości) i wlutować nowe żarówki/ ledy.
Tak mi to wygląda.
Czy może ktoś to robił inaczej?

To sam sobie odpowiedź napisałeś. Masz kapturki. Zdejmnij stare, kub nowe w innym kolorze, nasadź i będzie miał podświetlenie w dolonym wybranym kolorze.
W moim poprzednim aucie, Daewoo Lanosie w ten sposób, czyli zdjęcie kapturków zmieniłem kolor z zielonego na biały.

PRZEMEK
10-11-2016, 18:50
Tak gwoli informacji za kolor podświetlenia odpowiedzialny jest filtr naklejany na spodnią (wewnętrzną) część licznika . Tutaj : http://moman.pl są do wszelkich aut . Niestety do fiesty mk6 brak :( .

tegies
23-10-2019, 06:36
Spotkał się może ktoś z awarią typu częściowy brak podświetlania wskaźników?

Wygląda to tak, że nie ma podświetlania wskaźnika obrotów, podświetlanie prędkościomierza jest.
Po rozebraniu zegarów i sprawdzeniu co i jak żarówki (wlutowane) dobre - na punktach lutowniczych nie ma napięcia. Padł któryś z elementów SMD na płytce pewnie - choć 'na oko' żaden nie jest przegrzany i uszkodzony.
Wymiana całego licznika nie wchodzi w grę, bo trzeba immo kodować i bawić się przebiegiem aby się zgadzał.
Ciągnąć podświetlanie przewodami z żarówek prędkościomierza? Czy jakiś inny pomysł może ktoś ma? :?

Antej
24-10-2019, 08:28
trzeba immo kodować i bawić się przebiegiem aby się zgadzał
to akurat nie jest jakiś problem
immo ma opcję bez komputer, przebieg cóż... tu potrzeba 2 minut z komputerem.

Szukanie na ślepo co padło, to IMO większy kłopot.

tegies
24-10-2019, 13:44
to akurat nie jest jakiś problem
immo ma opcję bez komputer, przebieg cóż... tu potrzeba 2 minut z komputerem.

Szukanie na ślepo co padło, to IMO większy kłopot.

Zrobię to ForScanem przez ODBII na BT?
Bo wymiana licznika to nie problem, mam inny tyle że z literką JE zamiast obecnego JF na końcu. No i z innym przebiegiem, ale skoro to również można ruszyć to mogę i taką opcję rozważyć.
Drążę temat to bo mój były pojazd, dmuchany i chuchany, z sentymentu chciałem się nim teraz też zająć. Będę miał to niego dostęp w sobotę dopiero.

Antej
24-10-2019, 13:49
przez ODBII na BT
Nie

tegies
24-10-2019, 13:53
No to kicha. Zostaje mi kabelkologia. Nie mogę uziemić czasowo tego samochodu aby go gdzieś zaprowadzić, on ciągle jeździ.
Albo poszukam dokładniej na płytce albo ciągnę przewody od żarówek prędkościomierza.

edit: Po dokładnych oględzinach płytki pod silnym szkłem powiększającym wyszło kilka mikropęknięć spoiny lutowniczej. Po poprawieniu lutowania tych miejsc wszystko gra i świeci. Płytkę oglądałem cierpliwie prawie godzinę ale się opłaciło :)

kropka392
09-03-2021, 12:11
witam,chcialabym sie dowiedziec gdzie w Lodzi ,lub okolicach wymienia mi oswietlenie deski zegarow.ledwo sie juz pali.nawet w nocy slabo widac.autko to Fiesta 1.4 80KM rocznik 2004,przedliftowa wiec powinny byc zarowki.z gory dziekuje za odp i pozdrawiam wszystkich fanow fordzikow:):):)

pitstop77
09-03-2021, 16:30
Możesz to zrobić sam, było parę o tym tematów

pawel182
09-03-2021, 17:01
witam,chcialabym sie dowiedziec gdzie w Lodzi ,lub okolicach wymienia mi oswietlenie deski zegarow.ledwo sie juz pali.nawet w nocy slabo widac.autko to Fiesta 1.4 80KM rocznik 2004,przedliftowa wiec powinny byc zarowki.z gory dziekuje za odp i pozdrawiam wszystkich fanow fordzikow:):):)

Zegary są podświetlane diodami. Panel klimatyzacji/nawiewów żarówkami. Ciężki dostęp ale daje rade to zrobić.

slawomirro
09-03-2021, 20:51
Zegary są podświetlane diodami.

Bzdura. Żarówkami, diody są tylko do kontrolek. Dopiero w polifcie są diody wszędzie.
Zmianę koloru można osiągnąć kupując kolorowe żaróweczki. Skoro zegary mają folię kolorową zgrzaną z tarczą, co daje kolor zielony, to kupić wystarczy żarówki lub żarówki z kapturkami które sumą barw dadzą inny kolor.

Więcej o tym mieszaniu barw piszą np tu:
http://www.swiatlo.tak.pl/1/index.php/kolor-mieszanie-barw-swiatlem-i-farba/
albo tu:
https://www.sfd.pl/zielony_%2B_czerwony_%3D-t784795.html

tegies
10-03-2021, 06:12
Dokładnie. Przedlift to żarówki. Dodatkowo żarówki są lutowane a nie w wysuwanych cokołach.
Kontrolki są na LED-ach, podświetlanie na żarówkach. Sam z tym walczyłem w samochodzie znajomej - zimne luty były i połowa podświetlania zegarów nie świeciła mimo że żarówki były sprawne.

slawomirro
10-03-2021, 07:14
Dodatkowo żarówki są lutowane a nie w wysuwanych cokołach.

Ejże, miałem te zegary na stole, cokoły są lutowane, ale żarówki bezproblemowo się dały wyjąć dwoma palcami.
(na zdjęciu wersja z wyświetlaczem pod skrzynię automatyczną, bo taką wersję kupiłem dla testów)


https://fiesta-mk6.pl/in/zegary-przedlift/nec-D78F0828B-ford-fiesta-mk6.jpg

tegies
10-03-2021, 07:39
To ja musiałem mieć grzebany wcześniej przez kogoś licznik. Wszystkie żarówki były wąsami podłożone pod podstawki i dolutowane do płyty. Zrobione bardzo schludnie - zero topnika, zero przygrzań.
Dobrze wiedzieć że tak nie jest w oryginale.

Edit: o, mam nawet jakąś fotkę robioną wtedy przezemnie kalkulatorem (sorry za jakość).
Wąs żarówki wpuszczony w podstawkę, poprowadzony po niej na zewnątrz i przylutowany do płyty.
https://naforum.zapodaj.net/images/d74e76574044.jpg

pitstop77
10-03-2021, 12:21
Tegies miałem u siebie to samo, żarówki były wlutowane wiec fabryka tak zrobiła i jedynie wylutowanie wchodzi w grę

Bump: Tylko weźmy pod uwagę że były różne zegary przed liftem, w 2004 bodajże się zmieniły

slawomirro
10-03-2021, 15:27
Tegies miałem u siebie to samo, żarówki były wlutowane wiec fabryka tak zrobiła i jedynie wylutowanie wchodzi w grę

Bump: Tylko weźmy pod uwagę że były różne zegary przed liftem, w 2004 bodajże się zmieniły


No to faktycznie ciekawe. Może to było zależne od wersji zegarów?
W każdym razie te żaróweczki wyjąłem i sprawdzałem jaki ich typ tam właściwie jest pod kątem pisania poradnika na stronę www.



A zegary po lifcie wyglądają od środka tak:


https://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=118375&stc=1&d=1615390002