Zobacz pełną wersję : [Focus 2014-2018] 1.0 EB 125 km - kontrola poślizgu kół przy ruszaniu


maciaba
05-11-2016, 14:53
Siema,

W moim FF3 1.0EB 125km z bieżącego roku, zauważyłem, że podczas dynamicznego ruszania gdy nastąpi zerwanie przyczepności kół, nie świeci mi się nawet kontrolka informująca o buksowaniu kół. To normalne? Niczego ręcznie nie wyłączałem oczywiście.

Myślałem, że on ma system wspomagający ruszanie w takich sytuacjach. Jest to trochę niebezpieczne, bo ostatnio byłem w sytuacji, gdzie po prostu stałem wręcz w miejscu (mokry asfalt) przy około 2500/3000 obr. silnika.

Proszę o podpowiedzi czy to normalne zachowanie czy mam jechać do ASO.

Pozdro

weuek
05-11-2016, 17:22
Nie rozumiem. To spowalnia sam obrót koła czy nie? Czy paliłeś gumę stojąc w miejscu?

maciaba
05-11-2016, 17:36
Nie spowalnia, nic nie robi.
Koła się kręciły, a ja niemalże stałem w miejscu samochód ledwo ruszał.

I tak jest za każdym razem jak ruszę "z piskiem". I kontrolka się nie świeci.

Thombike
05-11-2016, 22:12
Kontrolka ESP powinna mrugnąc, a jak jarałeś lacza ot tak po porstu to...no nie dizała. ESP choćby, które masz na pewno nie pozwoli na jakieś ostre buksowanie. Mały uslizg i wkracza do akcji informując najczęsciej mrugająca kontrolka gdzieś w obrębie zegarów. ASO...albo inny dobry warsztat.

pankrakus
06-11-2016, 07:59
Witam

Tu nie chodzi o system ESC - on stabilizuje auto na zakrętach

Antyposlizgowy system ruszania to cos innego - Ford go nazywa chyba TCM (? - proszę mnie poprawić - bo nie mam pewności co do oznaczenia)

Gdy ruszamy na śliskim albo nie stabilnym podłożu (np. kamienie) to ten system ma zapobiegać ślizganiu kół przy ruszaniu
Kontrolka zapali się, że system działa przy gwałtownym dodaniu gazu, nawet na kamienistej drodze

Możliwe, że u kolegi nie ma tego systemu

pozdrawiam
pankrakus

maciaba
06-11-2016, 17:00
Ano czegoś takiego jak TCM nie mam. W specyfikacji jest tylko informacja, że posiada ESC.

Wtedy, to co mówisz ma sens.

Lukasz2525
06-11-2016, 19:29
To powinienes zobaczyc sobie co sie w stanie czasie jazdy . Nie wiem na ile sie poczuwasz za kierownica , ale teraz mamy czesciej deszcz , moglbys sieprzejechac troche szybciej , 3 bieg , gaz w podloge i 3-4 szybkie ruchy kierownica , zeby zarzucilo tylem . W starszych generacjach tylko zamrugalaby kontrolka , a tu powinno juz wyhamowac i ustabilizowac samochod . Jak jezdzilem nowym transitem to skontrowalo go momentalnie , az bylem zadziwiony ze auto dostawcze mozna tak latwo uspokoic , zrobilem slalom na mokrej nawierzchni i od razu bardzo efektywnie zahamowaly tylne kola , samochod znacznie zwolnil i wrocil do jazdy na wprost .

Thombike
06-11-2016, 20:37
Twoje rady zaczynają sie robić niebezpieczne... Szczegolnei, ze nie bardzo masz pojecie o tym jak działają poszczególne, podstawowe elementy samochodu.

pankrakus...no to o TC mi chodziło. Nie wnikam jak, który producent to nazywa i jakich uzywa skrótów. TC- traction Control zapobiega uślizgowi kół podczas ruszania i nie tylko, bo pomaga w przypadku złapania aquaplanningu. Ale mi osobiscie dziwnym sie wydaje by auto miało bardziej zaawansowany ESP a nie miało TC... Może jakaś dziwna polityka Forda, choć nie wydaje mi się.

Lukasz2525
06-11-2016, 20:45
Rozumiem , nie będę wchodzić w przepychanki na forum , bo to nie ma sensu , szczerze pozdrawiam :) .

Ps. Ja tam lubię poszaleć autem , a jak mam wolne pieniądze , to wybieram się raz na jakiś czas na jazdę subaru po torze i to jest kompletnie inna bajka , ale wiadomo że są też emeryci jeżdżący tylko w niedzielę do kościoła :) .

MariuszFF78
06-11-2016, 20:57
Sprawdz w ustawieniach, czy masz to wlaczone czy nie. Na wyswietlaczu srodkowym miedzy zegarami wchodzisz w ustawienia i tam mozesz wlaczac i wylaczac kontole trakcji i asystenta ruszania pod gore.

Thombike
07-11-2016, 05:17
Rozumiem , nie będę wchodzić w przepychanki na forum , bo to nie ma sensu , szczerze pozdrawiam :) .

Ps. Ja tam lubię poszaleć autem , a jak mam wolne pieniądze , to wybieram się raz na jakiś czas na jazdę subaru po torze i to jest kompletnie inna bajka , ale wiadomo że są też emeryci jeżdżący tylko w niedzielę do kościoła :) .

Oczywiście, i tacy emeryci kupują tuningowane ST i muszą ci tłumaczyć podstawy działania ogumienia... Serio? Za dużo sobie dorabiasz a podejrzewam, że maluchem bym cię objechał :)

cezarg1410
07-11-2016, 07:12
Serio? Za dużo sobie dorabiasz a podejrzewam, że maluchem bym cię objechał :)
Ty to masz chyba jakiś kompleks...
No ja rozumiem że można mieć wysokie mniemanie o sobie ale żeby w każdym jednym temacie na tym forum podkreślać swoją zajebistosc jednocześnie dojezdzajac innym? Człowieku zejdź na ziemię....

maciaba
07-11-2016, 07:14
Mam kontrolę trakcji włączoną, po wyłączeniu pojawia się odpowiednia kontrolka.

Dziwne to, ale cóż. Najwyraźniej u mnie nie ma tej kontroli uślizgu podczas ruszania - to jestem w stanie przeżyć.

Ale irytuje mnie strasznie fakt, że jak koła się ślizgają przy ruszaniu, to nie miga kontrolka trakcji. W innych autach w takich sytuacjach mruga - mówię tu o BMW czy VW.

Pitterek
07-11-2016, 08:14
Sprawdz w ustawieniach, czy masz to wlaczone czy nie. Na wyswietlaczu srodkowym miedzy zegarami wchodzisz w ustawienia i tam mozesz wlaczac i wylaczac kontole trakcji i asystenta ruszania pod gore.

Jeśli świadomie tego nie wyłączysz to kontrola trakcji jest domyślnie włączana po każdorazowym odpaleniu silnika.


Myślałem, że on ma system wspomagający ruszanie w takich sytuacjach. Jest to trochę niebezpieczne, bo ostatnio byłem w sytuacji, gdzie po prostu stałem wręcz w miejscu (mokry asfalt) przy około 2500/3000 obr. silnika.
Pozdro


To całkiem normalne.
Jeśli czujesz, że koła zerwały przyczepność to dałeś przy ruszaniu za dużo gazu (za duży moment obrotowy).
Albo startuj z niższych obrotów, albo kup opony zapewniające lepszą przyczepność.

Mam FF3 przed liftem. Zauważyłem, że jak jest bardzo delikatny uślizg to kontrolka się nie załącza, ale kontroli trakcji działa (auto na chwilę przestaje przyspieszać).

Jeśli uślizg jest dość znaczny (tylko przy ruszaniu) to słychać w kabinie charakterystyczne stuki, załącza się kontrolka oraz, tak jak napisałeś, samochód stoi prawie w miejscu.

Z tego co wiem to wspomaganie ruszania jest wyłącznie w Focusie RS (launch control) i Mustangu :)

poik
07-11-2016, 08:15
Ty to masz chyba jakiś kompleks...
No ja rozumiem że można mieć wysokie mniemanie o sobie ale żeby w każdym jednym temacie na tym forum podkreślać swoją zajebistosc jednocześnie dojezdzajac innym? Człowieku zejdź na ziemię....

Kompleksy emigracji :/ foka tez pewno po niemcu. Moze kolega lokalne, niemieckie, forum będzie więcej odwiedzał?

zombie6
07-11-2016, 10:57
Ty to masz chyba jakiś kompleks...
No ja rozumiem że można mieć wysokie mniemanie o sobie ale żeby w każdym jednym temacie na tym forum podkreślać swoją zajebistosc jednocześnie dojezdzajac innym? Człowieku zejdź na ziemię....

Nie sądzę by to było możliwe - TTTM :one:

boncio
07-11-2016, 11:12
TTTMI co ciekawe tyczy się to też opisywanego problemu :)
Po prostu ESP/TC W Fordach włącza się późno, później niż w innych autach. Z jednej strony dając możliwość pewnej zabawy, np. zimą na ręcznym, ale z drugiej powoduje takie rzeczy jak opisywana. Też zdażyło mi się 2-3 razy jak za mocno wcisnąłem gaz przy ruszaniu, ale to trzeba prawie w podłogę go wcisnąć.
A ile to juz razy czułem poślizg w zakręcie, a kontrolka na zegarach nawet nie mignęła.

edmun
07-11-2016, 13:21
Mam FF3 przed liftem. Zauważyłem, że jak jest bardzo delikatny uślizg to kontrolka się nie załącza, ale kontroli trakcji działa (auto na chwilę przestaje przyspieszać).

Jeśli uślizg jest dość znaczny (tylko przy ruszaniu) to słychać w kabinie charakterystyczne stuki, załącza się kontrolka oraz, tak jak napisałeś, samochód stoi prawie w miejscu.
A ile to juz razy czułem poślizg w zakręcie, a kontrolka na zegarach nawet nie mignęła.

Bo to taki ulepszony system :) W momencie jak tracisz przyczepność to najpierw masz poczuć że coś jest nie tak a dopiero potem możesz być rozpraszany kontrolką na desce :) ;)

A tak na serio. Tak : Focus ma kilka systemów. Jednym z nich jest właśnie system zapobiegający ślizgom przy starcie, drugi to kontrola trakcji na zakrętach. Sam mam kilka miejsc dookoła mnie, gdzie akurat kiedy chcę wjechać na ruch kołowy wokół wysepki (a co ciekawe nie jest rondem) to mam nie dość że pod kątem/nachyleniem drogę, to jeszcze delikatnie pod górkę. Akurat w tym jednym miejscu udaje mi się czasami (rzadko bo rzadko) zakopać jak źle wyczuję moment obrotowy i zamiast grzecznie dynamicznie wjechać na główną drogę, to stoję w miejscu. Ale są to przypadki rzadkie. Zazwyczaj TC nie pozwala mi właśnie na boksowanie kołami w miejscu. Kontrolka trakcji nie świeci się i uważam to za "plus".
Oznaczenie u Forda jest u mnie:
Hamulce-HLA/ESP/TC/ABS - czyli hill asisst (ruszanie pod górkę), ESP czyli stabilizacja jazdy w czasie jazdy poprzez czujnik żyroskopowy i przyhamowywanie kół które kręcą się za szybko w stosunku do pozostałych, TC czyli właśnie traction control (dosyć przyjemnie jest na wikipedii to wytłumaczone, linki poniżej) no i ABS czyli system zapobiegający blokowaniu się kół przy hamowaniu (które oczywiście daje też szerszy zakres funkcji niż tylko to zapobieganie).

https://pl.wikipedia.org/wiki/System_kontroli_trakcji
https://pl.wikipedia.org/wiki/ESP_(motoryzacja)

Jeśli u Ciebie w wyposażeniu samochodu nie ma TC, to stawiałbym właśnie na to (jak koledzy nadmienili wcześniej), natomiast jeśli zdarza Ci się bardzo często boksować kołami, to po prostu zacząłbym od sprawdzenia czy opony są dobre i czy są w dobrym stanie oraz od mniejszego używania pół sprzęgła przy zbyt mocno wciśniętym pedale gazu.

boncio
07-11-2016, 14:00
Ja bym jeszcze dodał TVC, ale nie jest to opisane w etis. Z tego co pamiętam, to jedynie HLA było opcją w niższych wersjach. Jak wiadomo softwareową...
Wszystkie pozostałe są w komplecie w każdym mk3. No bez jaj 2016 rok i bez TC.

maciaba
07-11-2016, 14:47
W specyfikacji mam to -

Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC) (zawiera: układ kontroli trakcji (TA), układ wspomagania awaryjnego hamowania (EBA), układ poprawiający stabilność
na zakrętach (TVC))

Auto jest z maja 2016 produkcyjnie. Kupiłem je miesiąc temu.
I nie, nie często zdarza mi się, że koła buksują. Właściwie to wymusiłem ten stan dając po prostu za dużo gazu i puszczając sprzęgło szybko - no ludzie, nikt z Was nie ruszał "ze zrywem"? :) Tak po prostu.

Kolego pitterek, wszystko się zgadza, z tym, że u mnie własnie kontrolka się w ogóle nie świeci. Pytanie czy powinna, czy nie.

boncio
07-11-2016, 15:21
maciaba pojedź na jakiś piasek i powtórz test. Albo poczekaj trochę na śnieg, będzie pewnie niedlugo, choć nie wiem czy u Ciebie nad morzem :) Mnie też na mokrym nie migała kontrolka ESP mimo poślizgu kół. Na śniegu nawet zaczyna migać z opóźnieniem.

Thombike
07-11-2016, 17:57
Albo podjedź na ASO i upewnij się, że nie wymagasz jakiegos upgrade.

u08mlap
04-01-2017, 18:48
Kolego masz to i tyle w temacie nie masz ani mniej ani więcej

Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS)

System ABS z elektronicznym układem podziału siły hamowania (EBD) l

Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC)
zawiera: układ kontroli trakcji (TA),
układ wspomagania awaryjnego hamowania (EBA)
oraz układ poprawiający stabilność na zakrętach (TVC)
Układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniach - HSA