Zobacz pełną wersję : [Fiesta 2008-2012] Wentylator chłodnicy- pracuje podczas jazdy
grzesiek327 19-11-2016, 19:50 Witam. Mam problem z wentylatorem chłodnicy w Fordzie Fiesta mk7 1.4 TDCI.
Problem wygląda tak że ruszam w trasę, wyjeżdżam z miasta jadę w trasie np 100km/h - 130km/h i już po 15 min jazdy od startu zimnego auta włącza się wentylator i pracuje bez przerwy mimo że na zewnątrz jest zero stopni. Gdy się zatrzymam i zgaszę auto, pracuję jeszcze przez ok 2 min. Wentylator pracuje na 2 biegu . Jeżdżąc po mieście wentylator się nie włącza.
AnonimowyAlkoholik 19-11-2016, 21:03 Pytanie, może głupie... Poziom płynu chłodniczego sprawdzałeś?
slawomirro 19-11-2016, 22:40 U mnie, gdy klimatyzacja działa - mam to samo, kręci się od uruchomienia auta jak szalony. Bez klimatyzacji, wentylator już pracuje tylko gdy potrzeba.
grzesiek327 20-11-2016, 09:05 Poziom płynu sprawdzałem. Co do klimy jest wyłączona cały czas.
AnonimowyAlkoholik 20-11-2016, 09:45 A chłodnicę masz czystą, jej "żaluzje" drożne, wlot powietrza nie zasłonięty?
grzesiek327 20-11-2016, 18:52 Nie jest zasłonięty a chłodnica ok. A może to czujnik temperatury ? Z tego co patrzyłem to jest tylko jeden przy termostacie i po zdjęciu wtyczki na nim uruchamia się wentylator.
AnonimowyAlkoholik 20-11-2016, 19:24 Gdyby to był czujnik to bez różnicy czy trasa czy miasto, wentylator załączałby się zawsze..
Jest jesień, pada, pewnie Ci auto paruje i masz nawiew na szybę a w Fordzie w takiej konfiguracji klima włącza się automagicznie nie pytając kierownika o zgodę i nie sygnalizując kontrolką ;)
grzesiek327 20-11-2016, 21:41 Może czujnik delikatnie zawyża wskazania i gdy osiąga temperaturę np 85 stopni to załącza wentylator. A po mieście przy tych warunkach silnik słabo się grzeje.
zgadzam się z kolegą Kubuch sprawdź czy klima się nie włącza, z drugiej strony masz dpf może tam jest problem, podczas wypalania wentylator też działa
AnonimowyAlkoholik 21-11-2016, 16:33 To nie klima, klima wyłącza się (a razem z nią wentylator) równocześnie ze zgaszeniem silnika- a u kolegi jeszcze dwie minuty kręci. Więc albo problem z dpf, albo układ chłodzenia przestał być wydajny i przy przegonieniu po trasie nie nadąża z odprowadzeniem ciepła (termostat, pompa?) lub czujnik zawyża. Więc zostaje Ci dobry warsztat, podpięcie pod komputer i pochwalenie się diagnozą na forum :)
grzesiek327 24-11-2016, 21:12 Podłączałem komputer i sytuacja wygląda tak że wentylator włącza się przy 85 stopniach. i nie pozwala się dogrzać do 95. Brak jakichkolwiek błędów. Czujnik wymieniłem na wszelki wypadek i też nic. Nie wiem dlaczego komputer włącza wentylator tak szybko. Dpf mógłby się wypalać ale nie przez np 150 km ciągłej jazdy ... Dodatkowo tak jak piszecie przy kliemie również pracuje ale na pierwszym biegu ( dużo ciszej) a jak wyłączę klimę to odrazu wentylator też się wyłącza....
Witam. Mam ten sam objaw. Sugerując się podpowiedziami czekam na deszczowy dzień (podejrzewam automatyczne wymuszenie załączenia klimatyzacji). Przedwczoraj (słoneczny dzień) jeździłem na wyższych obrotach i nic, odczyt temperatury ustawiłem na wskazaniach serwisowych - wahała się od 79 do 82 st C. Samochód jest naszpikowany elektroniką, a więc wszystkiego nie wiemy - podobnie było z napięciem ładowania, dopóki nie zamontowałem woltomierza na stałe to nikt nie wiedział dlaczego napięcie ładowania jest około 13,3 V (rosło w funkcji temperatury zewnętrznej). Zastanawiam się jak sprawdzić (zasygnalizować) rozruch sprężania klimatyzacji. Proszę o podpowiedz.
Pozdrawiam.
Krzysiek
merkaba12 25-11-2016, 16:55 mnie sie wydaje ze
Wentylator powinien włączyć się przy 92 stopniach bo mi nawet latem sie wentylator w ogóle nie włanczał temperatura miałem do 90
slawomirro 25-11-2016, 17:15 Witam. Mam ten sam objaw. Sugerując się podpowiedziami czekam na deszczowy dzień (podejrzewam automatyczne wymuszenie załączenia klimatyzacji).
Wg Pogodynki zaraz padać będzie, ale śnieg (od poniedziałku). Klima też poniżej chyba 4*C się nie załącza.
Natomiast pytanie brzmi co należy zmienić by wentylator załączał się np od 95 stopni,a nie od 85?
Wymień termostat z wyższą temperaturą otwarcia
wojtekpl 27-11-2016, 13:43 A może to problem z przekaźnikami, opisywany na forum fiesty?
slawomirro 27-11-2016, 22:16 A może to problem z przekaźnikami, opisywany na forum fiesty?
tzn co konkretnie masz na myśli?
wojtekpl 28-11-2016, 19:37 Cytat z fiestaklubpolska:
"Ostatnio jak mi się znów zawiesił wentylator to już w akcje desperacji wyjołem wszystkie przekaźniki od wentylatora, masz je pod maską po stronie akumulatora, jest duży i mały i one często potrafią się zawieszać, wcześniej pomagało mi wyjęcie tylko małego przekaźnika i było ok ostatnio nawet to nie pomogło więc wyskrobałem duży i kilka krotnie w niego puknąłem ręką wsadziłem po po dzień dzisiejszy mam spokój czyli jakies 5 miesięcy"
Może warto sprawdzić. Przekaźniki nie koniecznie w aso trzeba kupować - koszt zamiennika to kilkanaście zł.
grzesiek327 28-11-2016, 19:46 to nie jest przekaźnik bo zamieniłem go i nic. To nie ma nic wspólnego z klimatyzacją. Wentylator przy klimie włącza się na 1 biega u mnie na fulla. Nawet jak wyłączę nawiew
slawek-kali 28-11-2016, 19:52 DPF jest ? Na moje raczej tak..
grzesiek327 28-11-2016, 19:55 Witam. Mam ten sam objaw. Sugerując się podpowiedziami czekam na deszczowy dzień (podejrzewam automatyczne wymuszenie załączenia klimatyzacji). Przedwczoraj (słoneczny dzień) jeździłem na wyższych obrotach i nic, odczyt temperatury ustawiłem na wskazaniach serwisowych - wahała się od 79 do 82 st C. Samochód jest naszpikowany elektroniką, a więc wszystkiego nie wiemy - podobnie było z napięciem ładowania, dopóki nie zamontowałem woltomierza na stałe to nikt nie wiedział dlaczego napięcie ładowania jest około 13,3 V (rosło w funkcji temperatury zewnętrznej). Zastanawiam się jak sprawdzić (zasygnalizować) rozruch sprężania klimatyzacji. Proszę o podpowiedz.
Pozdrawiam.
Krzysiek
Kolego jak sprawdzić temperaturę cieczy chłodzącej ?
Odczyt możemy dokonać ustawiając z parametrów serwisowych wyświetlanie temperatury - uwaga wchodząc w paramenty serwisowe kasujemy przebieg dzienny.
grzesiek327 13-01-2017, 11:05 Czy ktoś wie przy jakiej temperaturze powinien otworzyć się termostat. Obecnie otwiera się przy 86 stopniach, po otwarciu temperatura spada i gdy znowu osiągnie 85 stopni wentylator się włącza na pełną moc. Może ktoś jeszcze ma jakiś pomysł co to może być ? Może jest gdzieś drugi czujnik np w bloku silnika i on włącza wentylator?
mathkaczy 21-03-2017, 10:49 Mam problem z wentylatorem zbliżony do tych powyżej
Problem nie jest jednak u mnie tak ciężki jak w wyczytanych przypadkach. Nie zauważyłem wcześniej tego problemu, a wydaje mi się lekko niepokojący gdzie po przejechaniu ~ 400 m od odpalenia silnika przy temperaturze zewnetrznej 0-4 stopni Celsjusza zatrzymując się na światłach po 10 s załącza się wentylator na kilkadziesiąt sekund. Jego pracę zauważyć można głównie podczas postojów gdzie w aucie słychać specyficzne pstryknięcie pod maską go załączające, na dworze jednak wyraźną głośną pracę. Nie pracuje dłużej niż praca silnika jak to w niektórych opisanych przypadkach ale po zatrzymaniu auta słychać że pracował podczas jazdy. Z racji tego że gdy temp na dworze się uspokoi planuję wymienić płyn chłodnicy (koncetrat forda czeka już w domu) dolane było ~ 100 ml wody destylowanej do zbiornika, który chłodny wskazywał poziom trochę ponad min, obecnie rozgrzany prawie max. Nie widać ubytków płynu chłodzącego.
http://i.imgur.com/vkEENCK.jpg
Wg porad przeczyszczenie styków przekaźników miało być odpowiedzialne za jego nieprawidłowe działanie - są one jednak prawie w idealnym stanie, mimo to wyczyszczone zostały środkiem Contact. Dopytując się w "Godarth" do którego mam często kilkaset metrów problem wynikać ma z drobnego przecieku płynu chłodzącego do kostki czujnika temp powodując zwarcie styków ale wydaje mi się że wtedy praca wentylatora powinna być ciągła a nie jedynie podczas postojów. Jakieś podpowiedzi ?
Podepnę się pod temat choć mam trochę inny problem.
Fiesta mk7 2010r. 1,25 benzyna - moje pytanie brzmi - przy jakiej temp. powinien się załączyć wentylator? Dziś pokazało mi w trybie serwisowym temp. 105 stopni i zgasiłem silnik bo wiatrak chyba nie miał zamiaru ruszyć ... Dodam że płynu jest max, wiatrak sprawny bo podpięty na krótko lub przy odpaleniu klimy działa. Jakieś pomysły lub rady?
romano11 05-04-2017, 07:03 Fiesta mk7 2010r. 1,25 benzyna - moje pytanie brzmi - przy jakiej temp. powinien się załączyć wentylator? Dziś pokazało mi w trybie serwisowym temp. 105 stopni i zgasiłem silnik bo wiatrak chyba nie miał zamiaru ruszyć...
Było nie gasić, bo był już dość blisko finału... :D
Co prawda mk6 2006r. 1,3 ale zawsze daje jakiś obraz sytuacji:
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?p=2757681#post2757681
Ooskar , jeżeli wyświetliło Ci w trybie serwisowym 105C to odpowiada wartości temperatury 84,675 stopnia Celsjusza.
A skąd takie info? Bo u mnie to wskazanie przed włączeniem silnika jest identyczne jak temperatura otoczenia.
Bo napięcie aku to wiem, że jest ok 1V mniej niż realne.
Ooskar , jeżeli wyświetliło Ci w trybie serwisowym 105C to odpowiada wartości temperatury 84,675 stopnia Celsjusza.
ooo, a skąd taka rozbieżność we wskazaniu przez menu, a rzeczywistą temperaturą?
skąd taka rozbieżność we wskazaniu przez menuNapisałeś, że wpadłeś w panikę po sprawdzeniu temperatury w menu serwisowym. Nie mamy natomiast informacji o świecącej kontrolce ostrzegawczej, tym bardziej o kłębach pary z pod maski, czy zatartym silniku (tfu,tfu). Fiesta nie ma wskaźnika temperatury. Od kiedy jestem na tym forum, to wiecznie krążą teorie spiskowe związane z odczytem temperatury w menu serwisowym. Przeliczyłem zgodnie ze wzorem podanym przez kolegę technik08 w poście #2 tego tematu: http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=257119 . Nie wiem czy to prawidłowy wzór i czy jest identyczny dla wszystkich fordów. Jedni piszą "olać to", inni drążą temat. Trochę z przekorą napisałem do trzech miejsc po przecinku dla podtrzymania dyskusji...
slawomirro 05-04-2017, 19:57 Napisałeś, że wpadłeś w panikę po sprawdzeniu temperatury w menu serwisowym.Fiesta nie ma wskaźnika temperatury. Od kiedy jestem na tym forum, to wiecznie krążą teorie spiskowe związane z odczytem temperatury w menu serwisowym. Przeliczyłem zgodnie ze wzorem podanym przez kolegę technik08 w poście #2 tego tematu: http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=257119 . Nie wiem czy to prawidłowy wzór i czy jest identyczny dla wszystkich fordów. Jedni piszą "olać to", inni drążą temat. Trochę z przekorą napisałem do trzech miejsc po przecinku dla podtrzymania dyskusji...
Nie wiem jak w Fieście mk7, ale w mojej Fieście mk6 menu serwisowe i wskaźnik temperatury podaje temperaturę silnika całkowicie zgodną z rzeczywistymi wskazaniami termometru elektronicznego mierzącego temperaturę bloku silnika. Jak menu serwisowe pokazuje np 90*C, to tyle jest. Także typowe wskazanie 85*C menu pokrywa się z rzeczystością. Dodatkowo już we własnym zakresie patrzyłem na parkingu że jak np na zewnątrz jest 10*C na dzień dobry, to tyle też pokazuje menu serwisowe w momencie uruchomienia silnika.
Kolejne zdziwienie przyszło mi czytajac informacje o przekłamaniu w menu serwisowym o 1V wskazań obciążenia akumuluatora/alternatora. U mnie całkowicie się to pokrywa z odczytami za pomocą miernika. Nie wiem, skąd w tamtym wątku sie wzięło, że menu serwisowe przekłamuje.
technik08 05-04-2017, 20:41 Wzór , który podałem sprawdza się w Focusie Mk2 , za inne modele i marki nie biorę odpowiedzialności . Sprawdzone na mojej Foce .
grzesiek327 25-04-2017, 18:21 Mam nowe fakty, może ktoś coś wymyśli. A więc na pewno można wykluczyć: przekaźnik, klimatyzację, czujnik temperatury. Wentylator nie włącza się na postoju, nawet jeżeli rozgrzeje się do 86 stopni. Wentylator włącza się podczas jazdy po chwili jazdy już po osiągnięciu temperatury 70 stopni. Po prostu komputer dostaje sygnał na włączenie awaryjne wentylatora na pełną prędkość . Nie ma błędów. Moje pytanie to co jeszcze steruje wentylatorem chłodnicy oprócz czujnika temperatury ?
grzesiek327 29-05-2017, 12:36 Problem rozwiązany . Po własnych obserwacjach stwierdziłem że to coś z DPF em (zapchany ) . DPF został usunięty i problem rozwiązany 😊. Wentylator nie włącza sie . Na dpf wskazywało kilka rzeczy :
- 2 razy w miesiącu włączyła się katrolka wymiany oleju.
-przy wymianie oleju po poprzednim właścicielu okazało sie ze jest go o wiele za dużo ( ON w oleju) .
-podczas wypalanie na kompie za każdym razem proces nie dochodził do 100 %.
Poza tym samochód 2 razy lepiej pracuje i więcej ma mocy .
marcin1311 30-05-2017, 07:00 Witam,
Podłączę się do tematu. W fieście MK7 1.6 TDCI 90 KM zdarza się, że przy włączeniu zapłonu załącza się wentylator chłodnicy mimo że silnik jest raczej zimny (np. po nocy). Zdarza się to sporadycznie ale jeśli już nastąpi, wentylator pracuje na wysokich obrotach ciągle. Klimatyzacja nie była w tym czasie włączona. Zgaszenie silnika i wyłączenie zapłonu nie spowodowało zaprzestania pracy wentylatora. Kiedyś zostawiłem go na ok 10-15 min. i liczyłem że się wyłączy jednak wentylator dalej pracował. Pomogło popukanie w przekaźnik wentylatora - wentylator się wyłączył (teraz tak sobie z tym radzę, ale coś trzeba będzie z tym zrobić).
Przy takiej akcji odczytałem temperaturę z trybu serwisowego po przejechaniu ok 15 km wskazywała 78 st. C przy 30 st C na zewnątrz.
Może ktoś miał podobny przypadek?
Dodatkowo nasuwają mi się pytania:
Czym przekaźnik jest załączany (+) czy (-)? Może to jakaś słaba masa w obwodzie powoduje jego załączenie.
Przekaźnik wentylatora jest bistabilny czy monostabilny?
Jeśli jest bistabilny, może przy włączeniu zapłonu jakiś impuls zatrzaskuje go w pozycji załączonej?
Jeśli jest monostabilny to czemu się nie rozłącza po wyłączeniu zapłonu, może styki się sklejają pod wpływem dużego prądu. Jak to sprawdzić?
Z góry dziękuję za odpowiedzi.
Edit:
Problem rozwiązał się sam po wymianie akumulatora.
intruzzabrze 01-07-2021, 18:17 Witam. Jak w temacie - po odpaleniu od razu włącza się wentylator na pełnych obrotach .
Raz na 20 odpaleń wyskoczy błąd P0691 - po skasowaniu raz wraca raz nie.
Klimatyzacja wyłączona - zresztą przez ten problem się nie włącza.
Sprawdzone i podstawione z drugiego :
- przekaźnik (w tej wersji jest tylko jeden 70A )
- czujnik temperatury płynu
- wentylator jak chodzi to też sprawny
Może ktoś rozwiązał taki problem lub dysponuje schematem - nie za bardzo mam czas na prucie wiązek :(
intruzzabrze 02-07-2021, 17:25 Zasilanie przekaźnika +12v jest prawidłowe , po przekręceniu zapłonu na wysterowaniu +4,25v a po odpaleniu pełne -12v . Potrzebuję schemat połączenia wysterowania przekaźnika z PCM
intruzzabrze 07-07-2021, 13:00 Po sprawdzeniu wszystkiego co możliwe jednak uszkodzony PCM - po podłożeniu z drugiego wszystko ok . Dziękuję Tedik za schematy.
|