Zobacz pełną wersję : [Focus 1998-2004] Jaki rodzaj oleju CARLUBE 75W90 do skrzyni IB5/B5 1.4 benzyna zetec


uniqelo
28-11-2016, 21:57
Witam Wszystkich.

Czy ktoś wie czy zalecany zamiennik oryginalnego oleju do manualnej skrzyni B5/IB5 w Focusie Mk1 (1.4 benzyna Zetec 99') taki jak poniżej:
1.
http://www.sklep.profitstatep.pl/ind...szczegoly.html

To to samo co:
2.
http://ford.sklep.pl/product-pol-133...arlube-1L.html

Oleju nr 2 jest dużo w sprzedaży ale na forach jako prawidłowy.zamiennik polecają ten pierwszy. Macie jakieś doświadczenia/wiedzę w tym temacie?
Czy ktoś stosował któryś z tych olejów?
Który z nich to jest ten czerwony, rzadki olej do skrzyń B5/IB5? Wiem że ten olej jest specyficzny i chciałbym wlać odpowiedni do mojego typu skrzyni i faktycznie zgodny ze specyfikacją Forda do Mk1. Czy różnią się one od siebie?

Dziękuję wszystkim za podpowiedzi

Andrzej K.
28-11-2016, 23:54
Kolego, do skrzyni IB5 w Focusie jest dedykowany olej 75W90 oryginał.
Carlube robi odpowiednik tego oryginału również opisany 75W90. Możesz lać i oryginał i ten zamiennik, oba są dedykowane do tej skrzyni (jest koloru żółtawego)
Natomiast olej o barwie czerwonej był stosowany w skrzyniach MT75,MTX75 obecnie usunięty z oferty Forda, natomiast firma Carlube produkuje go nadal pod nazwą właśnie MT75. Był/jest stosowany m.in w Mondeo oraz większych silnikach Focusa (1.8,2.0).

uniqelo
29-11-2016, 00:01
Dziękuję za cenną informację o kolorze. Oryginał Forda to wiem, ale chcę wlać tańszy zamiennik + ceramizer, bo mam po prostu ubytek. Nadal jednak nie wiem, który z tych 2 podlinkowanych przeze mnie olejów jest prawidłowym zamiennikiem oryginału do tej skrzyni. A może oba?
Oba mają tą samą klasę lepkości 75W90 ale nie tylko o to tu chodzi.

Niestety nie wiem który z nich jest żółty.

Mozę macie jeszcze jakieś podpowiedzi?

Fulara
29-11-2016, 06:38
ja miałem oryginał czerwony i był to 75w-80

damianisko5
29-11-2016, 07:07
Link nr.1 nie działa. Carlube 75w90 był swego czasu na allegro.

uniqelo
29-11-2016, 07:50
Dzięki.
No właśnie i bądź tu mądry. żółty, czerwony, to w końcu jaki jest odpowiedni?
Może ktoś się wypowie kto zna specyfikacje oryginału Forda i wie co powinno być prawidłowo wlane do skrzyni IB5. Albo potwierdził że oba można lać.

Poprawiam jeszcze 1-szy link

http://www.sklep.profitstatep.pl/index.php/strona-glowna-sklepu/oleje-przekladniowe/carlube-mtf-u-75w90-1l-multi0vehicle-manual-szczegoly.html

Dzięki.

J@colo
29-11-2016, 09:50
Olej do skrzyń IB5/ MTX75 to SAE 75W90, wg specyfikacji Ford WSD-M2C-200-C

http://www.ford-esklep.pl/pl_PL/p/Olej-przekladniowy-FORD-75W-90-1l.-FORD-WSD-M2C200-C/53

Fulara
29-11-2016, 10:17
ford zalewał czerwony 75w-80 do mk1 , tylko nikt wam o tym nie powie

potem zmienił na 75w-90

jest sporo tematów o zmianie oleju w skrzyni i gorzej działającej. właśnie dlatego :)
ale spokojnie można zalać 75w-90

Mariusz.S
29-11-2016, 16:19
Nie każdy 75W-90 nadaję się do skrzyń IB5/MTX75.
Oto norma WSD M2C200 C:
https://www.fcsdchemicalsandlubricants.com/main/additionalinfo/Product%20Data%20Sheet%20Full%20Synthetic%20Manual %20Transmission%20Fluid.pdf
Na naszym rynku mało który olej przekładniowy ma identyczne lub zbliżone wszystkie parametry z Fordowskim BO 75W-90 aby móc go zastąpić. Np norma API: Ford - GL-4 , reszta - są GL-4 lub GL4/5 ale większość już GL-5 . Lepkość cSt w 40stC: Fordowski- 76, reszta średnio 85-100. Bardzo ważna przy zmianie biegów w zimie lepkość Brookfelda w -40stC: Fordowski - 17400! , reszta średnio - 40000-150000! albo w ogóle nie udostępnia tego parametru. Współczynnik lepkości: Fordowski - 211 , reszta ok 160-180.
Jak widać sam parametr 75W-90 to dopiero początek przy doborze zamiennika jak najbliższego oryginałowi.
Carlube jako polecany zamiennik? Przez kogo?! Dużo szeptanego marketingu w sieci + brak logicznego myślenia u co niektórych i sprzedaż idzie, ba poszła nawet bzdura że to to samo co oryginał bo tak komuś w serwisie mówili. Ford od dawna współpracuje z BP i w tamtych stronach szukałbym pochodzenia naszego oryginału. Dobra, popatrzcie na takie parametry jak: temp. płynięcia, wskaźnik lepkości, lepk. Brookfielda czy lepk. 40stC i porównajcie z linkiem powyżej:
http://www.lubricantsonline.co.za/uploads/321812602_BOT_130M_TDS.pdf

Andrzej K.
29-11-2016, 17:06
Olej do skrzyń IB5/ MTX75 to SAE 75W90, wg specyfikacji Ford WSD-M2C-200-C

http://www.ford-esklep.pl/pl_PL/p/Olej-przekladniowy-FORD-75W-90-1l.-FORD-WSD-M2C200-C/53
I znów się zacznie dyskusja...
tutaj kolega dał Ci info do oleju stosowanego obecnie w praktycznie wszystkich skrzyniach Forda i tym się kieruj.
Jak będziesz miał jednak wątpliwości to napisz z tej stronki zapytanie do sklepu z numerem VIN swojego auta i dostaniesz wiarygodną informację, która na pewno rozwieje Twoje wątpliwości (kompetentni ludzie tam siedzą - sprawdzone).
Powodzenia.
P.S. Nie lej żadnego ceramizera, to nie złoty środek na dolegliwości.

Bump: Carlube 75w90 był swego czasu na allegro.Carlube o różnych parametrach jest oferowany jako zamiennik właśnie w sklepie internetowym ford-esklep.pl

damianisko5
29-11-2016, 18:29
Ten Carlube 75w90 sprzedawany swego czasu na allegro był również w ford-esklep.pl
Dwa lata temu musiałem dolać 1 litr tego Carlube /syntetic/ nowego po wymianie łożyska półosi. Zamiast wlać stary wlałem nowy olej. Zmiana biegów i skrzynia w każdej temperaturze sprawuje się super.

J@colo
29-11-2016, 22:03
Mariusz.S ma sporo racji, już nie raz tu pisałem że najważniejsza jest lepkość kinematyczna w niskich temperaturach, oleje do skrzyń forda mają akurat zbliżony ten parametr do większości powszechnych olei typu mobil czy castrol, i zalanie nawet takimi specyfikami nie będzie miało negatywnych skutków jeżeli chodzi o załączanie biegów. Dla porównania napisze że, jak by się zalało takim mobilem gdzie ma lepkość 87, skrzynie vw to biegi zimą wchodzą jakby były zablokowane a to dlatego że oryginalny olej vw ma lepkość 31, później na forach jest pełno tematów że zmienił olej i ma problem ze skrzynią... a to w większości wina źle dobranego oleju.

Po drugie warto się zastanowić, zamiast kombinować to wystarczy kupić oryginał i nie będzie problemów, oleju wchodzi mało i raczej już do końca żywota tego auta nie będziemy go wymieniać.

macioo85
29-08-2021, 20:06
Dzień dobry

Niestety miałem mały wyciek ze skrzyni ib5 mechanik zalał mi ja olejem SWAG 75W-90. Niestety na zimnym silniku trzeba wyrywać z jedynki na 2 biegi. Potem już jest oki. Chce ponownie wymienić loej ale mam dwa typy forda: WSD-M2C200-C a drugi WSS-M2C200-D2. Teoretycznie powinien być ten pierwszy ale gdzieś przeczytałem (https://fiesta-mk6.pl/manualna-skrzynia-biegow-fiesta-mk6.html) że lepiej ta skrzynia chodzi na tym drugim. Czy orientujecie się co będzie lepsze?

Tu są linki
https://www.fcsdchemicalsandlubrican...id=120&pid=438
https://www.fcsdchemicalsandlubrican...id=120&pid=438

Fulara
29-08-2021, 20:33
zalej 75w-80 i nie będziesz wiedział kiedy zima kiedy lato

ps. linki nie działają

macioo85
30-08-2021, 05:17
Czyli ten: Ford OE 1547953 Olej przekładniowy 75W FE https://allegro.pl/oferta/ford-oe-1547953-olej-przekladniowy-75w-fe-11001085080
Czy coś innego polecacie z własnych doświadczeń z ta akurat skrzynia biegów.

Jeszcze jest pytanie jak zlać olej ze skrzyni która nie ma spustu. Ryzykowaliśmy ta śruba od blokady wybieraka. Były jakieś konsekwencje?

Fulara
30-08-2021, 07:05
wężyk i odsysać

damianisko5
30-08-2021, 08:18
Jeszcze jest pytanie jak zlać olej ze skrzyni która nie ma spustu. Ryzykowaliśmy ta śruba od blokady wybieraka. Były jakieś konsekwencje?

Jest relacja i wskazówki na forum o tym. Odkręcić i ABSOLUTNIE NIE ruszać lewarkiem. Nic nie powinno się złego wydarzyć. Na fotce czerwonym kółkiem zaznaczona.

macioo85
30-08-2021, 10:40
Ten olej z linka będzie ok?

Fulara
30-08-2021, 10:47
A po co chcesz kupować naklejkę z 100 zł ? Pinadzow masz za dużo ?

macioo85
30-08-2021, 12:32
To co polecasz?

damianisko5
30-08-2021, 15:03
Carlube, lub Motul. Jest, a przynajmniej był, jak ja potrzebowałem zrobić zakupy, trochę droższy. Oba jednak zdecydowanie taniej niż ten fordowski.

Polecany jest również Mannol 75W-80 API GL4/GL5 lub 75W90 API GL 4/GL 5 LS.
/FORD WSD-M2C200-C, FORD WSS-M2C200-D2

W Fieście mam Mannol 75W90, zima, lato, biegi wchodzą jak po maśle.

sylwesterz
30-08-2021, 21:09
Nie wiem jak w skrzyni IB5, ale w MTX75 zalanie czymkolwiek innym niż Ford skutkowało wyraźnie gorszym wbijaniem biegów, szczególnie w zimie. Miałem Motula, Carlube, Valvoline i chyba jeszcze Castrola, i dopiero "szarpnięcie się" na Forda poprawiło działanie prawie 20-letniej skrzyni.

Fulara
30-08-2021, 21:17
Nie wiem jak w skrzyni IB5, ale w MTX75 zalanie czymkolwiek innym niż Ford skutkowało wyraźnie gorszym wbijaniem biegów, szczególnie w zimie. Miałem Motula, Carlube, Valvoline i chyba jeszcze Castrola, i dopiero "szarpnięcie się" na Forda poprawiło działanie prawie 20-letniej skrzyni.

bo lałeś 75w-90

zalej fuchsa 75w-80 to zobaczysz co IB5
tak. skrzynia żyje i ma uszczelniacze suche jak pieprz jeśli o to chodzi. zdjęcia mogę zrobić nawet dziś.

konieczko5
31-08-2021, 10:13
...

macioo85
04-09-2021, 14:35
Panowie
Zdecydowałem że nie będę kombinował i kupie oryginał już mi mechanik tańszy zamiennik wlał i jest tragedia:
Tylko który:
FORD 75W90 BO Ford 1L / 1790199
https://ford.sklep.pl/product-pol-15238-olej-przekladniowy-75W90-BO-Ford-1L-1790199.html
czy
Ford 75W FE / 1547953
https://ford.sklep.pl/product-pol-18212-olej-przekladniowy-Ford-75W-FE-oryginal-1547953-R-WSS-M2C200-D2.html
Dodam tylko że oba mogę kupic po 50 zł za litr.

sylwesterz
04-09-2021, 19:06
Bo kupowałeś według oznaczeń SAE zamiast po lepkości.
Sprawdzałem też lepkość i nawet oleje o mniejszej lepkości (Valvoline) chodziły gorzej. Podejrzewam, że w oleju Forda jest jeszcze coś, o czym nie ma słowa w MSDS (bo nie musi, MSDS to tylko elementy niebezpieczne).

PS. 75W-90 jest oryginalnie do IB5. Swoją drogą, 50 zł za litr to świetna cena.

macioo85
04-09-2021, 20:12
Okazało się że w tej cenie mam tylko Ford 75W FE / 1547953. tylko czy ryzykować

Bump: porównuje te wszystkie parametry oleju wychodzi że lepszy jest ten Ford 75W FE:

75W-90
Gęstość względna w 15°C DIN 51757 g/ml 0.871
Lepkość kinematyczna w 100°C DIN 51562 mm²/s 11.4
Wygląd Ocena wzrokowa - Czysty i przejrzysty
Lepkość Brookfield-a w -40°C ASTM D2983 mPa.s (cP) 30000
Temperatura płynięcia ASTM D97 °C -51
Temperatura zapłonu COC ASTM D92 °C 228

75W FE
Lepkość kinematyczna w 100°C ASTM D445 mm²/s 6.3
Lepkość Brookfield-a w -40°C DIN 51398 mPa.s (cP) 10000
Indeks lepkości ISO 2909 None 154
Lepkość kinematyczna w 40°C ASTM D445 mm²/s 32.2
Wygląd Ocena wzrokowa - czysty i przejrzysty
Gęstość względna w 15°C DIN EN ISO 12185 g/ml 0.852
Temperatura zapłonu COC ISO 2592 °C 226
Temperatura płynięcia ISO 3016 °C -51


Tylko znowu czy nie za dobry

Fulara
04-09-2021, 20:24
Sprawdzałem też lepkość i nawet oleje o mniejszej lepkości (Valvoline) chodziły gorzej. Podejrzewam, że w oleju Forda jest jeszcze coś, o czym nie ma słowa w MSDS (bo nie musi, MSDS to tylko elementy niebezpieczne).

PS. 75W-90 jest oryginalnie do IB5. Swoją drogą, 50 zł za litr to świetna cena.

gdybyś poczytał fora angielskie, to byś wiedział, że pierwsze oleje do IB5 były 75w-80

potem ujednolicili i zaczęły się jaja

macioo85
05-09-2021, 07:00
Panowie
Znalazłem film: https://www.youtube.com/watch?v=_8zMlzEDXdU
okazuje się że w Focus mk3 od 2011 roku ib5 dostała korek spustowy.
Sprawdziłem mam identycznie. Na stronie https://ford.7zap.com od 2014 roku zalecany jest olej 75W FE. To jest bardzo dziwne, że można tak zamieniać te oleje a skrzynia ta sama.
Człowiek który zamieścił film twierdzi ze skrzynia chodzi ok na tym oleju.

konieczko5
07-09-2021, 08:24
...

sylwesterz
09-09-2021, 20:42
Przypominam, że ja pisałem o MTX75 w Focusie MK1. Oleje zmieniał mechanik (w zasadzie kilku różnych) i o ile wiem, to standardowo, czyli przez korek (korki). Na przestrzeni 6 lat zmieniałem (tzn. mechanik) olej w skrzyni 4 razy (o ile dobrze pamiętam).

Różnica jest kosmiczna, szczególnie zimą, gdy na innych olejach biegi wchodziły ciężko, a synchronizacja 1 i 3 była tragiczna (1 trzeba było wrzucać w 50% przez wrzucenie 2 i dopiero 1), a po zmianie biegi w zimie można wrzucać dwoma palcami (no, jedynka nadal szału nie robi, ale nie spodziewam się, że olej "naprawi" 17 lat zużycia skrzyni), zaś w lato jednym.

Nie zamierzam przekonywać, że tak będzie u każdego, ale przyczynkiem do zdecydowania się na "oryginał" były sugestie innych osób z tego forum i nie żałuję.