Zobacz pełną wersję : zwrotnica (piasta) jak sprawdzić ????


piotr-kaczor
28-05-2007, 16:34
Witam,
czy ktos może wie jak sprawdzić czy zwrotnica nie jest krzywa, ponieważ prawa tarcza ma niewielkie bicie, a tarcza są dość nowe, może maja 1 rok. Wyczytałem na forum że właśnie u jednego kolegi to właśnie zwrotnica krzywiła tarczę.

pozdro
kaczor

pk40
31-05-2007, 11:02
Wygląda na to, że miałeś źle wyczyszczoną piastę przed montażem. Tarcza nie przylega równo i piasta ja krzywi. Jak zdejmiesz tarczę, to prawdopodobnie zobaczysz że są na niej odciski gdzie zle przylegała.
U znajomego tak było po wymianie tarcz. Tak po ok 1-2 tys od wymiany tarcze pokrzywione i przy hamowaniu kierownica bilo ładnie.
Jak nie, to albo wadliwe tarcze, albo przy rozgrzanych tarczach wpadłeś gdzieś w kałużę.

piotr-kaczor
31-05-2007, 11:16
to mam całą piastę rozebrać i wszystko na nowo wyczyścić ??????

pk40
31-05-2007, 11:19
Raczej tak, przynajmniej nabierzesz pewności, a inaczej trudno zdiagnozować.

piotr-kaczor
31-05-2007, 12:09
albo zdejmę tarczę i sprawdzę czujnikiem czy jest jakieś bicie piasty ,jeśli nie będzie to tarcza do toczenia, jeśli będzie to spróbuję wyczścić między zwrotnicą a piastą, a czy da się przetoczyc także piastę na tokarce ????

pk40
31-05-2007, 12:29
Myślę, że dokładne wyczyszczenie powierzchni styku piasty i tarczy, oraz ew. delikatne przetoczenie samej tarczy powinno wystarczyć.

slawas1
31-05-2007, 12:33
rok dla tarczy hamulcowej to nie jest wcale mało
możliwe że tarcza uległa skrzywieniu

a toczenie tarcz to maskowanie syfa pudrem:)

llechu
31-05-2007, 13:53
a toczenie tarcz to maskowanie syfa pudrem:)
Może i tak, ale skuteczne. U mnie już rok tak działa. A zawiozłem już do magika cały komplet gotowy do wymiany. Powiedział mi, że spróbuje przetoczyć bo tarcze jeszcze są na grubość dobre i na sporo wystarczą. I miał rację.

piotr-kaczor
11-07-2007, 22:24
witam, przetoczyłem tarcze i na razie jest ok, tylko mam pewien problem z prawą piastą, podejrzewam że to ona krzywi mi jedną tarczę. Po przetoczeniu załozyłem pierw lewa skręciłem śrubami i takim domowym sposobem sprawdziłem tarcza chodzi równo, bez bicia, później założyłem prawą i sprawdziłem, okazało się że jest niewielkie bicie, zaminiłem tarcze i jest to samo, więc wniosek to chyba krzywa piasta. Ściągłem tarczą i sprawdzam sama piastę i ma w pewnym momencie obrotu bicie, wcześniej wszystko wyczyściłem do połysku. Jeszcze dokładnie sprawdzę w przyszłym tyg. czujnikiem u mechanika, ale jeśli takim swoim domowym najprostszym sposobem widać bicie to chyba i tak czeka mnie wymiana piasty :fcp16 ale to się jeszcze dokładnie okaże w przyszłym tyg. Mam takie pytanie, wymieniłem 2 m-ce temu łożysko prawe (optimal), i czy kupic tylko piastę bez łożyska (czy tak wogóle mozna zrobić ???), i przebic łozysko na nowa piastę, czy nie bawić sie w takie eksperymenty i kupic komplet. A jakie polecacie piasty i łożyska, w rozsądnych cenach, bo nie chcę zbyt dużo ładowac kasy (wydałem juz ok. 1500PLN na wymianę róznych elemencików zawieszenia). Będę wdzięczny za doradztwo i orjentacyjne ceny.

[ Dodano: 2007-07-11, 23:30 ]
a tak jeszcze to chyba przy wymianie łozyska nie można krzywo wbic łożyska, więc jeśli bije na piaście to tylko krzywa, luzów na łozysku nie mam.

llechu
11-07-2007, 22:41
A moim zdaniem to po prostu za bardzo zaoszczędziłeś tym optimalem. Łożyska to tylko SKF lub motorcraft (zresztą to to samo). Poza tym piasty się nie wbija tylko wprasowuje. Jeśli ją ktoś wbijał to pokrzywił lub krzywo wbił.

piotr-kaczor
11-07-2007, 23:05
ale czy rodzaj łożyska ma wpływ na bicie piasty, wczesniej tez miałem bicie tarczy co skutkowało trzęsieniem kierownicy dlatego tarcze przetoczyłem, jak "wbijasz" łozysko w otwór piasty to krzywo nie da się wbić, zawsze będzie w osi, no chyba że młotkiem 10kg za jednym uderzeniem, to wtedy mozna spłaszczyć łozysko, ale jak masz odpowiednie tulejki i z wyczuciem wbijasz odpowieni pierścień łozyska to źle się nie wbije, prasa powoduje ciągły nacisk, a np. młotek i równomierne z wyczuciem wbijanie też da podobny efekt (wg mnie).

llechu
12-07-2007, 07:48
Wg mnie nie, bo jednak prasa daje ciągły nacisk o znacznie mniejszej sile niż młotek w impulsach. Łożysk optimala nie warto kupować i zostało to już opisane setki razy na tym forum. To tania chińska podróba. Jeśli piasta była i wcześniej krzywa to oczywiście wymiana łożyska nawet na najdroższe nic nie da - trzeba kupić piastę. :(

piotr-kaczor
12-07-2007, 08:50
ale jak to jest czy kupuje się piastę osobno i łożysko osobno, czy to jest kpl, łozysko to wiem że skf ( też czytałem na forum o tym ale kupiłem wcześniej optimal) a piastę jakiej firmy ( w cenie rozsądnej)

llechu
12-07-2007, 09:07
Jeśli przód to obie rzeczy są oddzielnie, jeśli tył, to jest to całość. Piastę to najlepiej na szrocie kupić - to się właściwie nie zużywa i jak jest prosta to jest prosta i nowa się niczym nie będzie różnić.

Pinki
12-07-2007, 09:11
piotr-kaczor, szkoda ,ze się wcześniej nie dokopałem bo zostawiłem w poniedziałek zwrotnice u machaników i pewnie ją wyżucili już . bo bym ci wysłał :(

piotr-kaczor
12-07-2007, 10:00
ale kupując na szrocie jak sprwdzić czy nie jest pokrzywiona !!!!! czy najlepiej założyć na zwrotnicę i wszystko zmontować i wtedy sprawdzić. Może ktoś ma jakieś namiary na dobry sklep w Łodzi z łożyskami SKF czy szukać na allegro, znalazłem takie po ok. 120PLN????

http://moto.allegro.pl/item213203006_lo ... d_skf.html (http://moto.allegro.pl/item213203006_lozysko_ford_mondeo_i_i_ii_nowe_przo d_skf.html)