Zobacz pełną wersję : [S-MAX 2006-2015] Wymiana dolnego rozrządu 1,8tdci - jak to zrobić?


marian_joker
10-12-2016, 14:56
Koledzy podrzuci ktoś jak wymienić dolny rozrząd w 1,8 TDCI 125KM ?

Bump: ... potrzebujesz blokady ,aby zablokować wałek rozrządu, wał korbowy wieniec koła zamachowego i koło zamachowe, ale nie chcę tutaj opisywać co jeszcze będziesz potrzebował bo ten temat nie dotyczy rozrządu.Myślę że najlepiej by było jakbyś założył temat dotyczący dolnego rozrządu i każdy mógłby coś od siebie dodać i w ten sposób powstałby jakiś zarys jak się do tego zabrać.No chyba że jest ktoś kto ma udokumentowaną całą wymianę górnego i dolnego rozrządu

Czy musze silnik opuszczac, czy da sie bez tego dojść?

aurerum
10-12-2016, 15:04
Czy musze silnik opuszczac, czy da sie bez tego dojść?


i tak musisz odkręcić poduszkę silnika od strony rozrządu.Ja u siebie w mondeo mk 4 trochę opuszczałem lepsze dojście do odkręcenia pokrywy dolnego rozrządu

marian_joker
11-12-2016, 15:45
po rosyjsku ... ale to nie przeszkadza:)

https://www.youtube.com/watch?v=emm5pkaqQ_s

Bump: i po hiszpańsku...

https://www.youtube.com/watch?v=bTH6b-oM-BE&t=2714s

Bump: i po angielsku...

https://www.youtube.com/watch?v=goxwu9EzjiY

aurerum
11-12-2016, 19:21
po rosyjsku ... ale to nie przeszkadza:)

https://www.youtube.com/watch?v=emm5pkaqQ_s

Bump: i po hiszpańsku...

https://www.youtube.com/watch?v=bTH6b-oM-BE&t=2714s

Bump: i po angielsku...

https://www.youtube.com/watch?v=goxwu9EzjiY

ogólny zarys już jest jak na początek ale tylko pokazują górny rozrząd a ciebie interesuje dolny.W rosyjskim linku napinacz paska chyba jest źle ustawiony, ale może ja się mylę.Ja ustawiłem tak jak na zdjęciu poniżej

marian_joker
11-12-2016, 19:49
tu jest o dolnym:
https://www.youtube.com/watch?v=G60KE9WIA88

https://www.youtube.com/watch?v=8Gamn_MxNDw

a tu koles wstawił zamiast paska mokrego łancuch - jak przed 2008r

https://www.youtube.com/watch?v=goxwu9EzjiY&t=349s

aurerum
11-12-2016, 20:00
ok tylko, że jak ktoś przystąpiłby do tej wymiany po raz pierwszy to te filmiki nie bardzo mu pomogą.Bo tak jak pisałem do tego potrzebujesz zablokować koło zamachowe żeby odkręcić śrubę na kole pasowym, a jest ona dosyć mocno przykręcona i nie radzę tego odkręcać tylko na blokadzie wału. Poza tym trzeba tę śrubę przykręcić z powrotem i też użyta jest duża siła bo 100 nm plus 180 stopni.Do tego trzeba wiedzieć gdzie te blokady zamontować

marian_joker
11-12-2016, 21:18
A co z wstawieniem łancucha zamiant paska?

aurerum
11-12-2016, 21:22
Pewnie do zrobienia .Tylko koszt kasety z łańcuchem 2 razy droższy jak pasek.Jakbym miał wybierać to wolałbym zostać przy pasku, ale to jest moje zdanie

marian_joker
11-12-2016, 23:28
Racja zostane przy pasku, ale zamienniki łancucha sa w podobnej cenie jak oryginał paska.
P.S. co to 100 nm plus 180 stopni ? 100nm to wiem ale 180 stopni?

aurerum
12-12-2016, 06:39
P.S. co to 100 nm plus 180 stopni ? 100nm to wiem ale 180 stopni?


jest to siła z jaką trzeba dokręcić śrubę koła pasowego przy użyciu klucza dynamometrycznego(100 NM(newtonometr))+ obrót śruby o 180 stopni(i tu potrzebny kątomierz żebyś wiedział o ile ją obrócić) tak jak na fot.

weuek
12-12-2016, 07:07
P.S. co to 100 nm plus 180 stopni ? 100nm to wiem ale 180 stopni?
Jak takich rzeczy nie wiesz, to raczej nie powinieneś się za to brać...

marian_joker
12-12-2016, 12:05
jest to siła z jaką trzeba dokręcić śrubę koła pasowego przy użyciu klucza dynamometrycznego(100 NM(newtonometr))+ obrót śruby o 180 stopni(i tu potrzebny kątomierz żebyś wiedział o ile ją obrócić) tak jak na fot.

Czyli ustawiam moment i po tym jak sprzegło klucza "pyknie" dokrecam jeszcze 180st ?

Bump: Jak takich rzeczy nie wiesz, to raczej nie powinieneś się za to brać...

dziekuje za bezcenną rade

aurerum
12-12-2016, 12:30
Czyli ustawiam moment i po tym jak sprzegło klucza "pyknie" dokrecam jeszcze 180st ?


Tak dokładnie .Tylko musisz mieć dobrze zablokowane żeby ci się koło nie kręciło tylko śruba, bo nie będziesz wiedział ile stopni obróciłeś. Musisz jeszcze wiedzieć jakimi momentami po dokręcać śruby koła zębatego pompy wysokiego ciśnienia itp.

marian_joker
12-12-2016, 14:40
OK. wiec musz zamówic graty. Znalazłem taki kpl -:

1. kaseta napędu pompy wtryskowej x 1 - oryginał
2. napęd rozrządu x 1 - INA
3. pompa wody x 1 - SKF
4. uszczelka pokrywy pompy oleju x1 - oryginał
5. uszczelniacz wału korbowego, przód x1 - Reinz
6. uszczelniacz pompy wtryskowej x1 - Reinz
7. uszczelka pokrywy zaworowej x1 - Reinz
8. uszczelka pompy wtryskowej x1 - zamiennik

za 1190pln
Czy potrzebuje jeszcze jakies elementy?
Czy napęd INA jest dobrej jakosci bo to zamiennik...

aurerum
12-12-2016, 15:15
potrzebne ci będą jeszcze śruby:
na koło pasowe
śruba na wałek rozrządu
uszczelniacz na wałek rozrządu
i jakiś silikon wysokotemperaturowy
Ja mam pasek górny INA i jest Ok

marian_joker
15-12-2016, 13:45
a potrzebuje to narzedzie? 303-652 ?? czy da rade bez niego?

aurerum
15-12-2016, 14:52
bez tego przyrządu dasz radę

marian_joker
19-12-2016, 18:57
Czy kolko zebate montowane na wale trzeba jakos specjalnie ustawiac w stosunku do wału?
Tam jest wyciety otwór- ma on jakies znaczenie?

Bump: wedłud tego co znalazłem powinien byc jakis pin ale nie było go jak rozbierałem i nie było tez w zestawie, który kupiłem. PIN ten nazywa sie HM1.
PS. 6278 to jakis o-ring? Powinien byc w zestawie?

marian_joker
19-12-2016, 20:47
znalazłem: 6278B 1355181 Spacer - Camshaft
Elementu nie ma w zestawie

Kasiarz
19-12-2016, 20:56
Może tutaj znajdziesz coś przydatnego https://docs.google.com/presentation/d/1hQoBIuet8sLz9gQZn_cTkCZGeylfGvgOmHM9kz6NBKc/edit?authkey=CJD4l40O#slide=id.i25

marian_joker
19-12-2016, 21:19
A jak jest z paskiem? Bo w moim dieslu jest pasek dolnego rozrzadu

Bump: I rzecz najbardziej mnie nurtujaca... po co i gdzie ten o-ring....?

marian_joker
20-12-2016, 13:42
I jeszcze jedno ... czy kaseta smarowana jest TYLKO kanalikiem olejowym z wału?

marian_joker
27-12-2016, 21:56
A jak jest z paskiem? Bo w moim dieslu jest pasek dolnego rozrzadu

Bump: I rzecz najbardziej mnie nurtujaca... po co i gdzie ten o-ring....?

W 1.8 TDCI z paskiem jest dokładnie tak samo z ta róznica ze jest pasek:)
Ten o-ring jest dodawany do zestawow w UK - nie wiem do tej pory po co, ale rozbierajac nie napotkałem podonego.

I jeszcze jedno ... czy kaseta smarowana jest TYLKO kanalikiem olejowym z wału?

Nie.
W pokrywie jest pompka smarowania rozrzadu olejem i kaseta ma kontakt z olejem.

marian_joker
28-12-2016, 21:58
Koledzy mam problem ze stukaniem/klekotaniem i nie wiem co to i własciwie kiedy sie to zaczeło, poniewaz wczesniej zagłuszała/ mogła zagłuszać to stukajaca pompa wody. Po wymianie pompy wody (rozsypała sie dosłownie po wjechaniu na kanał) przy okazji wymiany rozrzadu góra i dół (paski były w dobrym stanie - przelatanie NIBY 140kKM w co za bardzo nie wierze bo sciagany wóz) usłyszałem stukanie- cykanie. Nie mam pojecia czy to wina zle ustawionego rozrzadu czy cos innego stuka- cyka. Rozrzad składałem na 3 blokadach:
GMP, koła zamachowego i wałka rozrzadu, czyli powinno grac. Silnik pali bez problemu. Uzyto czeci oryginalnych, (kaseta Ford) i INA górny rozrzad. Nic nie cieknie, nie saczy, oleju nie zre, nie dymi, pali trasa ponizej 6l/100 przy jezdzie do 100- 120km/h. Czy mocy mu ubyło ?- nie wiem nieodczuwalne to bo nie wstawiałem mu az tak mocno azebym zauwazył.
Co moge zrobic zeby to zdiagnozowac bo powiem szczerze ze mi ciarki biegna po plecach jak pomysle ze jest cos nie gra np na wale, bo podobny temat czytałem kiedy to panewka sie przekreciła i stukało....
silnik zimny:
https://www.youtube.com/watch?v=C9QAuQk64xg&feature=youtu.be
silnik ciepły:
https://www.youtube.com/watch?v=w8ygSRLG4W8&feature=youtu.be

zawory?

ale po wymianie rozrzadu - zbieg okolicznosci czy cos spier lone?

marian_joker
03-01-2017, 22:14
Dzis po wizycie w warsztacie - (jednym z lepszych - jak sie z forum dowiedziałem) okazało sie ze nic mu nie jest- ten typ tak ma i tyle. Rozrzad dobrze ustawiony, a "twardszy" odgłos silnika to prawdopodobnie wtrysk...
Ale dopóki nie przerywa, nie traci mocy i nie dymi to poczekam

aurerum
04-01-2017, 09:17
jednym słowem zabieg przebiegł pomyślnie

eclipse
04-01-2017, 13:38
Koledzy mam problem ze stukaniem/klekotaniem i nie wiem co to i własciwie kiedy sie to zaczeło, poniewaz wczesniej zagłuszała/ mogła zagłuszać to stukajaca pompa wody. Po wymianie pompy wody (rozsypała sie dosłownie po wjechaniu na kanał) przy okazji wymiany rozrzadu góra i dół
Co moge zrobic zeby to zdiagnozowac bo powiem szczerze ze mi ciarki biegna po plecach jak pomysle ze jest cos nie gra np na wale, bo podobny temat czytałem kiedy to panewka sie przekreciła i stukało....
silnik zimny:
https://www.youtube.com/watch?v=C9QAuQk64xg&feature=youtu.be
silnik ciepły:
https://www.youtube.com/watch?v=w8ygSRLG4W8&feature=youtu.be

zawory?

ale po wymianie rozrzadu - zbieg okolicznosci czy cos spier lone?

Dla mnie to normalka .... taki dźwięk bo to DIESEL dlatego ma wyciszenie na przykrywie samego silnika i pod maską . Przecie ż w kabinie tak podczas jazdy to go prawie nic nie słychać ..Pewnie dotychczas jeździłeś benzyniakami więc słyszysz teraz różnicę .

marian_joker
05-01-2017, 00:57
jednym słowem zabieg przebiegł pomyślnie

Tak. Dziekuje za pomoc :)

Bump: Dla mnie to normalka .... taki dźwięk bo to DIESEL dlatego ma wyciszenie na przykrywie samego silnika i pod maską . Przecie ż w kabinie tak podczas jazdy to go prawie nic nie słychać ..Pewnie dotychczas jeździłeś benzyniakami więc słyszysz teraz różnicę .

Nieeetam...w benzynie to dojezdzałem jeszcze FIATy 125 i 126 :) wczesniej jezdziłem MK1 Focusem 1.8. tdci Ale ten mam chipowany na 150 KM i moze dlatego troche głosniejszy....tak czy siak jest OK. Jak sie zbiore to wrzuce fotki z naprawy, bo nie obyło sie bez niespodzianek ;)

marian_joker
07-06-2018, 09:31
Pasek
Zalecane okresy wymiany
• Focus:
• →09/01: Co 150 000 km lub co 10 lat - wymienić.
• 10/01→: Co 160 000 km lub co 10 lat - wymienić.
• Transit i Tourneo:
• Co 250 000 km lub co 10 lat - wymienić.
• Koniecznie zapoznać się z warunkami eksploatacji i potwierdzeniami przeglądów.
Uszkodzenia silnika
UWAGA: Mimo, że przy pęknięciu paska następuje zazwyczaj uszkodzenie silnika, przed zdjęciem głowicy cylindrów sprawdzić ciśnienie sprężania.
Czasy pracy - godz.
Wymontowanie i zamontowanie 2,50
Narzędzia specjalne
• Przyrząd blokujący koła zamachowego - Ford nr 303-393 (21-168).
• Liniał nastawczy wałka rozrządu - Ford nr 303-376 (21-162-B).
• Trzpień blokujący wału korbowego - Ford nr 303-193 (21-104).
• Ściągacz koła rozrządu - Ford nr 303-651 (21-229).
• Uchwyt koła rozrządu - Ford nr 205-072 (15-030-A).
Zapamiętać
• Odłączyć akumulator.
• NIE obracać wałem korbowym ani wałkiem rozrządu po zdjęciu paska zębatego.
• Wykręcić świece żarowe, aby silnik łatwiej się obracał.
• Obrócić wałem silnika (jeżeli nie zaznaczono inaczej) w normalnym kierunku obrotów.
• Obracać TYLKO kołem wału korbowego i nie obracać żadnym innym kołem zębatym.
• Zwrócić uwagę na wszystkie momenty dokręcania.
Zdejmowanie


WSKAZÓWKA: Ręcznie regulowana rolka napinająca, w samochodach montowanych przed 08/00 musi zostać zastąpiona rolką automatyczną.
• Podnieść i podeprzeć przód samochodu.
• Wymontować następujące elementy:
o Osłonę chłodnicy turbodoładowania.
o Przewody chłodzenia turbosprężarki.
• Wyjąć wtyczkę czujnika temperatury zasysanego powietrza.
• Wymontować następujące elementy:
o Chłodnicę turbodoładowania.
o Zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego. NIE poluzować węży.
o Uchwyt przewodu układu wspomagania.
o Pokrywa głowicy cylindrów.
o Osłona paska napędowego dodatkowych podzespołów.
o Pasek napędowy dodatkowych podzespołów.
o Wałek napędowy alternatora.
o Rozrusznik.
• Obrócić wałem korbowym w prawo, w położenie przed GMP pierwszego cylindra. Równoległa szczelina w wałku rozrządu musi się pokrywać z krawędzią głowicy cylindrów.
• Wykręcić korek z bloku cylindrów. Włożyć trzpień blokujący [1] . Przyrząd nr 303-193 (21-104).
• Obracać wałem korbowym w prawą stronę, aż dotknie trzpienia blokującego [1] .
• Zastosować przyrząd blokujący koła zamachowego [2] . Przyrząd nr 303-393 (21-168).

WSKAZÓWKA: Czoło wału korbowego nadal musi dotykać trzpienia blokującego.
• Liniał nastawczy wsunąć pod tylny koniec wałka rozrządu [3] . Przyrząd nr 303-376 (21-162-B).
• Podeprzeć silnik.
• Wymontować następujące elementy:
o Prawa poduszka silnika.
o Trzpienie poduszki silnika.
o Osłona paska zębatego [4] .
• Poluzować śrubę rolki napinającej [5] .
• Odsunąć rolkę napinającą na prawo od paska [6] . Użyć klucz z wewnętrznym sześciokątem. Lekko dokręcić śrubę [5] .
• Przytrzymać koło rozrządu [7] . Przyrząd nr 205-072 (15-030-A).
• Poluzować śrubę koła rozrządu [8] .
• Poluzować koło rozrządu na piaście [9] . Przyrząd nr 303-651 (21-229).
• Koło rozrządu musi się swobodnie obracać, bez przechylania się.
• Zdjąć pasek zębaty.

WSKAZÓWKA: Używanego paska NIE należy ponownie zakładać.



WSKAZÓWKA: Jeżeli zamontowano ręcznie regulowaną rolkę napinającą, należy ją wymienić na rolkę automatyczną.
Zakładanie


WSKAZÓWKA: W sprawie wymiany rolki napinającej zwrócić się do dealera firmy Ford. Upewnić się, czy nowy pasek zębaty ma widoczne logo firmy FORD.



WSKAZÓWKA: Podczas zakładania paska silnik musi być zimny.
• Wał korbowy musi być ustawiony w GMP pierwszego cylindra.
• Czoło wału korbowego musi dotykać trzpienia blokującego [1] .
• Przyrząd blokujący koła zamachowego musi być prawidłowo umieszczony [2] .
• Wałek rozrządu musi zostać zablokowany przyrządem [3] .
• Koło rozrządu musi się swobodnie obracać, bez przechylania się.
• Automatyczna rolka napinająca musi się znaleźć w położeniu pokazanym na rysunku [10] .
• Zakładać pasek zębaty w lewą stronę, rozpoczynając przy tym od koła pompy wtryskowej/koła pompy wysokiego ciśnienia. Zwrócić uwagę, aby podczas zakładania pasek był naprężony. Strzałki muszą wskazywać kierunek ruchu paska.
• Poluzować śrubę rolki napinającej [5] .
• Obracać rolkę napinającą w lewo, aż wskazówka znajdzie się w pokazanym położeniu [11] . Użyć klucz z wewnętrznym sześciokątem.
• Dokręcić śrubę rolki napinającej [5] . Moment dokręcania: 50 Nm.
• Przytrzymać koło rozrządu [7] . Przyrząd nr 205-072 (15-030-A).
• Dokręcić śrubę koła rozrządu [8] . Moment dokręcania: 50 Nm.
• Wyjąć przyrządy [1] , [2] i [3] .

WSKAZÓWKA: W razie potrzeby oznaczyć farbą lub kredą koło pasowa wału korbowego.
• Obrócić wałem korbowym prawie sześć obrotów w prawo.
• W blok cylindrów wsunąć trzpień blokujący [1] .
• Obracać powoli wałem korbowym w prawo, w GMP pierwszego cylindra, aż czoło wału dotknie trzpienia blokującego.
• Zastosować przyrząd blokujący koła zamachowego [2] .

WSKAZÓWKA: Czoło wału korbowego nadal musi dotykać trzpienia blokującego.
• Wskazówka rolki napinającej musi się znaleźć w położeniu pokazanym na rysunku [11] . Jeżeli tak nie jest, powtórzyć zakładanie paska.
• Sprawdzić, czy liniał nastawczy może zostać wsunięty pod tylną stronę wałka rozrządu [3] . Jeżeli tak nie jest, powtórzyć zakładanie paska.
• Wyjąć przyrządy [1] , [2] i [3] .
• Wkręcić korek w blok cylindrów. Moment dokręcania: 24 Nm.
• Jeżeli ręcznie regulowana rolka napinająca została zastąpiona rolką automatyczną, wymienić osłonę paska zębatego. Opiłować wewnętrzne krawędzie [12] .
• Zamontować elementy w kolejności odwrotnej jak przy demontowaniu.

Łańcuch
Narzędzie specjalne
• Trzpień blokujący wału korbowego - Ford nr 303-193 (21-104).
• Narzędzie do blokowania koła zamachowego - Ford nr 303-393 (21-168).
• Narzędzie do wymontowania koła pompy wtryskowej/koła pompy wysokiego ciśnienia - Ford nr 303-095 (23-067).
• Narzędzie do mocowania kołnierza - Ford nr 205-072 (15-030-A).
• Narzędzie do ustawiania przedniej osłony łańcucha rozrządu - Ford nr 303-652 (21-230).
• Wiertło 6 mm.
Uwaga
• Odłączyć akumulator.
• Wymontować świece żarowe, aby silnik można było łatwiej obracać.
• Obracać silnik (jeżeli nie podano inaczej) w normalnym kierunku obrotów.
• Zwrócić uwagę na momenty dokręcenia.
• Jeżeli występuje: Przed wymontowaniem zaznaczyć położenie montażowe czujnika położenia wału korbowego.
• Obracać silnik TYLKO za pomocą koła wału korbowego, a nie za pomocą innych kół łańcuchowych.
• NIE obracać wału korbowego lub wałka rozrządu, gdy jest zdjęty łańcuch rozrządu.
Ustawianie faz rozrządu
• Czynności wymagane przy wymontowaniu i zamontowaniu łańcucha rozrządu:
o Wymontować pasek zębaty.


WSKAZÓWKA: Wymontować rozrusznik, w celu uzyskania dostępu do koła zamachowego.
• Wał korbowy w położeniu GMP pierwszego cylindra.
• Włożyć trzpień blokujący wału korbowego [1] .
• Wymontować łańcuch rozrządu, koła rozrządu i prowadnicę.
• Silniki z układem wtryskowym Common-Rail:
o Dokręcić śruby koła pompy wysokiego ciśnienia momentem 33 Nm.
o Zamontować napinacz łańcucha [2] . Moment dokręcenia: 65 Nm.
• Silniki bez układu wtryskowego Common-Rail:
o Wkręcić śruby koła pompy wtryskowej. Śruby dokręcić mocno ręką.
o Zablokować koło pompy wtryskowej. Włożyć wiertło 6 mm [3] .
o Zamontować napinacz łańcucha [2] . Moment dokręcenia: 65 Nm.
o Dokręcić śruby koła pompy wtryskowej momentem 33 Nm.
• Po zamontowaniu osłony łańcucha rozrządu należy zamknąć otwory śrub w zewnętrznym kole pompy wtryskowej/pompy wysokiego ciśnienia za pomocą środka uszczelniającego.

WSKAZÓWKA: Zawsze wymieniać na nowe mocowania uszczelniających pierścieni olejowych pompy wtryskowej/pompy wysokiego ciśnienia.
• Zamontowanie zewnętrznego koła pompy wtryskowej/koła pompy wysokiego ciśnienia. Dokręcić śruby momentem 42 Nm [4] .
• Wymienić śrubę koła pasowego wału korbowego. Dokręcić śrubę na 100 Nm + 180°.

Bossu23
09-04-2019, 07:41
Witam Marian_Joker czy używałeś przyrządu 303-652, czy to może mieć wpływ na prace pompy oleju ponieważ po złożeniu wszystkiego nie mam ciśnienia oleju.

Ten przyrząd nie odpowiada za ciśnienie oleju - sprawdzone.