Zobacz pełną wersję : [Transit 1994-2000] Konwersja z 14" na 15"


Kuriczek
21-12-2016, 22:44
Witajcie :),

Kupiłem Transita z 2000 roku, długiego i wysokiego z 2.5 bez turbo.
Ubzdurałem sobie, że chciałbym, żeby był na 15".
Jakimi podzespołami różnią się wersje 14" od tych 15"?
Co muszę wyszabrować z dawcy do przekładki?
Taka konwersja jest w ogóle możliwa, czy wymaga przerabiania połowy samochodu?

tomaszjan31
21-12-2016, 23:54
Witajcie :),

Kupiłem Transita z 2000 roku, długiego i wysokiego z 2.5 bez turbo.
Ubzdurałem sobie, że chciałbym, żeby był na 15".
Jakimi podzespołami różnią się wersje 14" od tych 15"?
Co muszę wyszabrować z dawcy do przekładki?
Taka konwersja jest w ogóle możliwa, czy wymaga przerabiania połowy samochodu?

Cały tylni most, wał pędny, piasty kół przednich, felgi z oponami, tarcze hamulca przód , bębny hamulca tył.
Nie pamiętam juz co z wahaczami przód. Ja w 15 miałem dodatkowe wzmocnienie drążka przez oba wahacze .W mojej opinii przeróbka jest nieopłacalna.
Jeżeli zależy koledze na większych kołach, to można założyć 14 o wyzszym profilu, natomiast jeżeli chodzi o większą wytrzymałość i ładowności/ koła na sześć szpilek/ to sprawa sie mija z celem przez wzgląd na wiek, spracowanie i prawdopodobnie korozje profili, podłożnic i samej podłogi, choć ta ostatnia jest najprostsza i najtańsza do odratowania

wojtekjanus
22-12-2016, 09:07
Ubzdurałem sobie, że chciałbym, żeby był na 15". Z jakiego powodu? Czy chodzi ci tylko o średnicę kolo/opona, czy także o wzmocnioną konstrukcję elementów zawieszenia i ilość szpilek?
Bo można założyć na piasty pięcioszpilkowe koła 15" - stalowe lub alu.

Kuriczek
22-12-2016, 18:32
Powód jest wybitnie prozaiczny - zdecydowanie bardziej podobają mi się te stojące na 15" :).
Nie chodzi mi o wzmacnianie, bo nie spodziewam się, żebym woził więcej niż 700 kg.

wojtekjanus
22-12-2016, 18:59
zdecydowanie bardziej podobają mi się te stojące na 15" . To rozejrzyj się w wątku o felgach - przyklejony w naszym dziale. Możesz na upartego nawet felgi alusy 20" założyć...

Najwięcej przekładek felg znajdziesz na brytyjskim forum Transita http://fordtransit.org/forum/, najlepiej szukać w wątku Transitmania - tam jest mnóstwo zdjęć, ale jest dużo innych, często rewelacyjnych pomysłów.. http://fordtransit.org/forum/viewforum.php?f=55

Pamiętaj, że most Timken jaki masz, centruje felgę na nakrętkach stożkowych, nie mogą być stosowane płaskie nakrętki (np z modeli Mk6/7) - felgi na tym moście nie centrują się na otworze centralnym (ewenement światowy).

Kuriczek
22-12-2016, 19:41
Dzięki wielkie :).
Nad mostem też muszę pomyśleć...
Lubię sobie zrobić trasę 1000km w ciągu doby, a mam przełożenie 5.13...

wojtekjanus
22-12-2016, 20:03
Lubię sobie zrobić trasę 1000km w ciągu doby, a mam przełożenie 5.13... Tak, ale akurat most Timken jaki chyba masz, jest fantastycznej konstrukcji - wyjmuje się z mostu tzw. "główkę" - czyli kpl dyfer z przekładnią i satelitami w bardzo prosty sposób (wyjmujesz półosie i odkręcasz śruby na kołnierzu) - i wkładasz inną z takim przełożeniem jak potrzebujesz.
We wszystkich innych mostach Transita nie ma takiej opcji...

Kuriczek
22-12-2016, 21:17
To by było idealne!
Jutro sprawdzę na tabliczce znamionowej, czy faktycznie jest Timken (na oko tego nie stwierdzę ze swoim stanem wiedzy :).
Przełożenie mi wyszło z VINu.

Dzięki jeszcze raz :).

wojtekjanus
23-12-2016, 09:12
Jutro sprawdzę na tabliczce znamionowej, czy faktycznie jest Timken (na oko tego nie stwierdzę ze swoim stanem wiedzy . Timken jest pięcioszpilkowy i ma mocowanie dekla (czyli kołnierza główki) od strony wałka atakującego.
Mosty sześcioszpilkowe tzw. wzmocnione Salisbury mają dekiel przykręcany po przeciwnej stronie, od tyłu.

Timken: http://fordcat.ru/shop/1/parts/21706
Salisbury: http://fordcat.ru/shop/1/parts/21707

D F
24-10-2019, 16:29
Niestety temat o felgach ma już 114 wpisów i jest raczej o fajnych alusach...
Więc poproszę o odpowiedź tutaj.
Ponieważ coraz trudniej kupić opony na felgi 14 rozglądam się za jakimiś większymi...
Czy są stalowe 16 z rozstawem 5 x 160? I nakrętki stożkowe?
Sprzedający często wiedzą jedynie, że felgi/koła są do transita i to wszystko...

wojtekjanus
24-10-2019, 18:02
Czy są stalowe 16 z rozstawem 5 x 160? I nakrętki stożkowe?Wszystkie aktualne modele mają gniazda stożkowe i nadal rozstaw otworów 5x160 mm.
Ale jest jedna niewiadoma - ty masz szpilki M12 mm, a te nowe Transity i Customy M14 mm. Więc i gniazda w feldze są (prawdopodobnie) odpowiednio większe. W związku z tym powstaje pytanie, czy twoja mniejsza stożkowa nakrętka oprze się prawidłowo w gnieździe, czy nie i wtedy dojdzie do piasty, a felga będzie nadal niedokręcona.
Nie wiem czy ktoś już taką zamianę robił, trzeba by to chyba sprawdzić... namacalnie.

eMWuGSM
28-10-2019, 08:02
Średnica stożka nakrętki z MK8/Customa jest taka sama w najszerszym punkcie jak w oryginalnych nakrętkach pływających ze Sierry/Scorpio/Mondeo/Escorta, kąty są raczej bardzo podobne. Kolega ma Customa i jego koła 16" na nakrętce od alufelg ze Sierry normalnie rzykręciłem do MK5.

Co do kompatybilności felg Custom/MK8 -> MK6/MK7, muszę spróbować, ale właśnie nakrętki płaskie w Mk6. Choć widziałem na OLX Transita mK6 na stalówkach z customa

wojtekjanus
28-10-2019, 14:50
Co do kompatybilności felg Custom/MK8 -> MK6/MK7, muszę spróbować, ale właśnie nakrętki płaskie w Mk6. Choć widziałem na OLX Transita mK6 na stalówkach z customa Są dostępne nakrętki M14x2 mm stożkowe. Co prawda większość formalnie jest pod alusy, ale stożek (kąt) jest ten sam. Na brytyjskim forum Transita wielu userów ma tak zrobione auta. PCD (rozstaw szpilek) oraz CB (otwór centralny) są takie same, a ET (offset) zbliżone. Nawet Ford ma takie OEM-owe nakrętki dla modelu F150, no ale ściągać je z USA to byłaby przesada....

https://www.ebay.com/itm/8Lot-M14-X-2-0mm-Rear-Lug-Nut-Wheel-Stud-Tapered-Cone-Seat-F150-Factory-OEM-1/264435070562?hash=item3d918ef662:g:5m4AAOSwTKha-dWB

https://www.hpaulin.com/products/wheel-parts/wheel-nuts/m14-2-wheel-cover-retaining-nut-21mm-hex-31mm-length-wheel-nut

Aleks1
29-10-2019, 09:36
Mogą być nawet 16'' pod warunkiem że przerobimy gniazda w alu 16'' śruby pasują od oryginalnych felg stalowych 14''
Wygląda to tak
https://forum.fordclubpolska.org/picture.php?albumid=1781&pictureid=9311
Średnica koła w stosunku do poprzednich 14'' alu nie zmieniła się.