Zobacz pełną wersję : [Transit 2000-2006] Gniazdko haka a podłaczenie


Whiskacz86
24-01-2017, 15:23
Czołem! Szukałem i nie znalazłem z tego rocznika.
Więc tak, zamontowałem oryginalny hak do ramy i teraz mam pytanie czy oryginalnie montowane były gniazda 7 czy 13pin? ( wolałbym 13) W lewej lampie tzn. po jej wyjęciu ukazała mi się wtyczka tak ja by do instalacji haka z paroma pinami (8pin). Chciałbym połączyć to gniazdko i szukam jakieś podpowiedzi jak by to zrobić najprościej. Normalnie bym pociągnął 6 żył do lewej lampy a jedną do prawej i po sprawie.

wojtekjanus
24-01-2017, 17:35
Ja mam Mk6 z zamontowanym samodzielnie hakiem.
W Mk6 fabrycznie były gniazda 13-to pinowe, schemat (zresztą to tylko jedna z wersji) jest w wątku http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=114723&page=3 post #28

Ja kupiłem w ASO oryginalny hak Westfalii i na początku zamontowałem gniazdo 7-mio pinowe bezpośrednio wpinając się szybkozłączkami w wiązkę przy tylnych lampach - dlatego, że fabryczna wiązka z modułem elektronicznym z gniazdem 13-to pinowym kosztowała w ASO coś około 800 zł. Układ działał prawidłowo.

Aż tu nagle, przeglądając Allegro, znalazłem ofertę sprzedaży tej wiązki, nowej, nie używanej za... 70 zł. Kupiłem i zamontowałem (to było chyba 8 lat temu...)
Ta wiązka ma dwie linie prądowe zabezpieczone przelotowymi bezpiecznikami. Podłącza się je do zacisku prądowego w komorze silnika, dwa grube przewody idą pod podwoziem przez całą długość auta i wchodzą do wnętrza za tylnym nadkolem.Tam jest podłączony do wiązki moduł elektroniczny i przekaźnik, odpowiednie wtyki wiązki pozwalają wypiąć wtyki z lamp i podłączyć je do wiązki z modułem, a wiązkę z modułem do lamp. Do prawej lampy przewidziano tak długi przewód, że można poprowadzić go górą nad tylnymi drzwiami nawet w wersji 2H. Ale ja poprowadziłem ten fragment dołem pod listwą osłaniającą sklejkę na podłodze.

Moduł wykonuje kilka funkcji, najpełniej sprawdza się przy holowaniu przyczepy campingowej autem z dwoma akumulatorami. Jest niezbędny w samochodach z szyną CAN, w Mk6 nie jest konieczny - ale... pomocny.

yatzek.tm
24-01-2017, 20:58
Myślę, że to też zależy czego oczekujesz od instalacji elektrycznej do przyczepy. Jeśli ma mieć tylko światła - wystarczy gniazdo 7-PIN. Jeśli masz swoją jedną przyczepę z wtyczką 7-PIN to wszystko zagra i będzie proste i tanie. Jeśli masz zamiar zmieniać (np wypożyczać) przyczepy, można mieć gniazdo 7-PIN i adapter 7/13-PIN gdyby trafiła się przyczepa z 13-PINową wtyczką. Jeśli oczekujesz od przyczepy więcej, że np będzie miała jakieś inne odbiorniki na wyposażeniu, zainwestuj w gniazdo 13-PIN i adapter 13/7-PIN gdyby jednak zdarzyło się zapiąć przyczepę z wtyczką 7-PIN

Whiskacz86
24-01-2017, 22:35
Mam przyczepę 7pin i adapter 13/7 pin. Myślałem by na przyszłość zrobić od razu na europe ale jednak jutro kupuję kabel i podpinam 7 pin i po sprawie. Dokupię adapter 7/13 i niech leży. Dziękuję za pomoc przynajmniej wiem co mam teraz robić.

Rafał A.(antek)
25-01-2017, 00:03
Wg mnie warto kłaść 13 PIN tylko.
Nowe cieżkie przyczepy maja juz wsteczne, czego w 7 pin nie obsłużysz.
Nigdy nie wiadomo też czy sie camping nie trafi na haku, jak juz robic to na przyszłość.

Do prawej i tak 2 kable, prawe postojowe i prawy kierunek,

Whiskacz86
25-01-2017, 07:40
Nowe cieżkie przyczepy maja juz wsteczne

Faktycznie przyczepy powyżej 750kg muszą mieć wsteczny a zatem działamy na 13 pin bez paru przewodów. Czy jeśli pozostawię piny 13,12,11,10,9 puste to zadziała mi przyczepa?

http://gigluch.pl/batpol/przyczepa/auto%20-%20gniazdko%2013-pin.jpg

wojtekjanus
25-01-2017, 09:35
zadziała mi przyczepa? Zadziała, ale przy podłączeniu bezpośrednim do wiązki tylnych lamp - kierunkowskazy z przyczepą będą migały wolniej.
W fabrycznej instalacji Transita z hakiem zamontowane są oporniki ceramiczne zastępujące żarówki kierunkowskazów przyczepy, po podłączeniu wtyku 13-to pinowego przyczepy, są automatycznie odłączane. Dzięki temu częstotliwość migania kierunków z przyczepą i bez niej jest taka sama. Inny jest automat (przekaźnik) do takiej instalacji z opornikami, a inny bez oporników.
Tym nie mniej kiedy ja miałem wtyk podłączony bezpośrednio do wiązki, nie czułem rażącej różnicy w częstotliwości migania kierunkowskazów...
Faktycznie przyczepy powyżej 750kg muszą mieć wsteczny a zatem działamy na 13 pin bez paru przewodów. Tak, ale to dotyczy nowych przyczep. Jeżeli przyczepa była zarejestrowana przed wejściem w życie tych przepisów, to nie musi mieć tych świateł.

Rafał A.(antek)
25-01-2017, 22:05
Tak ale podłącz pod gniazdo wyszystko prawidłowo, a tylko 9,10 najwyżej wyprowadz gdzieś od gniazda pod lampe czy jakiś boczek, zaizoluj i zostaw na przyszłość, może sie przyda.
Tylko dobrać średnice/przekrój przewodów właściwie.

Kierunki można podłączyć na przekażniku, ale to wtedy i tak jakieś +12V trzeba pociągnać z akumulatora czy skrzynki bezpieczników. No chyba że transit ma coś podprowadzone na tył.

wojtekjanus
26-01-2017, 08:28
No chyba że transit ma coś podprowadzone na tył. Tylko wtedy, gdy ma tylny zespół nagrzewnicy.

Whiskacz86
29-01-2017, 10:51
Ja chce hak z myślą ciągnięcia lawety lub przyczepy ładunkowej. Po co te 12+? Nie wystarczy po prostu sie podłączyć pod kable z lamp?

Sent from my SAMSUNG-SM-G890A using Tapatalk

wojtekjanus
29-01-2017, 13:44
Nie wystarczy po prostu sie podłączyć pod kable z lamp? Wystarczy, ale kolega pisał o ewentualnym zaplanowaniu podłączenia na przyszłość, np podczas holowania przyczepy campingowej by się przydało.
Lawetą nie będziesz jej jednak chyba holował - tak myślę...

ziemek56
29-01-2017, 19:00
Po co te 12+? abyś mógł włączyć światełko lub gramofon do snu na przyczepie - bez uruchamiania świateł pojazdu