Zobacz pełną wersję : [Focus 2004-2008] 2.0 TDCI - nierówna praca, przybywanie oleju, niebieski dym


Streetlegal
26-01-2017, 17:24
Dzień dobry,

Zwracam się do Was z prośbą o radę dotyczącą VOLVO V50 2.0D który posiada bliźniaczą jednostkę napędową do FOCUSA 2.0 TDCI 136 km. Na forach VOLVO niestety nie udało mi się znaleźć porady. Auto ma przebieg 207.000 km, filtr DPF mokry.

Objawy

1. Silnik szarpie podczas łagodnego przyspieszania lub jazdy ze stałymi obrotami w zakresie 1500-2000 obr. Przy mocnym wciśnięciu gazu lub przy stałych obrotach powyżej 2000 silnik pracuje równo. Objawy raczej nie występują na zimnym silniku,. Najbardziej wyraźne są, kiedy silnik dobrze się rozgrzeje.
2. W silniku przybywa oleju. W związku z tym, że jednocześnie nie ubywa płynu chłodniczego i nic nie wskazuje na przedostawanie się płynu do cylindrów, oznacza to, że do oleju dostaje się paliwo. Wzrost nie jest bardzo duży - ok. 0.5l na 2000km.
3. Podczas długotrwałej jazdy autostradowej (ok. 140km/h) silnik po dogrzaniu zaczyna głośniej pracować. Kultura pracy jest wyraźnie gorsza, słuchać i czuć, że coś nie jest w porządku.
4. Silnik spala też dużo więcej paliwa. Z ostatniej trasy przy prędkościach 120-140km/h spalił 9 litrów.
5. Po długotrwałej jeździe na trasie i mocnym rozgrzaniu silnika pojawia się czasem dymienie na jasno niebieski kolor. Po ostatniej trasie, na postoju rozkręciłem silnik do 1900 obr. i z tyłu auta pojawiła się duża niebieska chmura. Silnik pracował nieco głośniej, słychać też było delikatne dzwonienie/rezonans.
6. Dodatkowy objaw występujący od dłuższego czasu – przy obrotach ok. 2200 silnik wpada w drgania. Jest to wyczuwalne zarówno podczas jazdy (np. na 6 biegi, wrażenie podobne do niewyważonych kół) oraz podczas rozkręcania silnika na postoju - na luzie lub przy wciśniętym sprzęgle.

Co sprawdziłem

1. Test diagnoskopem z oprogramowaniem dedykowanym do VOLVO – żadnych błędów, według komputera silnik działa idealnie.
2. DPF - filtr został wymieniony na nowy (zamiennik) ok. 35.000 km temu. Teraz został sprawdzony, nie wykazuje żadnych oznak zużycia a ciśnienia są w dolnych granicach normy. Płyn EOLYS jest w zbiorniczku (7/15).
3. EGR – nie pojawiają się żadne błędy po podłączeniu do komputera. Zawór został też fizycznie sprawdzony – nie zacina się, pracuje bez oporów (podobno może mimo wszystko być niesprawny, ale to niepotwierdzona opinia, którą gdzieś kiedyś widziałem).
4. Przepustnica dwugardzielowa – sprawdzona, niesprawna, wymieniona na nową. Po wymianie nie ma żadnej poprawy.
5. Wtryski – po pierwszych objawach wtryski zostały podmienione na inny komplet (używane, podobny przebieg). Objawy nie ustały.
6. Rozrząd – wymieniony dwa miesiące temu w dobrym warsztacie. Teraz dodatkowo sprawdzona została poprawność założenia i regulacji – wszystko jest w porządku.
7. Filtry powietrza i oleju – wymienione, sprawne, czyste.

Objawy nasilają się – samochodem szarpie coraz częściej i mocniej. Będę bardzo wdzięczny za wszystkie sugestie, tropy lub wskazówki.

rumunn95
26-01-2017, 17:36
3 z objawow moze swiadczyc o wypalaniu filtra , jezeli przybywa oleju tzn ze wypalanie nie zostalo ukonczone , czy podczas dolewki eloys zostalo to wpisane w kompa?

Wysłane z mojego LG-D802 przy użyciu Tapatalka

Streetlegal
26-01-2017, 17:58
3 z objawow moze swiadczyc o wypalaniu filtra , jezeli przybywa oleju tzn ze wypalanie nie zostalo ukonczone , czy podczas dolewki eloys zostalo to wpisane w kompa?

Wysłane z mojego LG-D802 przy użyciu Tapatalka

Tak, zostało to wpisane do komputera - płyn był dolewany w ASO. Ubywa go bardzo powoli, od ostatniego uzupełnienia auto zrobiło ok. 70.000km i spaliło nieco więcej niż połowę zbiorniczka.

Wszystko wskazuje na to, że filtr jest w bardzo dobrej kondycji. Czy jest możliwe zaburzone wypalanie pomimo drożności filtra?

wojtas7
26-01-2017, 18:35
Sprawdź pompę wtryskową.

Streetlegal
26-01-2017, 19:04
Sprawdź pompę wtryskową.

Sprawdzę ale szansa, że to pompa, jest niewielka - auto ma moc (czasem wydaje mi się że nawet większą niż wcześniej) i odpala bez najmniejszych problemów. Jaki jest na to sposób poza sprawdzeniem diagnoskopem który nie wykazuje błędów?

ministerq
26-01-2017, 19:46
Jeśli ciśnienie na szynie paliwowej jest prawidłowe, to pompa CR (nie wtryskowa :P ) jest w porządku. Jeśli w filtrze paliwa nie ma opiłków (tam występował taki problem w ogóle?) to tym bardziej nie ma co szukać winy w pompie.

hindus
27-01-2017, 07:42
1. Silnik szarpie podczas łagodnego przyspieszania lub jazdy ze stałymi obrotami w zakresie 1500-2000 obr. Przy mocnym wciśnięciu gazu lub przy stałych obrotach powyżej 2000 silnik pracuje równo. Objawy raczej nie występują na zimnym silniku,. Najbardziej wyraźne są, kiedy silnik dobrze się rozgrzeje.
U mnie to był EGR, ale poza dymieniem innych objawów nie miałem (pomogło czyszczenie).

wojtas7
27-01-2017, 12:40
Z moją pompą w 1.6 tdci był taki problem że czasami szarpał przy równomiernym obciążeniu np na piątce 100kmh i nagle jakby ktoś nacisnął hamulec na chwilę. Przyspieszenie, V max, wszystko oK, tylko to szarpanie. Komputer nic nie pokazywał. Dobry warsztat podłączył komputer i w trakcie jazd testowych wyczaili że w momencie szarpnięcia spadało cisnienie na pompie, wymiana czujnika cisnienia na pompie (z grupy PSA - ford każe wymieniać całą listwę) za 180zl zalatwilo sprawe.

ministerq
27-01-2017, 12:51
Więc to nie był problem z pompą, tylko z czujnikiem ciśnienia.

MIREKTERAZPOLSKA
27-01-2017, 19:26
Brak błędów- ok.
Możesz wpisać parametry???

Streetlegal
29-01-2017, 22:28
Brak błędów- ok.
Możesz wpisać parametry???

Niestety nie otrzymałem parametrów z serwisu. Mogę podpiąć auto ponownie, na jakie parametry powinienem zwrócić uwagę?

Przy okazji ostatniej wizyty został podmieniony przepływomierz powietrza. Silnik pracuje lepiej ale nie jestem pewien czy to jego zasługa - wcześniej auto miewało okresy normalnego działania. Czy przepływomierz może mieć wpływ na szarpanie, dymienie i przybywanie oleju?

Streetlegal
24-02-2017, 19:44
Sprawdzony filtr paliwa - opiłków bardzo mało (podobno zawsze trochę jest). Sprawdzone wtryski - dwa w stanie agonalnym, dwa średnim. Wtryski wymieniłem na nowe razem z przewodami doprowadzającymi paliwo.

Efekt jest taki, że auto ciszej pracuje i lepiej przyspiesza ale nadal szarpie. Momentami szarpanie jest nawet większe niż przed wymianą - w okolicach 1800-1900 obrotów jest najgorzej (oczywiście tylko przy stałych obrotach lub delikatnym przyspieszaniu).

czy macie jakieś inne sugestie? Może EGR? Może jakaś inna przyczyna?