Zobacz pełną wersję : [Focus 2011-2014] Doładowanie akumulatora prostownikiem, a system kontroli ładowania
maciej_b 08-02-2017, 11:18 Witam,
jako, że poznaję coraz bliżej mój samochód (od niedawna go posiadam) mam pytanie dot. ładowania akumulatora prostownikiem z uwzględnieniem systemu kontroli stanu akumulatora.
Jakimi prostownikami polecacie ładować akumulator w samochodzie jakim jest Focus mk3 z systemem start/stop (jeśli ma to znaczenie).
Najlepsze zwykłe prostowniki, bez tego bajeru co sprawdza stan naładowania. Co z tego ze na klemach będzie już pełne napięcie, skoro aku nie do końca odsiarczony.
Takim automatem(mówię o takich z lidla itp... ) nigdy nie naładujesz porządnie aku.
maciej_b 08-02-2017, 11:27 OK. Rozumiem, że sugerujesz użycie "prostego" prostownika bez elementu "logicznego", który sprawdza co się dzieje z aku.
Zadając pytanie miałem na myśli system kontroli, który jest zainstalowany w samochodzie. Czy podłączają prostownik bezpośrednio ko klemy + i punktu - (jest na kielichu lewego koła, nie bezpośrednio na aku) to układ kontroli (jest podłączony do - klemy) bierze udział w procesie ładowania/doładowania akumulatora?
Najlepsze zwykłe prostowniki, bez tego bajeru co sprawdza stan naładowania. Co z tego ze na klemach będzie już pełne napięcie, skoro aku nie do końca odsiarczony.
Takim automatem(mówię o takich z lidla itp... ) nigdy nie naładujesz porządnie aku.
Możesz rozwinąć?
Usilnie staram się zrozumieć tą logikę, ale nijak nie potrafię.
kumpel Fordzika 08-02-2017, 12:40 Bardzo bezpieczny prostownik do wszelakich akumulatorów, do dużych też i mieści się pod maską to BOSCH C7 ewentualnie do mniejszych model C3 kosztujący pod 200zł.
Kup nawet tego C3 i możesz ładować ( tylko sporo dłużej) nie odpinając akumulatora od klem. Najpierw krokodylek ujemny prostownika przypinam do śruby na nadkolu, potem krokodylek + do klemy dodatniej wtyczka w przedłużacz i przyciskiem na ładowarce właściwy tryb wybieramy. Po 6-8 godzinach przychodzę i mierzę napięcie miernikiem na klemach i jest 12,85 V po paru godzinach spada do 12,4-5 V
http://sklep.prostowniki-akumulatory.pl/ladowarka-automatyczna-bosch-c7-12v24v-7a-p-90.html
Jakimi prostownikami polecacie ładować akumulator w samochodzie jakim jest Focus mk3 z systemem start/stop (jeśli ma to znaczenie). masz założony akumulator typu AGM
Trzeba też bardzo uważać na ładowarki typu "samoróbka" gdzie napięcie potrafi dochodzić do 18-19V co może uszkodzić elektronike samochodu - najlepiej takich unikać jak ognia . Ale jeżeli masz AGMa to szukaj ładowarki do tego przeznaczonej.
Mariusz
Szymon_Zy 08-02-2017, 14:07 Nie ma AGM. Ma akumulator EFB. Ja ładuję takim automatycznym z lidla właśnie - ustawiam na impulsowe i ok. Fakt, że ładuje powoli ale nie będzie mi gotował płynu kiedy poda 0,8A impulsami. A i spokojnie skuter i AMG'y z zasilaczy buforowych doładuje.
Akumulator to jest takie zmyslne urządzenie, które potrzebuje tylko tyle ładowania, ile w nim się zmieści.
Jeżeli stan instalacji w pojeżdzie jest sprawny, i odcinki jazdy średnie, to wcale nie potrzeba doładowywać akumulatora.
Ci, którzy doładowują, to tak jak by chcieli nalać wody do pełnej już butelki. No, ale Polak potrafi.
maciej_b 08-02-2017, 18:37 masz założony akumulator typu AGM
Nie ma AGM. Ma akumulator EFB.
i kto ma rację. Pytanie pomocnicze do głównego wątku: jaki jest typ/rodzaj akumulatora w Focusie mk3 1.6 TDCi (i pewnie pochodnych) z systemem start/stop?
Jeżeli stan instalacji w pojeżdzie jest sprawny, i odcinki jazdy średnie, to wcale nie potrzeba doładowywać akumulatora. Ci, którzy doładowują, to tak jak by chcieli nalać wody do pełnej już butelki. No, ale Polak potrafi.
skomentuje ten wpis swoimi wnioskami z użytkowania moich poprzednich samochodów (chodzi o charakter użytkowania, przebywane odcinki itp).
Jazda dwa razy dziennie po ok 25 km "na raz", do tego trochę w koło komina. Niby jest trochę km aby akumulator się doładował jednak, pomimo braku problemów z ładowaniem, akumulator wymagał doładowania przynajmniej dwa razy do roku (i nie miało znaczenia czy leciwy czy nowy) bardziej jako wspomożenie, uzupełnienie braków. Różnica była znacząca po naładowaniu.
W obecnym aucie sprawność akumulatora, wg komputera, waha się od 70 do 80%. I wyraźnie rośnie po przejechaniu dłuższego odcinka więc śmiem twierdzić, że bateria jest "głodna" i wykazuje ochotę aby jeszcze więcej energii w sobie zgromadzić. Uważam, że jeśli dwa może trzy razy do roku pomogę prostownikiem to nie zrobię nic złego... jeśli tylko zastosuję odpowiedni prostownik...
i kto ma rację. Pytanie pomocnicze do głównego wątku: jaki jest typ/rodzaj akumulatora w Focusie mk3 1.6 TDCi (i pewnie pochodnych) z systemem start/stop?
A w ETIS-ie (http://www.etis.ford.com/vehicleRegSelector.do) nie masz informacji o akumulatorze? Ja mam wpis "Akumulator standardowy". Jeśli tam nie ma, to może warto zerknąć na opis na akumulatorze? Pewnie trzeba zdjąć obudowę...
EDIT:
Możesz też poszukać w konfiguratorach online, tutaj pierwszy z brzegu: http://www.akumulator.pl/dobierz-akumulator
Żeby mieć pewność możesz sprawdzić w kilku różnych konfiguratorach.
Szymon_Zy 08-02-2017, 18:50 O jejku zdejmij osłonę z akumulatora i jak wół będzie Varta Enchended Flooded (EFB), a nie żadne AGM. Gdzieś mam zdjęcie swojego aku jak się uprę to znajdę, albo do auta pójdę. W katalogach też nie ma AGM do focusa 1.6 TDCi.
O jejku zdejmij osłonę z akumulatora i jak wół będzie Varta Enchended Flooded (EFB), a nie żadne AGM. dla ładowarki Boscha to jest to samo , czyli ładowanie akumulatora impulsowo
maciej_b 08-02-2017, 20:08 dzięki Szymon, najprostsze rozwiązanie jest najtrudniejsze do wymyślenia.
Pozostaje jedynie wybór prostownika...
Szymon_Zy 08-02-2017, 20:12 dla ładowarki Boscha to jest to samo , czyli ładowanie akumulatora impulsowo
Dla ładowarki z lidla też. Ale jaka różnica dla portfela przy wymianie akumulatora ;-)
2 lub 3 razy w roku, to dla zdrowotnosci, ale 3 razy w tygodniu, to już przesada.
maciej_b 08-02-2017, 20:27 I o te 2 lub 3 razy w roku, chodzi... tylko i wyłącznie.
Możesz rozwinąć?
Usilnie staram się zrozumieć tą logikę, ale nijak nie potrafię.
Tak mi powiedział mój koleś pracujący w sznajder.
Ponoć te ładowarki z Lidia itp ładują do momentu kiedy wyczują odpowiednie napięcie na klemach, a tak naprawdę aku dalej nie naładowany do końca. Przy podłączeniu "prawdziwej" ładowarki proces ładowania jest o wiele dłuższy i aku zostaje całkowicie odsiarczony - czyli naładowany do końca.
Szymon_Zy 08-02-2017, 21:44 Hmmm.... a po co mają pracować dalej? Zagotować elektrolit czy jak? Po osiągnięciu zadanego napięcia podtrzymują naładowanie.
maciej_b ostatnio cetek wypuścił ładowarkę CT5 START/STOP:
http://ctek-ladowarki.pl/75-ładowarka-ctek-ct5-start-stop-.html
CTEK CT5 START/STOP to specjalistyczna ładowarka zoptymalizowana pod kątem ładowania akumulatów START-STOP typu AGM (z elektrolitem uwięzionym w matach szklanych) i EFB (z elektrolitem w postaci ciekłej) . CTEK CT5 to zaawansowana technologicznie ładowarka wyposażona w sterowanie mikroprocesorowe obsługuje akumulatory 12V o pojemności od 14Ah do 130Ah. Prąd ładowania: 3.8A max.14.55V
Test -> http://ladegeraet-vergleich.de/ctek-ct5-start-stop/
Wideo -> https://www.youtube.com/watch?v=QRwojlmzTYU
Inne ładowarki Ctek też są przeznaczone do tego typu aku, np.:
http://ctek-ladowarki.pl/82-ładowarka-ctek-ct5-time-to-go.html
http://ctek-ladowarki.pl/82-ładowarka-ctek-ct5-time-to-go.html
Sam korzystałem z ładowarki tej firmy, użyczał mi kolega, pisałem o tym tu -> http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?p=2471529#post2471529
Teraz mam garaż i też myślę nad zakupem dla siebie.
bestia150 09-02-2017, 08:37 Ładowarka z lidla działa na tej samej zasadzie i kosztuje 300 zł mniej...
Szymon_Zy 09-02-2017, 09:05 Aż się we mnie gotuje gdy widzę te ceny. Wszystkie koszty produkcji, dystrybucji, marketing to max. 40-50 zł a cena ..... Tylko za napis start-stop przepłacać? Dlatego kupiłem forda, a nie vw bo cena o kilkanaście tys. niższa i uważam płacenie takiej kasy za prymitywny prostownik za przegięcie. Wiem, wiem ... towar jest tyle wart ile klient gotów za niego zapłacić. Ja nie jestem gotów.
PS. Za 5 sztuk układów kontroli ładowania dla LiPol (a jest znacznie bardziej zaawansowany) )płacicie $1! Do tego jeszcze 1szt. przetwornicy za $3 i obudowa za $1. Nie ma to jak mieć pomysł na biznes i dojenie klienta.
Wojtek O. 09-02-2017, 09:13 Ja mam Ctek AGM 5.0 bardzo dobrze radzi sobie z ładowaniem wszystkiego a i odsiarczanie daje efekt. Sprawdziłem na starym 7 letnim akumulatorze, i działał przez ponad dwa lata jeszcze dużo lepiej.
maciej_b 09-02-2017, 09:17 Dzięki wszystkim za rady, uwagi i spostrzeżenia. Jakąś średnią z tego wyciągnę.
Temat założyłem m.in. z tego względu, że wpadł mi w ręce prostownik yato (czyli klasy marketowej) model 8301. Ma on funkcję ładowania akumulatorów typu WET, AGM i GEL. I zastanawiałem się czy mogę go używać do Focusa. Po informacjach od Was myślę, że na AGM mogę... jeśli jest to złe myślenie to proszę o niski wymiar kary...
Pozdrawiam.
Takie szybkie pytanie czy po doładowaniu akumulatora należy zresetować BMS?
krzys1968 20-10-2020, 10:08 a należy zresetować BMS?
Tylko przy wymianie na nowy
arturmsi 20-02-2021, 19:37 Po naładowaniu aku zwykłym prostownikiem, Foka mk3.5 nie ładuje aku tylko kradnie prąd dopóki nie zjedzie do 80% w forscanie. Potem ładuje w okolicy 1A dla utrzymania poziomu. 1.5 tdci ze zwykłym aku fabrycznie bez s&s.
Jest możliwość ustawienia w forscanie np 90% naładowania? Szperałem w bcmi ale widzę tylko zmiany pojemności aku.
A nie lepiej odpiąć kabelek od BMS-a i mieć stałe ładowanie 14,5V ?
W tym roku minie trzeci rok jak podziękowałem inteligentnemu ładowaniu i aku ma się dobrze.
A nie lepiej odpiąć kabelek od BMS-a i mieć stałe ładowanie 14,5V ?
W tym roku minie trzeci rok jak podziękowałem inteligentnemu ładowaniu i aku ma się dobrze.
ha ha pewnie że lepiej.
a nie lepiej odpiąć te czujniki parkowania ? te kabelki od grzania zadka ? czujniki od kamer cofania ?
no lepiej :) tylko po co za to płacić :)
no lepiej :) tylko po co za to płacić :)
Inteligentne ładowanie to taki niechciany prezent od forda:)
Po naładowaniu aku zwykłym prostownikiem, Foka mk3.5 nie ładuje aku tylko kradnie prąd dopóki nie zjedzie do 80% w forscanie. Potem ładuje w okolicy 1A dla utrzymania poziomu. 1.5 tdci ze zwykłym aku fabrycznie bez s&s.
Tydzień temu kupiłem nowy akumulator, podładowałem go ładowarką z Lidla, zamontowałem i "wyzerowałem" BMS (BATTERY_AGE=0).
Faktycznie, Forscan wskazuje, że poziom naładowania (BAT_ST_CHRG) zszedł do 81% i taki jest cały czas utrzymywany (stary akumulator po 4 dniach od naładowania ładowarką i po przejechaniu trasy 130km miał wskaźnik BAT_ST_CHRG = 39%).
Problem w tym, że fabrycznie miałem akumulator Ford 53Ah 500A (480A), a teraz założyłem Vartę 61Ah 600A, więc nominalnie stary miał 87% pojemności obecnie zamontowanego. Przed przeczytaniem Twojego wpisu pomyślałem, że może akumulator jest ładowany jedynie "do pojemności" 53Ah (różnica "utrzymywanie naładowania do 81%" vs "stary akumulator o pojemności 87% nowego" mogłaby wynikać z różnic egzemplarzy względem specyfikacji oraz niedokładności pomiarów).
Szperałem w bcmi ale widzę tylko zmiany pojemności aku.
Niestety nie znalazłem we Forscanie opcji zmiany pojemności akumulatora (nie wiem, może ślepy jestem, albo szukałem w złym miejscu - a może dla mojego auta nie ma takiej opcji?), a chciałem ją zmienić od razu po zamontowaniu nowego. Mógłby ktoś podpowiedzieć, gdzie ją znaleźć?
Mam Forscan v2.3.38 beta, jeśli ma to jakieś znaczenie.
Wygrzebałem jeszcze coś takiego:
BMS nie jest w stanie wykryć rodzaju ani rozmiaru zamontowanego akumulatora, dlatego należy zawsze koniecznie wymieniać akumulator na taki sam rodzaj i rozmiar.
zmiana pojemności jest bodajże w szóstej linii w BCM.
sam zmieniłem na ten najbliżej wartości aku plus reset BMS
ile to było? 3 lata temu jak wstawiłem Varte?
Update:
mój błąd, to pozycja 210 w AsBuilt:
https://i.imgur.com/1ydgmWf.png
Oczywiście Forscan będzie wyglądać inaczej, ale zasada obowiązuje ta sama
sylwesterz 22-02-2021, 18:02 Hmm, tak z ciekawości, czym się różnią opcje 0A - T6 IF 60Ah... od 11 - T6 60Ah? Czy to IF oznacza EFB dla systemu ASS?
Z tego co czytam to poszczególne oznaczenia T to rozmiar akumulatora
Ale co znaczy IF jeszcze nie znalazłem.
Wczoraj zmieniłem we ForScanie typ akumulatora (dzięki @edmun (https://forum.fordclubpolska.org/member.php?u=220851)!). Temat wymiany akumulatora (i związanych z tym procedur) przewija się w wielu wątkach, więc postanowiłem w jednym miejscu zebrać całość wiedzy (to nie moja wiedza, tylko zebrana od Użytkowników Forum FCP; jeśli gdzieś popełniłem błąd to bardzo proszę o info - zrobię korektę).
I. WYMIANA AKUMULATORA
- Wyjmujemy stary akumulator i wkładamy nowy (oczywiście najlepiej go wcześniej doładować): https://www.youtube.com/watch?v=PcMapd-Z3Lg
- Infrmujemy "komputer" (przez wyzerowanie czujnika BMS), że zainstalowaliśmy nowy akumulator (parametr BATTERY_AGE - określający liczbę dni eksploatacji akumulatora - ustawiamy na 0). Można to zrobić za pomocą:
procedury, do której nie jest wymagany żaden dodatkowy sprzęt (https://forum.fordclubpolska.org/showpost.php?p=2689163&postcount=14), podanej przez @SRS (https://forum.fordclubpolska.org/member.php?u=145):
Wejdź do pojazdu i wykonaj czynności od 2 do 4 w ciągu 10 s.
Włącz zapłon, silnik wyłączony (położenie II).
Wciśnij i zwolnij przełącznik tylnego światła przeciwmgielnego pięć razy.
Wciśnij i zwolnij przełącznik świateł ostrzegawczych ( awaryjne ) trzy razy.
Jeśli procedura się powiedzie, lampka ostrzegawcza układu ładowania w zestawie wskaźników zamiga trzy razy w ciągu następnych 15 s.
Zerowanie czujnika BMS zostało zakończone.
lub
przez użycie modułu ELM327, komputera i odpowiedniego oprogramowania (w moim przykładzie jest to ForScan (https://forscan.org/)):
Uruchamiamy ForScan i łączymy się z pojazdem.
Uruchamiamy procedurę serwisową "Resetowanie układu monitorowania akumulatora" (z lewej strony klikamy obrazek klucza i wskazaną procedurę dla BCMii).
Po chwili otrzymujemy komunikat potwierdzający zakończenie procedury.
Możemy sprawdzić, że parametr BATTERY_AGE został ustawiony na 0.
II. ZMIANA TYPU AKUMULATORA W "KOMPUTERZE" AUTA
Wykonujemy ją tylko wtedy, gdy nowy akumulator ma parametry inne niż dotychczasowy (zakładając, że dotychczasowy był prawidłowo zdefiniowany w "komputerze"). Właściwie to szerzej: gdy nowy akumulator ma inne parametry niż są zapisane w "komputerze" auta (bo wymieniany akumulator nie musi być od nowości i po drodze mógł być zainstalowany o innych parametrach niż fabryczny, a dane o nim nie musiały być zapisane w "komputerze" auta).
Jeśli wymieniliśmy akumulator na model o innych parametrach (ja zamiast oryginalnego Ford 52Ah 500A kupiłem Varta Silver Dynamic D21 61Ah 600A - zgodnie z zaleceniem z konfiguratora Varty (https://www.varta-automotive.pl/pl-pl/battery-finder)) musimy jeszcze tę informację wprowadzić do "komputera". Do tego niezbędny będzie moduł ELM327, komputer i odpowiednie oprogramowanie (w moim przykładzie jest to ForScan (https://forscan.org/)).
Aby zmienić parametry akumulatora potrzeba będzie licencja do ForScana (info od @arturmsi (https://forum.fordclubpolska.org/member.php?u=409834)) - ja aktywowałem bezpłatną licencję ważną dwa miesiące (wystarczy zarejestrować się na forum ForScana i postępować zgodnie z instrukcjami): http://forscan.org/forum/extlic.php
Łączymy się z pojazdem.
Klikamy ikonę "układu scalonego" ("Konfiguracja i programowanie") i uruchamiamy "BCMii Central Configuration (Main)". Warto mieć dostęp do Internetu, bo ForScan ściągnął sobie z sieci jakiś potrzebny mu firmware (?).
http://blabli.pl/FordClubPolska/images/mini/Zrzut%20ekranu%20(1146).png (http://blabli.pl/FordClubPolska/images/Zrzut%20ekranu%20(1146).png)
http://blabli.pl/FordClubPolska/images/mini/Zrzut%20ekranu%20(1147).png (http://blabli.pl/FordClubPolska/images/Zrzut%20ekranu%20(1147).png)
Ukazuje się lista aktualnych parametrów, wśród nich "Akumulator" (w moim przypadku "T5 52Ah 500 Cold Cranking Ampere").
Zaznaczamy opcję "Akumulator", a następnie klikamy "Edytuj wybrane".
http://blabli.pl/FordClubPolska/images/mini/Zrzut%20ekranu%20(1148).png (http://blabli.pl/FordClubPolska/images/Zrzut%20ekranu%20(1148).png)
Z okienka z dostępnymi modelami akumulatorów wybieramy ten, który najbardziej odpowiada faktycznie zamontowanemu (w moim przypadku "T6 60Ah 590 Cold Cranking Ampere") i akceptujemy wybór klikając "ptaszek".
http://blabli.pl/FordClubPolska/images/mini/Zrzut%20ekranu%20(1149).png (http://blabli.pl/FordClubPolska/images/Zrzut%20ekranu%20(1149).png)
W kolejnym oknie sprawdzamy nowe dane i potwierdzamy je.
http://blabli.pl/FordClubPolska/images/mini/Zrzut%20ekranu%20(1150).png (http://blabli.pl/FordClubPolska/images/Zrzut%20ekranu%20(1150).png)
Pojawia się okienko z ostrzeżeniem - należy je dokładnie przeczytać i - jeśli wszystkie warunki są spełnione - zaakceptować.
http://blabli.pl/FordClubPolska/images/mini/Zrzut%20ekranu%20(1151).png (http://blabli.pl/FordClubPolska/images/Zrzut%20ekranu%20(1151).png)
Po chwili wyświetla się komunikat o pomyślnym zaprogramowaniu,
http://blabli.pl/FordClubPolska/images/mini/Zrzut%20ekranu%20(1152).png (http://blabli.pl/FordClubPolska/images/Zrzut%20ekranu%20(1152).png)
a następnie potwierdzenie pomyślnego zakończenia procedury serwisowej.
http://blabli.pl/FordClubPolska/images/mini/Zrzut%20ekranu%20(1155).png (http://blabli.pl/FordClubPolska/images/Zrzut%20ekranu%20(1155).png)
Podczas rozpoczęcia tej procedury miałem włączony silnik, w pewnym momencie system sam go wyłączył i w trakcie zapisu wywalił mi komunikat "Awaria silnika. Natychmiastowy serwis" oraz wysypał masę błędów różnych modułów (utrata łączności z modułami). Na szczęście po zakończeniu procedury i wykasowaniu błędów wszystko działa ok.
UWAGI
Przed wykonaniem procedury wykonałem backup danych ("Write to backup"), ale nie mam z tego zrzutów ekranu.
Nie pamiętam, czy po modyfikacji danych akumulatora kliknąłem "Zapisz" czy "Pisz" i nie wiem, jaka jest między nimi różnica.
Andrzej_K 24-02-2021, 05:30 (...)
Podczas rozpoczęcia tej procedury miałem włączony silnik, w pewnym momencie system sam go wyłączył i w trakcie zapisu wywalił mi komunikat "Awaria silnika. Natychmiastowy serwis" oraz wysypał masę błędów różnych modułów (utrata łączności z modułami). Na szczęście po zakończeniu procedury i wykasowaniu błędów wszystko działa ok.
Tak jest zawsze gdy się "grzebie" w BCMii w CCC. Nie jest to "przyjemne", a raczej stresujące.
Nie pamiętam, czy po modyfikacji danych akumulatora kliknąłem "Zapisz" czy "Pisz" i nie wiem, jaka jest między nimi różnica.
'Zapisz' - zapisujesz do pliku, 'Pisz' - zapisujesz do komputera.
Witam wszystkich. Podepnę się pod temat. Focus MK3 1.6 EB. Wymieniłem akumulator na VARTA 65Ah 650A rozruchu. Oryginalnie był Fordowski 60Ah 590A. W forscanie nie ma opcji zmiany aku na taki jak włożyłem. BATTERY_AGE =0 procedura kasowania aku zrobiona. Jednakże po wymianie aku system Start/Stop nie działa. W ForScan parametr SSFI_CTLSS=FALSE. O co chodzi?
langolier 20-04-2021, 22:58 Skąd w ogóle takie problemy ?
Jak w 7letniej Fieście (z Start Stop) żony padł akumulator to po prostu dobrałem nową Vartę, wstawiłem, wyczyściłem klemy, przykręciłem je i... odpaliłem auto. Trochę pojeździłem z wyłączonym StartStop (żonie też to zalecam ale często zapomina) żeby go doładować i .... tyle.
Zero grzebania w sofcie, kasowania błędów, resetów itp.
W poniedziałek wieczorem zrobiłem mały eksperyment i naładowałem akumulator prostownikiem.
Później zresetowałem BMS (zaznaczam że robię eksperyment) za pomocą Forscana.
Odlaczylem w aucie cokolwiek co mogło pobierać prąd i zostawiłem zamknięte auto na całe 24 godziny (podobno BMS potrzebuje 7 godzin na naukę)
Wczoraj wszystko działało sprawnie wraz ze start stopem pomimo że akumulator ma już kilka lat a start stop ostatnio był widywany dawno dawno temu.
Jak zacznie się coś psuć to dam znać :-P
Już tyle teorii powstało na temat tego BMSa, że głowa boli. Jak ten system ma się czegoś "uczyć" bez włączonego silnika? Na podstawie spadku napięcia? Bez jaj. Najlepiej wyłączyć to w cholere i zapomnieć o tym niby udogodnieniu.
Andrzej_K 21-04-2021, 09:29 (...) Najlepiej wyłączyć to w cholere i zapomnieć o tym niby udogodnieniu.
Czym/jak? Start/Stop mam wyłączony i to bym chętnie wyłączył. (nie chodzi mi fizyczne odłączenie/wypięcie przewodu)
lukaszooo 21-04-2021, 22:20 Nie wymyslajcie teorii spiskowych. Wiek akumulatora kasuje się tylko po wymianie aku i w żadnym innym przypadku. Powoduje to wyzerowanie wieku, komputer ma zapisany algorytm i na podstawie kilku parametrów np: napiecia aku, temperatury, wieku, podstawia to pod algorytm i określa jakim napięciem i natężeniem ma lądować akumulator. Nie jest to system który się czegokolwiek uczy. Czy BMS wydłuża życie aku czy jednak skraca? Zdania są podzielone. Napewno stare auta że zwykłym lądowaniem na fabrycznych akumulatorach wytrzymywały lekko 10 lat a nawet 15. Dziś aku fabryczny jak wytrzyma 5 lat to jest sukces.
Zresetowałem, zostawiłem auto na noc.
Od tamtej pory jeździ i ma się chyba dobrze (co dziwne start stop działa kilka dni z rzędu a nie jak zawsze tylko godzinę po ładowaniu).
Jak "zajadę" akumulator to będzie tylko i wyłącznie moja wina
(choć można by to pewnie nazwać że to bardziej moja własna głupota a nie "wina" :D )
Wiek akumulatora kasuje się tylko po wymianie aku i w żadnym innym przypadku. A jak ktoś Wymienił i nie skasował? Ja tak mam, poprzednik wymienił aku ze dwa lata temu i nie skasował BMS'a Bo nawet nie miał pojęcia że coś takiego jest.
Aku fizycznie ma ok 2 lat a w/g kompa prawie 9 lat.
Problem w tym, ze nie mamy pojęcia jakim dokładnie algorytmem posługuje się BMS w Fordzie.
lukaszooo 22-04-2021, 14:48 To jest wiedza nikomu nie potrzebna podobna do studiowania prędkości spływu scieków w kanalizacji, płynie lub nie płynie. Jeśli masz ochotę to zglebiaj wiedzę BMS, dla mnie i 99% użytkowników jedyne co trzeba wiedzieć to reset po wymianie.
Andrzej_K 09-05-2022, 08:57 Fabrycznie miałem wstawiony akumulator Varta EFB 75Ah 700A SAE/EN T7 gdy teraz ten padł, kupiłem Bosch 74Ah 750A (EN) S5 007 (Start/Stop wyłączony) i w związku z tą wymianą akumulatora zastanawiam się czy powinienem "poinformować" BCMii o tym fakcie. Wtyczkę BMS'a mam wypiętą.
jak masz wypiętą to nic nie musisz robić bo on i tak już nie działa ;)
Andrzej_K 17-05-2022, 17:53 OK, coś mnie podkusiło i zajrzałem FORScan'em jaki jest procent naładowania akumulatora. Było tylko 75% więc podjąłem decyzję, że jednak wepnę wtyczkę BMS'a i zmienię akumulator w BCMii.
Fabrycznie był - Varta EFB 75Ah 700A SAE/EN T7
Wstawiłem - Bosch 74Ah 750A (EN) S5 007
W "menu" FORScan'a nie ma takiego jak mój akumulatora więc musiałem wybrać jak najbardziej zbliżony. Wybrałem - T7 80Ah 700 Cold Cranking Ampere
(w załączniku podkreślony na czerwono) załącznik zapożyczony z posta #37
Zapisałem, skasowałem błędy DTC i niestety brak ładowania
Wypiąłem wtyczkę BMS'a - nadal brak ładowania. Przywróciłem stare ustawienia i ładowanie wróciło. (w załączniku podkreślone na czarno)
Nie wiem, może nie taki co trzeba akumulator wybrałem? Jest jeszcze o takich samych parametrach (podkreślony na zielono) H7 80Ah 700 Cold Cranking Ampere
Czym w sumie one się różnią oprócz tego, że jeden ma T7, a drugi H7 ?
Andrzej_K 24-05-2022, 09:09 Dobra, już wiem co to T7 i H7. Jest to wielkość/rodzaj obudowy akumulatora. Czyli dobrze wybierałem w "menu" akumulator - T7 80Ah 700 Cold Cranking Ampere.
Chciałem dzisiaj zmienić FORScanem akumulator w BCMii (przedtem robiłem to UCDS'em), ale nie mogłem wejść w BCMii Central Configuration (Main) (pierwszy raz, kiedyś wchodziłem tam wiele razy) Wyskakiwał komunikat - coś o internecie i ściągnięciu VID Block'a (chyba?) i procedura kilka razy zostawała przerywana.
Pierwszy raz się z tym spotykam i nie znam przyczyny. Jutro zrobię to UCDS'em, ale chciałbym wiedzieć dlaczego tak się dzieje?
Jutro zrobię to UCDS'em, ale chciałbym wiedzieć dlaczego tak się dzieje?
__________________
bo nie masz pliku VBF dla swojego BCM i dlatego program chce dociągnąć.
Andrzej_K 24-05-2022, 09:30 Ech, "właziłem" tam wiele razy i nigdy nie było problemów. Wczoraj wgrałem licencję rozszerzoną może to przez to?
Gdzie się wypina ten cały BMS? Gdzie i jakiej wtyczki szukać (mam na myśli moje Tourneo)? Rozumiem że nie wiąże się to z żadną żółtą kontrolką na zegarach?
[quote=mcteusz;3411530]Gdzie się wypina ten cały BMS?
Przy klemie minusowej czarna kostka.
godzillaq 16-02-2024, 22:51 Proszę o informację jak wykonać procedurę resetu BMS. Po internecie krążą procedury w kilku wariantach. Jaka będzie poprawna dla focusa mk3 1.6 TDCI z 2011 roku.
pankrakus 17-02-2024, 12:12 A co za problem sprawdzić samemu => ile Ci to zajmie? Minutę?
Mnie to robił facet w sklepie z akumulatorami,
po wymianie podłączył swoje urządzenie i zrobił reset
Jeśli masz problem, to jedź do serwisu akumulatorów
pozdrawiam
pankrakus
clubGRANT 17-02-2024, 12:38 Niestety problem z nowymi użytkownikami Forda jak i tego forum jest ten sam, jak hitlerowcy najpierw strzelali, a potem pytali.
Użytkowując auto należało by posiadać instrukcję obsługi, korzystając z forum należało by użyć opcji "szukaj" - jest dużo o BMS i na koniec bo to zajmuje 1 sekundę - google!
https://www.google.com/search?q=restart+bms+ford&oq=&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCQgAECMYJxjqAjIJCAAQIxgnGOoCMg kIARAjGCcY6gIyCQgCECMYJxjqAjIJCAMQIxgnGOoCMgkIBBAj GCcY6gIyCQgFECMYJxjqAjIJCAYQIxgnGOoCMgkIBxAjGCcY6g LSAQk3MjYxOGowajeoAgiwAgE&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Ja mam wtyczkę bms odpiętą i tobie też to polecam.
jak wykonać procedurę resetu BMS.wystarczy przeczytać temat od początku i tylko tyle a wszystko się wyjaśni.
konieczko5 18-02-2024, 09:27 ...
godzillaq 18-02-2024, 11:43 Serdecznie dziękuję za nic nie wnoszące odpowiedzi. Z uwagi na to, że wspomniałem o kilku procedurach to można było śmiało założyć, że prawdopodobnie je znam. Bardziej interesowało mnie od czego zależy, która prawdopodobnie zadziała bo znam 3. Ostatecznie zrestartowałem sobie BMS forscanem.
|
|