Zobacz pełną wersję : [Focus 1998-2004] Ustawienie zbieżności a geometria kół


miery
14-02-2017, 10:27
Witam,
Jestem w trakcie wymiany tylnych wahaczy na nowe, stuka, puka itd. Znany problem...

Pojechałem do serwisu gdzie robią zbieżność aby się umówić na jakiś termin.

Kierownik mówi że całą geometrię trzeba będzie ustawiać. Z tego co gdzieś wyczytałem to geometria jest fabrycznie ustawiona. Tyle o ile po 15 latach będzie jeszcze fabrycznie i nie wiem czy udałoby się ją przywrócić.

Pojęcia, zbieżność i geometria są często mylone, także robi się tą geometrię czy nie? Czy jedynie kąty nachylenia kół (zbieżność)?
Na stronie http://focus.korona-pl.com/TIS/ też tylko o zbieżności wspominają.

Nie chciałbym dać się naciągnąć. :027:

kumpel Fordzika
14-02-2017, 13:49
Geometria zawieszenia to takie szerokie pojęcie obejmujące wszystkie parametry co tam można regulować oraz stałe nie regulowalne. Kąty pochylenia kół przednich, pochylenia tylnych, zbieżność przednich, zbieżność tylnych, kąt wyprzedzenia zwrotnicy na kołach przednich. Często bywa tak, że gruntownie reguluje się aby uzyskać prawidłową trakcję pojazdu.

Fulara
14-02-2017, 14:47
jak masz stary tył niewymieniany jeszcze to wymieniając jeden wahacz czy dwa, nigdy tego nie ustawisz

miery
14-02-2017, 15:00
Wszystkie wahacze, gumy i sprężyny wymieniam. Amorki trochę ponad rok mają.
Generalnie skarbonkę musiałem rozbic, ale tuleje wybite, gumy jak gumy a sprężyny pekniete.

Także proszę bezpodstawnie nie osadzać. To robi się tą geometrię czy nie?

Wysłane z mojego XT1039 przy użyciu Tapatalka

jarhel74
14-02-2017, 15:34
Jeśli miałeś wymieniany cały tył, trzeba zrobić geometrię.
A kąt nachylenia kół to nie zbieżność.

Lukasz2525
14-02-2017, 16:01
Oczywiscie ze sie robi , po kazdej wymianie czy demontazu zawieszenia lub ukladu kierowniczego .

Zbieznosc polega na tym , zeby kola byly rownolegle do siebie i jechaly w tym samym kierunku . Rozbiezne beda ciagnac w dwie strony na zewnatrz , a zbiezne do srodka . Zle ustawienie bedzie powodowac , nierowne zuzywanie opon , gorsze prowadzenie , latwiejsze poslizgi , wieksze zuzycie paliwa , sciaganie w bok .

Natomiast pelne geometria ma spowodowac , zeby opony w najlepszy mozliwy sposob przylegaly do nawierzchni , i zeby kolo obracalo sie w prawidlowej osi . Zle ustawienie moze w ekstremalnych sytuacjach powodowac utracenie stabilnosci samochodu , poslizg , opuszczenie toru jazdy . Auto moze tez jechac po skosie zamiast do przodu .

miery
14-02-2017, 17:35
Dzięki za odpowiedź. Z tyłu regulacja jest tylko na dwóch śrubach mimośrodowych, dlatego trochę pracownik tego warsztatu mnie zaskoczył że chce robić geometrię.
Z przodu więcej elementów ruchomych jest, ale nie wiem czy w ciągu 15stu lat ktoś tam coś wymieniał. Mimo to jeździ prosto :D
Na przeglądzie sprawdzali jakieś parametry, na wydruku jest -1.9 m/km dla osi przedniej.

Basra
14-02-2017, 19:49
Witam

Kąty nie podlegają regulacji.Regulujemy zbieżność osi tylnej i przedniej.Po naprawie zawieszenia tylnego, podczas skręcania należy ustawić je na tzw.wysokość konstrukcyjną.

pozdrawiam

tomek8888
16-02-2017, 01:08
I uwaga na śruby kontrujące przy końcówkach z przodu.
Ja wymieniałem pół auta: wszystkie amortyzatory, wszystkie sprężyny i wahacze tylne poprzeczne. Pojechałem do majstra, a ten postękał, spocił się i nie mógł ruszyć ich.
Dopiero po spotkaniu z palnikiem puściło.

U mnie cena za zbieżność to 40 zł, niezależnie od typu auta. Robią wszędzie od ręki.

miery
16-02-2017, 17:28
Coś tam Panowie dziś ustawili, 130 PLN skasowali. Żadnego wydruku z kątami nie dostałem bo nie ma możliwości wydruku.
Porażka, dobrze że fakturę wystawili.

Fulara
16-02-2017, 19:08
albo tak ustawili, że woleli nie drukować ;-)

miery
16-02-2017, 19:17
Może być też tak. Wyjdzie podczas jazdy.

kumpel Fordzika
17-02-2017, 14:28
Po co jeździć do takich stacji obsługi ? W każdym mieście są stacje obsługi gdzie robią bdb geometrie, a w większości nie robią nawet dobrze. Do tego nie tylko super sprzęt potrzebny, ale i świadomy rzeczy człowiek z dużym doświadczeniem.
Trzeba robić rozeznanie u mechaników gdzie jest stacja z dobrym diagnostą i dobrym dzisiejszym sprzętem i zawsze, zawsze brać wydruk.

Fulara
23-09-2020, 20:46
jakby ktoś chciał ustawiać geometrię w starszym modelu
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/8a35ac61a314.jpg (https://naforum.zapodaj.net/8a35ac61a314.jpg.html)

aib82
10-06-2022, 20:05
Witam Wszystkich Mam pytanie Posiadam Focusa mk1 2003 1.6 pb Chcę sam ustawić zbieżność(kół przednich) i chciałbym się upewnić czy w tym modelu ustawiamy przód rozbieżny Dodam tylko że w tej chwili tnie mi opony przód od środka(wymieniałem wahacze) Dzięki za wszystkie odpowiedzi

Fulara
10-06-2022, 21:21
żadne auto nie dąży do rozbieżności. żadne. tzn. zawieszenie może dążyć do rozbieżności ( hondy ) ale pożądana jest zawsze zbieżność.

focus pod wpływem ciężaru dąży do zbieżności i to jest pożądane w granicach norm, więc jak ustawisz dwa koła mniej więcej na zero to będzie ok ewentualnie 0,02 na zbieżność

Pokaż kąty pochylenia koła

aib82
10-06-2022, 21:31
Fulara Nie mam kątów chce spróbować metodą domową ustawić tylko zbieżność nic innego nie ruszając Domyślam się że prawdopodobnie będzie cięzko i może mi się nie uda poprawić ale jak nic mi nie wyjdzie to wrócę do ustawienia drążków jak są teraz

Fulara
10-06-2022, 21:35
chłopie daj sobie spokój

ruszając klucz na poluzowanym drążku o 1/4 obrotu czasem zmieniasz zbieżność o 4-8 minut. 1\4 obrotu. pół obrotu kluczem to jest przepaść. a ty to chcesz ustawić na sznurek...

daj te 80 zł i ustaw to normalnie, dobrze ci radzę