Zobacz pełną wersję : "Zalecenia" Forda co do właściwego oleju - prawda czy fikcja


Aleksander1404
08-03-2017, 16:58
Przejrzałem forum ale nie znalazłem interesującej mnie informacji, stąd zdecydowałem się napisać ten post.

Interesuje mnie czy ktoś z Was "odważył" się stosować w silniku swojego Forda olej o innej lepkości niż "zalecany" (czyli 5W30)?? Jeżeli tak to na jaki zmieniliście i jakie odczucia macie po takiej zmianie.

Zastanawiam się mocno nad zmianą oleju w silniku 2.0 Duratec-HE (2005 rocznik) z "zalecanego" przez Forda czyli 5W30 na olej o lepkości 5W40.

Z Ford Polska nie dało się "wydębić" nic poza suchą informacją, że oni zalecają olej o lepkości 5W30 i nie wiedzą co może się stać przy stosowaniu innego oleju w tym silniku. W związku z powyższym postanowiłem zasięgnąć informacji u producentów olejów na temat czy olej 5W30 jest faktycznie taki super, a 5W40 "zniszczy" silnik w Fordzie. Konsultowałem się z większością "liczących się" producentów olejów, pytając o różne zagadnienia związane z olejami. Z przekazanych informacji nasuwają się m.in. takie wnioski:

1) producenci samochodów (a ściślej silników) dążą do spełniania coraz bardziej wyżyłowanych norm emisji (EURO) i osiągają to między innymi przez zmniejszenie zużycia paliwa dzięki stosowaniu coraz "rzadszych" olejów, które stawiają niższe opory w silniku. Stąd obecnie Ford zaleca już nawet olej o lepkości 5W20. Jednakże odbywa się to kosztem trwałości samego silnika - po prostu producentom mniej zależy na lepszym zabezpieczeniu silnika, a bardziej na spełnieniu wyższej normy EURO, a to zapewniają oleje o niższej lepkości czyli 5W30 zamiast 5W40.
2) i oczywiście ekologia - tu mały cytat jednej z info jakie otrzymałem "Normy emisji określają ile cząstek stałych auto może generować, ile CO2, ile CO oraz ile innych związków uznanych za niebezpieczne. Na emisję CO2 wpływa lepkość oleju, dlatego coraz częściej producenci sięgają po rozwiązanie typu FE. Oczywiście dla silnika jest to gorsze rozwiązanie, bo film olejowy jest znacznie cieńszy, przez co może dochodzić do jego zerwania i tarcia granicznego".
3) olej 5W40 lepiej zabezpiecza silnik niż olej 5W30 - w niskiej temperaturze płynność obydwu jest identyczna (5W) ale w wysokiej temperaturze "40" ma grubszy film olejowy stąd lepiej zabezpiecza ruchome części silnika, a przewaga oleju 5W30 jest jedynie w tym, że oszczędza paliwo - jednakże te oszczędności (wg większości producentów olejów) wynoszą zaledwie do ok. 1,5 - 2% czyli szału nie ma...
4) oleje 5W30 mają niższą lepkość HTHS (lepkość wysokotemperaturowa) niż oleje 5W40, a im wyższa lepkość HTHS tym lepsze bezpieczeństwo smarowania w wysokich temperaturach. Tu mogę dodać z własnego doświadczenia, że silnik w moim aucie przez półtora roku od zakupu chodził idealnie (bez stuków) gdy jeździłem głownie na krótkich trasach 10-30 km i olej nie osiągał zbyt wysokich temperatur, a wystarczyło, że raz kiedyś na trasie szybkiego ruchu "przegoniłem" auto z prędkością rzędu 160 - 180 km/h przez jakieś pół godziny (do tego latem) i olej 5W30... nie wytrzymał bo od tego czasu zaczęły się postukiwania. A miałem wtedy w silniku olej SynPower FE 5W30 firmy Valvoline więc górna półka, a pomimo tego "30" nie zabezpieczyła silnika właściwie. Gdybym wbrew "zaleceniom" producenta zalał silnik olejem 5W40 (zamiast 5W30) być może by do tego nie doszło...

Swoją drogą ciekawy przykład "polityki" Forda co do olejów widać na przykładzie silników diesla - z tego co wiem silniki 2-litrowe (stosowane w Fordach) to konstrukcja PSA i te same silniki są stosowane w "peżo" i "sitroen" i tam dopuszczają stosowanie oleju 5W40, a Ford kategorycznie nie...

Nie chcę wdawać się w "teoretyzowanie" więc chciałbym aby wypowiedziały się tu osoby, które dokonały zmiany lepkości oleju w "duratec`ach" z "zalecanego" na inny i mogą coś powiedzieć konkretnie jak to wpłynęło na silnik...

Marti28
08-03-2017, 17:12
Użytkuję Focusy MK1 i MK2 obydwa 1.8 TDCI, stosowałem zarówno olej 5W30 jak i 5W40 nie widzę różnicy. Moim zdaniem ważne są regularne wymiany oleju i filtra. Ja robię to co około 15.000 km i wszystko jest OK

Fulara
08-03-2017, 19:18
chlopie, tak ci powiem, ta roznica w chronieniu 30 a 40 to na torze może ale nie cywile...

co z tego że wlejesz smołe 10w-60... masz super lepkość, jak przez kanały to będzie się tłoczyło jak olej przez durszlak...

nie kombinuj poważnie mowie

honda zaleca 5w-20 bo jest tak ciasno spasowana, że wlanie 5w-50 to jak wbicie siekiery między cylinder a pierścień

TomQ62
09-03-2017, 12:07
Nie bardzo rozumiem dokąd mają prowadzić takie dywagacje.
Dobrych i bardzo dobrych, sprawdzonych w boju, olejów 5W30 nie brakuje na rynku. Silniki na nich eksploatowane znacznie przekraczają przebiegi robione na olejach fordowskich (Castrol) i po co kombinować?

Aleksander1404
09-03-2017, 18:20
chlopie, tak ci powiem, ta roznica w chronieniu 30 a 40 to na torze może ale nie cywile...

co z tego że wlejesz smołe 10w-60... masz super lepkość, jak przez kanały to będzie się tłoczyło jak olej przez durszlak...

nie kombinuj poważnie mowie

honda zaleca 5w-20 bo jest tak ciasno spasowana, że wlanie 5w-50 to jak wbicie siekiery między cylinder a pierścień

chlopie, a ja tak ci powiem, przeczytaj najpierw post, a później się wypowiadaj, bo wprowadzasz tylko niepotrzebne zamieszanie. Kto pisał o 10W60?? Wyraźnie napisałem, że chcę zmienić olej na 5W40, a poza tym - tak jak pisałem - chciałem uzyskać informacje od osób, które stosują oleje inne niż "zalecany", a nie od osób, które mogę jedynie pogdybać...

Do Forda Escorta (1.6 16V) też Ford zalecał olej 5W30 i na początku taki stosowałem, lecz miałem wrażenie, że słychać każdą część w nim pracującą jakby był smarowany...wodą. Więc zmieniłem na 10W40 (a wiec o dużo wyższej lepkości niż 5W30) i silnik chodził o niebo lepiej (a nie był wyeksploatowany dodam). 7 lat stosowałem olej 10W40 i na "koniec" (skasowali go w wypadku) auto miało ponad 300 000 km, a silnik chodził jak nowy - nigdy nic nie musiałem wymieniać, nigdy nic nie stukało, pukało itd. więc "gęstszy" olej nic nie zatkał i nic nie uszkodził. Co ciekawe nie zauważyłem też wyższego spalania...

Fulara
09-03-2017, 18:58
to zalej 5w-40 i tyle, skoro lepiej silnik chodzi...

to hondy na 5w-20 po 20 tys pewnie idą na szrot

Aleksander1404
09-03-2017, 19:00
Nie bardzo rozumiem dokąd mają prowadzić takie dywagacje.
Dobrych i bardzo dobrych, sprawdzonych w boju, olejów 5W30 nie brakuje na rynku. Silniki na nich eksploatowane znacznie przekraczają przebiegi robione na olejach fordowskich (Castrol) i po co kombinować?

Przeczytaj pierwszy post to się dowiesz po co "kombinować" :)

Nie chodzi o dywagacje, chcę poznać opinie osób, które zmieniły olej na inny niż zalecany...

A propo dobrych olejów - myślę, że się ze mną zgodzisz, że olej Valvoline SynPower FE 5W30 to jeden z lepszych "sprawdzonych w boju" olejów, a mimo to u mnie... poległ. Jeśli wiesz co to parametr HTHS (pisałem o tym w pierwszym poście) to powiem ci taką rzecz - kupiłem auto 2 lata temu, stosowałem właśnie ten olej co wyżej i przez 1,5 roku, dopóki jeździłem na krótkich trasach gdzie olej nie miał okazji zbyt mocno się rozgrzać, było OK, silnik spisywał się świetnie (zero jakichkolwiek problemów), a wystarczyło, że raz przegoniłem auto na trasie szybkiego ruchu (do tego latem w upale) z prędkością rzędu 160-180 km/h na dystansie jakichś 40 - 50 km i olej...nie wytrzymał. Od tamtego czasu to już zupełnie inny silnik, coś tam stuka coś tam puka. Także mimo, iż to olej z górnej półki to przez niskie HTHS "30"-stka nie ochroniła go dostatecznie... Wiele razy "goniłem" escortem na trasie z podobnymi prędkościami i dzięki olejowi o lepkości letniej "40" nigdy nie miałem z nim problemów...

Powiem jeszcze jedną rzecz - kilka osób z branży olejowej - na moje pytanie, który olej jest lepszy dla silnika: 5W30 czy 5W40, powiedziało mi wprost, że lepszy jest ten drugi czyli 5W40. Ale "oficjalnie" nikt tego nie powie, bo za bardzo są ze sobą powiązani :)

Fulara
09-03-2017, 19:15
wąskie kanały olejowe do czegoś zobowiązują

teoretycznie najlepszy 5w-50

Aleksander1404
09-03-2017, 19:16
to zalej 5w-40 i tyle, skoro lepiej silnik chodzi...

to hondy na 5w-20 po 20 tys pewnie idą na szrot

Ja wiem, że w tych autach, w których stosowałem inne oleje niż zalecane, silniki chodziły idealnie, natomiast co do Forda Focusa to tego jeszcze nie wiem - dlatego właśnie jest ten post i dlatego prosiłem o wypowiedzi osoby, które dokonały zmiany "zaleceń"...

Co do aut na oleju 5W20 to pewnie najpierw "pójdą" na remont :) Swoją drogą ciekawe czy silniki na oleju 5W20 dobiją do 200 - 300 tys bez remontu...

Te sławne "kanały olejowe" to też ciekawa sprawa... Stosuj "rzadkie" oleje bo silnik ma wąskie kanały. Mam znajomego, który lubi poszaleć na torach i ma auto (nie Forda), które powinno być zalane olejem 5W30 ("zalecany") wiec pewnie te kanały ma wąskie skoro taki olej każą stosować, a gość "leje" olej 10W60 i przecież nie wymienia oleju na 5W30 jak znów "wraca" do codziennej jazdy, czyli te kanały olejowe już dawno powinny się zapchać, a silnik zatrzeć gdyby faktycznie miało to takie znaczenie, a jak na razie nie narzeka na silnik...

Fulara
09-03-2017, 19:41
jezdze 180km\h regularnie, silnik chodzi jak zegarek

nie krecisz auta na 8000 obrotow non stop wiec cywilnie te oleje ochronia w 100% silnik
bardziej podejrzewam u ciebie problem z ciśnienem niż zabicie silnika przez wysokie obroty

kumpel Fordzika
09-03-2017, 20:33
Aleksander1404 Klasyfikacja lepkościowa według SAE to już zaczyna być historyczna. Wydaje mi się, że dzisiejsze oleje nawet ten 5W30 z niskim HT/HS to już nie te same oleje co za czasów narodzin klasyfikacji SAE. Najprawdopodobniej są odporniejsze na ścinanie, na zerwanie filmu olejowego. Ja akurat wymagania stosowane 5W30 składam na karb ekologi, wymagań czystości spalin i zużycia paliwa, a nie wąskich kanalików. Taki silnik jak mój, motor starej konstrukcji, a jednak FORD zaleca 5W30, a gość w hurtowni mnie za rękę złapał jak brałem z półki 5W40 prawie krzycząc, że do FORDA nie można, więc odstawiłem :)
Ciekawą sprawą jest, że do Peugota mającego te same silniki co FOrdki można stosować oleje o wyższym HT/HS i powiem CI szczerze, że trochę się w zagadnienie zagłębiałem i też chętnie bym stosował olej o wyższej lepkości HT/HS ale jednak został bym przy 5W30 przynajmniej w silniku 1,6 TDCi można by tak zaszaleć ;)
Niedawno rozmawiałem z człowiekiem który Peugotem 1,6 TDCi nawija już ponad 300 tys km jeżdżąc niemal od początku na oleju NESTLE 5W30 ze specyfikacji Peugota z podwyższonym HT/HS. Ot ciekawostka.

Fulara
09-03-2017, 21:22
nestle to jest nutella :)

neste ;-)

Lukasp85
12-03-2017, 11:03
A może to nie silnik cyka, a coś w osprzecie zaczęło głośniej chodzić? Sprawdź sprzęgło, sprawdź dwumas. Mi się wydaje , że raczej olej wytrzymuje takie prędkości.

Aleksander1404
12-03-2017, 17:31
Ta przypadłość pojawiła się po dłuższej jeździe z dużymi prędkościami (do tego latem w upale) gdzie sprzęgło nie było w tym czasie używane (wrzucona "piątka" i prosta droga), zatem to byłby zbieg okoliczności, że akurat w tym czasie coś się stało ze sprzęgłem czy dwumasem. Przejrzeli silnik i nic nie znaleźli, co mogłoby być przyczyną stuków, wiec pewnie to zużycie części powoduje te stuki. Tak jak pisałem - na razie nie są to uciążliwe odgłosy wiec to dopiero początek, ale faktem jest, że "zaczęło" się w czasie tej szybkiej jazdy. Zatem gdyby olej "30" był faktycznie taki dobry, to raczej to by się nie stało. Do tej pory używałem w poprzednich autach jedynie oleju o lepkości letniej "40" i nigdy takiego przypadku nie miałem, że po jednej ostrzejszej jeździe pojawiałyby się jakieś stuki...

Cały osprzęt sprawdzony, nic nie szwankuje, nawet pompę wody wymieniłem bo wydawało mi się, że ma delikatne luzy i to może być przyczyną, ale okazało się, że nic to nie zmieniło...

TomQ62
12-03-2017, 18:08
A jesteś pewny, że miałeś oryginalny olej Valvoline?
Teraz podrabiają wszystko. Np. mam coraz więcej sygnałów, że i w ASO leją próbki. Byle taniej kupić i więcej zarobić.

Fulara
12-03-2017, 19:23
dokładnie

kumpel Fordzika
12-03-2017, 21:12
Do tej pory używałem w poprzednich autach jedynie oleju o lepkości letniej "40" i nigdy takiego przypadku nie miałem,
hi hi jakbym siebie czytał sprzed kilku miesięcy :) te same rozterki mną targały. Na rynek południowoeuropejski podobno też każą zalewać 5W30 a tam jakby cieplej niż u nas. Latem jadę na południe Europy polatać tam foką z 5-6 tys km we dwa tygodnie zrobię więc przetestuje :)

Aleksander1404
13-03-2017, 17:52
A jesteś pewny, że miałeś oryginalny olej Valvoline?
Teraz podrabiają wszystko. Np. mam coraz więcej sygnałów, że i w ASO leją próbki. Byle taniej kupić i więcej zarobić.

Nigdy nie kupowałem oleju na allegro :) Kupiłem w InterCarsie wiec mam nadzieję, że był oryginalny...

Bump: hi hi jakbym siebie czytał sprzed kilku miesięcy :) te same rozterki mną targały. Na rynek południowoeuropejski podobno też każą zalewać 5W30 a tam jakby cieplej niż u nas. Latem jadę na południe Europy polatać tam foką z 5-6 tys km we dwa tygodnie zrobię więc przetestuje :)

Czyli jak wrócisz ze "stukami" to będziemy mieć jasność, że "30" to nie był najlepszy wybór :)

Tak swoją drogą to ciekawa rzecz z tymi silnikami i olejami - kiedyś silniki były "luźniej" spasowane więc lało się gęsty olej mineralny 15W40 i silniki "dożywały" 300 - 500 tys. km przebiegu do remontu, teraz są "ciaśniej" spasowane, smarowane są olejami o parametrach duuuuuuuużo lepszych niż 15-20 lat temu, właśnie typu 5W30, 5W20 czy 0W20, i co - jak taki silnik dobije do 200 tys. km bez większej przygody to prawie jak cud :)

kumpel Fordzika
13-03-2017, 18:34
Tyle, że kiedyś doborem materiałów na silniki i ogólnie na samochody tak bardzo nie rządzili księgowi sterowani przez UE. Dziś samochody produkuje się z odpadków, z butelek PET i inne gufffna. Musi być taniej i taniej, oczywiście dla producenta taniej, bo dla nas klientów w zakupie ciągle drożej jakby.
Do tych z byle czego robionych silników niestety trzeba nowoczesne oleje aby chociaż te 200 tys km wytrzymały bez remontu głównego co to w zasadzie producent często też nie przewiduje :)

Czyli jak wrócisz ze "stukami" to będziemy mieć jasność, że "30" to nie był najlepszy wybór U mnie cały czas stuka i klekocze, tylko na 5 biegu przy 140 km/h cisza :)

Bardziej serio to przed wyjazdem zmieniam olej na Motula oczywiście 5W30 ale z HT/HS > 3,5 czyli któryś z tych co do diesli PSA idzie.
Mam plan pierwsze 2000 km przejechać w max 18 godzin, bez przerwy więc kręcić się będzie mój diesel na wysokich obrotach po autostradzie :)
może ten zaleję na gorące lato Motul 8100 X-clean FE 5W30
http://zmienolej.pl/pl/oleje-silnikowe/3360-olej-silnikowy-motul-8100-x-clean-fe-5w30-1l

Lukasp85
16-03-2017, 19:58
Jeszcze od siebie dodam, że u mnie zeszłego roku po przejażdżce autostradą 160-180 kmh zaczęło coś szumieć, najbardziej słyszalne na 4 i 5 biegu od 2 tys obrotów, a powyżej 3 tys już tego nie słychać. Klapki to nie są, klima też nie, pasek osprzetu i jedną rolkę miałem wymienianą, na postoju jak dodaję gazu nic nie szumi, tylko podczas jazdy..

Matych
17-03-2017, 10:01
obstawiam nieszczelność na dolocie powietrza

Detrytus
17-03-2017, 10:12
Mnie ostatnio zaskoczył dystrybutor z hurtowni olei zaprzyjaźnionej z moją firmą. Mianowicie poprosiłem go o 5W30 ford formula "wiesz Krzyśku ten syntetyk co to go do focusa niby polecają". A on do mnie że to nie jest olej syntetyczny tylko olej wykonany w technologii oleju syntetycznego. Ja kulturalnie: że co? A on, że niestety producenci robią nas w balona, ale bez obaw ten olej pomimo, że stricto syntetykiem nie jest jak najbardziej powinien być zalewany do fordowskich silników. Z tego co mi tam dalej tłumaczył dużo olei deklarowanych jako ful syntetic to tak naprawdę półsyntetyki np castrol edge. Nie siedzę w branży, tylko powtarzam to co mi mówił dystrybutor "po cichu" ale wydaje mi się to robieniem klienta w konia.

Fulara
17-03-2017, 10:16
milion stron na forum jest o tym, że nas walą w zadek. ale lepiej późno niż wcale :)

Aleksander1404
19-03-2017, 18:38
Zauważyliście pewną prawidłowość co do olejów o lepkości "30" i "40" w odniesieniu do ich klasy jakości?? Większość olejów (i to w większości firm olejowych) obecnie sprzedawanych o lepkości "30" ma (przeważnie) niższą klasę jakości niż oleje o lepkości "40". Dla olejów o lepkości "30" klasa jakości to przeważnie SL, a dla olejów o lepkości "40" klasa jakości to już SN lub nawet SM. Zatem można chyba powiedzieć, że oleje o lepkości "40" są "jakościowo" lepsze niż oleje o lepkości "30"...

Ostatnio "odkryłem" kolejne rzeczy, które potwierdzałby tę "fikcję" z zaleceniami Forda co do konkretnej lepkości olejów. Z Ford Polska uzyskałem informację, że Ford zaleca do mojego auta (po nr VIN dostałem tę informację) olej 5W30 i 5W20, natomiast nie zezwala na stosowanie oleju 5W40 bo... cyt.: "Nie wiemy, jakie mogą być konsekwencje stosowania oleju silnikowego o lepkości 5W40".

Zatem pierwsza "nieścisłość" to taka, że skoro instrukcja zaleca jedynie olej 5W30 i żaden inny, to czemu Ford zaleca mi teraz 5W20?? Czyli z "30" na "40" to źle, ale na "20" (który przecież się różni od "30") to już żaden problem...

Druga nieścisłość to taka, że przeglądając oleje dostępne na rynku, znalazłem olej (nie będę robił reklamy wiec nazwę pominę) o lepkości 5W40 A3/B4 (przypomnę zalecenia Forda to 5W30 A1), który... spełnia normę Forda WSS...913D (a nawet przewyższa bo norma w instrukcji to WSS...913B). Czyli Ford nie dopuszcza oleju 5W40, a tu nagle znajduje olej 5W40 A3 (wiec nie FE - energooszczędny), który spełnia normę Forda...

Zawsze można powiedzieć, że producent tego oleju "oszukuje" i podaje nieprawdę co do tej normy ale sądząc po cenie (40 zł za litr) jest to raczej renomowana firma i nie pozwoliłaby sobie na takie numery... Z resztą zapytałem w Ford Polska o co chodzi z tym olejem - dlaczego spełnia normy Forda skoro to olej 5W40 do tego A3, a Ford Polska na to... no właśnie nic, widać nie wiedzą jak to wytłumaczyć.

kumpel Fordzika
19-03-2017, 21:26
Dawaj tu cynk nam wszystkim co to za 5W40. Nie bój się najwyżej zwiększą produkcję aby wszystkim starczyło :)

wtsz
21-03-2017, 12:19
Zauważyliście pewną prawidłowość co do olejów o lepkości "30" i "40" w odniesieniu do ich klasy jakości?? Większość olejów (i to w większości firm olejowych) obecnie sprzedawanych o lepkości "30" ma (przeważnie) niższą klasę jakości niż oleje o lepkości "40". Dla olejów o lepkości "30" klasa jakości to przeważnie SL, a dla olejów o lepkości "40" klasa jakości to już SN lub nawet SM. Zatem można chyba powiedzieć, że oleje o lepkości "40" są "jakościowo" lepsze niż oleje o lepkości "30"...

Jeździłem na wielu olejach premium. Motul dobry olej- słabsza baza, ale dobre dodatki, Valvo zwłaszcza synpowera nie zaleję więcej- mało silnika nie zarżnąłem. Szukałem czegoś do Mazdy (sławna Dexelia jest słabym Elfem) i przypadkiem znalazłem Ravenola (jestem kompletnie poza branżą) z bardzo dobra bazą i parametrami. 5W40 podobno mają podobno z odlotowymi parametrami. Jeżeli ktoś wkręca pod czerwone to 5w40 jak najbardziej, dla normalnie jezdżących 5W30 wystarczy. Pełna baza syntetyczna w tej cenie to niemożliwe do kupienia. W Ravenolu PAO jest dużo, czyli trzyma parametry dłużej. Zalałem Focusa rok temu- silnik chodzi cichutko i co rzadko się u mnie zdarzało zalałem Ravenola drugi raz 5W30 i nie oszczędzam mu obrotów. Firma u nas znana głównie z olejów do automatów. Podróbek nie ma i w tej cenie moim zdaniem jeden z najlepszych olejów. Troche przesłodziłem, ale osoba, która na co dzień jeździ fokusem nie wierzyła, że olej może tyle zrobić dobrego.Zalecenia Forda to nie fikcja, najlepiej jak jest jeszcze aprobata Forda.

Keradyan
21-03-2017, 12:49
Del

miery
21-03-2017, 13:23
Zbliża się termin wymiany a ja wciąż nie wiem co zalać. Chyba pójdę w VALVOLINE SYNPOWER FE 5W30 :)

kumpel Fordzika
23-03-2017, 15:26
Idź w oleje od Liqui Moly. Niedrogie, a bardzo dobre. Ewentualnie olej Milers lub Motul. Też porządne. Valvoline jakoś dziwnie na naszym rynku z oleju klasy prawie premium robi się po prostu tanim olejem. Obdarzałem te smarowidła od lat zaufaniem , a teraz nie podoba mi się to :)

TomQ62
23-03-2017, 15:44
Znalazłem coś takiego.
http://www.penrite.pl/produkty/pl/home/160-vantage-5w30-full-synthetic.html

Z opinii w różnych miejscach wynika, że dobry. Cena też nie przewraca. Akurat ten, z aprobatami Forda wychodzi <40 zł za litr.
Ma ktoś własne doświadczenia?

kumpel Fordzika
23-03-2017, 17:52
Producent koszerny ;) jak mało który. W sporcie motorowym świetne oleje. Dla mnie jak producent ne robi olei do wysilonych motocykli to się nie liczy, bo nie umie ich robić :) Gdzie do kupienia widzialeś ?

HT/HS w 150 C 3,1

TomQ62
23-03-2017, 18:01
Gdzie do kupienia widzialeś ?


Tu jest lista dystrybutorów.
http://www.penrite.pl/gdzie-kupic/

miery
23-03-2017, 18:36
A może Gulf'a ?
http://www.petrostar.pl/oleje/oleje-samochodowe/gulf/formula_fs/gulf-formula-fs-a5-b5-913c-ford-5w30-5l,p367557675
Z chęcią bym przetestował. :D

Aleksander1404
28-03-2017, 22:15
O tej firmie właśnie pisałem wyżej...

Zobaczcie olej tej firmy oznaczony jako HPR5 o lepkości 5W40 - pomimo, że to "40"-tka i klasy ACEA A3, a nie (jak wymaga Ford) A1, to spełnia on normę Forda...

Tak jak pisałem wcześniej, producenci olejów w korespondencji mailowej przyznawali, że olej o lepkości 5W40 dużo lepiej chroni silnik niż olej 5W30, jednak oficjalnie nikt tego nie powie (za bardzo są powiązani z producentami samochodów). Natomiast na stronach producenta oleju HPR5 widnieje oficjalnie informacja przy opisie oleju HPR5 5W40, że cyt. "Lepsza ochrona silnika w porównaniu do oleju o lepkości 5w-30"...

Także jak widzicie może te "zalecenia" to nie do końca fikcja, ale dość mocno naciągana sprawa...

edmun
29-03-2017, 10:55
Natomiast na stronach producenta oleju HPR5 widnieje oficjalnie informacja przy opisie oleju HPR5 5W40, że cyt. "Lepsza ochrona silnika w porównaniu do oleju o lepkości 5w-30"...
Nie chcę znowu wywoływać "burzy" bo ja mam już serdecznie dość kolejnych tematów na temat "olejów". Powiem tak... Ostatnio widziałem ciekawy artykuł gdzie pani Anna O. Szust pisała felietony do czasopism, artykuły i publikacje naukowe.


Tutaj link na ten temat:
http://polimaty.pl/2017/03/anna-oszust-obnaza-grzechy-czasopism-naukowych/

I mogę dodać jeszcze jedno. Nikt nigdy nie jest pociągany do odpowiedzialności za to, że na stronie napisze "Nasz produkt chroni Twój silnik lepiej niż produkt tamtej firmy". Albo "nasi specjaliści polecają tylko 5W-40 dla silników takich a takich". Nie mówię, że internet jest pełen bzdur, ale w żadne "zapewnienia" producentów nigdy nie należy wierzyć. Tak samo jak w informacje na stronach czy "rekomendacje instytuty matki i dziecka" lub stowarzyszenia stomatologów polskich zrzeszonych z Warszawy.


Więc zalecam wszystkim po prostu zastanowić się nad tym, w co dzisiaj wierzyć.
I błagam... nie wznawiajmy znowu tematu który olej jest lepszy. Wymieniajcie na czas, kupujcie co chcecie, lejcie co chcecie. Jak chcecie - proszę bardzo, można napisać: sam używam z Millersa i jestem bardzo zadowolony. Ale komentarze w stylu: "leje tylko millersa bo Castrol załatwił mi już 3 silniki" albo "Nie wiem jak można lać najgorsze syfy" proszę pozostawić dla siebie. Wybór tutaj jest jak z tyłkiem. Każdy ma swój.

kumpel Fordzika
30-03-2017, 20:57
Jak bym miał jakiegoś 5 litrowego wolnossaka w wersji amerykańskiej od Forda to olej Gulfa bym zalał. Do tych małych wysilonych silniczków to raczej jako ostatni wybór.

Aleksander1404
02-04-2017, 12:30
Nie chcę znowu wywoływać "burzy" bo ja mam już serdecznie dość kolejnych tematów na temat "olejów". Powiem tak... Ostatnio widziałem ciekawy artykuł gdzie pani Anna O. Szust pisała felietony do czasopism, artykuły i publikacje naukowe.

Skoro masz dość kolejnych tematów o olejach to nie "zaśmiecaj" niepotrzebnie postu, wypowiadając się w dodatku nie w temacie. Jakbyś zapoznał się z treścią mojego pierwszego wpisu w tym poście, to byś wiedział, że pytanie nie dotyczyło kwestii "który olej jest lepszy - Castrol, Valvoline czy... jakiś inny". Choć oczywiście wiele osób porusza ten temat tutaj, ale mój post był skierowany do osób, które zmieniły "zalecany" olej 5W30 na olej 5W40 - chciałem poznać ich opinie, czy faktycznie stosowanie "40" zamiast "30" - jak twierdzi Ford - spowodowało jakieś problemy z silnikiem... Z informacji uzyskanych od producentów olejów wynika, że olej 5W40 zamiast 5W30 w żaden sposób nie wpłynie na uszkodzenie silnika... Tyle teorii - natomiast ciekawi mnie jak to wygląda w praktyce, dlatego napisałem ten post.

Zatem jeszcze raz - proszę o wypowiedzi (tylko) te osoby, które używają oleju "40" zamiast zalecanego "30". Teorię już znam, teraz interesuje mnie praktyka...

juri2069
02-04-2017, 12:54
Do swojego pierwszego Forda tdci z 2003 roku wlewalem kiedyś dwukrotnie ( bo miałem go rok ) castrola 5w40 . Nie siedziałem wtedy na forum ani na internetach. Bratu powiedziałem, załatw mi olej do diesla syntetyczny i tyle. Ponad 20 kkm zrobiłem i nie było żadnej niepokojacej dolegliwości.
W kolejnym fordzie tdci latem już 5w30 i jeździł dokładnie tak samo jak ten wcześniejszy.
Więcej nie pomogę bo się nie znam na olejach , ale wlewalem i było ok :)

Aleksander1404
06-04-2017, 21:25
Do swojego pierwszego Forda tdci z 2003 roku wlewalem kiedyś dwukrotnie ( bo miałem go rok ) castrola 5w40 . Nie siedziałem wtedy na forum ani na internetach. Ponad 20 kkm zrobiłem i nie było żadnej niepokojacej dolegliwości.
W kolejnym fordzie tdci latem już 5w30 i jeździł dokładnie tak samo jak ten wcześniejszy.
Więcej nie pomogę bo się nie znam na olejach , ale wlewalem i było ok :)

A czy w instrukcji tego auta też miałeś podany jako zalecany tylko olej 5W30??

juri2069
06-04-2017, 22:37
Chyba miałem , ale nie czytałem wtedy instrukcji bo mnie nie interesowała :)

MaXyM
06-04-2017, 23:42
Ponad 20 kkm zrobiłem i nie było żadnej niepokojacej dolegliwości.

To chyba mialo byc ironicznie?
wy serio myslicie ze 20tkm starczy aby cokolwiek powiedziec? Wymieniajac regularnie dobry olej to nawet 200tkm moze byc malo aby poznac roznice. A juz na pewno bez laboratorium

tomek evo
07-04-2017, 20:31
Zastosowanie oleju 5W40 zamiast 5W30 nie musi automatycznie oznaczać lepszej ochrony silnika. Zawsze podaje przykład, ze bolidy F1 jeżdżą na lepkości 0W10 a w sprzedaży są oleje racingowe o lepkości 0w20. Olej do sportu nie musi oznaczać lepkości 10W60 czy 5W50. Wiele zależy od konstrukcji silnika. Olej o lepkości 5W40 może być de facto minerałem (no dobra półsyntetykiem) lub super hiper wypasionym PAO-estrowym olejem jak np. Millers CFS NT+5W40, na którym Martin Prokop jeździ swoją Fiestą WRC (jako ciekawostkę podam fakt, ze stosował też olej o lepkości 0W30). HTHS jest istotnym parametrem przy znacznym obciążaniu silnika np. w jedzie sportowej lub szybkiej jeździe autostradowej jednak odpowiedni olej o lepkości 5W30 (Penrite Racing 5W30 czy Fuchs Race Pro S 5W30) poradzi sobie w tych warunkach znacznie lepiej niż niejeden (zaryzykuje , że nawet większość) olej o lepkości 10W60. Są silniki, w których 10W60 to najlepsza opcja nawet do cywilnej jazdy (M-power BMW) ale w większości przypadków stosowanie zbyt wysokich lepkości mija się z celem. Pomiędzy lepkościami 5W30 i 5W40 jest odwieczny dylemat bo często producent dopuszcza obie lepkości. W takich sytuacjach bardzo ważny jest sposób eksploatacji oraz ...pora roku. Zima na krótkich dystansach nie ma sensu stosowania 5W40 bo 5W30 będzie miał lepsza pompowalnośc i zapewni lepsze parametry na niedogrzanym silniku. Latem w jeździe autostradowej 5W40 zapewni lepszy margines bezpieczeństwa i nico lepiej poradzi sobie w trudnych warunkach. Oczywiście mowa o bliźniaczych olejach (podobne jakość, receptura najlepiej ten sam producent) nie o 2 zupełnie innych produktach. Dla ochrony silnika bardzo istotny jest pakiet dodatków ochronnych, który w olejach z normami ekologicznymi jest niestety mocno zredukowany. Trzeba również pamiętać, ze gradacja oleju spowoduje, ze po pewnym przebiegu z oleju 5W40 zrobi nam się 5W30 a z 5W30 .... 5W20. Jak widać sprawa nie jest prosta:razz:

juri2069
07-04-2017, 23:21
wy serio myslicie ze 20tkm starczy aby cokolwiek powiedziec?

Bez stresu. Kolega pytał czy ktoś wymieniał na 5w40 to napisałem że wymieniłem i nic się nie działo. Wiem że 20 kkm nie wystarczy aby cokolwiek stwierdzić , ale nie o to ktoś pytal.

Marek
08-04-2017, 06:02
Kolejny temat i rozbieranie oleju na czynniki pierwsze :)
Po raz kolejny napiszę, że co nie wlejecie 5w30 czy 5w40 to się nie dowiecie czy coś pomogło. Przeważnie po dwóch trzech latach każdy zmieni auto i zapomni o poprzednim.

Cackacie się na forum z tym olejem jakbyście maybacha mieli zalać. :P

MaXyM
08-04-2017, 07:25
Bez stresu. Kolega pytał czy ktoś wymieniał na 5w40 to napisałem że wymieniłem i nic się nie działo. Wiem że 20 kkm nie wystarczy aby cokolwiek stwierdzić , ale nie o to ktoś pytal.

Rozumiem ze na wzor pewnego filmu, jak cie ktos zapyta czy masz zegarek odpowiadasz "tak" i idziesz dalej ;)

juri2069
08-04-2017, 07:55
Autor tematuo coś pytał, nie dziwię się że już nie pisze po czytaniu takich odpowiedzi. Pytał ludzi którzy lali 40 stke.
Nie noszę zegarka :)

Aleksander1404
24-05-2018, 07:35
Faktycznie dawno nie pisałem :) Ale w tym roku zmieniłem olej z energooszczędnego i zalecanego czyli 5W30 na 5W40 i to była... bardzo dobra decyzja. Oczywiście nie będę tu pisał, że nagle auto dostało skrzydeł i silnikowi przybyło 50 KM więcej, bo nic takiego się nie stało, ale pomimo, że przejechałem dopiero nieco ponad 1500 km na oleju 5W40 to pozytywy już zauważyłem - kultura pracy silnika dużo lepsza niż na oleju "30" (pomimo, że stosowałem dobry olej "30" - Valvoline SynPower FE 5W30), zauważalne to jest zwłaszcza przy większych prędkościach obrotowych (od 3000 obr/min), w samochodzie jest zauważalnie ciszej po przekroczeniu "setki" niż było na olejach "30" i silnik w tych warunkach pracuje stabilniej. Zauważyłem też ciekawą rzecz - jeżdżąc na oleju "30", jak odpuszczałem gaz, od razu było czuć, że auto zwalnia, a na "40" odbywa się to płynniej (nie odczuwa się tego od razu po odpuszczeniu gazu). Po wymianie oleju, zresetowałem też wskazania komputera odnośnie wartości średniego spalania i po przejechaniu ok 1500 km, komp pokazuje spalanie... takie samo jak wcześniej, także ta energooszczędność olejów "5W30" (oczywiście w porównaniu do "5W40") to faktycznie są setne części litra na 100 km (dla komputera nie do wychwycenia).
Ktoś już wcześniej wymienił markę tego oleju więc nie będzie to reklama :) Ten olej to HPR 5W40 marki Penrite, co ciekawe pomimo, że to lepkość 5W40 to na opakowaniu podano, że spełnia normę Forda WSS-M2C-913-D (i wcześniejsze).
Jakieś pół roku temu zapytałem Ford Polska jak to możliwe, że olej "40" spełnia ww. normę Forda, skoro twierdzili, że to jest niemożliwe aby "40" odpowiadała tej normie... Do tej pory nie odpowiedzieli... Korespondowałem też w wieloma producentami oleju i większość w "luźnej" konwersacji potwierdza, że pęd do stosowania coraz mniej lepkich olejów wynika nie z potrzeby coraz lepszej ochrony silników (bo akurat producentom aut zależy obecnie na tym aby się częściej psuły i aby zarabiać na częściach) ale wynika z potrzeby sprostania coraz bardziej rygorystycznym normom ekologicznym, a trwałość silnika jest na dalszym planie...
Także ja z zamiany "30" na "40" jestem jak najbardziej zadowolony.

kumpel Fordzika
24-05-2018, 10:05
(pomimo, że stosowałem dobry olej "30" - Valvoline SynPower FE 5W30) To bardzo, bardzo zwykły olej, więc nic tu się nie ma co spodziewać rewelacji. Tyle, że markowy, koło syntetyka nawet nie stał i jak kupujesz te Valvo to wiesz gdzie produkowany, dla kogo i co w środku, bo karty charakterystyk uczciwie napisane, że to ćwierć syntetyk ;). W jednym z dwóch japońskich autek jakie mam też jeżdżę na Valvo SynPower 5W30 :) Ole się sprawdza, silnik super czyściutki, a i od nowości był na valvo jeżdżony
Dałeś olej o wyższej znacznie lepkości i to na serio wyższej konkretnie. 30, a 40 to duża różnica. Porównaj w charakterystykach w kartach olei. Silnik walczy z bardziej lepkim olejem, zwiększy Ci w przyszłości zużycie paliwa, tylko, że tego nie zmierzysz, nie sprawdzisz laboratoryjnie. Masz ciszej i tu się nie dziwie szczególnie jak odpuszczasz gaz silnik walczy z za wysoką lepkością oleju. Duża różnica w lepkości to powoduje.
Penrite prima sort produkty, nie popsują silnika, nie zaszkodzą.
ps.
też byłem na fazie, że jak to, że czemu, przecież całe życie na lepkości 40 we wszystkich autach jeździło !! Dwie rozmowy z konstruktorem silników lotniczych, a drugim od silników spalinowych wystarczył aby jednak zostać w uturbionym silniku Forda na 5W30.
Jak bym miał kasę to bym pewnie też zaeksperymentował z PENRITE 5W40 ,kasę dużą na olej i kasę na ewentualną naprawę diesla ;)

Aleksander1404
24-05-2018, 12:55
Silnik walczy z bardziej lepkim olejem, zwiększy Ci w przyszłości zużycie paliwa, tylko, że tego nie zmierzysz, nie sprawdzisz laboratoryjnie. Masz ciszej i tu się nie dziwie szczególnie jak odpuszczasz gaz silnik walczy z za wysoką lepkością oleju.

No właśnie nie wiem czy tak faktycznie silnik musi "walczyć" z tą lepkością bo nie stracił nic z dynamiki, auto jeździ tak samo dynamicznie jak i wcześniej, a przy wyższych prędkościach (ponad 100 km/h) to powiedziałbym, że nawet jest lepiej z dynamiką niż było... Co do spalania, to jak pisałem, nie zmieniło się w ogóle. Komp co prawda pewnie nie jest zbyt dokładny w tym co podaje, ale nawet dystans na pełnym baku był taki sam. Być może w warunkach laboratoryjnych wyszłoby wyższe spalanie o jakieś setne części litra ale kto by się tym przejmował, wiedząc, że silnik jest lepiej zabezpieczony ;)

Z resztą ja pisałem wcześniej, że producenci olejów w "prywatnej" korespondencji ze mną przyznawali, że olej 5W40 lepiej chroni silnik niż 5W30 (oficjalnie tego nie powiedzą), ale Penrite wprost podaje na swojej stronie w opisie, że ten olej (HPR) lepiej chroni silnik niż olej 5W30.

kumpel Fordzika
24-05-2018, 14:00
Możesz podlinkować konkretnie który to Penrite ?

maniek860824
25-05-2018, 06:28
Możesz podlinkować konkretnie który to Penrite ?

Chyba o ten chodzi - http://www.penrite.pl/produkty/pl/home/14-hpr-5-5w-40-full-synthetic-print-this-page-email-page-save-as-pdf.html

Warto zwrócić uwagę na zapis - "HPR 5 nie jest zalecany do stosowania w silnikach diesla z DPF".

Aleksander1404
25-05-2018, 13:38
Możesz podlinkować konkretnie który to Penrite ?

Konkretnie ten (link do oferty jednego ze sklepów): https://www.petrostar.pl/oleje/oleje-silnikowe/penrite/hpr/penrite-hpr-5-5w40-5l,p1626230176

kumpel Fordzika
25-05-2018, 14:54
Coś tam znalazłem HTHS aż 3,9 czyli wysoooko, a cena oleju dość niska.

ps.
trzeci akapit
http://www.motul.auto.pl/index.php?p=269

Aleksander1404
28-05-2018, 09:05
Coś tam znalazłem HTHS aż 3,9 czyli wysoooko, a cena oleju dość niska.

[/url]

HTHS 3,9?? Wydawało mi się, że ten olej ma wartość HTHS 3,5. Pytałem kiedyś w Penrite jak to możliwe, że ten olej (HPR5) spełnia normę ACEA A3 i jednocześnie normę ACEA A5 i dostałem taką odpowiedź, cyt.: "Olej ów charakteryzuje się HTHS = 3,5 (A3/B4 - HTHS większy lub równy 3,5, A5/B5 - HTHS większy lub równy 2,9 i mniejszy lub równy 3,5). Wszystko to jest zgodne z oficjalną definicją podaną przez ACEA".

Co do spalania na tym 5W40 to muszę jednak sprostować dane :) - obecnie średnie spalanie (pokazywane przez komp) wzrosło z 8,7 l/100 do 9,3 l/100, chociaż wynika to chyba z tego, że zacząłem jeździć na klimie (do tej pory nie używałem bo musiałem nabić klimę). Jednak w zeszłym roku nie pamiętam, aż tak sporego wzrostu "średniego" spalania przy włączonej klimie. Pomimo tego nie wrócę już do oleju 5W30, bo na "40"-stce silnik pracuje dużo lepiej... Aha i po zalaniu "40"-stką ustały te "dziwne" szmery i postukiwania w silniku.

kumpel Fordzika
28-05-2018, 09:35
Wydawało mi się, że ten olej ma wartość HTHS 3,5. Czytałem w karcie charakterystyki na rynki zagraniczne podana wysoka wartość 3,9

Bump: Pomimo tego nie wrócę już do oleju 5W30, bo na "40"-stce silnik pracuje dużo lepiej... Aha i po zalaniu "40"-stką ustały te "dziwne" szmery i postukiwania w silniku.
Jeździłeś wcześniej na oleju powiedzmy delikatnie bardzo średniawym :)
Jeździł byś na prawdziwie półsyntetycznym Motulu Specific 913 D 5W30 i nie bylo by stuków, szmerów i silnik chodzi ładnie. Przegoniony, przetestowany przeze mnie na południu Europy w ogromnych sakramenckich upałach. Silnik pracował cichutko, ładnie, a słuch i wnikliwość mam ponad przeciętną :) Olej był jeszcze dość świeży, po około 3 tys z robionych w PL od wymiany. Trudno powiedzieć jakby to było jakby miał przejechane 10-20 tys, ale ja wymieniam co 10-12 tys km w dieslu.

pretorian2
28-05-2018, 12:28
Chciałbym zmienić olej z CASTROLA 5W30 ACEA A5 na taki z normą C3 low saps, ktoś zmieniał na taki ? cała grupa PSA jeździ na low saps... Do tego szukam jakiegoś prawdziwego syntetyka ... ktoś coś

Aleksander1404
28-05-2018, 12:57
Jeździłeś wcześniej na oleju powiedzmy delikatnie bardzo średniawym :)


Valvoline to "średniawe" oleje?? Wydawało mi się, że Valvo to górna półka jeśli chodzi o oleje silnikowe, a z informacji, jakie dostałem od Valvo, SynPower to ich "najlepszy" olej...

Bump: Czytałem w karcie charakterystyki na rynki zagraniczne podana wysoka wartość 3,9



Faktycznie na karcie charakterystyki tego oleju wartość HTHS to 3,9 ...tylko czy to jest aż tak duża różnica między 3,5, a 3,9??

weuek
28-05-2018, 13:02
Informacji szuka się w kilku źródłach, porównuje i wyciąga wnioski. Ale lenistwo poznawcze nie pozwala nawet sięgnąć po kartę charakterystyki chemicznej, w której sam producent pisze, że synpower fe 5w30 to w 80-90% substancja ropopochodna.

Można to tu pisać do ukichanej śmierci - nigdy nie dotrze...

Aleksander1404
28-05-2018, 14:20
Obecnie większość olejów na rynku, określanych jako "Full Syntetyk", to tak naprawdę w 70-90% baza mineralna (wysokoprzetworzone oleje mineralne, technologia HC), więc akurat ta informacja nic nie wnosi rzeczowego w temacie...

kumpel Fordzika
28-05-2018, 14:52
Ale są jeszcze oleje gdzie baza syntetyczna to aż 50% :) np. ten w sumie niedrogi Motul Specific 913 D. W świetle dzisiejszego szacharajstwa na rynku i walenia nas konsumentów w 4 litery przez producentów to całkiem uczciwy produkt :)

Bump: Valvoline to "średniawe" oleje?? Wydawało mi się, że Valvo to górna półka jeśli chodzi o oleje silnikowe Tak było 20-30 lat wstecz. Dziś to tanie oleje za przysłowiową stówkę. Przynajmniej na polskim rynku. Z drugiej strony cena uczciwa jak za ten olej. Z tych tanich jedyny co bym kupił i też używam w jednym benzynowym tanim aucie :)

Bump: ...tylko czy to jest aż tak duża różnica między 3,5, a 3,9?? No właśnie te 0,4 punktu już przenosi olej do innej specyfikacji, Czy to duża różnica ? Temat tego współczynnika rozbija się o wartości od 2,9 do 4. Samochody PSA z ich logo jeżdżą na tych olejach z wyższą lepkością .

Bump: Ale lenistwo poznawcze nie pozwala nawet sięgnąć po kartę charakterystyki chemicznej, Czasy łatwego doboru oleju do auta odeszły bezpowrotnie. Wyżej kolega pyta jaki olej nisko popiołowy do Mondeo zamiast Gastrola o i proszę tu w linku odpowiedź, a było tak pięknie jak nie było DPF-ów :)
Nie ma sie co dziwić, że ludzie kupują jakiś olej lany z beczki w ASO. Oby mieć temat z czapy.

https://motofocus.pl/informacje/nowosci/16507/oleje-low-saps-czym-sa-i-kiedy-warto-je-stosowac

Aleksander1404
29-05-2018, 08:25
Ale są jeszcze oleje gdzie baza syntetyczna to aż 50% :) np. ten w sumie niedrogi Motul Specific 913 D. W świetle dzisiejszego szacharajstwa na rynku i walenia nas konsumentów w 4 litery przez producentów to całkiem uczciwy produkt :)
[/url]

Dlatego napisałem, że "większość" olejów określanych jako "full syntetyk" to tak naprawdę baza olejowa z grupy III czyli wysokoprzetworzone oleje mineralne...

Zastanawia mnie czemu ten Motul tak jest wszędzie wychwalany - przejrzałem jego parametry (Motul Specific 913 D 5W30) i one wcale nie zachwycają w porównaniu np. z Valvoline SynPower FE 5W30, np. lepkość (dopuszczalna w tym przedziale) w 100 st.C niższa (9,8 do 9,9), jeszcze niższa wartość TBN (8,5 do 10), dużo niższa wartość temperatury płynięcia (-36 do -48 ). Także jeżeli wierzyć tym danym to Motul nie jest wcale taki wyjątkowy.

kumpel Fordzika
30-05-2018, 10:14
Oleje syntetyczne na bazie syntetycznej chociażby jak ten Motul mają przewagę nad innymi syntetycznymi inaczej ;) , że są trwalsze, odporniejsze na zużycie i tym samym trzymają dłużej swoje parametry. Takie był założenia i potrzeby jak opracowywano lata temu oleje syntetyczne.
Z pełnych syntetyków jest Ravenol FDS czy FSD 5W30, w karcie charakterystyki przeznaczonej dla konsumenta parametry rewelacyjne, ale z czego, jaki skład nie doszedłem. Olej nie jest drogi 165-175 zł za 5 L wiec nie sadze aby to był taki prawdziwy syntetyczny syntetyk ja za czasów gdy nie była rozpowszechniona technologia HC.
TBN w Valvoline wyższa ? To potwierdza moje doświadczenia z tymi olejami. Myją silniki niesamowicie od środka. Jak żadne inne. Czasem to dobrze, a bywa, że trochę ryzykowne.

Matych
30-05-2018, 13:47
Oleje syntetyczne na bazie syntetycznej chociażby jak ten Motul mają przewagę nad innymi syntetycznymi inaczej , że są trwalsze, odporniejsze na zużycie i tym samym trzymają dłużej swoje parametry. Takie był założenia i potrzeby jak opracowywano lata temu oleje syntetyczne.

Amen.Pękam ze śmiechu jak ktoś pisze że jego "złote ucho"wychwytuje aksamitniejszą pracę silnika.Olej syntetyczny utrzymuje dłużej właściwości smarne na poziomie zadanym dla nowego(świeżego) oleju poprzez wolniejsze się starzenie.

kumpel Fordzika
30-05-2018, 15:50
Olej syntetyczny utrzymuje dłużej właściwości smarne na poziomie zadanym dla nowego(świeżego) oleju poprzez wolniejsze się starzenie. To po co powtarzać jak wyżej napisałem wyżej :) Olej ma nie tylko mieć właściwości smarne, ma chłodzić, a w niektórych przypadkach zastosowań zapewniać kontrolowane tarcie np. w sprzęgłach mokrych zblokowanych z silnikami.
Coś odkrywczego poproszę ;) np. , że ma utrzymywać zanieczyszczenia w zawiesinie, aby się nie odkładały ect, ect
a jak nie to rzeczywiście AMEN :D

Bump: "złote ucho"wychwytuje aksamitniejszą pracę silnika.
Nawet zwykłe ucho wychwyci różnicę w pracy silnika na nowym oleju , a na starym który stracił swoje parametry lepkościowe po 20 tys km chociaż o aksamitniejszej nie słyszałem. Osobiście na swoje potrzeby pękam ze śmiechu jak ktoś tego nie słyszy :)
Prawo jazdy bym zabrał za brak komunikacji z własnym samochodem :)

weuek
31-05-2018, 13:58
Prawo jazdy bym zabrał za brak komunikacji z własnym samochodem :)
Ale byłyby pustki na drogach!

Szuiram76
31-05-2018, 14:36
Ktoś pisał o Gulfie; jutro zamierzam zalać swojego FF mk2 olejem Gulf Formula FS 5w30. Chętnie to przetestuje po obecnie zalanym Motulem 913D.
Natomiast w FF mk3 po urlopie będziemy wlewać Ravenol SFE 5w20, zamiast fabrycznego Castrola.

kumpel Fordzika
01-06-2018, 13:04
Ktoś pisał o Gulfie; jutro zamierzam zalać swojego FF mk2 olejem Gulf Formula FS 5w30.
Olej mocno tani, bo 78 zł za bańkę. Są jakieś tańsze :) Dzisiejsze silniki są odporne na oleje ;)
https://www.petrostar.pl/oleje/oleje-silnikowe/gulf/formula_fs/gulf-formula-fs-a5-b5-913c-ford-5w30-4l,p532669319

Bump: Natomiast w FF mk3 po urlopie będziemy wlewać Ravenol SFE 5w20, zamiast fabrycznego Castrola. RAVENOL hmmmm dziwny producent, dziwna marka. Na regale w dużym sklepie stoją bańki Ravenola w pięknych złotym kolorze pośród szarzyzny i niebieskich albo czarnych innych opakowań. Marketing mają dobry, człowiek kupuje to już czuje, że złoto kupuje, a co w butelkach nie wiadomo, bo raz, że cena zbliżona do innych markowych olei, wiec cudu nie ma co oczekiwać. Dwa nigdzie nie znalazłem konkretnej karty charakterystyki w której było by określone z czego to zrobili ten cudowny mix.

Szuiram76
01-06-2018, 23:21
Zalałem Gulfem FF mk2, na razie bez różnicy między Motul a Gulf... to po co przepłacać przy zmianie co 10 tys km?
Co do marketingu Ravenola - widziałeś takowy poza dobrze i przyjaźnie dla szarego człowieka opracowaną stroną www?
Opisz proszę ten słynny marketing okraszając przykładami przebijającymi Shell, Castrol i innych potentatów...
W którym sklepie widziałeś na półce Ravenol? w większości jak pytam to wielkie zdziwienie - dziwią się sprzedawcy którzy oferują głównie oleje silnikowe...

weuek
01-06-2018, 23:26
Dwa nigdzie nie znalazłem konkretnej karty charakterystyki w której było by określone z czego to zrobili ten cudowny mix.
Bo to już odchodzi w niepamięć. Chyba najwcześniej millers przestał informować z czego robi swe mikstury. Ich MSDSy są całkowicie bezużyteczne dla poszukiwacza przyzwoitego oleju.

kumpel Fordzika
02-06-2018, 09:39
W którym sklepie widziałeś na półce Ravenol? w większości jak pytam to wielkie zdziwienie - dziwią się sprzedawcy którzy oferują głównie oleje silnikowe... W dużym stacjonarnym sklepie w którym się od lat zaopatruje w oleje stoi cały regał złotych opakowań Ravenoli rożnych. Sklep prowadzi sprzedaż przez neta. Od jakiś przekładniowych do silnikowych cały regał złota w butelkach :)
Castrol do marketingu używał piękne dziewczyny, a Ravenol piękne złote opakowania :D
Tu masz linkę z certyfikowanymi produktami. Ceny mają dobre, a asortyment ogromny, choć Ravenol od niedawna. Sklep pewny w aspekcie oryginalności produktów mimo, że ceny nie wysokie.
https://galonoleje.pl/content/Certyfikaty

Bump: Ich MSDSy są całkowicie bezużyteczne dla poszukiwacza przyzwoitego oleju. Z tegoż powodu nie kupuje Milersa, Ravenola i Penrite chociaż na ten produkt od Penrite mam chęć.
http://penrite.sklep.pl/pl/oleje-4t/58-penrite-mc-4st-100-pao-ester-10w40.html
W sekcji 3 niestety jak zwykle jakoś mało zachęcające.
https://www.penriteoil.com.au/assets/msds/MC4-ST%20Full%20Synthetic%20Four%20Stroke%20Motorcycle %20Oil%2010W-40%20Rev%200.3%200816.pdf

jrc
03-06-2018, 20:14
Olej mocno tani, bo 78 zł za bańkę. Są jakieś tańsze :)
Oczywiście ze są tańsze - Elf, Total, czy Specol za 52zł/4l ;)

kumpel Fordzika
04-06-2018, 07:38
Czyli w cenie 5 l dobrego oleju jadalnego :) Co jest w tych olejach silnikowych za tajna technologia, że kosztują tyle co te rosnące na polu :) Chyba technologia produkcji i druku kolorowych etykiet ;)

weuek
04-06-2018, 09:51
Nie wiem z czego jest, ale na takim tanim specolu mój silnik teraz pracuje. Zauważonych różnić między obecnym a poprzednim (motul 913d) brak.

lotek
04-06-2018, 10:01
Zauważonych różnić między obecnym a poprzednim (motul 913d) brak.


Pytanie, jak będzie w dystansie ?

weuek
04-06-2018, 10:04
Dystansu też brak (przylgnia felgi dotyka bezpośrednio tarczy).

;-)

Sześć pierwszych lat życia jeździł na castrolu, więc gorzej być nie może.

kumpel Fordzika
04-06-2018, 10:58
Sześć pierwszych lat życia jeździł na castrolu, więc gorzej być nie może. ale na zagranicznym castrolu

weuek
04-06-2018, 11:01
Na zagranicznym tylko dwa.

Olejami można się podniecać gdy przedmiotem uwagi jest silnik nowy. Chociaż żyć nadzieją, że się staremu młodość przywróci olejem, owszem, można.

lotek
04-06-2018, 11:39
Nie nalałbym do mojego 2.0 duratec kiepskiego oleju, poniważ jak wiadomo, ten silnik jest dość czuły i lbi pobrać oliwę ( chociaż odpukać, mój nie bierze, tzn wziął ale na 3000 km dolałem 100 ml :)). Masz rację wuek, że nie wiadomo co było lane wcześniej, ale lepiej zacząć dbać o silnik późno aniżeli wcale.

weuek
04-06-2018, 11:56
Dbam - leję olej lepszy niż "oryginalny".

kumpel Fordzika
04-06-2018, 13:57
Na zagranicznym tylko dwa. ale te dwa pierwsze, ważniejsze w życiu silnika :)
Poważniej mówiąc masz rację nie odmłodzi się silnika lepszym olejem :(

Ronmax
04-06-2018, 17:07
Hej

Formuła F z tego co słychać wytrzymuje do max 7 tyś przebiegu ( i to przy skokojnej jeździe ).
Po tym czasie silnik się robi głośniejszy. Początkowo na zimnym a później na ciepłym też. Mam teraz zrobione na nim 10K i chyba jest ostatni dzwonek aby go wylać.

Więc chyba też się zapiszę na Penrite hpr 5w40.

Motula już bym nie wlał. Były dobre do 2011 roku. Albo się coś zmieniło później w ich produkcji albo trafiłem na podróbki. Stosowałem jeszcze wtedy X-MAX 5w30. Był rewelacyjny. Później go wycofali i na tym się skończyły dobre Motule z moich obserwacji.

W innym aucie mam zalane Shell Helix Ultra Racing 10W-60.
Auto chodzi niepawdopodobnie płynnie. Stary silnik TD VW i nie słychać żadnych stuków, tylko kompresję. Rewalacja. Szkoda, że nie można go wlać do fordzika. Mam w tym silniku VW podpiętych kilka wskaźników, to widzę jakie są róznice po zalaniu różnych oliw.

Mam pytanie do Aleksander1404 - gdzie kupowałeś ten olej ?
Pertostar czy gdzie indziej ?

Pozdrawiam

kumpel Fordzika
04-06-2018, 20:56
Motula już bym nie wlał. Były dobre do 2011 roku Motule w tej chwili to najuczciwsze jeszcze niedrogie zagraniczne oleje. Używam od lat w kilku pojazdach.

Bump: Szkoda, że nie można go wlać do fordzika. Możesz wlać, będziesz tak samo ciężko jeździł na za wysokiej lepkości jak w VW i raczej od razu nic nie zepsujesz, a potem i tak auto sprzedaż ;)

lotek
04-06-2018, 22:18
Kumpel Fordzika, to już wiem dlaczego tak narzekasz na te swoje wozidło :). Motul już dawno przestał być dobrym olejem.

kumpel Fordzika
04-06-2018, 22:34
Ja go stosuje w motocyklach i w autach. Nie ma lepszego niedrogiego oleju moim zdaniem. Myślę , że jeszcze za mało pieniędzy, za mało olei kupiłeś, wlałeś i wylałeś i km przejechałeś, a za dużo bzdurek pisanych i powielanych o olejach;) Jedyny problem z Motulami to, że były i nadal są jego dobre podróbki, lepsze podróbki niż innych marek :). Trzeba kupować w pewnych miejscach po prostu u certyfikowanego sprzedawcy i za to też doceniam Motula, że jako pierwszy wziął się za to.
ps
Nie narzekam na swoje auto tylko na jego producenta :)

wincek
04-06-2018, 22:45
Ja testuje w focusie tddi olej pilarol ,na razie przejechałem 4tyś km.

lotek
05-06-2018, 00:06
Dobre i niedrogie to słowa które się wykluczają. Dobry bo tani?. Kiedyś motul był dobrym olejem stosowanym głównie w sporcie motorowym ale jak zaczęli go rozlewać w innym miejscu przestał taki być. Poczytaj troszkę więcej. A olej kupuje od lat tylko i wyłącznie w Petrostar

Zdzich K.
05-06-2018, 00:40
Przeczytałem cały wątek trafiając tu przez przypadek: od 5 lat jeżdżę na 5w40 i chyba jest nieźle, bo dziś zabrałem zaprzyjaźnionego taksiarza, by zawieść go parę kilometrów po jego bryczkę (Merc benzyna) i on za wstępie zapytał, "po cholerę wyłączyłeś, przecież mamy jechać" ... a silnik pracował ... i jakoś dziwnie przez całą drogę popatrywał na skrzyżowaniach na obrotomierz ... może był głuchy :razz:
I nie mam zamiaru zmienić na zalecaną "trzydziestkę".
:wink:

weuek
05-06-2018, 05:07
od 5 lat jeżdżę na 4w40

Skąd żeś takie cudo wziął? ;-)

Ronmax
05-06-2018, 09:09
Nie jestem specjalistą.
Dlatego zamontowałem czujniki ciśnienia, temp, doładownia aby mieć jakąś tam kontrolę nad silnikiem skoro ma około 25 % więcej mocy.
I widzę jak się zmieniają paremetry po zalaniu różnych oliw.

Motule były dobre. Ja kupowałem u dobrego sprzedawcy ( firma tuningowa, oleje dla siebie kupowali ). Zalałem Motula 5W40 i dla testów shella 5W40. Shlell miał większe ciśnienie i szybciej dochodził do temp właściwej. Nowa seria Motuli to moim zdaniem słabe oleje. Tak jak pisałem wcześniej - uważam, że Motul skończył się wraz z wycofaniem X-maxa.

Kumpel Fordzika >> seria 10W60 zapewnia dobry filtr. Po zalaniu silnika 1.9 TD ( nie mylić z TDI ) ciśnienie od razu jest lepsze. Ale co najważniejsze : ciśnienie nie spada na rozgrzanym oleju. Czym niższy parametr W30 W20 itp tym niższe ciśnienie na gorącym silniku i wtedy już niewiele brakuje do tego aby zerwać film. Do tego dododzi starzenie oleju czyli obniżanie się tego parametru w trakcie eksploatacji. Kupując 5W30 po jakimś czasie mamy olej o paramatrach W20 !!!

Po Polsce to możemy sobie jeźdić na olejach wodnistych ale jak musisz wspinać się w Aplach lub przez Sierra Nevada w Andaluzji przy temp +43 st to może się to źle skończyć dla silnika zalanego W30 czy W20. Chyba że masz dodatkową chłodnicę oleju.

Jeśli tylko jest taka możliwość to moim zdaniem powinnio się zalewać olejem z wyższym drugim parametrem W.

Stąd pytanie czy Ford sobie "wymyślił" że trzeba lać 5W30 czy to tylko pic marketingowy podyktowany serwisem ???
Coś mi się nie chce wierzyć w te wąskie kanały. Szczególnie dla silnika 1.8 TDCI, który ja posiadam. Przecież to stara konstrukcja. Ale mogę się mylić.

Pozdrawiam

kumpel Fordzika
05-06-2018, 09:22
Kiedyś motul był dobrym olejem stosowanym głównie w sporcie motorowym ale jak zaczęli go rozlewać w innym miejscu przestał taki być. Poczytaj troszkę więcej. Nie wiem co kupujesz, co czytasz, ale wszystkie bańki jakie mam, jakie miałem od lat to MAEDE IN FRANCE. Niektóre ze specyfikacjami ECO są robione w ITALY.
Nie bądź uparty ;), nie szukaj dziury w cały, bo to dobre oleje. Owszem są lepsze, bo czemu by nie, ale jak dla mnie te lepsze zaczynają się od prawie 300 zł za bańkę i to ma sens. Jak ktoś lubi poszaleć i go stać to kto bogatemu zabroni nawet do Forda :) ;)

Bump: seria 10W60 zapewnia dobry filtr Raczej dobry film chciałeś napisać. Tak owszem olej wyższej lepkości zapewnia lepszy film olejowy, ale jeśli silnik został w jakiś uczciwy sposób zaprojektowany pod smarowanie 5W30 i nie jest to jakiś wybryk marketingowo-ekologiczno- kombinatorski FOrda jak tu tytuł wątku to na takim oleju 5W30 najsprawniej silnik pracuje, najefektywniej i bezpiecznie w normalnym użytkowaniu ma optymalne warunki smarowania chociaż olej w silniku nie tylko do smarowania służy :)
Ty używasz 10W60 ekstremalnie "gęstego" jak glut oleju. Znam te specyfikacje z wyczynowych olei do motocykli. Używałem tam gdzie było trzeba. Do auta w życiu bym tego nie zalał, bo to drugi biegun lepkościowy w porównaniu do 5W30. A w ogóle to porównaj wskaźniki lepkości 30 vs 60 jak wysoka jest różnica. Wartości liczbowe chociaż :) Jakieś kombinacyjki z lepkością 5W40 zamiast 5W30 to jeszcze rozumiem, bo 5W40 to genialna lepkość jak na nasze warunki klimatyczne-temperaturowe. Od czasów gdy prawdziwe syntetyki na polskim rynku kupowałem w sklepach PEWEX, bo nigdzie więcej nie było dobrych olei jeździłem na 5W40, a przy Fordzie ZONK i konsternacje i sam przeszedłem etap kombinatorstwa swojego, że może jednak 5W40. Olej to najważniejsza część mechaniczna w silniku, tak, tak, mechaniczna :) i trzeba się z tym pogodzić :) Dobierajmy tak jak zalecili konstruktorzy. Chyba, że nas Ford oszukuje :)
W silnikach PSA już taki pewny bym nie był skoro pod brandem Peugota i Cytryny te same silniki 5W40 mogą być eksploatowane. Chyba, że występują w Fordach jakieś różnice w turbo lub inne niuanse, że mus 5W30 ,a tam 5W40 można.

lotek
05-06-2018, 10:50
Nie wiem co kupujesz, co czytasz, ale wszystkie bańki jakie mam, jakie miałem od lat to MAEDE IN FRANCE. Niektóre ze specyfikacjami ECO są robione w ITALY.
Nie bądź uparty ;), nie szukaj dziury w cały, bo to dobre oleje. Owszem są lepsze, bo czemu by nie, ale jak dla mnie te lepsze zaczynają się od prawie 300 zł za bańkę i to ma sens. Jak ktoś lubi poszaleć i go stać to kto bogatemu zabroni nawet do Forda :) ;)

Robienie oleju a jego rozlewanie to dwie różne rzeczy. Dla Ciebie Motul to dobry olej dla mnie średni ( nie mówię, że zły) i tu stawiam kropkę. Kiedyś używałem, teraz leję Milersa co 10 000 - 12 000 w każdym aucie.

kumpel Fordzika
05-06-2018, 10:55
teraz leję Milersa co 10 000 - 12 000 w każdym aucie. O widzisz, a ja Milersa nie używam choć też na M :) bo po prostu nie mogę się doszukać z czego jest zrobiony, w jakich proporcjach komponenty krótko mówiąc ile w syntetyku syntetyku jest :) W kartach charakterystyki Motula stoi napisane 50% komponenty syntetyczne. W przypadku Milersa zostaje wiara, że to full syntetyk, a ja wierzyć nie chcę, wole mieć to napisane oficjalnie. To jest właśnie ta różnica w produktach i powód, że Motula określam dobrym uczciwym produktem.

Antej
08-06-2018, 17:17
Fordowski 5W40
wiec jednak ford dopuszcza go w swoich silnikach
http://www.ford-esklep.pl/pl_PL/p/Olej-silnikowy-syntetyk-FORD-FORMULA-SSD-5W-40-5l/28

Inna sprawa ze teraz szukam info czy popełniłem znaczacy blad kupując zamiast Formula F 5w30, valvo 5w40 synpower dla silnika benzynowego 1.4 w Fusion .
Pomyliłem się w sklepie, a na razie nie mam możliwości wymiany na 5w30.

No to sprawdziłem w instrukcji z 2004 i 2009, obie dopuszczaja 5W40. To sie już nie stresuję.

Optimus1
11-06-2018, 13:05
Witam,
jestem nowy na forum więc z góry przepraszam jak nie ten dział ale na szybko przejrzałem forum i znalazłem temat olejowy "dla leniwych" gdzie podane są normy fordowskie i które oleje je spełniają. Ja mam Mondeo z 2016r 2.0 TDCi auto było sprowadzone zza granicy i na karteczce wymiany oleju widnieje marka Yacco - nie znalazłem jej w wyżej wymienionym temacie dlatego chciałbym zapytać czy ktoś używał tego oleju? Ja trochę poszperałem i u nas też te oleje są, posiadają nawet aprobatę producenta.

kumpel Fordzika
12-06-2018, 08:38
Czy są na tyle, że w każdym sklepie dostaniesz, gdzieś w drodze w podroży, albo jak będziesz musiał szybko olej zmienić przed wyjazdem dalekim ? Nie ma sensu wchodzić w egzotyczne produkty na naszym rynku. Zalej Motul, LM, czy nawet Mobil lub tanie Valvoline jakiś i wymieniaj wcześniej niż instrukcja wskazuje. W tej lub zbliżonej cenie sporo innych dobrych olei.
https://www.petrostar.pl/oleje/oleje-silnikowe/yacco/yacco-lube-f-5w30-a5-b5-5l,p1023123655?gclid=EAIaIQobChMI98SHlNDN2wIVlh0YC h3JegnCEAYYASABEgL9jfD_BwE

Bump: No to sprawdziłem w instrukcji z 2004 i 2009, obie dopuszczają 5W40. To sie już nie stresuję. Pewnie stoi tam zapis, że w razie niedostępności oleju 5W30 można zalać innej lepkości stosownie do strefy klimatycznej, i napisane patrz tabelka :) tam grafika i temperatury na wykresie :)
Muszą takie rzeczy pisać, bo by samochodów nie mogli sprzedawać.

Antej
12-06-2018, 08:44
Bump: Pewnie stoi tam zapis, że w razie niedostępności oleju 5W30 można zalać innej lepkości stosownie do strefy klimatycznej, i napisane patrz tabelka :) tam grafika i temperatury na wykresie :)

Sprawdź, zamiast teoretyzować i odnieś to do pierwszego postu w tym temacie, bo w końcu o tym jest cała dyskusja.
Ułatwię, żadnych tabeli tam nie ma.

Co nie zmienia faktu że wciąż mam lekką niepewność, co będzie w wraunkach -20st

kumpel Fordzika
12-06-2018, 08:50
Nie mam instrukcji do Twojego auta, ale w instrukcjach 5 pojazdów którymi się zajmuje dokładnie tak to ujęte jest. Śmiało jeździj na czym chcesz. Na pewno nic się nie zepsuje.

Bump: Co nie zmienia faktu że wciąż mam lekką niepewność, co będzie w wraunkach -20st Olej ma wyższą lepkość, więc przy tak niskich temperaturach będzie też prezentował gorszą pompowalność i z doświadczenia wiem, że nie ważne, że jest to też 5W, ale olej w niskich temp będzie "gęściejszy" i minimalnie później docierał do odległych punktów smarowania w silniku. Niemniej dobrej klasy olej zawsze tam zostawia film na współpracujących elementach. Temperatury miewam -30 st C i różne oleje w silnikach były :)

Antej
12-06-2018, 09:05
Żebyś nie mówił że masz szlaban na google:
https://secure.ford.pl/Serwis/Instrukcje_obslugi?ref=%2F

mimo wszystko dzięki za info

kumpel Fordzika
12-06-2018, 12:56
Myślę, że cały ten rwetes ;) rozbija się o niski HTHS preferowany w olejach do Fordów. Nie znam różnic konstrukcyjnych i co jest zmieniane jak ten sam silnik trafia pod maskę auta z logo PSA czy pod maskę Forda. Osobiści jakby mi się udało wyszukać porządny olej z HTHS poniżej 3,4 to śmiało bym jeździł na lepkości 5W40 przynajmniej w swoim silniku leciwym który konstrukcyjnie pamięta czasy olejów spod marki "oby był olej" W nowoczesnych silnika wiadomo DPF-y, popioły ect.

Bump: Żebyś nie mówił że masz szlaban na google:
https://secure.ford.pl/Serwis/Instru...bslugi?ref=%2F Aż wziąłem papierową, książkową instrukcję do swojej Fordziawki. Ja to interpretuje, że mam stosować olej 5W30 ( preferowany) spełniający specyfikacje Forda W ...913 C, a jak nie jest dostępny to mogę zastosować 5W40 a potem wypisana litania, że wiązać to się może ze zwiększona emisją spalin, zwiększonym zużyciem paliwa, trudniejszym rozruchem. Jakby nie patrzeć to 5W40 według producenta olejem optymalnym nie jest. Moja instrukcja z 2010 roku.

slawomirro
12-06-2018, 16:47
Bump: Aż wziąłem papierową, książkową instrukcję do swojej Fordziawki. Ja to interpretuje, że mam stosować olej 5W30 ( preferowany) spełniający specyfikacje Forda W ...913 C, a jak nie jest dostępny to mogę zastosować 5W40 a potem wypisana litania, że wiązać to się może ze zwiększona emisją spalin, zwiększonym zużyciem paliwa, trudniejszym rozruchem. Jakby nie patrzeć to 5W40 według producenta olejem optymalnym nie jest. Moja instrukcja z 2010 roku.

A moja z 2007 roku też zaleca 5W30, tyle że 913B.
Od jesieni jeżdżę na Motulu 913D i moje zadowolenie mi nie minęło.
Silnik z Formułą F leciutko się pocił, gdy wlałem XR Synth już prawie przeciekał, ale po 2 miesiącach zmieniłem na Motula i się uszczelnił.
Nic się nie leje, nie poci. Silnik miał się wyciszyć i faktycznie lekko przycichł. Nawet jak mi ostatnio kuna zjadła wygłuszenie maski i zrobiło się głośniej,
to i tak ciszej niż przed wygłuszeniem na Formule F.

kumpel Fordzika
12-06-2018, 19:32
Chyba czasami za bardzo fetyszyzujemy i wierzymy w moc oleju ;)
Motul raczej trwalszy w czasie eksploatacji od tych klonów kastrolowych, ale i tak warto go wymienić po 10-12, a max co 15 tys km jeśli w trasach.

Optimus1
13-06-2018, 08:00
Czy są na tyle, że w każdym sklepie dostaniesz, gdzieś w drodze w podroży, albo jak będziesz musiał szybko olej zmienić przed wyjazdem dalekim ? Nie ma sensu wchodzić w egzotyczne produkty na naszym rynku. Zalej Motul, LM, czy nawet Mobil lub tanie Valvoline jakiś i wymieniaj wcześniej niż instrukcja wskazuje. W tej lub zbliżonej cenie sporo innych dobrych olei.
https://www.petrostar.pl/oleje/oleje-silnikowe/yacco/yacco-lube-f-5w30-a5-b5-5l,p1023123655?gclid=EAIaIQobChMI98SHlNDN2wIVlh0YC h3JegnCEAYYASABEgL9jfD_BwE


Wiesz, to akurat żaden problem bo oleju nie kupuje się tak samo często jak chleba, długie podróże też się planuje z wyprzedzeniem...zresztą z tego co się już sam zorientowałem to z dostępnością nie ma problemu bo można mieć u siebie w domu na drugi dzień ten olej (wysyłany z polskiego magazynu). Jeśli chodzi o cenę to jeżeli w skali roku wydam 20, 50 czy nawet 100zł więcej na olej to to jest nic a wole mieć spokój ducha :) Wiesz olej to jest m.in. coś dzięki czemu silnik pracuje tak jak powinien więc tutaj nie szukałbym czegoś tańszego tylko lepszego a parametrami ten olej naprawdę bardzo dobrze wygląda. Fakt nie kupi się go na stacji benzynowej "na dolewkę" ale jak się zaleje od początku coś porządnego to i dolewać nie trzeba będzie :)

radekrogo
13-06-2018, 21:07
Witam,
ryjecie sobie łby a sprawa jest prosta. Kazdy producent podpisuje długo terminowe kontrakty żeby zbić cenny i ograniczyć logistykę do minimum. Volvo z jednym , Psa z drugim a Ford z trzecim. Myślicie ze koncerny olejowe wydaja miliardy żeby wyprodukować olej pod konkretny silnik, czy dzięki lukratywnym zamówieniom nadają odpowiednie normy ???

gregor75
13-06-2018, 22:07
taką mam zagwozdkę teraz :
w silniku DW10C czego się trzymać ?
normy ford 913C (brak olei nisko popiołowych ) - jak to się ma do dpf ?
czy normy któregoś z PSA - nijak się ma do norm forda ?

kumpel Fordzika
14-06-2018, 15:45
zresztą z tego co się już sam zorientowałem to z dostępnością nie ma problemu bo można mieć u siebie w domu na drugi dzień ten olej (wysyłany z polskiego magazynu). Z dostępnością do wiarygodnych danych o składzie oleju jest problem, albo ja nie umiem odszukać. Nie wiem jak olej zrobiony to nie kupuje. Jeśli producent ukrywa skład, proporcje to dla mnie znaczy, że nie ma się czym pochwalić.

makinen
14-06-2018, 19:34
Znacie jakieś wiarygodne laboratorium testujące oleje producentów? Ja nie znam. Jeśli takich testów nie ma to skład jest z oswiadczenia producenta. Czyli podaje co uważa i tylko od jego standardów etycznych zależy.

Hansolo
14-06-2018, 19:49
Mój Mondolot potrzebuje 0w30 / 6,1 litra / i takiego wała jak zaleje Castrola z logo Forda. Pójdzie Motul Eco-clean 0W30 i basta. Na Motulach jeżdżę od przeszło 10 lat / Golf mkIV 1,9 TDI, Mondolot MkIV / i nigdy się nie zawiodłem, ale wymieniam zawsze po max 15 tyś.

kumpel Fordzika
14-06-2018, 20:11
Czyli podaje co uważa i tylko od jego standardów etycznych zależy. Tak podaje, a jak nie podaje to o czym świadczy, że z karty charakterystyki nic sensownego nie wynika.

Bump: Na Motulach jeżdżę od przeszło 10 lat / Golf mkIV 1,9 TDI, Mondolot MkIV / i nigdy się nie zawiodłem, ale wymieniam zawsze po max 15 tyś. Motule to przyzwoite oleje, a nawet dobre. Niestety marce zepsuły opinie podróby, a potem ble ble w internetach, że to słabe oleje. Używam od lat w rożnych pojazdach.

slawomirro
14-06-2018, 20:42
Znacie jakieś wiarygodne laboratorium testujące oleje producentów? Ja nie znam..


Sądzę że za dość wiarygodny można uznać rosyjski test porównawczy olejów.

Matych
19-06-2018, 10:01
Tak podaje, a jak nie podaje to o czym świadczy, że z karty charakterystyki nic sensownego nie wynika.

Bump: Motule to przyzwoite oleje, a nawet dobre. Niestety marce zepsuły opinie podróby, a potem ble ble w internetach, że to słabe oleje. Używam od lat w rożnych pojazdach.

Siła umysłu jest wielka a o gustach się nie dyskutuje,ale wytłumacz jak podróby psują markę bo nawet jak ktoś tam naleje najgorsze mineralne ścierwo.to 99% ludzi nigdy się nie pozna,silniki się rozpadały?

kumpel Fordzika
22-06-2018, 16:25
Nie bardzo wiem co tu Koledze odpisać, ale chyba tak normalnie trzeba :) Motul sprzedawał się dobrze, bo poszła fama, że to równie koszerny olej jak Milers :) więc lano w podrabiane butelki jakiś chiński olej po0,33 $ za litr. Skutkiem czego ludzie narzekali, a ja sam doświadczyłem spotkania z takim niby motulem. Po 100 km zrobił się czarny jak smoła i to dosłownie czarny. Nie miałem odwagi sprawdzać co będzie po 1000 km z tym olejem. Po takich przygodach ludzie zaczęli pisywać w internetach, że Motule to słabe oleje, więc to chyba szkodzi marce i wali po słupkach sprzedaży. Tak mi się wydaje. Motule to bardzo dobra gama niedrogich jeszcze olei, o ile kupowane są u certyfikowanego sprzedawcy na Polskę i taką opcje polecam i sam kupuje około 15 litrów rocznie.

Aleksander1404
29-06-2018, 14:21
Mam pytanie do Aleksander1404 - gdzie kupowałeś ten olej ?
Pertostar czy gdzie indziej ?
Pozdrawiam

W oficjalnym sklepie Penrite - aby nie trafić na jakieś podróbki - strona sklepu: penrite.sklep.pl

Optimus1
04-09-2018, 15:01
Ja i tak kupiłem Yacco - ten lube f 0w30, chociażby właśnie ze względu na podróbki. Jakościowo wygląda bardzo dobrze, cenowo tez - jestem zadowolony. Penrite słabo dostępny, nie wiadomo czy przy następnej wymianie będzie można go wgl kupić, z motulem chybił trafił zresztą parametrami dużo gorszy… Nie powiem, żebym się nie zastanawiał co kupić ale po pewnym rozeznaniu rozwiałem swoje wątpliwości. Nie chcę tutaj umniejszać którejś z firm - po prostu, czysta kalkulacja, wybrałem to co najkorzystniejsze dla mnie i mojego auta.

Aleksander1404
13-09-2018, 13:24
Pisałem tu kiedyś, że po zastosowaniu oleju 5W40 wzrosło zużycie paliwa - ale zaznaczyłem, że może to wynikać z faktu, że zacząłem wtedy używać klimy - ostatnio zresetowałem wskazania kompa i przejechałem ok 800 km bez używania klimy i okazało się, że spalanie pokazuje znów takie samo jak na oleju 5W30. Wychodzi zatem na to, że różnice w spalaniu przy oleju 5W30 i 5W40 są naprawdę minimalne :)