Zobacz pełną wersję : [Mondeo 2007-2014] Jaka jest prawidłowa temperatura parownika klimatyzacji, cisnienie w układzie.


din
26-03-2017, 17:24
Witam

Moja klimatyzacja w MDO IV z 2008 roku od zawsze nie domaga. Serwis robiony co rok, gazu ucieka niewiele a mimo to wydajność klimy jest straszna.

W końcu mam kabel i sobie sprawdzam wartości działania klimy i u mnie wygląda to następująco:

1. Temperatura parownika to 10-11 stopni (na zewnątrz 14 stopni) - dmuchawa na Lo
2. wartość ACP wynosi u mnie 1090-1240kPa czyli 10,9-12,4Bara.

Byłem u paru kliatmajstrów i każdy sprawdza czy nabita patrzy ze z kratek leci koło 12 stopni i mówi ze przecież działa :(


Według mnie jest to jakaś masakra a nie działająca prawidłowo klima. Parownik według mnie powinien mieć te 2 stopnie tym bardziej przy temp. na zewnątrz 14 stopni.


Macie jakieś pomysły od czego zacząć, jak to sprawdzić. Niby klima to prosta konstrukcja a jednak nie chce wymieniać po kolei wszystkich elementów.

Psilocke
26-03-2017, 17:42
Proponował bym zacząć od wyczyszczenia chłodnicy klimy.

din
26-03-2017, 18:06
Chłodnica wymieniana jakieś 4 lata temu (nieszczelność była) to jednak nic nie pomogło. Oczywiście jest czysta (sprawdzałem) poza tym sprawdzone działanie wszystkich klap mieszania powietrza i czujników temp. a także działanie wiatraka na chłodnicy

Psilocke
26-03-2017, 18:52
Jakie powinny być wartości to ci nie powiem bo nie wiem.
Ja klime sprawdzam organoleptycznie. Jak jest gorąco to ma wychlodzic wnętrze. Nigdy się nie zastanawiałem nad wartościami.
Pamiętaj jednak że parownik i powietrze nigdy nie będzie miało np 0 stopni. Układ by wtedy szlag trafił.

Istnieje ryzyko że coś jest nie teges z chłodnica w kanale środkowym ale nie znam metody sprawdzenia bez rozbierania połowy samochodu.

din
27-03-2017, 08:36
Mam prośbę do użytkowników posiadających forscan. Odpalcie u siebie Klimę i spiszcie wartości jakie macie.

Bardzo mi to ułatwi diagnozowanie działania u siebie.

jendrekmak
27-03-2017, 10:49
niczego nie ułatwi bo ciśnienie jest zmienne i zależy właśnie od temperatury na zewnątrz oraz ilości gazu oraz stanu układu. poszukaj po prostu porządnego fachowca od klimy i tyle. jeden odczyt w forscanie niczego nie daje przy diagnozie bo pomijana jest kwestia stanu sprężarki a to podstawa diagnozy tego układu

12 stopni na wylocie kratek to tragedia więc szukaj dalej dobrego fachowca, który wie ile powinno być na wylocie kratek.

przy 20 stopniach na zewnątrz sprawna klima na wylocie (środkowe kratki na desce, temp. MIN., nawiew średni) powinna wynosić średnio 4-7 stopni, a wszystko co jest powyżej 8-9 stopni nadaje się do naprawy

Przemol1974
27-03-2017, 16:38
1. Temperatura parownika to 10-11 stopni

Ja sprawdzałem kiedyś u siebie i miałem 4 stopnie.

din
28-03-2017, 13:02
A w jakich mniej więcej temperaturach otoczenia miałeś to 4 stopnie?

din
01-04-2017, 12:36
Po testach

Dziś na zewnątrz 20-21 stopni w cieniu - (ja stałem na słoneczku wiec mogło być przy aucie cieplej) Klima odpalona na Lo, dmuchawa na maxa, wybrane kratki środkowe. Temp powietrza wylotowego spadła do 8 stopni (8-10), temp parownika wedle Forscan to 8 stopni. Ciśnienie układu wedle Forscsn od 20 do 25Barow.

W Forscan jest jeszcze pozycje
Wysokie ciśnienie AC - tutaj jest zawsze off
Niskie ciśnienie AC - tutaj jest zawsze on
niezalenie czy klima włączona, czy wyłączona

Nie ma znaczenia czy stoję, czy jadę, czy podnoszę obroty.





edit

Testów c.d. zrobiło się jeszcze trochę cieplej (23,5-24,5 stopnia w cieniu). Klima odpalona na Lo, dmuchawa na maxa, wybrane kratki środkowe. Temp powietrza wylotowego 11-13, temp parownika wedle Forscan to 12 stopni. Ciśnienie układu wedle Forscsn od 18 do 21 Barow.
Wynikało by z tego, że każdy jeden stopień więcej na dworzu skutkuje wzrostem temp parownika i powietrza z kratek:( czyli jak będzie 6 stopni więcej to z kartek będzie mi walić po 20stopni :(

Moje MKIII stojące obok też dmuchawa na twarz na max, klima na Lo, z kratek w mniej niż minutę 4 stopnie.



Skraplacz u góry gorący, na dole letni. (przy dyszy rozprężnej wysokie ciśnienie letni, powrotny zimny). Sam skraplacz czyściutki i niepozaginany.

ketez
04-04-2017, 21:26
Na odległość to ciężko powiedzieć, ale przy takiej temperaturze zewnętrznej 18-21 na wysokim ciśnieniu to stanowczo za dużo. Jak by na dworze było ponad 30 stopni to ok. Wentylator przy tym ciśnieniu chodzi szybko czy powoli od chłodnicy ??????????? Rurki od zaworu rozprężnego jedna powinna być zimna, a druga znacząco ciepła.

din
05-04-2017, 08:02
2 bieg wiatraka się załącza, Skraplacz nie jest gorący , a przewód wysokiego ciśnienia przy zaworze rozprężnym ledwie letni.

juri2069
05-04-2017, 09:21
Miałem przypadek 2 lata temu , że Klima słabo chłodziła , wyłączala się czasem , w miarę miarę działała zawsze na początku i przy wysokich obrotach.
Sprawdzana była szczelność, ciśnienia, czynnik itd itp. Wszystko było ksiazkowo . Uważam, że można sobie to wsadzić w powazanie.
Pomyślałem sobie , skoro chłodzi przy wyższych obrotach , przy niższych słabo albo w ogóle to może być walnieta sprężarka, bo przy wyższych obrotach robiło się większe ciśnienie i wtedy działała . Dodam , że normalnie się wlaczala.
Zamówiłem w ciemno używke i po wymianie wszystko było dobrze. Daje ok 4 stopnie przy + 40 w słońcu :)

ketez
05-04-2017, 21:07
2 bieg wiatraka się załącza, Skraplacz nie jest gorący , a przewód wysokiego ciśnienia przy zaworze rozprężnym ledwie letni.

2 bieg ciekawe przecież tam jest płynna regulacja. Z twoich opisów wynika albo sprężarka albo zawór rozprężny lub za duża ilość oleju w układzie. Ile maszyna ściągła oleju przy uzupełnianiu klimy ??????????

din
06-04-2017, 07:58
To napisze inaczej. Jak jest zimno ok 10 stopni to wiatrak sobie chodzi po cichu, jak jest 21 stopni to chodzi głośno.

Ile ściąga nie wiem.

Rafał A.(antek)
09-04-2017, 07:18
Za duże ciśnienie, za mała temperatura na praowniku. Skraplacz masz za zimny, zarówno on jak i rurka powinny byc gorące, prawie nie do dotkniecia, przy wysokiej temperaturze zewnętrznej. Na parowniku powinno byc ok 1- 6 st. z nawiewu poniżej 7, sprawdzane na średnich obrotach wentylatora. Ciśnienie na wysokim ok 10 - 15 bar, na niskim ok 5 bar.
Moze byc za duzo czynnika, za duzo oleju, zabrudzony układ zapchana dysza rozpręzna lub zły jej rodzaj. Układ do wyczyszczenia, olej do zlania cały, recznie, dysza rozprezna do wyczyszczenia albo wymiany, układ do płukania.

jendrekmak
13-04-2017, 21:58
Ciśnienie na wysokim ok 10 - 15 bar, na niskim ok 5 bar. na niskim powinno być ok 2,0 barów co odpowiada temp minimalnie powyżej 0 stopni a 5 barów to już ok 11-12 stopni więc znacznie za dużo żeby układ pracował prawidłowo

din
18-05-2017, 11:28
Witam

Mógłby mi ktoś podać jakie macie wartości w HVAC na pracującej klimie -temp z czujnika parownika klimy. Pozycje ACPH oraz ACPLLP z PCM do tego ciśnienie układu na pracującej Klimie(i przy jakiej temp. zewnętrznej ma to miejsce).

Niestety walczę z Klimą a w 3miescie diagnostów to nie ma dobrych .

Pozdro
din

mm32
18-05-2017, 18:51
Dzisiaj miałem temperaturę na parowniku 5/6 stopni przy zewnętrznej +26.Człowiek ,który ma duże pojęcie o klimie jest na ul.Morenowej w Gdańsku.

manieksaint
20-05-2017, 11:55
Panowie mógłby ktoś ocenić screeny z Forscan'a, klima generalnie słabo chłodzi porównując je do poprzednich aut, temp na zew 22, na panelu ustawiona 19 i 4 bieg wiatraka, wszystkie nawiewy włączone, dwa dni temu uzupełniony czynnik bo myślałem że jest go mało i dlatego tak słabo chłodzi ale jednak to nie to.

gruber000
20-05-2017, 19:17
A ja z kolei mam pytanie czy spotkał się ktoś z sytuacją, że forscan nie wykrywa modułu klimatyzacji? Pytam bo właśnie chyba mam taką sytuację u siebie. Chciałem posprawdzać ciśnienie i temperatury, bo klima średnio chłodzi, a tu lipa.

EDIT:
Nieaktualne, zaktualizowałem sterowniki do Viakena i działa :)

jaworq
22-05-2017, 22:10
U mnie też lipa. Klima nabita na max i przy 22°C na zewnątrz z nawiewu daje najmniej 9 stopni. Pamiętam że rok temu jak jechałem na wakacje kiedy było 33 stopnie, to w aucie w słońcu była rzeźnia ^^ Aż się dupa do skóry przyklejała. Ewidentnie się klima nie wyrabiała. Oczywiście tryb auto odpadał bo nawiew tak dmuchał że włosy wyrywało. Ja zawsze daję wiatrak na 4 i nawiew na przednią szybę + boczne. Wiatrak na 5 to już za głośno. Może być tak że sprężarka nie daje rady?

din
02-06-2017, 17:00
Ja właśnie jestem po wymianie kompresora no i niestety ale kompletnie nic to nie zmieniło - nawet chyba jest gorzej.

Nagrałem filmiki z zegarami pomiarowymi ciśnienia
https://www.youtube.com/watch?v=ujrmsLKikuM
https://www.youtube.com/watch?v=TzRcdE_3nCU

Temp na zewnątrz 17 stopni, z kratek ok 9-10 stopni. Powrót parownika to ok 10 stopni. Różnica między wejściem na skraplacz a wyjściem z parownika to ok 30 stopni. Między wejściem na skraplacz a wyjściem ze skraplacza ok 15 stopni różnicy.
chłodnica\skraplacz była zasłonięta by wywołać symulacje wyższej temperatury a obroty podwyższone.

W dalszym etapie ma być wymieniony zawór rozprężny oraz skraplacz z osuszaczem, dodatkowo możliwe że będą dospawane zawory w celu sprawdzania ciśnienia w poszczególnych miejscach układu.

Zastanawiam się tylko co będzie jak wymienie wszystko a dalej będzie kicha :(

ŁukaszD
20-06-2018, 12:29
Chciałbym odświeżyć temat. Podpowiedzcie co mogę jeszcze sprawdzić, bo temperatura na wylocie z kratek to ok. 11 stopni, przy czym:
- temperatura parownika to 5 stopni celcjusza
- LP - ok. 2,4 bara - przy pracującym układzie
- HP - ok. 13 barów - przy pracującym układzie
- temperatury z forscana jak w załączniku
- układ nabity - 580 gram czynnika

malatxxx
20-06-2018, 18:04
[QUOTE=din;2776065]Mam prośbę do użytkowników posiadających forscan. Odpalcie u siebie Klimę i spiszcie wartości jakie macie.

Ja mam tylko to

klocolus
23-05-2021, 16:01
Temperatura parownika 7-8 stopni C przy zewnętrznej 20 stopni C. Dużo odbiega od normy?

kluska123244
23-05-2021, 18:02
Temperatura parownika 7-8 stopni C przy zewnętrznej 20 stopni C. Dużo odbiega od normy?

pewnie masz za mało czynnika, u mnie w mk3 2 stopnie a rurka za dyszą rozprężną jest pokryta szronem ale nie zamarza

klocolus
18-06-2021, 12:39
Temperatura parownika 7-8 stopni C przy zewnętrznej 20 stopni C. Dużo odbiega od normy?

pewnie masz za mało czynnika, u mnie w mk3 2 stopnie a rurka za dyszą rozprężną jest pokryta szronem ale nie zamarza

Teraz przy prawie 30 stopniach na zewnatrz miałem temperaturę parornika 5-7 stopni i ogólnie klima słabo chłodzila (znaczy tak po przejechaniu 10km było ok ale wczesnej goraco), byłem na serwisie i zostało u mnie 380g czynnika a powinno być ponad 500g. Dobili i co ciekawe pokazuje taki sam zakres temperatur parownika a chłodzi zdecydowanie lepiej. Może ten czujnik pokazuje wartosci z d..., kiedyś w astrze zawsze pokazywało -40C, myslalem że czujnik zepsuty a to się okazało ze go fabrycznie nie ma a wskazanie jest :lol:

Bump: A może chodzi tu nie o temperature minimalną tylko o tempo schładzania parownika, niestety nie mierzyłem wcześniej aby porównać

kluska123244
18-06-2021, 14:01
Nie dodałem że klimę mam nabitą r290 w ilości 210gram i olej wymieniony na Pag46. Klima manual a czynnik tak wydajny że muszę wspomagać się ciepłym powietrzem bo leci za zimne z kratek nawet w taką pogodę jak dziś 31 stopni na dworze aż parują szyby od środka z różnicy temperatur.

Jak ktoś chce zrobić sobie lodówkę z samochodu to polecam a jak ktoś chce nabić zamiast r134 to nie polecam

klocolus
19-06-2021, 13:23
Jak ktoś chce zrobić sobie lodówkę z samochodu to polecam

O to ja chetnie ale już nabiłem R134