Zobacz pełną wersję : [Mondeo 2007-2014] Opony letnie FULDA 205 vs 215 - uwaga na wyroby made in Slovenia


rgab
01-05-2017, 15:04
Może komuś się przyda taka informacja:

w zeszłym roku kupiłem opony FULDA ECOCONTROL HP (letnie) w rozmiarze 205/55/R16 - względnie tanie, rewelacyjnie przy hamowaniu, odpowiednio sztywne, bardzo fajne, świetnie się na nich jeździło, ale okazały się ciut przymałe przy podjeżdżaniu pod wyższe krawężniki i wyższe podjazdy - auto czasami zahaczało podwoziem.

Postanowiłem zmienić oponki na standardowe 215/55/R16, oczywiście wybrałem tę samą firmę i ten sam typ opon: FULDA ECOCONTROL HP. Problem zahaczania oczywiście zniknął, ale ... O ile 205-ki były rewelacyjne pod każdym względem - świetnie się jeździło, były cichutkie (nie było ich słychać !), odpowiednio twarde i stabilne, to 215-ki są ich przeciwieństwem. Przede wszystkim są głośne, słychać je już od 40 km/h ! Wyższe prędkości niewiele zmieniają, słychać je tak samo i przy 100 i przy 170 km/h. Pojawiły się drgania na kierownicy przy hamowaniu, nawet po ponownym wyważeniu opon kierownica nieco drga (na zimowych i 205-tkach problem nie występuje).

Porównując 205-tki i 215-tki widać 2 różnice: jakość wykonania - widocznie lepsza w tych pierwszych, druga to kraj produkcji: 205-tki są francuskie, 215-tki słoweńskie ... jakbym jeździł na starych, fatalnych MARIBORACH.

pretorian2
01-05-2017, 17:33
podaj dokładne parametry obydwu modeli bo po samym rozmiarze ciężko cokolwiek wydedukować.

rgab
01-05-2017, 21:14
Jakie parametry i co chcesz dedukować ?

pretorian2
01-05-2017, 21:51
Nośność, indeks prędkości, wzmacniane czy nie, rodzaj bieżnika- kierunkowe czy asymetryczne, rant ochronny etc... ale chyba o tym za bardzo nie masz pojęcie. Jeżeli chodzi o dedukcję miałem na myśli porównanie tych 2 modeli. Różnica w obwodzie koła przy rozmiarze 215 55 R16 (642,9) jest niewielka 205 55 R16 (631,9) ale jest. Do tego zapewne dochodzi miękka ścianka boczna co powoduje efekt sprężystości i możliwość przytarcia, poprzednie może były z rantem co powodowało, ze była twardsza.

Bicie to kwestia wyważenia, jakbyś zrobił to na "hunterze" wiedziałbyś czy opona jest źle odlana i co ewentualnie da się zrobić aby wyeliminować bicie - optymalizacja i test drogowy. Ta maszyna pokazuje zakres bicia opony wertykalnie jak i horyzontalnie. Bicie to również możliwe niedokładne/niechlujne wyważenie - czynnik ludzki. Także nie doszukiwałbym się tutaj specjalnych różnic w zakresie produkcji poszczególnych fabryk a bardziej skupił na detalach samej opony.

rgab
02-05-2017, 09:32
Robisz złe założenia. W oby przypadkach jest rant (oznaczenie MFS), index prędkości V, a nośność 91.

Bicie może też być efektem dużej liczby odważników przyklejonych do opony. Ale w tym przypadku nie jest. Jeśli nie zauważyłeś, napisałem że słoweńskie opony były dwukrotnie wyważane. Samochódem nie szarpie przy dużych prędkościach zarówno na 205-tkach jak i 215-tkach, w przypadku tych drugich jest problem drgań na kierownicy tylko przy hamowaniu.

Detale samej opony to nieco niechlujne wykonanie słoweńskich. W obydwu warsztatach twierdzili jednak, że opony spełniają normy, dają się wyważyć, tylko są głośne i są inne, niefajne odczucia z jady w porównaniu z francuskimi.

I to tyle w tym temacie.

slider2002
02-05-2017, 10:27
Do Mk4 minimalna nośność powinna być 93. Pewni jesteście że te 215maja 91?

karloss
02-05-2017, 11:56
w zeszłym roku kupiłem opony FULDA ECOCONTROL HP (letnie) w rozmiarze 205/55/R16 - względnie tanie, rewelacyjnie przy hamowaniu, odpowiednio sztywne, bardzo fajne, świetnie się na nich jeździło, ale okazały się ciut przymałe przy podjeżdżaniu pod wyższe krawężniki i wyższe podjazdy - auto czasami zahaczało podwoziem.
Postanowiłem zmienić oponki na standardowe 215/55/R16,

A jak niby szersza o 10mm opona miałaby pomóc w pokonywaniu krawężników i podjazdów? Tym bardziej, że średnica i profil ten sam.
GoodYear też robi w Słowenii (nie zdziwię się jak w tej samej fabryce) i jakość tych opon bez zarzutu.
Ile przejechałeś na tych nowych oponach? Może nie dotarły się? Komplet felg inny niż poprzednio, czy ten sam? Może któraś krzywa?

kamildts
02-05-2017, 12:23
A jak niby szersza o 10mm opona miałaby pomóc w pokonywaniu krawężników i podjazdów? Tym bardziej, że średnica i profil ten sam.
Teoretycznie prześwit zwiększy się o 5,5mm. Ale przy powiększonym boku opony jej ugięcie też się nieco zmieni, więc ile z tego zwiększonego prześwitu tak naprawdę zostanie to chyba tylko laboratoryjnie można zmierzyć :)

karloss
02-05-2017, 12:33
Teoretycznie prześwit zwiększy się o 5,5mm. Ale przy powiększonym boku opony jej ugięcie też się nieco zmieni, więc ile z tego zwiększonego prześwitu tak naprawdę zostanie to chyba tylko laboratoryjnie można zmierzyć :)

Aha, jak tak to ok. Chociaż te 5mm to nic :)

Deryll
02-05-2017, 18:58
A jak niby szersza o 10mm opona miałaby pomóc w pokonywaniu krawężników i podjazdów? Tym bardziej, że średnica i profil ten sam.

Masz pojęcie o czym piszesz? Profil to nie jest wysokość opony. Średnica jak najbardziej się zmieniła.

jendrekmak
02-05-2017, 19:32
205/55/R16 niezależnie od całej dyskusji o hałasie ten rozmiar nie jest przewidziany do tego auta. na tym rozmiarze to jeździło mondeo mk3 i focus mk2 i mk3. rozumiem, że było tanio

Raschey
02-05-2017, 20:45
Tanio to by kupił jakieś Markgumy o nośności bliżej nie znanej.
I 16 były w Mondeo MK4. Chyba w 1.6.

Psilocke
02-05-2017, 23:00
Wszystko jest zależne.
Ja kiedyś kupiłem opony Yokohama. Marka znana etc a dla mnie były jak masło.
Jazda na nich przypominała próbę opanowania statku w czasie sztormu. Więcej ich nie kupię, jednak to nie oznacza że są złe.
Może trafiłem na wadliwa serię?
Może się Kaziowi na taśmie zapomnialo czegoś sypnac?
A może cokolwiek.
Mam znajomych co tylko na yoko jeżdżą i chwalą.

rgab
03-05-2017, 02:39
Chłopaki, nie obraźcie się, ale czytając dyskusję mam wrażenie, że nie załapaliście o co kaman.

"Udało" mi się przetestować 2 zestawy niemal identycznych opon: ta sama marka, ten sam model, te same parametry - za wyjątkiem rozmiaru i miejsca produkcji. Samochód, felga oczywiście te same. Wnioski, które IMHO można wysnuć są takie:

a/ miejsce produkcji opony może mieć znaczenie,
b/ opiniami o oponach na portalach typu OPONEO raczej nie warto się przejmować, bo nie wiadomo o jakim produkcie ludzie piszą. Albo inaczej: opinie te są sensownie jedynie statystycznie, czyli to, że ktoś pisze dobrze albo źle o danej marce niekoniecznie musi odnosić się do produktów kupionych przez Was, patrz punkt a.
c/ kupując kolejne opony za jakiś czas zainteresuję się raczej nie marką, a tym gdzie były robione. Postawię na Niemcy, Francję, może Włochy, ale od słoweńskich wynalazków będę się trzymać z daleka.

R_u_f_u_s
03-05-2017, 07:35
niezależnie od całej dyskusji o hałasie ten rozmiar nie jest przewidziany do tego auta. na tym rozmiarze to jeździło mondeo mk3 i focus mk2 i mk3. rozumiem, że było tanio
I w Mondeo MK4 - możliwe, że tylko przy mniejszych silnikach. U mnie jest na ten wymiar homologacja.

ryś, dobre porównanie, da do myślenia na pewno.
Potwierdź jeszcze jaką nośność i indeks prędkości mają obie opony - nie że "te same", tylko jakie? Najlepiej wrzuć foty.

Ja bym jeszcze sprawdził, czy jak zrobisz zmianę powrotną to będzie ok.
Może w tzw międzyczasie uderzyłeś lekko w krawężnik i któraś felga jest lekko zgięta.

Wysłane z mojego XT1562 przy użyciu Tapatalka

rgab
03-05-2017, 20:18
Oba komplety opon mają 91V, tak jak pisałem wyżej, sprawdziłem.

Nie przekładałem ponownie 205-tek, teraz są założone do Passata żony i też dobrze sobie radzą (Pasek jest 1.9TDI - obawiam się, że nawet gdyby szumiały, to klekot silnika i tak by to skutecznie zagłuszył).

Oczywiście zawsze istnieje szansa problemów z felgą, tylko że nic na to nie wskazuje. Mieszkam blisko obwodnicy Wawy, po każdej przekładce od razu jadę testować przy różnych prędkościach, a problem o którym pisałem pojawił się tuż po wyjeździe od mechanika.

Aby dodać smaczku to powiem jeszcze, że słoweńskie EcoControl HP 215-tki są głośniejsze nawet niż moje zimówki FULDA Kristall Control HP2 (też 215-tki, chyba także 91V, o ile dobrze pamiętam te są z Niemiec). Od razu po wyjeździe od mechanika nie dało się nie zauważyć pojawienia się większego szumu. Powiedzmy sobie szczerze, jeśli opony letnie są głosniejsze niż zimówki, to jest to porażka.