Zobacz pełną wersję : [S-MAX 2006-2015] Sygnalizacja otwartych drzwi nie działa


krzykor
19-09-2017, 23:16
Czołem,
mam problem z błędną sygnalizacją otwartych drzwi kierowcy. Wiem, że to temat o alarmie, ale widzę tu aktywność speców, którzy może mi pomogą.
Poniżej przedstawiam, co sprawdzałem i jak, na początku po omacku, później w oparciu o serwisówkę do Mondeo MY10_5. (BTW problem swój opisywałem tutaj: https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?p=2859979#post2859979 ale chyba słabo tam z aktywnością, bo sam sobie odpowiadam, więc szukam pomocy tutaj).

Oto co udało mi się sprawdzić:
Zamek
wg. mnie jest ok, tzn. 'switch ground' pin 1 i 'switch ajar' pin 4 sprawdzałem na rozebranym zamku i później na wtyczce - przewodność jest. Sprawdzałem miernikiem w trybie mierzenia oporności diód z brzęczkiem - piszczało, czyli ok.
Przy okazji sprawdziłem pin 9 i 10 od mikrostyku dwupozycyjnego - jest przewodzenie do 'switch ground' pin 1 na zmianę tzn. jak jest zamek zablokowany to przewodzi pin 10, a jak jest odblokowany to przewodzi pinem 9 (może na odwrót - już mi się miesza, tak czy inaczej) działa ok.

Moduł drzwi 9G9T 14B533 AC
Sprawdziłem przewody z wtyczki zamka pin 1, 9 i 10 idące do modułu kierowcy - przewodzą ok. Przewodu od pinu 4. znaleźć nie mogłem i po rozpleceniu wiązki okazało się, że przewód idzie prosto do kostki w słupku i dalej do środka auta.
Niemniej, dla sprawdzenia modułu drzwi kierowcy postanowiłem sprawdzić czy działa na drzwiach pasażera. Przełożyłem i okazuje się, że moduł drzwi kierowcy na drzwiach pasażera i cała reszta pracuje bez zastrzeżeń i komputer nie pokazuje błędnego działania, czyli moduł drzwi kierowcy jest ok (może nie - poniżej wyjaśnienie wątpliwości).
Natomiast mimo podpięcia sprawnego modułu drzwi pasażera w drzwiach kierowcy, komputer pokazuje dalej błędne wskazania - otwarte drzwi mimo ich zamknięcia.

Przewód 'switch ajar' (pin 4) i gem/bsi GEM BG9T-14A073-BH
Skoro bez wpływu było podpięcie modułu drzwi na prawidłowe wskazania pomyślałem, że problem jest z przewodem switch ajar po stronie kabiny auta, znalazłem serwisówkę od Mondeo MY10_5 i sprawdziłem, że na wtyczce brązowej gemu na pinie 11 jest przewodność z mikrostykiem switch ajar, a nawet z przewodem we wtyczce modułu drzwi kierowcy (chyba A-15 - gdzie dochdzi ground switch - czyli poprzez mikrostyk w zamku) czyli obieg jest.

No i teraz mam zagwozdkę konkretną, WTF, przewody ok, mikrostyk w zamku ok, gdzie jest problem?!

Pomocy.

Parch
19-09-2017, 23:29
Moduły drzwiowe psują się bardzo rzadko. Problem moim zdaniem tkwi w instalacji albo w zamku. Skoro wiązkę "przedzwoniłeś" i jesteś pewien, że jest ok. to spróbuj podmienić zamek.

krzykor
19-09-2017, 23:43
WOW błyskawiczna odpowiedź, wielkie dzięki za zainteresowanie.
Zamek mnie zastanawia, bo ja sprawdzałem bez serwisówki na początku i groud z pinu 1 przewodził mi z pinem 4 ('ajar' - zamknięte drzwi) i z pinem 9 i 10 na przemian w zależności od ustawienia zaryglowania (od środka albo z klucza od zew./centralnego przez siłownik 'trim').
Nie wiesz czy na pozostałych pinach powinna być przewodność z pinem 1 - ground'em?

Parch
19-09-2017, 23:58
Nie wiesz czy na pozostałych pinach powinna być przewodność z pinem 1 - ground'em?
Nie wiem, nie sprawdzałem. Załatw sobie jakiś inny zamek na podmianę i sprawdź, czy problem zniknie.

krzykor
21-09-2017, 08:48
Hej,
kupiłem zamek od focusa II (ten sam co cmax c-max, pewnie w mondeo mk3 też), zamek wg. mnie od anglika (także jak ktoś to czyta to proszę wziąć pod uwagę że są różnice - napiszę poniżej).
Zasada działania zamka jest jednak identyczna!
Jak się rozbierze zamek to jest tam jeden/dwa silniczki (trimmer) i dwa mikrostyki jednopozycyjne. Różnica jaką ja znalazłem jest w zamianie pinu 9/10 i w tym, że w zamku smaxa (pewnie mondeo mk4 też) jest jeden silniczek (a nie dwa) do tego, żeby 'centralny' domykał drzwi.
Różnice z zewnątrz na pierwszy załączonym do postu obrazku.
Wtyczki są identyczne, ale może się różnić liczbą ślepych pinów, IMHO - nieistotne.
Różnica jest w pinach: tzn. w focusie są 2 silniczki do wykonania działania centralnego zamka (otwieranie/ryglowanie-zamykanie) oraz pin 10 jest zamieniony z 9 - co to - o tym za chwilę.

Po rozebraniu zamka od focusa i wydłubaniu 'białego' gluta z gniazda, okazało się (co potwierdziłem później omomierzem), że w zaglutowanym gnieździe nie ma żadnych elektronicznych ustrojstw i tak naprawdę zamek składa się z mechanicznych popychadeł ze sprężynkami, silniczkami/silnikiem (1szt dwuobrotowa w smaxie, a w focusie 2 silniczki - jeden do zamykania, drugi do otwierania) i dwoma mikrostykami. Mikrostyki są jednopozycyjne (przewodzi/nie przewodzi), ale do każdego mikrostyka są 3 doprowadzenia, z czego trzecie doprowadzenie jest tak naprawdę łącznikiem między tymi dwoma mikrostykami.Przyjrzyjcie się 3. zdjęciu.
Żeby dalej przejść do wyjaśnień zdefiniować należy co to są 'drzwi zamknięte' - otóż nasze zamki rozróżniają trzy pozycje:
- otwarte albo niedomknięte czyli te jednak trochę odchodzące - nie w pełni zatrzaśnięte
- zatrzaśnięte, czyli zamknięte ale niezaryglowane
- zamknięte i zaryglowane czyli bez kluczyka lub pilota drzwi nie otworzysz.
I tak, mikrostyk 'A' jest od zatrzaśnięcia - (pozycja 'drzwi otwarte/niedomknięte', nie ma de-facto wpływu na działanie centralnego) czyli:
- jak drzwi są otwarte lub niedomknięte to wtedy w gnieździe wtyczki zamka zwiera się pin 1 i 9 (w foucusie pin 10) a na wtyczkach modułu drzwi kierowcy 15B (pin 1 -masa) i 22A (pin 9 -niezaryglowanie)
- jak drzwi są zatrzaśnięte i niezaryglowane wtedy zwierają się piny 1-4-9, a na wtyczkach modułu drzwi kierowcy 15B i 22A czyli jak wyżej z tym, że przewód od pinu 4 (zatrzaśnięcie drzwi) idzie do GEMa/BSI (BG9T brązowa wtyczka - 'floor', pin 11),
- jak drzwi są zamknięte i zaryglowane, wtedy drugi mikrostyk B w zamku też jest zwarty i wtedy zwarte są piny 1-4-10 (w zamku focusa pin9), a na wtyczkach modułu drzwi kierowcy 15B (masa) i 21B (pin 10(foc9) -zaryglowanie) no i 4.
- jak drzwi są otwarte piny 1 z 9 są połączone poprzez 'obwód 11' - zaznaczyłem na zdjęciu

Piny pozostałe są od silniczków - jak już pisałem wcześniej w starym zamku focusa są dwa silniczki piny 5-6 i 5-7, natomiast w nowym zamku smaxa pod pinami 5-7 jest jeden silniczek zastępujący tamte dwa i konstrukcja popychaczy jest przez to trochę inna, ale realizuje dokładnie te same funkcje - na polecenie centralnego rygluje zamek - czyli jest to odpowiednikiem ryglowania od środku jak i ryglowania z kluczyka drzwi.

Funkcje jak domykanie szyb przez trzymanie kluczyka w zamku w pozycji zamykanie drzwi czy inne takie funkcje są realizowane przy pomocy mikrostyku B i pinów 9-10.

Wracając do mojego problemu, rozebrałem moduł i sprawdziłem 'stany zwieralności' na pinach od środka modułu po podpięciu wtyczek i guess what? :mad: wszystko ok, więc mam dalej problem

Jakby ktoś chciał się wzorować na moich badaniach, proszę bardzo, ale najlepiej samemu zajrzeć do zamka

Parch
21-09-2017, 09:14
Szukasz usterki "elektronicznej", która wcale nie musiała zaistnieć.
Kiedyś miałem problem z zamkiem drzwi kierownika w Skodzie Octavii I, który wyglądał w ten sposób, że po odryglowaniu "centralnego zamka" i otwarciu drzwi nie było sygnału, że są one otwarte (nie świeciła ikonka na zegarach, nie świeciła lampka w drzwiach, samochód się sam ryglował po kilku minutach). Powodem okazał się uszkodzony microswitch zamka, ale uszkodzenie było mechaniczne. Wytarł się plastik i nie dawał odpowiedniego nacisku na przełącznik. Po wymianie microswitcha na nowy problem się rozwiązał.

krzykor
21-09-2017, 10:24
No jasne, masz rację 100%. Jak zweryfikowałeś wadliwość mikroswitcha? Ja bym użył ohmomierza i dokładnie tak zrobiłem u siebie.
Moje mikrostyki działają prawidłowo - zwierają konkretne obwody.
Żeby nie było, ja nawet sprawdziłem wartości oporności, bliskie są 0, jedynie silniczki mają 30-70 Ohmów, co jest chyba właściwe.
Zamek od focusa jest prawie identyczny (pin 9/10 = zaryglowanie/niezaryglowanie), po podłączeniu powinny być inne wskazania a nie było, były takie same - drzwi otwarte.

Co do zamka focusa i tych dwóch silniczków, to na schemacie pokazuje, że silniczek z pinu 6 jest do double lock, a u mnie najwidoczniej nie ma tej funkcji podwójnego blokowania drzwi bo nie ma we wtyczce zamka pinu jak widać na zdjęciu.

Czy w Elm configu albo innym programie da się sprawdzić 'zamknięcie' konkretnych drzwi?

Zaraz jeszcze kabelkami zasymuluje zwarcie odpowiednich styków i dam znać.

Parch
21-09-2017, 10:38
Jak zweryfikowałeś wadliwość mikroswitcha?
Jak już byłem pewien, że microswitch jest "elektrycznie" sprawny, to sprawdzałem organoleptycznie. Patrzyłem czy element zamka naciska na "microswitch" i wyszło, że nie naciska. Po kupnie nowego microswitcha okazało się, że "dźwignia" starego była wytarta o 1/3 długości "dźwigni" nowego.
Czy w Elm configu albo innym programie da się sprawdzić 'zamknięcie' konkretnych drzwi?
ForScanem chyba można sprawdzić.

krzykor
21-09-2017, 13:01
ForScanem chyba można sprawdzić.
Niestety bez zmian po symulowaniu jak i po chyba piętnastym sprawdzeniu miernikiem 'na żywym' zamku.
Dzięki, szukam kogoś z ForScanem

krzykor
25-09-2017, 09:51
Na wszelki wypadek podmieniłem moduł drzwi - dokładnie ten sam nr i oczywiście bez zmian.
Dokąd idzie LIN, gdzie szukać DDM_LIN 6A_2?

Parch
25-09-2017, 12:33
LIN jest magistralą przesyłu danych. W przypadku, o który pytasz LIN służy do komunikacji miedzy modułami drzwiowymi przednimi i tylnymi oraz komunikacji z panelem przełączników na drzwiach kierownika.

krzykor
26-09-2017, 09:28
Gdzie może znajdować się 6A_2 - sprawdzę ciągłość kabla?

Wczoraj przejechałem się autem po raz pierwszy od zgłoszenia usterki przez żonę, okazuje się że dodatkowo nie działa nic związanego z tylko tymi drzwiami - okno, sterowanie innymi oknami z panelu drzwiowego przy pochwycie, zewnętrzne lusterko i podświetlenie dolne lusterka zew. Jeżeli moduł drzwiowy mam dobry, to muszę sprawdzić czy jest zasilanie na module. Bezpieczniki w bagażniku sprawdzone, na listwie jest 12v.

Zgodnie ze schematem Mondeo powinno być na A2 +, a na A13 -, zgadza się? - schemat w poprzednim moim poście.

Będę szukać, gdzie są właściwe piny w Smaxie - bo akurat LIN jest na innym pinie (o ile dobrze po kolorze przewodu za słupkiem wnoszę to B20) i na A13 nie ma żadnego przewodu, może znajdę po kolorze przewodu za kostką w słupku BK-VT (fioletowo-czarny zgaduję).

Parch
26-09-2017, 10:43
Gdzie może znajdować się 6A_2 - sprawdzę ciągłość kabla?
Przecież Ci napisałem - kabel idzie do modułu tylnych drzwi (pin 20) oraz do panelu przełączników na drzwiach kierowcy.
Wczoraj przejechałem się autem po raz pierwszy od zgłoszenia usterki przez żonę, okazuje się że dodatkowo nie działa nic związanego z tylko tymi drzwiami - okno, sterowanie innymi oknami z panelu drzwiowego przy pochwycie, zewnętrzne lusterko i podświetlenie dolne lusterka zew.
Czyli masz jakiś problem z wiązką. Sprawdź dokładnie wiązkę, a szczególnie jej fragment między drzwiami a kabiną.
Będę szukać, gdzie są właściwe piny w Smaxie
Masa główna: A-13, zasilanie główne: A-2.
na A13 nie ma żadnego przewodu
Źle liczysz. Musi być.

krzykor
26-09-2017, 11:29
A13 oczywiście jest taki czarny grubas, jeżeli on powinien przewodzić z masą to nie przewodzi!
Chyba jest winowajca.
Wielkie dzięki.

Parch
26-09-2017, 11:32
I prawie na pewno jest przerwany gdzieś w gumowym "słoniku" łączącym drzwi i kabinę.

krzykor
26-09-2017, 12:10
dokładnie w samej gumowej wtyczce na konektorku zaraz za zgniotkiem, ufff
Stary WIELKIE DZIĘKI!!!