Zobacz pełną wersję : [Focus 2008-2011] Zapieczona nakrętka koła alu.
roman76i 05-11-2017, 12:56 Witam, spotkał mnie taki problem przy zmianie koła aluminiowego. Zapieczona nakrętka nie dała za wygraną, niestety również trochę ją obrobiłem (zszedł klucz, drugi też nie dał rady). Podejrzewam, że na tych nakrętkach mogą być również kapsle (mam tak w innym focusie). Pewnie skończy się wizytą u wulkanizatora, chyba, że ma ktoś jakieś ciekawe pomysły?
Pozdrawiam
Lukasz2525 05-11-2017, 13:02 Jak obrobiłeś to trochę słabo. Srebrny kapsel na klucz 19 ? Zawsze nasadka musi być założona idealnie prosto. Pomoże poluzowanie śrub i przejechanie kilku metrów skręcając, ale to trochę ryzykowne. Najpewniejsze rozwiązanie to oczywiście klucz udarowy. Jak chcesz się sam męczyć to klucz i długa przedłużka lub rura ( metrowa ) i pójdzie.
Spróbuj wydłubać kapsel, wtedy podobno pasuje klucz 18. Wulkanizatorzy rozwalają te nakrętki z kapturkami zbyt mocno ustawionymi kluczami udarowymi, najlepiej dokręcać ręcznie.
roman76i 05-11-2017, 13:49 Spróbuj wydłubać kapsel, wtedy podobno pasuje klucz 18. Wulkanizatorzy rozwalają te nakrętki z kapturkami zbyt mocno ustawionymi kluczami udarowymi, najlepiej dokręcać ręcznie.
Dzięki spróbuję.
a jak nie to pewnie spaw i po sprawie
gregor75 05-11-2017, 18:05 U mnie nawet spaw nie pomaga , wszystko ukręca się zaraz za spawem ...
Na dzisiaj spawy wycięte przecinakiem , a jutro rozwiercanie szpilki i mam nadzieję , że pójdzie sprawnie
No chyba , że ktoś ma inne pomysły ?
Lukasz2525 05-11-2017, 18:12 A co było próbowane ? Klucz udarowy musi dać radę. Spawane bo nakrętka obrobiona czy jak ?
gregor75 05-11-2017, 19:17 nakrętka dowalona udarem .
kapsel nakrętki rozwalony , nabijane nasadki nie dają rady(obkręcają się) , potem było spawanie i też nie da rady odkręcić . Spaw dobry , bo ukręca się za spawem. Pozostaje rozwiercanie ...
nie martw się, 70% populacji musi po mechanikach odkręcać filtr oleju śrubokrętem
slawek-kali 05-11-2017, 19:30 Jak masz puszke.. a to juz raczej niespotykane..
ja mam auta zawsze z puszkami :D
kaziukas 06-11-2017, 09:48 jasne ci spece od wymiany kół i opon to "jaśnie pany' i wydaje im się ,że na wszystkim się znają a prostej rzeczy nie potrafią zmienić siłę dokręcania na udarze-niestety spotkałem się z tym parę razy i teraz zawszę nie pozwalam dokręcać udarem tylko dynamometrem lub sam sobie dokręcam-wtedy jest zdziwienie,a że jeżdżę do tego samego to oporu nie ma.g:DD
dokręcanie udarem jest ok, ale do momentu pewnego, potem dynamometr
Lukasz2525 06-11-2017, 12:53 Widocznie do jakiegoś pana miecia jeździcie, we wszystkich lepszych warsztatach jest udarowym na najniższym ustawieniu plus klucz dynamometryczny.
kaziukas 06-11-2017, 19:34 dokręcanie udarem jest ok, ale do momentu pewnego, potem dynamometr
siła dokręcania nie powinna przekraczać 85 N.M.
Lukasz2525 06-11-2017, 19:50 Niby w jakim aucie ? To w yarisie jest więcej, ponad 90.
Porządny warsztat ma tabele, najlepiej na ścianie przy stanowisku. Dla focusa w zależności od nakrętek jest 110-130, ja u siebie kręcę +130. W dużym ciężkim aucie to 150 i więcej, w Galaxy 170.
krzys1968 06-11-2017, 20:10 Kupowałem felgi z oponami i sam zapytałem o sile dokręcania śrub – 90Nm.
Lukasz2525 06-11-2017, 20:26 Chciałem znaleźć tabelę, w której jest focus i nie mogę. Ale 90 to jest serio tyle co nic, dobre dla małego auta. Może i jest jakaś tabela, która twierdzi że na przykład focus na stalówkach i zwykłych nakrętkach 90Nm, nie wiem. Ja pamiętam że focus 110-130, na alufelgach przy nakrętkach ze srebrnymi kapslami 130 i to jest odpowiedni moment dla tej wielkości auta.
90 Nm to się w focusie dokręca koło pasowe do wału, a nie koło do jazdy, wiem bo wymieniałem ostatnio. Powiem więcej, 90 Nm i 60 stopni.
http://x0.wykop.pl/cdn/c0834752/01yA8zg_MuGBxhlbCPClwevBQ0ZzbXDHBcCi1PS1,wat.jpg?a uthor=27er&auth=b621338d12d33ac71665af5e8e496a8e
Ja pamiętam że focus 110-130, na alufelgach przy nakrętkach ze srebrnymi kapslami 130 i to jest odpowiedni moment dla tej wielkości auta.
Potwierdzam. Antykradzieżowe mcgard 110, a normalne 130 (felgi alu). U siebie wszystkie dokręcam na 130 (lepsze mam niz mcgard). Udarowych kowali unikam, jak tylko się da (chyba tylko przy wymianie rozrządu w aso odkręcali mi koło, bo potem trudno było je zdjąć, a na dodatek ułamali kawałek nadkola).
Ja tam od 25-ciu lat koła przykręcam i odkręcam ręcznie. Żadne mi nigdy nie odpadło, ew. sprawdzam po paru kilometrach. Po to jest w bagażniku klucz odpowiedniej długości, aby zawsze dało się koło wymienić. Niestety nie raz widziałem ludzi którzy mordowali się z wymianą flaka. Jedyne co stosuję to smar miedziany, co by się nie zapiekło.
Lukasz2525 06-11-2017, 20:55 Smar miedziany na piastę czy na śruby ? Z resztą jedno i drugie to taki sobie sposób.
Jak z kolei pracując na warsztacie miałem kilka takich przypadków, że śruby odkręciły się normalnie, ale koła nie chciały zejść. Stukanie, obijanie nic nie dawało. Dopiero walenie naprawdę dużym młotem dało efekt, takiego koła w trasie i tak sam nie wymienisz, jak na warsztacie był z tym problem. Bywało też w drugą stronę, śruby były tak dokręcone, że klucz udarowy nie chciał odkręcić i szef wołał klienta do patrzenia przy odkręcaniu 1,5 metrową rurą, na wypadek gdyby coś się ukręciło.
Najbardziej prawidłowa wersja to taka, że dokręcamy na odpowiedni moment i nie dajemy żadnych smarów. Jak jest dobrze przykręcone to śruba koła nie puści, ale da się normalnie odkręcić przy wymianie.
Do alu powinien być ceramiczny, bo miedziany wchodzi w reakcję z aluminium.
Jest taka tradycja ludowa, żeby nadużywać a) plaka, b) wd40 oraz właśnie c) smaru miedzianego. ;-)
Nigdy nie smarowalem żadnych śrub czy szpilek.
Ja też nie. Ale przylgnię felgi owszem.
nie powinno się smarować śrub na gwintach !
zmieniamy moment dokręcania i to o 40% !
po co wam smar na gwincie szpilki ? masakra.
co do 90Nm - mało. w Seicento książkowo było 95 więc foka, wątpię... 120 Nm bezpieczie, choć ja od lat używam klucza krzyżowego i wszystko w rękach dokręcam
po co wam smar na gwincie szpilki ? masakra.
A komu? Kto napisał, że na szpilki daje?
kaziukas 06-11-2017, 21:14 Niby w jakim aucie ? To w yarisie jest więcej, ponad 90.
Porządny warsztat ma tabele, najlepiej na ścianie przy stanowisku. Dla focusa w zależności od nakrętek jest 110-130, ja u siebie kręcę +130. W dużym ciężkim aucie to 150 i więcej, w Galaxy 170.
Ford Focus-poradnik użytkownika 85NM.--a w MAN-360
krzys1968 06-11-2017, 21:17 Chciałem znaleźć tabelę
http://www.nakole.pl/tabela-momentow.php
Ford Focus-poradnik użytkownika 85NM.--a w MAN-360
Nie powielaj schematycznej niewiedzy. Tu jest świeższa informacja:
https://www.bremboparts.com/pl/pages/images/1920-835-fix/5566d384-7fa3-4943-9708-404502370a01
https://www.bremboparts.com/pl/pages/images/1920-835-fix/5566d384-7fa3-4943-9708-404502370a01
a nie sprzed ćwierćwiecza, jak większość tu przytaczanych.
Lukasz2525 06-11-2017, 21:25 http://www.nakole.pl/tabela-momentow.php
Ta, widziałem te tabelę. Nie ma w niej focusa, to jakaś stara tabela, kiedy forda probe ostatnio widziałeś ? O focusie pewnie jeszcze nie słyszeli, te 85 czy 89 to do fiesty albo ka co najwyżej. Serio.
krzys1968 06-11-2017, 21:33 Poniżej tabela tez nie lepsza w kudze 90Nm śmiechu warte.
Wygląda na to, że dobra zbiorcza tabela dla wszystkich aut nie istnieje. Zawsze konsultuję kilka źródeł, zanim coś zrobię w aucie.
Tak czy srak, jeśli nie robicie tego sami, to na 101% macie koła za mocno dokręcone. A potem są tematy takie, jak ten, albo o urwanych szpilkach czy odpadających kapturkach z nakrętek.
kaziukas 07-11-2017, 16:43 Nie powielaj schematycznej niewiedzy. Tu jest świeższa informacja:
https://www.bremboparts.com/pl/pages/images/1920-835-fix/5566d384-7fa3-4943-9708-404502370a01
https://www.bremboparts.com/pl/pages/images/1920-835-fix/5566d384-7fa3-4943-9708-404502370a01
a nie sprzed ćwierćwiecza, jak większość tu przytaczanych.
Nie miałem zamiaru nikogo w błąd wprowadzać podałem tylko wartości z książki str.165- no do czegoś jednak trzeba mieć zaufanie. A tak po prawdzie zawsze to robiłem na oko i z wyczuciem i tak przez 40 l. i zawsze było OK.
Ja wierzę książkom wydawnictwa Haynes - zawsze kupuję do kolejnego pojazdu.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51LaICvSOKL._SY300_.jpg
Stalówki 110 Nm ,alu 130 Nm , tak stosuję od lat w 90% samochodów osobowych a przerobiłem ich tysiące.
Zabezpieczające najlepiej ręcznie i max 110 Nm
80 Nm to można daewo tico przykręcać w których nakrętki mogą przelecieć przez otwór w feldze przy mocniejszym dokręceniu,ale tych samochodów już praktycznie nie ma. :)
Z dwojga złego lepiej trochę mocniej niż za słabo..
Zabezpieczające najlepiej ręcznie i max 110 Nm
Nie ma realnego powodu, żeby nie było to tyle samo, co dla pozostałych śrub/nakrętek. Zwłaszcza, że producent podaje do 400 Nm:
https://srubydofelg.pl/nakretki-zabezp-sicustar-12x15-stozek-ruch-k19/
McGard też twierdzi, że dokręcać należy tak samo, jak pozostałe:
http://www.mcgard.com/images/installation-instructions/insta_instr_071582b.pdf
No to powodzenia w odkręcaniu tych 400Nm
10 razy się uda a za jedenastym raz zjedzie z klucza i problem gotowy.
Żeby odkręcić 400Nm to w zasadzie potrzeba klucz z dobrą przedłużką a to proszenie się o problemy ,szczególnie na trasie
Chyba zmęczony jesteś...
Wszak rozchodzi się o to czy dokręcać na na 130 Nm (jak resztę) czy na 110 Nm (jak sam sugerujesz).
Nie ukrywam że Twoje niektóre wypowiedzi mnie mocno męczą...
I dlatego do sedna sprawy się nie odniesiesz. OK.
Janeczek1975 15-11-2017, 19:44 Nie ma realnego powodu, żeby nie było to tyle samo, co dla pozostałych śrub/nakrętek. Zwłaszcza, że producent podaje do 400 Nm:
]
Ręce opadają ..... Te 400Nm odnosi się do wytrzymałości klucza ,a nie nakrętki/śruby.
Żaden normalny gwint M12x1,5 nie wytrzyma takiego momentu .
Dobre dobre 400 nm to chyba szyny kolejowe
W szynach są siły rzędu 1000 Nm (1 k Nm).
jeszcze z 2 strony wątku i dojdziemy do kilograma :D
dirty.73 15-11-2017, 23:03 polecam zaopatrzyć się w taki komplecik,dają radę przy obrobionych łbach śrub,nakrętkach...
http://m-hurt.kei.pl/fotki2/QS50927-2.JPG
Lukasz2525 15-11-2017, 23:27 A jak to się nazywa? Link? Cokolwiek?
dirty.73 16-11-2017, 04:46 https://allegro.pl/listing?string=nasadki%20do%20obrobionych%20%C5%9B rub&order=m&bmatch=ss-base-relevance-floki-5-nga-hcp-aut-1-4-1003
i tu raczej nie oszczędzać,jeśli ma działać,czasami trzeba porządnie młotkiem nabić na śrubę,żeby się "wgryzło"
Ciekawe jak piaście podoba się takie porządne nabijanie. Przy własnoręcznej obsłudze kół taki zestaw jest niepotrzebny.
Ale to chyba awaryjne rozwiązanie?
dirty.73 16-11-2017, 10:48 Ciekawe jak piaście podoba się takie porządne nabijanie. Przy własnoręcznej obsłudze kół taki zestaw jest niepotrzebny.
napisałem "czasami",jeśli śruba jest zmasakrowana totalnie...,odkręciłem tym okrągłą śrubę antykradzieżową...ale...to nie jest zestaw do odkręcania kół..jednak może zostać użyty,jak napisał hindus-awaryjnie
"Przy własnoręcznej obsłudze kół"...myślisz,że posiadając m.in takie narzędzia,oddaję kiedykolwiek auto do mechanika?czy po prostu je używam..:P
|
|