Zobacz pełną wersję : [Fiesta 2008-2012] Porównanie opon/kół - rozmiar


hubert2353
14-11-2017, 14:54
Witam.
Czy ma ktoś może porównanie w prowadzeniu i przyśpieszeniu na kołach 175/65 r14 a na kołach 195/50/r15.

Warto zakładać większe czy lepiej zostać na 14?

AnonimowyAlkoholik
14-11-2017, 17:21
Na 15 lepiej trzyma się drogi, niestety na dziurach też bardzo dobrze "odtwarza" nawierzchnię, z przyspieszeniem nie zobaczysz różnicy

M@reS
14-11-2017, 17:41
Pojeździłem trochę Fiestą żony i stwierdziłem że im więcej gumy dzieli autko od nawierzchni tym lepiej ;)
W Nissanie mam 195/50 16' i nie czuć nawierzchni.
W Fieście 175/65 14' i komfort jazdy jest ....nooo zadowalający.
Osobiście nie zjechał bym niżej niż te fabryczne 65 bo czuć nawierzchnię za bardzo.

AnonimowyAlkoholik
14-11-2017, 17:58
Miałem fabrycznie 195/50 R15- przesiadłem się na 175 (letnie 185)/65 R14. Jak nie jeździsz codziennie po autostradach to też tak radzę zrobić. Na 15' prostowanie felg co wymiana opon, a po łódzkich drogach można było plomby stracić. Minus 14' taki że gorzej wygląda, a i ewentualne alufelgi są mniej popularne w tym rozmiarze w porównaniu do 15'

hubert2353
14-11-2017, 18:26
Bo generalnie, na zime mam 14 a na lato mam puste fajne felgi 15 do forda i szkoda mi je sprzedawac.
Najbardziej zalezy mi na tym, czy na mocy nie straci bo wiele i tak jej nie ma przy silniku 1.2 🙂

Bump: Bo przyznam sie ze zalozylem 15 z oponami 185/65 i czuc bylo ze z mocy sporo odeszlo

mathkaczy
14-11-2017, 19:40
Podepnę się pod temat ,

mam letniaki 195/45 R16 w benzyniaku 1,6

idzie sezon zimowy i chciałem zmienić lacze na coś bardziej chłodnolubnego

jak się ma montaż 195/55 R16 ? jakieś haczenia, problemy na zakrętach z przycierką ?
planowałem kupić nówki ale zmieniać felg

slawomirro
14-11-2017, 22:33
Witam.
Czy ma ktoś może porównanie w prowadzeniu i przyśpieszeniu na kołach 175/65 r14 a na kołach 195/50/r15.

Warto zakładać większe czy lepiej zostać na 14?

195/50 15 mam na lato
175/65 14 mam na zimę

195
zdecydowanie lepiej trzyma się drogi, dużo większymi prędkościami mogę jechać na łuku (np estakad). Lepiej też hamuje i przyspiesza. Minusem jest gorszy komfort, czuć poprzeczne nierówności
175
mniej pali. U mnie w 1.6 to różnica pozytywna 0,5-1,0 litra przy takim samym stylu jazdy. Lepiej auto wybiera nierówności i mniejsza jest szansa na rozwaleniu felgi na wysokim krawężniku lub dziurze na drodze.

Huberto$$$
15-11-2017, 06:19
Na 195 lepiej przyśpiesza?? Właśnie tego potrzebowałem bo byłem przekonany, że szersza opona to większy opór, no ale znowu profil mniejszy i człowiek głupieje heh.

Co do opon u kolegi mathkaczy ja jak założyłem 185/65 r15 to szybciej sciągałem bo ronda nie dało się objechać, strasznie tarły o nadkola, a jak zrobiłem test i wpakowałem w autko "4 chłopa" to lepiej było nie ruszać bo efekt gorszy jak na rondzie.
W mojej opini 195/55 R16, może ci docierać ale może wypowie się ktoś kto testował takie koła.

mathkaczy
15-11-2017, 07:40
Na 195 lepiej przyśpiesza?? Właśnie tego potrzebowałem bo byłem przekonany, że szersza opona to większy opór, no ale znowu profil mniejszy i człowiek głupieje heh.

Co do opon u kolegi mathkaczy ja jak założyłem 185/65 r15 to szybciej sciągałem bo ronda nie dało się objechać, strasznie tarły o nadkola, a jak zrobiłem test i wpakowałem w autko "4 chłopa" to lepiej było nie ruszać bo efekt gorszy jak na rondzie.
W mojej opini 195/55 R16, może ci docierać ale może wypowie się ktoś kto testował takie koła.

Dzięki ! Czekam na opinie ;) w anglojęzycznych forach są wpisy ze ludzie mają . Ale zastanawiam się jak z obcieraniem

slawomirro
15-11-2017, 10:21
Dzięki ! Czekam na opinie ;) w anglojęzycznych forach są wpisy ze ludzie mają . Ale zastanawiam się jak z obcieraniem

Maksymalne koła w Fieście to 17" 195/45.

mathkaczy
15-11-2017, 16:24
Maksymalne koła w Fieście to 17" 195/45.

skąd masz tą informację ? jak w takich z obcieraniem ?

Ja myślę o 195/55 ale R16 nie R17

slawomirro
15-11-2017, 16:47
skąd masz tą informację

Instrukcja obłsugu Fiesty mk7, strona 163. I nawet nie 195/45 17", tylko 205/40 17" (195/45 dotyczy Fiest mk6).

mathkaczy
15-11-2017, 17:42
z tym że ja nie chcę lacza poszerzać , 195 mi pasuje jak najbardziej a podbić profil troszkę bo każdą nierówność łapię na drodze
patrząc w instrukcji :

205/40 17" średnica (mm)= 595,8
195/45 16" = 581,9
195/45 17" = 607,3

nadzieję mi daje :
195/60 15" = 615
do tych które patrzę zakładać
195/55 16" 620,9

http://www.quangninh-ford.com/fiesta-1-5l-at-titanium-4-cua-5546969.html ford niby takie potrafi też założyć , tylko czy trą XD

tylko czy ktoś może zakładał

slawomirro
15-11-2017, 18:01
z tym że ja nie chcę lacza poszerzać , 195 mi pasuje jak najbardziej a podbić profil troszkę bo każdą nierówność łapię na drodze
patrząc w instrukcji :

205/40 17" średnica (mm)= 595,8
195/45 16" = 581,9
195/45 17" = 607,3

nadzieję mi daje :
195/60 16" = 615
do tych które patrzę zakładać
195/55 16" 620,9



Pomiedzy 205/40 a 195/45 17" jest tylko 1,8% różnicy w odczycie prędkości przez licznik km/h. To prawie nic. Jednak gdy chcesz montować 195/55 lub 195/60 16" to różnice są już znaczne. (do 8km/h).

mathkaczy
15-11-2017, 18:19
Pomiedzy 205/40 a 195/45 17" jest tylko 1,8% różnicy w odczycie prędkości przez licznik km/h. To prawie nic. Jednak gdy chcesz montować 195/55 lub 195/60 16" to różnice są już znaczne. (do 8km/h).

licznikiem się nie martwię ,
interesuje mnie bardziej czy oponka wejdzie na spokojnie i nie bedzie haczyć na wybojach, przy ostrym skręcaniu itp

https://www.chceauto.pl/ford-fiesta-11-85km-2017-78989/
nie wiem na ile można ufać takim stronom , liczyłem że ktoś już założył jednak Xd

M@reS
15-11-2017, 18:34
licznikiem się nie martwię ,
interesuje mnie bardziej czy oponka wejdzie na spokojnie i nie bedzie haczyć na wybojach, przy ostrym skręcaniu itp

Może w Fieście nie musisz się martwić bo nie ma TC ESP i innych "ulepszaczy jazdy". Ale nie wiem jak będzie działał ABS jak odczyty z czujnika będą inne niż zapisane w komputerze.

Normą w ASO jest zamiana opon, kół do 2% różnicy od oryginału. Powyżej nikt Ci tego w ASO nie wymieni bo czujniki z kompem się nie dogadają.
Możesz wymienić na własną odpowiedzialność ale wolał bym bezpieczeństwo i żeby ten ABS chociaż zadziałał, bo nie wspomnę o innych czujnikach....niż szpanerskie fele.

mathkaczy
15-11-2017, 19:02
Może w Fieście nie musisz się martwić bo nie ma TC ESP i innych "ulepszaczy jazdy". Ale nie wiem jak będzie działał ABS jak odczyty z czujnika będą inne niż zapisane w komputerze.

Normą w ASO jest zamiana opon, kół do 2% różnicy od oryginału. Powyżej nikt Ci tego w ASO nie wymieni bo czujniki z kompem się nie dogadają.
Możesz wymienić na własną odpowiedzialność ale wolał bym bezpieczeństwo i żeby ten ABS chociaż zadziałał, bo nie wspomnę o innych czujnikach....niż szpanerskie fele.

nie chodzi mi o szpanerskie fele :P jak to nazwałeś

chcę założyć oponki 195/55 R16 Crossclimate , maja dobre opinie i miałem okazję je krótszy czas w zimie testować . Na obecne "zimy" jak znalazł nie wielosezonówki a całoroczne opony, z chęcią nie kombinowałbym i założył 185/55 R16 na moje felgi i nie wymyślał ale takich nie sprzedają .

nie chcę zmieniać alusów na inne narazie a oponki wolałbym całoroczne niż komplet specjalnie na zimę i specjalnie na lato szczególnie gdy przednie letnie do wymiany

M@reS
15-11-2017, 19:18
Konwerter opon on-line i sprawdzasz jakie Cie interesują i czy mieszczą się w normie ;)
Są takie gdzie wpiszesz oryginalny rozmiar a wyskoczy Ci kilkadziesiąt zamienników.

Między 185/55 16 a 195/55 16 jest różnica na styku (na +1.95 %)

Z 16 pasuje też rozmiar
195/50 R16
601,4 mm
-8,5 mm
-1,4 %

A potem już szersze od 205 lub 175-185 ale takich nie chcesz ;)

mathkaczy
15-11-2017, 19:24
185/55 R16 to chyba jedyne rozwiazanie z tych "konwerterów" ale Crossclimate takiego nie produkuja :( jedynie pirelli

zastanawiałem się co z montażem 195/55 R16 z racji szerokiej gamy opon całorocznych dla tego rozmiaru w tym crossclimate

M@reS
15-11-2017, 19:32
Mało całorocznych...tu masz godne uwagi 185/55 16

MaxxisAP2 All Season185/55 R1687 H XL E | B | 69dB

VredesteinQuatrac 5185/55 R1687 V XL C | C | 68dB

A te są na prawdę chwalone.
PirelliCERTYFIKOWANY SPRZEDAWCACinturato All Season185/55 R1683 V E | B | 69dB Etykieta UE
E
B
69dB


No i te....ale nie do końca ufam tym homologacją na zimowe :)
Michelin CrossClimate 185/65 R15 92 V XL

artur_n
15-11-2017, 20:07
Panowie całe lato śmigałem na 195/45 R16 i wcale nie ma tragedii jak niektórzy opisują. Na zimę mam 185/60 R15 (takie dostałem z autem).

marcin'ek
15-11-2017, 20:56
195/50/R15 Fiesta jezdzi jak przyklejona [emoji1] i mam to w Fiescie VI (2010) natomiast 195/55/R16 sa w nowej Fiescie Titanium i jest to chyba najlepsza opcja - dobrze sie prowadzi a i komfort jest wiekszy niz przy 195/50/r15.
Jesli chodzi o opony caloroczne to zalezy czy kolega jezdzi spokojnie czy lubi czasem pogonic np. w zakretach, bo niestety zadna caloroczna nie bedzie tak dobra latem jak letnia i zimowa zima, zwlaszcza jesli chodzi o droge hamowania - jest sporo dluzsza. Sam chcialem takie wsadzic do Fiesty ale troche poczytalem testow i opinii i zrezygnowalem. Nawet ktorys z producentow opon sie wypowiadal ze takie opony sa dobre do mista i do spokojnej jazdy.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

mathkaczy
15-11-2017, 21:03
Mało całorocznych...tu masz godne uwagi 185/55 16

MaxxisAP2 All Season185/55 R1687 H XL E | B | 69dB

VredesteinQuatrac 5185/55 R1687 V XL C | C | 68dB

A te są na prawdę chwalone.
PirelliCERTYFIKOWANY SPRZEDAWCACinturato All Season185/55 R1683 V E | B | 69dB Etykieta UE
E
B
69dB

No i te....ale nie do końca ufam tym homologacją na zimowe :)
Michelin CrossClimate 185/65 R15 92 V XL

poza pirelli reszty nie kojarzę , doczytam sobie o nich
z Michelinkami mam styczność więc się na nie nastawiałem a tego rozmiaru nie produkują... :(

M@reS
15-11-2017, 21:16
Ja cenię sobie komfort...a w Fieście tak jak pisałem im więcej gumy między mobilem a drogą tym lepiej ;).
A co do "pogonienia" to tutaj za bardzo nie ma czym ;)......fakt kiedyś F126p się "poganiało" ale co to za jazda ?.
To takie "wózki na zakupy" z silnikiem od kosiarki :)........bo te nowe autka z silnikami po 900-1200 pojemności to tragedia.

marcin'ek
15-11-2017, 21:21
Oj tam nawet 1,2 daje rade, nie chodzi o sprint do 100 czy poganianie na autostradzie ale w zakretach [emoji6]

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

mathkaczy
16-11-2017, 06:53
Oj tam nawet 1,2 daje rade, nie chodzi o sprint do 100 czy poganianie na autostradzie ale w zakretach [emoji6]

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Ja tam na prędkości nie narzekam 1.6 120 kucy przy tej budzie idzie się rozpędzić

romano11
16-11-2017, 09:07
Jesli chodzi o opony caloroczne to zalezy czy kolega jezdzi spokojnie czy lubi czasem pogonic np. w zakretach, bo niestety zadna caloroczna nie bedzie tak dobra latem jak letnia i zimowa zima,

I jeszcze nocna nocą, a dzienna za dnia, łikendowa w łikend, a zwykła w dni robocze, jesienna jesienią, a wiosenna wiosną... że też jeszcze nikt nie produkuje tylu odmian ogumienia... :027:

Bump: Ale nie wiem jak będzie działał ABS jak odczyty z czujnika będą inne niż zapisane w komputerze. Powyżej nikt Ci tego w ASO nie wymieni bo czujniki z kompem się nie dogadają..

Możesz mi to narysować? :shock: Bo jakoś nie bardzo umiem sobie wyobrazić, o jakim błędzie piszesz: przecież bolid bierze sygnał o prędkości z czujników ABS-u. Jest to wypadkowa wymiaru ogumienia, ale przecież bolid o tym nie wie i jeden obrót koła dalej pozostaje jednym obrotem, choćbyś jechał na samych felgach.
Komputr nie ma porównania przebytej drogi do ilości obrotów kół, bo ma dane tylko z kół, a nawet, gdyby miał, to co?
Zresztą taka informacja nie jest do niczego potrzebna.

M@reS
16-11-2017, 11:27
Są w kompie średnie od do i w tym zakresie musi się zmieścić średnica koła.
Mniejsze koło robi więcej obrotów na np 100km....większe mniej. I tutaj jest to o czym piszę......nie może być za małe ani za duże do danego typu autka. Fiesta ma zapisany zakres obrotów koła i jak wstawisz np koła 12' lub 19' komputer tego nie odczyta i ABS nie zadziała. Bo bolid o tym wie mierząc przejechany dystans itd...podłącz byle jaki interfejs do kompa a zobaczysz co jest wiadome bolidowi ;)
To tak na chłopski rozum, więcej poczytaj w necie bo myślałem że coś takiego wie każdy kierowca ;)
Ford nie dla jaj napisał, że do tego modelu mogą być takie a nie inne kola.

Ty oczywiście możesz sobie na własną odpowiedzialność założyć nawet 22' koła ale wtedy zobaczysz sam czym to skutkuje.
Chyba że zmienisz oprogramowanie komputera i podasz mu większe wartości.

A tutaj taki cytat z google.....trzeba nabrać dużo powietrza i czytać. Nie ma znaków interpunkcyjnych :D

"zasada działania abs jest prosta polega na pomiarze prędkości obrotowej karzdego z kół w co jet wliczona pewna tolerancja abs to nie tylko czujniki przy kole ale również komputer który to wszystko sczytuje więc jeśli średnica jest większa lub mniejsza to odczyty nie mieszcza się w normach i wystarczy że pojedziemy kilka zakrętów i zaliczymy kilka chamowań i abs będzie nas informował że coś jest nie tak a na prostej drodze nic się dziać nie bedzie chyba ze przy większych prędkiściach na wyliczanie prędkości obrotowych kół są odpowiednie i to rzekłbym bardzo skomplikowane wzory w których składowe to nie tylko wielkośc koła ale stan opony stan nawierzchni itp to jest własnie liczone przez komputer wiec koledze który maten problem morze właśnie ujawnać się to przy wyrzszych prędkościach diagnoza krótka odpowiedni rozmiar kól i po problemie między innymi ubezpieczalnie po kolizjach sprawdzają rozmiary opon czy zgadzaja się ze specyfikacją producenta auta i czesto z tego tytułu sa problemy przy wypłatach odszkodowań kładźmy to co abryka karze bo ktoś to juz przeliczał

POZDRAWIAM"

I tutaj troszeczkę o tym.

http://www.fokus.tv/news/czy-zle-dobrane-opony-moga-miec-negatywny-wplyw-na-dzialanie-systemow-abs-esp-asr/6050

AnonimowyAlkoholik
16-11-2017, 12:26
Eeee. Przecież komputer wylicza prędkość auta za pomocą czujników- ABS, ESP, w skrzyni biegów itp.. Nie robi tego za pomocą radaru, GPS itd- czyli nie korzysta z faktycznych danych względem jezdni. Jeżeli zmienisz wszystkie koła- to we wszystkich o tyle samo zmieni się "zakłamanie" względem jezdni- jednak bilans który będzie widzieć auto z poszczególnych kół i tak wyjdzie na zero. W zakręcie też droga poszczególnych kół będzie większa (lub mniejsza, jeżeli założysz mniejsze koła), jednak zmieni się to też proporcjonalnie dla każdego koła- bilans niezmienny, bez znaczenia jakiej średnicy są koła.
Gdybyś zmienił część kół- min.1 maks. 3- wtedy komputer będzie widział że coś jest nie tak- na czujnikach wykaże że koła pokonują różną długość drogi i bilans przestanie się zgadzać, i wtedy zacznie sypać błędami. Na takiej zasadzie działa np. pośredni pomiar ciśnienia w oponach

M@reS
16-11-2017, 12:39
To jednak proponuję test.....zobaczysz jak działa ABS jak założysz nie zalecane przez producenta koła ;).
Ja to przerabiałem i mam nauczkę, innym też polecam bo zobaczą jak elektronika potrafi zgłupieć ;)

marcin'ek
16-11-2017, 13:27
Eeee. Przecież komputer wylicza prędkość auta za pomocą czujników- ABS, ESP, w skrzyni biegów itp.. Nie robi tego za pomocą radaru, GPS itd- czyli nie korzysta z faktycznych danych względem jezdni...

Dokladnie tak to dziala. Natomiast ten opis z google jest malo precyzyjny i pewnie autorowi chodzilo o zmiane np 2 kol na wieksze czy mniejsze. Tak na marginesie VW nie montuje czujnikow w kolach tylko bierze pomiar z ABSu, a tolerancja jest raczej w celu wyeliminowania bledow wynikajacych ze zuzycia opon - inna predkosc obrotowa kola z nowa opona a inna ze zuzyta.



Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

marcin'ek
16-11-2017, 13:31
I jeszcze nocna nocą, a dzienna za dnia, łikendowa w łikend, a zwykła w dni robocze, jesienna jesienią, a wiosenna wiosną... że też jeszcze nikt nie produkuje tylu odmian ogumienia...

Ciebie moze to smieszy wiec moze zacznij uzywac opon letnich latem a zimowych zima, zobaczysz roznice w prowadzeniu auta (zakladajac ze masz do tego uprawnienia).



Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

romano11
16-11-2017, 15:54
Ciebie moze to smieszy wiec moze zacznij uzywac opon letnich latem a zimowych zima, zobaczysz roznice w prowadzeniu auta (zakladajac ze masz do tego uprawnienia).


Ofkors, że mnie śmieszy, a jeszcze bardziej śmieszy mnie ten ton mentora... że masz uprawnienia... :mrgreen:
Otóż mój drogi: nie Ty jeden masz PJ, a ja doskonale sobie radziłem na oponach D-90 i D-124, o ile wiesz, o czym piszę...

Bump: Są w kompie średnie od do i w tym zakresie musi się zmieścić średnica koła.
Mniejsze koło robi więcej obrotów na np 100km....większe mniej. I tutaj jest to o czym piszę......nie może być za małe ani za duże do danego typu autka. Fiesta ma zapisany zakres obrotów koła i jak wstawisz np koła 12' lub 19' komputer tego nie odczyta i ABS nie zadziała. Bo bolid o tym wie mierząc przejechany dystans itd...podłącz byle jaki interfejs do kompa a zobaczysz co jest wiadome bolidowi ;)
To tak na chłopski rozum, więcej poczytaj w necie bo myślałem że coś takiego wie każdy kierowca ;).


A tutaj taki cytat z google.....trzeba nabrać dużo powietrza i czytać. Nie ma znaków interpunkcyjnych :D

"karzdego chamowań wyrzszych co fabryka karze i problem morze właśnie ujawnać się"


Bzdura. Bolid o tym wie skąd? Mierząc przejechany dystans - jak? Miarką? :mrgreen: no ale tak to jest, kiedy się zaczyna dyskusję z gimnazjalistami... a to, co wyboldowałem, to jest kwintesencja dysortografii, dysleksji, dyskalkulii i dyscokomupasuje... i sądzę, że ktoś, kto tak pisze, nie ma pojęcia, o czym pisze.
Czujniki ABS-u zliczają impulsy i tych impulsów jest tyle samo na obrót koła niezależnie od średnicy koła i tyle. Małe koła będą zawyżać prędkość i przebieg, wielkie zaniżą prędkość i przebieg, ale bolid się nigdy o tym nie dowie.

M@reS
16-11-2017, 16:49
Słuchaj kolego...w sumie to nie kolego. Ja Ciebie nie obrażam i nie nazywam "młody, wykształcony z dużego miasta ale głąb" ....więc i ja sobie nie życzę takich podtekstów.
Nawet do gimnazjum nie chodziłem bo to nie moje czasy, więc wyluzuj bo nie wiesz z kim piszesz.
Dyskusja jest dyskusją do czasu kiedy jeden z dyskutujących nie zaczyna obrażać drugiego.
Widzę że tutaj same "fachmany" na tym forum......od wózków na zakupy.

romano11
16-11-2017, 17:57
Słuchaj kolego... (ciach)

No dobra, a coś w temacie obrotów kół?

M@reS
16-11-2017, 19:25
"Decydując się na zastosowanie opon w innym rozmiarze nie możesz za bardzo przesadzić. Dotyczy to zarówno zmiany na większą oponę i mniejszą. Prędkościomierz dostosowany jest do określonej średnicy zewnętrznej koła. Zmieniając rozmiar opon, który nie jest zamiennikiem, zmienisz średnicę koła i obwód toczenia co wpłynie na przekłamania prędkościomierza. Zmiana średnicy koła wpłynie również na systemy bezpieczeństwa wspomagające kierowcę odczytujące przekłamane dane. Producenci aut zalecają, aby zamienniki nie posiadały średnicy większej jak 1,5% lub mniejszej jak -2% z zastrzeżeniem stosowania indeksów prędkości i nośności nie niższych niż fabrycznie. Poza tym, przede wszystkim powinno liczyć się bezpieczeństwo i tego się trzymajmy."
http://blog.netcar.pl/2012/10/01/czy-warto-zmienic-rozmiar-opon-na-niezalecany-przez-producenta-cz-12/
Ostatni cytat bo jak ktoś nie chce to i tak nie zrozumie jak to działa. Jedynie przewózka na własnym grzbiecie może coś zmieni.

Aaa i poczytaj proszę o czujnikach ABS pasywnych i aktywnych....to że w fordach tego nie ma nie znaczy że nie istnieje.
Wiedza nie boli.

mathkaczy
16-11-2017, 19:29
Jak się ma sprawa homologacji auta ?

Dostałem odpowiedź od Forda w zasadzie krótko i zwięźle - opony takie jak w słupku kierowcy na naklejce , pozostałe nie są homologowane i mogą negatywnie wpłynąć na ewentualną wypłatę odszkodowania .

M@reS
16-11-2017, 19:34
I to zamyka całą rozmowę......możesz założyć sobie inne ale na własną odpowiedzialność.
Ale i tak znajdzie się nie jeden który napisze inaczej.
Szerokości życzę ;)

marcin'ek
16-11-2017, 21:20
"zasada działania abs jest prosta polega na pomiarze prędkości obrotowej karzdego z kół...

W tym krotkim tekscie jest zawarte jak dziala ABS, i rozmiar kol niema tu najmniejszego znaczenia zakladajac ze wszystkie kola maja taki sam rozmiar. A te "od do" podany przez producenta dotyczy konkretnych rozmiarow kol ktore tez podaje na slupku B po lewej stronie lub w instrukcji, jak juz zostalo wspomniane. A jesli zalozysz inne kola niz podane przez producenta to moze to miec wplyw na wlasciwosci jezdne i bezpieczenstwo.
Jezeli uwazasz ze komp ABSu widzi roznice w wielkosci kol to napisz mi prosze skad wie jakie kola zalozyles? bo z predkosci obrotowej to nie wynika.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

marcin'ek
16-11-2017, 21:27
Ofkors, że mnie śmieszy, a jeszcze bardziej śmieszy mnie ten ton mentora... że masz uprawnienia... :mrgreen:
Otóż mój drogi: nie Ty jeden masz PJ, a ja doskonale sobie radziłem na oponach D-90 i D-124, o ile wiesz, o czym piszę...

Nie Ty jeden jezdziles na oponach jakie kiedys byly, moze dla Ciebie niema roznicy miedzy "stara" caloroczna a obecnymi np. zimowymi, wiec sobie jezdzij na jakich oponach chcesz obys tylko komus tym nie zaszkodzil.
Powodzenia

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

romano11
17-11-2017, 07:00
W tym krotkim tekscie jest zawarte jak dziala ABS, i rozmiar kol niema tu najmniejszego znaczenia zakladajac ze wszystkie kola maja taki sam rozmiar.
Jezeli uwazasz ze komp ABSu widzi roznice w wielkosci kol to napisz mi prosze skad wie jakie kola zalozyles? bo z predkosci obrotowej to nie wynika.


Skąd wie? Bo jego bolid go obserwuje i sobie myśli: skoro założyłeś mi za małe/za duże opony, to ja Ci pokażę i Cię pokarzę... i odcina mu ABS i zapala wszystkie kontrolki na desce - taka choinka świąteczna, no bo przecież o nadchodzących świętach bolid też doskonale wie... :D:027:

boncio
17-11-2017, 15:40
Nie wiem czy tak samo jest w Fieście, ale w Focusach i wyżej jest do kompa wpisany dokładny rozmiar kół na jakim opuszcza fabrykę np. 215/50R17 i na podstawie tego działają wszystkie systemy.

Ela.S
17-11-2017, 16:40
Jestem tutaj "świeżynką" więc nie chcę się wtrącać, ale np w Nissanie Note jak założy się koła większe od seryjnych o ileś % nie przejedzie się nawet kilometra.
Od razu kontrolki ABS, ESP a ABS po prostu nie działa, w kołach strzela i wariuje układ.
Piszę to z własnego doświadczenia bo przerabialiśmy to jak mąż założył felgi z oponami od QQII. Potem pytaliśmy w ASO co się stało. Odpowiedz że komputer dostawał błędne odczyty i po prostu wariował. Musi mieć koła jakie są w specyfikacji bo tak są wyskalowane czujniki.

M@reS
17-11-2017, 21:13
Przerabiałem coś podobnego w A6C6 po założeniu większych o ponad 3% felg z oponami ;)Nie szło ujechać, kontrolki ABS i TC a w kołach strzelało jak z automatu. Po założeniu oryginalnych felg wszystko OK.........ale nie wszystkim wytłumaczysz, że jak czegoś nie ma w Fieście to nie znaczy że nie istnieje ;)

AnonimowyAlkoholik
18-11-2017, 09:43
K..wa. Jakiego auta dotyczy ten temat? Tak ciężko zrozumieć?

mathkaczy
18-11-2017, 10:14
temat zszedł chyba już na wszystkie auta :) jest ogólny

Ela.S
18-11-2017, 10:24
K..wa. Jakiego auta dotyczy ten temat? Tak ciężko zrozumieć?

Ford to niestety nie szczyt techniki ;)
Bo wnioskuję z Twojej "K..wa" że do Fiesty można założyć koła z furmanki bo i tak nic się nie stanie ?. Ludzie nie ograniczajcie się :)

romano11
18-11-2017, 11:03
K..wa. Jakiego auta dotyczy ten temat? Tak ciężko zrozumieć?

Osobowego z niedokręconymi po zamianie kołami, stąd to "strzelanie"... :027:
W dalszym ciągu nikt nie potrafi wytłumaczyć, skąd bolid wie o innej wielkości kół? Obroty silnika nie zmienią się przecież, bo nie zmieniamy nic w przełożeniach - koła są jedynie elementem wykonawczym.

M@reS
18-11-2017, 11:14
Widać po twoich wpisach i historii, że jesteś tylko po to na forach żeby robić młyn i pokazywać swoją "wiedzę" (celowo w cudzysłowie).....dokręcić to sobie możesz w szarych komórkach, bo ogranicznik masz niezły wstawiony.
Jak poprzednik napisał...."Ford to nie szczyt techniki" a wiedza nie boli, poczytaj, w google nie wystukałeś ?

Ela.S
18-11-2017, 12:12
Zadymiarz heehe. Taki forumowy "Ratlerek" ? :> dużo hałasu a mało skuteczności ?.

M@reS
18-11-2017, 13:25
Ja na razie czekam, aż się poduczy i poczyta bo widać że jego wiedza zatrzymała się na etapie podzespołów łączonych ze sobą linkami i cięgnami ;). To nie lata świetności Forda Model T. Technika poszła do przodu i teraz samochód pojechał by sam jak by chcieli tego producenci. Ale po co? jak społeczeństwo nie douczone :(

romano11
18-11-2017, 18:05
Ja na razie czekam, aż się poduczy i poczyta bo widać że jego wiedza zatrzymała się na etapie podzespołów łączonych ze sobą linkami i cięgnami ;). jak społeczeństwo nie douczone :(

Tak, tak, wszyscy mądrzy zza klawiatury, dymani przez ASO... łykacie to, jak młode pelikany :mrgreen:
W dalszym ciągu czekam na informację: skąd bolid wie, jakie ma założone koła?
Nikt nie wie? Chyba jesteście niedouczeni...

M@reS
18-11-2017, 18:17
A licznik skąd wie i zawyża lub zaniża wskazania??(robi jeszcze dużo innych rzeczy o których w Fieście nie słyszałeś) a skrzynia automat skąd wie ?? i nie ruszy jak założysz nie oryginalne rozmiary felg ??(robi to nawet manual) wymieniał bym Ci jeszcze kilka podzespołów ale dla mnie jesteś za płytki .........totalny ignorant z ciebie.
Tak jak pisałem wiedza nie boli.
Masz szczęście że jeździsz starym Fordem na linki i cięgna, bo inny nowszy samochód wolał by sam jeździć bez ciebie....albo się podpalić.

romano11
18-11-2017, 19:00
A licznik skąd wie i zawyża lub zaniża wskazania??(robi jeszcze dużo innych rzeczy o których w Fieście nie słyszałeś) a skrzynia automat skąd wie ?? i nie ruszy jak założysz nie oryginalne rozmiary felg ??(robi to nawet manual) wymieniał bym Ci jeszcze kilka podzespołów ale dla mnie jesteś za płytki .........totalny ignorant z ciebie.
Tak jak pisałem wiedza nie boli.
Masz szczęście że jeździsz starym Fordem na linki i cięgna, bo inny nowszy samochód wolał by sam jeździć bez ciebie....albo się podpalić.

Skrzynia AT co wie? Posądzasz ją o sztuczną inteligencję?
Skąd wie licznik? On nie wie, jedynie pokazuje mniej lub więcej, w zależności od tego, co założysz. To jest jedynie element wykonawczy i Ty jego wskazania możesz jedynie sprawdzić GPS-em i tyle.
Skoro ja jestem ignorantem, to Ty napisz, co wiesz, bo inaczej jesteś dla mnie leszczem i lemingiem. Już pisałem - zza klawiatury jesteście tacy mądrzy, ale argumentów brak... piszesz coś o płyciźnie i ignorancji, jednocześnie sam ocierasz się o dno i metr mułu, a za chwilę wejdziesz na mieliznę.

skorpion19
18-11-2017, 19:30
W dalszym ciągu czekam na informację: skąd bolid wie, jakie ma założone koła?
Nikt nie wie? Chyba jesteście niedouczeni...
Studiów może i niemam ale na matematykę w podstawówce chodziłem - zwiększenie bądź zmniejszenie średnicy koła, zmienia położenie punktu odczytu czujnika-zwiększa bądź zmniejsza ilość odczytów, tyle chyba można zrozumieć.

Ela.S
18-11-2017, 19:55
Skrzynia AT co wie? Posądzasz ją o sztuczną inteligencję?
Skąd wie licznik? On nie wie, jedynie pokazuje mniej lub więcej, w zależności od tego, co założysz. To jest jedynie element wykonawczy i Ty jego wskazania możesz jedynie sprawdzić GPS-em i tyle.
Skoro ja jestem ignorantem, to Ty napisz, co wiesz, bo inaczej jesteś dla mnie leszczem i lemingiem. Już pisałem - zza klawiatury jesteście tacy mądrzy, ale argumentów brak... piszesz coś o płyciźnie i ignorancji, jednocześnie sam ocierasz się o dno i metr mułu, a za chwilę wejdziesz na mieliznę.

Heehe, po końcowej fazie twojej wypowiedzi wnioskuję, że poczułeś jak wygląda rozmowa na twoim poziomie ;).
Nieuka można czegoś nauczyć, ignoranta już niczego.
Życzę szerokości ;)

AnonimowyAlkoholik
19-11-2017, 15:27
Studiów może i niemam ale na matematykę w podstawówce chodziłem - zwiększenie bądź zmniejszenie średnicy koła, zmienia położenie punktu odczytu czujnika-zwiększa bądź zmniejsza ilość odczytów, tyle chyba można zrozumieć.

Zmienia ilość odczytów względem czego? Obrotów silnika, skrzyni biegów? I jak to zmiana średnicy koła zmienia położenie punktu odczytu czujnika? Co to według Ciebie jest "punkt odczytu czujnika" i co czujnik tak naprawdę mierzy, ilość impulsów między czym a czym? Poważnie pytam, wytłumacz proszę

romano11
19-11-2017, 15:51
Studiów może i niemam ale na matematykę w podstawówce chodziłem - zwiększenie bądź zmniejszenie średnicy koła, zmienia położenie punktu odczytu czujnika-zwiększa bądź zmniejsza ilość odczytów, tyle chyba można zrozumieć.

To, że nie masz studiów, widać gołym okiem.
Jednak, by nie umniejszać wszystkim tym bez literek w stylu MożeGoownoRobićINieźleŻyć dopowiem, że bredzisz i pojęcia nie masz, o czym piszesz, a czujnika ABS-u w życiu nie widziałeś.
Wobec tego przyjmijmy, że ten czujnik jest tak skonfigurowany, że daje 72 impulsy / obrót koła, czyli co pięć stopni.
Teraz sobie to narysuj: tarcza z otworkiem co 5 stopni o średnicy pół metra i taka sama tarcza o średnicy (żeby było dość mocno przerysowane) dwóch metrów. Jak sądzisz: która tarcza da więcej impulsów / obrót i dlaczego?
Dodatkowo pewnie mylisz prędkość obrotową z liniową, ale cóż począć...

Bump: Nieuka można czegoś nauczyć, ignoranta już niczego.
Życzę szerokości ;)

Tak, tak sobie to tłumacz.
Najłatwiej zarzucić komuś ignoranctwo, będą samemu dyletantem. Zarzucasz komuś niedouczenie, jednocześnie sama nie jesteś w stanie obronić swoich hipotez z jednego, prostego powodu: nie wiesz, jak ich bronić. Że w ASO tak powiedzieli? Jak Ci powiedzą, że u nich lądowało UFO - też to łykniesz, jak młody pelikan?

wojtekn
20-11-2017, 15:29
romano11 wyluzuj z tekstami dobrze radzę :!!:

AnonimowyAlkoholik
21-11-2017, 15:30
skorpion19 i Ela.S, nadal czekam na odpowiedź na moje pytania

marcin'ek
23-11-2017, 18:08
Widze temat sie rozwinal hehe [emoji6] Niestety niektorzy powinni najpierw poczytac dokladnie jak zbudowany jest ABS, jak dziala. Jak wspomnialem (i nie tylko ja) dla tego systemu niema znaczenia rozmiar kòł byle wszystkie byly takiego samego rozmiaru. Czujnik ABS jest zamontowany przy piascie a pierscien z "oczkami" lub "zabkami" z ktorego czujnik biere odczyty o obrotach kola jest zamocowany do piasty. Chyba ze Nissan czy VAG korzysta z jakis czujnikow w kole - a nic mi o takim rozwiazaniu nie wiadomo.
Ja rowniez czekam na info skad komputer ABSu wie jaki jest rozmiar kol zalozony.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

weuek
23-11-2017, 18:10
Jak wspomnialem (i nie tylko ja) dla tego systemu niema znaczenia rozmiar kòł byle wszystkie byly takiego samego rozmiaru.

Przekracza to moje możliwości poznania...

Huberto$$$
27-11-2017, 20:40
Ja tam się, aż tak nie znam ale może spróbuje się wypowiedzieć. Tylko nie zwalajcie na mnie lawiny hejtów heh :P
Mi osobiście wydaje się, że w tym sporze obie strony mają trochę racji.
Komputer ABS-u ESP itd, ma zakodowane ile dane koło ma zrobić obrotów do odpowiedniej prędkości, którą to wartość pobiera z czujnika skrzyni biegów.
Zakładając koło innej średnicy (chodzi o koła odbiegające od normy przewidzianej przez producenta, gdzie wpisał w komputer ilości obrotów koła odpowiadające danej prędkości), nie spowodujemy "wyłączenia" systemu ABS, jedynie komputer otrzyma błędne wartości i ABS czy ESP, będzie wykonywał, nie wiem jak to fachowo nazwać , dłuższe skoki, przerwy :P każdy wie o co chodzi. Ale i owszem wydłuży nam to nieco, choć nie dość dużo drogę hamowania. Czujniki montowane w kołach w niektórych VAG-ach czy nissanach to już inna technika i droższe choć nie lepsze rozwiązania.
PS. Niektóre fiaty np z czujników ABS-u, "mają" dane o ciśnieniu opon, właśnie z algorytmu, który opisałem wyżej. Ponoć Ford, też chciał takie rozwiązanie zastosować ale czy zrobili Nie Wiem :wink:

weuek
27-11-2017, 20:53
Niektóre fiaty np z czujników ABS-u, "mają" dane o ciśnieniu opon, właśnie z algorytmu, który opisałem wyżej. Ponoć Ford, też chciał takie rozwiązanie zastosować ale czy zrobili Nie Wiem :wink:
Z takiego rozwiązania korzystam w swoim fokusie mk2. Aktywowałem to ruskim elmconfigiem. Fabrycznie tego nie było.

romano11
28-11-2017, 15:42
Ja tam się, aż tak nie znam ale może spróbuje się wypowiedzieć.

Komputer ABS-u ESP itd, ma zakodowane ile dane koło ma zrobić obrotów do odpowiedniej prędkości, którą to wartość pobiera z czujnika skrzyni biegów.

Aha! Czyli zmieniając wielkość wielkość koła (poza zakodowany zakres), zmieniasz przełożenie pomiędzy piastą/kołem, a skrzynią biegów? Jak? :shock:

marcin'ek
28-11-2017, 16:48
Aha! Czyli zmieniając wielkość wielkość koła (poza zakodowany zakres), zmieniasz przełożenie pomiędzy piastą/kołem, a skrzynią biegów? Jak? :shock:Jesli Huberto$$$ chodzi o to co mysle to ma racje, iles tam obrotow kola/ minute okresla predkosc jaka wskazuje licznik (tak dziala predkosciomierz nawet w rowerze) a impulsatora z ktorego licznik pobiera w tym celu sygnal jest przy skrzyni biegow. I w tym celu komputer ma zapisany rozmiar kola azeby mogl obliczyc predkosc pojazdu.
Jednak w przypadku gdy wszystkie kola maja taki sam rozmiar komputer ABS nie wychwyci roznicy w wielkosci kol.
Pozatym nie slyszalem aby VW mial w kolach czujniki z ktorych ABS pobiera sygnal o liczbie obrotow.
Jedyna mozliwosc zeby komputer pojazdu wiedzial ze jest jakas roznica miedzy predkoscia faktyczna a licznikowa, to zintegrowanie navi i GPS z komputerem obliczajacym predkosc na podstawie obrotow kol, ale o takie rzeczy to bym nie podejrzewal aut kompaktowych czy klasy sredniej a bardziej te luksusowe typu A/S8 czy MB S-klasa gdzie wszystkie systemy sa zintegrowane. Jednak nadal watpie czy mialoby to wplyw na dzialanie ABS.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

slawomirro
28-11-2017, 18:00
W Fieście komputer ABS przelicza impulsy na prędkość i wysyła odpowiedni sygnał do komputera silnika,
a ten podaje nam prędkość w liczniku km/h w zegarach deski rozdzielczej.

Komputer silnika ma skalibrowane wskazania prędkości dla ustalonych kół dla danej wersji Fiesty (np u mnie tj 175/65 14" + 195/50 15" + 195/45 16")
i tylko dla takich opon licznik wskaże poprawnie prędkość w km/h.
Tak, komputer "widzi" jakie mamy koła na podstawie impulsów i sprawdza, czy się mu zgadza zgodnie ze wzorcem.

Gdy założymy koła o innym rozmiarze wskazania będą się różnić od wzorcowych na plus lub minus,
ale poza wskazaniem na prędkosciomierzu nie wpływa to w żaden sposób techniczny za podzespoły komputera ABS lub komputera silnika.

romano11
28-11-2017, 19:01
Jesli Huberto$$$ chodzi o to co mysle to ma racje, iles tam obrotow kola/ minute okresla predkosc jaka wskazuje licznik (tak dziala predkosciomierz nawet w rowerze) a impulsatora z ktorego licznik pobiera w tym celu sygnal jest przy skrzyni biegow. I w tym celu komputer ma zapisany rozmiar kola azeby mogl obliczyc predkosc pojazdu.
Jednak w przypadku gdy wszystkie kola maja taki sam rozmiar komputer ABS nie wychwyci roznicy w wielkosci kol.

Dokładnie tak: zmiana kół na mniejsze/większe spowoduje odpowiednio zwiększenie/zmniejszenie ilości impulsów w jednostce czasu, ale ilość impulsów zmieni się "wszędzie" (czujniki przy piastach, skrzynia biegów) w proporcjonalnym stopniu i tyle. I dlatego bolid na podstawie porównania sygnałów nie wychwyci "pozaklasowych" kół. Co innego, gdyby miał możliwość porównania danych z kół z danymi z GPS-a - tu się zgodzę, że może wiedzieć, że coś jest nie tak z kołami.

AnonimowyAlkoholik
28-11-2017, 20:36
A ja nadal czekam na odpowiedź skorpion19 Ela.S i M@reS w tym temacie. Bo przecież "ford to nie szczyt techniki", a nasza "wiedza zatrzymała się na etapie podzespołów łączonych linkami i cięgnami" i przecież auto wie jakie ma koła, bo zależnie od jego rozmiaru zmienia się "położenie punktu odczytu czujnika" :D

marcin'ek
28-11-2017, 21:35
W Fieście komputer ABS przelicza impulsy na prędkość i wysyła odpowiedni sygnał do komputera silnika,
a ten podaje nam prędkość w liczniku km/h w zegarach deski rozdzielczej.
Nie, nie wylicza predoksci na podstawie impulsow z ABSu tylko od zawsze (dla mnie od Fiat 126p bo wtedy zaczalem przygode z autami [emoji6]) z impulsatora - kiedys analogowy (np. wlasnie F126p) dzis elektroniczny (tam nikiere duze mobilki kleja magnes [emoji6]).

Komputer silnika ma skalibrowane wskazania prędkości dla ustalonych kół.
To oczywiste bo przeciez musi miec podany jakis rozmiar kola na podstawie ktorego + impulsy z impulsatora obliczy predkosc, i raczej nke ECU sie tym zajmuje tylko z tych danych korzysta.

Ja w tym watku juz nie bede chyba zabieral glosu bo niemam sil, skoro polowa twierdzi ze auto wie co za kola ma ubrane, abs liczy predkosc auta, ale jakos zaden z nich nie potrafi wyjasnic czy skad takie cos [emoji19]



Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

marcin'ek
28-11-2017, 21:38
A hubert2353 pytal tylko o opony [emoji23]

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

slawomirro
29-11-2017, 01:43
Nie, nie wylicza predoksci na podstawie impulsow z ABSu tylko od zawsze z impulsatora - kiedys analogowy dzis elektroniczny

sądzę że myślmy o tym samym, tylko inaczej o tym piszemy :)
Ów impulsator jest do ABS podłączony kabelkiem. Ja napisałem ogólnie "ABS", ty doszczegółowiłeś temat.


btw a ja od Łady 21072 MR'88 z pięknym silnikiem 1.3 i wycieraczkami na reflektorach :D

chaos666
29-11-2017, 07:03
195/50 15 w lacie-dobre trzymanie,czuć dziury i nierówności
175/65 14 w zimie-super się wygrzebuje ze śniegu i lepszy komfort
Takie rozmiary mi doradzili do 1,6tdci mk7 i chyba to optymalne rozmiary

Marek
29-11-2017, 07:23
175/65 14 w zimie-super się wygrzebuje ze śniegu

Akurat rozmiar nie ma znaczenia przy "wygrzebywaniu się ze śniegu" tylko opona jaka jest na feldze...

marcin'ek
29-11-2017, 20:32
Akurat rozmiar nie ma znaczenia przy "wygrzebywaniu się ze śniegu" tylko opona jaka jest na feldze...Hmm, mysle ze chyba jednak jakies znaczenie ma, najblizszy przyklad WRC - na sniegu uzywaja opon wezszych z wyzszym profilem a na asfalcie szerokich z niskim profilem.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Huberto$$$
30-11-2017, 09:04
Kiedyś słyszałem teorię, że węższe koła na zimę to podstawa, bo auto z zaspy wyjedzie bez problemu, ale z doświadczenia zauważyłem, że raczej się to nie sprawdza. Sądzę, że dobre zimówki i tak załatwiają sprawę i nie ma się co męczyć z węższymi oponami na zimę. No ale to tylko moje spostrzeżenia heh :027:

weuek
30-11-2017, 09:14
Stare teorie często się nie sprawdzają po dekadach. Jedna z nich uczy, by hamować pulsacyjnie. I pewnie jest jeszcze wielu kierowców, którzy tak robią, mimo że ABS jest na pokładzie.

romano11
30-11-2017, 17:13
Stare teorie często się nie sprawdzają po dekadach. Jedna z nich uczy, by hamować pulsacyjnie. I pewnie jest jeszcze wielu kierowców, którzy tak robią, mimo że ABS jest na pokładzie.

Ale to chyba jakieś wyjątkowe ciemniaki i niemoty, sieroty motoryzacyjne, które nie mają pojęcia o wyposażeniu bolidu, którym jeżdżą...
A odnośnie teorii o hamowaniu pulsacyjnym - ona dalej jest aktualna, o ile pojazd nie ma ABS-u.

Marek
30-11-2017, 19:51
Hmm, mysle ze chyba jednak jakies znaczenie ma, najblizszy przyklad WRC - na sniegu uzywaja opon wezszych z wyzszym profilem a na asfalcie szerokich z niskim profilem.


O czym tu dyskutować...liczy się kapeć na feldze, a nie rozmiar. Chyba,że dla Ciebie chińskie ****o jest tak samo dobre jak porządna opona...

Przykład WRC ma się nijak do zwykłej osobówki...tym bardziej na 14-to calowych felgach...ile takich wyścigówek znasz na 14"??

wojtekpl
01-12-2017, 23:03
Koledze bardziej o szerokość chodziło niż o średnicę. Ale wrc po śniegu na kolcach jeździ, więc to insza inszość.

Oczywiście liczy się kapeć, a nie szerokość (w granicach rozsądku); choć sam mam alu 15 lato i alu 14 zima, i w odpowiednich wymiarach opony, gdyż felgi "zimowe" udało się kupić w śmiesznej cenie, a i oponki też tańsze na 14.

marcin'ek
02-12-2017, 08:32
Kolce to ze wzgledu na lod. A wezsza chyba dlatego zeby byl wiekszy nacisk na kazdy cm kwadratowy styku opony z podlozem, mniejsze opory toczenia na luznej nawiezchni itd. I nie o rozmiar felgi mi chodzilo a szerokosc. Specem nie jestem ale od tak sobie takich kol przeciez nie zakladaja.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Ela.S
02-12-2017, 12:45
Na tym forum nie ma co się wysilać i cokolwiek tłumaczyć bo jak nie ma tego w seryjnym wyposażenie Forda to nie ma tego nigdzie. A i z doświadczeniem z innymi samochodami kiepsko bo Ford to pierwszy i jak na razie ostatni samochód jaki się posiada.

Połóż na oblodzony śnieg szeroką deskę i się przejedz.....potem to samo na wąskiej desce i wtedy napisz co zaobserwowałeś. Nad którą deską będziesz miał większą kontrolę.
Na tym samym polega zakładanie jak najwęższych opon do samochodów rajdowych jeżdżących w warunkach zimowych.
Na suchej nawierzchni im szersza tym lepsza (oczywiście trzeba mieć pod masą odpowiedni sprzęt, a nie silnik od kosiarki)

romano11
03-12-2017, 13:56
Na tym forum nie ma co się wysilać i cokolwiek tłumaczyć bo jak nie ma tego w seryjnym wyposażenie Forda to nie ma tego nigdzie. A i z doświadczeniem z innymi samochodami kiepsko bo Ford to pierwszy i jak na razie ostatni samochód jaki się posiada.

Dlatego NieznanyPijak :mrgreen: już Cię prosił o odpowiedź na nurtujące nas pytania i co?

A ja nadal czekam na odpowiedź @skorpion19 @Ela.S i @M@reS w tym temacie. Bo przecież "ford to nie szczyt techniki", a nasza "wiedza zatrzymała się na etapie podzespołów łączonych linkami i cięgnami"

Wysil się i wytłumacz nam, ciemniakom i technicznym ignorantom, jak to działa, ale bez tekstów w stylu: "bo w ASO powiedzieli..."

Bart914
06-09-2020, 15:04
Witam. Chciałbym założyć do Forda Fiesty VI opony całoroczne 185/65R15 zamiast oryginalnych 195/50R15. Czy nie będą ocierały o nadkola podczas skręcania? Jeździ ktoś na takich? Pzdr

metmusic
28-03-2023, 15:24
Ktoś wie czy w nadkole, bez obcierania np. przy skręcie, wejdzie opona 205/50 R17? Ewentualnie 45. Pytanie wynika z tego, że tabliczka mówi tylko o profilu 40 dla R17.

azterco
15-04-2024, 15:28
Witam, mam pytanie czy na felgi 6jx16 wejdzie opona 195/45r16,
taka jest zalecana czy ewentualnie wiecie jaka inna oponę mogę zalozyć na te felgi żeby pasowała do mojego samochodu: Fiesta mk7 2009r?

Rhevules
01-12-2024, 11:10
Cześć wszystkim,

Szukam porady dotyczącej wyboru opon wielosezonowych do mojej Fiesty. Aktualnie jeżdżę na oponach w rozmiarze 195/50 R15, ale oba komplety wymagają wymiany. Ze względu na to, że nie jeżdżę dużo (głównie po mieście, a dłuższe trasy w granicach 300-500 km zdarzają mi się raz na 2 miesiące), zdecydowałem się na zakup opon wielosezonowych.

Mam jednak kilka pytań:

Czy warto zmienić rozmiar na 195/60 R15? Na liście zalecanych rozmiarów (wg naklejki na drzwiach) są zarówno 195/50 R15, jak i 195/60 R15. Czy ktoś miał doświadczenie z taką zmianą i jakie są jej konsekwencje?
Rozważam też rozmiar 195/55 R15, ponieważ na takich oponach jeździły wersje poliftowe. Jednak zauważyłem, że są one wyraźnie droższe od rozmiarów 50 i 60. Czy warto dopłacić?
Jakie modele z półki premium polecacie? Zastanawiam się nad markami, takimi jak Michelin, Goodyear czy Yokohama. Czy macie konkretne modele godne polecenia?
Z góry dziękuję za pomoc i podzielenie się doświadczeniami! 😊

slawomirro
01-12-2024, 23:02
195/60 będzie bardziej komfortowy przy pokonywaniu nierówności i bardziej osłaniał felgę przy wjeżdżaniu na krawężniki.
195/50 to lepsze prowadzenie

Michelin to świetne opony zimowe, letnie i całoroczne. Minus? Są drogie.
Goodyear znany jest ze świetnych opon zimowych.
Z Yokohamą nie miałem styczności.


Od 6 lat mam całoroczne Michelin Crossclimate i to ich ostatnia zima. Bardzo je polecam jakby co.