Zobacz pełną wersję : [Transit 2006-2014] 2.2 TDCI Duratorq. Brak mocy na wysokich obrotach. P121C P0089 Rozwiązane


Tomaszabc
20-11-2017, 18:22
Cześć. Pacjentem jest Transit z silnikiem 2.2 TDCI Duratorq 85 kW.
Problemem jest brak mocy na wyższych obrotach, ponad 3000.
Niekiedy występuje też falowanie obrotów ale nie wiem czy to w tym momencie istotne.

Posiada powracające błędy sprawdzone Boszowskim KTS-em.
-Woda w paliwie (filtr zmieniony, brak czujnika wody w filtrze, podobno błąd znika po aktualizacji oprogramowania komputera)
-P0089 -Bład komputera (raczej bład standardowy przy innych błędach)
-P121C - Nieszczelny wtryskiwacz
-P0251 Błąd regulatora upustowego ciśnienia listwy CR

Wartości rzeczywiste różnych parametrów wtryskiwaczy w porównaniu do zadanych zbadane KTS-em są ok, bardzo zbliżone.
Jedynie jest widoczne odstępstwo w dawce paliwa- na wykresie przebiegu czasowego, rzeczywista dawka paliwa jest zauważalnie wyższa niż dawka zadana przez komputer (nie do końca rozumiem wpływ wyższej dawki i skąd ona się bierze)
Na wiązce nie widać żadnych przetarć.

Jakieś 40-50 tys. km. temu podobno sprawdzone/wymienione wtryski. Gniazdo wtryskiwacza znajduje się pod pokrywą zaworów więc ewentualny wyciek spod podkładki miedzianej skutkowałby przybywaniem oleju. Niestety tego nie sprawdzę bo olej wymieniony był wczoraj.

Częściowo przy diagnozie posiłkowałem się tą fordowską rozpiską:
https://pl.scribd.com/document/100275137/TSB-Ford-Transit-2006-5

Zamierzam wymienić zawór regulacji/upustu ciśnienia (~450 zł) na listwie common rail, nic innego nie przychodzi mi do głowy. Czy to dobra droga? Po ewentualnej wymianie napiszę jaki miało to wpływ.
Może ma ktoś jakieś podpowiedzi?

wojtekjanus
20-11-2017, 19:29
(nie do końca rozumiem wpływ wyższej dawki i skąd ona się bierze) Przyczyn może być wiele - nieszczelne połączenie, zły kontakt elektryczny, uszkodzony wtryskiwacz wewnątrz... Co do ostatniej - robiłeś próbę przelewową? Jest prosta i tania, mówi prawie wszystko o mechanice wtryskiwacza.

Jeżeli chcesz wymieniać części metodą prób i błędów, to pójdziesz w koszty. W Lublinie jest dobry zakład Diesel Technika, ja bym oddał do sprawdzenia podejrzany wtryskiwacz (po próbie przelewowej), dopiero potem wymieniał bym zawór upustowy na listwie.

Ale zastanawia mnie, że mocy brakuje powyżej 3.000 obrotów - czyli już wtedy, gdy dawka wtrysku maleje. Największa dawka jest przy około 2.000 obrotów. To sugeruje zupełnie inne przyczyny spadku mocy - myślę o ciśnieniu doładowania.

Tomaszabc
20-11-2017, 20:19
Jutro zaproponuję kierownictwu zakup zestawu do testu przelewowego. Wstyd się przyznać ale nie posiadamy takiego. Ja dopiero rok pracuję jako mechanik i w naszym warsztacie z podstawową mechaniką i oponami nie mamy specjalistów.
Bus jest akurat z firmy która jest częścią spółki do której należymy także przyjechał na początek do nas z problemem.

Z brakiem mocy powyżej 3000 tys. obrotów powiązałem tryb awaryjny w jaki wchodzi transit. Oczywiście zastrzegam, że jest duże prawdopodobieństwo, że się mylę.
Po skasowaniu błędów w trakcie pracy silnika obroty zmieniły się nagle i ustabilizowały na chwilę, bo też występował problem z nierówną pracą.
W celu sprawdzenia nieszczelności w dolocie- natryskiwałem plaka ale bez zmian. Jeżeli chodzi o samo doładowanie- komputer nie pokazuje błędów.

Dokładne kody błędów to:
-P0089 Ciśnienie Rail - poza zakresem zadanym
-P121C Wtryskiwacze - wtryskiwacz nieszczelny
-P062B Sterownik silnika - błąd wewnętrzny
-P2265 Czujnik wody w paliwie - poza zakresem zadanym

Tomaszabc
22-11-2017, 16:41
Po poczytaniu trochę wychodzi na to, że winne są dwa zawory.
Jutro przyjdą zawory PRV (pressure regulator valve - regulator ciśnienia na listwę) oraz SCV (suction control valve - regulator ciśnienia na pompę). Test przelewowy nie wykonany ponieważ zestaw nie zakupiony. Nie zakupiony z powodu tego, że właściciel transita twierdzi, że wtryski były robione :P...

Znalazłem jeszcze przetarty przewód przelewowy-powrotny od układu wysokiego ciśnienia do filtra paliwa. Przetarł się o dolot powietrza na którym jest przepływomierz.
Jutro rano uszczelnię przewód i zobaczę czy to dało rezultaty. Jeżeli nie, to napiszę czy wymiana zaworów była właściwa.

Czy w tym układzie z silnikiem 2.2 tdci, przetarty przewód przelewowy mógłby powodować zapowietrzanie się filtra a następnie pompy WC? Mam takie przypuszczenie bo paliwo przelewem wraca do trójnika na filtrze (który to trójnik wygląda jakby był połączony z fordowskim wskaźnikiem zapchania filtra).

wojtekjanus
22-11-2017, 17:19
Czy w tym układzie z silnikiem 2.2 tdci, przetarty przewód przelewowy mógłby powodować zapowietrzanie się filtra a następnie pompy WC? Tak. Układ zasilania nie posiada pompy podającej, paliwo zasysa pompka łopatkowa w pompie wtryskowej, czyli cały układ niskiego ciśnienia pracuje na podciśnieniu. Każda nieszczelność grozi więc zapowietrzeniem.

Tomaszabc
22-11-2017, 18:00
Dzięki. Być może, że trzeba będzie zwrócić zawory warte około 400 zł każdy.
Po mocniejszej jeździe czuć było trochę ropę ale nie wiadomo skąd.
Dobrze poprzeglądałem w wolnej chwili przewody i zauważyłem krople, a następnie przetarcie. Ropa ciekła minimalnie, prawie niezauważalnie.

Jutro napiszę co i jak.

Tomaszabc
23-11-2017, 16:39
Transit jest naprawiony i śmiga aż miło. Główny przewód przelewowy biegnący znad okolic pompy, poprzez całe podszybie aż do filtra przetarł się. Tarł aż wytarł sobie dziurkę o rurę dolotu powietrza pomiędzy filtrem a turbiną. Zasysał powietrze i zapowietrzał układ a ropa prawie z niego się nie wydostawała.

Po odpaleniu i pierwszej jeździe wywaliło jeszcze błąd ciśnienia listwy. Po ponownym skasowaniu kiedy już się odpowietrzył, błąd nie wrócił.

wojtekjanus - dzięki za pomoc