Zobacz pełną wersję : regulacja gazu a wysoka temperatura


sedek
07-11-2004, 09:42
Witam wszystkich w ten niedzielny pochmurny dzień.

Mam nastepujacy problem:
po wyregulowaniu instalacji gazowej (zbyt dużo palił) i jedoczesnej wymianie czujnika temperatury (tego, co daje informację na wskaźnik) zauważyłem, że wwzrosła temperatura cieczy chłodzącej tzn, wskazówka znajduje się na polu normal ale bardzo blisko czerwonego pola (na odległości równej ok. 75 % pola NORMAL). Czy może być to związane z tym , że tym razem gazownicy "przeciągnęli" w drugą stronę tzn mieszankę ustawili na zbyt ubogą przez co wzrosła temperatura spalania (zbyt dużo powietrza w mieszance).
Zauważyłem również, ze spod tego czujnika, który zmieniałem cieknie mi płyn chlodniczy (prawdopodobnie trzeba czujnik mocniej dokręcić gdyż ma on gwint stożkowy), czy może to być przyczyną przekłamań na desce np. wskutek zamoknięcia styków?

Pozdrawiam

woj111
07-11-2004, 19:40
W moim essim temperatura trzyma się na skali między M a A . gaz II gen i uważam , że wszystko jest w porzadku. Informowałem się w ASO i oni twierdzą ,że wszystko jest ok.

Mondzio
08-11-2004, 12:18
:):)


Dlaczego obawiasz sie ze silnik sie przegrzewa??
Moze na poczatek odpowiedz sobie na pytanie : "Po co wymienialem czujnik temp? A moze byl zepsuty i zle wskazywal?? he?"
Jesli jest niedokrecony to proste - dokrec go. Chyba ze nalezy polozyc jakies dodatkowe uszczelnienie na gwint i/lub zmienic podkladke uszczelniajaca - jesli jest oczywiscie przewidziana.
Styki zamoknac nie mogly bo ich tam nie ma :):) - to jest czujnik analogowy. A normalnym srodowiskiem pracy tego czujnika jest srodowisko cieczy chlodzacej.

Powodzenia w "rozgryzaniu" usterki

sedek
09-11-2004, 07:13
Dlaczego się obawiam?

Ponieważ przy starym czujniku temperatury (gdy był dobry) wskazówka była na środku pola NORMAL (lub nieznacznie w jedną lub drugą stronę).
Po wymianie jest taki efekt , jak już opisałem. Być moze jest to sprawa samego czujnika, kupiłem nie royginalny, ale jakiś włoski - może dawać inną wartość do pomiaru tzn. może byc inaczej wyskalowany choć podany był zakres temperatury (o ile pamiętam 87...93 C).
Ale nie sądzę , ze tak jest.
Inna sprawa, to nie włącza mi się wentylator, a np. dzisiaj wskazówka temperatury prawie że wchodziła już na pole czerwone- zna ktoś może sposób, jak taki wentylator sprawdzić.
I nie wiem gdzie może tkwić błąd - czy wentylator nie działa , bo czujnik źle pokazuje temperaturę i nie jest ona jeszcze tak wysoka jak by to wynikalo z tablicy, czy coś innego.
Stwierdziłem natomiast, ze nie jest to winą ubogiej mieszanki gazu - na benzynie dzieje się to samo.

Termostat mam świeżo wymieniony (3 tygodnie wstecz), rura od termostatu jest gorąca jak wrzątek, czyli działa on jak należy.
Zastanawiam się jeszcze nad resetem komputera, być może po tych wymianach należałoby to zrobić (inny stopień wyskalowania wymienionych części).
Co wy na to wszystko?

Pozdrawiam z rana

Mondzio
09-11-2004, 08:23
Byc moze to ze nie kupiles oryginalnego czujnika tylko zamiennik powoduje inne wskazanie na zegarach. Przypomnij sobie czy wczesniej i w jakich okolicznosciach wlaczal Ci sie wentylator. Jesli wymieniales czyjnik pod termostatem to ten od wskazowki - nie powinno to wplynac na dzialanie wentylatora. Jest on wlaczany przez ECU na podstawie wartosci z czujnika umieszczonego na termostacie - pionowo do gory. Chyba ze w Escorcie jest inaczej niz Mondeo - chociaz to te same silniki. Jesli nie zauwazysz ubytkow plynu co oznaczaloby miedzy innymi przegrzewanie sie silnika to spoko. Do nowych odczytow musisz sie po prostu przyzwyczaic. Zeby wiedziec wszystko porownaj rezystancje obydwu czujnikow - swojego i oryginalnego - podejrzewam ze sa roznice i stad inne wskazania.

Jesli chodzi o reset to: Ford jak i Haynes radza resetowac go nawet po chwilowym zdjeciu wtyki z jakiegokolwiek czujnika poniewaz moze to powodowac zmiane ustawien kompa. Dla mnie jest to troche przerost formy nad trescia ale poniewaz reset kompa nie jest wielkim zabiegiem mozesz to spokojnie zrobic
-zdejmij kleme (-) na 15 min
-zaloz ja i odpal samochod bez dotykanie pedalu gazu
-poczekaj az na wolnych obrotach rozgrzeje sie do wlaczenia wentylatora lub do normalnej temp pracy - daj mu 5-10 min na wolnych i na pewno sie wystarczajaco rozgrzeje (wentylator sie nie musi wlaczyc bo wcale nie jest juz tak cieplo)
-podaj mu okolo 1200obr/min przez okolo 2 min
- przejedz sie okolo 8-10km z roznymi predkosciami na roznych biegach i sprawa skonczona
mysle ze reset kompa nie spowoduje jednak zadnej zmiany w zachowaniu wskazowki.

powodzenia

sedek
09-11-2004, 09:08
Dzięki, podpowiedz mi jeszcze jak tą rezystancję porównać, przy wymontowanych czujnikach pomiędzy jego stykami, czy przy zabudowanym czujniku w silniku i np. przy pracującym silniku.
Co do włączania wentylatora , masz rację , gdyż faktycznie wentylator włącza się niezależnie od wskazań na desce, gdyż ma własny czujnik (jest on wbudowany prawdopodobnie w przewód biegnący od termostatu do chłodnicy, taga gruba rura).

Pozdrawiam

Mondzio
09-11-2004, 13:05
rezystancje nalezy sprawdzic w pewnym zakresie temperatur. Lepiej wiec wymontowac czujnik , wsadzic do jakiegos garnka i podgrzewac z termometrem (tak jak przy sprawdzaniu termostatu)
mam dane dla czujnika tego drugiego - do komputera ale mysle ze moze to byc podobne. Najlepiej porownaj jednak z jakims fordowskim dobrze dzialajacym bo co do tych danych w stosunku czujnika wskazowki nie jestem pewien.

-40°C 860.0 do 900.0 killohm
20°C 35.0 do 40.0 kilohm
100°C 1.9 do 2.5 kilohm
120°C 1.0 do 1.3 kilohm


powodzenia

kwakurta
18-11-2004, 17:58
Wymieniałeś już termostat?
U mnie było to samo, zobacz moje posty. W pierwszej kolejności mechanik chciał wymieniać czujnik. W moim focusie jest ich jednak trzy i z pomiarów wynikało jednoznacznie że silnik sie grzeje wiec były dwa pomysły albio termostat albo pompa.
Po wymianie termostatu wszystko gra, na beznzynie silnik troche mniej sie grzeje a na gazie z10 stopni wiecej ma głowica, jeśli termostat jest stary to moze sie do końca nie otwierać.
Druga prawdopodobna przyczyna to wycięte skrzydełka pompy wodenj... !tak tak zdarza się bo teraz robią pompy z plastikowymi łopatkami...
Zacznij od termostatu

powodzenia

sedek
18-11-2004, 21:43
Termostat takze wymieniałem.
Teraz już wiem o co chodziło. Okazało się , ze faktycznie ten kupiony czujnik , który dawał sygnał na wskaźnik był trochę inaczej wyskalowany i wentylator załącza się , gdy wskazówka jest na L - po prostu tak już musi zostać.

Mondzio
19-11-2004, 06:21
:)

Az sie prosi zebym powiedzial "A nie mowilem"
Ale to trzeba przejsc samemu ;)

Dobrze ze sie z tym pogodziles - to normalne ze inny czujnik pokazuje cos innego na wskazowce tym bardziej ze jest nieoryginalny. No i najwazniejsze ze wiatrak wlacza sie kiedy powinien.

Pozdro

Mariu
19-11-2004, 09:50
Termostat takze wymieniałem.
Teraz już wiem o co chodziło. Okazało się , ze faktycznie ten kupiony czujnik , który dawał sygnał na wskaźnik był trochę inaczej wyskalowany i wentylator załącza się , gdy wskazówka jest na L - po prostu tak już musi zostać.
Witam Wszystkich! W moim Essim wymieniłem czujnik temperatury na włoski o takim samym kolorze i wentylator włącza się gdy wskaźnik "dojdzie" do czerwonego pola, gdy wcześniej robił to gdy "doszedł" do literki O-R. Także przy włoskich to normalne. Pozdrawiam :)))