Zobacz pełną wersję : [Fiesta 2008-2012] Brak możliwości rejestracji haka holowniczego
Szczepixol 04-06-2018, 06:14 Witam,
od niedawna jestem posiadaczem fiesty mk7, 1.6 tdci Econetic z 2010r.
Po jakimś czasie naszła mnie myśl aby założyć do niej hak holowniczy, nie chodziło mi o ciąganie przyczep, a raczej o zakup uchwytu rowerowego na hak i ich przewóz. Kupiłem oryginalny hak forda wraz z wiązką, wszystko zamontowane, pasuje jak ulał więc została mi tylko rejestracja.
Jadę na stację diagnostyczną i Pan mówi mi, że nie da mi dokumentu potrzebnego do rejestracji bo moje Auto nie ma homologacji na hak. W dowodzie rejestracyjnym w polach O.1 i O.2 są poziome kreski, i do tego na tabliczce znamionowej samochodu też nie ma opisanej maksymalnej masy zespołu (samochód+przyczepa).
Byłem na kilku stacjach i wszędzie to samo. Dzwoniłem do serwisu forda, Pan był bardzo zdziwiony, że nie mam możliwości rejestracji, bo zakładali haki do nie jednej fiesty z mniejszymi silnikami, a konstrukcyjnie to chyba wiele się nie różnią. Mówił aby zadzownił na infolinie forda, niestety nie udało mi się nawiązać połączenia.
Także moje pytanie jest takie: Czy jest możliwość abym zarejestrował ten hak bo może moja dalsza praca w tym kierunku jest zdana z góry na porażkę?
Pozdrawiam.
marcin'ek 04-06-2018, 07:23 Ostatnio czytalem artykul dotyczacy holowania przyczep, itp. Bylo tam kawalek o hakach, i autor artykulu wspominal ze sa wersje danego modelu auta w ktorych producent nie przewidzial montazu haka. Byl tam przyklad Yarisa hybrydy i zwyklego, i w hybrydzie producent nie przewidzial montazu haka pomimo ze konstrukcyjnie auta sie nie roznia. Byc moze w wersji Fiesty Econetic (jaka masz Ty) jest tak samo. Poczytaj instrukcje z auta, tam chyba cos jest odnksnie montazu haku, ew zerknij na wyciag z homologacji.
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
timbersher 04-06-2018, 07:52 To bardzo dziwna sprawa. Sprawdziłem w3 samochodach.
1. Fiesta 2004 ma wpisaną O.1 maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (w kg), - 100kg. W karcie pojazdu dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy 100kg.
2. Fiesta 2017 ma wpisane w karcie pojazdu /dowód ma żona przy sobie/ dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy 600kg.
3. Matiz, który nie jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy nawet nie ma możliwości zamontowania haku - ma kreski w tych polach.
Odszukaj wyciąg ze świadectwa homologacji samochodu. Tam jest to określone, może ktoś popełnił błąd, jak nie ma to samochód nie jest homologowany na przyczepę.
Szczepixol 04-06-2018, 08:43 A gdzie mogę uzyskać takie świadectwo homologacji?
Problem
Proszę poprawić tytuł swojego tematu na zgodny z zasadami Forum:
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=145988
Krótki poradnik jak to zrobić:
http://forum.fordclubpolska.org/show...63&postcount=1 (http://forum.fordclubpolska.org/showpost.php?p=2335063&postcount=1)
Dziękuję
Speedo
timbersher 04-06-2018, 13:15 Świadectwo homologacji otrzymujesz przy kupnie nowego samochodu. W przypadku gdy samochód jest z drugiej ręki świadectwo i nie otrzymałeś świadectwa homologacji uzyskać je możesz u dilera forda (salon, serwis autoryzowany). Wypełniasz papiery, płacisz i czekasz. Tylko jeżeli od razu tego nie miał do jest zapewne dłuższa droga. W serwisie powinni Ci powiedzieć co robić dalej. Przecież budową ten samochód niczym nie różni czy to fiesta z 2009 roku czy z końcówki produkcji mk7 z 2017.
Szczepixol 04-06-2018, 15:02 Dokładnie, dlatego jestem zdziwiony, że nie mam możliwości rejestracji. Podjadę osobiście do serwisu i zobaczę co mi powiedzą.
marcin'ek 04-06-2018, 15:04 ... Przecież budową ten samochód niczym nie różni czy to fiesta z 2009 roku czy z końcówki produkcji mk7 z 2017.
Tak jak wspomnialem - byc moze producent nie przewidzial dla tej wersji (EcoNetic) mozliwosci montazu haku. Jesli niema wbite w karcie pojazdu to pewnie niema tego w homologacji.
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Tak jak wspomnialem - byc moze producent nie przewidzial dla tej wersji (EcoNetic) mozliwosci montazu haku. Jesli niema wbite w karcie pojazdu to pewnie niema tego w homologacji.
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Jest to możliwe, jak nie ma danych w wyciągu z świadectwa homologacji to niestety tak może być. Karta pojazdu też będzie miała O1 i O2 puste pola, tabliczka znamionowa też. Zwróć uwagę na nośność ogumienia. W większości pojazdów które nie mogą ciągnąć przyczep, ogumienie ma niską nośność i po zamontowaniu haka i dopuszczalnym nacisku osiowym do 75 kg na kulę następuje zbliżenie się do bezpiecznej nośności opon. Tak jest w przypadku cytowanego Matiza i innych małych samochodów na "cienkich" małych kołach . Dobra SKP ma dostęp do katalogów ITS a te są obowiązujące i tam też można wychwycić taki niuans. Pracuję na OSKP od 1991 roku i miewałem takie wypadki. Pozdrawiam :)
Szczepixol 04-06-2018, 20:38 Jutro sprawdzę jakie mam nośności opon, nie są to jakieś małe bo mam 195x45 r16. Na stacji diagnostycznej powiedzieli mi wprost: Jak Pan nie ma tych danych na tabliczce znamionowej samochodu to nie możemy Panu nic poradzić...
marcin'ek 05-06-2018, 02:53 Dzisiaj producenci projektujac auta, nawet jesli nie przewiduja mozliwosci ciagniecia przyczep, to zezwalaja na hak z kilkudziesiecio kilogramowym obciazeniem aby umozliwic montaz np. bagaznika na rowery. We Fiescie... no coz zapomnieli o czyms takim [emoji6]
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Jutro sprawdzę jakie mam nośności opon, nie są to jakieś małe bo mam 195x45 r16. Na stacji diagnostycznej powiedzieli mi wprost: Jak Pan nie ma tych danych na tabliczce znamionowej samochodu to nie możemy Panu nic poradzić...
Niestety zgodnie z obowiązującymi przepisami mieli rację. Ale stacja stacji nie jest "równa". Wiem że to zabrzmi głupio ale często powiat rządzi się swoimi prawami, tam stacje też (nie wszystkie! )działają na prawie tzw. lokalnym i mogą nie "zauważyć" takiego braku na tabliczce i zaświadczenie o możliwości holowania przyczepy uzyskasz ale czy to jest właściwa droga? Na pewno nie, bo powrócisz do normalności która będzie kwestionowana na każdy kroku na każdym badaniu na stacji która prawa przestrzega. Musisz odczytać liczbowy indeks nośności i porównać z tabelą którą znajdziesz w sieci i może też być sytuacja że producent nie przewidział innych rozmiarów opon co w naszym kraju jest odbierane z uśmiechem na ustach no bo jak nie można sobie zmienić opon na inne rozmiary razem z obręczą? Jak to? ano tak to że producenci podają jakie są dopuszczone zmiany średnicy osadzenia i profilu opony łącznie z obręczą i nie ma dowolności, niestety.
Bump: Dzisiaj producenci projektujac auta, nawet jesli nie przewiduja mozliwosci ciagniecia przyczep, to zezwalaja na hak z kilkudziesiecio kilogramowym obciazeniem aby umozliwic montaz np. bagaznika na rowery. We Fiescie... no coz zapomnieli o czyms takim [emoji6]
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Zaczep to zaczep i już,czyli popularny "hak" .Nie ma podziału na haki na których można montować bagażnik rowerowy i na haki które służą do ciągnięcia przyczepy. Wszystko jest przeznaczone do ciągnięcia przyczep. Nie ma takich adnotacji w dowodach rejestracyjnych że zamontowano "hak" tylko do bagażnika rowerowego.
marcin'ek 05-06-2018, 18:30 Bump:
Zaczep to zaczep i już,czyli popularny "hak" .Nie ma podziału na haki na których można montować bagażnik rowerowy i na haki które służą do ciągnięcia przyczepy. Wszystko jest przeznaczone do ciągnięcia przyczep. Nie ma takich adnotacji w dowodach rejestracyjnych że zamontowano "hak" tylko do bagażnika rowerowego.
Zgadza sie, ale chodzilo mi o to ze nawet jezeli producent nie przewiduje mozliwosci ciagniecia przyczep, to zezwala na montaz haku ale dopuszczalne dmc na haku to np. 60kg. Przyczepki juz nie przypniesz ale bagaznik na rowery owszem.
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Szczepixol 05-06-2018, 18:49 Jutro sprawdzę jakie mam nośności opon, nie są to jakieś małe bo mam 195x45 r16. Na stacji diagnostycznej powiedzieli mi wprost: Jak Pan nie ma tych danych na tabliczce znamionowej samochodu to nie możemy Panu nic poradzić...
Sprawdziłem indeks nośności moich opon i wynosi on 84 czyli chyba 500kg.
Sprawdziłem indeks nośności moich opon i wynosi on 84 czyli chyba 500kg.
Czyli max 1000 kg na oś auta. Popatrz na tabliczkę znamionową a tam masz dopuszczalne naciski osi przedniej i tylnej ale....to nie jest mało. Fiesta to ma DMC w okolicach 1600 kg. czyli jest spory zapas. Czyli tak sobie zażyczył Ford .Reasumując musieli mieć inny argument.
Bump: Zgadza sie, ale chodzilo mi o to ze nawet jezeli producent nie przewiduje mozliwosci ciagniecia przyczep, to zezwala na montaz haku ale dopuszczalne dmc na haku to np. 60kg. Przyczepki juz nie przypniesz ale bagaznik na rowery owszem.
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Marcinie dopuszczalny nacisk pionowy na zaczep dla przyczep do 3500 kg DMC wynosi 75 kg także czy to przyczepa czy bagażnik rowerowy , w zasadzie jest to bez znaczenia a adnotacja o zaczepie musi być. Nigdy nie będzie gwarancji że na tym "rowerowym" haku nie wyląduje przyczepa bo o tym tylko właściciel zadecyduje a dla SKP nie ma takich podziałów więc adnotacja musi być w dowodzie rejestracyjnym każdego zaczepu. Auto z zaczepem musi mieć adnotację bo inaczej jest usterka istotna. Można przed badaniem demontować ale organa na drodze też swój rozum mają i dowodzik zatrzymają. Reasumując każdy "hak" ma być wpisany a SKP definiuje możliwość na podstawie tabliczki i wyciągu z świadectwa homologacji. A producent ? Nie mam pojęcia dlaczego uniemożliwił to w tym aucie.
marcin'ek 05-06-2018, 22:03 Marcinie dopuszczalny nacisk pionowy na zaczep dla przyczep do 3500 kg DMC wynosi 75 kg także czy to przyczepa czy bagażnik rowerowy , w zasadzie jest to bez znaczenia a adnotacja o zaczepie musi być...
A czy w dowodzie jest nacisk pionowy? Sprawdz. W dowodzie masz dmc z hamulcem i bez. Wiec jesli producent zezwolilby na dmc np 60 kg to itak legalnie zadnej przyczepki nie pociagniesz. A nielegalnie jesli ktos zalozy hak to na SKP tez zalatwi, a przy kontroli na drodze tak czy tak bedzie mandat. Zreszta nie kazdy kto zaklada hak, robi to z mysla o ciaganiu przyczep.
Co do tej Fiesty, to to "Econetic" powinno byc odpowiedzia czymu niema homologacji na hak:
("W nowym Fordzie Fiesta ECOnetic zastosowano takie układy, jak Auto-Start-Stop, ładowanie akumulatora z odzyskiwaniem energii hamowania, oszczędny tryb pracy silnika EcoMode oraz lampkę kontrolną zmiany biegów.
Inżynierowie Forda wprowadzili także zmiany w jednostce sterującej pracą silnika i zoptymalizowali przełożenia skrzyni biegów. Dopełnieniem całości są elementy redukujące opory powietrza: obniżone zawieszenie, osłona podwozia, owiewki kół oraz opony o niskich oporach toczenia.").
A tu link do calego artykulu [emoji6]
https://www.motofakty.pl/artykul/nowy-ford-fiesta-econetic-najbardziej-ekonomiczny.html
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Szczepixol 06-06-2018, 06:59 Właśnie chodzi o to, że w dowodzie zamiast wartości np 60kg, mam poziome kreski. Także sam już nie wiem co z tym zrobić i czy brnąć w jakąkolwiek próbę czy zdjąć go i nie tracić czasu.
A czy w dowodzie jest nacisk pionowy? Sprawdz. W dowodzie masz dmc z hamulcem i bez. Wiec jesli producent zezwolilby na dmc np 60 kg to itak legalnie zadnej przyczepki nie pociagniesz. A nielegalnie jesli ktos zalozy hak to na SKP tez zalatwi, a przy kontroli na drodze tak czy tak bedzie mandat. Zreszta nie kazdy kto zaklada hak, robi to z mysla o ciaganiu przyczep.
Co do tej Fiesty, to to "Econetic" powinno byc odpowiedzia czymu niema homologacji na hak:
("W nowym Fordzie Fiesta ECOnetic zastosowano takie układy, jak Auto-Start-Stop, ładowanie akumulatora z odzyskiwaniem energii hamowania, oszczędny tryb pracy silnika EcoMode oraz lampkę kontrolną zmiany biegów.
Inżynierowie Forda wprowadzili także zmiany w jednostce sterującej pracą silnika i zoptymalizowali przełożenia skrzyni biegów. Dopełnieniem całości są elementy redukujące opory powietrza: obniżone zawieszenie, osłona podwozia, owiewki kół oraz opony o niskich oporach toczenia.").
A tu link do calego artykulu [emoji6]
https://www.motofakty.pl/artykul/nowy-ford-fiesta-econetic-najbardziej-ekonomiczny.html
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Doskonale wiem co jest w dowodzie rejestracyjnym ale skoro piszesz o bagażniku rowerowym lub innym mocowanym na kuli to nie mam mowy o uciągu który też się oblicza i ma wpływ na wpisy w pozycje O1 O2 ,ale o nacisku pionowym. Rozumiem Twój tok rozumowania że producent mógł by ustalić bardzo małe masy przyczepy co by faktycznie wyeliminowało możliwość ciągnięcia jakiejkolwiek przyczepy i pozostał by tylko bagażnik rowerowy ale nie może tak zrobić bo reg. EKG 55musi przestrzegać :) Ładnie opisałeś co jest w tej Fieście co chyba wyjaśnia temat czemu nie ma możliwości montażu zaczepu.Pozdrawiam
Bump: Właśnie chodzi o to, że w dowodzie zamiast wartości np 60kg, mam poziome kreski. Także sam już nie wiem co z tym zrobić i czy brnąć w jakąkolwiek próbę czy zdjąć go i nie tracić czasu.
Obawiam się że zdjąć :( lub ponosić konsekwencje braku adnotacji w dowodzie rejestracyjnym. Ford wyprodukował samochód który ma być oszczędny z natury a przyczepa powodowała by niespełnienie założonego celu jakim jest jego ekonomiczność.
romano11 06-06-2018, 14:55 Rozumiem Twój tok rozumowania że producent mógł by ustalić bardzo małe masy przyczepy co by faktycznie wyeliminowało możliwość ciągnięcia jakiejkolwiek przyczepy i pozostał by tylko bagażnik rowerowy ale nie może tak zrobić bo reg. EKG 55musi przestrzegać :)
No prawie bym Ci uwierzył, gdyby nie jeden drobny (opisywany tu już w innym wątku), ale jakże istotny szczegół: otóż m.in. moja fiesta ma O1 i O2 = 100kg. I co teraz napiszesz?
Ford wyprodukował samochód który ma być oszczędny z natury a przyczepa powodowała by niespełnienie założonego celu jakim jest jego ekonomiczność.
Eeeeee tego ten, no... argument z... rury wydechowej wzięty, bo wynika z tego, że w małym aucie przyczepa nie sprzyja oszczędnościom, a w dużym powoduje zmniejszenie spalania itp. :027:
marcin'ek 06-06-2018, 15:07 Eeeeee tego ten, no... argument z... rury wydechowej wzięty, bo wynika z tego, że w małym aucie przyczepa nie sprzyja oszczędnościom, a w dużym powoduje zmniejszenie spalania itp. :027:
Troche nie rozumiesz, auto ma byc "eco" wiec ten model z przyczepa spalil by wiecej niz zalozenia producenta, duzy zalezy czy eco czy nie ale duzy ma z reguly wiekszy i mocniejszy silnik wiec moze wiecej [emoji6] W jednym artykule w necie znalazlem przyklad Avensisa gdzie w wersji hybrid ma moze ciagac 350kg a normalnej 1500kg. Tu moze niech sie wypowiedza uzytkownicy np. Mondeo hybrid i zwyklego, co maja wbite w dowodzie.
Co do Fiesty to moze tez chodzic o inne przelozenia skrzyni biegow czy dodatkowe oslony na podwoziu.
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
swampshark 06-06-2018, 19:55 Troche nie rozumiesz, auto ma byc "eco" wiec ten model z przyczepa spalil by wiecej niz zalozenia producenta, duzy zalezy czy eco czy nie ale duzy ma z reguly wiekszy i mocniejszy silnik wiec moze wiecej [emoji6] W jednym artykule w necie znalazlem przyklad Avensisa gdzie w wersji hybrid ma moze ciagac 350kg a normalnej 1500kg. Tu moze niech sie wypowiedza uzytkownicy np. Mondeo hybrid i zwyklego, co maja wbite w dowodzie.
Co do Fiesty to moze tez chodzic o inne przelozenia skrzyni biegow czy dodatkowe oslony na podwoziu.
Ja bym obstawiał kwestię hamulców. Pamiętajmy że nie problemem jest rozpędzenie samochodu z przyczepą lecz jego zatrzymanie. W małym samochodzie może być z tym problem, bo hamulce musiałyby być znacznie mocniejsze. To pewnie jest powód dlaczego cięższa hybryda "ma mniej na haku" od zwykłej wersji, która pewnie ma identyczne hamulce. Z drugiej strony lekkie auto jak fiesta nie może ciągnąć tyle co cięższe, ponieważ byłoby niestabilne i przyczepa zaczęłaby "miotać nim jak szatan" :D
Ja bym jeździł z tym hakiem do następnego przeglądu. Raczej nikt na drodze nie sprawdzi czy wbity hak w dowód jak nie będzie miał powodu by do niego zaglądać. Wystarczy jeździć przepisowo. W poprzednim aucie miałem fabryczny odpinany hak zamontowany w fabryce i nie miałem go wbitego w dowód bo przy pierwszym przeglądzie po sprowadzeniu leżał w bagażniku i diagnosta nawet nie odnotował go. Odpinałem go tylko na przeglądy, i przejeździłem tak dwa lata. Nie mogłem go wbić, bo nie miałem homologacji ani faktury z montażu na ten hak a bez tego nie da się tego zrobić. Jak mnie policja zatrzymywała to sprawdzali gaśnice trójkąt i czy mam wszystkie dokumenty, a żadnego nawet nie otworzyli
Szczepixol 06-06-2018, 20:34 Dobrze, dziękuję wszystkim za pomoc, wiem już nieco więcej. Jeśli uda mi się coś zdziałać będę informował na forum. Pozdrawiam!
No prawie bym Ci uwierzył, gdyby nie jeden drobny (opisywany tu już w innym wątku), ale jakże istotny szczegół: otóż m.in. moja fiesta ma O1 i O2 = 100kg. I co teraz napiszesz?
Nic nie napiszę, skoro jest taki wpis to jest i nie ma co tu się rozpisywać. Mi taki jeszcze mały w dowodach się nie trafił. taki zapis koliduje z reg.55 ale jest też tak że jak w wyciągu z świadectwa homologacji podane są takie wielkości to są obowiązujące.
Eeeeee tego ten, no... argument z... rury wydechowej wzięty, bo wynika z tego, że w małym aucie przyczepa nie sprzyja oszczędnościom, a w dużym powoduje zmniejszenie spalania itp. :027:
Może i z rury ale to swobodna i subiektywna próba oceny, dlaczego tak jest. :) Temat zna producent.
grzes3211 30-08-2021, 14:29 Zamontowałem hak, pojechałem na przegląd. Diagnosta mówi, że nie może zatwierdzić... Występuję do forda o homologację. Koszt 250zł. Przychodzi homologacja, a tam brak możliwości ciągania przyczepki... To po jakiego, dali możliwość montowania haka? To jest jakaś kpina. Przecież już w fiacie 126p można było ciągać przyczepkę.
slawomirro 30-08-2021, 15:53 Zamontowałem hak, pojechałem na przegląd. Diagnosta mówi, że nie może zatwierdzić... Występuję do forda o homologację. Koszt 250zł. Przychodzi homologacja, a tam brak możliwości ciągania przyczepki... To po jakiego, dali możliwość montowania haka? To jest jakaś kpina. Przecież już w fiacie 126p można było ciągać przyczepkę.
Sam zamontowałeś hak? Czy ktoś to robił?
Co to za hak i jak zamontowany?
To szczegóły techniczne - mi nie potrzebne, ale dla Ciebie istotne.
Zmianę konstrukcyjną (a w tym jest montaż haka) musi wykonać autoryzowany serwis, który ma uprawnienia do takiego montażu. Tylko i wyłącznie. Sam sobie tego nie możesz legalnie zrobić i przysłowiowy pan zenek z pierwszego lepszego warsztatu też.
Zmian konstrukcyjnych pojazdu może dokonać tylko warsztat, o którym mowa w art. 66 ust.4 pkt 6 lit b ustawy Prawo o ruchu drogowym, który zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności prowadzi działalność w zakresie obsługi i naprawy pojazdów – kod PKD 50.20.A.
I na SKP musisz przedstawić dowód montażu przez uprawniony serwis, który SKP będzie mógł zweryfikować online.
To powyższe jest ważne, ale drugie jest ważniejsze:
Sprawdź sobie w instrukcji obsługi czy Twój model z silnikiem jaki masz - może ciągnąć jakąś przyczepę. Czasami niektóre wersje i modele nie mogą tego i nie da się tego zmienić.
btw 126p pewnie mógł wg starego prawa (jeśli wogóle to było legalne), dziś by nie mógł. Dziś np niektóre współczesne Fiesty też nie mogą.
....Zmianę konstrukcyjną (a w tym jest montaż haka) musi wykonać autoryzowany serwis, który ma uprawnienia do takiego montażu. Tylko i wyłącznie. ....
Bzdura do kwadratu!!:569:
SKP nie jest w żadnym stopniu zainteresowane KTO MONTOWAŁ HAK.
SKP zainteresowane jest jedynie:
1) Czy auto posiada homologację dopuszczającą wyposażenie w hak holowniczy (u Kolegi grzes3211 NIE - więc nie ma opcji na zalegalizowanie haka);
2) Czy hak posiada tabliczkę znamionową określającą parametry haka oraz jego producenta;
3) Czy hak posiada dokumenty (dane) homologacyjne producenta haka określające możliwość zainstalowania danego haka w danym typie pojazdu oraz podające uciąg na haku (tego parametru nie ma na tabliczce znamionowej a jest niezbędny do podania w systemie CEPIK).
DOKŁADNIE NIC WIĘCEJ NIE JEST POTRZEBNE DO WPISANIA HAKA DO DANYCH POJAZDU ORAZ DO JEGO DOWODU REJESTRACYJNEGO!:568::569:
slawomirro 30-08-2021, 21:42 Bzdura do kwadratu!!:569:
SKP nie jest w żadnym stopniu zainteresowane KTO MONTOWAŁ HAK.
Sprawdź sobie przepisy prawa. Ja sprawdziłem.
Przykładowo:
https://tacho-serwis.com/stacja-kontroli-pojazdow/zmiany-konstrukcyjne
Sprawdź sobie przepisy prawa. ...
Montaż dedykowanego do danego modelu auta haka zgodnie z jego homologacją oraz homologacją auta NIE JEST ŻADNĄ MODYFIKACJĄ KONSTRUKCYJNĄ.
Kolega PISZE BZDURY!
Podobnie jak założenie klocków hamulcowych (produkt mający BEZPOŚREDNI WPŁYW NA BEZPIECZEŃSTWO!:569:) - potrzebuje Kolega "poświadczenie z uprawnionego ASO, że tam zostały zamontowane klocki hamulcowe"???:shock:
GŁUPOTY KAŻDY MOŻE PISAC - ale też trzeba potem "brać to na klatę"...:568::569:
slawomirro 31-08-2021, 07:59 Montaż dedykowanego do danego modelu auta haka zgodnie z jego homologacją oraz homologacją auta NIE JEST ŻADNĄ MODYFIKACJĄ KONSTRUKCYJNĄ.
Kolega PISZE BZDURY!:
GŁUPOTY KAŻDY MOŻE PISAC - ale też trzeba potem "brać to na klatę"...:568::569:
No właśnie - to TY PISZESZ BZDURY. I jak wspomniałeś: pisać może każdy. Ja Ci przytoczyłem przepis prawny, a Ty swoje, to masz jeszcze na dodatek:
Montaż haka holowniczego jest traktowany jako zmiana konstrukcyjna samochodu, dlatego każdorazowo taki hak powinien być obejrzany i zatwierdzony przed uprawnionego diagnostę. Legalizacja haka w Stacji Kontroli Pojazdów jest obligatoryjną czynnością, o której przypominamy wszystkim naszym klientom. Takie badanie ustawowo kosztuje 35 złotych. Jeśli postępujemy według instrukcji dołączonej do produktu, a montaż wykonywany jest przez doświadczonego fachowca, to wizyta w Stacji Kontroli Pojazdów jest najczęściej jedynie formalnością – mówi Mariusz Fornal, kierownik działu technicznego firmy Steinhof.
https://motofocus.pl/informacje/nowosci/80988/zalozenie-haka-holowniczego-w-kilku-krokach
inny artykuł:
https://martec.pl/pl/blog/zmiany-konstrukcyjne-samochodu-a-hak-holowniczy/
i jeszcze inny:
https://warsztat.pl/artykuly/haki-holownicze-przepisy-prawne-zakup-eksploatacja,69577
...Ja Ci przytoczyłem przepis prawny, a Ty swoje...
Cytować można dowolne bzdury (szczególnie takie, które "kreują biznes" przedstawicielom producenta...).
Homologacja pojazdu dopuszczająca montaż haka holowniczego oznacza, iż pojazd KONSTRUKCYJNIE przystosowany jest do montażu haka i NIE JEST WYMAGANA MODYFIKACJA KONSTRUKCJI. To tak co do zasady.
Wizyta w SKP w kwestii haka niezbędna jest w celu określenia PAREMETRÓW PRZYCZEPY, jaką dany pojazd z danym hakiem może ZGODNIE Z PRZEPISAMI ciągnąć. To są czynności jakie wykonuje w tej sprawie diagnosta.
A GŁUPOTĘ całej tej dyskusji widać na najprostszym z przykładów:
- czy przyszło Koledze do głowy, że zgodnie ze swoim rozumieniem prawa powinien każdorazowo PO ZAŁOŻENIU BELEK DACHOWYCH I BOXA DACHOWEGO WYKONAĆ BADANIE TECHNICZNE i co więcej montaż tych belek powierzyć "uprawnionemu podmiotowi"???
Przecież - zgodnie z rozumowaniem Kolegi montaż belek a tym bardziej boxa jest "zmianą konstrukcyjną"...:568::569:
Natomiast w "poprawnym rozumieniu prawa" pojazd przystosowany jest do montażu belek dachowych i boxa dachowego a ponadto taka zmiana konstrukcji pojazdu nie zagraża przekroczeniu parametrów (np. DMC) regulowanych prawem. Toteż w takich przypadkach nie są niezbędne żadne czynności formalne. I tyle w temacie.
Nie będę się nadmiernie "pastwił" nad Kolegą i wytłumaczę z jakiego powodu przytoczone przepisy zostały wprowadzone - otóż chodzi głównie o pojazdy z instalacją gazową. Homologacja 99% aut nie zawiera informacji ani o "zakazie" ani o "dostosowaniu do" montażu instalacji gazowej. Co oznacza, iż pojazd KONSTRUKCYJNIE do montażu takiej instalacji nie jest przystosowany.
W związku z powyższym instalacja gazowa WYMAGA DOSTOSOWANIA KONSTRUKCJI POJAZDU do takiej instalacji. To z tego powodu przepisy brzmią jak brzmią... I tu nie ma najmniejszej dyskusji, iż instalację gazową mogą montować podmioty posiadające do tego stosowne uprawnienia.
Natomiast zdecydowana większość prawdziwych "modyfikacji konstrukcyjnych" - na przykład montaż "niższych sprężyn zawieszenia", "montaż twardszych amortyzatorów" , "montaż klatki wewnątrz pojazdu", "montaż sportowych siedzeń", "montaż rozpórki kielichów zawieszenia" itp. itd. - mimo, że "łapie się na kretyńsko sformułowaną literę przepisu" - nijak w życiu nie występuje i próba ich "nadgorliwego przeprowadzenia" z prawdopodobieństwem bliskim pewności "się nie uda".:568::569:
BTW - kiedykolwiek montował Kolega hak w pojeździe? Bo najwyraźniej nie...
Ja wielokrotnie. Za każdym razem bez żadnego "rachunku za montaż"... Ostatnio 2 miesiące temu w moim Outlanderze PHEV. W związku z tym ja wiem o co pyta diagnosta na SKP...:568::569:
romano11 31-08-2021, 09:14 No właśnie - przytoczyłem przepis prawny,
Gdzie ten przepis przytoczyłeś? Bo chyba nie traktujesz jakichś artykulików jako prawdę objawioną. Wyczytałem z nich, że wg jakiegoś diagnosty (?) mechanika (?) montaż haka jest zmianą konstrukcyjną, dlatego po montażu musi go obejrzeć diagnosta.
A teraz dawaj cytat z PoRD, rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów i ich wyposażenia lub innego aktu prawnego, gdzie będzie wyszczególnione: zmiana konstrukcyjna to jest to, to, to, to i tamto.
I raczej nie jest to wymiana klocków, wkładu filtra i piór wycieraczek :D
Chyba jednak można samemu zamontować hak i diagnosta wystawia zaświadczenie a wydział komunikacji wbija to w dowód.
W maju zakładaliśmy hak Westfalia do Nissana QQ. Miał być do platformy do rowerów.
Mąż sam zakładał zgodnie z instrukcją. Po założeniu wizyta w SKP u diagnosty z dokumentami homologacji haka. Diagnosta sprawdzał tabliczki na haku i w aucie.
Po sprawdzeniu wydaje zaświadczenie, a WK wbił hak w dowód rejestracyjny.
Nie ma wymogu montażu haka w ASO, można to zrobić samemu według instrukcji i to sprawdza diagnosta czy jest prawidłowo zamontowany.
Więc nie wiem ska wziąłeś to że hak musi być montowany w ASO ??
https://www.youtube.com/watch?v=zseDztMMbIQ
slawomirro 31-08-2021, 14:44 Cytować można dowolne bzdury (szczególnie takie, które "kreują biznes" przedstawicielom producenta...).
BTW - kiedykolwiek montował Kolega hak w pojeździe? Bo najwyraźniej nie...
Ja wielokrotnie. Za każdym razem bez żadnego "rachunku za montaż"... Ostatnio 2 miesiące temu w moim Outlanderze PHEV. W związku z tym ja wiem o co pyta diagnosta na SKP...
Zamontować można wszystko, albo zdemontować (np jeden taki tu na forum zdemontował katalizator i nawet przeszedł badanie na SKP "bo u mnie na wsi nie badają spalin" pisał).
Rowerem też można przyczepę ciągnąć, a czemu nie?
Tylko tu chodzi o legalność.
Mnie nie interesuje ile razy hak montowałeś. Mnie w tym punkcie interesuje że jest to zmiana konstrukcyjna, co wymaga spełnienia jakieś procedury.
A jak uważasz że wiesz lepiej i bzdurami są przepisy prawa, przykładowy artykuł SKP, artykuł prasy mechanicznej i motoryzacyjnej, to nie mamy o czym dyskutować, bo i tak będziesz wiedział lepiej. Tak też będziesz się tłumaczył w ewentualnej kontroli Policji gdzieś na drodze, że oni się mylą, bo wiesz lepiej od wszystkich?
Ela.S
Nie pisałem nic o ASO. Nie każdy serwis samochodowy po prostu to może zrobić.
Zmian konstrukcyjnych pojazdu może dokonać tylko warsztat, posiadający zgodnie z rozporządzeniem RM z dnia
24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (Dz. U. nr 251 z dnia 31 grudnia 2007 r.poz. 1885)
kod działalności gospodarczej:
PKD 45.20.Z (konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli).
i może wystawić takie pokwitowanie:
https://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=121349&stc=1&d=1630417215
.... Mnie w tym punkcie interesuje że jest to zmiana konstrukcyjna, co wymaga spełnienia jakieś procedury....
Kolego - NIE ROZUMIESZ CO PISZESZ.
Jeszcze raz dużymi literami - MONTAŻ HOMOLOGOWANEGO HAKA W AUCIE Z HOMOLOGACJĄ DOPUSZCZAJACĄ MONTAŻ HAKA - NIE JEST ZMIANĄ KONSTUKCYJNĄ, GDYŻ POJAZD FABRYCZNIE PRZYSTOSOWANY JEST DO TAKIEGO MONTAŻU BEZ ZMIUAN KONSTRUKCYJNYCH.
Dotarło?
Świadczą o tym z resztą "cytaty z Kolegi":
1) "Ile kosztuje przegląd pojazdu po zmianach konstrukcyjnych?
Koszt badania technicznego pojazdu po zmianach konstrukcyjnych to 82 zł jeżeli pojazd ma aktualne badanie techniczne..."
2) "Legalizacja haka w Stacji Kontroli Pojazdów jest obligatoryjną czynnością, o której przypominamy wszystkim naszym klientom. Takie badanie ustawowo kosztuje 35 złotych. "
Dotarło wreszcie do Kolegi, iż badanie techniczne haka "nie jest prowadzone z paragrafu o zmianach konstrukcyjnych"?
BO NIE JEST TO ŻADNA ZMIANA KONSTRUKCYJNA POJAZDU.
EOT. Koniec tych bzdur.
Ela.S
Nie pisałem nic o ASO. Nie każdy serwis samochodowy po prostu to może zrobić.
Ale mimo to my montowaliśmy hak w garażu i mamy legalnie wbitą informacje przez Wydział Komunikacji. Więc sorry ale coś poplątałeś. Montaż haka nie jest ingerencją w konstrukcje samochodu, bo mam dokładnie w dokumentach, że mogę ciągnąć przyczepy o dopuszczalnej masie.
Jak by nie było homologacji i dopuszczalnej masy przyczepy, tak jak u autora wątku, to OK jest to ingerencja w konstrukcję. Bo samochód nie jest przystosowany do ciągnięcia przyczep. Ale jak mam możliwość montażu to montuję ale musi to być zrobione według instrukcji i potwierdzone badaniem technicznym.
My startujemy w rajdach terenowych i według Ciebie każda zmiana w konstrukcji auta musieli byśmy robić w specjalistycznym warsztacie ????
NIE, robimy to sami według prawideł i jedziemy na badanie techniczne......diagnosta sprawdza czy przeróbka jest zgodna z prawem i czy nie zagraża użytkownikom i osobom postronnym. Jak jest OK, to wydaje zaświadczenie a potem Wydział Komunikacji lub organizator rajdu.
To prościej niż myślisz, ale musi być robione według prawa.
Szkoda czasu na dyskusję Kolega slawomirro "nie odrobił lekcji domowej" i nie zapoznał się z przepisami.
1) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/warunki-techniczne-pojazdow-oraz-zakres-ich-niezbednego-wyposazenia-17009712
rozdział 2 § 10 oraz przywołany w nim Załącznik nr 3. Wynika jasno, iż hak musi mieć JEDYNIE prawidłową homologację.
2) OBWIESZCZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU
z dnia 21 kwietnia 2015 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach
https://www.dziennikustaw.gov.pl/D2015000077601.pdf
§ 6. ust. 8 - wymienione tutaj "dodatkowe warunki techniczne dla pojazdu wyposażonego w hak" to te podane powyżej.
Sam zakres badania "HAK" zdefiniowany jest w załączniku do rozporządzenia. Cytat "na obrazku". Zwracam uwagę na sformułowanie "kontrola organoleptyczna".
EOT
Jak napisałem Kolego slawomirro - JEŻELI WYPISUJE SIĘ GŁUPOTY - to na koniec trzeba to "wziąć na klatę"...:568::569:
slawomirro 31-08-2021, 19:23 Kolego - NIE ROZUMIESZ CO PISZESZ.
Jeszcze raz dużymi literami - MONTAŻ HOMOLOGOWANEGO HAKA W AUCIE Z HOMOLOGACJĄ DOPUSZCZAJACĄ MONTAŻ HAKA - NIE JEST ZMIANĄ KONSTUKCYJNĄ, GDYŻ POJAZD FABRYCZNIE PRZYSTOSOWANY JEST DO TAKIEGO MONTAŻU BEZ ZMIAN KONSTRUKCYJNYCH.
Dotarło?
Dotarło, że polskie prawo jest pogmatwane i ja nie mam racji, bo sam się zgubiłem w gąszczu przepisów. Przepraszam.
Wróćmy jeszcze do początku od czego się to zaczęło.
Dlaczego Mondeo Mk.III 2.0 TDCI nie może mieć haka? (sam to napisałeś pytającemu, a przeglądając forum i jakieś ogłoszenia o sprzedaży widać że inne auta tej wersji hak mają.
...Wróćmy jeszcze do początku od czego się to zaczęło.
Dlaczego Mondeo Mk.III 2.0 TDCI nie może mieć haka? ....
Z tego powodu:
...Występuję do forda o homologację. Koszt 250zł. Przychodzi homologacja, a tam brak możliwości ciągania przyczepki... ...
Nie wiem (i nie bardzo mam czas i powód się tym zajmować) z jakiego powodu w homologacji auta wykluczono możliwość montażu haka. W nowszych Fordach (np. Focus MK3 z silnikiem 1.0 EcoBoost) jest to na przykład spowodowane koniecznością zastosowania innych podzespołów (konkretnie turbiny) w wersji z homologacją dopuszczającą montaż haka w stosunku do wersji bez takiej homologacji.
slawomirro 31-08-2021, 20:51 Z tego powodu:
Nie wiem (i nie bardzo mam czas i powód się tym zajmować) z jakiego powodu w homologacji auta wykluczono możliwość montażu haka.
Powodem jest niejednoznaczność przepisów, na której sam się przejechałem w interpretacji i zrozumieniu.
Jeden mondeo mk3 2.0 tdci ma możliwość montażu haka, drugi nie ma. A w sumie sam napisałeś, że "POJAZD FABRYCZNIE PRZYSTOSOWANY JEST DO TAKIEGO MONTAŻU BEZ ZMIAN KONSTRUKCYJNYCH".
Swoją drogą w Fieście 2001-2008 to jest jasno opisane, że 1.3 60KM nie mogą nic ciągnąć oraz wersje Sport i ST również nie, a cała reszta tak.
Szukałem podobnego wykazu dla Mondeo i nie znalazłem.
romano11 01-09-2021, 06:41 Swoją drogą w Fieście 2001-2008 to jest jasno opisane, że 1.3 60KM nie mogą nic ciągnąć oraz wersje Sport i ST również nie, a cała reszta tak.
Z tą całą resztą to bym uważał, no chyba że mam felerny odpis homologacji i takowy błędny wpis w DR. Albo mi znajdziesz przyczepkę o DMC 100kg :D
Ciekawe co ma do tego silnik. Moja żona miała niedawno MK6 1.25 z hakiem
romano11 01-09-2021, 06:46 polskie prawo jest pogmatwane i ja nie mam racji, bo sam się zgubiłem w gąszczu przepisów. Przepraszam.
Spoko, każdy może zabłądzić... :mrgreen:
slawomirro 01-09-2021, 07:33 Z tą całą resztą to bym uważał, no chyba że mam felerny odpis homologacji i takowy błędny wpis w DR. Albo mi znajdziesz przyczepkę o DMC 100kg :D
I się zgadza, 100kg. W sumie to możesz np rowery na haku wozić, prawda?
Przyczepka na rowery waży do 20kg, ma udźwig z 50kg. Zmieścisz się w limicie.
...sam napisałeś, że "POJAZD FABRYCZNIE PRZYSTOSOWANY JEST DO TAKIEGO MONTAŻU BEZ ZMIAN KONSTRUKCYJNYCH"...
Poproszę cytować PEŁNE ZDANIA Z MOICH WYPOWIEDZI:
"Jeśli pojazd posiada homologację dopuszczającą montaż haka to..."
Sprawdzałam dowody i dokumenty od 3 Fiest z rocznika 2001-2008 i każda ma 100 kg uciągu :D
http://prntscr.com/1qxpd7b
Więc hak tylko na rowery. O ile diagnosta przepuści.
I się zgadza, 100kg. W sumie to możesz np rowery na haku wozić, prawda?...
Znowu się kłania NIUEZNAJOMOŚĆ PRZEPISÓW.
Nie ma kategorii "hak do bagażnika rowerowego".. Jest "sprzęg przyczepy".
Czy hak można zamontować czy nie wynika jasno z rubryk dowodu osobistego: jeśli są stosowne wpisy w rubrykach O.1 (dopuszczalna masa przyczepy z hamulcem) i O.2 (dopuszczalna masa przyczepy bez hamulca).
Kluczowe są też rubryki dowodu rejestracyjnego:
F.1-to maksymalna masa całkowita pojazdu (konstrukcyjna -przewidziana przez producenta)
F.2-to dopuszczalna masa całkowita pojazdu (administracyjna-przewidziana przepisami krajowymi)
F.3-to dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (musi być >= F.2 + O.1).
slawomirro 01-09-2021, 09:31 Znowu się kłania NIUEZNAJOMOŚĆ PRZEPISÓW.
Nie ma kategorii "hak do bagażnika rowerowego".. Jest "sprzęg przyczepy".
.
Tym razem kłania się rozumienie czytania, przykro mi.
User romano11 ma możliwość instalacji haka i ma wbite że może mieć 100kg max.
A jak będzie wyglądała taka przyczepa to inna kwestia. Zwykłej holowanej za autem nie pociągnie z ładunkiem, ale może założyć sobie przyczepę dla rowerów typu:
https://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=121365&stc=1&d=1630485075
Tym razem kłania się rozumienie czytania, przykro mi...
Nie.
Komentarz mój był poprawny - choć skrótowy.
Bagażnik rowerowy NIE JEST PRZYCZEPĄ (nie posiada dowodu rejestracyjnego) - w związku z tym NIKT NIE BĘDZIE KONTROLOWAŁ JEGO MASY. Z punktu widzenia przepisów bagażnik rowerowy WYMAGA JEDYNIE 3-ciej tablicy rejestracyjnej - i to jest wszystko co podlega kontroli.:568::569:
Można sobie powiesić dowolny bagażnik - byle nie przekroczyć parametru dopuszczalnego nacisku na hak (bo nie daj Boże może się po prostu urwać...).
Ten zaś parametr zwykle ma wartość 100-120kg - więc i tak "kręcimy się wokół tych samych wartości"...
---------------------------
Warto jedynie pamiętać, że w przypadku bagażnika rowerowego "zmieszczenie" się w parametrach homologacyjnych haka (nacisk na kulę) oraz w danych z dowodu rejestracyjnego (F.2, F.3, O.1, O.2) może być kluczowa w przypadku zdarzenia skutkującego uruchomieniem polisy ubezpieczeniowej. Ubezpieczyciel może dokonać weryfikacji spełnienia warunków i ewentualnie odmówić wypłaty odszkodowania gdy te warunki nie były spełnione (pod ogólnym hasłem, iż "pojazd nie spełniał warunków dopuszczenia do ruchu").
slawomirro 01-09-2021, 10:00 Nie.
Komentarz mój był poprawny - choć skrótowy.
Bagażnik rowerowy NIE JEST PRZYCZEPĄ
Rany, człowieku, ogarnij się, bo naprawdę nie zrozumiałeś o czym pisaliśmy.
To była dyskusja jak wykorzystać hak gdy wbite jest 100kg dla przyczepy. Ja zasugerowałem bagażnik rowerowy i tyle. Nic nie musisz mi udowadniać.
Tylko że jest jeden problem.......diagnosta może nie dopuścić haka do użytku.
Bo hak do samochodowy obligatoryjnie jest do ciągnięcia a nie do wieszania :)
Dla diagnosty 100kg na hak może być po prostu nie do przyjęcia, nie wyda zaświadczenia.
Więc montaż haka TYLKO dla platformy na rowery w sumie jest nielegalny.
Każda kontrola policji po sprawdzeniu dowodu rejestracyjnego skończy się odebraniem tego dokumentu. Bo hak jest nieudokumentowany w Wydziale Komunikacji.
...
Dla diagnosty 100kg na hak może być po prostu nie do przyjęcia, nie wyda zaświadczenia.
Więc montaż haka TYLKO dla platformy na rowery w sumie jest nielegalny.
...
Nie ma przepisu (ja nie znalazłem...) o minimalnej masie przyczepy.
Jeśli w dowodzie rejestracyjnym są wpisane dane w rubrykach O.1 i O.2 (po owe 100kg...) to diagnosta nie ma podstaw do odmowy wykonania badania... Można dla "ostrożności" dobrać hak o dopuszczalnym nacisku na kulę owe 100kg - i wtedy "wszystkie dane są spójne" i nie bardzo jest jak się do nich "przyczepić".
slawomirro 01-09-2021, 12:37 Bo hak do samochodowy obligatoryjnie jest do ciągnięcia a nie do wieszania :)
.
Gdyby tak było, nie sprzedawano i nie instalowano by na hakach (w sumie masowo) rowerów, bo było by to nielegalne.
Czytam, że do 2016 roku był z tym jakiś problem, ale od 2017 urzędy wydają 3 tablicę rejestracyjną i po jej założeniu i podłączeniu instalacji elektrycznej pod światła - można na hak wieszać konstrukcje.
Zresztą zadzwoniłem do SKP w tej chwili:
https://auto-blak.pl/skp.html
tel. 604 511 119
I mam odpowiedź:
Mając możliwość holowania max 100kg można założyć hak tylko pod rowery i to będzie wpisane w dokumencie z SKP, że na haku można tylko wieszać, a nie holować.
Oooo i konkret....dzięki ;)
Witam podepnę się pod ten temat...
ktoś z was ma zamontowany bagażnik rowerowy na 4 rowery na hak np. z thule? Zastanawiam się nad kupnem haka holowniczego żeby spokojnie utrzymał 4 rowery ale wszędzie do fiesty udźwig w pionie to 50kg, zważywszy że platforma z thule waży ok.20kg zostaje 30kg na pozostałe rowery...czy ja to źle rozumiem?A może macie hak o większym udźwigu do fiesty mk7 z 2012r?
|
|