Zobacz pełną wersję : [Focus 2011-2014] Sondy lambda - sprawdzenie


Adam Biały
13-06-2018, 11:20
Witam! czy ktoś wie jak sprawdzić sondy lambda czy nie są padnięte programem FORscan albo Torque ?
Mam cztery sztuki , dwie przed katalizatorem i dwie za katalizatorem
( Focus Mk3 benzyna 1.6 , 125km )

miery
13-06-2018, 11:39
Zrobić wykres na biegu jałowym, uprzednio dobrze rozgrzać silnik.

Forcan'em najlepiej z komputera, bardziej szczegółowy wychodzi. Chociaż możesz zrobić telefonem, zapisać i odtworzyć na komputerze, wykres będzie uśredniony ale widać co trzeba.
Jak zrobisz to wrzuć zrzut ekranu z wykresem.

EDIT:
Otrzymasz takie coś: https://image.ibb.co/kOELO8/sonda.png
W moim przypadku są tylko dwie sondy lambda i nowy katalizator. W dużym uproszczeniu, sondy przed katem generują taką sinusoidę, a za katem (zielony) powinny na wykresie globalnie wskazywać poziomą linię. Ten taki niebieskawy wykres to są obroty silnika. :D
Sonda lambda wskazuje zawartość tlenu w spalinach, wartość 1 oznacza bardzo dużo tlenu, 0 brak tlenu. W praktyce dobrą wartością jest 0,6-0,85.

referee
13-06-2018, 17:28
podczepię się pod temat.... a co wybrać dla poszczególnych sond aby się pokazały na wykresie?

miery
13-06-2018, 17:35
w PCM: O2S11; O2S12; O2S21; O2S22;

jakoś tak powinny być oznaczone sondy lambda, ewentualnie za tym jest _V, co oznacza Volty. Można też wybrać RPM (obroty silnika na minutę).

Adam Biały
14-06-2018, 14:33
Mam wykres:
https://ibb.co/fJEThy
sondy chyba ok , a katalizator?

miery
14-06-2018, 18:51
Katalizator do wymiany :(

kaziukas
14-06-2018, 19:31
Katalizator do wymiany :(
Witam,
a dlaczego ,który to wykres wskazuje

Adam Biały
14-06-2018, 19:56
Jak nie sonda to katalizator tak tez przeczuwałem :(
Pojeżdżę ze dwa lata i zobacze może potanieją :)

miery
14-06-2018, 20:59
Witam,
a dlaczego ,który to wykres wskazujeWykres sond za katalizatorem (o2s12 i o2s22) powinien być w miarę płaski.

Fitch82
15-06-2018, 11:35
Moglbym prosic Cie kolego miery sprawdzenie tego wykresu sond https://ibb.co/mQW2AJ

miery
15-06-2018, 11:55
Wiecie, co prawda specjalistą nie jestem. Wiem tyle co w internecie przeczytałem przy okazji wymiany swojego.
Fitch82 Dolny wykres pokazuje zużycie katalizatora, ale jeżeli nie wyrzuca check'a to bym się nie przejmował. Problemem może być jedynie emisja spalin. Ostatnio taka nagonka się zrobiła, że nawet Policja zabiera dowody rejestracyjne, a składy odpadów płoną... (ale nie o tym mam pisać)
Natomiast dziwne napięcie masz na pierwszej sondzie, 1.3-1.5 V, powinno być 0-1 V, chyba że masz tzw. sondę szerokopasmową co daje wyniki 0-5 V. EDIT: Chyba, że nie rozgrzałeś dobrze silnika.

Jeżeli druga sonda ( diagnostyczna ) ma wysokie napięcie, to bardzo dobrze, bo oznacza to, że katalizator pracuje prawidłowo. Poziomy wykres to potwierdza.
W miarę zużycia katalizatora sygnał napięciowy drugiej sondy będzie zbliżał się do sygnału napięciowego pierwszej sondy. A jak się wyrównają, to znaczy, że katalizator do wymiany.
Czytaj więcej: https://www.forumsamochodowe.pl/wskazania-sondy-lambda-za-katalizatorem-vt98969.htm

https://forum.subaru.pl/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=http://www.easterncatalytic.com/wp-content/uploads/2012/01/po420_fig06.jpg&key=7c1fc18dd81f4bda00097af26c02f4b2e68ed9c432e0bd 29d492503349436ccb

Jeżeli będzie się zbliżał to będzie też przesunięty w czasie, także nie będzie 1:1

Fitch82
15-06-2018, 12:14
Niestety blad P0420 niska sprawnosc katalizatora pojawia sie u mnie. Trzeba chyba zbierac na nowy katalizator lub jakis regenerowany

miery
15-06-2018, 12:16
Niestety blad P0420 niska sprawnosc katalizatora pojawia sie u mnie. Trzeba chyba zbierac na nowy katalizator lub jakis regenerowany

Smutek :<, ja tak prawie dla lata jeździłem.

Bump: Jak nie sonda to katalizator tak tez przeczuwałem :(
Pojeżdżę ze dwa lata i zobacze może potanieją :)

Raczej nie potanieją. Rzadkich pierwiastków jest coraz mniej, co przekłada się na cenę katalizatorów.

Adam Biały
15-06-2018, 13:33
to samo.katalizator do wymiany.jaki masz przeieg?

Fitch82
15-06-2018, 13:41
92000 poszukam jeszcze moze w moim miescie jakiegos speca od diagnostyki zeby jeszcze sie upewnic

miery
15-06-2018, 14:36
Po co speca. Katalizator sprawdzą na każdej stacji kontroli pojazdów, zazwyczaj za darmo i już jakiś punkt wyjścia będzie.

Fitch82
15-06-2018, 15:11
Rozumiem ze trzeba sprawdzic emisje spalin? Nowy kat 2170!

miery
15-06-2018, 16:19
Rozumiem ze trzeba sprawdzic emisje spalin? Nowy kat 2170!Tak. https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Europejski_standard_emisji_spalin

Adam Biały
15-06-2018, 16:26
przy 92 tys przebiegu to mało prawdopodobne by katalizator padł.Chyba ze jezdziłes na ruskim paliwie:)

Fitch82
15-06-2018, 16:33
Jezdze na pb98 moze w tym problem?

juri2069
15-06-2018, 16:45
Przez 92 tysiące wydałeś na paliwo półtora katalizatora więcej, niż jezdzilbys na 95 :) skoro producent nie przewiduje to po co przepłacać?

Adam Biały
15-06-2018, 16:56
czyli ford nie popisal sie . katalizatory maja slabej jakosci.

juri2069
15-06-2018, 17:04
Jak widać bez względu czy to pb czy lpg

miery
15-06-2018, 17:20
Mój 150 tysięcy i 15 lat dał radę, wg mnie całkiem nieźle. Na zachodzie już dawno na żyletki by go przerobili.

edmun
15-06-2018, 21:08
Jeśli ktoś uważa, że na spaliny ma wpływ tylko paliwo, to zapomina chyba jednak że to tak nie działa :)
Ładny proces spalania to tam gdzie spaliny nie powstają.
Prostą analogią jest piec w domu, kominy, jakość nie tylko samego "paliwa" ale i odpowiednie "dopowietrzenie" układu żeby się piec nie dławił.
Podobnie jest z autami.
Układ zapłonowy, powietrze biorące udział w spalaniu i paliwo plus odpowiednie smarowanie części mechanicznych to podstawy tego co leci na katalizator :)
Ja coś nie sądzę że po 92tyś km kat byłby do wymiany.

miery
15-06-2018, 21:22
Kolega edmun ma rację. Niestety takie mamy czasy że normy coraz bardziej zaostrzone, jednostki napędowe bardziej wysilone. Oszczędności gdzie się tylko da. Samochodem jeździmy nawet po bułki na śniadanie, katalizator wiecznie niedogrzany, olej na niego leci to się wypala szybciej.
Niestety 100 tyś km to coraz częściej granica jego żywotności.

Adam Biały
03-07-2018, 11:06
Sprawdziłem katalizator na stacji kontroli pojazdów tzw emisje spalin wszystko ok.
dlaczego jezeli wykres z forscana pokazuje ze nie sprawny?

kln1920
03-07-2018, 11:28
Bo widocznie emisja mieści się w granicach zaleceń dla skp, natomiast nie spełnia już wymga ń Forda. Też tak miałem

matti393
11-05-2020, 10:30
Mógłbym prosić o sprawdzenie tego wykresu:

https://ibb.co/T4rzq99


Z tego co widzę to sondy chyba ok a druga sekcja katalizatora w lepszym stanie niż pierwsza.

kln1920
11-05-2020, 13:05
Tak, kat w pierwszym banku już się skończył, w drugim praktycznie też

AdoKrycha007
11-05-2020, 15:39
jeżeli na badaniu spalin diagnosta się nie czepia, to znaczy że można jeżdzić jeszcze, bo spaliny dalej są ok, tylko zadbać by kasować ikonkę. możesz tak jeszcze ze 2 lata pojeżdzić aż kat padnie do końca.

avrenack
15-05-2020, 18:02
Cześć Wszystkim,
Mam nadzieje, że to nie problem ale dołączam się do prośby o sprawdzenie.
Ford focus mk2 2007 1.6 benzyna.
Otóż historia wygląda tak - jakieś 3 miesiące temu mechanik wymienił mi świece + kable wysokiego napięcia. Ponieważ foczka zaczęła żreć prawie 2 razy więcej paliwa niż zwykle.
Na dniach ostatnio wyskoczył mi błąd P0420 więc poczytałem trochę i zainstalowałem forscana. Którym zrobiłem testy sondy lambda mam nadzieje, że prawidłowo.I tutaj żeby się nie pakować w dodatkowe koszty pytanie co byście doradzili, plik z forscana poniżej. Mi się wydaje, że niestety katalizator :(
https://drive.google.com/open?id=1j-VT-_gepCsV7cjv8K7T6kHNbCvxXE9q

konieczko5
19-05-2020, 13:36
...

avrenack
21-05-2020, 11:25
Checka skasowałem ale ogólnie to nie jest rozwiązanie długoterminowe.
Czyli miałem racje katalizator się skończył?

matti393
21-05-2020, 21:27
a Check czesto wyskakuje?

lukasek5
24-05-2020, 14:34
Cześć,

podepnę się pod temat bo też mam chyba problem z sondą lambda.


Napięcie z pierwszej sondy (przed katalizatorem) wynosi cały czas około 1,5V.
Prąd na sondzie waha się między -1mA a + 2,2mA.
Lambda zmienia się między 0,8 a 1,1 (do 1,999 skacze w momencie wciśnięcia sprzęgła).


Z wykresu drugiej sondy wnioskuje, że katalizator jest do wymiany. Pytanie tylko, czy pierwsza sonda nie jest uszkodzona, czy te 1,5V to prawidłowa wartość i czy Lambda powinna skakać w tak dużym zakresie?