Zobacz pełną wersję : [Focus 2011-2014] Błąd P2A03 co oznacza ?


Adam Biały
06-08-2018, 14:01
Witam!
Tak jak w temacie Błąd P2A03 pojawia się gdy wyjeżdżam za miasto.
Auto ma takie same osiągi jak przed pojawieniem się błędu. Kasuje i jeżdzę tak już około roku.To katalizator czy jakieś sondy ? Robić coś z tym czy olać ?
Gdyby nie kontrolka silnika ( wk... mnie) pojawiająca się to bym nawet nie wiedział.Chciałem wstawić tulejkę ale mam 4 sondy lambda ,za dużo kombinowania.

ignas
24-10-2018, 21:26
Koledzy, mam podobny problem, tj. podczas jazdy w trasie wyskoczył mi pomarańczowy "check engine". Szybko kupiłem polecanego na forum Viakena STN1170 na USB, podłączyłem do auta i za pomocą aplikacji w telefonie (FORScan Demo) odczytałem kod błędu P2A03 (P2A03:36-EC i P2A03-C) wraz z opisami:

Kod: P2A03 - Zakres/jakość sygnału w obwodzie O2 - rząd cylindrów 2, czujnik 1

Dodatkowe symptomy usterki:
- Częstotliwość sygnału zbyt niska

Status:
- DTC zmienił się w usterkę stałą
- usterka sporadyczna w czasie wydania polecenia
- Kontrolka usterki włączona przy tym DTC
- Test nie został ukończony

Moduł: Moduł sterowania pracą silnia (Power Train Chain Control Module).

Kod: P2A03 - Zakres/jakość sygnału w obwodzie O2 - rząd cylindrów 2, czujnik 1

Status:
- Potwierdzony - usterka jest potwierdzona

Moduł: Diagnostyka pokładowa II

Dodatkowe info: dane auta w mojej metryczce, brak LPG, auto serwisowane i zadbane, przebieg niecałe 34,5 tys. km :shock:

Autem ostatnio jeździła moja żona, nie zauważyła żadnych zmian, chociaż jak spojrzałem na wskazówkę paliwa w baku, to na oko wydaje mi się, że spaliło dość dużo jak na przebyty dystans, ale jak jest naprawdę okaże się po tankowaniu do pełna (komputer pokazuje spalanie na normalnym poziomie) - wyczytałem, że to jeden z objawów uszkodzenia sondy przed katalizatorem.

Zapomniałem sprawdzić, jak wygląda wylot rury wydechowej - podobno czarny kolor wskazuje na występujące przy uszkodzonej sondzie nadmierne zużycie paliwa. Nie sprawdziłem też, czy auto kopci - obie te rzeczy obejrzę jutro.

Przeglądałem forum, wiem, że jest sporo na ten temat, ale mimo to mam kilka pytań:


Która sonda jest padnięta? Jaki ma numer katalogowy?

Od momentu pojawienia się błędu auto przejechało 45km - czy można z tym jeszcze trochę pojeździć, czy wymagana jest natychmiastowa wizyta u mechanika? Dam radę przejechać w trasie 130km? Domyślam się, że przeciąganie sprawy może doprowadzić do uszkodzenia katalizatora (póki co nie mam błędu z nim związanego, wyczytałem, że najczęściej z P2A03 pojawia się P0430). "Bezpieczniejsza" w tej sytuacji jest jazda w mieście na krótkich dystansach (po 4-5 km), czy spokojna jazda w trasie (wspomniane 130km)?

Wyczytałem, że sonda może uszkodzić się od słabej jakości paliwa lub paliwa z dodatkami czyszczącymi. 11 dni (ok. 290km) przed zapaleniem się "check engine" żona zatankowała 45l Miles 95 na Circle K (ma dodatki), wcześniej kilka razy tankowałem na BP Active 95 (też z dodatkami), a jeszcze wcześniej różnie: Emila, BP, Makro, Carrefour, Tesco - generalnie co było po drodze. Czy paliwo z dodatkami faktycznie mogło uszkodzić sondę, czy może przy ostatnim tankowaniu pojawiło się kiepskie paliwo? Przebieg auta to tylko 34,5 tys. km...

Dotankować auto do pełna na innej stacji? Może to coś zmienić? W tej chwili - jeśli dobrze pamiętam - w baku jest ponad 1/4 paliwa.

Wyczytałem, że można sprawdzić napięcia (?) sond podczas jazdy (z zapisem wyników na wykresach) - podpowie ktoś, jak to skonfigurować w FORScan Demo na Androidzie albo w FORScanie na Widowsie? Viakena mam od wczoraj, jestem zupełnie zielony :(


Z góry dziękuję za pomoc i przepraszam za zbyt obszerny wpis.

edmun
24-10-2018, 21:55
Na szybko (bo późno i nie mam jak odpisać).
Samochod się nie rozwali. Rura czarna to nie problem.
Resztę odpiszę jutro

lukaszooo
24-10-2018, 21:56
O sondach jest przynajmniej 5 tematów a w jednym nawet podawalem numery czesci i koszta.......

ignas
24-10-2018, 22:14
lukaszooo Czytałem kiedyś tamten temat, pamiętam go, ale teraz przeryłem wiele innych, niestety na tamten już nie trafiłem - czasu ciągle za mało :/
edmun - czekam z niecierpliwością

EDIT:
Zrobiłem fotkę (z lampą błyskową) końcówki rury wydechowej przy włączonym silniku (po przejechaniu ok. 7km w dwóch odcinkach, więc silnik raczej nie rozgrzany jeszcze). Wydaje mi się, że wygląda normalnie, nie widać też żadnego dymienia/kopcenia, jedynie czasem kapie woda (myślę, że to woda, ale nie badałem organoleptycznie).

Auto moim zdaniem jeździ normalnie, nie odczuwam spadku mocy, obroty nie falują, silnik pracuje tak, jak zwykle.

edmun
25-10-2018, 09:25
Która sonda jest padnięta? Jaki ma numer katalogowy?
Za katalizatorem.


Od momentu pojawienia się błędu auto przejechało 45km - czy można z tym jeszcze trochę pojeździć, czy wymagana jest natychmiastowa wizyta u mechanika?
Można jeździć raczej na 100% aż do czasu aż auto umrze ze starości, lub go sprzedasz lub pojedziesz na przegląd gdzie inspektor nie powinien podbić pieczątki jeśli jest check engine. Mówiąc inaczej, nie rozwalisz auta/silnika tym błędem


Wyczytałem, że sonda może uszkodzić się od słabej jakości paliwa lub paliwa z dodatkami czyszczącymi. 11 dni (ok. 290km) przed zapaleniem się "check engine" żona zatankowała 45l Miles 95 na Circle K (ma dodatki),

Błędy takie zazwyczaj są spowodowane:
albo faktem, że sonda faktycznie wykryła że jest coś nie tak, więc bardziej skłaniałbym się, że masz za mało tlenu podczas spalania. Należałoby sprawdzić dolot powietrza wraz z filtrem, zobaczyć czy żadna świeca nie jest zaczadzona/do wymiany.
Krok drugi, może być że po prostu padła sonda.
Krok trzeci - mógł paść katalizator.
Sprawdzenie należałoby wykonać od sprawdzenia czy auto nie dławi się od zbyt dużej ilości paliwa w stosunku do powietrza. Możesz mieć gdzieś "dziurę" na rurach.
To jest tylko zgadywanie, coś co można teoretycznie samemu sprawdzić po spojrzeniu i grzebaniu pod maską. Aby mieć pełen ogląd sytuacji, oczywiście polecam mechanika któremu nie mówisz że "wie pan, na forum przeczytałem że to może być to i to". Możesz mu podać kod błędu, ale nie zgadzaj się od razu na diagnozę, że to "panie na pewno katalizator do wymiany".

P.S. Naprawdę nie wierzyłbym, że przy 35 tysiącach kilometrów przebiegu byłby kat do wymiany

Co do końcówki wydechu
Aż się przeszedłem na parking zrobić zdjęcia jak wygląda końcówka wydechu.

https://i.imgur.com/NvmlwXt.jpg

https://i.imgur.com/DBek15X.jpg

https://i.imgur.com/mT1X7bJ.jpg

lukaszooo
25-10-2018, 14:25
Panowie nie wypisujcie rzeczy o ktorych nie macie za wiele pojęcia.....
Check wyskakuje z powodu złych lub błędnych odczytów sond. Tlumacząc na chłopski sonda mierzy temp spalin. W najprostszym ukladzie czyli z dwoma sondami sonda przed i za ma mierzyć zgodnie z ustalonym algorytmem jesli ktoras z sond wychodzi poza algorytm to wyskakuje check. Konsekwencją blędnych odczytów jest za uboga lub za bogata dawka co skutkuje zlą temp spalin, zla temp spalin powoduje duzo duzo szybsze wypalanie zaworów z ktorymi ten silnik ma duze problemy a o luzach zaworowych mozna napisać ksiązkę. Kto mial mk2 ten zna temat.
Podsumowując check na liczniku powoduje zabijanie katalizatora ,glowicy i wyższe spalanie.

edmun
25-10-2018, 14:38
A mało to razy to tłumaczyłem?

Jeśli komp jest ustawiony, że na sondzie przed katem ma być wartość X a na sondzie za katem ma być wartość X/1.2, to jeśli różnica pomiędzy tymi wartościami będzie większa niż oczekiwana "różnica" to komp sypie błędem, że jest coś nie tak z katem.

Stąd P0240, stąd P0430 itp itd.
Natomiast nie widziałem jeszcze żeby komp zmieniał dawkę, przez to że jest check.
Silnika tym nie rozwali choćby chciał.

Mnie zastanawia w jaki sposób miałby być katalizator do wymiany przy aucie które ma 35 tysięcy km przebiegu.
Ja obstawiam sondę. Najłatwiej przepiąć ją (zamienić) z inną.
Jeśli to sonda, to błąd zostanie z sondą (będzie szedł za sondą).

Przeszukiwanie neta jeśli chodzi o te błędy to istna kopalnia.
Ten sam błąd widzę w Toyocie jak i w Jaguarze :D

lukaszooo
25-10-2018, 15:02
Sondy nie sa tylko po to aby sterowały checkiem..... na podstawie temp spalin ustalana jest dawka paliwa. Jesli sonda mysli ze ma wysoką temp to ecu dolewa paliwa aby obizyc temp. Druga sonda widzi problem i wyrzuca błąd bogatej dawki...... Bogata dawka zasyfia katalizator, uboga podwyzsza temp spalin i wypala zawory....
Każdy kto ma jakieś pojecie o instalacjach LPG zna temat, poszukajcie informacji na temat wypalanie sie zaworów w focusie mk2 i jego przyczynach....

ignas
25-10-2018, 15:10
edmun Dzięki za odpowiedź. Końcówka wydechu na Twoich fotkach wygląda na moje oko normalnie, natomiast moja jest jakaś dziwna, mało jakiegokolwiek nalotu, jedynie w tle, na zakręcie jest dość czarna - może to kwestia lampy błyskowej? Jutro zrobię fotkę bez lampy.
Niedawno byłem na myjni samoobsługowej, ale chyba niemożliwością jest, żebym tak - przecież niezamierzenie, bo celowo tam nie "psikam" - wyczyścił końcówkę wydechu, tym bardziej, że w moim aucie jest ona skierowana w dół.

Dzisiaj podłączyłem Viakena pod FORScana na kompie i odczytałem dodatkowe informacje:
Zamrożone ramki :
-GLOBTIM: 229551626 s - Globalny czas rzeczywisty
-DIST_TOT_VEH: 32903.0 km - Łączna odległość przebyta przez pojazd
-MAINECUV: 14.00 V - Zasilanie główne sterownika ECU
-INCARTMP: 23 °C - Temperatura wewnątrz pojazdu
-OUTTMP: 21 °C - Temperatura zewnętrzna odczytywana przez czujnik.
-PWR_MODE_KEY: Running - Stan kluczyka w trybie zasilania
-FUELSYS: Closed Loop - Stan układu paliwowego (Pętla otwarta/zamknięta)
-LOAD: 46.27 % - Wyliczona wartosc obciazenia
-ECT: 86 °C - Czujnik temperatury cieczy chłodzącej
-SHRTFT1: 15.63 % - Krótkoterminowa regulacja paliwa 1 (Short term fueltrim 1)
-LONGFT1: 3.13 % - Długoterminowa regulacja paliwa 1 (Long term fuel trim1)
-SHRTFT2: 21.09 % - Krótkoterminowa regulacja paliwa 2 (Short term fueltrim 2)
-LONGFT2: 1.56 % - Długoterminowa regulacja paliwa 2 (Long term fuel trim2)
-RPM: 2956 obr/min - Obroty silnika na minute
-VSS: 107.0 km/h - Prędkość pojazdu
-SPARKADV: 32.00 ° - Wyprzedzenie zapłonu
-IAT: 21 °C - Temperatura powietrza zasysanego (Intake Air Temperature).
-MAF: 18.28 g/s - Przepływomierz masowy powietrza
-TP: 22.35 % - Pozycja przepustnicy
-FLI: 80.78 % - Poziom paliwa
-APP_D: 31.37 % - Położenie pedału przyspiesznika D
-APP_E: 31.37 % - Położenie pedału przyspiesznika E

W tej chwili najważniejsze dla mnie jest to, czy mogę jeszcze trochę z tym pojeździć bez uszczerbku dla "zdrowia" auta - być może powyższe dane pozwolą precyzyjniej odpowiedzieć na to pytanie.
Do mojego mechanika mam 130km (lokalnych nie znam w ogóle), w międzyczasie czeka mnie trochę jazd po mieście i muszę wiedzieć na 100%, że użytkowanie auta w opisanym wyżej zakresie nie pogorszy jego stanu.

Widać, że błąd (powodujący zapis "zamrożonej ramki") pojawił się przy przebiegu 32.903km, czyli dużo wcześniej, niż wyświetliła się kontrolka "check engine" - ona zaświeciła się dopiero po potwierdzeniu błędu przez system, po 1.387km (!!!), przy stanie licznika 34.290km.
lukaszooo Czyli jak mam to rozumieć? Że pierwszy raz błąd pojawił się przy przebiegu 32.903km i powtórzył się po 1.387km i dlatego został uznany za stały? No bo nie wiem, co komputer robił przez 1.387km zanim wywalił "check engine".

Ramki zostały zamrożone przy przebiegu 32.903km, a dwa kilometry wcześniej zatankowałem (do pełna) 26,22l paliwa na stacji BP (wiem, bo wpisuję wszystkie dane w motostat (https://www.motostat.pl)) - ciekawe, czy to tylko zbieg okoliczności... Ta konkretna stacja miała wcześniej "przygodę" z omyłkowym dolaniem do benzyny dodatku AdBlue (https://www.tvp.info/36885992/bp-przyznaje-19-aut-zatankowano-zanieczyszczonym-paliwem). Czytałem gdzieś, że benzyny ze środkami czyszczącymi silnik (np. paliwa Active od BP) powstają w ten sposób, że przyjeżdża zwykłe paliwo z Orlena/Lotosu, jest wlewane do zbiornika na stacji i następnie pracownik stacji dolewa odpowiednią ilość "magicznego" środka, który nadaje paliwu właściwości czyszczące. Może przed moim tankowaniem dolali za dużo środków czyszczących? Człowiek to najczęściej najsłabsze ogniwo...

Obejrzałem filtr powietrza (bez wyciągania go, tylko zdjąłem pokrywę), jest w bardzo dobrym stanie (czysty po rozchyleniu "zakładek"), obudowa wygląda na szczelną. Gruba rura wychodząca z obudowy filtra też wygląda ok, podobnie jak inne rurki w najbliższej okolicy.
Więcej sprawdzić raczej nie jestem w stanie, bo z mechaniką samochodową nie miałem nigdy do czynienia (chyba, że ktoś będzie tak uprzejmy, że dokładnie wskaże mi co i gdzie obejrzeć). Jedynie chcę jeszcze zapisać we FORScanie wykres napięć sond lambda w czasie jazdy, ale muszę się douczyć jak to zrobić.
Rzucę jeszcze okiem do książki "Sam naprawiam FFIII", może tam coś ciekawego znajdę.

EDIT:
Kontrolka "check engine" jest opisana w instrukcji obsługi w ten sposób: "Przeprowadź przegląd silnika wkrótce" - wg Słownik Języka Polskiego (https://sjp.pwn.pl/sjp/wkrotce;2536792.html) "wkrótce" oznacza "niedługo". Ja wiem, że zawsze im szybciej tym lepiej, ale jednak nie napisali "natychmiast"...

edmun
25-10-2018, 15:21
lukaszoo ok. źle się wyraziłem. Sam check krzywdy mu nie zrobi. Walnięte sondy tak.
Mój błąd. Skrót myślowy. :/

Autorze tematu. Jedź do mechanika.
Weź dzień wolny (o ile kojarzę, w Polsce wciąż są 4 dni które można wziąć na żądanie jako awaryjne bez nawet podawania przyczyny. Oczywiście wszystko kwestia jak jesteś fair wobec pracodawcy bo wystarczy przecież wytłumaczyć że masz auto do zrobienia). Jedź - niech mechanik sprawdzi sondy.
Co do Forscana.

Idę, spróbuję coś nagrać, jak się uda to podrzucę Ci filmik

edit: na szybkiego jak ustawić Forscana żeby Ci czytał info:

vWMnmLROyHQ
https://youtu.be/vWMnmLROyHQ

W momencie jak wybierzesz sobie jakie info chcesz mieć odczytywane i masz to na ekranie, załączasz zapłon i klikasz "Play".

ignas
25-10-2018, 16:10
edmun Wielkie dzięki za pomoc! Jutro postaram się przeprowadzić test.
Zadzwoniłem do mojego mechanika, powiedział, że jeśli jest tylko błąd sondy lambda to można jeszcze pojeździć, może być zwiększone zużycie paliwa.

Bump: Każdy kto ma jakieś pojecie o instalacjach LPG zna temat, poszukajcie informacji na temat wypalanie sie zaworów w focusie mk2 i jego przyczynach....
@lukaszooo Zrobiłem bardzo szybki przegląd kilku tematów dotyczących "wypalania się zaworów w focusie mk2" i wszystkie opisane problemy dotyczą użytkowania instalacji LPG. Rozumiem,*że to miała być analogia do sytuacji z błędem sondy lambda, ale potwierdzenia jej adekwatności póki co nie znalazłem. Zaznaczam: szukałem na szybko, nie twierdzę, że przeczytałem wszystkie tematy, tylko kilka pierwszych z wyszukiwarki (ok. 5).

Adam Biały
25-10-2018, 19:37
A co powiesz na mój wykres ?
mam dwie sondy przed i dwie za katalizatorem
https://ibb.co/jaMfWV
https://ibb.co/jaMfWV

ignas
25-10-2018, 19:44
Adam, piszesz pod moim postem, ale to pytanie raczej nie do mnie - ja się na tych wykresach nie znam, widziałem jakiś w innym wątku i postanowiłem, że zarejestruję swój i poproszę o pomoc w jego interpretacji tutaj i/lub na elektrodzie.
Widzę, że na wykresie masz 8 parametrów - możesz podać, które wybrałeś?
Napisałeś w pierwszym poście, że jeździsz z tym błędem (kasując go co jakiś czas) od około roku - napisz proszę ile km w tym czasie przejechałeś i czy auto ma jakieś dodatkowe "objawy".

ignas
26-10-2018, 09:41
Dzisiaj zrobiłem fotkę końcówki rury, ale tym razem bez lampy błyskowej - moim zdaniem rura wygląda normalnie. Znów coś z niej kapało (po jeździe 2 x 4 km), ale na oko i węch to po prostu woda.

boncio
26-10-2018, 10:03
Weźcie poprawkę, że edmun ma bezpośredni wtrysk i jego końcówka wydechu będzie bardziej czarna niż zwykłego 1.6.

edmun
26-10-2018, 10:22
No i edmun lubi przycisnąć swoje 1.6EB więc nie ma problemów z sondami bo tam wiecznie jest huragan i mi moje ECU z pewnością nie nadążą z odpowiednią dawką którą chciałbym mieć ;) ;) ;)

boncio
26-10-2018, 10:38
To użyj tego Bluefin-a, bo masz jeszcze duuuży zapas :P

ignas
26-10-2018, 14:35
Zapisałem we FORScanie przykładowy przejazd (na początku i na końcu silnik pracuje na postoju). Jeśli ktoś ma wiedzę i czas to byłbym wdzięczny za interpretację wykresu.

wykres w wyższej rozdzielczości (https://zapodaj.net/images/8ad21d996110e.png)

EDIT:
Wykres obrazuje cały przejazd, jeśli potrzebny jest jakiś krótszy wycinek, żeby coś dokładniej obejrzeć, to proszę podać zakres wg skali czasowej - wrzucę ten fragment na serwer.

lukaszooo
26-10-2018, 16:37
Nie ma takiego czlowieka na swiecie ktory wywnioskowal by cokolwiek mądrego z takiego wykresu...... diagnostyka w fordzie praktycznie nie istnieje, nie ma zadnych wartosci serwisowych a aso diagnozuje silniki na podstawie błędów...

Abecadło diagnostyki:
1. pomiar robi sie na biegu np 3 (mozesz i na 5 ale pomiar bedzie dlugo trwal a ty osiągniesz 200km/h i mozesz sie zabić)
2. 1500rpm rozpoczynasz zapis
3. pedał w podloge na 100% i trzymasz caly czas w podlodze praktycznie do odcinki. (Odpuscisz gaz i zapis bedzie przekłamany)
4. puszczasz gaz
5. konczysz zapis
6. wklejasz na serwer
7. Wykresy przedstawia sie ludziom na prezenetacjach..... nas interesują cyfry.

ignas
27-10-2018, 11:46
lukaszooo Dzięki bardzo za wskazówki! Chyba daruję sobie taki test, jestem już umówiony do mechanika, niech specjalista się tym zajmie. Poza tym nie mam w pobliżu żadnej ekspresówki/autostrady, żeby taki test spokojnie przeprowadzić, nie chcę też obciążać auta ryzykując jakiś "czerwony" check engine.
7. Wykresy przedstawia sie ludziom na prezenetacjach..... nas interesują cyfry.
Hmmm... Przecież wykresy prezentują dane liczbowe. Rozumiem, że przy takim teście nie interesuje Cię sam przebieg wykresu tylko ekstrema, ale przecież można je odczytać z wykresu (przy odpowiednio krótkim zapisie, nie tak długim jak ten wklejony przeze mnie).

Chcę dzisiaj zatankować auto i przy okazji sprawdzić rzeczywiste zużycie paliwa. Czy jest sens, żeby w mojej sytuacji wlać 98 oktanów (np. Miles Plus 98)? Jeżeli przy awarii sondy lambda może być podwyższone zużycie paliwa, to może wlanie "cudownej" 98 ograniczającej zużycie paliwa ma sens? Pytam oczywiście o mój konkretny przypadek (domniemana awaria sondy) - wiem, że normalnie nie ma to sensu, w szczególności ekonomicznego.

lukaszooo
27-10-2018, 12:12
Z czego powstaje wykres ??? wartości cyfrowe, wykres jest do pokazania wizualnego a nie do dokładnych odczytów, mechanika nie intereuje wykres... Producent udostępnia bloki wartości serwisowych i np sonda ma sie mieścić w przedziale 1.3-2.5 V w próbie dynamicznej, a w statycznej mieć 0,4v jak byś to odczytał z wykresu ???
W ASO forda podczas identycznej rozmowy pracownicy robili oczy jak 5zł.... :) Vaga po rozmowie telefonicznej i paru wytycznych mogę zdalnie zdiagnozować po 30 minutach. Ford nie posiada nawet takich danych a co dopiero udostepnienie warsztatom.

ignas
27-10-2018, 15:46
Ok, zostawmy wykresy na boku, bo to nie jest tematem wątku.
Z tego co piszesz wnioskuję, że w przypadku Fordów nie ma możliwości sprawdzenia za pomocą danych diagnostycznych, czy sonda działa prawidłowo.

A co w kwestii zatankowania 98 oktanów (ewentualnie z dodatkami czyszczącymi)? Może to mieć jakiekolwiek znaczenie w przypadku awarii sondy?

lukaszooo
27-10-2018, 16:16
Fordy diagnozuje sie tak samo jak kazde inne auto. Rożnica jest taka ze np Vag udostepnia wartosci serwisowe dla poszczególnych modułów a Ford nie... Mam jakies zapiski z silnika 1.6 105hp ale z moich testów na dwóch samochodach cieżko jest podać jakies konkretne dane....

Paliwo a dokladnie liczba oktanowa nie ma nic wspolnego z sondami.... ten silnik jest prosty jak budowa cepa, został projektowany na 95 i na takim ma pracować prawidlowo.

ignas
29-10-2018, 13:57
Dzisiaj zatankowałem na Circle K podstawowe paliwo (95 miles), od poprzedniego tankowania auto spalało średnio równe 9l/100km (75% dystansu było przejechane w mieście). Wg moich statystyk zużycie paliwa nie wzrosło, jest na normalnym poziomie. Czy taka informacja może coś znaczyć w kontekście problemu z sondą lambda?

marnaw78
30-10-2018, 19:18
rząd cylindrów dwa sonda pierwsza czyli problem w sondzie regulacyjnej (pierwszej od głowicy) dla cylindrów 3 i 4 . Diagnoza banał nagrzać auto dane rzeczywiste w jakimś normalnym kompie i obserwować wykres powinno ładnie rysować sinusoidę między 0 a 1v zazwyczaj dochodzi do 0,8 v . Dla ułatwienia zobaczyć wykres sondy 1.1 . Oczywiście sprawdzić szczelność ukł. dolotowego. Tylko nie kupuj na wym. sondy adaptacyjnej co to pasuje do wszystkich silników, chyba bosch robi dedykowane.

ignas
30-10-2018, 20:12
Która sonda jest padnięta?

Za katalizatorem.

rząd cylindrów dwa sonda pierwsza czyli problem w sondzie regulacyjnej (pierwszej od głowicy) dla cylindrów 3 i 4

Mam dziwne wrażenie, że to sprzeczne odpowiedzi :(
marnaw78 Dziękuję za poradę nt. diagnostyki, ale - jak już napisałem nieco wcześniej - ten temat zostawię profesjonalistom. Sondy sam nie będę kupował, auto trafi do Bosch Service, więc oni dobiorą odpowiedni model.
Czy - Twoim zdaniem - z taką usterką (sondy przed katalizatorem) można "trochę" pojeździć (spokojnie, bez żadnego szarżowania) bez uszczerbku dla silnika? Wizytę w serwisie mam dopiero w połowie przyszłego tygodnia.

referee
30-10-2018, 20:25
było juz o tym w wielu watkach:
Dla Twojego silnika z dwoma katalizatorami wygląda to tak: (Mam tak samo)

http://www.tmp51886.atomnet.pl/ford/KAT.jpg

HO2S11 - Bank 1 Sensor 1 - prawa przed katalizatorem
HO2S12 - Bank 1 Sensor 2 - prawa za katalizatorem
HO2S21 - Bank 2 Sensor 1 - lewa przed katalizatorem
HO2S22 - Bank 2 Sensor 2 - lewa za katalizatorem

Wszystkie sondy lambda produkowane dla Forda mają dwa typy złącz: zielony (górny, przed katalizatorem) i niebieski (dolny, za katalizatorem)
Dla FORDa wszystkie lambdy produkuje Bosch

HO2S11 - przedni prawy, numer Ford 1327548 (zielona wtyczka złącza, biały kabel). Analogue Bosch 0258006605 (długość kabla z czujnikiem i złączem 478 mm)
HO2S12 - tylny prawy, numer Ford 1346367 (niebieski wtyczka złącza, biały kabel). Analogue Bosch 0258006607 (długość kabla z czujnikiem i złączem 748 mm)
HO2S21 - przedni lewy, numer Ford 1327547 (zielony wtyczka złącza, niebieski kabel). Analogue Bosch 0258006603 (długość kabla z czujnikiem i złączem 300 mm)
HO2S22 - tylny lewy, numer Ford 1327549 (niebieski wtyczka złącza, niebieski kabel). Analogue Bosch 0258006571 (długość kabla z czujnikiem i złączem 628 mm)

Takie informacje zebrałem, wymieniłem u siebie i wszystko działa.

ignas
30-10-2018, 20:44
było juz o tym w wielu watkach
Przepraszam, to prawda, widziałem już w innym wątku ten (lub podobny) rysunek, ale wtedy mu się nie przyglądałem. edmun napisał, że w moim przypadku chodzi o sondę za katalizatorem i przyjąłem to za pewnik.
Dzisiejsze stwierdzenie kolegi marnaw78 zmroziło mnie, bo sądziłem, że jeśli ktoś udziela porady na forum to wie o czym pisze, ale widać, że kolega edmun lubi pisać o rzeczach, o których nie do końca ma pojęcie. Kolega lukaszooo - również wypowiadający się w tym wątku - nie skorygował błędnej identyfikacji sondy, co utwierdziło mnie w przekonaniu, że edmun miał rację.

W związku z powyższym proszę o informację, czy z taką usterką (sondy przed katalizatorem) mogę jeszcze "trochę" pojeździć (spokojnie, bez żadnego szarżowania) bez uszczerbku dla silnika?

powinno ładnie rysować sinusoidę między 0 a 1v zazwyczaj dochodzi do 0,8 v
Na moim wykresie (https://zapodaj.net/images/8ad21d996110e.png) widać coś na kształt sinusoidy, zarówno dla parametru O2S11 jak i O2S21, z zakresem od 0 do 0.85V.

referee Dziękuję bardzo za dane katalogowe!

referee
30-10-2018, 21:08
każdy dzieli się taką informacja jaką ma i chce się dzielić.

co do wykresów i tabelek sie nie wypowiadam, sondy nie są drogie max 300zł zapłacisz za nówke i sam wymienisz.

Twoja sonda do wymiany wg mnie:
HO2S21 - przedni lewy, numer Ford 1327547 (zielony wtyczka złącza, niebieski kabel). Analogue Bosch 0258006603 (długość kabla z czujnikiem i złączem 300 mm)

na tą samą wskazał kolega marnaw78

Dane katalogowe się przydają szczególnie że nie są one w KATALOGU dostępnym od tak.

marnaw78
30-10-2018, 21:27
Trochę to pojęcie względne. Ford twierdzi że podczas awari sondy pcm przechodzi na uśrednioną mapę i jest cacy ale biorąc pod uwagę koszt katalizatora coś chyba 7000pln zaryzykował bym sondę w ciemno. U mnie padła chyba ta sama jeżdziło ok 5000 km to był jeszcze poprzedni właściciel , nic się nie stało

Bump: sonda jest od ręki w każdej hurtowni w intercarsie są bez łaski ok350 pln

Bump: A jes i wykres sory nie widziałem tylko że jest bezwartościowy nie można tak piłować obrotami musi być stała prędkość np wolne lub ok 3000. pytanie jaka temp silnika te za katem chcą wstawać ale to wina operowania gazem ważne żeby nie kopiowały wykresu pierwszych sond. Ta co łapie błąd wygląda ok tylko czsem ok jest przez 2 godziny a potem kiszka tak było u mnie. Poprzednik tak jeżdził aż padła na stałe

ignas
30-10-2018, 21:42
zaryzykował bym sondę w ciemno

co do wykresów i tabelek sie nie wypowiadam, sondy nie są drogie max 300zł zapłacisz za nówke i sam wymienisz.


Wolę samemu nie wymieniać, niech obejrzy to specjalista, bo na moje oko wykres O2S21 (potencjalnie uszkodzonej sondy) wygląda bliźniaczo do O2S11, co mogłoby wskazywać, że sonda jednak jest ok, a przyczyna może leżeć gdzieś indziej - to tylko moje gdybanie, dlatego chcę, żeby zajął się tym fachowiec, nie mam zamiaru wymieniać części na chybił-trafił.
Póki co martwię się tylko, czy mogę z takim stanem jeszcze trochę pojeździć (żadnych objawów usterki oprócz zapalonej pomarańczowej kontrolki "check engine" nie ma), czy muszę "uziemić" samochód - nie chodzi tu o tysiące km tylko o dystans ok 350km od zapalenia się kontrolki (przypominam, że od zarejestrowania błędu do wyświetlenia "chcek engine" samochód przejechał 1.387km).

EDIT:
Bump: A jes i wykres sory nie widziałem tylko że jest bezwartościowy nie można tak piłować obrotami musi być stała prędkość np wolne lub ok 3000. pytanie jaka temp silnika
Wykres zarejestrowałem z marszu, od razu po zakupieniu Viakena, bez żadnych dodatkowych wskazówek (i bez wiedzy własnej). Może uda mi się jutro zarejestrować coś sensowniejszego - spróbuję przy stałych obrotach i dorzucę jeszcze temp. silnika (pewnie taki parametr jest dostępny w FORScanie - poszukam).

marnaw78
30-10-2018, 21:50
Spokojnie przejedziesz 350 km. Sonda jest na końcu układu każda usterka wcześniej skutkuje błędem sondy ,tak jak wszystkie prawie kuchenki latają na zapalonej kontrolce bo gaz montują średio ogarnięte technicznie jednostki. Jak masz czas sprubój rozgrzać auto i obserwować wykresy przy 2500 obr przez jakiś czas.Czasem za wolno oscyluje i to trudniej wyłapać ale w tym aucie powinien chyba być już inny błąd wtedy

referee
30-10-2018, 22:35
Fachowiec w ASO powiedział:
Wymienimy świece (to tez czesty powód tego błędu) - wymienione i niepomogło
Dolejemy czynnika ktory przeczyści układ - zrobione - nie pomogło
Fachowiec w SOLIDnymgarażu:
Ten typ tak ma - możemy na sonde nałożyć taka tulejke i błędu juz nie będzie.....

Kilkaset zł później - odkręciłem sonde, wymieniłem i cisza od 5K km.

Mam nadzieje, że trafisz na takiego majstra który powie od razu co jest nie tak i trafi z diagnozą.

ignas
31-10-2018, 09:38
Dziękuję za wszystkie informacje i wskazówki!

sprubój rozgrzać auto i obserwować wykresy przy 2500 obr przez jakiś czas
Dziś zrobiłem przejazd testowy ze stałą prędkością obrotową (2 tys. obr./min. - nie zapamiętałem, że miało być przy 2,5 tys. rpm, być może nie ma to znaczenia) przez ponad 2 minuty - wrzucam wykres, może coś się z niego wywnioskuje? Dodałem też wykres temperatury cieczy chłodzącej - zmienia się w zakresie 82-92 st.C, więc auto chyba dogrzane, chociaż dystans nie był duży (kilka km):

wykres (https://zapodaj.net/images/dc5bcdbf6f30e.png)
legenda (https://zapodaj.net/images/0b7b84d7cbaab.png)

Mam nadzieje, że trafisz na takiego majstra który powie od razu co jest nie tak i trafi z diagnozą.
Zdam relację z naprawy :)

edmun
31-10-2018, 16:36
Kuźwa ja zawsze zapomnę że te 1.6 125KM ma całkowicie inaczej te sondy rozmieszczone.
Teraz jak mi pokazaliście to nawet ten sam obrazek kojarzę.

Proszę mi wybaczyć moją pomroczność.

marnaw78
31-10-2018, 18:28
Wykres wygląda ok ale ford ma bardzo skomplikowany i czuły algorytm monitorowania sondy dlatego żadne tulejki ani zamienniki katalizatora nie działają. Mimo wszystko obstawiam sondę czasem nie da się postawić diagnozy na 100% a przy sondach szerokopasmowych to już całkiem bagno bez analizatora spalin. Nie 125 ps tylko 115 i żeby było ciekawiej w mk3 są tylko2 sondy ale za to pada sterownik i zabiera ze sobą sondę.
HeHe 1.6 ecobost wzzziuummm i bum :) to chyba ten co lubi spłonąć warto by zapytać w aso czy łapie się na akcję antygrilową.

ignas
09-11-2018, 22:09
Krótki raport z wizyty u mechanika:

Auto było diagnozowane (przejechali równe 30km), sonda została skontrolowana. Wnioski: wszystko działa prawidłowo. Stanęło na tym, że mogło to być gorsze paliwo i/lub bardzo specyficzne warunki (przesłanką był również śladowy przebieg auta). Błąd został skasowany, "check engine" zgasł.

Co ciekawe po podłączeniu mojego Viakena odczytałem jeszcze jedną "zamrożoną ramkę" związaną z tym błędem, nowszą od tej, którą wkleiłem wcześniej, ale też historyczną. Ciekawe, że ich urządzenie jej nie widziało (Viaken też wcześniej jej nie widział, tylko tą najstarszą). Podjechałem, pokazałem, polecono mi ją skasować.

Po odbiorze auta przejechałem 130km w trasie (drogi lokalne), dość mocno "deptałem" - auto normalnie reagowało, zużycie paliwa wg kompa w normie (jutro pewnie zatankuję to sprawdzę rzeczywiste), na koniec podłączyłem Viakena - brak błędów.
Będę podłączał go kontrolnie co jakiś czas i sprawdzał, czy coś się dzieje.

Moje przypuszczenie jest takie, że mogło to być faktycznie gorsze paliwo, a dodatkowo zbyt emerycki styl jazdy. Jednak trzeba pogonić auto, przynajmniej od czasu do czasu ;)

Nie 125 ps tylko 115 i żeby było ciekawiej w mk3 są tylko2 sondy
Oczywiście, że 125KM i oczywiście, że 4 sondy :)

Dziękuję wszystkim za pomoc i udział w dyskusji.

marnaw78
12-11-2018, 22:50
Fakt ni złapałem że to mk3 .Myślałem że w mk3 jest tylko układ z dwoma sondami mój błąd wychodzi że były i takie i takie ciekawe od czego to zależy

ignas
13-11-2018, 22:34
Aby informacje były kompletne dodam, że ostatnie tankowanie wykazało rzeczywiste zużycie paliwa na poziomie 7,77l/100km (20% w mieście, 80% poza miastem - jak już pisałem, po odbiorze z auta od mechanika jechałem w trasie i dość mocno "deptałem"), a więc całkowicie normalne.

Po odbiorze auta z serwisu i
podłączeniu mojego Viakena odczytałem jeszcze jedną "zamrożoną ramkę" związaną z tym błędem, nowszą od tej, którą wkleiłem wcześniej, ale też historyczną - oto ona:

===PCM DTC P2A03:36-64===
Kod: P2A03 - Zakres/jakość sygnału w obwodzie O2 - rząd cylindrów 2, czujnik 1

Dodatkowe symptomy usterki:
- Częstotliwość sygnału zbyt niska

Status:
- DTC zmienił się w usterkę stałą - usterka sporadyczna w czasie wydania polecenia
- Kontrolka usterki wyłączona przy tym DTC
- Test nie został ukończony

Moduł: Moduł sterowania pracą silnika (Power Train Chain Control Module).

Zamrożone ramki :
-GLOBTIM: 193635928 s - Globalny czas rzeczywisty
-DIST_TOT_VEH: 33994.0 km - Łączna odległość przebyta przez pojazd
-MAINECUV: 14.25 V - Zasilanie główne sterownika ECU
-INCARTMP: 23 °C - Temperatura wewnątrz pojazdu
-OUTTMP: 18 °C - Temperatura zewnętrzna odczytywana przez czujnik.
-PWR_MODE_KEY: Running - Stan kluczyka w trybie zasilania
-FUELSYS: Closed Loop - Stan układu paliwowego (Pętla otwarta/zamknięta)
-LOAD: 65.88 % - Wyliczona wartosc obciazenia
-ECT: 83 °C - Czujnik temperatury cieczy chłodzącej
-SHRTFT1: 0.78 % - Krótkoterminowa regulacja paliwa 1 (Short term fueltrim 1)
-LONGFT1: 4.69 % - Długoterminowa regulacja paliwa 1 (Long term fuel trim1)
-SHRTFT2: 7.03 % - Krótkoterminowa regulacja paliwa 2 (Short term fueltrim 2)
-LONGFT2: 4.69 % - Długoterminowa regulacja paliwa 2 (Long term fuel trim2)
-RPM: 2422 obr/min - Obroty silnika na minute
-VSS: 69.0 km/h - Prędkość pojazdu
-SPARKADV: 20.00 ° - Wyprzedzenie zapłonu
-IAT: 21 °C - Temperatura powietrza zasysanego (Intake Air Temperature).
-MAF: 21.62 g/s - Przepływomierz masowy powietrza
-TP: 30.20 % - Pozycja przepustnicy
-FLI: 59.22 % - Poziom paliwa
-APP_D: 38.04 % - Położenie pedału przyspiesznika D
-APP_E: 38.04 % - Położenie pedału przyspiesznika E
===END PCM DTC P2A03:36-64===

===OBDII DTC P2A03-P===
Kod: P2A03 - Zakres/jakość sygnału w obwodzie O2 - rząd cylindrów 2, czujnik 1

Status:
- Oczekujący - usterka oczekuje na potwierdzenie

Moduł: Diagnostyka pokładowa II

===END OBDII DTC P2A03-P===

Tym razem brak korelacji między licznikiem km zapisanym w ramce a momentem tankowania. Od poprzedniego błędu (https://forum.fordclubpolska.org/showpost.php?p=3046526&postcount=10) tankowałem na innym BP (tym razem COCO - właścicielem i zarządcą jest BP), na Circle K i na eMila.

Dziś wieczorem podłączyłem do auta telefon z FORScan Lite - brak błędów.
Widziałem, że w aplikacji można uruchomić jakieś testy PCM/OBDII - nic nie klikałem, ale zastanawiam się, czy jest sens coś takiego odpalić. Chyba jednak dam sobie spokój i będę normalnie jeździł.

ignas
29-12-2018, 22:43
Zaobserwowałem coś ciekawego: "check engine" z błędem P2A03 zapala się tylko podczas jazdy z włączoną klimatyzacją (mam manualną, w okresie jesienno-zimowym używam jej tylko w celu regularnego rozprowadzania oleju w układzie). Co to może oznaczać?

ignas
07-01-2019, 18:54
[...]"check engine" z błędem P2A03 zapala się tylko podczas jazdy z włączoną klimatyzacją [...]. Co to może oznaczać?


Naprawdę nikt nie jest w stanie podać żadnej wskazówki?

linchpin
17-02-2021, 15:38
Panowie zapalił się check z kodem błędu P2A03. Z tego co wyczytałem to błąd sondy H02S21. Chciałem kupić Bosch, ale podawana przez was sonda z niebieską wtyczka i nr katalogowym 0258006603 jest wycofana i zastąpiona przez nr 0258986625 z białą wtyczką. Można brać taką? Będzie to hulać?