Zobacz pełną wersję : [Focus 2011-2014] Urwane zęby paska rozrządu, uszkodzony rozrząd, TDCI 115KM


jhpdd
22-08-2018, 21:54
Szanowni,
Jechałem po autostradzie, prędkość przepisowa 140 km/h. Zapaliła się kontrolka od błędu silnika i komunikat "natychmiastowy serwis". Samochód zaczął zwalniać aż do 50 km/h, po naciśnięciu gazu na biegu jałowym wchodził na obroty, wspomaganie hamowania działało bez zarzutu. Po zatrzymaniu nie chciał już odpalić.
Podróż zakończyła się na lawecie, która zawiozła nas do ASO (byłem w obcym mieście z dala od swojego mechanika i wtedy wydawał się to najlepszy wybór).
ASO stwierdziło urwane zęby paska rozrządu (sam pasek nie jest zerwany) oraz uszkodzone dźwigienki. Dalej nie rozkręcali, zalecili wymianę silnika. Taka operacja kosztuje więcej niż wart jest samochód więc teraz czeka mnie transport do bardziej elastycznego warsztatu.

I tu mam do Was pytania:
1. Jaka może być skala zniszczeń przy tego typu awarii? Czy aż wymiana silnika?
2. Jaki powinien być zakres prac i ile to może kosztować (zakładam, że warsztat będzie chciał zrobić naprawę a nie wymianę na nowy silnik)?
3. Czy w takich przypadkach opłacalna jest wymiana silnika na inny używany i czy macie takie doświadczenia (na alledrogo silnik to około 3 - 5 tyś zł, deklarowany przebieg 70 - 100 tyś. km)?
4. Jak to się stało, że urwały się zęby, czemu silnik dalej wchodził na obroty?

Samochód to Focus z przełomy 2011/2012, silnik TDCI 115 KM, 170 tyś. km. Dbałem o to żeby wszystkie stuki, puki eliminować za wczasu, serwisowałem poza ASO ale w zakresie zgodnym z zaleceniami producenta.

gkowalczyk
22-08-2018, 22:03
Rozrząd wymieniałeś???

jhpdd
22-08-2018, 22:08
Nie wymieniałem rozrządu, od nowości jest ten sam. Książka serwisowa zaleca wymianę po 200 000 km.

dzwiedziu
22-08-2018, 22:26
Kiedyś tak było, później sporo skrócili.

mtl
22-08-2018, 22:27
I to bardzo sporo skrócili. Zalecają 160 000, realnie paski rwą się już po 140 000.

Anton G.
22-08-2018, 23:04
Do wymiany rozrządu to zawsze jest albo/albo przebieg lub x lat - Ford ma chyba 4 lata.

Co do rozmiaru uszkodzeń to zależy w jakim momencie się to stało i tutaj raczej ciężko będzie wywróżyć coś bez rozbierania.

Wysłane z mojego FRD-L09 przy użyciu Tapatalka

daaro
22-08-2018, 23:09
Nie wymieniałem rozrządu, od nowości jest ten sam. Książka serwisowa zaleca wymianę po 200 000 km.
Pomyłka tlumaczenia.
Po 200tkm się wymienia silnik jak się rozrządu nie wymieni wcześniej.
Tak na poważnie
Przebieg oryginalny?
Bo mój znajomy ma focusa c maxa z 2005 roku co wymieniał rozrząd w 2017 przy przebiegu 230tkm i pasek na oko był całkiem ok

lukaszooo
22-08-2018, 23:25
Napewno wywaliło ci zawory i prowadnice, mozliwe ze głowica tez jest uszkodzona. Tłoki waliły w zawory wiec mogą być tez uszkodzone.
Nikt nie oceni strat bez rozebrania całości. Znam kilka przypadków zerwania paska w silnikach kolizyjnych ktore asolutnie nie uległy żadnym uszkodzeniom. Znam tez przypadki w ktorych wymiana silnika byla najbardziej opłacalna.
Dla pocieszenia tych silników jest ogromna ilosc mozna wybierać jak w spożywczym.

timbersher
23-08-2018, 07:43
Skalę uszkodzeń oceni mechanik po zdjęciu głowicy. Pasek nie został zerwany więć może nie jest tak żle /ile zębów zostało ściętych/. Może tylko głowica /do demontażu i sprawdzenie/, przy niewielkich uszkodzeniach można się z nią bawić jeżeli sa większe wymienić na zregenerowaną, nowy rozrząd i można dalej ganiać. Pewnie z robotą jakieś 3 tysiące. Jeżeli poszło dalej to cały silnik.

Gimnastikball
23-08-2018, 19:59
Do wymiany wałek rozrządu bo się rozjechał na krzywkami. Zawory i głowica to wiadomo.

Awaria standardowa jaj na ten przebieg

Arti_77
24-08-2018, 14:52
W najlepszym wypadku może wystarczy wymienić kompletny pasek rozrządu z osprzętem a w gorszym demontaż głowicy (naprawa) i tak samo wymiana rozrządu w komplecie i pozostałe uszczelki i śruby potrzebne do montażu głowicy plus nowy olej i płyn chłodniczy.

zwiastun21
26-08-2018, 20:56
Witam, jestem właśnie świeżo po tej samej awarii. Silnik 1.6 tdci 95KM. Przy prędkości 160km/h ten sam objaw. Okazało się że zerwały się zęby paska przy przebiegu 180tys. Do wymiany poszedł rozrząd, popychacze i wałek rozrządu. Koszt 2500 zł. Auto już hula :-)

weuek
26-08-2018, 21:07
Dobra powtarzalność. To znaczy, że starannie dobrano kompozycję materiałów.

Fulara
26-08-2018, 21:11
i jeszcze jacy uradowani :) producent skacze z radości, iż takie pokolenie wychował :)

romanhoks
26-08-2018, 22:38
Nie chce nikomu dokuczac ale mnie 180 tys km na pasku to smierc dla silnika.Mnie nie interesuje interwal na pasek rozrzadu.Max 90 tys i wylatuje kpl z pompa wody.Wiem z praktyki ze pompa zaczyna puszczac po ok 90 tys.Nie wazne od jakiego producenta.Niech mnie nik nie przekonuje ze nie trzeba bo za dlugo krece te srubki.A apropo to 1.6 tdci jest tez w Peugeot i tam jest kampania na dolne kolo pasowe no oczywiscie pasek tez wylatuje.

Andrzej K.
27-08-2018, 00:35
Wiadomo nie od dziś,że zaniedbywanie układu rozrządu może mieć nieprzyjemne następstwa jak np. w tym temacie. I szczególnie dotyczy to silników diesla bardziej niż benzyny,bo różnica w przeciążeniach jest znacząca....
Ostatnio znajomy tak "załatwił" Alfę 159, motor 1.9.

RyszardaTrzeciaWaza
27-08-2018, 06:27
Pisałem już w innym temacie, ale co tam napiszę i tutaj. :diabel2:

Zalecam wymianę paska rozrządu po max 6latach, lub osiągnięciu odpowiedniego przebiegu (zalecanego przez producenta silnika), przed upływem tych lat.
Stosuję zawsze taką regułę, nigdy mnie nie zawiodła. Polecam i Wam :razz: