Zobacz pełną wersję : [Focus 2008-2011] Remont tylnego zawieszenia


Astawes
27-09-2018, 19:41
Witam,
po ostatniej wizycie w ASO mój "doradca serwisowy" poinformował mnie że tylne zawieszenie jest kompletnie zużyte i nadaje się do wymiany.
Z racji tej informacji chcę to zrobić sam ale:
- w sklepie w którym zamawiam części powiedziano mi że lepiej kupić zestaw kompletnych wahaczy niż wymieniać same tuleje, różnica w cenie spora bo aż 800 zł.
- czy ktoś z forumowiczów to przerabiał lub posiada istotne wskazówki jak się do tego zabrać
- znajomy ma dostęp do pracy ale nie wiem co i jak rozkręcać żeby sobie krzywdy ne zrobić
Każda wskazówka mile widziana.
Pozdrawiam

Phoenix_eu
27-09-2018, 20:19
Ja ostatnio to przerabialem. Prosta robota ale trzeba dobrze spryskać śruby przed odkrecaniem. Najlepiej 3-4 dni przed i powtarzać zabieg, mi to sporo ułatwiło roboty. Chociaż i tak musiałem ciąć śruby przy dolnych wahaczach. Oczywiście po wszystkim musisz zbieżność zrobić. Możesz się też zastanowić nad wymiana sprężyn. Na przeglądzie było wszystko ok, a jak je wymontowalem, to widać było uszkodzenie i odpad kawałek spirali. Dodatkowo zabezpieczylem podwozie. Do cukierków będziesz potrzebował prasy, i pamiętaj o zaznaczeniu ich kąta względem wahacza oraz głębokość wpuszczenia ich.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180927/766a591f4afd8454c6971d37d56c854c.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180927/45bc180cbd5094ffcdb727ee4d951c95.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180927/25aed255320c9d46cbddf3b39c3abf46.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180927/f36d5c81191d6ceacd36a840aa39b826.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180927/200a89181d6fa29a006686c9360cc885.jpg

Wysłane z mojego SM-N910C przy użyciu Tapatalka

Phoenix_eu
27-09-2018, 20:29
Może coś podpowie...https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180927/cbaa4e9272562c81f92c1f4adaed2aae.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180927/93be6d36c638975c8abaae61139d93d4.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180927/b4b2b21a496fe15b8c3ec6e42aaf8894.jpg

Wysłane z mojego SM-N910C przy użyciu Tapatalka

majtol88
27-09-2018, 20:38
Jeśli chcesz robic sam to przygotuj się na walkę. Wszystko zardzewiałe, śruby pewnie nie do ruszenia. Ja u siebie pryskała tydzień przed, a i tak śruby od zbieżności się urwały. Wahacz trzeba była ciac na kawałki. Dałem do znajomego mechanika i mu współczuje. Ogólnie okazało się ze sprężyna pęknięta wiec tez trzeba było wymienić, do tego nowe śruby warto zamontować i wszystko porządnie nasmarować :)

Phoenix_eu
27-09-2018, 20:40
Wahacz ciąć.... ? U mnie dało radę wybić śruby, po ich przecięciu w paru miejscach szlifierka. Cienka tarcza do szlifierki i da rade bez niszczenia wahacza.

Wysłane z mojego SM-N910C przy użyciu Tapatalka

majtol88
27-09-2018, 20:49
A u mnie się nie dało wybić. Pewnie dla upartego byłoby to mozliwe, ale robiłem to po pracy w garażu. Jedna stronę zrobiłem, z druga już nie miałem mocy żeby walczyć, zleciłem dla znajomego mechanika. Ogólnie nie ma co ukrywać, ale nie jest to fajna robota. Robiłem teraz w lipcu, a w maju zeszłego roku ustawiałem zbieżność i śruba się kręciła, wiec byłem zdziwiony ze po jednej zimie tak się zapiekła.

RyszardaTrzeciaWaza
27-09-2018, 20:58
No niestety, jeżeli śruby nie ruszane od nowości, to zawsze jest problem. Można sobie poradzić bez cięcia, to jest ostateczność.
Psikanie odrdzewiacza na pewno nie zaszkodzi ale i może nie wiele pomóc, bo działa powierzchownie.

Są różne metody na takie oporne śruby, ja napiszę kilka. Zakładamy klucz, stukamy w niego młotkiem zarówno w kierunku odkręcania jak i dokręcania. Nie na chama, tylko z umiarem. Stukamy delikatnie w łeb śruby. Po takich zabiegach, próbujemy ruszyć śrubsko. Nie odkręcajcie od razu kluczem pneumatycznym, bo można łatwo zerwać, na początku tylko nasadowe lub oczkowe.

Jak nie idzie, trzeba podgrzać miejscowo palnikiem, lut-lampą, co tam mamy w posiadaniu. Powtórzyc procedurę od początku.

MIREKTERAZPOLSKA
27-09-2018, 21:41
No niestety, jeżeli śruby nie ruszane od nowości, to zawsze jest problem. Można sobie poradzić bez cięcia, to jest ostateczność.
Psikanie odrdzewiacza na pewno nie zaszkodzi ale i może nie wiele pomóc, bo działa powierzchownie.

Są różne metody na takie oporne śruby, ja napiszę kilka. Zakładamy klucz, stukamy w niego młotkiem zarówno w kierunku odkręcania jak i dokręcania. Nie na chama, tylko z umiarem. Stukamy delikatnie w łeb śruby. Po takich zabiegach, próbujemy ruszyć śrubsko. Nie odkręcajcie od razu kluczem pneumatycznym, bo można łatwo zerwać, na początku tylko nasadowe lub oczkowe.

Jak nie idzie, trzeba podgrzać miejscowo palnikiem, lut-lampą, co tam mamy w posiadaniu. Powtórzyc procedurę od początku.

Panie Tomku- metoda dobra tylko nie w focusie.
Sruby zapiekają się w tulajkach, najczęściej i najmocniej regulacyjne.
Więc najlepsza metoda to gumówka lub lisek.
No chyba że ktoś w garażu ma palnik indukcyjny.

RyszardaTrzeciaWaza
27-09-2018, 21:51
Indukcja to już rarytas :one: Tulejki metalowo/gumowe można grzać centralnie palnikiem, o ile oczywiście jest taka możliwość, nie zawsze jest podejście. Nie ma siły, muszą się poddać.

Astawes
01-10-2018, 15:54
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi. :) Co odkręcać w pierwszej kolejności tak aby sprężyna mi nie wystrzeliła ? Zaznaczeniu kąta przy cukierkach ( nie bardzo rozumiem proszę o tłumaczenie łopatologiczne ).

civicplff
01-10-2018, 15:57
Indukcja to już rarytas :one: Tulejki metalowo/gumowe można grzać centralnie palnikiem, o ile oczywiście jest taka możliwość, nie zawsze jest podejście. Nie ma siły, muszą się poddać.Wymieniałem przedni wahacz bo silentblocki były do wiamiany przednie śruby tak stały że pocielem wahacz by go wyjąć nie było innej opcji.

Astawes
01-10-2018, 15:58
Zauważyłem jeszcze coś czy przy wyprasowaniu/ wprasowaniu tuelji z wahacza gdzie opiera się sprężyna należy włożyć coś pomiędzy blachy ? Bo mam wrażenie ze to pognie podczas pracy

Phoenix_eu
01-10-2018, 16:12
Nie wiem w jakich warunkach będziesz naprawial zawieszenie. Ja robiłem to na podwórku, jak było widać na zdjęciach. Wahacz lekko podniosłem ze sprężyna, za pomocą lewarka - ułatwi to odkrecanie oraz wyjęcie śruby.
Co do cukierków, to na wahaczu musisz zaznaczyć pod jakim kątem znajduje się tuleja gumowa (cukierek) względem wahacza. Ułatwi ci to nacięcie na tulei - w dwóch miejscach jest nacieta. Ważna tez jest głębokość, cukierek kołnierzem nie dochodzi do wahacza, wiec zmierz jaki dystans jest u ciebie i oznacz na nowej tulei. Nie jest to prosta robota ale do zrobienia z prasą. Kąt oraz głębokość jest bardzo ważna przy wpuszczeniu cukierka w wahacz. Jeżeli będzie inny kat lub głębokości narażona jest tuleja na nadmierną eksploatację.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181001/36c0428417e8a62c8da0b4cc985b824a.jpg

Wysłane z mojego SM-N910C przy użyciu Tapatalka

voodo
01-10-2018, 16:59
Zauważyłem jeszcze coś czy przy wyprasowaniu/ wprasowaniu tuelji z wahacza gdzie opiera się sprężyna należy włożyć coś pomiędzy blachy ? Bo mam wrażenie ze to pognie podczas pracy
Tak, należy coś odłożyć w innym przypadku pogniesz cały wahacz.

gszalas
01-11-2020, 20:14
Co ford stosował na pierwszy montaż?

Marek04
13-10-2022, 21:29
Witam. Muszę wymienić tuleje tylnej wachacza przedniego na obu stronach. Ze względu że nie chce robić kilka razy to chce zrobić całość, znaczy się 2 tuleje i sworzeń żeby kilka razy nie płacić. I teraz mam pytanie czy lepiej kupić pożądane tuleje i sworzeń czy może lepiej cały wachacza( jak tak to jakiej firmy byście polecieli).?

thesperado
13-10-2022, 22:19
Robisz to sam, czy zlecasz usługę? Jak sam, to masz ograniczenia sprzętowo - czasowe?
Jak zlecasz to przy całych, koszt wahacza + tylko koszt wymont.-zamont. wahacza, czyli robocizna taniej. Jak robisz sam jest inna kalkulacja. Jeśli masz sworznie oryg. to są przynitowane i gdy je wymienisz (rozwiercisz nity) to na przyszłość uzyskujesz bezproblemową wymianę końcówek w pakiecie. Na klamorach dużych oszczędności bym nie szukał. Nie powiem co jest dobre, a co złe, ale zaraz pewnie pojawi się "Lemforder" jest OK, a np. "TRW" już nie. A to przecież dwie marki należące do ZF, podobnie jak "Sachs". Ja osobiście lubię "Meyle" w wersji HD.

Marek04
14-10-2022, 07:22
Całe wachacza to myślę że sam bym wymienił bo poszczególnych elementów raczej nie dam rady ( brak prasy). No właśnie zastanawiałem się nad Lemfolderem łe cena troszkę duża ponad 600 zł, a rozmawiałem ze znajomym mechanikiem to właśnie mówił o tym TRW i teraz nie wiem czy dołożyć i wziasc te Lemfolderem czy szukać czegoś innego. A co sądzicie o firmie MOOG lub MONROE

konieczko5
14-10-2022, 07:41
...

thesperado
14-10-2022, 11:29
Całe wachacza to myślę że sam bym wymienił bo poszczególnych elementów raczej nie dam rady ( brak prasy).
Lemforder - tuleje + sworzeń na jedną stronę w mojej okolicy to ok. 200,- na stronę. Do wymiany sworznia poza kluczami potrzeba wiertarki, imadła, szlifierki kątowej, młotka i wybijaka. Do zdjęcia tylnej tulei używam szlifierki kątowej młotka i imadła do montażu prasa nie jest niezbędna, ale jest pomocna. Istotne jest za to ustawienie tylnej tulei względem wahacza. Przednie tuleje jak kto woli można potraktować imadłem lub szpilką gwintowaną, więc prasa niepotrzebna. Cała zabawa trochę czasu niestety zajmie, ale kasy nieco zastanie w kieszeni. Jak uważasz, że sam wymienisz wahacze to i reszta powinna się udać. A co do TRW to mam takie tylne tuleje, bo jak była konieczność ich szybkiej wymiany tylko takie były na już, od ręki i 5 lat robią, Łączniki stabilizatora także zdarzało się zakładać i tragedii nie było. Za to np. do tarcz lub klocków TRW przekonany nie jestem i ich staram się unikać

Fulara
14-10-2022, 15:26
jak masz cały wahacz w dobrej cenie to się nie baw, bo z tym jest pół dnia roboty, a jak rozwiercisz źle sworzeń to kąt pochylenia koła się pojdzie walić i będą same problemy

mnie już by się drugi raz nie chciało z tym walczyć na prasie, kupiłbym jakiś wahacz za 200 i wymienił w 20 minut

Marek04
14-10-2022, 17:25
No raczej zdecyduje się na wymianę całych wachacza tylko co byście polecali. Nie chcę jakiegis nadziewa pchać bo robię to pod siebie i chce trochę jeszcze pojeździć wiem że Lemfoldery każdy poleca ale no troszkę cenowo dużo wychodzi po ad 600 zł powiedzieli mi w sklepie

thesperado
14-10-2022, 20:48
Nie wiem gdzie jest ten twój sklep, ale u mnie wahacz zawieszenia koła LEMFÖRDER 38043 01 (zakładam że sworznie 21 bo rocznik 2008 ) ok. 500,- , a Meyle HD 7160500031 ok. 420.-
Numerki katalogowe możesz jeszcze raz sobie zweryfikować. Te podane to lewe. Ja bym brał tego drugiego.

Vultar
15-10-2022, 18:07
Jeżeli rzeczywiście chodzi o wahacz na przód to ja regenerowałem za około 250zl.

Fulara
16-10-2022, 22:25
trw
lemf
moog

Marek04
17-10-2022, 20:19
Kupiłem już meyle wzmacniane.

Marek04
20-10-2022, 10:48
Witam. Czy po wymianie wachacza robić tylko zbieżność czy całą geometrie?

konieczko5
20-10-2022, 13:43
...

Fulara
21-10-2022, 18:53
cała geometria pojazdu czyli zbieżność tył i przód i kontrola kątów

blaugrana_
03-11-2022, 20:36
odgrzewam kotleta

szykuję się na odświeżenie zawiasu z tyłu i zaplanowałem sobie że kupie drugą belkę(wypiaskuje itp) i wjadę drugą belką z całym zawiasem.

Pytanie brzmi czy belka z Cabrio(nie znam rocznika) będzie pasowała do HB FL?

Wyczytałem że od kombi do HB nie pasuje i że sedan/HB mają te same.

Wahacz dolny pod sprężynę wydaje się być taki sam, belka równiez wygląda identycznie jak moja na aucie, ale zaś jak przeglądam części do cabrio to np amorki wg katalogów z CC do HB nie pasują.

Niby jestem pewien tak na 80% ale przed kupnem wole zapytać. Niestety nie ma nic w miarę blisko mnie od HB, a nie chce się bawić w wysyłki.

januszek67
03-11-2022, 21:19
Tak, sanki pasują a sprężyny i
amorki są inne. Ja też kupiłem skrzynię biegów od cc bo miała być taka sama i szybsza a się okazało że jest wolniejsza i więcej pali. Jest taka sama ale ma inne przełożenia.

blaugrana_
03-11-2022, 21:28
Dzięki wielkie Januszek za potwierdzenie. W takim razie biorę, bo jedyna belka obok mnie w sensownym stanie jest w Częstochowie. A do zagłębia handlarskiego z częściami tj. wielkopolskie za daleko.


Jeszcze raz dzięki.

januszek67
03-11-2022, 21:43
A wiesz po jakim przebiegu . Ja robiłem remont tylnej zawiechy ok. 250t . Wymieniałem wszystkie tuleje metalowo gumowe.

blaugrana_
03-11-2022, 22:26
A nie wiem jaki przebieg auta, plan jest taki że zdemontuje te stare wahacze z kupionej belki, kupie cały nowy kompletny zawias i założe do tej belki i wjadę całym zawiasem nowym, a starą belką wyjadę, belkę zostawie na zapas, a reszta pójdzie na śmietnik.

Ja mam 312tys km i jest jeszcze oryginał. Niby nic się nie dzieje, nic nie stuka, nie pływa, ale mam z tyłu głowy to że może to być kwestia czasu jak zacznie się odzywać.

Dlatego sobie wszystko skompletuje na spokoju i wymienię, nowe amorki + sprężyny +wahacze

konieczko5
04-11-2022, 07:56
...

januszek67
04-11-2022, 09:03
Tak wiem że może być krótsza lub dłuższa a jeszcze dochodzi przełożnie główne.

konieczko5
04-11-2022, 09:19
...

januszek67
04-11-2022, 10:59
To też powoduje, że jest krótsze bądź dłuższe przełożenie. Nie rozumiem "szybsza"? Szybciej jedziesz, czy szybciej przyśpieszasz?
Wiem to jest inny temat ale, przed tem 6 bieg ok.2tys. obr. 120km/h, teraz 100km/h.

hindus
04-11-2022, 11:40
Czyli jest po prostu krótsza :)

konieczko5
04-11-2022, 11:42
...

hindus
04-11-2022, 16:47
No i w mieście łatwiej dobrać bieg pod kątem właściwych obrotów i niższego spalania :)

blaugrana_
21-11-2022, 16:13
Podbije jeszcze raz wątek.

Co tam teraz ( w 2022) jest polecane z zamienników na tył zawias? Najlepiej jakby wypowiedział się ktoś kto to ostatnio robił. Robię dla siebie, zamierzam pojeździć nim jeszcze.

Pytam bo teraz to jest chyba loteria co się dostaje w pudełku i nie chce przepłacać za znaczek firmy gdzie w pudełku okazuje się ryż. Ostatnio zawiodłem się na Lemforderze a to w sumie 1 wybór przy zawieszeniu. Myślałem nad Sidem + TRW.

rav 75
21-11-2022, 17:51
TRW miałem założone w MK2 fl. Przód i tył kompletny. Nie było żadnych problemów.

blaugrana_
27-02-2023, 19:56
Odgrzewam kotleta bo jako ostatni pytałem o remont.

Ja już po i stwierdzam że całkiem inne auto. Na starym niby w porządku, nie pływało, amorki po 70% na stacji(wiem że to żaden wyznacznik) - po zdemontowaniu, w ręce, śmietnik totalny.

Po remoncie czuć że auto sztywniejsze, żadne podmuchy wiatru nic nie robią, no i w winklach różnica znaczna.

Wymieniłem cały tył, nowe wahacze, amortyzatory, sprężyny, gumy/łączniki stabilizatora, z przodu nowe kolumny i nowe sworznie i gumy na starym wahaczu, końcówki, łączniki/gumy staba. Droga impreza ale warto było. Użyłem LEM/TRW/Monroe/Sachs/Sidem

A i zostawiłem sobie stare wahacze, na 1 rzut oka nie zdecydowałbym się na montaz samych tulejek, kupa rdzy, te otwory na tuleje jakieś cieniutkie - ale w lato kupie jedną/dwie tulejki i zobacze jak wygląda stary wahacz z nową tulejką, z czystej ciekawości. Aaa i żadna śruba się nie ukreciła, wszystko poszło z klucza, aż sam w szoku byłem

Ogólnie to jestem w 100% zadowolony.

Fulara
27-02-2023, 20:43
stary wahacz z nową tulejką na stole wygląda zacnie

problem się robi, jak się nie da geometrii ustawić, albo koła \ koło tylne ma plus zamiast pochylenia negatywnego

jak ktoś lubi przygody, to polecam. jak ktoś woli inne zajęcia, nie polecam

blaugrana_
28-02-2023, 00:20
Nawet bym nie pomyslał żeby montować to na auto, tak tylko 'na testy'. Ludzie którzy mi robili geometrie(zanim ich poznałem jakiś czas temu przez polecenie) jak mnie 1 raz zobaczyli to widziałem te miny.
Potem się okazało że zawias tył w Fordach/Mazdach/Volvo przyprawia ich o ból głowy. Opowiadali kombinacje jakie spotykali w autach że tuleja niby nowa, wahacz stary a auto się rozjeżdża na boki i nie ma szans tego ustawić, do tego kupa rdzy, dlatego też nie wchodziło w grę tulejowanie tylko pełne wahacze.

Zresztą sam miałem mk1 z pognitym zawieszeniem, cokolwiek bym nie ruszał to trzeba ciąć całość, tu w MK2 było lepiej, po zrobieniu wszystko zabezpieczyłem żeby nie gniło. Kolega ma mazde 6 i tez jest koszmar, bez kątówki nawet nie ma co podchodzić.

Fulara
28-02-2023, 05:28
bo to zawieszenie jest boskie, jak jest sprawne. auto prowadzi się jak bolid.
ale jak to zawieszenie jest stare, to dramat, bo tam trzeba wyciąć wszystko do gołego trawera

najlepsze są dziadki co przyjezdzają takim zawieszeniem na geometrię. jak mu tłumacze, że najlpier 8 wahaczy do wycięcia to ucieka i pewnie se myśli co za złodziej

jedzie na geometrię do drugiego mietka, a ten, zrobił mu geometrię, a jakże. ustawił przednie gałki.

mietek zadowolony i dziadek też. no i ja też.

konieczko5
28-02-2023, 06:35
...

Jones_1
11-03-2024, 17:58
odkopie temat bo zbieram się z wymianą tyłu, chciałbym porady na jaką firmę się zdecydować sam myślę nad FAG 823000330

cymjan
11-03-2024, 18:33
Ja u siebie wyjechałem całym wózkiem , fleksa do pracy , wszystko nowe po wkładałem
cały wózek z powrotem na miejsce i hula , przegląd ok ,opon nie bierze cóż wiecej wymagać .

Jan

Jones_1
11-03-2024, 20:59
OK, tylko czy FAG czy inna firma ? ale jak robią dobre łożyska to może i wahacze będą dobre

zmulim
11-03-2024, 21:23
Lemforder, Meyle HD, ja bym w takie coś celował.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk