slawomirro
19-11-2018, 12:44
Czy można dolać sam koncentrat do istniejącego płynu chłodniczego?
Zobacz pełną wersję : [Fiesta 2001-2008] Czy można dolać koncentrat płynu chłodniczego do układu? slawomirro 19-11-2018, 12:44 Czy można dolać sam koncentrat do istniejącego płynu chłodniczego? 90tomash 19-11-2018, 12:46 Czy można dolać sam koncentrat do istniejącego płynu chłodniczego? Po co chcesz dolac to ? Co to jest koncentrat? slawomirro 19-11-2018, 13:00 Co to jest koncentrat? https://allegro.pl/prestone-plyn-do-chlodnic-koncentrat-37c-1l-i7676425863.html 90tomash 19-11-2018, 13:17 Pytanie czy ma to sens arturek 19-11-2018, 13:27 Witam Wszystko zalezy co chcesz osiągnąć Płyn chłodniczy powinien mieć jak najniższą temperaturę zamarzania (ok -37 stopni) i jak największą pojemność cieplną Koncentrat dolewa się tylko w sytuacji gdy mamy rozwodniony płyn chłodniczy i wyższą temperaturę zamarzania => zamiast przy -37 zamarza np. przy -25 Natomiast koncentrat ma słabą (małą) pojemność cieplną => tą cechę ma woda Jednostka objętości cieczy ma przyjąć jak najwięcej ciepła od silnika i oddać w chłodnicy - tą funkcję najlepiej spełnia woda - koncentrat nie nadaje się do tej funkcji Koncentrat sprzedaje się dla wygody => żeby nie wozić beczek wody tylko butelkę koncentratu pozdrawiam slawomirro 19-11-2018, 15:08 Wszystko zalezy co chcesz osiągnąć Podnieść temperaturę wrzenia płynu. Obecnie wynosi 110*C, powinno być więcej niż 130*C. Zmieniłem płyn na nowy z koncentratu, ale zbytnio go rozcieńczyłem wodą destylowaną. (zamiast proporcji 70/30 odruchowo wlało mi się 50/50 :572: ) Antej 19-11-2018, 19:42 mozesz, nie ma obowiazku wlewania mieszaniny, mozna oddzielnie wodę, oddzienie koncentrat. Uzupelnianie raku koncentratem tez nie jest szkodliwe. arturek 20-11-2018, 08:00 Witam Tylko, że autor wątku chce podnieść temperaturę wrzenia Tak więc, z tego, że można dolać koncentrat czy wynika, że podniesiemy temperaturę wrzenia płynu chłodzącego? - ja nie wiem - zawsze podaje się temperaturę zamarzania płynu chłodniczego - zbyt duża ilośc koncentratu => oznacza mniejszą ilośc wody => gorsze odprowadzanie ciepła i w konsekwencji wyższą temperaturę w układzie chłodzenia (tak kiedyś miałem gdy serwis wlał za dużo koncentratu) - kolejna sprawa - jak kolega mierzy temperaturę wrzenia płynu w układzie (przypomnę, że temperatura wrzenia zależy także od ciśnienia w układzie) pozdrawiam Arturek Antej 20-11-2018, 09:28 Było konkretne pytanie, to dałem konkretną odpowiedź. Nie interesuje mnie po co, tylko czy można. Ludzie, nauczcie się być precyzyjni w swoich odpowiedziach, to łatwiej będzie znaleźć informacje przez szukajkę. romano11 20-11-2018, 10:21 Tylko, że autor wątku chce podnieść temperaturę wrzenia - jak kolega mierzy temperaturę wrzenia płynu w układzie W garnku na piecu... :mrgreen: timbersher 20-11-2018, 20:17 Nie ryzykuj, słyszałem o zniszczonym silniku aluminiowym po dodaniu koncentratu. stadar 13-12-2018, 01:38 Z twojego opisu wynika ze auto ma wiecej niz 10lat.Nie wiem jak dawno zmieniałeś płyn.Ja sie nie pierdziele w mieszanie płynu no chyba ze robie dolewki w nowych autach to co innego.Wymieniłem na Dyn.gel 20.0 ma specyfikacje F.rda i jest ok na 5lat lub 100tys.km.Albo kup litrowe opakowanie tego płynu i sprawdz temp.zamarzania i wrzenia. W prasie motoryzacyjnej było pokazane na wykresie spadek temp.zamarzania w zależności od za dużej ilości koncentatu w mieszaninie z wodą..Nie pamiętam nic o temp.wrzenia. slawomirro 13-12-2018, 10:02 Nie pamiętam nic o temp.wrzenia. Tej informacji prawie się w Polsce nie podaje. Nie wiem dlaczego. Mechanicy też robią wielkie oczy pytani o temp wrzenia. Dopiero w specyfikacji danego płynu zwykle gdzieś na stronie www podana jest taka temperatura. 99% płynów ma temperaturę wrzenia 109*C. Normalnie to zupełnie wystarcza, bo powyżej 92-95*C włącza się w aucie wiatrak i chłodzi. Wystarczy jednak mała awaria czegokolwiek i płyn się zagotuje, a silnik przegrzeje i większa awaria gotowa. romano11 13-12-2018, 22:24 99% płynów ma temperaturę wrzenia 109*C. Normalnie to zupełnie wystarcza,bo powyżej 92-95*C włącza się w aucie wiatrak i chłodzi. W moim bolidzie temp. włączenia wiatraka to 105*C - zrobiłem stosowny test z aktywowanym menu serwisowym, więc nie generalizował bym. Wspomniane 109* to jest wartość przy ciśnieniu atmosferycznym? Bo w układzie chłodzenia - o czym była tu już mowa - panuje pewne ciśnienie, które podnosi temperaturę wrzenia płynu. Jak chcesz mieć większy margines bezpieczeństwa - zastosuj to: https://www.skapiec.pl/site/cat/2138/comp/9521657#techniczne slawomirro 13-12-2018, 23:47 W moim bolidzie temp. włączenia wiatraka to 105*C - zrobiłem stosowny test z aktywowanym menu serwisowym, więc nie generalizował bym. Ja też, mi wyszło w podanym przedziale. Ciekawe czy to zależy od silnika? Wspomniane 109* to jest wartość przy ciśnieniu atmosferycznym? Chyba nigdy nie widziałem by ktokolwiek podawał ciśnienie. Bo w układzie chłodzenia - o czym była tu już mowa - panuje pewne ciśnienie, które podnosi temperaturę wrzenia płynu. Jak chcesz mieć większy margines bezpieczeństwa - zastosuj to: https://www.skapiec.pl/site/cat/2138/comp/9521657#techniczne Dziękuję. 90tomash 14-12-2018, 09:42 W silniku A14XER w oplu Corsa temperatura załączania się wentylatora chłodnicy to czasem nawet 111 st i jest to dla tej jednostki normalne. To tak na marginesie. romano11 14-12-2018, 10:39 Chyba nigdy nie widziałem by ktokolwiek podawał ciśnienie. Dziękuję. Chodzi mi o to, że jeśli temp. wrzenia 109*C jest "w garnku" :mrgreen: to wiemy z doświadczenia, że w układzie pod ciśnieniem będzie wyższa. stadar 15-12-2018, 03:41 Jeśli chodzi o temp.wrzenia - nasycenia - odparowania to z pomocą przychodzi termodynamika.Choć układ dotyczy pary-wody to jest coś takiego jak wykres i-s i tabele do niego przeznaczone z których można odczytać m.in.zależność temp.wrzenia od ciśnienia. I tak np.dla cisń.otoczenia czyli 1013hPa ~ 101.3 kPa ~ 0,1MPa ~ 1 atm.temp.wrzenia będzie ~100st.C Na korku np.w focusie mk2 jest że max.ciśn.140kPa czyli będzie wyższa(trzeba sobie sprawdzić w tabeli dla 150kPa wynosi 111st.C) i tak wodę można sprężać aż do 22,13Mpa czyli 22130kPa i 374st.C. do tzw. punktu krytycznego powyżej którego już jest tylko para(stosuje się w energetyce) Ta zależność nie zachodzi w przypadku rozszczelnienia układu.O czym pisze kolega wyżej.Płyn napewno przy niskich cisn.ma wyzsza temp.wrzenia od wody .Ale niewiele.Chodzi bardziej o odporność na zamarzanie. Dlatego po uchylenia korka czego NIE POLECAM pojawiaja sie pecherze i płyn bulgocze. Co ciekawe w BHP przyjmuje sie ze temp.wody bezp.dla ludzkiej skory to max.55 st.C. Wytwarzając podcisnienie np.przy pomocy pompy moze tez zachodzic proces odparowania - tworzeniu bąbli pow.- kawitacji dużo ponizej temp.100st.C(sprawdzic w tabeli) |