Zobacz pełną wersję : [S-MAX 2006-2015] Słabo działający ESP
michalikpiotr 28-10-2018, 11:27 Witam. w moim maksiu nie sygnalizuje kontrolka boksowania kół. Koła się boksują na pierwszym biegu i drugim na nawierzchni śliskiej tz asfalt i deszcz. ABS działa poprawnie. Silnik słaby 1.8 tdci 125 km ale z witaminką. Obroty i prędkość idą w górę czuć że kołą boksują. Na pasku po chwili zapali się kontrolka esp i straci moc ale to też po chwili dopiero. Wyłącznik działa i sygnalizuje że system jest wyłączony. Jak jest z czułością w esp. Ma może ktoś film jak u was działa. Jak sprawdzałem kompem zero błędów. Pozdrawiam
woro_woro 28-10-2018, 15:46 Boksujące się koła muszą wyglądać ciekawie :)
A na poważnie, wszystko u Ciebie w porządku. ESP pozwala na lekkie zabuksowanie zanim wkroczy do akcji. Kontrolka ESP za to będzie świecić od razu.
ESP – elektroniczny program stabilizacji – układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu, przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR...
...tak więc, ESP nie ma nic to buksowania kół. Pewnie jest ta sama ikonka do reszty systemów. Za to odpowiada ASR.
W moim Maxiu na szczęście nic nie blokuje buksowania kół.
Za to dojazdówka 16cali aktywuje ESP na szybkim i ciasnym zakręcie przy 17calowej reszcie kół.
woro_woro 29-10-2018, 14:39 Zgoda
Kontrolka ESP zapala się nie wtedy kiedy układ się włącza, tylko wtedy kiedy już nie daje sobie rady. Czyli zapalona kontrolka ESP mówi, sorry nie ma przyczepności i stabilizacja poszła w las.
wczoraj na zakręcie buksowało mi jedno koło, kontrolka mrugała, ale bez uślizgu osi nie reagował system w żaden sposób
michalikpiotr 30-10-2018, 18:43 racja asr ale że ta daję możliwość i nie reaguje. Chyba że odcina minimalnie ale nie zdawało mi się. a jak by były brudne czujniki od abs to ciekawe czy gorzej reaguje czy błąd jakiś wyrzuci?
woro_woro 30-10-2018, 20:42 Jak spadnie śnieg zaciągnij ręczny i przytrzymaj buksowanie przez 5-10s. Poczujesz takie chrobotanie pod pedałem przyspieszenia, będziesz wiedział o co chodzi.
Czujniki ABS raczej ciężko zabrudzić, jest to magnetyczne rozwiązanie chyba, że obklejone metalicznym śmieciem, ale to by wywaliło momentalnie błąd ABS albo ESP.
Mati3535 16-12-2018, 19:27 Witam Wszystkich
Mam do Was pytanie.
Miałem ostatnio okazje sprawdzić działanie systemu kontroli trakcji ESP.
Sniegu sporo teraz i miałem możliwość się pobawić.
Bardzo słabo działa wchodziłem mocno w zakręt np auto praktycznie nie uruchamiało mi systemu.Jedynie działa to np jak nagle na śniegu przyśpieszałem wtedy migała kontrolka działało ale nie działa to praktycznie podczas utratu sterowności jak wchodzę w zakręt lub auto wpada mi w poślizg.
Macie tak samo?
A jeśli nie co to może być?
Gdzie szukać przyczyny i jak?
scorpion_1982 16-12-2018, 19:36 Sam kolego jestem ciekaw.
Mam podobny efekt wystartuje mocno i koła boksują to kontrolka mruga ale gdy delikatnie koła się ślizgają to zero reakcji.
Wersja moja to Titanium seria 60
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Mati3535 16-12-2018, 19:43 a Jk np auto wprowadzasz w kontrolowany poślizg czyli wchodzisz w łuk to załącza Ci się? Bo mi praktycznie wcale.A to bardzo ważne bo to powinno ratować tyłek w takich właśnie sytuacjach.
Miałem różne auta ale w każdym system załączał się precyzyjnie i nawet raz uratował mi cztery litery :) jak wpadłem w poślizg na ulicy na zakręcie.
scorpion_1982 16-12-2018, 19:52 Sprawdzę jak będę wracał z pracy specjalnie wezmę auto w takie miejsce gdzie można powariować i ci napisze.
Całe życie jak człowiek jeździł bez esp i abs to nie zwraca się na to uwagi. Abs chodzi dobrze ale esp to rzuciło mi się w oczy właśnie ślizganie podczas startu mocniejszego.
Sprawy luków i poślizgów nie wiem z reguły mam dzieciaki na pokładzie a one motywują do mądrej jazdy.
Rano sprawdzę i dam znać.
Ale szwagra auto też ma esp i od niego się wyjeżdża pod taka dużą górę.
On gdy nie wyłączy esp to nie wyjedzie bo stanie w połowie drogi. A ja swoim bez wyłączania wytargam auto do góry, mruga kontrolka ale idzie.
Obydwa auta napęd na przód tyle że jego to volvo v40 D2
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Mati3535 16-12-2018, 19:57 Arkadiuszu rozumiem..ALe nie wiem czy dobrze mnie rozumiesz:) Mi chodzi o to czy uklad poprostu auto trzyma Ci w lini prostje czyli wlasnie jadac np wpadniesz w poslizg bokiem..i ten system mam za zadanie auto w ciagu kilku sekund pomoc Ci postawic na drodze abys nie wypadl z toru jazdy itp
Układ przeciwdziałający buksowaniu kół to ASR. To nie jest to samo co ESP.
ESP w Fordzie działa z lekkim opóźnieniem, podobnie jak w BMW za to zupełnie inaczej niż w Reanult czy Mercedesie.
Ooo, ciekawy temat, mnie również nurtuje. W aucie żony (Toyota Corolla Verso) system działa natychmiastowo, od razu oprócz kontrolki jest sygnał dźwiękowy, przy ruszaniu z poślizgiem ewidentnie ogranicza moc przenoszoną na koła...
A w S-Maxie którym jeżdżę wprost przeciwnie: z opóźnieniem, czasami czuję że koła się ślizgają, a kontrolka nawet nie zdąży się zapalić, sygnał dźwiękowy z tego co pamiętam z jeszcze dłuższym opóźnieniem po samej kontrolce. Ogólnie mam wrażenie, że raczej słabo to działa. No ale jakoś nie grzebałem tematu, stwierdziłem ze Fordy widocznie tak mają, do tego auto większe i cięższe.
Pamiętajcie też żeby rozróżnić ESP (stabilizacja toru jazdy) od ASR (kontrola trakcji). W telegraficznym skrócie są 3 systemy:
1. ASR działa "do przodu", czyli jak ruszamy
2. ESP działa "na boki", stabilizując tor jazdy
3. ABS działa "do tyłu", czyli jak hamujemy
W zależności od marki samochodu systemy te poza ABS potrafią się nazywać inaczej, ale zasada działania jest taka sama. No poza tymi różnicami jakie sam zaobserwowałem między Fordem a Toyota, którymi jeżdżę.
scorpion_1982 16-12-2018, 20:04 No tak ale w S-maxie podobno wyłączając esp przyciskiem wyłączamy jedno i drugie a czy faktycznie jest to nie wiem.
Tak kolego zrozumiałem cię, będę jechał rano do domu to obadam sprawę bo szczerze nie sprawdzałem tego.
Edit:
Liczyłem że w nocy posypie i będą warunki ale niestety, nie mam możliwości posprawdzać jak mój esio zachowuje się podczas poślizgu gdy wypada się z toru jazdy.
Na filmiku pięknie ten fordzik daje radę.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Zbyniu123 17-12-2018, 00:26 Kazde esp na sniegu tak bedzie dzialalo bo po pierwsze pewnie jechaliscie za wolno a po drugie esp w fordzie jest slabe i tyle.
Sent from my LG-H870 using Tapatalk
Zapalona kontrolka informuje, że system ESP nie radzi sobie z poślizgiem. A nie że zaczyna działać. Działał wcześniej a teraz to już się poddał.
a po drugie esp w fordzie jest slabe i tyle.
Brawo Zbyniu. Palnąłeś jak diabli. Zaprogramowanie ESP to żaden doktorat. Takie rzeczy potrafią zrobić studenci. To nie jest kwestia beznadziejności inżynierów Forda a podejścia do zagadnienia i tego kiedy i w jakim stopniu układ ma interweniować. Ford to nie Mercedes gdzie przy byle uślizgu kół samochód zaczyna hamować jakby kierowca stał na hamulcu. Przejedź się Fordem a potem Renault. Przejedź się Mercedesem a potem BMW. Zauważysz duże podobieństwa w działaniu ESP pomiędzy Fordem a BMW. Podane przeze mnie pary nie są przypadkowe.
Poza tym zobacz:
mWM4nRS6XTY
Słabe? No pardon.
Zbyniu123 17-12-2018, 08:55 Przykro mi to napisac, ale mam forda galaxy i u mnie raczej esp rzadko sie wlacza.
Wczesniej mialem vw i poprostu dzialalo to inaczej stad moje wnioski
Sent from my LG-H870 using Tapatalk
Ford jest moim pierwszym autem z ESP i ASR. I szczerze powiem myślałem, że jest to fajniejszy bajer, ASR tylko mnie wkurza a ESP nie wiem czy kiedykolwiek się mi załączyło. Latem nie pędziłem tak by wpaść w poślizg, zimą z kolei wyłączam z powodu ASR, które zamiast pomagać przeszkadza.
juri2069 17-12-2018, 13:03 Chyba tylko w Smaxie narzekacie bo w Focusie np co troszkę pociągnie samochód bok to zaraz działa ESP i wyhamowuje odpowiednie koła.
Nie przesadzacie trochę z tym słabym działaniem ESP? Jeżeli auto wyczuje uślizg tylnej osi system od razu zaczyna działać. Jest to słyszalne przez działanie ABS na poszczególne koła. Dobra pora roku do testów bo najlepiej jest to odczuwalne na śniegu. Ja w S-maxie nie narzekam.
Mi ESP reaguje od razu ale problem jest inny. Zima zaskoczyła i pierwszy śnieg a ja na letnich no i kapliaca. Atuo jechało jak sanie na płozach. Szerokie opony i masa robią swoje.
Mati3535 17-12-2018, 22:14 Zle napisałem.
Miganie "mruganie "w pewnym momencie kontrolki oznacza ze w danym momencie własnie system działa kiedy auto wpada w poslizg itp,....
Bump: Jesli ESP jest czułe i fajnie działa to włancza sie i przy małych prędkosciacvh..Nie jest powiedziany że musimy jechac szybko aby działalo.Widocznie tak jak mowisz w fordach to jest pięta Achillesowa..Szkoda bo to ważny element bezpieczenstwa
Bump: Może w różnych modelach jest inaczej troche.
Ale nie ma co porównywac np forda s maxa 2007 do s maxa z 2011..Bo napewno zdecydowanie ESP z roku 2011 jest bardziej precyzyjne nawet w fordzie.
Niektorzy pisza ze w Mercedesie Bmw swietnie to działa moze i tak..ale nie zgodze sie ze tylko tam..Mialem Renault z 2007 roku i tam dzialo to rewelacyjnie :)
Bardzo dobrze działa w Fordzie, nie za wcześnie. Nie powoduje to niepotrzebnych zadziałań. Miałem sharana i tam rzeczywiście każdy najmniejszy uślizg to zaraz blokowanie silnika i hamowanie. Tutaj masz większy margines. Czy to dobrze? Mi odpowiada ford. Z drugiej strony to co za różnica kiedy działa skoro robi swoją robotę.
Mati3535 18-12-2018, 10:57 Dalej dajecie przykłady ESP z innych modeli i roczników. Inaczej będzie system. działał w fordzie z 2004,2007 i 2010.
Niech się ktoś wypowie kto. ma Forda S-Max 2007 lub zbliżony rocznik. Nie dokladnie czytałeś mojego posta. U mnienten układ działa z opóźnieniem tak ze w większości przypadków musze sam radzić sobie aby wyjść z poślizgu itp. Lub nie załącza się.
To ja jeszcze raz napiszę:
zaprogramować ESP może każdy pryszcz. Jeszcze przed 2000r układy wykonawcze i kontrolne ESP były na bogato. To wszystko kwestia decyzji podejmowanych przez zawieszeniowców konkretnych koncernów. Na mój gust w działaniu ESP w S-Maxie pomiędzy 2007 a 2014 nie zmieniło się kompletnie nic.
Producenci ustalają do jakiego stopnia uślizg jest dozwolony i w jakim stopniu układ ma interweniować i trzymają się tej strategii bo to charakteryzuje cechy "dynamiczne" każdej marki. Osobiście nie widzę, żadnej różnicy w działaniu ESP w Fieście, Focusie, Mondeo MK4 czy S-Maxie MK1. Każdy z nich pozwala na pewną dozę swobody za co bardzo cenię te modele. Wyraźnie mocniej układ interweniuje w Mondeo MK5 ale dalej jest tam duch sportowy.
Na zupełnie drugiej szali stoją takie marki jak Renault czy Mercedes gdzie przy zbyt szybkim wyjściu z łuku w mgnieniu oka moc z silnika jest zdejmowana, koła kolejno hamowane a samochód mimo gazu w podłodze zwalnia. I dla mnie to jest niedopuszczalne.
Przed następnymi zakupami możecie przyjrzeć się jak to wygląda w praktyce. Tu pełno testów łosia:
https://www.youtube.com/user/km77video/search?query=maniobra+de+esquiva
Mati3535 18-12-2018, 13:25 Kwestia gustu.. Dla. mnie to zaden system. skoro przy wejsciu w nawet. nie wielki łuk nie utrzymuje mnie na drodze.. Producenci producentami.Tez jeździłem różnymi markami i mam. porownanie. i myślę że moge powiedzieć doświadczenie w tym temacie
malek.lukasz.81 18-12-2018, 21:37 Każdy ma swoje zdanie. Od jakiegoś czasu jeżdżę s-maxem z 2007r 2.5t i mi osobiście strategia Forda bardzo odpowiada, to ja prowadzę samochód a nie samochód mnie. Jak przesadzasz to zaczyna działać i tyle.
Po cholere mi samochód który ma super właściwości jezdne ale ograniczają mnie w zbyt dużym stopniu rozne systemy.
Mati3535 18-12-2018, 23:12 No w sumie masz rację ale gdybym chciał tak bawić się itp to zakupiłbym sportowe auto :) a nie S-Maxa.
Tak czy inaczej widze ze mamy ten sam rocznik i ten sam silnik ..
Masz racje zależy co kto oczekuje..DLa mnie jest to po prostu zbyt mało czułe i tyle..
Ale dzięki za podzielenie się opinią.
Kwestia gustu.. Dla. mnie to zaden system. skoro przy wejsciu w nawet. nie wielki łuk nie utrzymuje mnie na drodze..
Może masz już wytłuczoną zawiechę lub opony do kitu?
Osobiście nigdy nie narzekałem na ESP w moim S-Maxie i bardzo mi odpowiada to jak ono pracuje.
Zmieniam zdanie, system jest i działa całkiem spoko. Wczoraj otrzymałem tajną misje od małżonki, więc musiałem pojeździć trochę autem, chlapa na drogach trochę przymrożonych odcinków, pusto więc specjalnie wprowadzałem auto w poślizg. System załącza się i ładnie wspomaga kierownika.
Mati3535 21-12-2018, 21:10 Rzecz gustu dla jednych jest oki a dla innych nie..Co do zawieszenie i innych podzespolow o autko dbam i wszystko u mnie zrobione i dziala jak nowe ;) wiec nie moge powiedziec ze to wina uszkodzonego elementu zawieszenia itp.
Witam Wszystkich.
Ja mam zaś pytanie czy wszystkie S-maxy były wyposażone w ESP? u mnie jest przycisk do załączania ale niestety cisza nic się nie zaświeca i nie działa czy jest możliwe że w moim niema tego systemu? rok auta 2006.09.
scorpion_1982 30-12-2018, 16:46 Kolego nie wszystkie esie miały esp.
To że jest guzik jeszcze o niczym świadczy.
Gdy go przytrzymasz wciśniętego - zapali się kontrolka na nim oraz na konversie oraz dostaniesz komunikat że ESP jest wyłączone.
Handlarze bardzo często np zmieniają kierownice i ktoś ma guziki ale nie ma tempomatu.
Wciśnij i zobacz jeśli wciśnięcie i puszczenie nie zadziała to spróbuj przytrzymać wciśnięty guzik, jak to nie pomoże trzeba sprawdzić czy jest do czegoś podpięty i czy jest sprawny.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Niestety nawet przytrzymanie wciśniętego nic nie daje, jedynie podświetlenie guzika świeci.
Jutro sprawdzę czy jest sprawny, czy jest przejście na nim po wciśnięciu bo chyba nie ma jakiegoś osobnego bezpiecznika na ESP?
scorpion_1982 05-01-2019, 06:40 U siebie w końcu sprawdziłem w praktyce ASR i ESP.
ESP działa pięknie, przy tak mocnym wchodzeniu w zakręt słychać pompę abs i pięknie wyprowadza z poślizgu, za delikatnie jeżdżę, lata jazdy bez esp wchodzi w krew. Esp to piękna sprawa ale jak chce się poszaleć autem to trzeba wyłączyć bo już nie ma zabawy.
ASR mniej czuły jest ale raczej jest bo autko łatwiej startuje na śliskim niż bez wspomagania, istotnie mniej kołami kopci. Jak dla mnie wzorcowo.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
gunter2079 05-01-2019, 07:31 Wpisz VIN w ETIS i bedziesz mial czy powinien miec esp czy nie
Wysłane z chińskiego fona
Tam trzeba się zalogować? Bo wchodzę na etis i nic nie pokazuje
scorpion_1982 05-01-2019, 16:25 Tak kolego na etisie nic nie sprawdzisz bez zalogowania.
Skontaktuj się z firma Ford droga emailową.
Podaj im vin tablice, jakieś namiary na siebie by mieli pewność ze z właścicielem pojazdu mają styczność i poproś o wyposażenie auta które wcześniej można było sprawdzić na etisie a teraz nie można.
Podeślą ci pdf z danymi i będziesz miał na przyszłość mi tak podesłali.
Lub któryś z kolegów jeśli ma konto to ci może wyciągnąć dane jeśli mu podasz vin auta.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Rafał A.(antek) 05-01-2019, 19:04 Potwierdzam spostrzeżenia autora tematu. W moim Galaxy ESP działa może nie tyle słabo, co bardzo późno, idzie postawić auto bokiem.
Dodatkowo przy małych prędkościach w ogóle nie działa, co skutkuje możliwością wyjechania przodem na zewnątrz zakrętu.
W mondeo MK3 na pewno działał szybciej i bardziej aktywnie.
Ok dzięki scorpion_1982 za info
Sebek6020 24-01-2021, 12:42 Ford smax 2007r. 2.0tdci, Panowie i Panie mam system esp, i otóż moje pytanie jak to działa? Niby z esp jest razem asr czy jak to inaczej się nazywa ze zdejmuje silnik z obrotow, przynajmniej tak wyczytałem w instrukcji, a zdziwienie moje bylo takie ze pod lekka górkę wjazd na podwórko zatrzymałem się zeby otworzyć brame i już nie moglem ruszyć wjechałem dopiero jak wycofałem na ulice i bez zatrzymywania się normalnie przejechałem, wszystko działa żadnych błędów nie ma. Wytlumaczy mi ktoś jak dziecku jak to wkoncu działa?
luckyboy 24-01-2021, 13:13 https://youtu.be/LVz9f5WQhCI
Sebek6020 24-01-2021, 13:28 Czyli powinien mi zdjąć silnik z obrotpw zebym mógł podjechać pod górkę? Czasami na śniegu wciskałem mocniej pedal gazu na prostej drodze zeby kola sie blokowaly i raz działało powiedzmy 2.5k obrotow u lekko spadały i podnosiły i znów spadały bylo wyraźnie widać, a innym razem to samo i obroty szły w górę
|