Zobacz pełną wersję : Usterka szyby wymienionej z ubezpieczalni po 16 miesiącach


dafior01
27-12-2018, 09:17
Witajcie,

Mam nietypowy problem i nie z samochodem jako takim ;-)

16 miesięcy temu miałem wymienianą szybę przednią z opcji dodatkowego ubezpieczenia w Link4. Jestem osobą fizyczną, nie firmą itd.

Na początku grudnia zauważyłem że pas około 2 cm nie grzeje na wprost kierowcy, za kilka dni później to samo po stronie pasażera, a za chwilę po środku szyby, na szerokości gdzie są czujniki pod lusterkiem. Dziwna ta symetria dosyć... oraz jak szybko przestało działać (w listopadzie, a już na pweno sezon temu, było OK).

Zgłosiłem się do firmy Szybex, bo to oni realizowali zgłoszenie dla Link4 i oni też dostali bezpośrednio pieniądze. Szybę kupili w Saint Gobain (w skrócie SG)
I teraz w Szybex, popatrzyli, zdziwili się, ale zgłoszenie przyjęli że nie grzeje.
Wysłali zgłoszenie do SG, ale SG odpisało im, że nie uznaje zgłoszonej reklamacji, bo według warunków gwarancji wykrycie taki usterki musi być w ciągu 12 miesięcy. Kopię tego pisma mam od Szybex.
I Szybex mówi że nic nie można zrobić, bo SG im reklamacje odrzuciło.

Trochę nie wiem z kim mam walczyć bo:
Ja zgłosiłem szkodę w Link4 (jest numer szkody), szkoda została uznana a jej naprawienie przekazano do Szybex w moim mieście. Oni po oględzinach naprawę szkody przyjęli, a ja dostałem od nich jedynie pismo do wyrażenia zgody, że oni dostaną pieniądze od ubezpieczyciela. I to tyle dokumentów jakie ja widziałem i podpisałem.

Poradźcie forumowicze co robić dalej.

Do moderatorów :proszę nie wywalajcie tego wątku.

ołowiany
27-12-2018, 09:40
Jeśli zgłosiłeś z tytułu gwarancji to obowiązują jej zapisy. Zgłoś do wykonawcy z tytułu rękojmi. Masz 2 lata.

Generalnie sprzedawcy nieuświadomionym klientom wciskają w razie zgłaszania nieprawidłowości reklamacje z tytułu gwarancji, a ta prawie zawsze jest mniej korzystna od rękojmi, której zasady są odgórnie ustalone i dość jasne.

_Doman_
27-12-2018, 09:42
Co się dzieje, że jakieś fragmenty/pasy przestają grzać?

Bo ja też mam nową szybę. U mnie Picklington, wymieniona w okolicach wakacji po odprysku od kamienia. Przyszła zima i też mi jeden fragment nie grzeje. Ogólnie jestem zadowolony, bo w starej nie grzało więcej, ale w innym miejscu. Zastanawiam się czy tego nie zgłaszać, czy z czasem nie uszkodzi się więcej. Generalnie nie uśmiecha mi się kolejna wymiana szyby, bo trochę z tym zachodu.

ołowiany
27-12-2018, 09:46
Generalnie nie uśmiecha mi się kolejna wymiana szyby, bo trochę z tym zachodu.
To jeździj z tym co masz. Wymiana szyby to jakieś 1-2 godziny, a przynajmniej tyle trwała ta operacja kiedyś w moim Focusie.

dafior01
27-12-2018, 09:48
No tak, ale powiedz mi komu mam tą rękojmie zgłosić, bo tak do końca nie wiem. Szybexowi? Czy do Link4?

Do Szybexu poszedłem, bo oni robotę robili. I tak naprawdę, w formie papierowej to nic im nie zostawiłem. Słowo Gwarancja czy Rękojmia nie padło. Tylko raczej - "patrz Pan nie działa. Faktycznie. No to dobra, zobaczymy co da się zrobić. Oddzwonimy co dalej lub wyslemy mejla." No i odesłali mejla, z załącznikiem pdf, jaki oni dostali od SG.
Jedynie to kwit RODO podpisałem, żeby mogli się kontaktować mejlowo ze mną.

PS. Trzymajmy się w tym wątku tematu, czyli problemu co robić i z kim się bić i na podstawie czego.
Sama szyba i doznania o funkcji grzania nie nie jest ważna.

ołowiany
27-12-2018, 09:51
Ale masz jakiś dowód na to, że to u nich robiłeś ? Reklamacje u tego kto to montował, a nie ten kto płacił. Ktoś cię skierował do tego właśnie punktu ?
Zawsze możesz skorzystać z porad u rzecznika konsumenckiego w swoim mieście/powiecie.

lotek
27-12-2018, 09:51
Szkode zglosiles do link4 i według mnie, oni powinni to załatwić. A kto wybierał warsztat?

smiechu
27-12-2018, 10:44
Jest jeszcze podstawowa sprawa: czy reklamację/rękojmię zgłaszasz jako konsument/osoba fizyczna czy jako firma.

W pierwszym przypadku gearancja/rękojmia 2 lata w drugim przypadku tylko gwarancja w zakresie który określił producent.

dafior01
27-12-2018, 10:50
W mojej miejscowości był wtedy tylko jeden warsztat, który współpracował z Link4. Wiec wtedy zgłaszając szkodę, był domyślnie wskazany, a ja nie zmieniłem tego.

Dowód, że u nich to robiłem, to ten jeden jedyny dokument, który podpisałem, to zgoda na przeniesienie wypłaty odszkodowania ze mnie na Szybex.

Jestem osobą fizyczną.

ołowiany
27-12-2018, 10:55
Tak jak pisałem wyżej. Zgłoś pisemnie, z potwierdzeniem reklamację z tytułu rękojmi do wykonawcy i zaczekaj 14 dni na odpowiedź. Jeśli będą problemy udaj się do rzecznika konsumenta. Nie ma tu co więcej gdybać.
PS. Możesz poprosić Link4 o kopię faktury.

woro_woro
27-12-2018, 11:45
Wg mnie w PL rękojmia (gwarancja prawna) jest 2 letnia, chyba że Szybex zakupił szybę używaną.
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/poland/index_pl.htm
Na moje oko, Ty gadasz z Szybexem, Szybex z SG. Link4 tylko płacił za całość: towar z usługą. Szybex powinien to załatwić, a Ty najwyżej możesz im podesłać podstawę prawną, jeśli sami nie wiedzą jak to załatwić. Podpowiedzi kolegów o skorzystaniu z rękojmi są uzasadnione, nie wiem tylko, czy dotyczą także firm.

malek.lukasz.81
27-12-2018, 12:02
Powiem Ci co ja o tym myślę.
W momencie gdy podpisaleś swistek o przeniesieniu wypłaty odszkodowania na firmę wymieniającą szybę prawdopodobnie pozbawiles się możliwości reklamowania wadliwej szyby, bo nie ty jesteś na fakturze zakupu szyby tylko zakład (no chyba że masz fakturę zakupu szyby wypisanej na siebie).
Jeżeli na fakturze zakupu szyby jest zakład wymieniający to gwarancja obowiązuje przez 12 mce. Gdybyś Ty jako osoba fizyczna zlecił wymianę zakupionej przez siebie szyby to miałbyś prawo do 24 miesiecznej gwarancji.
A Ty jako tako masz prawo do gwarancji 24 miesiecznej na wykonaną usługę w zakładzie, gdyby szyba ciekla itp.

Jest jeszcze pytanie od kogo możesz chcieć rozpatrzenia gwarancji, renkojmii, czy aby nie od link4?

To tak na "chłopski rozum" ale najlepiej albo udać się do radcy prawnego albo do rzecznika konsumenta.

dafior01
27-12-2018, 12:17
Tak jak napisałem, to Szybex zakupił szybę w SG i faktura jest wystawiona na Szybex, nie na mnie.
Ja nie mogę mieć nic do SG, bo w ani jednym momencie nie byliśmy dla siebie stronami.

Dlatego szukam pomocy podpowiedzi co dalej.

Wizyta u rzecznika praw konsumenta pewnie musi nastąpić, ale może ktoś z forumowiczów miał podobne przygody, nie koniecznie z szybą, ale np z problemami po naprawie samochodu (stłuczka), a właśnie opłaconymi ze szkody z ubezpieczalni.

gunter2079
27-12-2018, 12:33
Moim zdaniem nic nie zrobisz. Kupiona szyba ma gwarancje. Gwarancja w sg widac ze jest 12 mies. Po gwarancji to po gwarancji. Wymiana na wlasny koszt lub z ac. Btw. Nordglass tez ma 12 mies. Pilkington chyba 24 mies

Wysłane z chińskiego fona

dafior01
27-12-2018, 12:46
Tylko, że ja tej szyby nie kupowałem. Ja zgłosiłem szkodę do ubezpieczyciela, a ta została wymieniona w warsztacie, za co warsztat wystawił fakturę gdzie była zapłata za szybę i montaż. A to chyba mnie NIE powinno interesować skąd ona jest i na jakich warunkach kupiona. W warunkach OWU jest napisane do jaki kwoty maks jest odszkodowanie oraz że wymieniona szyba nie może być gorsza niż poprzednia. Ale nie pisze (albo ja nie umiem znaleźć) kto i jak długo odpowiada za taką naprawę.

Zatem ogólne pytanie jest takie kto: odpowiada w razie usterki naprawionego przedmiotu przed ubezpieczonym oraz na podstawie czego i na jak długo.

U mnie padła szyba, ale co by było jakbym miał naprawę bezgotówkową z AC lub OC i po roku auto się zepsuło w tej właśnie naprawionej części.

Ale wdepnąłem. Z góry dziękuje wszystkim którzy piszą i podpowiadają.

Antej
27-12-2018, 12:55
Pytanie jest takie
kto odpowiada w razie usterki przed ubezpieczonym
na podstawie czego i
na jak długo.

Dobrze postawione pytanie i uważam ze ucina dyskusje o wszystkim innym w tym temacie.

Mozesz zadac ogolnie to pytanie do Link4, w formie pisemnej.
Odpowiedź na piśmie da podstawy do rozmów.

Poza tematem, wada jest w szybie, montaż nie ma tu nic do rzeczy.

lotek
27-12-2018, 12:55
Nie piszcie głupot, masz gwarancję 2 lata i kropka. A jak warsztat kupi np nową pompę cr z innej firmy i ona strzeli to co, masz gwarancję rok? Nie , dwa. Gwarancję masz na całą usługę dwa lata, tj. na material i robociznę. Faktura na pewno wystawiona została na link4, i to on musi w Twoim imieniu wystąpić z roszczeniem naprawy wadliwe szyby.

Antej
27-12-2018, 13:12
Jak już to rękojmię.
Tylko niezorientowani w swoich prawach myślą że to gwarancja.

Rękojmia jest zawsze, gwarancja to dodatek od producenta i ma warunki ustalane indywidualnie.

Korzystanie z rękojmi im później od zakupu tym bardziej obłożone warunkami.
Do 12 miesiecy bardziej uprzywilejowana stroną jest kupujący.

Warto poczytać o prawach konsumenta.

muffintsi
27-12-2018, 13:57
Powinienes dostac fre na wymiane z Szybexu. To Ty kupujesz szybe, a ubexpieczalnia zwraca Ci za nia kwote w trybie bezgotowkowym. Taka tez fakture z Twoimi danymi Szybexy wyslaly do Link4. Gdybys nie podpisal Szybexom cesji zaplaty, to zaplacilbys sam i wyslal fre do Link4 i dostal zwrot kasy.

kacper69
27-12-2018, 16:20
A masz nadal to ubezpieczenie na szyby?
Jak tak, to może znowu z niego skorzystaj i zgłoś "awarię " szyby?

ołowiany
27-12-2018, 17:04
dafior, zrobiłeś to o czym pisałem ? Jak nie to nie zawracaj głowy.
A reszta Panów może się zajmie rzeczami, na których się zna ?

muffintsi
27-12-2018, 17:18
A reszta Panów może się zajmie rzeczami, na których się zna ?

Na ostro...

Troche tych szkod komunikacyjnych zlikwidowalem dawniej pracujac w ASO Fordziszcza.

Fakture powinien dostac od Szybexow. On jest nabywca uslugi, a nie ubezpieczalnia. Wszelkie rzadania moze kierowac tylko do nich, jako sprzedawcy wadliwej szyby.

kacper69
27-12-2018, 18:07
muffintsi,

Z ta fakturą to nie jestem pewien.
Ostatnio ( miesiąc temu) robiłem w ASO naprawę bezgotówkową płatną z ubezpieczenia OC sprawcy.
Też nie otrzymałem żadnej faktury, nawet jak się upomniałem.
Otrzymałem za to info że fakturę otrzymuje płatnik, czyli ubezpieczalnia która sponsorowała naprawę mojego auta.
Bo faktura jest podstawą do zapłaty, a nie dowodem wykonania usługi.

muffintsi
27-12-2018, 18:26
Jakas bzdura i cos zaciemniaja w tym ASO.

Mozesz zaplacic za naprawe sam i przedstawic ubezpieczalni faktury. I zawsze beda na Ciebie. Ubezpoeczalnia ma obowiazek je lyknac.

Rozliczenie bezgotowkowe czy gotowkowe przy likwidacji szkody niczym sie nie rozni. Bezgotowkowe to jest jak polecenie zaplaty za kablowke. Wypisuje wlasciciel kwit, ze kwote odszkodowania przekazuje zakladowi naprawczemu.

kacper69
27-12-2018, 19:19
A na jakiej podstawie ubezpieczalnia miała by zapłacić za ta naprawę, jak ja bym otrzymał fakturą, a nie ona?
Nie miała by podstawy do zapłaty za naprawę.
Wtedy by to nie była naprawa bezgotówkowa, tylko wypłata odszkodowania dla mnie ) ja bym musiał podpisać otrzymanie jakiejś kasy z odszkodowania) , a ja bym wtedy płacąc za naprawę w ASO mógł dostać fakturę.

muffintsi
27-12-2018, 19:27
Szkoda bic piane. Ja wiem z doswiadczenia przy likwidacji szkod, a Ty wiesz swoje. Niech kolega zapyta w ASO czy np PZU byl w polu nabywca....

jarhel74
27-12-2018, 19:48
Dziwne,że nie dali Ci żadnego papieru,że u nich wymieniałeś szybę.
Ja wymieniałem w nordglass bo tego wymagał ubezpieczyciel, ale dostałem od nich dożywotnią gwarancję na montaż.
A poza tym zrób, jak napisał ołowiany.
Pamiętaj o potwierdzeniu złożenia żądania- niech podpiszą się na kopii.

dafior01
27-12-2018, 21:02
Panowie, każdy coś wnosi i układa się z tego jakiś plan. Dziękuje wam za to.

Zatem z tego co proponujecie chyba mógłbym zrobić w takiej kolejności:
1. napiszę pismo do szybexu, że korzystając z prawa rękojmi, żądam naprawy wadliwej szyby. tak? To pismo idę im zanieść, kopię niech mi podstempluję z datą i czekam co dalej (14 dni).
2. dzwonie do Link4 i podając im numer szkody, proszę o wysłanie mi kopi faktury, tak? jak się uda, to się wyjaśni kto był na fakturze. zapwene będę też musiał im opisać całą sytuację i może cód się stanie i mi pomogą... (może być trudno, już nie jestem ich klientem).

I wtedy czekać te 14 dni, co zrobi Szybex.

Jak ma ktoś pomysł jak fajnie napisać to z rękojmią to poproszę o sugestię. Tzn o samą treść, bo formatkę kto i do kogo to ogarnę ;-)

eclipse
28-12-2018, 09:49
Zanim zaczniesz procedurę .
Powinieneś sie podeprzeć - paragrafami / opinia rzeczoznawcy / Rzecznik konsumenta wyślij też mail tu. https://www.uokik.gov.pl/sprawy_indywidualne.php

ołowiany
28-12-2018, 09:59
Po co generować koszty ? Rzeczoznawcy, rzecznicy, radcowie to w razie odmowy Szybexu.
Jakby od razu skorzystał z rękojmi to już mogło być po sprawie, ale jak napisał z gwarancji to mu odpowiedzieli tak, a nie inaczej.

mskgs
28-12-2018, 16:29
muffintsi może mieć rację. Jak kiedyś wymieniałem szybę w ASO to dostałem normalnie fakturę na pełną kwotę. Tylko to było na firmę i musiałem pokryć połowę VAT - resztę zapłacił ubezpieczyciel. Ale nie wydaje mi się, żeby to miało znaczenie. Po prostu faktura była na powiedzmy 1230 brutto i dopisek: „1115 zapłacone przez XXX”.

muffintsi
28-12-2018, 18:48
Dokladnie. Firmom bedacym platnikami VAT ubezpieczalnia wyplaca kwote faktury netto. Firma placi kwote VATu, ale pozniej ja odzyskuje w rozliczrniu VATowskim.

dafior01
29-12-2018, 13:42
ale ja jestem osobą fizyczną.

muffintsi
29-12-2018, 13:53
To masz fakture imienna bez nipu. Kupowales kiedy klej do glazury i brales fakture, aby skorzystac z ulgi remontowobudowlanej? Mozesz brac w Biedrze faktury na kielbase grilowo ;)

kaan1
03-01-2019, 15:40
1. napiszę pismo do szybexu, że korzystając z prawa rękojmi, żądam naprawy wadliwej szyby. tak?

Ja bym napisał "żądanie usunięci usterki - brak ogrzewania szyby" z tytułu rękojmi, a nie wskazywał wady szyby, gdyż Szybex odpowiada za funkcjonujacą szybę (szybę z montażem) a nie za sam montaż. Jeśli sam piszesz, że żądasz naprawy wadliwej szyby to tak jakbyś sam im dawał argument, że nie masz uwag do montażu, a winna jest szyba (i tym samym wciskają Ci kit dt. gwarancji udzielanej przez SG). A Ty tego nie wiesz i nie musisz wiedzieć, zawsze możesz powiedzieć, że Twoim zdaniem usterka wystąpiła z powodu wadliwego montażu (np. naprężeń) - jest to bardzo realne. Szybex będzie się bronił, możesz potrzebować wsparcia rzecznika. Ale Szybex sam sobie jest winny, że wykonuje usługę z rekojmią (2 lata odpowiedzialności) stosując części na które ma 1 rok gwarancji . W tej sytuacji fakt, że faktura z SG na szybę nie jest na Ciebie (i nie powinna) jest akurat pomocny, gdyż nie stawia się w pozycji strony umowy gwarancyjnej. Gwarancja aby była skuteczna musi być ponadto podpisana przez obydwie strony w momencie sprzedaży - dlatego uświadomieni sprzedawcy żądają podpisania warunków gwarancji przy zakupie - przypomnij sobie jak musiałeś podpisac gwarancję przy odbiorze auta.

dafior01
14-01-2019, 06:30
zaniosłem do szybex pismo 3 stycznia z żądaniem usunięcia wady ub wymiany no nowy z tytułu rękojmi. (kopię podpisaną mam). Jak dotąd cisza. W czwartek minie 14 dni. Jak nie będzie odpowiedzi, co robić?

Juzek
14-01-2019, 07:51
Przedsądowe wezwanie a potem sąd

Nastukane na szklanym ekranie

dafior01
23-01-2019, 19:18
status sytuacji:
przez 14 dni nie dostałem żadnej odpowiedzi; 4 dni później zadzwoniłem sam.
Gadka w centrali szybexu trochę dziwna, nic się nie dowiedziałem, spychologia że ktoś inny jest od reklamacji itd. Miał się ktoś ze mną następnego dnia kontaktować.

A tu tego samego dnia, późna godziną, informacja że wymienią mi szybę. Super.

Pełnia szczęścia nastąpi kiedy popatrzę na wprost przez sprawną szybę.

Póki co wielki dzięki za pomoc i pokierowanie.

jarhel74
23-01-2019, 19:48
Bo to 14 dni roboczych, a nie kalendarzowych.
Najczęściej tak jest, że jeśli widzą kumatego klienta, który zna przepisy i nie odpuści, to dla świętego spokoju uznają reklamację.
Super ,że udało się załatwić sprawę.

Antej
25-01-2019, 06:56
Jest 14dni kalendarzowych na ustosunkowanie się do pisma z rękojmią.
Zawalili termin to nie ma zmiłuj się.

dafior01
15-02-2019, 10:26
Team zamknięty. Szybex warsztat, zadzwonił aby przyjechać na wymianę. Pojechałem, wymienili szybę na nową. Nie dostałem żadnego pisma ani nic do podpisania. Nie wiem czy tak powinno być.
Ale najważniejsze - szyba jest nowa i działa. Oby jak najdłużej.
PS. Ciekawe czy na tą nową jest nowy okres gwarancji, czy okres zakończy się tak jak dla tej pierwszej.

malek.lukasz.81
15-02-2019, 10:49
Wydaje mi się że powinieneś dostać jakiś kwit na szybę jak by nie było, znowu masz na szybę gwarancję.

Rob^
15-02-2019, 12:24
Team zamknięty. ...

Zamknięty to będzie po flaszce dla kolegi ołowiany ;)

:one: żarcik taki ;) :lol: :D

jarhel74
15-02-2019, 13:32
Trochę szkoda,że nie chciałeś jakiegoś potwierdzenia o wykonanej naprawie.
Miałbyś znowu 24 rękojmi.
A tak ochrona wygaśnie z datą pierwszej wymiany.