Zobacz pełną wersję : [C-MAX 2010-2015] Opony 215/50r17, czy 225/45/r17?


Lubof
16-02-2019, 22:27
Czołem.

Przymierzam się do zmiany opon w swoim Maxie. Aktualnie mam założone takie, na jakich samochód wyjechał z salonu, czyli 215/50r17, jednak są to dość drogie opony. Według wujka google zamiennikiem (znacznie tańszym) może być opona w rozmiarze 225/45r17, jednak podobno spada nieco komfort jazdy z uwagi na to, iż opona jest nieco niższa. Czy ktoś w Was przechodził z 215/50 na 225/45? Na tabliczce znamionowej samochodu z rozmiaru 17 jest tylko 215/50, czy pomimo tego, jeśli wg obliczeń opona 225/45 może być zamiennikiem to można ją montować? Może ktoś z Was jeździ właśnie na takich i może się wypowiedzieć? ;)

c-matix
17-02-2019, 08:59
Ja bym został przy 215/50/17. sam na takich jezdzilem do teraz w C-mak mk1. Ciut wyższy profil opony oraz ciut weższy przez co po koleinch mniej ciągnie. Profil 45 bedzie ciut sztywniejszy od 50 ale 50 są już na takim pograniczy twardosci/miekkości dla mnie najlepsze. A ile na komplecie różnica 100-200zł. Masz auto za 25tyś i szukasz oszczędności na takim poziomie. Zastanów sie co wolisz bardziej i to kupuj.

Lubof
17-02-2019, 13:30
Oszczędności na samych oponach nie szukam - co do gum to wolę mieć jednak lepsze jakościowo, jednak z samego tytułu rozmiaru opon różnica nie wynosi właśnie 100, czy 200 zł, tylko spokojnie 500-600 zł przy komplecie, stąd moje przemyślenia w temacie.

Ot, przykład - szukałem najtańszych Continentali, nad którymi się zastanawiam :

Rozmiar 215/50 - 2187 zł najtańsze : https://allegro.pl/oferta/4x-continental-premiumcontact-6-215-50r17-95y-7781370259

Rozmiar 225/45 - 1562 zł (od tego samego sprzedające) https://allegro.pl/oferta/4x-continental-premiumcontact-6-225-45r17-94y-7620357531

Dlatego też zastanawiam się, czy 215/50 są warte dopłacania takich kwot. ;)

dawi
18-02-2019, 11:51
ja ma naklejkę ford c-max 1.6 d 205/50 17

M_A_X_A_M
18-02-2019, 12:10
Można też rozważyć aspekt homologacji danego rozmiaru opony dla danego modelu auta w kontekście ewentualnej wypłaty z tytułu ubezpieczenia.
A bardziej po polsku :) - zdarza się ubezpieczycielom robić problemy z wypłatą bądź wręcz nie wypłacać ubezpieczenia w przypadku aut z niehomologowanymi rozmiarami opon.

boncio
18-02-2019, 13:34
225/45 nie jest zamiennikiem dla 215/50 przy tej samej feldze 17". To jest ponad 6mm różnicy. Jeśli już to 235/45.

Poza tym słabo szukasz: https://www.norauto.pl/produkt/opona-letnia-continental-premiumcontact-6-215-50r17-95y-xl_2098224.html?CatalogID=&CatalogCategoryName= I już masz tylko 1907.

Dodatkowo jeśli aktualnie masz opony 95W (typowo dla C-maxa w tym rozmiarze), to co najmniej takie same powinny być nowe. To też jest homologowane. 95Y oczywiście spełnia wymóg :)

Kupowałem tam ostatnio Dunlopy i stąd wiem, że mają niższe ceny. Produkcja 38.18, więc nówki.

A pisanie, że profil 45 jest sztywniejszy od 50 bez odniesienia do szerokości opony nie ma żadnego sensu (przykładowo 245/45 ma wyższy profil niż 215/50).

Lubof
18-02-2019, 16:03
No to Oponeo wprowadza ludzi w błąd - według nich 225/45 jest zamiennikiem 215/50 przy feldze 17". Jednak dobrze, że zapytałem tutaj, bo mógłbym zrobić głupotę i kupić złe. ;)

W takim razie wszystko już wiem - trzeba kupić 215/50 i już, zwłaszcza, że faktycznie można znaleźć taniej w Norauto.

Dzięki serdeczne wszystkim. :)

khml
01-12-2019, 10:03
Panowie potrzebuję wyjaśnienia i odświeżam temat żeby nie zakładać nowego.
C-max 2012 r. 2.0TDCi (115KM) wersja Titanium - aktualnie ma założone opony letnie 215/50R17 91H. Na takich felgach i rozmiarze opon wyjechał z fabryki. Jestem na etapie zakupu opon zimowych i pojawia się pewien problem, a mianowicie znaczna większość opon w tym rozmiarze 215/50R17 ma ten indeks nośności 95 i indeks prędkości V lub W.
Na tabliczce znajdującej się na słupku są podane rozmiary opon, które można stosować wraz z podanym ciśnieniem przy określonym obciążeniu. Nie ma nigdzie danych dotyczących nośności opon i indeksu prędkości. Wiem, że ta wartość jest homologowana. W instrukcji też nie ma takiej informacji.
Znalazłem na forum informację, że C-max ma mieć opony o indeksie nośności 95, ale z czego to wynika to już nie wiem.
Czy ktoś orientuje się jak to jest? Biorąc pod uwagę max obciążenie opony przy indeksie 95 = 690kg x 4 to znacznie przekracza DMC , nie wspomnę już o tym, że przy indeksie 91 = 615kg x 4 również znacznie przekracza DMC.
zaznaczam, że w sprzedaży są również opony w rozmiarze 215/50R17 z indeksem 91H.
Jakie indeksy nośności i prędkości przewidział producent do tego pojazdu przy rozmiarze opon215/50R17 ?

Pitterek
01-12-2019, 10:54
khml W moim przypadku zarówno w Cmaxie mk2 jak i w Focusie mk3 auto było fabrycznie na 215 50 R17 95W

khml
01-12-2019, 13:42
Dzięki za szybką informację. Na obecnych oponach przejechałem dopiero ok 9 tyś km i niczego niepokojącego nie zauważyłem. Samochód pokonał bałkańskie trasy zarówno w górach jak i po autostradach i był w pełni obciążony. Do głowy mi nie przyszło, że jadę na oponach o niższym indeksie nośności tj. 91 a nie jak wskazują wyszukiwarki 95 . Z lektury internetowej wynika, że im większa nośność tym opona bardziej twarda i zmniejsza się komfort jazdy, a na tym mi nie zależy.
Zastanawia mnie tylko dlaczego w instrukcji a tym bardziej na wklejce na słupku danych dotyczących wymogu min. nośności nie zawarto.
Może ktoś wie, gdzie dokładnie to można sprawdzić - jeśli producent pojazdu przy rozmiarze 215/50R17 przewidział zwiększoną nośność to jakiś powód chyba miał ;)

miraż
01-12-2019, 22:14
Może ktoś wie, gdzie dokładnie to można sprawdzić - jeśli producent pojazdu przy rozmiarze 215/50R17 przewidział zwiększoną nośność to jakiś powód chyba miał ;)
Dane techniczne felg i opon znajdują się w świadectwie homologacji pojazdu.
Sam numer świadectwa homologacji można znaleźć w dowodzie rejestracyjnym albo ETIS albo Historia Pojazdu.
Dokument teoretycznie można pozyskać od producenta/importera, leasingu, księgowości i... nie wiem od kogo jeszcze.
Krótki wątek ze świadectwem homologacji jest też tu
https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=197844
Przykładowy wycinek ze świadectwa homologacji na temat felg i opon jest na zdjęciach poniżej.

khml
02-12-2019, 14:37
Ok Dzięki
Poszukałem po numerze homologacji, który odnalazłem na kopii poprzedniego francuskiego dowodu rejestracyjnego. W obecnym, polskim w pozycji K są tylko "------". znalazłem dane dotyczące tej konkretnej homologacji.
Dla C-Max 2.0TDCi podaje nośność 91, natomiast dla C-max Grand 2.0 TDCi już 95.

boncio
03-12-2019, 15:15
Ja myślę, że znaczenie może mieć tutaj moc maksymalna, czyli Vmax, o ile w ogóle ma. Bo mój C-max wyjechał z fabryki na oponach 215/50R17 95W i takie tez kupiłem kolejne.

Skąd masz pewność, że Twój miał 91H?
2.0TDCi jest cięższy od 1.6EB. Informacja o indeksie prędkości jest do sprawdzenia w ETIS przynajmniej u mnie.

khml
10-12-2019, 19:33
Mam tylko potwierdzenie, że fabrykę opuścił na felgach 17' i oponach 215/50R17 - ale nie ma śladu po indeksie nośności i prędkości tych opon. Kolejne, które miał założone miały nośność 91. Nie wiem dlaczego, ale w tym rozmiarze większość opon ma obecnie indeksy 95 W i jeszcze XL (wzmacniane).
Zastanawiam się czy takie wzmacniane opony są dużo bardziej "twarde" i nie spowoduje znacznego zmniejszenia komfortu jazdy i czy rzeczywiście są wymagane do tego modelu.
Żeby sprawdzić w ETIS musze podjechać do serwisu czy można to sprawdzić po numerze VIN?

boncio
11-12-2019, 14:30
Po VIN wystarczy.
Możesz przesłać VIN np. mnie na priv to Ci sprawdzę co tam jest.
Albo samemu po rejestracji.

khml
11-12-2019, 17:13
Dziękuję za pomoc. VIN wysłany.

boncio
12-12-2019, 15:19
Odpowiedź też ;) Było fabrycznie 215/50 R17 W

khml
12-12-2019, 15:40
Dzięki raz jeszcze :razz: