Zobacz pełną wersję : Skandynawskie światła dzienne


nero541
29-08-2007, 16:19
Witam
Czy któryś z kolegów próbował uruchomić wersję skandynawską świateł dziennych ?
Wg instrukcji obsługi odpowiadają za ich działanie: przekaźnik R12, bezpiecznik F14 (zasilanie przekaźnika), bezpiecznik F19 - światła pozycyjne, bezpiecznik F22 - światła mijania. Niestety przy dokładaniu tych elementów okazało się, że w gnieździe bezpiecznika F19 nie ma styków. Efektem oczywiście jest brak świateł pozycyjnych (przód i tył) i brak oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Niestety nie dysponuję schematem elektrycznym (jedynie schemat blokowy) i nie wiem gdzie dołożyć brakujący przewód.

shapyr
29-08-2007, 20:11
Niestety nie dysponuję schematem elektrycznym (jedynie schemat blokowy) i nie wiem gdzie dołożyć brakujący przewód.
W tym miejscu (http://www.fordfocus.pl/?html=doit/przelacznikswiatel.html) masz rozpisany przełącznik świateł i jak widać kabelek od bezpiecznika F19 powinien iść do kołka nr 15. Daj znać jakie uzyskałeś efekty.

Piotrekz
30-08-2007, 10:22
Chciałem również dołączyć się do pytania nero541.Czy jest możliwość uruchomienia tzw.wersji skandynawskiej forda focusa.Bardzo ułatwiłoby to codzienną eksploatację samochodu.Jeżeli tak to jakie części są potrzebne i jak to zrobić.Może w ASO Forda potrafiliby udzielić takich informacji lub przerobić za określoną kwotę??

nero541
30-08-2007, 21:48
Sprawa świateł skandynawskich okazała się trywialna :fcp1 .

Do uruchomienia potrzebne są następujące elementy:
- bezpiecznik 10A;
- bezpiecznik 15A wg instrukcji obsługi lub 20A wg naklejki na deklu skrzynki bezpieczników
- przekaźnik F57B-14B192-AA (koszt w sklepie z częściami Forda, nie ASO - 39 zł).

Montaż:
1) demontujemy osłonę włącznika świateł, odkręcamy włącznik i na wiązce idącej do niego lokalizujemy przewody zielono-czarne zakończone konektorami. Konektory są przyklejone taśmą do wiązki - łączymy je ze sobą;
2) wkładamy przekaźnik do skrzynki bezpieczników (w komorze silnika) na pozycję R12;
3) wkładamy bezpiecznik 10A na pozycję F14;
4) wkładamy bezpiecznik 15A (20A) na pozycję F22;
5) otwieramy :fcp29 świętując nową funkcjonalność w samochodzie.

Uwagi dodatkowe:
- przed demontażem włącznika świateł warto sprawdzić gniazdo bezpiecznika F19. Być może niektóre wersje Foki mają styki w tym gnieździe (ja niestety nie miałem) a wtedy wg instrukcji wkładamy tam bezpiecznik 10A, potem wykonujemy punkty od 2 do 4 (punkt 5 niebowiązkowy) i światła już powinny działać.
- przekaźnik typowy, numer F57B-14B192-AA lub F57B-148192-AA - nie mam pewności czy to jest "B" czy "8".

Czas wykonania 15 minut, łączny koszt: przekaźnik i max. 3 bezpieczniki - ok. 45 zł.

Działanie świateł: po przekręceniu kluczyka zapalają się: światła pozycyjne i mijania, oświetlenie tablicy rejestracyjnej, podświetlenie zegarów - czyli zgodnie z wymaganiami ustawy. Brak możliwości włączenia świateł drogowych, p.mgielnych, brak regulacji wysokości reflektorów - logiczne, bo włącznik świateł jest w pozycji wyłączone.
Jedynym mankamentem jest to, że światła nie gasną na czas rozruchu.

shapyr
30-08-2007, 21:51
Czas wykonania 15 minut, łączny koszt: przekaźnik i max. 3 bezpieczniki - ok. 45 zł.

Brawo :fcp26 Gdzie kupowałeś przekaźnik? Jest robótka na weekend :fcp2

nero541
30-08-2007, 22:09
Sklep z częściami do Forda, Kielce, ul. Warszawska, do ASO mam 70 km dlatego nawet tam nie dzwoniłem, ale może warto spróbować.

Piotrekz
31-08-2007, 06:23
Dzięki za informacje.Może ma ktoś namiar, gdzie można kupić ten przekaźnik w internecie?Pozdrawiam

mancat
31-08-2007, 09:14
Działanie świateł: po przekręceniu kluczyka zapalają się: światła pozycyjne i mijania, oświetlenie tablicy rejestracyjnej, podświetlenie zegarów - czyli zgodnie z wymaganiami ustawy.

Czy podświetlenie deski rozdzielczej również musi działać? Ustawa tak mówi? Mnie to właśnie najbardziej wkurza, w dzień wszystko bardzo dobrze widać więc po co podświetlenie deski? Nie moznaby zrobić tak aby tylko światła (przód/tył/tablica rejestracyjna) świeciły? Podejrzwam, że to skomplikowałoby dość mocno sprawę...

Pozdrawiam!

Pinki
31-08-2007, 09:20
tył/ ale chba tynie światła tez nie są wymienione w ustawie :)

shapyr
31-08-2007, 10:27
ale chba tynie światła tez nie są wymienione w ustawie
Ależ są, tylko że nie w ustawie, a w rozporządzeniu dot. warunków technicznych, które muszą spełniać pojazdy i do którego odwołuje się ustawa.

[Dodano: 2007-09-01, 16:41 ]
1) demontujemy osłonę włącznika świateł, odkręcamy włącznik i na wiązce idącej do niego lokalizujemy przewody zielono-czarne zakończone konektorami. Konektory są przyklejone taśmą do wiązki - łączymy je ze sobą;

No i d..pa, nie mam tych kabelków :fcp24

nero541
03-09-2007, 06:43
No i d..pa, nie mam tych kabelków :fcp24

Ten kabelek wychodzi ze styku 15 włącznika świateł i być może wystarczy zrobić mostek (na włączniku świateł) z pinem 4 lub 11. Trzeba by sprawdzić miernikiem, na którym z tych pinów pojawia się napięcie po przekręceniu kluczyka.

jaremi
30-01-2008, 11:11
Sprawa świateł skandynawskich okazała się trywialna :fcp1 .

Do uruchomienia potrzebne są następujące elementy:

2) wkładamy przekaźnik do skrzynki bezpieczników (w komorze silnika) na pozycję R12;

a u mnie brak okablowania przekaźnika... jak ja lubię takie oszczędności :fcp24

Dinar
30-01-2008, 21:15
No własnie jak to jest z tymi swiatłami-sprowadziłem Pasata B5 z Austri i ma swiatła do jazdy
dziennej HELLA, jak zapale to odrazu swiecą ale nic poza tym,ani z tyłu ani deska,
dopiero jak włączę nawet postojowe to już gasną te dzienne,
moim zdaniem dobre rozwiązanie bo poco dobra widocznośc z tyłu,jak i tak w dzień słabo tylne
widać,Jak to z przepisami naszymi .dodam że żarówki tam są 5W a swiecą jak 50W..

sulos
30-01-2008, 21:20
o ile raczej do podswietlenia deski nikt nie powinien sie przyczepic to juz do tylnych swiatel jak najbardziej. musza dzialac i kropka.

mancat
30-01-2008, 21:36
Deska rozdzielcza i tablica rejestracyjna nie muszą być podświetlone. Jedynie przód i tył auta.

Dream
31-01-2008, 15:34
Co rozumiecie przez podswietlany tyl, bo nie rozumiem ??:(

skrzypekps
31-01-2008, 19:02
podam dokładny cytat z przepisów
Światło do jazdy dziennej: barwa biała, rozmieszczenie ...., połączenie elektryczne powinno być takie aby nie można było ich włączyć jesli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne. powinny sie automatycznie wyłączać jeżeli włącza sie światło mijania lub drogowe z wyj. krótkotrawłego włączania światła mijania lub drogowego jako ostrzegawczego sygnału swietlnego

wiec skad wam sie wzielo ta tablica rejestracyjna, oswietlenie deski itp.

turbopiotr
05-01-2012, 17:47
podepnę się pod temat:
światła skandynawskie:
-nie znalazłem nic co by zmniejszało moc o 30%,bo ponoć tak jest ale to ujdzie.
-mam przekaźnik r12, i bezp.f14,f19,f22, niby wsio ok, ale???????
f14-zasilanie przek.wyciągam bezpiecznik i wsio działa, a nie powinno.
f19-pozycyjne-wyciągam bezpiecznik i nie ma pozycji, po przekręceniu pokrętłem od świateł pozycje są,-czyli wsio ok.
f22-mijania-wyciągam bezpiecznik i wszystko gaśnie, po przekręceniu pokrętłem od świateł brak reakcji, tylko pozycja świeci. kurde coś mam namieszane.
-tak muślałem, jakbym wyciągnął f22 to nie było by tylko mijania, więc bym podłączył jakieś światełka do pozycyjnych i miałbym dzienne, a Xenonki, (bo mam od niedawna) włączał bym ręcznie pokrętłem i było by ok, a tu dupa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
czy ktoś wie o co chodzi z tym f22 ????????????

vayizmir
24-01-2012, 20:58
Bardzo wszystko dokładnie opisane, szacunek za poradnik. Jednak dla tych, którzy się pogubią w tym wszystkim polecam troszkę inne rozwiązanie:
Światła auto zamiast czujnika zmierzchu (http://www.mondeoklubpolska.pl/showthread.php/19931-Automatyczne-światła-w-modelach-z-czujnikiem-deszczu/page2)
Jest to poradnik z forum mondeo. W focusie MK2 FL, czyli takiego jak mam, procedura przebiega tak samo, jedyne na co trzeba uwazac, to to żeby nie pourywać zaczepów od osłony czujnika pod lusterkiem. Poradnik był mało sprecyzowany co do dostania się do czujnika. Wystarczy podważyć blaszki po zdjęciu osłony w środkowym miejscu a one odchylą się jak na zawiasach, potem wystarczy tylko włożyć płaski śrubokręt między plastikową obudowę czujnika i lekko podważyć. Zakleić czujnik czarną izolacją tak jak tam na zdjęciu i po robocie. Złożyć w odwrotnej kolejności :) Ja dzisiaj tak zrobiłem i efekt murowany! :) Polecam tym którym szkoda 45zł lub boją się kombinować z przekaźnikami, pozdrawiam i życze sukcesów :)
Jeżeli komuś się uda tym czy innym sposobem niech napisze :>
Pozdrawiam, Marcin

piotras.w
26-01-2012, 19:46
A nie prościej zrobić mostek na pinach w przełączniku świateł.
Pin 15 z 6 przez bezpiecznik 15A na pin4.

pezet3
26-01-2012, 20:08
Z tego co ja wiem to jazda na swiatlach dziennych jest dopuszczona i wcale nie jest wymagane oswietlenie pozycyjne tylne pojazdu.

Tutaj jest jasno napisane:

Świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu lampy musi widnieć oznaczenie RL.
Światła dzienne muszą być zainstalowane:

Symetrycznie względem osi pojazdu
Na równej wysokości
Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm
Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego
Lampy włączają się automatycznie po ustawieniu urządzenia zapłonowego w pozycji umożliwiającej uruchomienie silnika

W przypadku włączenia świateł mijania światła dzienne mają zostać samoczynnie wyłączone. Dodatkowo, w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej.

Pidu
27-01-2012, 13:05
pezet3 masz rację. Spójrz jednak kiedy były pisane wcześniejsze posty - w 2008 roku, czyli przed zmianą przepisów i ówczesne wymagały, by ze światłami dziennymi świeciły tylne światła pozycyjne. ZTCP przepisy zostały zmienione w maju 2009 i od tego czasu jest jak piszesz z małym wyjątkiem:

W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej.

Zgodnie z wcześniejszymi przepisami wymagane było jednoczesne włączenie świateł dziennych i jedynie tylnych postojowych, a nie przednich, tylnych i tablicy rej. Ale to już prehistoria.

JohnnyBravo
29-01-2012, 09:41
Witam wszystkich. A ja mam inny problem z którym jak na razie nikt na forum focusa nie jest w stanie sobie poradzić, więc może tu się uda. Mam problem odnośnie świeżo zainstalowanych świateł przeciwmgielnych z przodu. Miałem oryginalne wiązki do halogenów więc zakupiłem tylko lampy, atrapy no i felerny przełącznik. Nie mam czujnika zmierzchowego a jedynie światła skandynawskie - czyli świecą zaraz po przekręceniu stacyjki a włącznik miałem bez opcji auto, regulacji podświetlenia oraz halogenów. Włącznik kupiłem prawidłowy jednak po podłączeniu plug&play dzieją się dziwne rzeczy. Tzn niby wszystko działa bo regulacja podświetlenia jest, przeciwmgielne przód i tył działają tylko gdy przełączę na światła pozycyjne albo mijania to włącza mi się podświetlenie tablicy, radio oraz zapalają kontrolki tak jakbym przekręcił stacyjkę w położenie II tzn. przed odpaleniem. Zaznaczam że dzieje się tak pomimo że nie mam kluczyka w stacyjce. Jak przełączę na auto to jest ok i świecą się jakby światła dzienne czyli przytłumione mijania. Tak więc reasumując: pozycja 0 - pozycyjne, pozycyjne - pozycyjne + choinka jak do odpalenia, mijania - pozycyjne + mijania + choinka, auto - pozycyjne + mijania (ale słabsze = dzienne). Nie wiem dlaczego po podłączeniu pozycji bądź mijania podaje napięcie jak przy zapłonie. Być może trzeba jakoś piny pozamieniać we wiązce albo jakiś bezpiecznik wyciągnąć? Może układ świateł skandynawskich coś miesza? Macie może jakieś pomysły albo schemat od świateł z "łopatologicznym" opisem pinów? Z góry dzięki za pomoc.

Matych
29-01-2012, 10:40
Co to znaczy że na pozycyjnych lub mijania włącza się radio ? radio gra,czy tylko przyciski się świecą,co to znaczy kontrolki jak do odpalenia ? zapala się Airbag ładowanie świece żarowe ESP czy tylko podświetlają się tylko zegary?

Pidu
29-01-2012, 12:24
JohnnyBravo miałem to samo. Powodem był układ świateł skandynawskich załączający mijania na obniżonym napięciu. Zwyczajnie układ nie był do końca przemyślany. Widać montaż nowego włącznika skierował prąd nie tam, gdzie trzeba. Sprawdzić schemat podłączenia modułu skąd bierze sygnał związany ze stacyjką i wstawić na przewodzie diodę. U mnie to rozwiązało sprawę.

JohnnyBravo
29-01-2012, 14:10
Do Matycha:
Dokładnie tak jak napisałeś: świece żarowe, airbagi itd. po prostu pozycja zapłon bez kluczyka.
Do Pidu:
Z tego co się orientuje to nikt z forumowiczów nie posiada schematu elektryki do focusa po lifcie a podobno elektryka zmieniła się a ja nie znam się tak na elektryce żeby odnaleźć metodą prób i błędów odpowiednie przewody. Normalnie mi by to nie przeszkadzało bo odpalam samochód na "auto" i wtedy mam światła dzienne a na mijania mogę przełączyć po odpaleniu ale obawiam się że coś się może sfajczyć lub robić zwarcie o którym nic nie będę wiedział a dowiem się już po fakcie. Może wiesz jak inaczej mogę to rozwiązać?

Pidu
29-01-2012, 14:24
Ważniejszy od schematu elektryki auta jest w tym przypadku schemat podłączenia modułu skandynawskiego. Będzie tam opisany przewód, z którego moduł dostaje sygnał o załączeniu stacyjki (+12V). O ile mnie pamięć nie myli, bo było to ponad dwa lata temu to tym przewodem "wracało" napięcie i powodowało te cuda. Dioda rozwiązała problem tanio i skutecznie. Innej metody nie znam. Ten moduł był zwyczajnie niedopracowany :(

JohnnyBravo
29-01-2012, 14:39
No prawie się im udało:) Działa wszystko i to nawet z nawiązką. Gdyby podłączyć ten włącznik do rozrusznika to miałbym wersje bezkluczykową. Tak myślałem że to przez te skandynawskie światła. Tak sobie wymyśliłem że skoro światła załączały się po przekręceniu stacyjki w zapłon to teraz jest odwrotnie stacyjka idzie w pozycje zapłon po włączeniu świateł. Ciekawe czy trudno byłoby odnaleźć kabel który podaje sygnał zwrotny do stacyjki o włączeniu świateł? Jeżeli to jakaś grubsza sprawa to pozostaje jakiś dobry elektryk bo pewnie w ASO skasują jak za zboże albo w ogóle powiedzą że tego nie da się zrobić.

Pidu
29-01-2012, 16:42
Montowałem układ sam, więc po chwili zastanowienia nad przyczyną znalezienie konkretnego przewodu zajęło mi moment.

JohnnyBravo
29-01-2012, 16:53
Rozumiem że dioda prostownicza w układ po to aby przepuszczała prąd tylko w jedną stronę tzn. ze stacyjki do włącznika a nie odwrotnie? Czy musi to być jakaś konkretna dioda czy obojętnie jaka?

Pidu
29-01-2012, 20:03
Dokładnie w tym celu. Jaka dokładnie nie podpowiem, doradził mi kolega.

JohnnyBravo
29-01-2012, 20:44
Ok. Dzięki. Jak mi się uda to ogarnąć to opiszę dla potomnych co i jak.

turbopiotr
02-02-2012, 21:15
podepnę się pod temat:
światła skandynawskie:
-nie znalazłem nic co by zmniejszało moc o 30%,bo ponoć tak jest ale to ujdzie.
-mam przekaźnik r12, i bezp.f14,f19,f22, niby wsio ok, ale???????
f14-zasilanie przek.wyciągam bezpiecznik i wsio działa, a nie powinno.
f19-pozycyjne-wyciągam bezpiecznik i nie ma pozycji, po przekręceniu pokrętłem od świateł pozycje są,-czyli wsio ok.
f22-mijania-wyciągam bezpiecznik i wszystko gaśnie, po przekręceniu pokrętłem od świateł brak reakcji, tylko pozycja świeci. kurde coś mam namieszane.
-tak muślałem, jakbym wyciągnął f22 to nie było by tylko mijania, więc bym podłączył jakieś światełka do pozycyjnych i miałbym dzienne, a Xenonki, (bo mam od niedawna) włączał bym ręcznie pokrętłem i było by ok, a tu dupa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
czy ktoś wie o co chodzi z tym f22 ????????????

Panowie,czy ktoś pomoże mi się z tym ogarnąć?
podejrzewam,że przekaźnik i światła mijania są na tym samym bezpieczniku.jak to mogę prosto przerobić???

gorilas
02-02-2012, 23:15
JohnnyBravo, mialem dokladnie to samo, mialem skandynawskie w oryginale + przelacznik z przeciwmgielnymi, regulacja jasnosci podswietlenia i wysokosci swiatel. Zaczalem kombinowac, majac sensor deszczu i poczytawszy schematy elektryczne, stwierdzilem ze pobawie sie w auto-swiatla. Zaczalem od kupna i przelozenia przelacznika na ten z funkcja AUTO, takie same cuda, na AUTO wlaczal sie zaplon, radio itp. nawet bez wlozonego kluczyka do stacyjki! Jedynie co, immo oczywiscie nadal pozostawal aktywny.

A najciekawsze bylo to, ze nie dzialo sie tak od poczatku, zaczelo sie po kilku dniach.

Jakby co, funkcja AUTO tez nie dzialala (tzn. mialem wyjety F110 i na AUTO swiecily sie tylko krotkie na 70% mocy, to samo co na 0 na oryginalnym przelaczniku, a zeby wlaczyc pelne krotkie plus pozycyjne trzeba bylo recznie przelaczyc na pozycje swiatel; na zime wlozylem bezpiecznik z powrotem i jezdze na oryginalnym przelaczniku na 0)

JohnnyBravo
03-02-2012, 11:38
Gorilas to ja mam lepiej bo przynajmniej na auto nie mam zapłonu tylko świecą dzienne tzn. 70%. Nie bawiłem się w elektronika bo jest trochę za zimno na rozkręcanie plastyków ale zostawiłem już ten włącznik z funkcją auto bo dzięki niemu mam halo z przodu. Tak na upartego to mogę tak jeździć to następnego przeglądu. O niczym nie mogę zapomnieć jeżeli chodzi o światła bo jak zostawię na światłach to nie zamknę samochodu. Jak zrobi się cieplej to ogarnę gdzieś ten kabelek + 12 po stacyjce co jest sprzężony z włącznikiem świateł i wlutuje tą diodę o czym pisał jeden z kolegów. A co do Twojej sytuacji to jeśli nie masz czujnika zmierzchu to światła auto Ci nie zadziałają bo nie ma elementu decydującego o załączeniu, więc pozostaje jedynie wymienić szybę na taką z czujnikiem i wtedy się bawić ale uważam że gra jest nie warta świeczki. Zastanawia mnie tylko czy wymiana włącznika na taki bez funkcji auto ale z przeciwmgielnymi przód tył (bo jest taki) rozwiązała by mój problem? Koledzy jakieś propozycje?

zagmar
30-04-2012, 21:21
Ja dziś sprawdziłem na swojej foce.
Instalację miałem kompletną, tylko połączyć konektorki pod przełącznikiem świateł oraz wsadzić bezpieczniki i przekaźnik na swoje miejsce.
Ogólnie tak jak było mowa 10 min pracy.
Co do samego przekaźnika, w ASO chcieli 120zł !!!!!! złodzieje
Na alledrogo są za ok 20-30zł.
Jedyny mankament to że światła świecą się nawet przy rozruchu i zobaczymy jak zimą się będzie to zachowywać, wtedy jak coś to się pomyśli o jakimś opóźniaczu.
Żadnych błędów oraz nie pożądanych niespodzianek nie zauważyłem.

zagmar
10-07-2012, 06:25
Dodam jeszcze tylko że nie trzeba łączyć tego kabelka "zielono-czarnego" co jest przy włączniku świateł. Odpowiedzialny on jest za światła pozycyjne i oświetlenie tablicy.
Czyli wkładając przekaźnik i bezpieczniki otrzymujemy świecące tylko światła mijania z przodu bez oświetlania pozycyjnego.

cubus3
12-08-2012, 16:19
Witam, czy jazda z odłączonymi pozycyjnymi z tyłu i światłami mijania w roli dziennych jest do końca legalna. Na kloszach lamp nie ma homologacji RL.

Matych
12-08-2012, 17:19
Według przepisów nie można tak jeżdzić

tedi_k
12-08-2012, 20:55
Według przepisów nie można tak jeżdzić

Jesteś tego pewien?

Cytat z "Regulamin nr 87 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) — Jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł jazdy dziennej przeznaczonych dla pojazdów o napędzie silnikowym"

5.1.2 W przypadku stwierdzenia, że światła zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone spełniają wymagania kilku regulaminów stanowiących załączniki do Porozumienia z 1958 r., można zastosować jeden międzynarodowy znak homologacji, jednakże pod warunkiem, że takie światła nie są zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone ze światłem lub światłami niespełniającymi przepisów któregokolwiek z tych regulaminów.

Co oznacza tyle, iż jeśli jedno ze świateł przedniego reflektora zespolonego pełni funkcję światła dziennego, to reflektor ten musi mieć homologację (zawsze ma...) a światło pełniące funkcję światła dziennego musi byc zgodne z zapisami Regulaminu 48 oraz Reulaminu 87 EKG ONZ.

Dla ciekawych:

To jest Regulamin 48
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:323:0046:0152:PL:PDF

a to Regulamin 87:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:164:0046:0068:PL:PDF

Czyli z tym RLem na reflektorze zespolonym to po prostu mit moim zdaniem...
RL musi być obowiązkowo wybity tylko na jednofunkcyjnych światłach do jazdy dziennej!

Zgodnie z obowiązującymi przepisami można jeździć na światłach mijania (bez pozycyjnych i oświetlenia tablicy) jako światłach dziennych pod warunkiem, że spełniają one wymogi (dla wygody przytaczam całość z Regulaminu 87):

7. ŚWIATŁOŚĆ
7.1. Światłość dla każdego ze świateł nie może wynosić mniej niż 400 cd w osi odniesienia.
7.2. Poza osią odniesienia, wewnątrz pola o kącie określonym na schemacie w załączniku 6 do niniejszego regulaminu, dla każdego ze świateł światłość:
7.2.1. w każdym kierunku odpowiadającym punktom wzorcowego rozkładu światłości zamieszczonego w załączniku 3 do niniejszego regulaminu jest równa co najmniej iloczynowi minimalnej światłości podanej w pkt 7.1 powyżej i wielkości procentowej określonej w wyżej wymienionym rozkładzie dla danego kierunku; oraz
7.2.2. wynosi najwyżej 1 200 cd w dowolnym kierunku, z którego światło jest widoczne.
7.3. Ponadto w żadnym punkcie pól określonych w załączniku 6 światłość nie może być mniejsza niż 1 cd.
7.4. Światło posiadające więcej niż jedno źródło światła musi spełniać wymóg minimalnej światłości w przypadku awarii jednego ze źródeł światła, a w przypadku gdy światło wysyłane jest ze wszystkich źródeł, nie może być przekroczona światłość maksymalna.
Zespół źródeł światła, połączonych w taki obwód, że awaria jednego źródła powoduje przerwanie świecenia pozostałych, uważa się za jedno źródło światła.
8. POWIERZCHNIA WIDOCZNA
Pole powierzchni widocznej w kierunku osi odniesienia światła musi wynosić co najmniej 25 cm 2 i nie więcej niż 200 cm 2 .
9. BARWA ŚWIATŁA
Wysyłane światło musi mieć barwę białą. Jej pomiaru dokonuje się zgodnie z warunkami określonymi w pkt 10 poniżej.

Przytoczone punkty mówią, że światła mijania jako światła dzienne muszą mieć ograniczoną moc (zazwyczaj obniżone napięcie zasilania - i tak jest w naszych Fordach!).

Matych
12-08-2012, 21:09
Masz rację poprawka według tych przepisów tak jak najbardziej można-ciekaw jestem tylko co na to niedouki z drogówki.

tedi_k
12-08-2012, 21:12
ciekaw jestem tylko co na to niedouki z drogówki.

Zawsze można sobie na karteczce zapisać punkty, tytuły i linki i rzucić Panom w rozmowie...

darkdarkman
12-05-2013, 19:24
Odświeżę wątek.
Próbowałem zakombinować z tym przekaźnikiem o którym było na początku wspominane R12

Nie zdziwiłem się zbytnio gdy nie zadziałało, niemniej jednak zacząłem sprawdzać co i jak.

I tak:
Po zmostkowaniu złączek będących stykami roboczymi przekaźnika światła mijania włączają się.
Jeśli jest włożony bezpiecznik F22 świecą z pełną mocą.
Jeśli nie, świecą słabiej.

Na stykach podpiętych do cewki stycznika niestety nie ma napięcia.
Jeden styk ma przejście do masy, a drugi wygląda tak jakby "wisiał w powietrzu".
Powinno pojawiać się tam napięcie, a niestety się nie pojawia, nawet po obsadzeniu kompletu bezpieczników. (razem z F14)

Jakieś pomysły?

tedi_k
12-05-2013, 19:26
... Jakieś pomysły?

Ale w jakim samochodzie??? W tym FF1 z profilu????

darkdarkman
12-05-2013, 19:29
Tak Focus MK1 2003.
Nie potrafię niestety znaleźć schematu elektrycznego wersji po lifcie...

tedi_k
12-05-2013, 19:39
Mam schematy FF1 2002 - to jest zdaje się po lifcie. Podaj maila na PW to Ci wyślę - tylko jest tego prawie 9MB, więc mail musi być stosownie pojemny...

darkdarkman
12-05-2013, 21:36
Dzięki za schematy.
Zdaje się wiem już co jest grane.
Otóż bezpiecznik F22 nie zabezpiecza de facto zasilania świateł dziennych. W ogólnym przypadku robi do bezpiecznik F25, który zasila światła przez opornicę redukującą jasność świecenia R68. Po włożeniu F22 tworzy się mostek, który odcina niejako opornicę powodując pełną jasność świecenia.


Gdy nie ma się kabelków pod wyłącznikiem świateł trzeba by zewrzeć piny 4 i 15.
Jutro pokombinuję :D

darkdarkman
13-05-2013, 19:31
Od pinu 4 powinien iść do przekaźnika przewód poprzez złącze C71 (jakieś wielkie złączę gdzieś w środku deski)
U mnie niestety nie idzie. Trzeba byłoby go dorobić, aczkolwiek złączka ta jest w tak niedostępnym miejscu, że szkoda czasu na zabawę.

W skrzynce bezpieczników pod maską znalazłem sobie w podstawie pod przekaźnik do spryskiwacza reflektorów (którego nie mam) pin, na którym pojawia się +12V po przekręceniu kluczyka.
Zrobiłem bypass (poprzez bezpiecznik 1A na wszelki wypadek)do nogi 1 przekaźnika opcji skandynawskiej.
I cóż, automat działa - po przekręceniu kluczyka włączają się światła mijania na 2/3 mocy.
Jeśli ktoś chce całą moc - musi włożyć bezpiecznik F22.
Jeśli ktoś chce, żeby razem z pozycyjnymi to działało - zwiera nogę 4 i 15 wyłącznika.


BTW rozwiązanie z światłami włączonymi przy rozruchu nie bardzo mi się podoba, tak więc jak znajdę chwilę czasu, to popełnię przekaźnik nadnapięciowy, włączający się po wzroście napięcia w instalacji (z samo-podtrzymaniem, coby przy wahnięciu napięcia w dół światła nie gasły).

[edit]
I teoretycznie wychodzi na to, że kombinacje nie będą potrzebne. W skrzynce pod maską znajduje się przekaźnik R13. W instrukcji obsługi jest opisany jako przekaźnik szyby przedniej. Na schemacie jako Engine Run Relay i wygląda na to, że załącza się po starcie alternatora.
Jutro zweryfikuję czy tak jest w praktyce

[edit2]
Żeby światła włączały się automatycznie po uruchomieniu silnika należy nogę 1 przekaźnika R12 zewrzeć z nogą 5 przekaźnika R13 - oczywiście po upewnieniu się, że przekaźnik R12 nie jest podłączony do wyłącznika świateł.

FocusSzuwar
04-05-2016, 10:18
Sprawa świateł skandynawskich okazała się trywialna :fcp1 .


Działanie świateł: po przekręceniu kluczyka zapalają się: światła pozycyjne i mijania, oświetlenie tablicy rejestracyjnej, podświetlenie zegarów - czyli zgodnie z wymaganiami ustawy. Brak możliwości włączenia świateł drogowych, p.mgielnych, brak regulacji wysokości reflektorów - logiczne, bo włącznik świateł jest w pozycji wyłączone.
Jedynym mankamentem jest to, że światła nie gasną na czas rozruchu.

Witam na forum - to mój pierwszy post :)

Długo szukałem rozwiązania mojego problemu i ten wycinek wypowiedzi pasuje jak ulał.
Jestem w posiadaniu służbowego Focusa Kombi z 2012 od niespełna tygodnia i światła mojego Fordziaka zachowują się dokładnie tak jak opisane wyżej. Z tym, że z racji moich przyzwyczajeń mnie takie "udogodnienia" nie pasują.
Chciałbym panować nad włączeniem świateł bądź to postojowych, mijania czy drogowych oraz wrócić do antagonistycznej wersji niż opisana powyżej.
Proszę o wskazówki jak. Tylko proszę po kolei :) , jeszcze odkrywam :).