Zobacz pełną wersję : [Mondeo 2007-2014] 2.0 TDCi - przegrzanie automatycznej skrzyni biegów
Ox3000cc 28-06-2019, 17:46 Witam,
Zacząłem się zastanawiać czy ostatnio jadąc z Wrocława do Łodzi, nie przegrzałem automatu. Na zewnątrz temperatura była 39*C wg pogodynki (było to w ekstremalnie gorącą środę). Na autostradzie czujnik temperatury w aucie pokazywał: temperatura zewnętrzna 40*C.
Dane auta:
Mondeo mk4 2.0 TDCi
Rok modelowy: 2009-05-19
Moc: 140KM
Przebieg: około 203 tysiące km.
Auto kupione jak miało 180k km.
Wymieniałem rok temu olej w automacie (wymiana dynamiczna).
Opis całościowy (spisałem po zjechaniu na stacje):
Zaczęła szarpać (2 razy szarpnęło lekko, raz bardzo mocno) jak jechałem autostrada przez dłuższy okres czasu (30min) 160 km/h.
W porywach 180 km/h.
Dalej przycisk gazu jakby przestał reagować i nie zwiększyły się obroty silnika.
Następnie szarpnęło bardzo mocno (przy 150 km/h).
Było bardzo gorąco, na zewnątrz temp pokazywała 39-40*C.
Zwolniłem do 110-120 km/h i było Ok.
Po zajechaniu na stacje benzynowa (niestety dopiero po około 30 minutach, bo na tym odcinku jest bardzo mało stacji) i wrzuceniu wstecznego (do parkowania) silnik zgasł.
Zapalił za 2 podejściem LEDWO. Dalej zaparkowałem i zgasiłem auto po 1-2 minutach.
Po krótkim odpoczynku na stacji odpalił bez problemu. Dalej jechałem jak dziadziuś i było OK. Obecnie też tak jeżdzę.
Do tej pory nie było takich problemów odkąd kupiłeś auto?
Próbowałeś odczytać ewentualne błędy ze sterownika skrzyni i silnika?
Ox3000cc 28-06-2019, 18:13 Do tej pory nie było takich problemów odkąd kupiłeś auto?
Nie było takich problemów jak zakupiłem auto.
Tzn. skrzynia działała dobrze, ale nie idealnie.
Po zakupie:
Jak uruchamiałem silnik i przerzucałem z P na R, to trzeba było to robić bardzo delikatnie i z wyczuciem, w innym przypadku był lekki zgrzyt/walnięcie.
Nie było żadnych szarpnięć podczas jazdy itd. Nawet podczas jazdy autostrada w okolicach 160 km/h (ale było znacznie chłodniej).
Przed 'przegrzaniem' (jakieś 1-3 tygodnie temu) doszły lekkie szarpnięcia podczas przyśpieszania tak z około 50 km/h.
To samo było podczas ostrego hamowania. Czyli hamuje z 80 km/h do 40km/h, to czuć leciutkie szarpnięcie w okolicach 50 km/h.
Próbowałeś odczytać ewentualne błędy ze sterownika skrzyni i silnika?
W sumie dobry pomysł, spróbuje to dzisiaj ogarnąć.
klocolus 28-06-2019, 18:45 To lekkie szarpanie to normalne, mam taki z przebiegiem 280tys., jezdziłem kilkoma co miały w granicach 100-200tys. i wszystkie wyczuwalnie szarpią chociaż jest to lekkie szarpanie.
A teraz normalnie jeździ?
Pytanie jak z tą dynamiczną wymianą oleju. Opinie są podzielone. Jedni uważają, że przy dużym przebiegu jest większe ryzyko dostania się syfu do mechatroniki przy takiej wymianie i zalecają statyczną, inni uważają że nie ma problemu.z dynamiczną. Ogólnie temat rzeka.
Zacznij od sprawdzenia błędów - podstawa.
To lekkie szarpanie to normalne, mam taki z przebiegiem 280tys., jezdziłem kilkoma co miały w granicach 100-200tys. i wszystkie wyczuwalnie szarpią chociaż jest to lekkie szarpanie.
Ale Ty piszesz o AWF21 a nie o przypadkiem PowerShifcie?
Nie wiem czy to szarpanie jest normalne bo taką samą skrzynię jak w przedliftowym Mk4 (hydrokinetyk Aisin Warner AWF21) mam w Insignii z 2009r. z nalotem 110kkm i nic nie szarpie.
Ox3000cc 28-06-2019, 19:59 Zeskanowałem kody błędu przez OBDLink bluetooth.
O ile dobrze rozumiem, to TCM odpowiada za błędy skrzyni.
Nic tam nie było.
Były stare pierdoły (błąd ogrzewania prawego lusterka, sygnał anteny tylniej klapy bagażnika przerywany itd.), plus pojawiły się NOWE:
https://i.imgur.com/v6lO5oX.png
KOD: P0089 - Wydajność regulatora ciśnienia paliwa
https://i.imgur.com/2K1NvXu.png
KOD: B1029 - Czujnik pedału przyspiesznika
Mogę się mylić (nie jestem mechanikiem), ale dla mnie, nadal skrzynia mogła zostać przegrzana.
Pierwszy link z google:
The reason for most cases of overheating includes low fluid levels, leaks, burnt or ineffective fluid, and problems with the solenoid. Other factors include heavy towing, lots of stop and go traffic, hot climate, and your vehicle’s size.
Hot climate – A hot climate contributes to an overheating transmission by raising the fluid temperature. This causes the ATF to wear out more quickly.
http://transmissionrepairguy.com/transmission-overheating/
http://transmissionrepairguy.com/wp-content/uploads/2014/03/transmission-fluid-life-expectancy-transmission-repair-guy.png
{ Plates slip -> szarpanie }
To lekkie szarpanie to normalne, mam taki z przebiegiem 280tys., jezdziłem kilkoma co miały w granicach 100-200tys. i wszystkie wyczuwalnie szarpią chociaż jest to lekkie szarpanie.
A teraz normalnie jeździ?
Dla mnie to lekkie szarpanie nie jest normalne (przy 50 km/h), bo jak kupiłem auto to tego nie było.
Teraz jak jeździ? Nie pałowałem/testowałem go, bo jak ostatnio jeździłem to było 30*C, więc nadal jeździłem jak dziadek czyli Vmax=120 i powoli przyśpieszam (i wszystko jest OK).
Pytanie jak z tą dynamiczną wymianą oleju. Opinie są podzielone. Jedni uważają, że przy dużym przebiegu jest większe ryzyko dostania się syfu do mechatroniki przy takiej wymianie i zalecają statyczną, inni uważają że nie ma problemu.z dynamiczną. Ogólnie temat rzeka
No właśnie... Znajomy co ma BMW e60 535d (po lifcie) niedawno mi napisał, jak gadaliśmy o wymianie oleju:
Zakłady specjalizujące się w skrzyniach ZF dostały polecenie od producenta skrzyń aby nie robić już dynamicznej wymiany ponieważ jakieś elementy skrzyni miewały przy tym awarie. Więc zostaje tylko statyczna wymiana która bynajmniej u mnie zmienia 7 z 9 litrów lub 5 z 7litrów nie pamiętam dokładnie ile tam wchodzi.
lucas4891 28-06-2019, 21:19 P0089, tutaj jest przyczyna moim zdaniem
slawek-kali 28-06-2019, 22:04 masz regulator na pompie uwalony i dlatego nie odpala jak jest cieply lub z bolem.
Odnosnie skrzyni nie pomoge, byc moze jednoskowe zachowanie.
Ox3000cc 28-06-2019, 22:07 Rozumiem, czyli skrzynia do obserwacji dalszej.
A co do regulatora, to lepiej kupić używkę (ale oryginał) czy też zamiennik, ale nowy?
https://allegro.pl/kategoria/uklad-paliwowy-regulatory-cisnienia-paliwa-256204?string=REGULATOR%20CI%C5%9ANIENIA%20PALIWA% 20mk4%20Mondeo%202.0%20tdci&bmatch=baseline-var-cl-n-eyesa-bp-aut-1-1-0619
https://allegro.pl/oferta/zawor-regulacji-cisnienia-ford-mondeo-mk4-2-0-tdci-7845160704
https://allegro.pl/oferta/regulator-cisnienia-paliwa-ford-mondeo-mk4-2-0tdci-7877678716
EDIT:
Czy też oryginały?
http://www.ford-esklep.pl/pl/c/Mondeo-Mk4-2007-2014/41/1/default/1/searchquery/ci%C5%9Bnienia+paliwa
Piotr_V6 29-06-2019, 10:16 Regulator ciśnienia na pompie do wymiany , przeczyść styki pedału przyspieszenia skrzynia od tego może trochę wariować jeśłi nie pomoże to wymienić trzeba pedał, warto również zaktualizować software w skrzyni biegów na poprawiony, Aisin lubi sobie podszarpywać na orginalnym sofcie , ogólnie olej tez co 60tyś km zmieniamy tak ? :) Regulator tylko nowy używkę już masz.
Ox3000cc 01-07-2019, 01:09 Dzieki za pomoc, po prostu oddam auto do zaufanego mechanika (obecnie nie mam czasu na bawienie sie w naprawe samemu).
Olej ja zmienialem przy 190k, obecnie ma 203k. Poprzedni wlasciciel nie wiem jak zmienial, plus kontakt sie urwal.
|
|