Zobacz pełną wersję : [Focus 2018- ] Dołożenie BLIS (czujników martwego pola)


chojrak888
26-12-2019, 00:00
Witam

Z powodu dość dużego martwego pola w lusterkach bocznych. Co przekłada się na męczące obracanie głowy za każdym razem aby sprawdzić czy nikt nie znajduje się w martwym polu, planuje dołożyć system BLIS do mojego focusa. Niestety natknąłem się na pewne problemy.

Ale zacznijmy od początku.
Udało mi się ustalić, że wszystkie focusy mają fabrycznie założone koszyki pod radary BLIS. Ponieważ koszyki robią również za ślizg/mocowanie zderzaka. (Hachbek i combi maja inne koszyki.)
https://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=109409&stc=1&d=1577311763

Radary z koszykami do hachbek wyglądają tak:
https://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=109410&stc=1&d=1577311848

Oryginalna instalacji elektryczna wygląda tak:
https://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=109771&stc=1&d=1579365651 https://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=109772&stc=1&d=1579365651

Wiązki elektryczne w moich drzwiach mają 10 żyłowe wtyczki więc wystarczy wymienić całe lusterka (Plug&Play)
W przypadku głównej wiązki elektrycznej sprawa wygląda gorzej. Niestety ale nie mam poprowadzonej wiązki do obsługi samych radarów.
Więc albo trzeba będzie wymienić całą wiązkę elektryczną wnętrza, albo dołożyć kilka przewodów biegnących od radarów, do wtyczek pod deską rozdzielczą.





Z upływem czasu oraz po uzyskaniu nowych informacji będę aktualizował ten post.
Ostatnia aktualizacja 16.01.2021

Na stronie 3 - instrukcja instalacji BLIS (https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?p=3311718#post3311718)
Na stronie 4 - programowanie (https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?p=3320004#post3320004)

avo4
27-12-2019, 11:29
A pytałeś może czy w ASO nie mogą "za drobną opłatą" dołożyć BLIS-a do samochodu?

edmun
27-12-2019, 11:57
I teraz prośba do osób które pracują w serwisie lub mają dostęp do takich informacji:
Spokojnie to ogarniesz za pomocą 7zap

Forscan ogranie aktywację.

Wiązka od radarów wchodzi w wolne gniazdo w bagażniku? (o ile pamiętam).
Musiałbym sprawdzić żeby to potwierdzić

chojrak888
27-12-2019, 12:55
A pytałeś może czy w ASO nie mogą "za drobną opłatą" dołożyć BLIS-a do samochodu?

Dwa dni po odebraniu samochodu pytałem ich o to, to dostałem informację, że nie mogą tego dołożyć bo to narusza zasady gwarancji czy coś w tym guście (było to prawie rok temu).

Spokojnie to ogarniesz za pomocą 7zap
W 7zap nie ma jeszcze focusa MK4 :(

mastachaz
27-12-2019, 14:52
tak latwo aktywowac opcje ? :) mysle nad a3 a moze by tak 4 focus :D

edmun
27-12-2019, 15:22
W 7zap nie ma jeszcze focusa MK4
Kurcze bardzo Cię przepraszam. Zazwyczaj nie zaglądam do wątków o MK4.
Coś mi się pomyliło.

chojrak888
28-12-2019, 20:28
A może mamy na forum kogoś kto ma Focusa MK4 (kombi) wyposażonego w BLIS?
Który był by tak miły i podał mi swój VIN na pw. To bym sobie sprawdził numery części.

tryhp3
31-12-2019, 09:01
Może któryś na otomoto jest z VIN w takiej konfiguracji.

referee
01-01-2020, 20:59
hej!

Dodam to co wiem.
każdy moduł BLIS w wersji 3 (taki jest w FF4, końcówka FF3/FK2 LIFT oraz innych) wymaga zaszycia VIN samochodu w swojej konfiguracji.
nie wiem czy Froscan to protrafi - nie bawiłem sie - ale jak tylko dorwę BLISY w wersji 3 to odpowiem.

zawisza96
08-01-2020, 08:58
Łapcie VIN auta z czujnikami i BLIS

WF0NXXGCHNKM73573


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

bas13k
04-02-2020, 14:50
I jak tam udało się coś z dołożeniem BLIS ?

chojrak888
04-02-2020, 15:30
Z powodu, że Ford jak zawsze lubi przyoszczędzić na kablach. To niestety, ale wiązek elektrycznych od radarów nie ma w moim samochodzie. Ze schematów elektrycznych już ogarnąłem co gdzie wpiąć, lecz poczekam z tym do końca gwarancji.

Projektu nie porzucam, lecz najszybsza realizacja to styczeń 2021.

chojrak888
15-06-2020, 18:51
Mam takie pytanie do kogoś kto zna się trochę na elektryce samochodowej i szynach CAM.

Oryginalnie radary BLIS wpięte są w punktach S304, S305 (zielone kółka na załączonym schemacie).

Lecz czy mogę je wpiąć tuż za wtyczką od klapy bagażnika (przerywane linie).

Teoretycznie i tak wszystkie szyny CAN łącza się w jedną. Wiec sygnał powinien przechodzić dalej. I nie powinno mieć znaczenia w którym konkretnym miejscu są wpięte (w tym przypadku).

I moje pytanie czy będzie to działać poprawnie?

Takie wpięcie zaoszczędziło by mi pracy z ciągnięciem przewodów przez cały samochód.
https://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=113456&stc=1&d=1592239103
-----> schemat instalacji w 4K <----- link (https://drive.google.com/file/d/1TXDy97Yq7Rqrgv9kheTp4dzsOJ8PEmX4/view)

referee
16-06-2020, 09:42
Możesz i nic się nie stanie.
Zachowaj jednak pewien odstęp - ~20cm od najbliższego rozgałęzienie wtyczki.

ps. patrząc się na ten schemat wychodzi, że BLIS jest po zwykłym CAN podpięty w FF4 a nie dedykowanym jak FF3/FK3.

ps2. masz może więcej schematów FF4 ? Możesz ise podzielić?

chojrak888
16-06-2020, 17:39
ps2. masz może więcej schematów FF4 ? Możesz ise podzielić?Mam dostęp tylko do schematów elektrycznych dla Focusa MK4, ale nie jestem w stanie ich wszystkich udostępnić na raz, muszę robić zrzut ekranu każdej ze stron osobno.
Więc jak interesuje cie coś konkretnego to daj znać.

77pawelkrz
16-06-2020, 19:27
Jeśli można to poproszę o system front collision z radarem (adaptacyjny tempomat).


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

chojrak888
14-01-2021, 23:19
Udało się :D


Radary zamontowane, wiązka wpięta w odpowiednie miejsca, BLIS i CTA aktywowane.


Było trochę zabawy ze zderzakiem i tapicerką w bagażniku ale po 4 godzinach udało się zamontować i uruchomić za pomocą Forscana BLIS i CTA.


Samo programowanie okazało się banalnie proste. Polegało na zmianie 6 funkcji z OFF na ON w IPC, PDM i DDM oraz na wpisaniu numeru VIN w samych radarach. Więcej czasu zajęło zdjęcie zderzaka i plastikowych boczków tapicerskich.


Jak znade chwile to powstawiam zdjęcia, schematy oraz dokładną instrukcję jak to zrobić samemu.


A teraz najlepsze, całość wyniosła mnie 844,97 943,97 zł :D (szczegóły co ile kosztowało podam później).

MarcinUj
14-01-2021, 23:47
Super. Gratuluje sukcesu, oby więcej takich przeróbek w MK4 i dzielenie się nimi na forum.
A czy lusterka kupowałeś całe kompletne, czy tylko same wkłady (lustra) ?

ppartyka
16-01-2021, 16:13
Super, gratulacje! Chętnie zobaczę jak to się robi ��

pawel182
16-01-2021, 17:27
Udało się :D


Radary zamontowane,...........
A teraz najlepsze, całość wyniosła mnie 844,97 zł :D (szczegóły co ile kosztowało podam później).

Już kiedyś zauważyłem, że części do MK4 są tańsze niż do MK3 i jest ich większa dostępność :)

chojrak888
16-01-2021, 20:58
INSTRUKCJA INSTALACJI BLIS - Focus MK4

ZAKUPY
1.Radary (2 szt.)
- dla kombi mogą to być:
JX7T-14C689–AE lub AD lub AC lub AA
-dla hatchbacka mogą to być
JX7T-14C689-CD
inne? (nie wiem, bo mam kombi :p)

Radar lewy i prawy są takie same, samochód sam je rozpoznaje (prawy radar ma podpięte dwie masy a lewy tylko jedną).

2. Wiązka elektryczna dla radarów.
Ja kupiłem używaną wiązkę elektryczną od radarów z czujnikami parkowania od Forda Focusa MK3. Nastepnie pozbyłem się przewodów od czujników parkowania i odciąłem oryginalną wtyczkę i zastąpiłem ją szybko złączką 4 pinową.
Tańsza opcja:
Zamiennik złączy z AliExpress (https://pl.aliexpress.com/item/1005002432900226.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.b5 226db3nvHGZP&algo_pvid=06d11e37-4c5f-41e6-b9ad-930db74db7ff&algo_exp_id=06d11e37-4c5f-41e6-b9ad-930db74db7ff-16) + dorobienie przewodów we własnym zakresie.

3. Lusterka obsługujące BLIS
Tutaj mamy do wyboru dwa warianty, albo kupujemy całe lusterka z 10 pinową wtyczką albo same wkłady lusterek z diodą i dorabiamy 30 cm przewody, aby je podłączyć do kostki w drzwiach.
Osobiście na początku planowałem wymienić całe lusterka, zakupiłem je na aukcji Allegro, niestety ich stan była fatalny (porysowane szkiełka luster). Dla tego oddałem je i postanowiłem kupić nowe wkłady lusterek obsłygujące BLIS i dorobić samemu przewody.

4. Wiązka przewodów - wewnętrzna
Samochody fabrycznie wyposażone w system BLIS mają zmodyfikowaną wiązkę elektryczną z lewą i prawą wtyczką do radarów. Nie da się dokupić oryginalnych przewodów (chyba, że ktoś planuje wymieniać wiązkę elektryczną w całym samochodzie ;P).
Dlatego musimy samemu skręcić 4 żyłowa wiązkę. (jest to banalnie proste).
W tym celu należy zakupić łącznie około 10 m przewodu elektrycznego o przekroju 0,5mm², najlepiej w 4 różnych kolorach.

Wiązka składa się z następujących przewodów:
-MS CAN +
-MS CAN -
-zasilanie 12V (stałe)
-masa

5. Inne rzeczy
-Szybko złączka 4 pinowa (nie jest wymagana, ale w przypadku uszkodzenia wiązki zewnętrznej łatwiej będzie ją wymienić)
-Ściągacz do spinek/złączek tapicerskich (niezbędne jeśli chcecie szybko i łatwo zdjąć zderzak)
-Szybko złączka typu 'T" - 4 szt.

https://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=117333&d=1610826921


SCHEMATY
Zanim zaczniemy montować cokolwiek, wypadało by ustalić co gdzie podpiąć.

Ja posiadam kombi z elektryczną klapą bagażnika i kamerą cofania.
Ze schematów (dostępnych na oficjalnej stronie forda, za opłatą) odczytałem, że MS CAN klapy bagażnika i BLIS'a oryginalnie są ze sobą połączone, dlatego postanowiłem wpiąć się moją wiązką (MS CAN+, MS CAN-) w przewody znajdujące się tuż obok kostki od klapy bagażnika (lewy tylny słupek).
Następnie ze schematów odczytałem, że zasilanie radarów oryginalnie jest doprowadzane przez ten sam przewód co zasilanie tylnej kamery, dlatego również z łatwością odnalazłem przewód od wtyczki tylnej klapy bagażnika (prawy słupek).
Czwarty przewód od naszej wiązki wpinamy do masy, tego akurat jest pod dostatkiem w naszych focusach. Ja wybrałem również oryginalną masę dla radarów (z prawej strony).
Uwaga: radary oryginalnie były wpinane w dwie różne masy, ale nie ma to znaczenia, wynikało to tylko z cięcia kosztów produkcyjnych.

UWAGA: Hatchbacki nie posiadają elektrycznej klapy bagażnika. Sądzę, że nie posiadają również przewodów od MC CAN w tej kostce. Dlatego właściciele hatchbacków będą musieli pewnie wpinać się z nimi w okolicach drzwi pasażera lub kierowcy. Jest to na spokojnie do ogarnięcia. Jak znajdę to wstawie schemat wtyczki aby łatwiej odnaleźć właściwe przewody.

Ostatnie co nam zostaje do podłączenia to lusterka, dotyczy to tylko osób które przerabiały lusterka z 8 na 10 pin. A polega to tak naprawdę na wyjęciu dwóch pinów żeńskich z kostki w drzwiach i wpięcie w nie przewodów.

MONTAŻ
LUSTERKA
Zdejmujemy plastikową zaślepkę, po czym odpinamy kostkę i odkręcamy 3 śrubki. Następnie montujemy nowe 10 pinowe lusterka lub przerobione przez nas 8 pionowe +2 pinowe lusterka. Przykręcamy, wpinamy kostkę i gotowe.

RADARY
Po pierwsze należy zdjąć zderzak i poluzować lub całkowicie zdjąć tylne lampy.
Lampy przykręcone są za pomocą 2 plastikowych nakrętek i trzyma je dodatkowo jeden metalowy bolec (z przodu lampy). Sam zderzak trzyma się na 13 kołkach tapicerskich i 6 lub 8 śrubach (zależy od wersji).
W lewym nadkolu znajdują się 2 śruby i jeden kołek. Z lewej strony od spodu znajdują się 3 kołki. Na środku zderzaka od spodu znajduje się 5 kołków (+2 śruby). Za lewą i prawą lampą, po ich poluzowaniu, za gumowymi osłonami ukarzą nam się jeszcze dwie śruby. Z prawej strony analogicznie.
Zderzak ma z obu stron ślizgacze z zaczepami, aby je wypiąć należy po prostu lekko odciągnąć zderzak w kierunku prostopadłym do karoserii.
Jak się już uporamy ze zderzakiem, możemy go po prostu położyć na kartonie lub jakimś kocu (aby go nie porysować).
Naszym pięknym oczom ukarzą się miejsca na radary. (wszystkie Focusy MK4 mają fabrycznie zainstalowane koszyki, są one częścią ślizgacza zderzaka)
Jedyne co nam pozostaje to włożenie radarów w koszyki i przykręcenie ich 4 wkrętami. (rozmiar wkrętów to chyba 4x20 z płaskim łbem)
Po zainstalowaniu radarów należy je podpiąć naszą wiązką z Focusa MK3 i zdjąć gumową zaślepkę aby przeprowadzić wtyczkę do wnętrza samochodu.
Następnie gumową zaślepkę należy przerobić tak aby nasz kabel mógł przez nią przejść a woda nie wlewała się do samochodu.
Wypadało by jeszcze przymocować przewody aby nie latały luzem, ja użyłem do tego celu opasek zaciskowych.
Gdy już to zrobimy możemy zakładać nasz zderzak z powrotem.

WIĄZKA - wewnętrzna
Z powodu, że miałem problemy z rozebraniem tapicerki postanowiłem wyjąć cała podłogę bagażnika. Ale teraz uważam, że dało by radę i bez tego.
W sumie nie ma co tu się rozpisywać, na schematach dokładnie widać gdzie należy szukać wiązki elektrycznej oraz w których miejscach należy się wpiąć.
Aby nie ciąć oryginalnych wiązek użyłem szybkozłączek, które jedynie lekko nacinają przewody bez potrzeby zdejmowania izolacji.
Po podpięciu naszych przewodów, możemy założyć boczki tapicerskie oraz zamontować zderzak, a następnie przejść do programowania.

PROGRAMOWANIE
Na stronie 4 - programowanie (https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?p=3320004#post3320004)

ZDJĘCIA I SCHEMATY
https://drive.google.com/drive/folders/18SNE0KY-z8Dip0qfi1BG_MTolhFJtk28?usp=sharing

Andrzej_K
17-01-2021, 07:22
(...)
3. Lusterka obsługujące BLIS
(...)

Uważam, że zakładanie całych lusterek lub nawet samych wkładów jest całkowicie zbędne <--> niepotrzebny koszt.
Przy niesprzyjających warunkach - słońce od tyłu lub świecące reflektory samochodów - całkowicie uniemożliwiają zobaczenia czegokolwiek w lusterku, a tym bardziej nie widać świecącej się diody.
Ja u siebie w MK3 po kilku takich ww przypadkach dołożyłem dodatkową diodę i gdybym przedtem wiedział to o czym teraz piszę - nie dokładałbym wkładów lusterek z BLIS'em. Wystarczyłaby mi ta dodana dioda, a tak mam dwie i uważam, że ta w lusterku jest zbędna.

janir1
18-01-2021, 09:22
Witam
Też noszę się z zamiarem dołożenia Blis i mam pytanie do kolegi Andrzej_K o montaż tych dodatkowych diód jakie to diody i jak z napięciem zasilania.
Pozdrawiam

Andrzej_K
18-01-2021, 10:57
(...) montaż tych dodatkowych diód jakie to diody i jak z napięciem zasilania.

"Normalna" dioda 12V lub dioda 3 - 5V, ale z rezystorem/opornikiem.

majuDJ
21-01-2021, 15:36
Szkoda, że kupiłem gotowca. Bo mogłem mieć w Trend Edtion Bussines za 1500zł BLISS :( a teraz same części 1000zł i ciekawe czy ktoś za 500zł mi to zamontuje (bo mam 2 lewe ręce do takich rzeczy). Jestem pełen podziwu, że tak tanio kupiłeś radary, ja nie widziałem taniej niż 350-500zł za 1szt na allegro. Tak czy siak temat godny podwieszenia. Ja doposażę Focusa po 6 marca 2023 lub po 120 tys km, może do tego czasu ceny spadną bo będzie więcej rozbitków na rynku.

Foka mk4
22-01-2021, 07:37
Witam. A czy w Hatchbacku nie ma szyny CAN w centralce tylnych czujników która zlokalizowana jest za tylnym prawym nadkolem?

chojrak888
22-01-2021, 18:58
Witam. A czy w Hatchbacku nie ma szyny CAN w centralce tylnych czujników która zlokalizowana jest za tylnym prawym nadkolem?

Jest tam szyna CAN o dużej prędkości.
A BLIS oryginalnie chodzi na szynie o średniej prędkości.


Przeglądałem schematy hatchbacka i chyba tak samo jak w kombi, można się wpiąć w złącze C410. Prawdopodobnie są tam poprowadzone przewody MS CAN ale niepodłączone do niczego. Ktoś by musiał sprawdzić i porobić zdjęcia.
Niestety ale schematy które ja posiadam są dla najbogatszej wersji wyposażenie i nie jestem w stanie sprawdzić czy są tam przewody czy nie.

Foka mk4
24-01-2021, 12:23
Proszę pokazać na schemacie gdzie można znaleźć tę kostkę.

chojrak888
24-01-2021, 13:52
https://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=117466&stc=1&d=1611492626

Wyższa rozdzielczość zdjęcia: LINK (https://drive.google.com/file/d/1qn9ev3kmkpXmRFGKCfz72o1eeckjIP-9/view?usp=sharing)

Foka mk4
25-01-2021, 07:41
Dziękuję. Jak tylko będę miał chwilkę to sprawdzę.

chojrak888
16-02-2021, 19:16
PROGRAMOWANIE

Jak już zainstalowaliśmy poprawnie nasze radary i podłączaliśmy lusterka, możemy przejść do programowania.
Odpalamy ForScan'a i na pytanie czy wczytać ostatnio zapisany profil klikamy "NIE". Jak wybierzecie poprzedni znany profil to nie będzie widać naszych świeżo dodanych radarów.



Programowanie opiera się tak naprawdę na 5 czynnościach:
1. Wgranie naszego VIN'u w moduły SODL i SODR
2. Włączenie funkcji BLIS i CTA w module IPC
3. Włączenie funkcji CTA na ekranie SYNC w module APIM
4. Podmianie oryginalnych plików DDM i PDM na te obsługujące BLIS i CTA.
(ForScan jeszcze nie ogarnia tego na zasadzie OFF -> ON, dlatego trzeba podmienić pliki).

BTW - w ostatniej wersji Forscan nie trzeba już podmieniać DDM/PDM - jest dostępne BLIS Enable/Disable w prostej konfiguracji.
5. Wykasowaniu błędów (opcjonalnie, działa i bez tego :p)


1.
Wybieramy moduł SODR i wchodzimy w konfigurację AsBuilt.
Naszym oczom ukarze się podobna tabelka.

https://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=117903&stc=1&d=1613497726

W tabelce zaznaczono na czerwono pozycje w które należy wpisać VIN naszego samochodu w postaci HEX.
Podmieniamy tylko 11 ostatnich znaków z naszego numeru VIN, początek jest pomijany.
Na żółto zaznaczono sumy kontrolne ForScan'a, tam możemy wpisać np. "11", Forscan i tak zamieni je na odpowiednią liczbę kontrolną.
KALKULATOR HEX: https://www.asciitohex.com/

Przykład:
...G C H P J A... po zamianie na HEX da nam 47 43 48 50 4a 41
Pamiętajmy, że po wpisaniu pierwszych 6 znaków numeru VIN + sumę kontrolną musimy wcisnąć "PISZ", po czym wpisujemy pozostałe 5 znaków + sumę kontrolną i znów naciskamy "PISZ"
W SODL robimy analogicznie.

Tak jak napisał tombalt:
W zależności od tego jaką mamy skrzynie biegów, zamieniamy pierwsza linijkę w SODR i SODL na te poniżej.
Jeśli tego nie zrobimy to nic złego się nie stanie, działa i bez tego. Ale jak robić to robić dobrze, więc radzę zamienić. ;)
manual:
7C4-01-01 3812 00xx
7C6-01-01 3812 00xx
automat:
7C4-01-01 1812 00xx
7C6-01-01 1812 00xx




2.
Wchodzimy w konfigurację IPC i przełączamy zaznaczone funkcje z DISABLED na ENABLED i klikamy "Pisz".

https://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=117904&stc=1&d=1613498069

https://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=117905&stc=1&d=1613498075


3.
Wchodzimy w konfigurację APIM i przełączamy zaznaczoną funkcje z DISABLED na ENABLED i klikamy "Pisz".
Jeśli nie macie kamery cofania to możecie pominąć ten punkt.

https://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=122132&stc=1&d=1635628008



4.
Wybieramy moduł DDM i wchodzimy w konfigurację AsBuilt.
Podmieniamy pliki na te z załącznika.
Aby to zrobić klikamy "Wczytaj wszystko" i wybieramy nasz świeżo poprany plik.
UWAGA: Zrób kopie zapasową swoich plików przed podmianą za pomocą funkcji "Zapisz wszystko"!
plik z DDM (https://drive.google.com/file/d/1KFL2v_MVyxfUMjGAKrD4lN_AGld0ptKl/view?usp=sharing)
plik z PDM (https://drive.google.com/file/d/1r-87G8loClyk1klntUlMH-gS3izqVUqD/view?usp=sharing)
W PDM robimy analogicznie.

Pliki pochodzą z innego samochodu wyposażonego fabrycznie w BLIS i CTA.
Samochód był wyposażony w "keyless" dla wszystkich drzwi oraz ustawienie otwierania tylko drzwi kierowcy przy jednokrotnym naciśnięciu guzika na pilocie, można lub nawet należy zmienić te funkcje w ForScan'ie jeżeli wasz samochód nie posiada tych funkcji, bo mogą wyskoczyć błędy itp.

UWAGA: Po podmianie plików prawdopodobnie zresetuje się wam punkt krańcowy wszystkich szyb. Skutkiem tego jest samoczynne otwieranie się szyby do połowy przy próbie jej zamknięcia. Należy go zaprogramować na nowo.

PROGRAMOWANIE SZYB gdy te przy próbie zamknięcia odbijają nam i zjeżdżają w dół samoczynnie:
Zacznijmy od tego, że każdy przełącznik szyb ma dwie pozycje, 1 - jak lekko naciśniemy i 2 - tryb auto opuszczania/podnoszenia.
Podczas programowania będziemy używać tylko pozycji 1.
Zjeżdżamy szybą na sam dół i po jej opuszczeniu dalej trzymamy przycisk przez 3-4 sekundy.
Puszczamy go i wciskamy jazdę do góry.
Gdy dojedziemy na sam szczyt, szyba automatycznie nam odbije i zjedzie niżej.
Jak przestanie już zjeżdżać, puszczamy przełącznik i jeszcze raz naciskamy jazda do góry.
Jak dojedzie do końca (już nam nie odbije) wtedy trzymamy wciśnięty przełącznik jeszcze przez 3-4 sekundy.
Następnie zjeżdżamy na dół i tak samo jak na początku, jak dojedzie na sam dół, trzymamy 3-4 sekundy.
Potem aby sprawdzić czy działa wszystko poprawnie, możemy nacisnąć jazda do góry w trybie auto (pozycja 2).
Ta procedura programuje nowy punkt krańcowy zamykania szyby.


BTW - w ostatniej wersji Forscan nie trzeba już podmieniać DDM/PDM - jest dostępne BLIS Enable/Disable w prostej konfiguracji.

5.
Kasujemy błędy w zakładce DTC.

I gotowe, możemy jechać na jazdę próbną :D

Foka mk4
19-03-2021, 19:50
Kostka z tylnego lewego słupka z wersji HB
Kolory przewodow:
Fioletowo-zielony
Zielono-biały
Żółto-pomarańczowy
Biało-niebieski
Żółto-szary
Niebieski
Biało-pomaranczowy
Czarno-fioletowy (gruby)

chojrak888
03-04-2021, 13:27
Kostka z tylnego lewego słupka z wersji HB
Kolory przrwodow
Fioletowo-zielony
Zielono-biały
Żółto-pomarańczowy
Biało-niebieski
Żółto-szary
Niebieski
Biało-pomaranczowy
Czarno-fioletowy (gruby)

No to niestety nie masz szyn CAN w swojej wiązce, ale to żaden problem, można się wpiąć do niej np. przy drzwiach kierowcy lub pasażera.

W załączniku, na zielono zaznaczyłem twoje przewody.

tombalt
25-04-2021, 19:11
Kostka z tylnego lewego słupka z wersji HB
Jak najwygodniej się dostać do tej kostki i od której strony?

e404you@gmail.com
06-06-2021, 13:44
Cześć, czy ddm i pdm są eksportowane z asbuilt w forscan? Jeśli eksportujesz nową lub starą wersję, dziękuję

tombalt
09-06-2021, 10:22
Mam dostęp tylko do schematów elektrycznych dla Focusa MK4, ale nie jestem w stanie ich wszystkich udostępnić na raz, muszę robić zrzut ekranu każdej ze stron osobno. Więc jak interesuje cie coś konkretnego to daj znać.


Cześć, czy kolega może podrzucić rozpiskę kabli z kolorami w kostkach?
Interesuje mnie dołożenie BLIS i ACC
Potrzebuję następujące kostki:


c3241 c900 c263 c1026 c1028 c1582
C4370 c215 c600

C3291
C3292

chojrak888
09-06-2021, 19:14
Cześć, czy kolega może podrzucić rozpiskę kabli z kolorami w kostkach?
...
https://drive.google.com/file/d/1VPVOqGE0Y60r29PBJBcHAAV1lFJVuTI8/view?usp=sharing
Skopiuj sobie pliki z wtyczkami bo znając życie usunę je niechcący w niedługim czasie.

Schematy podłączenia masz tu:
https://drive.google.com/drive/folders/18SNE0KY-z8Dip0qfi1BG_MTolhFJtk28?usp=sharing

tombalt
09-06-2021, 20:58
Dzięki...

tombalt
25-07-2021, 13:46
Programowanie opiera się tak naprawdę na 4 czynnościach: 1. Wgranie naszego VIN'u w moduły SODL i SODR 2. Włączenie funkcji BLIS i CTA w module IPC 3. Podmianie oryginalnych plików DDM i PDM na te obsługujące BLIS i CTA.

Dołożyłem radary BLIS, skonfigurowałem IPC. Mam problem z konfiguracją modułów BLIS (SODL i SODR).
Podczas zapisywania występuje błąd - procedura serwisowa została przerwana.

Poza VIN'em jest jeszcze niezgodność w pierwszej linii.
focus z tego co ustaliłem ma linię:

manual:
7C4-01-01 3812 00xx
7C6-01-01 3812 00xx
automat:
7C4-01-01 1812 00xx
7C6-01-01 1812 00xx

w kupionych radarach jest inaczej, nie wiem już czy moduły są na 100% z focusa lub czy nie mają za starej wersji oproramowania...
7C4-01-01 BC10 00xx
7C6-01-01 BC10 00xx


SODR - Moduł sterujący wykrywaniem przeszkód z boku pojazdu – prawa strona
Nr części: JX7T-14C689-DC
Strategia: JX7T-14D368-BD

SODL - Moduł sterujący wykrywaniem przeszkód z boku pojazdu – lewa strona
Nr części: JX7T-14C689-CC
Strategia: JX7T-14D368-AD


Błędy jakie się pojawiły są związane z niezgodnością VIN.
Po skasowaniu błędy IPC zniknęły.
Zostały jedynie w SODR i SODL.

W menu IPC pojawiła się opcja BLIS i CTA, pozycję zaptaszone i nie można wyłączyć.

Czy koledzy potrafią mi powiedzieć z jakiego auta jest konfiguracja moich modułów BLIS lub z jakiej konfiguracji?


===SODR DTC U3002:62-AB===
Kod: U3002 - Numer identyfikacyjny pojazdu

Dodatkowe symptomy usterki:
- Błąd porównania sygnału

Status:
- DTC obecny w czasie wydania polecenia
- Kontrolka usterki włączona przy tym DTC

Moduł: Moduł sterujący wykrywaniem przeszkód z boku pojazdu – prawa strona

===END SODR DTC U3002:62-AB===

===SODL DTC U3002:62-AB===
Kod: U3002 - Numer identyfikacyjny pojazdu

Dodatkowe symptomy usterki:
- Błąd porównania sygnału

Status:
- DTC obecny w czasie wydania polecenia
- Kontrolka usterki włączona przy tym DTC

Moduł: Moduł sterujący wykrywaniem przeszkód z boku pojazdu – lewa strona

===END SODL DTC U3002:62-AB===


===IPC DTC U0533:56-08===
Kod: U0533 - Nieprawidłowe dane odebrane z modułu A” wykrywania przeszkód z boku pojazdu

Dodatkowe symptomy usterki:
- Nieprawidlowa/niekompatybilna konfiguracja

Status:
- Wczesniej zapisany kod DTC - nieobecny w czasie wydania polecenia.
- Kontrolka usterki wyłączona przy tym DTC

Moduł: Moduł sterujący tablicą rozdzielczą

===END IPC DTC U0533:56-08===

===IPC DTC U0534:56-08===
Kod: U0534 - Nieprawidłowe dane odebrane z modułu B” wykrywania przeszkód z boku pojazdu

Dodatkowe symptomy usterki:
- Nieprawidlowa/niekompatybilna konfiguracja

Status:
- Wczesniej zapisany kod DTC - nieobecny w czasie wydania polecenia.
- Kontrolka usterki wyłączona przy tym DTC

Moduł: Moduł sterujący tablicą rozdzielczą

===END IPC DTC U0534:56-08===

==============================
Bump
Po śledztwie Radary blis są z sedana z UK. Czy moduł z sedana pasuje do HB? Pasuje mechanicznie ale czy pasuje elektrycznie?

==============================
Bump
Forscan nie dał rady zmienić VIN w SODR i SODL. UCDSem kolega tedi_k zaprogramował bez problemu.

MchalS80
29-05-2022, 19:12
Witajcie,
czy ktoś może wspomóc z identyfikacją/opisem kostki C211?
Dokładam BLIS, wszystko zamontowane, przewody pociągnięte na przód auta, pozostało wpiąć i zaprogramować.
Mam trudności z jednoznacznym zidentyfikowaniem kostki C211 (nr 3 na zdjęciu?) - chciałem rozpoznać po kolorach kabli.

michałek
29-05-2022, 20:20
czy ktoś może wspomóc z identyfikacją/opisem kostki c211?
124943
Niestety, opisy pinów są dostępne tylko w podglądzie dynamicznym (najeżdżając na pin myszką), czasami są w tabelce a czasami nie. Cały Ford.
Trzeba patrzeć na schemat. Coś konkretnego Cię interesuje?

To jest C211:
124944

Przy okazji, ten fioletowy (pin #3) to zasilanie zapalniczki w bagażniku (kombi) przydatne.

tombalt
29-05-2022, 20:44
identyfikacją/opisem kostki C211
3: C211
Zdecydowanie łatwiej do
1: C263
VDB06 pin 18 GY-OG
VDB07 pin 19 VT-OG

MchalS80
29-05-2022, 20:45
Dziękuję!
szukałem MS CAN +/- - czyli #23/24
Dodatkowo podsunąłeś mi +12V pod #3 :)

MchalS80
30-05-2022, 18:25
witajcie,
radary podłączone, Forscan wykrywa oba moduły. Na początku błędy z obu radarów o niezgodności VIN. Wpisałem do obu swój, lecz moduł prawy nadal zgłasza błąd o niepasującym VIN.
Również IPC wywala komuikaty na desce oraz błędy - ale już dla obu czujników. Podobnie jaku u kolegi @tombalt (https://forum.fordclubpolska.org/member.php?u=100801)

===SODR DTC U3002:62-28===
Kod: U3002 - Numer identyfikacyjny pojazdu

Dodatkowe symptomy usterki:
- Błąd porównania sygnału

Status:
- DTC obecny w czasie wydania polecenia
- Kontrolka usterki włączona przy tym DTC

Moduł: Moduł sterujący wykrywaniem przeszkód z boku pojazdu – prawa strona

===END SODR DTC U3002:62-28===

===IPC DTC U0533:56-08===
Kod: U0533 - Nieprawidłowe dane odebrane z modułu A” wykrywania przeszkód z boku pojazdu

Dodatkowe symptomy usterki:
- Nieprawidlowa/niekompatybilna konfiguracja

Status:
- Wczesniej zapisany kod DTC - nieobecny w czasie wydania polecenia.
- Kontrolka usterki wyłączona przy tym DTC

Moduł: Moduł sterujący tablicą rozdzielczą

===END IPC DTC U0533:56-08===

===IPC DTC U0534:56-08===
Kod: U0534 - Nieprawidłowe dane odebrane z modułu B” wykrywania przeszkód z boku pojazdu

Dodatkowe symptomy usterki:
- Nieprawidlowa/niekompatybilna konfiguracja

Status:
- Wczesniej zapisany kod DTC - nieobecny w czasie wydania polecenia.
- Kontrolka usterki wyłączona przy tym DTC

Moduł: Moduł sterujący tablicą rozdzielczą

===END IPC DTC U0534:56-08===

Co ciekawe oba radary maja numery czesci .....689-AD (Lewy) oraz ...689-AE (prawy), ale oprogramowanie wgrane w prawy jest w innej wersji (..689-BE). Lewy jest zgodny.

Co doradzacie - spróbować wgrać firmware z lewego do prawego? Da się w ogóle tak zrobić? czy szukać innego modułu?

No i lewy też zgłasza błąd w IPC.

tombalt
30-05-2022, 21:32
Ja bym zaczął od prawidłowej konfiguracji...
Poza VIN w SODR i SODL są zapisane informacje dot. konfiguracji pojazdu....
Lewa czy prawa strona kierowcy (EU/UK), automat czy manual, z hakiem czy bez ...

Bump: oprogramowanie wgrane w prawy jest w innej wersji
Jeden radar powinien mieć dwie masy, na tej podstawie rozpoznana jest strona pojazdu, co ma przełożenie w innym numerze...

MchalS80
31-05-2022, 10:07
No cóż... okazało się, że potrzeba odrobiny cierpliwości ;)

Poszukałem na VINu auta o podobnej do mojej konfiguracji, porównałem AsBuild dla SODR/SODL i wyszły identyczne (oprócz VIN i sum kontrolnych).
Jednak sprawdzenia jakie robiłem były jeszcze bez podłączonych lusterek... i stąd błędy.

Trochę na osłodę wymieniłem i podłączyłem lusterka (wkłady) (bo przecież kiedyś ruszy) i bardzo się zdziwiłem kiedy system zaczął działać - już sprawdzone na testowej trasie :)

BTW - w ostatniej wersji Forscan nie trzeba już podmieniać DDM/PDM - jest dostępne BLIS Enable/Disable w prostej konfiguracji.


Dziękuję za porady i pomoc!

Foka mk4
21-08-2022, 10:04
Dzień dobry. Proszę o pomoc. Jestem na etapie kompletowania części do BLIS.
1. Czy wiązka do BLIS zintegrowana jest z wiązka od PDC?
2. Jeśli jest to oddzielna wiązka to gdzie powinno znajdować się złączę?
Dziękuję za pomoc

chojrak888
21-08-2022, 15:14
1. Czy wiązka do BLIS zintegrowana jest z wiązka od PDC?

W MK4 nie jest.

2. Jeśli jest to oddzielna wiązka to gdzie powinno znajdować się złączę?

Tylko fabrycznie wyposażone MK4 w BLIS mają złącza w głównej wiązce.
Oryginalnie w MK4 jest lewe i prawe złącze od BLIS i oddzielna wiązka od PDC (razem 3 złącza).
W MK3 BLIS i PDC były na jednym dwóch złączach w jednej wiązce. referee dzięki za czujność.



Przeczytaj cały poradnik, poprzeglądaj zdjęcia i schematy to zrozumiesz co gdzie podłączyć.

referee
22-08-2022, 17:17
W MK3 zarówno przedlift jak i polift jak jest blis to są 2 złącza w zderzaku.
W przedlift podawany jest prąd i uziemienie - osobno
W polift cała obsługa CAN + GND +PWR jest w osobnej wtyczce niż PDC.

referee
25-08-2022, 09:30
Co ciekawe oba radary maja numery czesci .....689-AD (Lewy) oraz ...689-AE (prawy), ale oprogramowanie wgrane w prawy jest w innej wersji (..689-BE). Lewy jest zgodny.

Co doradzacie - spróbować wgrać firmware z lewego do prawego? Da się w ogóle tak zrobić? czy szukać innego modułu?

Jak kolega się bawił już w takie kwestie to proponowałbym zamienić miejscami moduły - prawy dać tam gdzie lewy a lewy tam gdzie prawy.

W moim przypadku okazało się że:
- modyły sa identyczne
- po zamianie miejsc sa dobrze interpretowane przez komputer
- strona (lewy prawy) wyznaczana jest TYLKO za pomoca dodatkowej masy
- jeśli dobrze pamiętam po zmianie stron oprogramowanie (jak mowisz) pokazywane przez forscan/ucds zmienioało się w zależości od strony modułu. raz miał 689-BE a raz 689-AE (ten sam modył ale w różnej stronie)
- dodatkowo montowałem (Focus MK3) moduły BLIS od wersji F1ET/DV6T GV6T/HV6T, równiez od kugi i wszystko działało poprawnie - niezależnie gdzie moduł był podpiety (strona)
- bawiłem się dalej i montowałem moduły BLIS o tym samym oznaczeniu: dwa razy 689-AD (na prawa i lewa stronę), dwa razy 14D599-AB (gdzie fabrycznie idzie 14D599-AB + 14D453-AB) i wszystko działalo poprawnie.
- po montażu modułów z KUGI, pomimo faktu, że nr na modułach były numery HV6T-14D599-AB + HV6T-14D453-AB , w UCDS/FORSCAN moduły te zidentyfikowały się poprawnie, z HV6T-14С689-AA - lewą, a HV6T-14С689-BA - prawą.


Samochód poprawnie interpretował moduł (jego ułożenie) i nie obchodziło go jakie nrki ma wybite oraz czy moduł przeznaczony w prawy/lewy błotnik się tam znajduje.
Moduły mają (Focus Mk3/Kuga Mk2) mają to samo oprogramowanie wgrane.

Nie sadze aby w Focus Mk4 było inaczej. (nie bawiłem się ale moduły z Focus mk4 są tej samej rewizji/wersji co w Focus mk3 (lift)/Kuga mk2 lift) -> model SRR3-B

sory za przydługi tekst.

michałek
09-05-2023, 23:52
Odgrzeję nieco temat. Może komuś to się przyda. Analizując Asbuilt pod kątem dołożenia HUD, znalazłem zmiany w SODR(L). Jeśli jest HUD to:
7C4-09-01 .... .... .X (dodć 2, odjąć 4)

Foka mk4
15-10-2023, 21:40
Proszę o pomoc. Dokładam blis i jestem na etapie zakupu radarów. Jakie numery radarów mogą być do mojego samochodu. Podaje VIN.
WF0NXXGCHNJA76686
2018 listopad
1.0 125 KM
Hatchback

Z tego postu wynika że mogą być z końcówką CD. Ale może jeszcze inne?

tombalt
15-10-2023, 22:29
-Cx
Jest jeden CE, też będzie pasować

Foka mk4
15-10-2023, 22:35
Przepraszam nie bardzo rozumiem.

tombalt
15-10-2023, 22:45
Humor wyborczy daje się we znaki....
Radary z koncowką -Cx.
CD pasuje, na portalu a... Jest też -CE.
Do wersji HB radar musi mieć złącze prostopadle ułożone względem powierzchni radaru.

Foka mk4
15-10-2023, 22:55
Ok. teraz wszystko jasne. Dzięki bardzo.

Foka mk4
17-11-2023, 10:46
Czy kostki do radaru blis z ford c-max lift będą pasować do radarów focus mk4?

tombalt
24-11-2023, 16:58
Potrzebujesz wtyczek 8 pin, a tam są 6pin

Foka mk4
25-11-2023, 02:12
I wszystko jasne. Kupiłem wiązkę z c max 2 lift (bynajmniej tak zapewniał sprzedawca) i kostka jest 8 pinowa. Jedyną różnicą jest przesunięcie jednego prowadzenia kostki. W ff mk4 prowadzenia są przesunięte względem siebie a w c max 2 lift są w tej samej płaszczyźnie.

Foka mk4
14-12-2023, 07:33
Chciałem podziękować wszystkim na tym forum za pomoc. BLIS dołożony i działa jak powinien. Jedyny problem jaki wyniknął podczas uruchamiania to sam Forscan, który rzeczywiście w module PDM i DDM potrafi zmienić w prostej konfiguracji włączenie BLIS. Jednak po uruchomieniu funkcji BLIS ww. modułach przestają funkcjonować szyby. Przesuwają się skokowo i nic z tym nie można zrobić. Pojawiają się 4 błędy w tym błąd czujnika położenia szyby (błąd nie ma związku z programowaniem szyb po resecie modułu) i błąd niedokończonej konfiguracji modułu. Pomogła podmiana plików w modułach. Pliki oczywiście pobrane z tego postu.
Pozdrawiam.

sunnylion
07-04-2024, 07:44
No to niestety nie masz szyn CAN w swojej wiązce, ale to żaden problem, można się wpiąć do niej np. przy drzwiach kierowcy lub pasażera.


Masz może rysunek gdzie znajduje się ta wtyczka od strony pasażera?

Niestety nie mam tej od klapy :/ a czujniki juz na miejscu

EDIT: C211 znalazlem, ale C263 nigdzie nie widze na rysunkach z google drive

michałek
07-04-2024, 12:41
ale C263
To będzie taka duża, za schowkiem, tam są chyba dwie takie duże:
https://pasteboard.co/mKTDZsbxpJpM.png

michałek
07-04-2024, 21:49
ale C263
To będzie taka duża, za schowkiem, tam są chyba dwie takie duże:
https://pasteboard.co/mKTDZsbxpJpM.png

Bump:

Bump:

sunnylion
24-04-2024, 11:06
Dzieki za pomoc, wszystko działa!
Będę dokładał elektryczną klape więc MSCan się przyda na tyle ;)

Co do VIN w hex i ustawienia skrzyni to już nie ma takiej potrzeby, FORScan ogarnia i nie trzeba używać AS build

michałek
07-07-2024, 11:47
PROGRAMOWANIE
Cześć.
Małe pytanie. Auta z BLIS mogą zahamować, jeśli cofając zauważą*radarem auto. To by sugerowało zmianę w ABS. Znalazłem taką różnicę, ale występuje tylko w autach z radarem CCM:

Gdy jest CCM i BLIS:
760-02-03 **** ***2

Gdy jest CCM ale nie ma BLIS:
760-02-03 **** ***1

Jak po dołożeniu BLIS z tym hamowaniem? Jest?

https://gcdnb.pbrd.co/images/VVXPg9N7yQzU.png

dudijack
04-09-2024, 20:16
Dzieki za pomoc, wszystko działa!
Będę dokładał elektryczną klape więc MSCan się przyda na tyle ;)

Co do VIN w hex i ustawienia skrzyni to już nie ma takiej potrzeby, FORScan ogarnia i nie trzeba używać AS build

Trochę to dla mnie niejasne. Rozumiem , że nie muszę się już męczyć ze zmiana Vin na HEX w modułach SODR i SODL?
A jeśli tak to które cyfry z HEX mam wpisać w tych modułach - ostatnie 11? :
57 46 30 50 58 58 47 43 48 50 4a 42 34 34 34 36 37

tombalt
06-09-2024, 07:26
nie muszę się już męczyć ze zmiana Vin na HEX
Kolego, pisałem już Tobie w PM, że być może nie ma konieczności wpisywania wartości VIN w kodowaniu asbuilt. Możliwe, że od tego czasu jest dostępne proste kodowanie.
Kolejna sprawa, to nie jest HEX tylko kodoweanie znaków alfanumerycznych w kodzie ASCII szesnastkowo. Pisalem też, że CAŁY numer VIN jest zakodowany dla sodr i sodl w komórkach 08-01 do 10-01. Masz mieć podany CAŁY i w dodatku PRAWIDŁOWY numer VIN dla SWOJEGO auta, a nie kolegi z poradnika....
Kolega @chojrak888 (https://forum.fordclubpolska.org/member.php?u=168577), nie zmieniał wartości 08-01 do 08-02, gdyż początek numeru VIN w FORDACH jest identyczny dla danej grupy modelowej, ale to nie znaczy, że początkowych wartości się nie sprawdza i można je pominąć .

dudijack
06-09-2024, 07:31
Ok. Rozumiem. Nie chce dotykać AsBulit (chyba że z konieczności) dlatego pytam.Czy w przypadku problemu byłbys skłonny zakodowac te sterowniki zdalnie?

tombalt
06-09-2024, 08:34
wyślij mi odczytany asbuilt z blis w wersji tekstowej oraz numer VIN

dudijack
06-09-2024, 18:51
Czujniki zamontowane, konfiguracja wraz z programowaniem również zrobiona. Dla potomnych: W nowym Forscanie nie ma potrzeby uzywania AsBulit. VIN zmieniamy w zwykłej konfiguracja SODR i SODL.
Natomiast co do dzisiejszego montażu, nie montowałem lusterek tzn. wkładów (czekam aż kurier z nimi w końcu dotrze) i jeśli się nie mylę (proszę mnie poprawić bądź potwierdzić) po całej konfiguracji pojawiają się w module IPC dwa błędy o takiej samej nazwie U0232 (z ich treści wynika że dotyczą modułu A i B).


Edit: 09.09.2024
Po zamontowaniu lusterek błąd pojawiał się nadal z błahego powodu. Zawierzyłem Forscanowi i w PDM oraz DDM modyfikowałem ustawienia w zwykłej konfiguracji (system martwego pola - włącz). Potrzebna była natomiast tylko podmiana plików z postu autora w Asbulit tych modułów. Po podmianie ( nie zapomnijcie aby po wczytaj wszystko wcisnąć jeszcze pisz wszystko) system zaczął działać prawidłowo.

dudijack
10-09-2024, 08:46
Panowie prosze o pomoc bądź namiary na kogoś kto mógłby się tym zająć bo sam już niestety nie mam pomysłów. Zgodnie z treścią poradnika z przypiętego wątku dołożyłem radary, wiązkę (sam "plotłem") i lusterka systemu BLIS. Przewody od MS CAN zamontowałem tak jak w poradniku, ale... od razu był problem, bo miałem dwie pary przewodów o takich samych kolorach w lewej wiązce. Identyczna sytuacja była jeśli chodzi o zasilanie w prawej wiązce. Wpiąłem w dowolne i komputer wykrył moduły. Po perypetiach związanych z programowaniem (opisałem to w przypiętym wątku - problem z PDM i DDM) system zaczął działać ale z niewiadomych mi przyczyn od czasu do czasu się dezaktywuje a nastepnie ponownie aktywuje. Sprawdzałem błędy i pojawiają się błędy w APIM i IPC związane z komunikacją z modułami. Macie jakiś pomysł co może być przyczyną?

michałek
10-09-2024, 16:53
No, kabelki masz źle połączone. Coś nie styka a jeśli błędy dotyczą*obu a nie jednego to problem jest w zasilaniu/masie. Kable do CAN oczywiście skręcone? A tak dokładnie to gdzie się wpiąłeś? W moduł przyczepy czy ciągnąłeś CAN od przodu? Jedno wpięcie czy każda strona osobno kable na przód?
Dwie pary są, bo często to idzie do jakiegoś punktu rozwidlającego, dłubie teraz HS3 i mam aż trzy identyczne wiązki, sprawdziłem na schematach i dalej faktycznie jest rozwidlenie.

dudijack
10-09-2024, 17:05
Mam kombi Vignale (nie musiałem ciagnąć przewodów) i wpinałem się z lewej strony z MS CAnem - przed wtyczką. Były tam dwie pary przewodów jak już wspomniałem. Wpiąłem się w jedną z nich w sumie nie sprawdzając ze schematem. Myslę ze dobrze bo przecież inaczej autko nie wykryłoby modułów wcale. Natomiast zasilanie wpiąłem z prawej strony w przewód pomarańczowo -biały (oczywiśie nie wiedzieć czemu takich przewodów też są dwie sztuki). Sprawdzałem zasilanie i było stałe +12 na tym co sie wpiąłem. Nie sprawdzałem generalnie przewodów ze schematu gdyż sugerowałem się rozpiską kolorów przewodów podesłaną przez kolegę chojrak. wszystkie wpięcia są zalutowane i sprawdzone kilkukrotnie. Wiązka również sprawdzana była kilkukrotnie. Wiązkę dolną (pod zderzakiem) i górną ( w bagażniku) łączyłem za pomoca wtyku hermetycznego SUPERSEAL 4 PIN.

tombalt
10-09-2024, 23:57
Może kolega sprawdzi że schematami do czego się wpina. Zasilanie blis ma być po kluczyku, nie stałe. Kolor przewodu to wskazówka a nie pewnik. Sprawdź skąd masz zasilanie modułów blis, bo zaraz biedzie pytanie "co się stało"....
Przewody luźno nie latają, zawsze są zakończone kostką/wtyczką/gniazdem i jest tam opis jaki numer pinu.

Podwójna para wiązki CAN to złącze "do wpięcia" elektrycznej klapy - najprawdopodobniej

Foka mk4
11-09-2024, 07:43
Natomiast zasilanie wpiąłem z prawej strony w przewód pomarańczowo -biały
No i chyba tu jest problem. W moim przypadku elektronik który wpinał moduły BLIS też w rozpisce miał przewód(+) jako pomarańczowo-biały ale okazało się po pomiarach że tak nie jest. Coś mu nie pasowało z tym plusem. Ostatecznie otworzył moduł PDC i po ścieżkach sam określił owy (+)-owy przewód. Niestety nie pamiętam dokładnie. Wiem tylko, że był to któryś skrajny przewód w module PDC.

dudijack
11-09-2024, 07:52
Dziś będę to rozbierał jeszcze raz i sprawdzę zgodnie ze schematami udostepnionymi przez chojrak88. Dziwi mnie tylko fakt że w tym przewodzie było +12 po włączonym zapłonie oraz to , że po skasowaniu błędów system działa przez chwilę tzn. zapalaja się na chwilę diody w lusterkach a po właczeniu wstecznego radary wychwytuja przeszkody itp...

Tak dopytam.... co się dzieje w przypadku pomyłki podłączenia przewodów do MS CAN.

michałek
11-09-2024, 08:52
co się dzieje w przypadku pomyłki podłączenia przewodów do MS CAN.

Jakbyś całkiem źle to wpiął, to by nie działało w ogóle. Trochę źle, np. nie skręcone kable (choć tu mamy MS [middle speed, 125kbps]) to by się nie zwieszało się na dobre, były by błędy ale nie typowy objaw resetu. Stawiam na zasilanie, masa tak samo jak +12V może nie być tam gdzie ma być. Niedaleko PDC jest śruba i punkt masy w miarę łatwo dostępny, można dodać "oczko".
I radzę pracować ze schematami oraz niczemu nie ufać na ślepo, nawet nam. Sprawdzać po kilka razy.

tombalt
11-09-2024, 08:54
Schematy....
Sprawdź jak jest podpięta magistrala.
Masa z budy, +12 brałem z zasilania kamery cofania. Też jest po zapłonie....
132913
132914

Wysłane z mojego 22101320G przy użyciu Tapatalka
132915

dudijack
11-09-2024, 14:41
System działa.
Problemem było złe wpięcie przewodów. W oryginalnej wiązce lewej i prawej z ponizszych schematów:

https://i.ibb.co/27xrbZm/C405-zasilanie-BLIS.png (https://ibb.co/27xrbZm)

https://i.ibb.co/qWyx5nt/C410-do-CAN-CAN.png (https://ibb.co/qWyx5nt)
http://ibb.co/qWyx5nt

( w ktorej nie było "naszych") są dwie pary przewodów CAN w tych samych kolorach (lewa wiązka - kolory ze schematu) oraz dwa przewody zasilające w tym samym kolorze (prawa wiązka - kolor ze schematu). Nie patrząc się na schemat wpiąłem się oczywiście źle i z lewej strony jak i prawej. O dziwo system zadziała, forscan wykryje dołożone moduły jak i poprawnie je zaprogramuje. Niestety złe wpięcie powodować będzie wyrzucanie błędu o awarii CTS I Blis.
Rasumując czytajcie dokładnie schematy. Oczywiście służe pomocą innym uzytkownikom zakładającym ów system.

tombalt
11-09-2024, 15:01
Napisz kolego co i gdzie dokładnie było błędnie wpięte, z Twojego opisu wynika dokładnie nic, poza tym, że był błąd.

dudijack
11-09-2024, 19:12
Zasilanie: mamy dwa przewody pomarańczowo-białe, wpinamy się w ten z nr 6 ze schematu (drugi ma nr 14 - jego ignorujemy). MS CAN+ wpinamy w przewód szaro-pomarańczowy o nr 6 ( jest jeszcze drugi o takim samym kolorze z nr 19 - jego ignorujemy) MS CAN - wpinamy w przewód fioletowo-pomarańczowy o nr 7 ( również jest drugi o takim samym kolorze z nr 20 - jego ignorujemy).

michtat
21-02-2025, 20:15
Podepnę się pod temat. Powiedzcie mi czy moduły drzwiowe wszystkie obsługują bliss i składanie/podświetlanie. Mam moduł JX7T-14B531-AG i chce póki co zamontować lusterka składane/podświetlane. Pytanie czy ten moduł drzwiowy obsłuży te lusterka?

tomtom13
06-03-2025, 22:09
Cześć wszystkim.
Dzisiaj dołożyłem do Focusa radary bliss i aktywowałem wszystko modułach "w prostej konfiguracji".
Bliss i CTA działa. Strzałki ostrzegawcze oraz komunikat CTA też są wyświetlane.
Dodatkowo zostały błędy:
IPC DTC U023A:00-48===
Kod: U023A - Utrata komunikacji z modułem przetwarzania obrazu A”
ABS DTC U0155:00-2F===
Kod: U0155 - Utrata łączności z modułem sterującym zestawu wskaźników (IPC) A”
Nie wiem czy one były wcześniej.
Czy nie trzeba czasem zmieniać jeszcze jakiś opcji w module ABS?

Błąd U023A udało się usunąć.

pankrakus
06-03-2025, 23:18
Cześć wszystkim.
Dzisiaj dołożyłem do Focusa radary bliss i aktywowałem wszystko modułach "w prostej konfiguracji".
Bliss i CTA działa, natomiast na wyświetlaczu nie widzę strzałek z której strony nadjeżdża samochód.
[...]


Witam

O ile mi wiadomo, to nie ma takiej opcji, żeby na wyświetlaczu było info,
jest tylko dioda w lusterkach

W zegarach jest tylko opcja wyłączenia tej funkcji

https://i.imgur.com/jDzXf8X.jpg

pozdrawiam

tomtom13
06-03-2025, 23:40
NIE CYTUJEMY CAŁYCH POSTÓW W ODPOWIEDZI, A ZWŁASZCZA GDY ZNAJDUJĄ SIĘ BEZPOŚREDNIO NAD TWOIM !!!!!

MOŻNA UŻYĆ JESZCZE FUNKCJI "CYT. SELEKTYWNY" (część tekstu zaznaczonego)


Chodzi o CTA Cross Traffic alert nie o Bliss czyli martwe pole.
https://photos.app.goo.gl/xx78p7mfDjq5XnVe9
https://photos.app.goo.gl/xx78p7mfDjq5XnVe9

kln1920
07-03-2025, 07:43
W APIM szukaj

tedi_k
07-03-2025, 17:01
....nie ma takiej opcji, żeby na wyświetlaczu było info...

Jeśli "wyświetlaczem" nazwiemy ekran Sync3 to i owszem - w Focusie MK4 da się bez problemu aktywować w APIM "strzałki" CTA.

michałek
07-03-2025, 22:11
Czy nie trzeba czasem zmieniać jeszcze jakiś opcji w module ABS?
Zadawałem już to pytanie, głucho. Chodzi o funkcje automatycznego przyhamowania w przypadku "kursu kolizyjnego". Wygląda, że to jest aktywne tylko w autach a adaptacyjnym tempomatem, bo tylko w takich autach znalazłem różnicę w konfiguracji ABS skorelowaną z obecnością BLIS. Wiem co zmienić - nie sprawdzałem.

tombalt
08-03-2025, 08:44
Poza strzałkami, po odblokowaniu sync można wgrać moda i będzie dodatkowo znak STOP [emoji6].
Zdjęcie zapożyczone z internetu.....

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250308/912ae276a14275a1f0a4488b408e36de.jpg

Wysłane z mojego 22101320G przy użyciu Tapatalka

beno21
11-03-2025, 19:25
Witam

Czujniki zainstalowane i wykryte, ale po aktywacji dostaję komunikaty o błędach.


SODR - Moduł sterujący wykrywaniem przeszkód z boku pojazdu - prawa strona
Nr części: JV6T-14C689-BC
Poziom kalibracji: JV6T-14C689-BC
Strategia: JV6T-14D368-BB
VIN: WF0PXXGCHPLE17075

SODL - Moduł sterujący wykrywaniem przeszkód z boku pojazdu - lewa strona
Nr części: JV6T-14C689-AC
Poziom kalibracji: JV6T-14C689-AC
Strategia: JV6T-14D368-AB
VIN: WF0PXXGCHPLE17075

IPC

Kod: U0233 - Utrata łączności z modułem 'B' wykrywania przeszkód z boku pojazdu

Status (-8A):
- DTC obecny w czasie wydania polecenia
- Kontrolka usterki włączona przy tym DTC

Moduł: Moduł sterujący tablicą rozdzielczą

----

Kod: U0232 - Utrata łączności z modułem 'A' wykrywania przeszkód z boku pojazdu

Status (-8A):
- DTC obecny w czasie wydania polecenia
- Kontrolka usterki włączona przy tym DTC

Moduł: Moduł sterujący tablicą rozdzielczą

---

APIM

Kod: U0232 - Utrata łączności z modułem 'A' wykrywania przeszkód z boku pojazdu

Status (-0B):
- DTC obecny w czasie wydania polecenia
- Kontrolka usterki wyłączona przy tym DTC

Moduł: Moduł interfejsu protokołu dodatkowego

---

Kod: U0233 - Utrata łączności z modułem 'B' wykrywania przeszkód z boku pojazdu

Status (-0B):
- DTC obecny w czasie wydania polecenia
- Kontrolka usterki wyłączona przy tym DTC

Moduł: Moduł interfejsu protokołu dodatkowego


-----

PDM

Kod: U0233 - Utrata łączności z modułem 'B' wykrywania przeszkód z boku pojazdu

Status (-0B):
- DTC obecny w czasie wydania polecenia
- Kontrolka usterki wyłączona przy tym DTC

Moduł: Zespół sterujący drzwiami pasażera


----

DDM

Kod: U0232 - Utrata łączności z modułem 'A' wykrywania przeszkód z boku pojazdu

Status (-0B):
- DTC obecny w czasie wydania polecenia
- Kontrolka usterki wyłączona przy tym DTC

Moduł: Modu drzwi kierowcy

----

Sprawdziłem jeszcze raz połączenia kabli, wszystko wygląda dobrze.

Może ktoś ma pomysł gdzie popełniłem błąd?

dudijack
12-03-2025, 06:11
Podłaczyłeś się nie do tej magistrali CAN (przewody z lewej strony są w dwóch parach w tych samych kolorach - łatwo o błąd). Sprawdź to jeszcze raz.

beno21
12-03-2025, 14:43
No wlasnie C410 6 i 7 pin.

Jakas inna alternatywa ?

tombalt
14-03-2025, 10:35
C410 ma ma obsadzone piny jak jest elektryczna klapa w kombi. Ja w HB nie miałem, podpisałem się pod c211 piny 23(+) i 23 (-).

MchalS80
14-03-2025, 15:17
Sprawdzałem poniższe w praktyce -
Chodzi o funkcje automatycznego przyhamowania w przypadku "kursu kolizyjnego". Wygląda, że to jest aktywne tylko w autach a adaptacyjnym tempomatem....

Automatyczna skrzynia biegów oraz adaptacyjny tempomat(od początku),
BLIS/CTA dokładany. Ustawienie obecności CTA dostępne jest w prostej konfiguracji ABS-u w Forscan.

Nie udało mi się osiągnąć "autonomicznego" hamowania (tzn będąc już w ruchu) wyjeżdżając tyłem komuś przed maskę - zawsze wcześniej sam zahamowałem słysząc dźwięk alertu (i nie chcąc doprowadzić do wypadku ;)

Udało mi się osiągnąć efekt tego, że auto nie ruszyło po zdjęciu nogi z hamulca kiedy zbliżało się auto z tyłu i było "wystarczająco" blisko - jeśli jest daleko, auto zaczyna pełzać do tyłu. Nie wiem ile dokładnie wynosi granica / odległość reakcji systemu (tzn utrzymaniu auta w postoju).

tomtom13
16-03-2025, 11:57
beno21
Zmieniłeś 4 parametry w IPC i jeden w Apim?
W PDM i DDM trzeba wybrać opcję Bliss,
Masz lusterka z diodami? Jeśli jeszcze ich nie podłączyłeś to też wywala błedy.
W Sodr i sodl masz zmieniony vin na twój?
W sodr i sodl też są parametry typu automat, manual, itp tam też zmieniłem pod swoją konfigurację.

czuba05
26-03-2025, 15:38
...

beno21
02-04-2025, 04:15
Dziski za pomoc i wsparcie, niestety problemem okazały się być czujniki on forda C-Max JV6T-14C689-AC i Kugi.
Jak podłączyłem moduły z Pumy wszystko ruszyło i działa bez problemów.

Pytanie z innego tematu, czy przekładał ktoś sync 3 na sync 4 ?

andrzeju123
10-04-2025, 22:35
System działa.
Problemem było złe wpięcie przewodów.

( w ktorej nie było "naszych") są dwie pary przewodów CAN w tych samych kolorach (lewa wiązka - kolory ze schematu) oraz dwa przewody zasilające w tym samym kolorze (prawa wiązka - kolor ze schematu). Nie patrząc się na schemat wpiąłem się oczywiście źle i z lewej strony jak i prawej. O dziwo system zadziała, forscan wykryje dołożone moduły jak i poprawnie je zaprogramuje. Niestety złe wpięcie powodować będzie wyrzucanie błędu o awarii CTS I Blis.
Rasumując czytajcie dokładnie schematy. Oczywiście służe pomocą innym uzytkownikom zakładającym ów system.

Zasilanie: mamy dwa przewody pomarańczowo-białe, wpinamy się w ten z nr 6 ze schematu (drugi ma nr 14 - jego ignorujemy). MS CAN+ wpinamy w przewód szaro-pomarańczowy o nr 6 ( jest jeszcze drugi o takim samym kolorze z nr 19 - jego ignorujemy) MS CAN - wpinamy w przewód fioletowo-pomarańczowy o nr 7 ( również jest drugi o takim samym kolorze z nr 20 - jego ignorujemy).

Z tego opisu wynika że możliwe że mam ten sam przypadek, pamiętasz moze kod błędu jaki przy tym przypadku występuje? Dołożyłem radary, lusterka, podłączyłem lusterka do PDM I DDM (brakowało dwóch kabli) rozbudowałem wiązkę MSCAN (nie miałem CAN w bagażniku i pociągnąłem go od wtyczki koło kierowcy) ale nie mogę go uruchomić poprawnie - dostaję kod B11D6:15 (Zwarcie do plusa lub do masy) mimo że LED w lusterku poprawnie się uruchamia po uruchomieniu zapłonu i nie wykazuje żadnych oznak zwarcia/rozwarcia. Dotyczy to tylko SODL, SODR działa poprawnie. Problemem nie są też radary bo po zamianie radarów dalej błąd jest w SODL. Próbowałem też zamienić wkłady lusterek - problem dalej jest wykrywany tylko w SODL. Radary SODL i SODR udało się zaprogramować.

michałek
11-04-2025, 09:41
Radary SODL i SODR udało się zaprogramować.
Coś mi się kojarzy, że radary mogą same zasilać swoją diodę, albo poprzez CAN wysyłać do sterowników drzwi. Zweryfikuj konfigurację, albo najlepiej ściągnij AsBuilt z identycznego auta jak twoje i tylko zmień VIN. W konfigu są parametry geometry auta, długość auta, wysokość i kąt mocowanie radarów itd.

PelsonMX
12-04-2025, 21:01
Mam ten sam problem co prawda w Escape , dotyczy SODR (B11D6:15-AB (Zwarcie do plusa lub do masy) , auto bylo stukniete z lewej strony w tył a błąd radaru mam z prawej strony ... podmieniałem wkłady lusterek, odpinałem, podpinałem , była rozwalona wiązka od PDC którą połatałem , strona która sypie błędem nie była tknięta nawet ...

Edit - błędy SODR zniknęły jak wrzuciłem mu fabryczny ASBUILT , natomiast mam błąd w IPC U0533 - nieprawidłowe dane odebrane z modułu "A" wykrywania przeszkód z boku pojazdu, wcześniej był ten sam tylko z modułu "B" , błąd z modułu A się pojawił jak wrzuciłem fabryczny ASBUILT do IPC 😂 , reasumując wcześniej miałem błąd BLIS a teraz mam błąd Cross Trafic Allert

andrzeju123
19-04-2025, 21:02
Coś mi się kojarzy, że radary mogą same zasilać swoją diodę, albo poprzez CAN wysyłać do sterowników drzwi.

Dzięki za podpowiedź - radary udało mi się oszukać przy pomocy rezystora 1.2kOhm podłączonego do pinu na którym powinna być podłączona do radaru dioda (pin numer 5 o ile dobrze pamiętam). Radar działa komunikując się z modułem w drzwiach przez CAN, system BLIS/CTA działa stabilnie więc operacja zakończona sukcesem.

Pacjent to Kuga MK3, kupiłem radary z rozbiórki tegoż modelu, więc ASBUILD nie weryfikowałem. Jak będę miał chwilę to sprawdzę.