Zobacz pełną wersję : [Focus 2011-2014] Schemat podłączenia GPSM


kubaw20055
11-01-2020, 13:50
Cześć,

proszę o jakąś podpowiedź odnośnie montażu modułu GPSM w FF mk3. Konkretnie chodzi mi o to gdzie trzeba ten moduł podłączyć (tak jak fabryka to wymyśliła). Za każdym razem po uruchomieniu radia, pani wygłasza ten sam komunikat:/
Niestety Forscan nie chce współpracować z moim samochodem i nie jestem w stanie sam wyłączyć tego komunikatu, dlatego postanowiłem zamontować GPSM.

Pshemack
11-01-2020, 14:02
W ori moduł jest chyba przy lusterku. Ja u siebie podłączyłem przy OBD, bo nie mam fabrycznego lusterka foto.

https://forum.fordclubpolska.org/showpost.php?p=2887598&postcount=654

kubaw20055
11-01-2020, 14:10
Czyli Ty podłączyłeś się bezpośrednio do gniazda obd za tym małym schowkiem po lewej stronie kierownicy?

Pshemack
11-01-2020, 14:18
Dokładnie. Upchnąłem za schowkiem.

kubaw20055
11-01-2020, 14:21
Ok, dziękuję;) też tak zrobię. Dobrze, że razem z modułem dostałem też wtyczkę, będzie mi łatwiej. Sam moduł zamontuję gdzieś w kokpicie, może za skrzynką radia;) Jeszcze jedno pytanie, czy komunikat po włączeniu radia od razu zniknie po montażu GPSM czy muszę coś konfigurować?

Pshemack
11-01-2020, 14:25
Trzeba konfigurować. Nie robiłem tego sam, ale chyba tylko wystarczyło zaznaczyć obecność modułu.

kubaw20055
11-01-2020, 14:27
Jeśli Forscanem to leżę, bo u mnie za nic nie chce działać tak jak należy i brak u mnie możliwości konfiguracji modułów (posiadam kabel i wersję rozszerzoną):mad:

edmun
11-01-2020, 15:04
W ori moduł jest chyba przy lusterku. Ja u siebie podłączyłem przy OBD, bo nie mam fabrycznego lusterka foto.

https://forum.fordclubpolska.o...st....&postcount=654
ten link to coś Ci chyba nie wyszedł :/

dzwiedziu
11-01-2020, 15:05
Kup klona ucds, na pewno będzie ok.

Pshemack
11-01-2020, 15:30
ten link to coś Ci chyba nie wyszedł :/Kopiowanie w TapTalku... Już poprawiłem.

Slawko
15-12-2021, 08:56
odgrzewam.


Do czego dokładnie służy moduł GPSM i do czego służy moduł "compass"? Ten pierwszy jest podłaczony tylko do HSCAN a drugi tylko do LIN. (masa i zasilanie pomijam)

kubaw20055
15-12-2021, 09:02
GPSM jest powiązany z "wzywaniem pomocy" i modułem RCM, SYNC 2 realizuje przez niego nawigację i dodatkowo jak masz licznik z odpowiednim softem, widoczny jest kompas.

Slawko
15-12-2021, 09:03
ok, to już wiem do czego GPSM, a do czego moduł "compass"? To sa dwa różne moduły.


Nie mam żadnego sync i nawigacji, więc GPSM jest mi zbędny

referee
15-12-2021, 21:50
nie ma czegos takiego jak modul compass

Slawko
15-12-2021, 22:11
Strona 58, schemat okablowania C346, po lewej w dolnej części strony, strona 19 u góry po lewej od sensora deszczu, COMPASS zasilany trzema przewodami plus, masa, LIN. Wtyczka czteropinowa. Podłączone doBCM.

Moduł GPSM jest na stronie 84 oraz innych. Plus, masa, mscanL i mscanH.wtyczka pięciopinowa, wykorzystane 4.

tedi_k
15-12-2021, 23:19
nie ma czegos takiego jak modul compass

Racja. W Europie nie było, nie ma i nie będzie...

Strona 58, schemat okablowania C346...

Jak wyżej. W USA na początku produkcji (przed wprowadzeniem Sync2 tamże) montowali "takie dziwactwo"...
Na eBay można sobie znaleźć "do woli" - BL3T-19A548-AB

Bodajże do tego jeszcze było nawet lusterko wsteczne kierowcy, które potrafiło wyświetlać kierunki świata... Choć tego jakoś "na szybko" nie umiem znaleźć...
Jest oczywiście "ślad" w konfiguracji zegarów, gdzie da się skonfigurować "kompas po LIN" - i pewnie nawet by te literki stron świata się wyświetlały... Choć "po co to komu" to zupełnie oddzielne zagadnienie...

A jeszcze uzupełniając kwestię GPSM - jest to moduł będący odbiornikiem sygnału GPS (ma wbudowaną antenę GPS), przekazujący pozycję GPS po magistrali MS-CAN - analogicznie jak kiedyś takie "odbiorniki GPS po RS-232"...
Informacje o położeniu auta odbierają Sync1/Sync2 dla realizacji powiadamiania ratunkowego oraz Sync2 - jako informację o położeniu dla potrzeb wbudowanej nawigacji.
Dzięki temu Sync2 nie wymaga i nie posiada "standardowej" anteny GPS.

Co ciekawe - nawigacja MFD (5 cali) posiada standardową antenę GPS mimo, że "obok" może być Sync1 z modułem GPSM...

lukaszooo
16-12-2021, 05:49
Robiłem już dwie sztuki 2014r z ori nawi 5MFD i żaden nie miał modułu GPSM.

Co do lusterka z kompasem nie widziałem takiego nawet na zdjęciu w Focusie. Amerykanie lubią takie kompasy, BMW bardzo długo montowalo takie cuda na USA, wygląda to komicznie.

tedi_k
16-12-2021, 07:50
Robiłem już dwie sztuki 2014r z ori nawi 5MFD i żaden nie miał modułu GPSM.
...

Moim zdaniem "słabo Kolega szukał"...
VIN "pierwszego z brzegu" mojego "byłego" Grand C-maxa z 2013r. fabrycznie z navi 5MFD i Sync1 "na pokładzie" - WF0HXXWPBHDM18649
Konfiguracja w załączeniu...
Ponieważ serwery Forda "nie przyjmują do wiadomości" montażu Sync2 czy Sync3 w takich autach, to to co na obrazku odpowiada temu co wyszło z fabryki...

BTW - jak w FF3 jest APIM (Sync1 lub Sync1.1 lub Sync2) i nie jest to Sync3, to GPSM JEST OBOWIĄZKOWY... Navi MFD5 nic tu nie zmienia.

Slawko
16-12-2021, 08:35
W USA na początku produkcji (przed wprowadzeniem Sync2 tamże) montowali "takie dziwactwo"... Dziękuję za obszerne wyjaśnienie. Wszystko jasne.A jeszcze uzupełniając kwestię GPSM -.................... Informacje o położeniu auta odbierają Sync1/Sync2 dla realizacji powiadamiania ratunkowego oraz Sync2 - jako informację o położeniu dla potrzeb wbudowanej nawigacji.Czyli jakbym sobie zamontował,(edit: moduł GPSM) a nie mam żadnych sync ani nawigacji, to tylko w liczniku by się wyświetlały kierunki? (tak/nie, licznik poliftowy ff3)

tedi_k
16-12-2021, 09:05
...tak/nie...

Być może, niewykluczone, że ewentualnie "tak"... Choć zapewne DOKŁADNIE NIKT tego nie sprawdzał, i ten eksperyment by mógł dać odpowiedź...
Moim zdaniem "skórka niewarta wyprawki".

Slawko
16-12-2021, 09:27
i ten eksperyment by mógł dać odpowiedź...Jak będę miał okablowanie przy lusterku, to zainwestuje 40zł dla eksperymentu :)

tedi_k
16-12-2021, 11:08
Jak będę miał okablowanie przy lusterku...

Moduł kompasu wcale nie jest przy lusterku - jest mniej więcej na środku podsufitki i ma przyklejony do niej specjalny uchwyt. W Europie nie ma na takie "dodatki" najmniejszej szansy.
To samo dotyczy wiązki - nie ma prawa być podłączenia kompasu w europejskiej wiązce.

Tu sobie można pooglądać "co gdzie jest".... https://www.youtube.com/watch?v=Bk1bayZC6fw

Slawko
16-12-2021, 11:30
ale ja napisałem o GPSM. O kompasie juz zapomniałem :)

lukaszooo
16-12-2021, 11:49
Moim zdaniem "słabo Kolega szukał"...
BTW - jak w FF3 jest APIM (Sync1 lub Sync1.1 lub Sync2) i nie jest to Sync3, to GPSM JEST OBOWIĄZKOWY... Navi MFD5 nic tu nie zmienia.

Jak zwykle twój narcyzm i samozachwyt mnie śmieszy i przeraża....
VIN: WF0LXXGCBLDC58909 znajdź w nim gpsm.......

Slawko
16-12-2021, 18:10
No i nie będzie GPSM , brak mocowania, brak kabelków. Szkoda kasy i pracy na takie eksperymenty, zwłaszcza że ewentualnie miałbym tylko wskazania w zegarach.

lukaszooo
16-12-2021, 18:33
Moduł GPSM kosztuje 20-50zl. Dorabiasz wiązkę czyli 4 kable, wsadzasz pod deske i działa.

Slawko
16-12-2021, 18:38
To wiem, ale chciałem tak jak w fabryce.

referee
18-12-2021, 10:19
Ja potwierdze bo robiłem to kilka lat temu (pierwszy MOD :D ) -> 22 December 2017
GPSM zainstalowałem i podłączyłem za OBD (jest tam wszystko czego potrzeba nam do działania)
PO instalacji i konfiguracji IPC - mamy kierunki świata pokazywane na IPC w stypu N/ NE / E ... i tak dalej na samym dole.

Moduł GPSM montowany był w 2 miejscach jak dobrze pamiętam:
1) na szybie
2) okolice IPC

https://media.ffclub.ru/b096c38bb79f4919532e07134d51fbf9.jpg
https://media.ffclub.ru/11a8088dc6aa0e3654ac71e228bf8cff.png