Zobacz pełną wersję : [Focus 2018- ] Wymiana kół 18" na 17"


Jaworrr
21-01-2020, 14:56
Planuję zmianę kół z 18" na 17" w swoim Focusie Active Kombi.
Wcześniej jednak chciałbym się upewnić, że taka zamiana ma sens.

Pomysł mam może niecodzienny, ale zależy mi na większym komforcie.

Opcja pierwsza, pożyczam od kogoś koła 17" oferując swoje 18" w tym czasie.
Oczywiście opłacam wymianę kół + stawiam dobre whisky.

Opcja druga, umawiam się z kimś na jazdę takim samym activem kombi w benzynie na kołach 17". Tak żeby zrobić kilkanaście km jednym i drugim samochodem.
Oczywiście stawiam dobre whisky.

Byłby ktoś chętny z Krakowa albo okolic na taką "zabawę"?
Można pisać tutaj albo na priv.

mdmowski
21-01-2020, 15:11
Może w którymś salonie w Krakowie stoi pożądane przez Ciebie autko na jazdę próbną?

yataz
21-01-2020, 21:14
Zmieniając na 17 (szerokość 215) przy okazji będziesz mógł się pozbyć ograniczników skrętu i poprawić zwrotność swojego Focusa. Nie każdy wie, że Focus na fabrycznych 18 (szerokość 235) ma je założone.

Jaworrr
22-01-2020, 10:00
yataz dzięki za info.
U mnie przy maksymalnym skręcie koła zatrzymują się w pewnym położeniu, a potem jakby skręcają się jeszcze trochę.

boncio
23-01-2020, 16:55
Active ma wąskie opony dla 18", więc raczej nie ma ogranicznika. Co innego wersje zwykłe.

yataz
23-01-2020, 18:00
Active ma wąskie opony dla 18", więc raczej nie ma ogranicznika. Co innego wersje zwykłe.

A, faktycznie. Ogranicznik występuje przy ogumieniu 235/40 18 oferowanym w innych wersjach niż Active.

ucieszko
26-01-2020, 17:18
Zmieniłem letnie 18" z oponami Hankook 215/50 na zimowe 17" GY ultra grip 215/55. Właśnie po to, żeby tak nie trzęsło. Niestety, wielkiej różnicy w komforcie nie zarejestrowałem.
Być może zmianę powrotną na wiosnę poczuję bardziej.
Moim zdaniem active jest po prostu twardy. Twardszy niż ST-line.

Lukasz2525
26-01-2020, 17:47
A ST Line ma inne zawieszenie niż zwykły Focus?

Jak się w ogóle w ogóle lata Focusem mk3 na 235/40r18? Nie za szeroko i nie za ciężko? Przymierzam się do zakupu z 2.0 tdci 150km i wydaje mi się, że o te 10mm za dużo, to jest kawał opony.

forger
26-01-2020, 20:31
Zmieniłem letnie 18" z oponami Hankook 215/50 na zimowe 17" GY ultra grip 215/55. Właśnie po to, żeby tak nie trzęsło. Niestety, wielkiej różnicy w komforcie nie zarejestrowałem.
Być może zmianę powrotną na wiosnę poczuję bardziej.
Moim zdaniem active jest po prostu twardy. Twardszy niż ST-line.

A ST Line ma inne zawieszenie niż zwykły Focus?

Mam 17" i irytują mnie tylko głęboko osadzone studzienki i wysokie garby - wtedy faktycznie potrafi wstrząsnąć kabiną. Któryś recenzent jeździł Active i ST-Line i stwierdził, że są podobnie twarde, przy czym ST-Line jest obniżone o 1 cm w stosunku do innych wersji, a Active podniesione o 4 cm w stosunku do ST-Line, za to skok zawieszenia jest inny i nie zawsze jest wielowahacz z tyłu który jest standardem dla Active.

Doczytałem, że masz kombi. Tam jest pewnie trochę twardsze zawieszenie niż w HB.
Prześwit Active HB: samochód nieobciążony 16,3 cm; obciążony 14,1 cm.
Prześwit Active kombi: 16,3 cm/14,9 cm.

tryhp3
27-01-2020, 07:28
Do w miarę komfortowego pokonywania progów służą auta francuskie a nie fordy.

forger
27-01-2020, 08:16
Do w miarę komfortowego pokonywania progów służą auta francuskie a nie fordy.

Obecnie nie można już tak uogólniać, wiele francuskich samochodów nie należy do przesadnie komfortowych choć z pamięci wymienię tylko DS5, Cactusa C4, Renault Scenic i Captur (ostatnia generacja obu) czy Peugeot 508.

Z drugiej strony Pertyn recenzując Focusa ględził, że jak chcesz komfort to bierz Titanium. Ford w MK IV tyle wariantów zrobił, że z pewnością są mniej lub bardziej odczuwalne różnice między samochodami z oponami 16 do 18 cali, wersjami HB vs kombi, z belką vs wielowahaczem czy zawieszeniem sportowym vs standardowym vs podniesionym vs CCD.

tryhp3
27-01-2020, 08:31
To prawda ale

Cactusa C4

Akurat po liftingu wprowadzili podwójny hydrauliczny system ograniczników i w testach to chwalą.


Peugeot 508.

Jechałem wersja z adaptacyjnym zawieszeniem i całkiem komfortowo.

Fiesta Mk8 ST Line
27-01-2020, 09:35
Do w miarę komfortowego pokonywania progów służą auta francuskie a nie fordy.

Jako były użytkownik Citroena C5 X7 z zawieszeniem hydractive 3 i obecny użytkownik mondeo titanium pozwolę się nie zgodzić. Obydwa auta na 18". Akurat wszelkiego rodzaju progi, hopy i krótkie poprzecznie nierówności dużo lepiej i ciszej pokonuje mondeo. Citroen lubiał być głośny, przy specyficznych, krótkich i wysokich progach słychać było jak spada z nich z nieprzyjemnym uderzeniem. Kwestia znana w środowisku cytryniarzy.
Przed zakupem mondeo jeździłem tez demo C5 Aircross, jakoś szału też nie było, uważam że zawieszenie mondeo jest cichsze i bardziej przewidywalne w szybkich zakrętach. Więc teza o francuskich "kanapach" nie jest do końca prawdą.

Jaworrr
27-01-2020, 12:20
No to faktycznie nie trafiłem z tym samochodem jeśli chodzi o komfort zawieszenia.

Dajcie znać jak się poprzesiadacie na letnie koła jeśli macie większe niż zimowe.

Miałem jazdę próbną na 17", takie 20min razem ze sprzedawcą. Trochę mało żeby definitywnie stwierdzić, że jest lepiej, ale jakąś tam różnicę czułem.
Przydałby się test na różnych nawierzchniach, a ku temu nie było warunków.

N7h4k4lr
27-01-2020, 13:00
Pobaw się kalkulatorem i porównaj wysokość koła, szerokość itd.
Dla mnie przynajmniej w FF2.fl optymalna jest opona 215.50.17 i felga 7.5 et 45.
Dotyczy to ciężkiego silnika 2.0 tdci.
Teraz mam 205/50/17 i trochę za twardo .
https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1=205-50-17X7ET50&wheel2=215-50-17X7.5ET48&wheel3=215-50-17X7.5ET45&fcl=50mm&wcl=30mm&scl=50mm&sr=0mm

Bump: Przy 215.50.17 wysokość całkowita koła i grubość opony jest praktycznie identyczna jak 235.45.17 tylko węziej więc mniejsza podatność na koleiny.

mdmowski
27-01-2020, 13:06
Jak się w ogóle w ogóle lata Focusem mk3 na 235/40r18? Nie za szeroko i nie za ciężko? Przymierzam się do zakupu z 2.0 tdci 150km i wydaje mi się, że o te 10mm za dużo, to jest kawał opony.
Jeżeli chodzi o mk4 to dla mnie w wersji z CCD na 18" przyjemniej się jeździ niż w mk3 na 16" (miałem jako zastępcze) czy mondeo mk5 na 17" (miałem zastępcze). Zapewne kwestia wyposażenia, zastępcze były raczej golasy. Zawieszenie w nowym Focusie jest dla mnie na plus. Póki co amory działają, bo już widziałem, że nie są zbyt trwałe przy CCD.
Możliwe, że pojedyncze mocne dziury są bardziej odczuwalne, ale ich jest mało. A w większości jazda po nierównościach jest dobrze tłumiona, szczególnie w trybie komfort. Większym dyskomfortem szerokich 18" jest zwiększony promień skrętu, do którego trzeba się przyzwyczaić i trochę dziwnie, że tak małe autko nie potrafi się dobrze złamać. Mondziak na 17" lepiej się łamie w zakrętach. I lekko większe spalanie jest na 18".
Przelatałem 30k na 18" calach zarówno letnich jak i zimowych i szczerze mówiąc, póki co przynajmniej, nie zamierzam zmieniać na inne, jest OK.

Lukasz2525
27-01-2020, 16:40
Dzięki za wyczerpującą odpowiedź, ale mi chodziło o to, czy 235 nie jest za szeroka pod względem oporów, przyszpieszania, osiągów itp. To jest kawał opony, szeroka i ciężka, u mnie po wrzuceniu zimówek 215 auto znacznie słabnie względem letnich, a mam zrobione 170 koni.

ucieszko
27-01-2020, 17:42
Jako były użytkownik Citroena C5 X7 z zawieszeniem hydractive 3 i obecny użytkownik mondeo titanium pozwolę się nie zgodzić.
Też miałem C5 X7 i podobne spostrzeżenia.
Może i był on komfortowy, ale nierówności "czułem uszami" :)
Zresztą inne aktywne zawieszenia też potrafią hałasować, np. u VW.

Czy ktoś z dostępem do Etis mógłby potwierdzić jaka jest różnica w zawieszeniu pomiędzy Titanium kombi z wielowahaczem z tyłu, a Active kombi?
Obstawiam, że są inne amortyzatory, dłuższe i twardsze sprężyny, ewentualnie inny drążek stabilizatora i sztywniejsze elementy metalowo-gumowe.
Oprócz tego wiemy, że większe są koła, felgi mają większe ET, a opony są węższe.

forger
27-01-2020, 18:37
Czy ktoś z dostępem do Etis mógłby potwierdzić jaka jest różnica w zawieszeniu pomiędzy Titanium kombi z wielowahaczem z tyłu, a Active kombi?
Obstawiam, że są inne amortyzatory, dłuższe i twardsze sprężyny, ewentualnie inny drążek stabilizatora i sztywniejsze elementy metalowo-gumowe.
Oprócz tego wiemy, że większe są koła, felgi mają większe ET, a opony są węższe.

Ford w oficjalnych materiałach podawał przy Active w stosunku do innych modeli wzmiankę: "Unique Focus Active steering knuckle geometry, spring and damper tuning."

W Active felgi mają mniejsze ET:

215/55R17 7Jx17 ET45

215/50R18 7Jx18 ET50

w stosunku do "normalnego" Focusa:

215/50R17 7Jx17 ET50

235/40R18 8Jx18 ET55

ucieszko
27-01-2020, 19:47
W Active felgi mają mniejsze ET:



215/55R17 7Jx17 ET45



215/50R18 7Jx18 ET50


Zgadza się. Chciałem napisać, że bardziej wychodzą na zewnątrz.
Według mojego katalogu felgi D2ULD są szerokie na 8" (8Jx18 ET50)

dzwiedziu
27-01-2020, 20:34
Panowie, na lato będę do swojego kombika zakładał koła 235/40r18 z st i pytanie: gdzie dokładnie i jakie ograniczniki trzeba założyć?
Kilku znajomych takie koła zakładało i twierdzą iż ograniczniki są niepotrzebne.
Obecnie letnie to 225/45r17, et50 i jest ok.

mastachaz
27-01-2020, 21:14
w mk3 kola maja et nie takie i trzeba ograniczki skretu tu pewnie jest tak samo

Bump: Zmieniając na 17 (szerokość 215) przy okazji będziesz mógł się pozbyć ograniczników skrętu i poprawić zwrotność swojego Focusa. Nie każdy wie, że Focus na fabrycznych 18 (szerokość 235) ma je założone.

kola od rs mk3 nie wymagaja ograniczkow :)

forger
27-01-2020, 21:30
Według mojego katalogu felgi D2ULD są szerokie na 8" (8Jx18 ET50)

Katalog Forda to chyba najmniej wiarygodne źródło - już kiedyś pokazywałem info z katalogu o 235/50R18 dla Active ...

215/50R18 dla Active na 99% są 7Jx18 ... tylko o dziwo znalazłem zdjęcia z rozbitka Active kombi i ET wynosi 47,5.

https://www.ebay.com/itm/Rim-JX7J1007E1A-2225984-5293453-Ford-Focus-Turnier-Active-11-18-12-1-/264519722939

Na stronie z akcesoriami Ford podaje ET50 oraz informację, że w samochodzie automatycznie (ogranicznik skrętu montowany fabrycznie w standardzie), podczas gdy na forum pamiętam, że ostatnio ktoś pisał o braku ogranicznika w przypadku 18" w Active.

ucieszko
27-01-2020, 22:36
Już kiedyś szukałem u siebie ogranicznika, ale nic takiego nie znalazłem.
Możliwe, że źle szukałem, bo promień skrętu ma słaby. Jak to wygląda w mk4?

yataz
27-01-2020, 23:20
Czy ktoś z dostępem do Etis mógłby potwierdzić jaka jest różnica w zawieszeniu pomiędzy Titanium kombi z wielowahaczem z tyłu, a Active kombi?
Obstawiam, że są inne amortyzatory, dłuższe i twardsze sprężyny, ewentualnie inny drążek stabilizatora i sztywniejsze elementy metalowo-gumowe.
.


Wszystko jest inne w tych wersjach - sprężyny, amortyzatory, stabilizatory i ich łączniki.

Każda wersja (ST, ST-Line, Active, Titanium i pozostałe) ma dedykowane do niej podzespoły w zawieszeniu. Dodatkowo jeszcze są podziały zależnie od silnika, typu karoserii, regulacji twardości i jej braku.

tryhp3
28-01-2020, 03:12
Z częściami zamiennymi może być problem.

mdmowski
28-01-2020, 11:55
Dzięki za wyczerpującą odpowiedź, ale mi chodziło o to, czy 235 nie jest za szeroka pod względem oporów, przyszpieszania, osiągów itp. To jest kawał opony, szeroka i ciężka, u mnie po wrzuceniu zimówek 215 auto znacznie słabnie względem letnich, a mam zrobione 170 koni.
Nie jeździłem na innych oponach przy tym silniku, ale Focus bezproblemowo się zbiera i dobrze prowadzi zarówno na letnich jak i zimowych oponach. Jeżdżę dynamicznie. Wydaje mi się, że nie jest za szeroka.
Może niech wypowie się jeszcze ktoś, kto jednak przerzucał 18" na 17" albo odwrotnie, najlepiej z tego samego sezonu (letnie -> letnie ; zimowe -> zimowe).

forger
28-01-2020, 13:41
Już kiedyś szukałem u siebie ogranicznika, ale nic takiego nie znalazłem.
Możliwe, że źle szukałem, bo promień skrętu ma słaby. Jak to wygląda w mk4?

Chodzi o ogranicznik drążka kierownicy. Zdjęcie poglądowe (Galaxy, S-Max, Mondeo). https://www.akcesoria-ford.pl/ko%C5%82a/akcesoria-do-k%C3%B3%C5%82/ograniczniki-dr%C4%85%C5%BCka-kierownicy/1451390

potraff
29-01-2020, 06:20
Jeździłem Cactusem z tym nowym zawieszeniem, w porównaniu do Focusa mk4 to Cactus płynął. Kolega dał mi się przejechać C5 tym ostatnim na 18tkach z hydro i to auto też płynęło, jechałem w górach nim ok 20km i rzeczywiście wyboje było słychać (wtedy miałem mondeo mkIV na 16). Wczoraj byłem służbowo w Warszawie, pod dworzec zawiozła mnie na taxi Laguna II, twarda, wszystko trzeszczało, stukało na wybojach. W Wawie z hotelu jechaliśmy Renault Latitude i to już było miększe.

Jaworrr
14-02-2020, 11:40
Panowie, zdecydowałem się na ten zakup 17" do activa, 215/55 profil.
Na 18" fajnie się prowadzi, ale tłucze przy tym budą.

Liczę, że na 17 jazda będzie mniej angażująca... Jakieś ostatnie uwagi zanim kliknę kup teraz?

Różnica w promieniu będzie 10mm więcej gumy.
https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1=215-50-18X7ET50&wheel2=215-55-17X7ET45&fcl=50mm&scl=50mm&wcl=30mm&sr=0mm

forger
14-02-2020, 12:09
Różnica w promieniu będzie 10mm więcej gumy.
https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1=215-50-18X7ET50&wheel2=215-55-17X7ET45&fcl=50mm&scl=50mm&wcl=30mm&sr=0mm

Tu są precyzyjniejsze pomiary https://www.tacomaworld.com/tirecalc?tires=215-50r18-215-55r17
Różnica w ściance bocznej to dokładnie 10,75mm.

W średnicy koła to 3,9mm (o tyle większe jest koło 18'')

W promieniu koła to 1,95mm. Czyli na 17 o tyle jest samochód niższy.

Z ciekawości jaką felgę wybrałeś? Standard 17" do Active czy coś innego?

Jaworrr
14-02-2020, 12:26
Dzięki. 2mm wysokości nie zrobią mi różnicy :)

Biorę felgę standard, jakoś inne wizualnie mi nie podchodzą. Auto w tej stylizacji active wygląda dość masywnie, więc felga musi być gruba i w miarę nowoczesna.

forger
14-02-2020, 12:36
Mi się właśnie bardziej podoba standardowa 17" niż 18" do Active, a pytałem co wybierasz bo wciąż nie zdecydowałem jaką 17" kupić na lato a chcę inny wzór na lato i zimę dla urozmaicenia.

Jaworrr
14-02-2020, 13:20
Ten wzór 17" jest dynamiczny. Chociaż wzór 18 na samochodzie też dobrze wygląda, nie zmieniałbym dla samego wyglądu, no ale chcę mieć wygodniej.
Daj znać jak coś wybierzesz, też kiedyś miałem plan na osobne felgi lato/zima.

ucieszko
14-02-2020, 15:37
18*2,54+21,5*0,5=56,47cm
17*2,54+21,5*0,55=55,01cm
Czyli, teoretycznie, w active różnica w średnicy koła między 18" a 17" wynosi 1,46 cm
I to by mi się zgadzało, bo jakoś łatwiej się dach myje po założeniu 17".

forger
14-02-2020, 17:52
18*2,54+21,5*0,5=56,47cm
17*2,54+21,5*0,55=55,01cm


Nie wiem skąd kolega wziął te wyliczenia. Proponuję wziąć miarkę i zmierzyć średnicę koła - 17 ma blisko 67cm. Różnicę w średnicy między 17 a 18 podawałem wcześniej - 3,9mm. Różnica w wysokości samochodów niezauważalna.

ucieszko
14-02-2020, 19:53
Faktycznie - wysokość opony powinienem był policzyć podwójnie - wtedy różnica wychodzi 0,39 cm.

Edit: na samochodzie nie zmierzę dokładnie.
Wydaje się że 18" dużo większe, ale opona na aucie mocno siada.
Patrząc po bokach to rzeczywiście mniej więcej ta sama wielkość.


https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200214/e6e69db948344f8b5cb513614fcdc5a1.jpg

forger
18-02-2020, 10:10
Ten wzór 17" jest dynamiczny. [...]
Daj znać jak coś wybierzesz, też kiedyś miałem plan na osobne felgi lato/zima.

Na placu boju zostały 2 modele 17 na lato (chyba, że coś nowego nagle się pojawi):

MAK HIGHLANDS Gun Metallic Mirror Face http://felgi-niemieckie.pl/konfigurator/90808/29/180/2882/17/mak.highlands.br.7.00.x.17.et.45.5x108.br.gun.meta llic.mirror.face.html

DEZENT TZ Graphite https://www.sklepopon.com/temp/img/f01/dezent-tz-gr_1530789994.jpg

Na 90% będzie to jednak DEZENT bo: 1) bardziej skłaniam się do felg antracytowych, ewentualnie grafitowych; 2) są lżejsze po 1,1 kg na sztuce; 3) 1000 pln zostaje w kieszeni.

Jaworrr
18-02-2020, 10:53
Na samochodzie, wg mnie, lepiej wyglądają te MAKi :)
Podrzuć zdjęcie jak założysz.

forger
18-02-2020, 12:02
Za grafitowym DEZENTEM przemawia jeszcze to, że brudu tak nie widać :)

Może uda mi się jeszcze gdzieś przed zakupem na żywo zobaczyć obie felgi, to wybór będzie prostszy ... albo trudniejszy.

Generalnie od początku faworytem były felgi MOMO Quantum Anthracite, ale nigdzie nie ma już dostępnych w dokładnej rozmiarówce do Active. https://image.ceneostatic.pl/data/products/44073790/i-momo-quantum-7x17-5x114-3-40.jpg

Jaworrr
18-02-2020, 12:14
Ja już mam ten dylemat za sobą na razie, w tym tygodniu powinny dojechać moje 17. Najchętniej już bym zmienił, ale są na oponach letnich a jeszcze jakieś wypady w okolice górskie się szykują, to poczekam ze zmianą na marzec/kwiecień.

Te MOMO też super, ale nie tanie. A swoją drogą, będziesz kupował osobno czujniki TMPS czy pożyjesz bez?

forger
18-02-2020, 12:32
Planowałem kupić czujniki. Niby zimy nie ma, ale niektóre letnie mieszanki słabo pracują nawet w takich przejściowych warunkach. Miałem kiedyś Conti Sport Contact 2 i ta opona kleiła się do drogi dopiero powyżej 15 stopni C. Ja przeważnie w kwietniu zmieniam.

Fiesta Mk8 ST Line
18-02-2020, 14:12
Za grafitowym DEZENTEM przemawia jeszcze to, że brudu tak nie widać :)

Może uda mi się jeszcze gdzieś przed zakupem na żywo zobaczyć obie felgi, to wybór będzie prostszy ... albo trudniejszy.

Generalnie od początku faworytem były felgi MOMO Quantum Anthracite, ale nigdzie nie ma już dostępnych w dokładnej rozmiarówce do Active. https://image.ceneostatic.pl/data/products/44073790/i-momo-quantum-7x17-5x114-3-40.jpgZa dezentem przemawia głównie fakt, że jak ją zarysujesz to każdy lakiernik za przysłowiową stówkę ogarnie. A polerowany rant raczej nie...

Wysłane z mojego SM-G960F przy użyciu Tapatalka

forger
19-02-2020, 14:45
Za dezentem przemawia głównie fakt, że jak ją zarysujesz to każdy lakiernik za przysłowiową stówkę ogarnie. A polerowany rant raczej nie...

Fakt, to też istotne.


Przeczesałem internet i znalazłem jeszcze 1-2 opcje, ponieważ DEZENT wydaje się dość szarą/ciemną felgą.

RC-Design RC32 (ferric grey matt) https://jantenoi.ro/wp-content/uploads/2018/10/rc-design-rc32_antraciet.png To felga lżejsza od DEZENTA o 0,5 kg i 1,6 kg od MAK HIGHLAND.

lub wersja RC-Design RC32 HGVP z polerowanym frontem https://images.morele.net/i1064/4967343_0_i1064.jpg

Tu więcej o tych felgach i galeria na samochodach https://www.brock.de/en/felgen/rc-design-rc32-en/


Ciekawy dynamiczny wzór podobny do seryjnych 17' w Active, niedostępne w PL - Janta Spath SP41 https://www.emag.ro/janta-aliaj-spath-sp41-mat-antraciet-gepolijst-7-5x17-5108-et45-202001146/pd/D8J526BBM/#product-gallery

Jaworrr
20-02-2020, 07:04
Wydaje mi się, że do Activa trzeba cięższej wizualnie felgi. Przez obudowane nadkola i zderzaki ta wersja sprawia wrażenie napakowanej.
Dlatego felga jak dla mnie musi mieć grube ramiona, żeby auto nie wyglądało jak bocian :)

tryhp3
20-02-2020, 07:23
Mnie się też tak wydaje. Zresztą o doborze felg do Active mamy osobny temat.
https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=301387

Jaworrr
20-02-2020, 10:03
Tymczasem koła 17" od activa z letnimi oponami mam już w bagażniku.
Bardzo mi się ich wzór podoba + liczę na nieco większy komfort. Czekam do połowy marca, zmieniam i dam znać.

ucieszko
07-04-2020, 16:27
Dzisiaj zrobiłem zmianę powrotną: zimówki 17" na letnie 18".
Nabiłem tak samo 2.5 bar i nie czuję, żeby samochód zrobił się istotnie twardszy.
Trzęsie tak samo.

A przy okazji - ta dźwigienka przymocowana do wahacza (z przodu), to czujnik wychylenia nadwozia? Wszystkie MK4 taki mają czy tylko wyższy active?
Widziałem coś takiego w mojej poprzedniej C5 z hydro, ale tutaj się nie spodziewałem.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200407/68b5607afb7e4c13aeb009d8006f6c1b.jpg

pretorian2
07-04-2020, 17:21
to jest potencjometr/czujnik od ksenonów.

ucieszko
07-04-2020, 17:33
to jest potencjometr/czujnik od ksenonów.Ok - poziomowanie świateł. Dzięki za info.

Jaworrr
08-04-2020, 08:23
Dzisiaj zrobiłem zmianę powrotną: zimówki 17" na letnie 18".
Nabiłem tak samo 2.5 bar i nie czuję, żeby samochód zrobił się istotnie twardszy.
Trzęsie tak samo.


Też niedługo zmienię. Do przenoszenia drgań 18" już się przyzwyczaiłem, ale liczę, że w pewnych specyficznych sytuacjach będzie lepiej. Mam na myśli jazdę po nieutwardzonej nawierzchni ziemisto kamienistej gdzie zawieszenie potrafi wpadać jakby w rezonans.

forger
08-04-2020, 17:15
Dzisiaj zrobiłem zmianę powrotną: zimówki 17" na letnie 18".
Nabiłem tak samo 2.5 bar i nie czuję, żeby samochód zrobił się istotnie twardszy.
Trzęsie tak samo.

Jakiś konkretny powód, że masz 2.5 bar na wszystkich kołach?

Przy standardowym obciążeniu (1-3osoby) w całym zakresie prędkości Ford dla Active podaje 2.3 bar (17 i 18 ) natomiast przy pełnym obciążeniu 2.4 bar przód i 2.8 tył dla 17 i 2.5/2.8 dla 18.

ucieszko
08-04-2020, 21:18
Na zimówkach przed wymianą miałem 2,5 bar, więc dla dobra eksperymentu dałem tyle samo na letnie.
Normalnie staram się trzymać właśnie 2,3 bar. Na trasę trochę więcej.

forger
20-04-2020, 10:01
Daj znać jak coś wybierzesz, też kiedyś miałem plan na osobne felgi lato/zima.

17' DOTZ CP5 grafitowy mat.

Letni zestaw:
https://zapodaj.net/6349c53c79eed.jpg.html

Zimowy zestaw:
https://zapodaj.net/9f15dd3951a3a.jpg.html

Jaworrr
20-04-2020, 18:31
No i fajnie forger, dwa oblicza focusika.
Mi się strasznie te oryginalne 17" podobają i chyba będę miał je lato i zima.
https://photos.app.goo.gl/1FaKGGCh8xFN9M2V6

Kupiłem i zmieniłem sam, felgi były z Hankookami coś tam Prime3. Auto bardziej na nich ślizga niż na zimowych GY Ultra Grip. Może kwestia dotarcia, może takie po prostu są, a może założyłem odwrotnie.

Odnośnie komfortu, jest porównywalnie z 18", liczyłem na większą różnicę.

Jaworrr
20-04-2020, 20:17
Zakręciłem się, jak to jest z tymi oponami... skąd mam wiedzieć, czy kierunkowo mam dobrze założone skoro nie ma na oponie informacji jak ma być ułożona do kierunku jazdy.

Na zimówkach mam napis Rotation.

pawel182
20-04-2020, 20:22
Zmieniając na 17 (szerokość 215) przy okazji będziesz mógł się pozbyć ograniczników skrętu i poprawić zwrotność swojego Focusa. Nie każdy wie, że Focus na fabrycznych 18 (szerokość 235) ma je założone.

To mk4 tez ma ograniczniki?

Jak to w ogóle wygląda? Zakłada/zdejmuje się je jakoś bezproblemowo/szybko?
edit: doczytałem, że już ktoś pokazał jak to wygląda - raczej problemu nie powinno być z ich zamontowaniem i zdemontowaniem w przypadku zakładania opon zimowych.

tomiik
20-04-2020, 20:24
Jak asymetryczne to masz IN OUT opisane ;)

Jaworrr
20-04-2020, 20:52
Tak, outside jest oczywiście na zewnątrz. Chyba wszystkie poprzednie miałem kierunkowe dlatego zdziwiło mnie, że dwie mogą się kręcić bieżnikiem do przodu a dwie do tyłu.

forger
21-04-2020, 14:31
No i fajnie forger, dwa oblicza focusika.
Mi się strasznie te oryginalne 17" podobają i chyba będę miał je lato i zima.
https://photos.app.goo.gl/1FaKGGCh8xFN9M2V6

Kupiłem i zmieniłem sam, felgi były z Hankookami coś tam Prime3. Auto bardziej na nich ślizga niż na zimowych GY Ultra Grip. Może kwestia dotarcia, może takie po prostu są, a może założyłem odwrotnie.

Odnośnie komfortu, jest porównywalnie z 18", liczyłem na większą różnicę.

Jak z poziomem hałasu Hankooków ? bo zmieniłem je na Micheliny co opisałem tutaj https://forum.fordclubpolska.org/showpost.php?p=3243953&postcount=1483 i są głośniejsze od zimówek GY Ultra Grip+ . Z drugiej strony obserwacja była przy 12°C, a są badania, że głośność opon zmniejsza się o 0.1dB na 1°C, więc w lecie powinno być ciszej.

Też myślałem, że większe różnice w komforcie będziecie zgłaszać dla pary 17 vs 18. Jest jeszcze opcja, że jak będzie cieplej to letnia opona będzie lepiej resorowała.

Zmieniłem letnie 18" z oponami Hankook 215/50 na zimowe 17" GY ultra grip 215/55. Właśnie po to, żeby tak nie trzęsło. Niestety, wielkiej różnicy w komforcie nie zarejestrowałem.
Być może zmianę powrotną na wiosnę poczuję bardziej.
Moim zdaniem active jest po prostu twardy. Twardszy niż ST-line.

Po części to może być kwestia opon. Te 17" to nie są XL? Na upartego można szukać najbardziej komfortowych opon i jak najlżejszych felg, ale jednak zawieszenie ma tutaj najwięcej do powiedzenia.

tryhp3
21-04-2020, 15:51
Jaki jest moment dokręcenia kół w MK4?

forger
21-04-2020, 16:35
Jaki jest moment dokręcenia kół w MK4?

135 Nm

tryhp3
21-04-2020, 17:20
Aż tyle? Bo jakoś dziwnie lekko odkręciłem. Masz jakieś źródło?

forger
21-04-2020, 17:37
Info z instrukcji online - można np. w FordPass sprawdzić. Rozdział koła i opony / nakrętki kół.

tryhp3
21-04-2020, 17:51
Jest dzięki.

ucieszko
21-04-2020, 18:33
Jak z poziomem hałasu Hankooków ?
Na moje ucho letnie Hankooki nie są głośniejsze od zimówek GY UG.

Co do różnicy 18" vs. 17", to teraz trochę czuję na takim bieda-asfalcie (nowym, ale niezbyt płaskim), że samochód ma tendencję do krótkich, nerwowych podskoków na 18". Coś na podobieństwo tego, co jest w samochodzie z totalnie utwardzonym i zglebowanym zawieszeniem, tylko że ledwo wyczuwalne.
Ale na dziurach i wertepach nie czuję już żadnej różnicy.

I też mogę potwierdzić, że nakrętki kół odkręciłem jakoś podejrzanie łatwo. A zimówki miałem montowane w ASO, więc pewnie momentem wg. specyfikacji.

Jaworrr
23-04-2020, 19:21
Również przy zmianie kół zaskoczyło mnie jak lekko dały się odkręcić. Dokręcałem ręcznie, starałem się podobnie, ale na pewno zrobiłem nieco mocniej.

A co do kół, spuściłem trochę ciśnienia, przypomnę 17" Hankook Ventus Prime 3, na jakieś 2,1-2,2 bara. Pod względem komfortu znacznie się poprawiło, nierówności czuć ale ich atak nie jest taki ostry. Zmniejszył się również trochę hałas toczenia, dochodzi tak jak wcześniej głównie z tylnej osi (kombi mam i w planach wyciszenie). Na dzisiaj jestem w tej kwestii zadowolony.

Co do prowadzenia, jak się można spodziewać, nie jest tak ostro jak na dobrze nabitych 18" GY UG. Dla mnie ok, jeżdżę z rodziną, nie szaleję.

tryhp3
23-04-2020, 19:23
Ja ostatnio przeszedłem z zimowych 17" Goodyear UltraGrip Performance + na oryginalny zestaw 18" Hankook w Active. Ło matko jakie to głośne na nierównościach. Ale pośmigałem na bocznych krętych drużkach południowego Podkarpacia i tutaj 18" jezdnie wygrywają.

xqs
23-04-2020, 20:00
ja mam 19 w st, pięknie sie prowadzi, ale czuć nierówności dość mocno, na zimę mam 18 i jest wygodniej ale mniej sportowo.

tryhp3
23-04-2020, 20:36
Również przy zmianie kół zaskoczyło mnie jak lekko dały się odkręcić. Dokręcałem ręcznie, starałem się podobnie, ale na pewno zrobiłem nieco mocniej.
Ja robiłem kluczem dynamometrycznym z Kauflandu. Ustawiłem na 135 i potem ręcznie normalnym kluczem, jeszcze z wyczuciem max kilka milimetrów dało radę dociągnąć.

forger
15-05-2020, 15:34
A co do kół, spuściłem trochę ciśnienia, przypomnę 17" Hankook Ventus Prime 3, na jakieś 2,1-2,2 bara. Pod względem komfortu znacznie się poprawiło, nierówności czuć ale ich atak nie jest taki ostry. Zmniejszył się również trochę hałas toczenia, dochodzi tak jak wcześniej głównie z tylnej osi (kombi mam i w planach wyciszenie). Na dzisiaj jestem w tej kwestii zadowolony.

Też się pobawię ciśnieniami bo Michelin PS 4 nabite przez ASO na 2.5 (wszystkie koła), gdy jest cieplej i się rozgrzeją łapią 2.6-2.65 i się bardziej tłuką na dziurach, garbach i studzienkach w mieście. Gdy spadły temperatury na dworze do 9 C to 2.35-2.4 FordPass pokazywał i się przyjemniej jeździło. 2.3 zalecane przez Forda do miasta będą OK, na trasę zawsze można podnieść.

konieczko5
15-05-2020, 22:09
...

tryhp3
15-05-2020, 23:10
Przeciągniesz śruby i będą słabiej trzymać. Ten klucz chociaż kalibrowany?
Oj tam, większość i tak to robi na oko i nic się nie dzieje.
Zresztą w wielu wulkanizacjach masowo pneumatyką jadą do oporu...

arturmsi
05-10-2022, 18:28
Orientuje się ktoś czy 18 cali z active i szerokością 215 można używać w wersji titanium? Chodzi mi o to, czy pasują i mają również homologację, bo średnica nie różni się znacznie, a można mieć 18 cali bez przesadzonej szerokości 235.

Foka mk4
06-10-2022, 06:22
Ja w swoim MK4 Titanium mam 18 cali ale opona 225. jest wszystko OK.

arturmsi
06-10-2022, 12:37
No właśnie chce 18 cali, ale nie z szerokością 235, pozostaje kwestia homologacji i ewentualnego podejścia ubezpieczycieli przy jakimś zdarzeniu. Faktycznie można zmieniać rozmiar opony w granicy 1 czy 2% tolerancji od oryginału?

Foka mk4
07-10-2022, 06:29
No niestety na to pytanie nie znam odpowiedzi. Ale w moim przypadku nie zwracam na to uwagę. Dodatkowo mam założone sprężyny obniżające, choć te są w ofercie Forda, no i jeszcze dystansy poszerzające. :surprise::surprise::surprise:.