Zobacz pełną wersję : [Focus 2014-2018] Statyczna regeneracja DPF w 2.0 TDCi DW10F


zmulim
13-03-2020, 14:27
Witajcie.



Chciałem w tym wątku dowiedzieć się nieco informacji na temat statycznego wypalania DPF za pomocą programu Forscan w silniku 2.0 TDCi DW10F 150km.



Do rzeczy. Zauważyłem ostatnio że podczas wypalania w trasie, parametr dpf_soot spada do około 20-25%, nigdy mniej. Ten drugi parametr - DPF_LOAD potrafi ładnie zlecieć do 3%. Postanowiłem więc wykonać regenerację statyczną (tak, wiem że tą procedurę powinno się uruchamiać w ostateczności i gdy normalnie wypalanie nie następuje itp..) żeby sprawdzić czy uda się usunąć tą zalegającą resztę sadzy. Odpaliłem Forscana lite (przez bluetooth vgate icar) a że auto było po jeździe więc było nagrzane, rozpocząłem procedurę. Obroty weszły na 2500, i około 25-30min trwał cały proces. Spaliny z wydechu mega gorące plus smród.

Pod koniec niestety, kiedy miałem około 97-100% wykonania, Forscan wyrzucił błąd o upłynięciu czasu żądania. Coś w stylu że proces trwał zbyt długo. Nie pamietam dokładnie jak to brzmiało. W każdym razie pisało coś o sprawdzeniu kodów DTC - jeśli by się pojawił to wykasować a jeśli nie to oznacza że procedura zakończyła się powodzeniem.

Po wszystkim przejechałem się, włączyłem diagnostykę live i oba parametry DPF_LOAD i DPF_SOOT spadly do zera. Czyli chyba udało się. Przejechałem jakieś 10km, i ładnie load sobie wzrosło do 3% a soot do 1% czyli odczyty działają. Sprawdziłem również czy mam błędy dtc - zero jakichkolwiek błędów.



W tym miejscu mam kilka pytań technicznych:

1. Czy z tego wynika że procedura zakończyła się sukcesem? Trochę się zastanowiłem kiedy oba parametry dpf spadły do zera.

2. Czy po takiej statycznej regeneracji powinno się wymienić olej silnikowy? (Można spotkać się na forach z różnymi opiniami).

3. Czy takie statyczne wypalanie ma jakiś negatywny wpływ na silnik i osprzęt? Dodam tylko że nigdy wcześniej nie było ono wykonywane.

4. Czy trzeba kasować wyuczone wartości ciśnień i poziomu zapchania dpf? (Wydaje mi się że nie ale wolę zapytać bardziej obeznanych). Może powinienem podłączyć się kompem po kablu i wykonać całą procedurę jeszcze raz? (Z drugiej jednak strony odczyty pokazują praktycznie pusty dpf).



Z góry dzięki za wszelkie info.

zmulim
13-03-2020, 17:50
Mała aktualizacja: byłem przed momentem sprawdzić poziom oleju w silniku - jest tak samo na bagnecie jak podczas niedawnej wymiany oleju ( auto ma już 170kkm nalotu). Olej wymieniałem osobiście wiec pamietam jego stan na bagnecie.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

cezarg1410
14-03-2020, 11:13
A ile zrobiłeś km od tej wymiany?

zmulim
14-03-2020, 11:14
Wymianę oleju robiłem przy 167500km a teraz mam 170500km. Oleju nie przybyło po tym wypalaniu.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

lukaszooo
15-03-2020, 07:41
DPF w każdym samochodzie niezależnie od marki działa tak samo. DPF nie posiada żadnego czujniki ważącego a jedynie czujnik różnicy ciśnienia przed i za filtrem, są też czujniki temp wydechu. Na podstawie tego są wyliczane dwa parametry które wymienileś czyli zapełnienie sadzą i popiolem. Gdy wskaźnik sadzy zbliża się do ok 70% a jak każdy wie sądzę się palą ECU wprowadza procedurę wydalania czyli obciąża max silnik tak aby temp na wydechu osiągneła ok 700C i wtedy możemy obserwować jak wskaźnik sadzy spada. Wskaźnik popiołu teoretycznie jest to wskaźnik zapelnienia i teoretycznie nie da się go obnizyc dlatego nie spada i jest procedura do zerowania popiolu, producent zostawia taką furtkę żeby po wymianie filtra powiedzieć ECU że ma nowy czysty filtr bez popiolu. Teoria nie idzie z praktyką ale takie założenia i działanie jest każdego DPFa każdej marki. Niektóre auta mają procedurę dynamiczną wypalania jak np 1.9tdi na pompowtrysku a inne statyczną jak no 2.0cr grupy VW, o wypalania krązą mity i legendy ale sam doświadczyłem nie raz że przy wypalania statycznym na postoju wydech robi się czerwony i o nieszczęście bardzo prosto.

zmulim
15-03-2020, 09:07
U mnie podczas tego wypalania statycznego temperatura wydechu wynosiła 600 stopni. I jak z ciekawości podszedłem do tylu blisko rury i z odległości przesunąłem ręką to parzyło. Ciekawe na ile te odczyty co teraz mam są zgodne z realnym zapełnieniem filtra. Patrzyłem na odczyty z czujników ciśnień i zarówno ten przed jak i za dają takie same odczyty czyli pełna drożność. Czyżby podczas wypalania statycznego parametry dpf_load i dpf_soot były przez program resetowane? Myślę że chyba nie, bo przecież do tego służą inne procedury serwisowe w Forscanie. Tak czy siak chyba niczego tym wypalaniem nie uszkodziłem, błędów zero, oleju w silniku nie przybyło. Czy zatem jest sens go wymieniać jak to sporo ludzi radzi? Czy taki olej, jeśli mam go tyle samo, traci w większym stopniu właściwości smarne? Bo z taką opinią gdzieś się spotkałem. Przecież to chyba jest normalna praca silnika ze zwiększonymi obrotami i większą dawką, tyle że na postoju. Ale za to wentylator pracuje, temperatura silnika w normie, wszystko ma smarowanie jak należy. Poza tym nie wygląda mi na to by w tym silniku DW10F był problem z ropą dostającą się do oleju. To chyba bardziej dotyczy sytuacji gdy było sporo nieudanych wypaleń i ropa już dostała się do oleju w znacznej ilości, dobrze myślę? Dodam że podczas tego wypalenia statycznego obroty silnika miałem na 2500 i spalanie chwilowe wzrosło (co oczywiste) z 0,6 do 2,0l/h.
Także chyba nic nie nabroiłem. Procedury tej nie mam zamiaru uruchamiać ponownie przez dłuuuugi czas.

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

arturmsi
15-03-2020, 20:14
1. wg. wskazań założony efekt został osiągnięty.
2. opinii sporo, jednak jeśli oleju nie przybyło, to nie ma zasadności do wymiany. Przybyłoby Ci oleju gdyby procedura faktycznie została przerwana, albo został zgaszony silnik w trakcie wypalania, również tego dynamicznego.
3. wolałbym umęczyć silnik w trasie, niż patrzeć jak wyje pół godziny ;)
4. kasowanie wartości dpf w forscanie dotyczy wymiany filtra, zerujesz wartości gdybyś włożył nowy dpf lub po udanej regeneracji.

U mnie w 1.5 tdci filtr zachowuje się dziwnie, a obserwuję go od kilku tysięcy km na telefonie, potrafi odpalić się na 10 km jazdy przy temp. 70 stopniach silnika i np. zapełnieniu 55% soot, a jadać 200 km ekspersówką z tempomatem przy tej samej wartości nic go nie rusza programowo. Kilka dni temu po 100km ekspresówki wartość soot spadłą mi o 40% a licznik km od ostatniego wypalania się nie zmienił więc odbyło się to bez dodatkowego lania paliwa przez ecu, ale pomogła pusta droga i dobre tempo. Na powrocie dziś wypalał już ecu przy pierwszych 15 km trasy zanim wjechałem na ekspresówkę przy 1300km od ostatniego wypalania odnotowanego przez ecu, a wartości soot poniżej 50 %.

zmulim
15-03-2020, 20:31
A to za to u mnie obserwuje bardzo regularne wypalanie dpfa podczas jazdy srednio co 400-500km. Jak jeżdżę krótkie trasy do pracy i „wkoło komina” to 400km i wypala nawet kiedy temperatura silnika wynosi 70st. Oczywiście na zegarach pokazuje 90st. Jak robię trasy większe, ekspersowki i autostrady, to co 500km się wypala. Ja to statyczne wypalanie włączyłem tak jak pisałem - w celu wywalenia tego 25% sadzy która została po wypalaniu w trasie. Całe szczęście pilnuje sobie tego i nie gaszę silnika podczas dopalania. Dodatkowo trochę pomaga (choć jedna rzecz do której się to przydaje) start-stop. Jakoś te 30min i 2500 obr/min przeczekałem, ale chyba już tego statycznego nie będę uruchamiał. Plus taki że wg wskazań mam czyściutki filtr. W sumie dość nowe auto, nie dojechane.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

arturmsi
16-03-2020, 19:02
Mamy te same roczniki, tyle że u u mnie 1.5tdci i 119 tyś nalatane, podczas trasy jeśli dopalanie jest z ecu to wypala też do 1% soot, bo load potrafi tak zejść nawet w mieście jeśli jest płynna jazda.
W jakim sensie przydaję się system start-stop?

zmulim
16-03-2020, 19:05
Jedynie w takim, że przypadkowo mi nie zgasi silnika podczas wypalania jak wracam do domu :D Ale i tak generalnie teraz pilnuje tego w Forscanie. Moje auto ma już nieco więcej nalotu - 170kkm.

arturmsi
17-03-2020, 10:23
Jedynie w takim, że przypadkowo mi nie zgasi silnika podczas wypalania jak wracam do domu :D Ale i tak generalnie teraz pilnuje tego w Forscanie. Moje auto ma już nieco więcej nalotu - 170kkm.

Jak dojeżdżam do celu, nieważne czy to po 10km czy 300 gdy nie mam odpalonego forscana, obserwuję chwilowe spalanie przy hamowaniu silnikiem, gdy pojawią się na przemian 0.0 z 0.1 l/h spalania, wiem, ze coś się dzieję :D
To samo w trasie, wtedy wiadomo że można więcej deptać żeby podkręcić jeszcze temperaturę ;)

zmulim
17-03-2020, 10:33
A to też zauważyłem :) Ale głównie, jeśli forscan mam wyłączony na fonie, patrzę też na chwilowe spalanie. Normalnie mam na postoju albo na swiatlach 0,5l/h a gdy się wypala to skacze do 0,9-1,0l/h :)

zmulim
23-03-2020, 12:45
Dziś zauważyłem coś dziwnego. Do rzeczy. Miałem dpf_load na poziomie 18% a dpf_soot 19%. Pojechałem jakieś 10-15km ale głównie po płaskim albo z górki czyli obciążenie praktycznie żadne, i co dziwne load mi spadł do 14%... soot bez zmian. Jak tylko zacząłem mocniej gazować i wracać tym razem pod górę load zaczęło rosnąć. Normalne takie spadki? Wcześniej tego nie zauważałem zanim nie zrobiłem wypalania statycznego. Czyżby coś siłą spalin jest wydmuchiwane?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

lukaszooo
23-03-2020, 12:56
W DPF nie ma zadnych czujników zapełnienia, są dwie rurki i podłączony do nich czujnik różnicy cisnienia i komputer na jego podstawie oblicza zapełnienie ale jest to jedynie wyliczane przez komputer więc nie patrz w te dane jak w wyrocznie.

zmulim
23-03-2020, 12:58
Oki, dzięki :) zastanawiałem się tylko czemu to tak skacze. Jak filtr działa wiem dobrze :) tylko skąd te skoki?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

lukaszooo
23-03-2020, 13:24
Sterownik wylicza zapełnienie sadzą na podstawie różnicy ciśnienia przed i za katalizatorem wpływ ma też temp spalin ale to są wszystko wyliczenia. Każdy czujnik mierzy ciśnienie obecne czyli wahania w ciśnieniu atmosferycznym też mają znaczenie na tym jednym przykładzie możesz mieć rozbieżność kilku %. Dawno temu gdy zaczynałem zabawe z elektroniką w autach byłem przekonany że w standardowym dieslu doładowanie wynosi ok 2.0 bar bo tyle mnie więcej pokazują MAP sensory, dopiero po czasie mądrzejsi koledzy uświadomili mi że od tej wartości trzeba odjąć ciśnienie atmosferyczne.......

zmulim
23-03-2020, 13:37
No tak, logiczna sprawa :) A że mieszkam w górach i zjeżdżam z prawie 900m.n.p.m na 500-600 to by tłumaczyło sprawę. Dzięki Łukaszu :)

danek7902
23-03-2020, 13:53
Dziś zauważyłem coś dziwnego. Do rzeczy. Miałem dpf_load na poziomie 18% a dpf_soot 19%. Pojechałem jakieś 10-15km ale głównie po płaskim albo z górki czyli obciążenie praktycznie żadne, i co dziwne load mi spadł do 14%... soot bez zmian. Jak tylko zacząłem mocniej gazować i wracać tym razem pod górę load zaczęło rosnąć. Normalne takie spadki? Wcześniej tego nie zauważałem zanim nie zrobiłem wypalania statycznego. Czyżby coś siłą spalin jest wydmuchiwane?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Ja mam tak samo, load czasami spada a potem rośnie, a soot tylko stopniowo rośnie i przy wartościach soot ok. 79-82% włącza się wypalanie. Po wypalaniu spada do wartości ok. 20%.
Ostatnio po wypalaniu przejechałem 25km i po podpięciu kompa wyniki load 24% natomiast soot 23%.
Acha, zauważyłem że po używaniu dodatku do paliwa ARCHOIL AR6900-D MAX DIESEL ON CETANE BOOST który miał być taki zajebisty, częstość wypaleń wzrosła nawet do 80km w mieście. Wyjeździłem 2 pełne baki i odstawiłem ten dodatek i wypalanie w mieście ok. 300-350km wróciło do normy.

zmulim
23-03-2020, 13:58
Ja tego dodatku nie leję. Zamiast tego stosuję ten z Liqui Moly - dodatek poprawiający smarność ropy, a dodatkowo jest podobno bezpieczny dla DPF. I to by się u mnie potwierdzało, bo jak jeździłem bez niego a teraz już któraś z kolei buteleczka - wypalanie następuje w takim samym okresie czasu. Zaczynam się w ogóle zastanawiać czy te wszystkie środki nie działają na zasadzie efektu placebo...

danek7902
23-03-2020, 14:23
No w moim przypadku zadziałało ale w drugą stronę. Przestaję stosować dodatki i pozostaje tylko przy tankowaniu paliwa na na dużych stacjach.

cezarg1410
23-03-2020, 16:56
Sterownik wylicza zapełnienie sadzą na podstawie różnicy ciśnienia przed i za katalizatorem wpływ ma też temp spalin ale to są wszystko wyliczenia. Każdy czujnik mierzy ciśnienie obecne czyli wahania w ciśnieniu atmosferycznym też mają znaczenie na tym jednym przykładzie możesz mieć rozbieżność kilku %. Dawno temu gdy zaczynałem zabawe z elektroniką w autach byłem przekonany że w standardowym dieslu doładowanie wynosi ok 2.0 bar bo tyle mnie więcej pokazują MAP sensory, dopiero po czasie mądrzejsi koledzy uświadomili mi że od tej wartości trzeba odjąć ciśnienie atmosferyczne.......

Ale jakie to ma znaczenie w ogóle?
Serio myślisz, że programiści w Fordzie są tacy ograniczeni?
Jeśli przyjmiemy, że
DIFF (różnica ciśnień) = PRESSURE A (Względne A + atmosferyczne) - PRESSURE B (Względne B + atmosferyczne) to o ile dobrze pamiętam z matmy mamy Względne A + atmosferyczne - Względne B - atmosferyczne czyli = Względne A - Względne B.
Gdzie tu w tym wzorze ciśnienie atmosferyczne?...

lukaszooo
23-03-2020, 17:46
Sprawa dotyczy kilku % więc myśle że w tym rzecz. Różnica ciśnienia przy małych obrotach jest praktycznie żadna a przy duzych obrotach jest już duża bo filtr stawia opór więc jest to bardzo mocno uśredniane, jak to dokładnie jest liczone raczej i tak nikt nie wie choć według mnie ciśnienie atmosferyczne też ma jakiś wpływ. Ogólnie jak to w dzisiejszych autach bywa nie moża brać niektórych parametrów serwisowych do serca bo mozna niepotrzebnie stworzyć sobie problem.... Przykład zapełnienia DPF można porównać z ładowaniem, każdy kto zacznie mierzyć ładowanie zaczyna szukać problemu bo raz podaje 12V a innym razem 15V.
Doładowanie turbiny niby też powinno być niezależne od ciśnienia atmosferycznego a w starszych konstrukcjach jak np EDC15 i 16 ma wpływ i to czasami znaczący.

cezarg1410
23-03-2020, 19:46
Doładowanie turbiny niby też powinno być niezależne od ciśnienia atmosferycznego a w starszych konstrukcjach jak np EDC15 i 16 ma wpływ i to czasami znaczący.

Ehh....
Doładowanie jasne, że zależy od ciśnienia atmosferycznego....

Ale jeśli dwa czujniki po sobie mierzą ciśnienie bezwzględne W TYCH SAMYCH WARUNKACH, to ciśnienie atmosferyczne NIE MA NA TO ŻADNEGO WPŁYWU, bez znaczenia czy jesteś na równiku czy na szczycie Mount Everest.
Różnice mogłyby być gdyby focus wyglądał jak 20 piętrowy blok i jeden czujnik byłby przy ziemi, a drugi na szczycie.

Poza tym podałem ci prosty matematyczny wzór pewnie z 4 klasy.

No ale po co ja się produkuję skoro i tak wiesz lepiej.

lukaszooo
23-03-2020, 20:33
Nie wiem lepiej bo nie jestem inżynierem mechaniki i wielu rzeczy mogę się jedynie domyślać i strzelać. Skoro jest to głupia teoria to w jaki sposób jeden czujnik niezależnie mierzy ilość sadzy i popiołu ???? W sterowniku jest zapisana tabela wzorcowa ciśnienia przed i za filtrem w zależności od obrotów i obciążenia, na podstawie różnic od tej tabeli jest obliczane ilość sadzy i popiołu. Sadza po wypaleniu jest usuwana i jest to zapewne obliczane na podstawie różnicy ciśnienia ale jak obliczana jest ilość popiołu ????

Zielony360
24-03-2020, 08:07
Acha, zauważyłem że po używaniu dodatku do paliwa ARCHOIL AR6900-D MAX DIESEL ON CETANE BOOST który miał być taki zajebisty, częstość wypaleń wzrosła nawet do 80km w mieście. Wyjeździłem 2 pełne baki i odstawiłem ten dodatek i wypalanie w mieście ok. 300-350km wróciło do normy.
Nic takiego nie ma u mnie miejsca. Natomiast mogło takie coś mieć miejsce, jeżeli zatankowałbyś paliwo premium, a do tego wlał dodatek.

Paliwo zimowe ma większą liczbę*cetanową, więc osobiście w tym okresie zmniejszam dawkę dodatku. Trzeba celować, żeby liczba wynosiła ok. 55. Odchylenie w obie strony powoduje niekompletne spalanie mieszanki, to i potem DPF się*zapycha, a silnik więcej pali.

danek7902
24-03-2020, 10:39
Nic takiego nie ma u mnie miejsca. Natomiast mogło takie coś mieć miejsce, jeżeli zatankowałbyś paliwo premium, a do tego wlał dodatek.

Paliwo zimowe ma większą liczbę*cetanową, więc osobiście w tym okresie zmniejszam dawkę dodatku. Trzeba celować, żeby liczba wynosiła ok. 55. Odchylenie w obie strony powoduje niekompletne spalanie mieszanki, to i potem DPF się*zapycha, a silnik więcej pali.

Powiem Ci że faktycznie wtedy tankowałem paliwo premium z Shella.

Dart8
26-03-2020, 08:54
A to też zauważyłem :) Ale głównie, jeśli forscan mam wyłączony na fonie, patrzę też na chwilowe spalanie. Normalnie mam na postoju albo na swiatlach 0,5l/h a gdy się wypala to skacze do 0,9-1,0l/h :)

Mam podobnie, ale z małymi wątpliwościami. Zwykle spalanie jednostkowe 0,5l/h - Start -Stop aktywny. Nie posiadam interfejsu i Forscana, więc staram się wypalać DPF wg opisów na tym forum i instrukcji. I tu trochę inne objawy obserwuję.
Częsta procedura wypalania (zwykle codziennie- jakby nie kończył procesu) - start-start nieaktywny, ale przy spalaniu jednostkowym 0,5-0,6 l/h. Ostatnio wyskoczyłem na trasę by stworzyć warunki dla wypalenie filtra i tak:
Odcinek 22km dwupasem, podczas jazdy utrzymywane: 2500 obr/min, następnie postój na parkingu około 10-12min z obrotami 2500+ na biegu jałowym. Start -Stop nieaktywny (szary,przekreślony) i spalanie 0,7l/h po odjęciu "gazu" oczywiście, więc dalsza trasa. Z parkingu odrazu na ekspresówkę Bielsko - Skoczów i powrót czyli jakieś 2x ~20km, cały czas utrzymywanie 2500obr/min. Po tym czasie spokojniejsza jazda dwupasem około 18km. I .... po zatrzymaniu się spalanie 0,6l/h , ale Start-Stop znów nieaktywny. "Znów" ponieważ zaraz po zatrzymaniu jest aktywny ale po pracy na biegu jałowym po około 1-2min pokazuje się kontrolka szara. Gdybym zgasił silnik zaraz po zatrzymaniu byłbym przekonany , że wszystko przebiegło świetnie.
Dziś zmartwił mnie znajomy w pracy ponieważ miał przypadki częstego przerywania procesu (jak u mnie) aż do momentu zapalenia się filtra i braku możliwości zgaszenia silnika - co prawda w innym aucie - Opel Astra, który także ma filtr za kolektorem jak twierdzi. Ogromne obroty , mnóstwo dymu jasnego z wydechu. Zdusił na wysokim biegu i hamulcu.
W którymś wątku ktoś opisywał, jak w serwisie Forda przygotowywali się do wypalania statycznego -wraz z gaśnicami :0
W sumie to już zgłupiałem do reszty jeśli chodzi o częstą procedurę jaką komputer w aucie aktywuje i jak traktować DPF i procedury wypalania.

PS. zmulim w jakiej miejscowości mieszkasz? :)
Zastanawiam się nad namówieniem Ciebie na małą diagnozę mojego Focusa :) - mamy identyczny rocznik i wersję silnikową.

zmulim
26-03-2020, 09:23
Może to głupio zabrzmi, ale skąd masz pewność że przy tym 0,5-0,6 następuje wypalanie DPF? System start- stop reaguje na wiele innych czynników, takich jak pobór mocy, naładowanie akumulatora a nawet zapięte bądź odpięte pasy (przetestowałem to ostatnio i ma to również wpływ). W jakim stanie masz aku? Powiem Ci więcej, ostatnio było trochę mrozów, auto długo stało nie używane - około tygodnia. A wcześniej krótkie odcinki, i częste gaszenie/zapalanie. Stan aku - 68%, system start-stop nieaktywny. Muszę zrobić trasę by go podładować.

Dart8
26-03-2020, 11:03
Zgadza się, na Start-Stop ma wpływ więcej czynników. Np zimny silnik - nieaktywny, szary. Stan akumulatora można powiedzieć "jak nowy " , zarówno ładowanie jak i stopień ładowania - z tego co pamiętam: ładowanie coś około 14.2-14,5V, przed uruchomieniem po nocy w granicach 12,8-13V (są to wartości "z pamięci" , nie pamiętam dokładnie), prądu rozruchowego nie miałem możliwości sprawdzić-sprawdzałem jedynie voltomierzem.
Kiedyś zastanawiałem się czy czasem, po ostrzejszej jeździe celowo jest nieaktywny Start-Stop ze względu na rozgrzaną turbinę. Ale podczas jazdy, którą wyżej opisałem ostatnie ~18km to była normalna,spokojna jazda 100km/h na 5 i 6 biegu, więc tą myśl o "ochronie" turbiny przez komputer wykluczyłem. Za to system start-stop zawsze mam aktywny w momencie lekkiej jazdy, nawet ekonomicznej już w momencie zagrzania się silnika po kilku kilometrach , ale przejeżdżając niewiele więcej np. kilkanaście, zaparkowaniu i odczekaniu 1-2minut (auto cały czas na chodzie na biegu jałowym) zwykle się dezaktywuje.
Czasem przeklinam, że dowiedziałem się o tym jedynym elemencie informacji o ewentualnym procesie wypalania DPF właśnie przez nieaktywny start-stop w naszych egzemplarzach. Wcześniej kompletnie nie zwracałemna to uwagi, po zakupie Focusa denerwowało mnie automatyczne wyłączanie silnika i zwyczajnie wyłączałem klawiszem. Obserwuję wahania spalania od około 8tys km. i powiem szczerze, że nigdy spalanie nie wzrosło powyżej 0,8l/h na postoju (przy rozgrzanym silniku ), a wartość taką osiągnął tylko raz. Natomiast wartości 0,9-1,0l/h mam jedynie przez niecały 1 km, no może 2km od odpalenia auta rano gdy są poranne mrozy. Dodam , że jest to pierwszy samochód ze wszystkich kilkunastu jakie posiadałem (również benz.) , który ma idealnie czysty wylot wydechu. Nawet czystym palcem przecierając wewnętrzną część wylotu ....palec nadal czysty :D - bez skojarzeń proszę :)

zmulim
26-03-2020, 20:53
Dobrze by było jednak podpiąć go pod interfejs i zobaczyć jakie ma odczyty na żywo z DPF i czy faktycznie dochodzi do wypalania czy też nie. Ja bym obstawiał że nie.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

zmulim
27-03-2020, 08:22
U mnie dziś znów ciekawe rzeczy się dzieją. Dpf_soot ładnie rośnie w trakcie jazdy, miałem 27%. Teraz zrobiłem trochę jazdy i jest 30%. Natomiast dpf_load totalnie mnie zaskoczył. Pamietam że poprzednio miałem po jeździe 18%. Wczoraj odpalam auto w garażu i patrzę a tu 5%. Taki skok?? Ciekawe czy jak soot dobije do tych 90% czy zacznie się normalnie wypalać. Ale żeby load spadło z 18 na 5%, to już serio dziwne. Przejechałem się i początkowo zleciało nawet na 4%. Dopiero jak mu depnąłem pod górę to zaczęło rosnąć i mam 8% aktualnie. Czyżbym uszkodził czujnik po tej statycznej regeneracji? Nie chce mi się wierzyć


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Dart8
27-03-2020, 12:29
zmulim zerknij na priv, nie chce zaśmiecać ciekawego tematu.

zmulim
27-03-2020, 12:40
Ok, na razie nic nie mam :)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Andżo
06-02-2021, 10:39
Sterownik wylicza zapełnienie sadzą na podstawie różnicy ciśnienia przed i za katalizatorem wpływ ma też temp spalin ale to są wszystko wyliczenia. Każdy czujnik mierzy ciśnienie obecne czyli wahania w ciśnieniu atmosferycznym też mają znaczenie na tym jednym przykładzie możesz mieć rozbieżność kilku %. Dawno temu gdy zaczynałem zabawe z elektroniką w autach byłem przekonany że w standardowym dieslu doładowanie wynosi ok 2.0 bar bo tyle mnie więcej pokazują MAP sensory, dopiero po czasie mądrzejsi koledzy uświadomili mi że od tej wartości trzeba odjąć ciśnienie atmosferyczne.......

Trochę odgrzeję kotleta ale drążę temat DPF-a w silniku wymienionym w temacie i dla Twojej wiedzy w 2.0 TDCi DW10F (T7DB) jest jeden czujnik, jedna rurka i pomiar ciśnienia przed DPF-em.

zmulim
06-02-2021, 20:15
Potwierdzam, jeden czujnik „ciśnienia różnicowego spalin dpf”, zamontowany na bocznej ścianie obudowy akumulatora. Od tego jedna rura do dpfa.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

kln1920
20-06-2021, 16:13
Jak teraz zachowuje Ci się load i soot po wypaleniu? Dziś zauważyłem po wypaleniu, że load spadł do 2%, a soot 28%. Generalnie problemów nie mam z dpf, tylko nie wiem, czy to nie oznaka, że za krótkie trasy jeżdżę, ewentualnie że zaczyna się coś dziać?

Dart8
21-06-2021, 07:02
kln1920 u mnie zawsze schodził load do 1% (zdarzało się czasem do 2 lub 3%) a soot do 18-20%. Pisząc "zawsze" mam na myśli okres 2lat odkąd mam forscan. Nie wiem jak od nowości bo kupiłem Focusa gdy miał 3 lata. Trasy krótkie-wokół komina. Wypalania co 350-400km (zimą często co 300km). Podczas wypalania zauważyłem, że load jaszcze spada gdy temp się zmniejsza ~200-250*C a soot już zaczyna rosnąć o te 2 do 3 %.

Ale ostatnie dwa wypalania mnie zmartwiły. Przedostatnie load tylko do 18% a soot do 19%. Natomiast dziś rano w drodze do pracy load do 8% a soot do 18% i po przebytym dystansie jedynie 226km.
Przebieg 131 000km. Zobaczę na trasie "urlopowej" jak będzie się zachowywał.

Haradock
21-06-2021, 09:53
Krótkie pytanie jak mi pokazuje dpf slot 300% a DPF load 330% auto zapała i jeździ ale w trybie awaryjnym. DPF był czyszczony ale wartości dalej takie same. Czy to wina czujnika ciśnienia czy takie wartości są możliwe? 300% zapchania to nie powinien zapalić ani jechać jak dla mnie.
Dziękuję za podpowiedzi.

Dart8
21-06-2021, 14:26
A czy po regeneracji był zerowany stan DPF?

Haradock
22-06-2021, 13:42
Mechanik powiedział że błędy nie chciały się skasować. Więc musiał wpisać w komputer że jest założony nowy DPF..
A jak się to zeruje? kupiłem sobie OBD linka mam forscana, mogę to sam zrobić? Dzięki z podpowiedź.

Haradock
23-06-2021, 13:59
A czy po regeneracji był zerowany stan DPF?

Wielkie dzięki Dart8,
Wyzerowalem ten czujnik i jak za pociągnięciem magicznej różdżki , błędy same się wyłączyły. Auto przeszło w tryb normalny. U 3 mechaników byłem , każdy tylko chciał wywalać DPF. A DPF był profesjonalnie czyszczony, ok 3 tyg temu.
Idealnie ciągle nie jest, bo mam jeszcze za niską temperaturę przy wypalaniu DPF, ale przynajmniej już wiadomo co mu jest.
Wielkie dzięki raz jeszcze.. Pozdrawiam.

technikibart
12-10-2022, 11:26
Cześć, Celowo nie chcę zakładać kolejnego wątku dotyczącego tego samego zagadnienia.
W zasadzie DPF był prany klika miesięcy temu przy przegiebu 240tys, po tym okresie nastąpiło pierwsze wypalanie, dodam że samochód jest w pełni sprawny technicznie.
Jakiś czas temu sekwencja wypalania zakończyła się w połowie bo był zbyt mały odcinek, w połowie drogi zaczął się wypalać ale nie dopalił i kolejnej sekwencji nie rozpoczął, pozostawił DPF LOAD na poziomie 49%.
Po powrocie z delegacji, postanowiłem dokończyć wypalanie w sposób statyczny, po wykonanej operacji samochód zachowuje się o niebo lżej, lepiej przyspiesza.

Tylko mnie zaniepokoił komunikat:
Regeneracja statyczna nie powiodła się - Regeneracja statyczna ukończona jednak nagromadzenie sadzy jest nadal powyżej górnej granicy.
Zaleca się powtórzenie regeneracji statycznej, tak aby były wykonane maksymalnie dwie próby.

Jak bardzo komunikat z FORSCAN jest prawidłowy, Czy tą informacje mam wziąć sobie na poważnie?
Po procesie wypalenia, pid'y dotyczące zapełnienia filtra mówią że wykonano z powodzeniem do 9% DPF LOAD.
Czy w tej sytuacji oznacza to że z racji wieku, samo pranie nie przyniosło skutku i należy go wymienić na nowy egzemplarz?

Focus mk3 1.6 TDCI 2011r
Krótki filmik z cyklu statycznego wypalania: https://youtu.be/WRye7wdhca8

zmulim
12-10-2022, 12:20
Wielkie dzięki Dart8,
Wyzerowalem ten czujnik i jak za pociągnięciem magicznej różdżki , błędy same się wyłączyły. Auto przeszło w tryb normalny. U 3 mechaników byłem , każdy tylko chciał wywalać DPF. A DPF był profesjonalnie czyszczony, ok 3 tyg temu.
Idealnie ciągle nie jest, bo mam jeszcze za niską temperaturę przy wypalaniu DPF, ale przynajmniej już wiadomo co mu jest.
Wielkie dzięki raz jeszcze.. Pozdrawiam.


Sprawdź sobie zawór par paliwa, jeśli masz za niskie temperatury.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk