Zobacz pełną wersję : Ile 6 lat temu (2014) kosztowało nowe Mondeo


Remekw
13-04-2020, 11:03
Cześć,

odnośnie do dyskusji na temat rosnących od lat cen nowych aut, związanych z nowymi normami emisji, bezpieczeństwa itp. i tego czy teraz w obliczu kryzysu, w tym gwałtownego spadku sprzedaży nowych aut, spadną też ich ceny. Poniżej oficjalny cennik Forda Mondeo z 2014 r.

http://www.ford.poznan.pl/att/cenniki/mondeo_cp.pdf

Przykładowo Mondeo mk IV 1.6 Ecoboost 5-drzw. Titanium kosztował wyjściowo 86 150 PLN, podczas gdy teraz (tzn. w 2019 r., jak był jeszcze oferowany) - jego odpowiednik, tj. Mondeo mk V 1.5 Ecoboost 5 drzw. Titanium kosztuje 120 730 PLN (cennik na 2019 r. https://www.ford.pl/content/dam/guxeu/pl/pl_pl/documents/price-list/cars/PL-ford-mondeo.pdf).

Wzrost z 86 150 PLN do 120 730 PLN to o 34 580 PLN, czyli o 40%.

Pomijam, że to cennik promocyjny z kwietnia 2014 r., w którym promocja była związana ze spodziewaną za kilka miesięcy europejską premierą mk V.

cattani75
13-04-2020, 11:14
Jeszcze porównaj wyposażenie.

Remekw
13-04-2020, 11:21
Jeszcze porównaj wyposażenie.

Cenna uwaga. Wiem, że nie da się porównać tych cenników jak 1:1. Musiałbym do cennika mk IV z 2014 r. dodać wyposażenie (jego koszt), które w mk V jest w standardzie. Nie bardzo mi się chce zagłębiać, może są chętni do zrobienia takiego porównania? Tym niemniej spodziewam się, że wzrost ceny i tak byłby spory.

niko123
14-04-2020, 11:07
Co do cen z cenników to często to wabiki.
np.
mazda 3 niby droga a jak w auto śwait porownal ją z nowym focusem i doposazył focusa to nowej mazdy 3 a wersja mazdy 3 była ta najtańsza to wyszło że mazda tansza z tym samym wyposażeniem od focusa o 11%..
Rabat na nowego focusa 6% na mazde 3% , więc i tak mazda wiele tańsza ale z cennika wychodzi odwrotnie.
Robiłem wczoraj konfin nowej octavi. 1.5 150 ps. - ful opcja z wszystkimi pakietami 168 ty zl - okacja cenowa :P

cattani75
14-04-2020, 11:15
Skoda kiedyś dawała 11% upustu, Ford zwykle z 17%.

niko123
14-04-2020, 12:58
Ford dawal 17% na stare modele od 2020 rabaty zmalaly przez nowe ormy spalin i na nowego fucusa teraz rabaty slabe.
Na mondeo pewnie lepiej bo już model ma 6 lat.
Z forum kia procreed czy xcreed wynika że kia tez daje max 6-7%.

kaan1
14-04-2020, 17:08
Cześć,

odnośnie do dyskusji na temat rosnących od lat cen nowych aut, związanych z nowymi normami emisji, bezpieczeństwa itp.

Poprawcie mnie jeśli się myle, ale dla tego modelu, który jest porównywany to akurat nie widzę wymaganej zmiany w elementach kontroli emisji i bezpieczeństwa. Tj. nie widzę elementów kontroli emisji czy bezpieczeństwa, które musi mieć MK5 a nie miał Mk4.

niko123
14-04-2020, 18:36
Najnowsze normy Euro 6.d weszły w 2019 roku, a auta z 2017 roku spelnialy tylko normy euro 6.c.
Najcześciej teraz jak w wagach zmiania sie oprogramowanie skrzyni At. na muła, czyli 190 ps odczuwane jako 150 ps I filtry gpf w bezyniakach. i ab blue w diezlach.
CHyba tylko mazda nie ma gpfa z najnowszymi normami euro 6.d.

Jest jeszcze inna sprawa. firmy płaca odszkodowania za co2, dlatego rabat spadły i wszystko drożeje.
https://www.youtube.com/watch?v=WoZErpFIMJQ&t=414s

https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/nowe-samochody-znow-drozeja-ceny-w-2020-roku/kh5qlrs

kaan1
16-04-2020, 12:42
Najnowsze normy Euro 6.d weszły w 2019 roku, a auta z 2017 roku spelnialy tylko normy euro 6.c.

1.6 EB należałoby porównać do MK5 MY2019 1.5, a dopier potem do 1.5 EB MY 2020 (z GPF) wtedy będzie widac różnicę. Ale moim zdaniem to skok jest między MK4 i MK5

Remekw
16-04-2020, 21:09
1.6 EB należałoby porównać do MK5 MY2019 1.5, a dopier potem do 1.5 EB MY 2020 (z GPF) wtedy będzie widac różnicę. Ale moim zdaniem to skok jest między MK4 i MK5

A Mondeo 1.5 EB MY 2020, to ile był w ofercie? Pół roku? Bo od początku tego roku go nie ma. Zamiast 160 KM jak wcześniej ma 165 KM, za to przyspieszenie 0-100 km/h gorsze o ok. 1 sek. (10s. z kawałkiem jak pamiętam z katalogu).

Wracając do głównego tematu, to nie wiem jak jest teraz/było niedawno z MK5, czyli co jest w standardzie Titanium, ale w 2014 r. ta promocyjna cena za MK4 Titanium 1.6 EB (86 tys. PLN) nie obejmowała dodatkowo płatnego wyposażenia: biksenonów, składanych elektrycznie lusterek, elektrycznej regulacji fotela, przycisku rozrusznika FordPower, 7-calowego ekranu radia, tempomatu, podgrzewanej przedniej szyby. Więc z takim wyposażeniem wyszłoby grubo ponad 100 tys. PLN.

pankrakus
17-04-2020, 05:49
Witam

To ja też się dopiszę w temacie

Miałem Mondeo mk3 i mk4 z polskiego salonu,
oba były w wersji wyposażenia SILVER

Dla tej samej wersji wyposażenia, mk4 miało gorsze wyposażenie niż mk3

a) podnoszenie siedzenia
- mk3 - elektrycznie
- mk4 - recznie

b) utrzymywanie otwartej maski
- mk3 - na siłownikach
- mk4 - "chamska" podpórka

i takich elementów wyposażenia - na gorzej - było wiele

2) Drugi przykład - Focus chyba rok 2003
- w danym roku była konkretna cena
- potem zaszły zmiany i w nowym roku wzrosły ceny aut

Ale Ford reklamował się, że "u nas ceny aut bez zmian" => gdzie tkwił haczyk - tak ceny cennikowe były bez zmian, tylko że w autach z nowego rocznika, w standardzie już NIE było klimy - klima była za dopłatą
a w poprzednim roku klima była w standardzie wyposażenia

pozdrawiam

kaan1
17-04-2020, 13:25
Ale tak jest w wielu markach. Nowa wersja jest droższa - firmy starają się jak najszybciej amortyzowac koszty rozwoju - liczą, że nowy model nie będzie się gorzej sprzedawał niż stary - nawet jeśli nowy ma trochę gorsze wyposażenie. Jest to też zachęta aby wysprzedać jak najwięcej starego modelu, gdzie firma ma znacznie lepszy zarobek. Gdyby nowy kosztował tyle samo co stary z takim samym wyposażeniem to nikt by starego nie kupił. Tuszowanie podwyżek i ekstra zarobku, odbywa się z pomocą zrzucania kosztów na wymagania emisyjne lub bezpieczeństwa.

foni
17-04-2020, 13:34
Tak ku refleksji szerszej - porównajcie sobie choćby minimalne wynagrodzenia z tych lat.

Remekw
17-04-2020, 14:12
Tak ku refleksji szerszej - porównajcie sobie choćby minimalne wynagrodzenia z tych lat.

2014 r. - minimalne wynagrodzenie - 1 680 PLN brutto
2020 r. - minimalne wynagrodzenie - 2 600 PLN brutto

p.saw
17-04-2020, 14:39
Tak ku refleksji szerszej - porównajcie sobie choćby minimalne wynagrodzenia z tych lat.

To akurat zły przykład, gdyż minimalne wynagrodzenie jest często elementem walki politycznej i ma niewiele wspólnego z siłą nabywczą. ;)

hindus
18-04-2020, 10:48
Średnie wynagrodzenie:

2014 45 401,52 (3783,46 x 12)
2015 46 797,36 (3899,78 x 12)
2016 48 566,52 (4047,21 x 12)
2017 51 258,12 (4271,51 x 12)
2018 55 020,36 (4585,03 x 12)
2019 59 018,04 (4918,17 x 12)

Źródło: https://www.zus.pl/baza-wiedzy/skladki-wskazniki-odsetki/wskazniki/przecietne-wynagrodzenie-w-latach

Remekw
20-04-2020, 07:43
Średnie wynagrodzenie:

2014 45 401,52 (3783,46 x 12)
2015 46 797,36 (3899,78 x 12)
2016 48 566,52 (4047,21 x 12)
2017 51 258,12 (4271,51 x 12)
2018 55 020,36 (4585,03 x 12)
2019 59 018,04 (4918,17 x 12)

Źródło: https://www.zus.pl/baza-wiedzy/skladki-wskazniki-odsetki/wskazniki/przecietne-wynagrodzenie-w-latach

Średnie wynagrodzenie pomiędzy 2014 a 2019 rokiem wzrosło o 30% (o 1 018,39 PLN), a cena za tą wersję Mondeo o 40% (wzrost o 34 580 PLN, z 86 150 PLN do 120 730 PLN). Czyli wzrost ceny był większy niż wzrost siły nabywczej Polek i Polaków ;)

Oczywiście pozostają takie niuanse jak:
- co było w 2014 r., a co w 2019 r. w standardzie wersji Titanium,
- średnie wynagrodzenie to nie mediana i nie obejmuje firm zatrudniających poniżej 9 pracowników.

kaan1
20-04-2020, 11:38
Wiązanie siły nabywczej (średniego wynagrodzenia) w Polsce z ceną auta chyba nie ma sensu. Te same auta są sprzedawane na innych rynkach i tam średnie wynagrodzenie tyle nie wzroslo. A jeśli cena towaru rośnie w tym samym stopniu co wynagrodzenia, to siła nabywcza się nie zmienia - społeczeństwo nie bogaci się. A podobno się bogacimy, więc powinno nas stać na więcej, a nie ciągle na tyle samo.

p.saw
20-04-2020, 11:51
Średnie wynagrodzenie pomiędzy 2014 a 2019 rokiem wzrosło o 30% (o 1 018,39 PLN), a cena za tą wersję Mondeo o 40% (wzrost o 34 580 PLN, z 86 150 PLN do 120 730 PLN). Czyli wzrost ceny był większy niż wzrost siły nabywczej Polek i Polaków ;)



Powtórzę jeszcze raz, zarówno wzrost najniższego oraz średniego wynagrodzenia nie przekłada się dokładnie na wzrost siły nabywczej. Proszę nie mylić tych pojęć. Ponadto pojęcie siły nabywczej jako dochód rozporządzalny netto bardzo mocno zróżnicowany jest w zależności od regionu kraju.
Przekładając to na język praktyczny i moje doświadczenia wiem, że kupując mondeo w 2013 roku i w 2020 roku stać mnie na większego "wypasa" i z lepszym silnikiem niż 7 lat wcześniej, pomimo znacznej różnicy cenowej. :)

Remekw
23-04-2020, 14:14
Powtórzę jeszcze raz, zarówno wzrost najniższego oraz średniego wynagrodzenia nie przekłada się dokładnie na wzrost siły nabywczej. Proszę nie mylić tych pojęć. Ponadto pojęcie siły nabywczej jako dochód rozporządzalny netto bardzo mocno zróżnicowany jest w zależności od regionu kraju.
Przekładając to na język praktyczny i moje doświadczenia wiem, że kupując mondeo w 2013 roku i w 2020 roku stać mnie na większego "wypasa" i z lepszym silnikiem niż 7 lat wcześniej, pomimo znacznej różnicy cenowej. :)

Trzy lata temu było mnie stać na 3 letnie Mondeo MKIV 1.6 EB Titanium za 57 tys. PLN, 6 lat temu na roczną Astrę 4/J 1.4T za 51 tys. PLN, a 12 lat temu na roczne Grande Punto za 30 parę tys. PLN. Więc progres jest.

Ale nie wyobrażam sobie, że teraz za 57 tys. PLN kupię krajowe 3 letnie Mondeo Titanium.