Zobacz pełną wersję : [Focus 2004-2008] 2.0 TDCi Turbo nie ciągnie


DZIKu_
08-06-2020, 19:20
Witam. Wczoraj jechałem sobie spokojnie i gdy chciałem dać gazu turbo już nie szło. Turbine, jakby słychać, że idzie, ale nie daje tyle kopa ile dawała. Wszystkie wężyki sprawdziłem i siedzą na swoim miejscu, błędów brak. Jest też lekko twardawy pedał gazu, gdzie szukać problemu...

Lukasz2525
08-06-2020, 19:23
Jak coś się dzieje z hamulcem, to może być problem z podciśnieniem. Hamulec jest wspomagany podciśnieniowo i tak samo turbo jest sterowane podciśnieniem. Może podciśnienie jest za słabe lub wężyki nieszczelne, trzeba by pomierzyć wakuometrem.

DZIKu_
08-06-2020, 19:27
Jak coś się dzieje z hamulcem, to może być problem z podciśnieniem. Hamulec jest wspomagany podciśnieniowo i tak samo turbo jest sterowane podciśnieniem. Może podciśnienie jest za słabe lub wężyki nieszczelne, trzeba by pomierzyć wakuometrem.

Tak wiem też było to sprawdzane, lecz tylko pedał gazu jest twardszy

Lukasz2525
08-06-2020, 19:54
Sorry, widocznie się zamyśliłem...

Jak pedał gazu się inaczej zachowuje, to może się zepsuł, może masz od kogo podmienić? Powinien też pokazać błąd albo można sprawdzić jego zakres pracy na komputerze.

DZIKu_
08-06-2020, 20:29
Podpiąłem komputer delphi i sprawdziłem wszystkie możliwe sposoby w opcji test, a w nim też była opcja zakresu pedału gazu i jak się wciskało to pokazywał np 30, a jak odłożyłem nogę to dostał się do zera. Muszę kupić wakuometr, bo to szukanie igły w stogu siana... A na początku roku wymieniałem czujnik kopiowania turbo i to są bardzo podobne objawy, tylko brak błędów...

DZIKu_
15-06-2020, 13:11
Chyba znalazłem problem na zaworze n75 nie ma ciśnienia... Raczej na wyjściu z zaworu ciśnienie powinno być, jest ktoś w stanie podpowiedzieć? 3 razy zmieniałem zawór n75 i cały czas jest 0 ciśnienia na wyjsciu

bartecki92
15-06-2020, 14:03
PODciśnienie musi być. Turbina jest sterowana podciśnieniem, zasysa.
Po odpaleniu zarówno na wejściu jak i wyjściu z zaworu musi być podciśnienie. Im bardziej przyspieszasz tym mniej tego podciśnienia powinno za zaworem być.

Odpinaj wężyki zaczynając od pompy wacuum i szukaj gdzie to podciśnienie ginie. Jak dochodzi do zaworka i za zaworkiem nie ma podciśnienia to szukaj w wiązkach. Najpierw wiązka czujnika kopiowania turbo (lekko nie ma przy wydechu) potem wiązka zaworu podciśnienia.

A na sam start sprawdź czy dobrze podłączyłeś do zaworu podciśnienia wężyki. Przy wymianie jak podłączyłeś wężyki odwrotnie to też może powodować taki problem.

DZIKu_
15-06-2020, 15:09
Czujnik kopiowania był wymieniany 2 miesiące temu, a raczej od czujnika dawał by błąd tak, jak to było, gdy wymieniałem uszkodzony. Przewód od zaworu OUT idzie do strony kokpitu, a przewód VAC idzie do strony przedniego zderzaka

bartecki92
15-06-2020, 15:28
Dobra to od początku i powoli. Gdzie podciśnienie jest a gdzie nie ma? Na wejściu VAC jest? Na OUT nie ma już podciśnienia?

Lukasz2525
15-06-2020, 15:42
Jak zwykłym manometrem bez ujemnej skali mierzyłeś, to niedziwne że pokazało Ci zero, bo tam powinno być na minusie. Jak kolega pisze, podciśnienie, a nie ciśnienie.

Od siebie dodam, że często zdarza się przerwany kabel na wyjściu z peszla, u siebie wymieniałem te przewody i zostawiłem z większym luzem, a szukając w internecie kilka razy trafiłem na informację o uszkodzonej wiązce w tym miejscu w tych silnikach (w fordach, francuzach i innych). Zielony miałem przerwany na tym zgięciu, sprawdzane miernikiem.

https://i.ibb.co/VBWvrgJ/20200506-151027.jpg (https://ibb.co/VBWvrgJ)


Ponieważ dopiero to przerabiałem, to napiszę jak sprawdzić temat sterowania turbo.

Wakuometrem (takim urządzeniem do podciśnienia) sprawdzamy jakie podciśnienie daje pompa podciśnienia, prawidłowe będzie 0,9-1. Sprawdzamy jak najbliżej pompy, a później przy zaworze od turbo czy do niego też takie wchodzi.

Później sprawdzamy na wyjściu z zaworu, powinno być zredukowane do 0,6 na wolnych obrotach, a przy gazowaniu powinno schodzić do 0.

Kupujemy w aptece strzykawki 50 i 100 ml za 2,50zł, podpinamy pod kolejne przewody, żeby sprawdzić szczelność. Zwłaszcza ten od zaworu do turbo idący za silnik, podpinamy strzykawkę i zaciągamy powietrze. Z tego co pamiętam, jak są szczelne to strzykawka się cofnie, bo turbo ustawi się do pozycji wyjściowej i wciągnie powietrze po puszczeniu strzykawki. Jak będzie stała w miejscu, to widocznie wciągnęła powietrze przez nieszczelność w przewodzie (chociaż tu nie jestem na bank pewny).

Jeżeli za zaworem mamy 0,6 i zmniejszane do 0 to powinno być wszystko okej. Jeżeli nie, to sprawdzamy zasilanie zaworu, ja go odpiąłem i jeździłem bez - totalny brak mocy. Co znaczy że jak jest podłączony to działa, można też posprawdzać miernikiem zasilanie we wtyczce i ruszać przewodami, zwłaszcza na tym zgięciu. Jakby co to wymienić przewód.

Jak dalej jest złe podciśnienie, to znaczy że czujnik kopiowania turbo pokazuje złą pozycję geometrii i sterownik źle reguluje podciśnienie mając błędne dane. Ja miałem wymieniany czujnik dwa razy w ciągu dwóch tygodni, został zalepiony rdzą z turbosprężarki.



Nie wiem czy to pomoże w tym przypadku, napisałem ogólnie o sprawdzeniu sterowania podciśnieniem. Dodam że przy słabym podciśnieniu z pompy wystarczy wyczyścić zawór zwrotny, w którym zbiera się nagar i się nie domyka, a najlepiej wyjąć całą pompę i wyczyścić benzyną i pędzlem, u mnie pomogło, było sprawdzane wakuometrem.

DZIKu_
15-06-2020, 16:19
Dobra to od początku i powoli. Gdzie podciśnienie jest a gdzie nie ma? Na wejściu VAC jest? Na OUT nie ma już podciśnienia?

Na OUT już brak podciśnienia, na biegu jałowym jak i przy prze gazowaniu

Bump: Jak zwykłym manometrem bez ujemnej skali mierzyłeś, to niedziwne że pokazało Ci zero, bo tam powinno być na minusie. Jak kolega pisze, podciśnienie, a nie ciśnienie.

Od siebie dodam, że często zdarza się przerwany kabel na wyjściu z peszla, u siebie wymieniałem te przewody i zostawiłem z większym luzem, a szukając w internecie kilka razy trafiłem na informację o uszkodzonej wiązce w tym miejscu w tych silnikach (w fordach, francuzach i innych). Zielony miałem przerwany na tym zgięciu, sprawdzane miernikiem.

https://i.ibb.co/VBWvrgJ/20200506-151027.jpg (https://ibb.co/VBWvrgJ)


Ponieważ dopiero to przerabiałem, to napiszę jak sprawdzić temat sterowania turbo.

Wakuometrem (takim urządzeniem do podciśnienia) sprawdzamy jakie podciśnienie daje pompa podciśnienia, prawidłowe będzie 0,9-1. Sprawdzamy jak najbliżej pompy, a później przy zaworze od turbo czy do niego też takie wchodzi.

Później sprawdzamy na wyjściu z zaworu, powinno być zredukowane do 0,6 na wolnych obrotach, a przy gazowaniu powinno schodzić do 0.

Kupujemy w aptece strzykawki 50 i 100 ml za 2,50zł, podpinamy pod kolejne przewody, żeby sprawdzić szczelność. Zwłaszcza ten od zaworu do turbo idący za silnik, podpinamy strzykawkę i zaciągamy powietrze. Z tego co pamiętam, jak są szczelne to strzykawka się cofnie, bo turbo ustawi się do pozycji wyjściowej i wciągnie powietrze po puszczeniu strzykawki. Jak będzie stała w miejscu, to widocznie wciągnęła powietrze przez nieszczelność w przewodzie (chociaż tu nie jestem na bank pewny).

Jeżeli za zaworem mamy 0,6 i zmniejszane do 0 to powinno być wszystko okej. Jeżeli nie, to sprawdzamy zasilanie zaworu, ja go odpiąłem i jeździłem bez - totalny brak mocy. Co znaczy że jak jest podłączony to działa, można też posprawdzać miernikiem zasilanie we wtyczce i ruszać przewodami, zwłaszcza na tym zgięciu. Jakby co to wymienić przewód.

Jak dalej jest złe podciśnienie, to znaczy że czujnik kopiowania turbo pokazuje złą pozycję geometrii i sterownik źle reguluje podciśnienie mając błędne dane. Ja miałem wymieniany czujnik dwa razy w ciągu dwóch tygodni, został zalepiony rdzą z turbosprężarki.



Nie wiem czy to pomoże w tym przypadku, napisałem ogólnie o sprawdzeniu sterowania podciśnieniem. Dodam że przy słabym podciśnieniu z pompy wystarczy wyczyścić zawór zwrotny, w którym zbiera się nagar i się nie domyka, a najlepiej wyjąć całą pompę i wyczyścić benzyną i pędzlem, u mnie pomogło, było sprawdzane wakuometrem.

Idę sprawdzić Twoimi poradami. Ciśnienie z zaworu n75 było sprawdzane wokumetrem

bartecki92
15-06-2020, 16:30
W Focusie powinieneś mieć jeszcze jeden taki zaworek. Z tego co pamiętam jest pod alternatorem albo gdzieś w okolicach sprężarki klimatyzacji, steruje on klapą gaszącą. Możesz je podmienić na próbę. Jak nie zadziała to masz na 100% problem ze sterowaniem tym zaworem a nie samym zaworem, więc albo będzie to wiązka albo czujnik na podstawie którego auto steruje tym zaworem.

Lukasz2525
15-06-2020, 16:30
Nie cytuj całego postu pod postem, żeby napisać 5 słów, jeszcze tak długiego...

Jak za zaworem nie ma w ogóle podciśnienia, to chyba zawór jest zamknięty, to jest sytuacja gdy turbo się wkręca i trzeba zejść do 0 i zmniejsza mu się wtedy zasilanie. Może faktycznie problem z zasilaniem zaworu? Auto jako tako jedzie czy kompletnie nie ma mocy? Jak ja odłączyłem zawór, to ledwo ledwo ciągnął do 2 tysięcy, ale bardzo słabo. Więc odłącz i też sprawdź, jeżeli nie będzie żadnej różnicy, to prawdopodobnie nie masz tam zasilania. Można też mierzyć miernikiek, chociaż tam jest zasilanie PWM, ale miernik pokaże uśredniony pomiar, na zapłonie 6-7 volt, w czasie pracy n wolnych napięcie ładowania, około 14, a przy gazowaniu spada do 8v, przynajmniej u mnie takie pomiary wyszły.

Chyba że totalnie czujnik kopiowania przekłamuje i pokazuje tak dobrą pozycję turbo, że nie trzeba dawać żadnego podciśnienia, więc komp nie ustawia zaworu. Możesz sprawdzić też sam zawór, wtyknąć dwa przewody w zawór i podłączyć bezpośrednio pod akumulator, będzie klikał przy podłączaniu i odłączaniu.

DZIKu_
15-06-2020, 16:58
Sprawdziłem miernikiem napięcie na jałowym daje 12.7v, A przy prze gazowaniu spada do 8v. Ten problem działa jak samemu mu się za chce, zauważyłem 4 sposoby działania.
1) Samochód ma moc dopiero po 2 tys obrotów, czyli turbo ciągnie.
2) Samochód kompletnie nie ma mocy.
3) Samochód jedzie z mocą, ale na biegu o numerze 3 nie ciągnie powyżej 2 tys obrotów.
4) Samochód na pełną moc na wszystkich biegach i obrotach.
Ciężki bardzo dostęp jest do tego zaworu nad alternatorem... Jutro zamienię go i dam znać

Lukasz2525
15-06-2020, 17:52
Zaworu nad alternatorem? Tzn pod? A po co chcesz się do niego dostawać? Masz silnik z dpf i podwójną przepustnicą?

Jeżeli działa ci losowo to ja obstawiam czujnik kopiowania turbo, bo miałem podobnie, jechał jak chciał.

DZIKu_
15-06-2020, 21:35
Zaworu nad alternatorem? Tzn pod? A po co chcesz się do niego dostawać? Masz silnik z dpf i podwójną przepustnicą?

Jeżeli działa ci losowo to ja obstawiam czujnik kopiowania turbo, bo miałem podobnie, jechał jak chciał.

Chciałem go tez sprawdzić. Tak jest dpf i podwójna przepustnica. No to kupię czujnik podmienię i będę dawał znać, czy są jakieś zmiany

Lukasz2525
15-06-2020, 21:41
Zawory pod alternatorem są od przepustnic, od turbo jak pewnie wiesz jest ten przy termostacie/akumulatorze. Wykręć ten czujnik i zobacz w jakim stanie jest, ja miałem jakiś dziwny problem, że rdza z turbo go zakleiła i stał w miejscu. Wyjmij, obejrzyj, zmierz miernikiem czy zmienia się opór przy wciskaniu i czy pomiar jest stabilny, u mnie wariował.

DZIKu_
15-06-2020, 23:48
Zawory pod alternatorem są od przepustnic, od turbo jak pewnie wiesz jest ten przy termostacie/akumulatorze. Wykręć ten czujnik i zobacz w jakim stanie jest, ja miałem jakiś dziwny problem, że rdza z turbo go zakleiła i stał w miejscu. Wyjmij, obejrzyj, zmierz miernikiem czy zmienia się opór przy wciskaniu i czy pomiar jest stabilny, u mnie wariował.

Chodzi teraz o który czujnik, bo się lekko już pogubiłem... Chodzi o czujnik kopiowania turbiny, który jest przy turbinie? Czy mowa teraz jest o jakimś innym czujniku?

Lukasz2525
16-06-2020, 00:03
Tak, ten trójkątny w turbo.

DZIKu_
23-06-2020, 12:14
Czujnik kopiowania był winowajcą. Dziękuje bardzo za pomoc!

schizm
23-06-2020, 13:27
Czujnik kopiowania był winowajcą. Dziękuje bardzo za pomoc!

Czyszczenie czy wymiana?

Lukasz2525
23-06-2020, 13:30
Tam nie ma czego czyścić, to nie taki czujnik, zresztą z tego co pamiętam jest szczelnie zamknięty. Raczej tylko wymiana, są po 130 i 160 złotych.

schizm
23-06-2020, 13:47
Tam nie ma czego czyścić, to nie taki czujnik, zresztą z tego co pamiętam jest szczelnie zamknięty. Raczej tylko wymiana, są po 130 i 160 złotych.

dostęp do niego jest na tyle dobry że można go wymienić bez wyciągania turbiny? Ma Allegro widzę kilka takich czujników ale jakaś chińszczyzna. Masz może numer seryjny jakiegoś Febi czy coś w ten deseń?

Lukasz2525
23-06-2020, 13:54
Nie, też mi jakiegoś chińczyka założyli, ale za darmo w ramach gwarancji na turbo i powiem, że działa.

Dostęp tak, dobry, bez wyciągania turbo, ale polecam kupić nowe śrubki, są na krzyżak i nie można dojść na wprost, ciężko docisnąć śrubokręt/grzechotkę i raczej je obrobisz jak nie dociśniesz na maxa, żeby uniknąć później tego problemu ja kupiłem śrubki na imbus, jeżeli dobrze pamiętam to śruba m4-12 mm długości, ale są trochę długie, można spróbować 10 albo nawet 8 mm, żeby się mniej nakręcić, bo jest ciasno.

Co do objawów, ten czujnik steruje zaworem od geometrii, kopiuje faktyczne położenie geometrii do sterownika, sterownik reguluje zaworem podciśnienie od geometrii, u mnie po podłączeniu pod miernik pokazywał losowe wartości, niestabilne, jest film na youtubie jak sprawdzić, więc podając losowe wartości zawór podciśnienia również steruje losowo, może nagle odpalić turbo lub zatrzymać, chwilę ma moc, chwilę nie ma, u mnie było tak:

-delikatne falowanie/przerywanie, jakby pływanie przyspieszenia w czasie jazdy, bardzo mocne szarpnięcia aż samochód podskakiwał (nagły "start" turbo po zmianie geometrii), brak mocy, odcinanie mocy, moc do 3 tysięcy, powyżej nic lub odwrotnie, do 3 tysięcy słabo, później szarpnięcie i kop do przodu. Może komuś pomoże w diagnozie.

schizm
23-06-2020, 14:01
Ok, dzięki wielkie.

jacekm19
21-07-2021, 21:48
Focus mk2 2.0 CDTI . Witam . Focus nagle stracił moc . Wymieniłem wężyk na nowy który idzie od gruszki do zaworu podciśnieniowego N75 . Kupiłem używany zawór N75 i wymieniłem . Sprawdziłem przewody podciśnieniowe czy są szczelne , od pompy vacum i zaworu który przy niej jest , po zbiorniczek i przewody które dochodzą do przepustnicy , wszystko szczelne . Wiem na pewno że gruszka pracuje od turbiny , bo strzykawką zasysałem powietrze i patrzyłem ( dźwignia pracuje ). Do zaworu N75 dochodzi podciśnienie (testowałem na palec czy ssie , i ssanie jest wyczuwane .
Sprawdziłem wtyczkę , czy dochodzi napięcie do zaworu N-75 i dochodzi podłączyłem żarówkę która świeci .

Czyżbym kupił uszkodzony zawór N-75 . Czy szukać gdziś indziej ? Proszę o pomoc .

Vultar
21-07-2021, 22:04
Jest jakiś błąd?
U Ciebie są dwa zawory N75, możesz podmienić.
Kolejna kwestia to czujnik kopiowania turbiny.
Zawór N75 jest sterowany masą.
Sztanga gruszki opada? Jak się w ogóle zachowuje?

cyberion84
22-07-2021, 14:19
U mnie stracił moc. Patrzyłem pod maską wszystko ok. Kilka dni temu patrzę znowu. Zsunął się wężyk od podciśnienia i skróciłem go trochę wsunąłem znowu i lekko ściągnąłem opaska zaciskową i auto jeździ i przyspiesza super.

jacekm19
28-07-2021, 17:42
Witam . Wiem że pisze po czasie ale mam taki problem podobny do twojego . Już sam niewiem co mian sprawdzać .
A jak doszedłeś że to czujnik kopiowania turbo . Bo ja swój wymontowali i dokonałem pomiaru rezystancji . Pokazywał od 4,28 - 0,09 . No i niewiem czy ta górna granica jest dobra bo podobni ma mieć w okolicach 5 .

Vultar
29-07-2021, 08:15
czujnik kopiowania turbiny (https://m.youtube.com/watch?v=rD9o336vtJk)
Masz jakieś błędy?

cezarg1410
29-07-2021, 08:22
Do usunięcia.