jarek1233
03-07-2020, 17:56
Gdzie mają być wpięte węże podciśnienia zd zdjęć ? Jeden oznaczony białą linią na jej długośći, drugi wychodzący z okolic cięgna biegów I czy błąd przepływomierza może być z tym związany ? Czyściłem przepływke, ale bez rezultatu.
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/481d498d667e.jpg (https://naforum.zapodaj.net/481d498d667e.jpg.html).
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/43f15d913a82.jpg (https://naforum.zapodaj.net/43f15d913a82.jpg.html)
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/a5ef63c2bc73.jpg (https://naforum.zapodaj.net/a5ef63c2bc73.jpg.html)
wojtekjanus
03-07-2020, 18:42
Masz dwa elektrozawory podciśnienia, jeden steruje turbiną, drugi EGR-em. Każdy ma trzy króćce.
Elektrozawór turbiny to ten, który ma zielony wtyk elektryki, jego środkowy króciec podłączony jest rurką do gruchy (siłownika) turbiny. Zewnętrzny króciec jest połączony z zewnętrznym króćcem drugiego elektrozaworu (tego od EGR-a, który ma czarny wtyk elektryki), a potem jeden wspólny przewód idzie do trójnika na przewodzie pompy vacu.
Rurka założona na środkowy króciec elektrozaworu z czarnym wtykiem idzie do gruchy EGR-a. Ta rurka jest czarna z białym paskiem.
Rurki założone na przeciwległe króćce obydwu elektrozaworów też są razem połączone i idą do obudowy filtra powietrza. Czasami mają dodatkowy mały filterek powietrza na przewodzie zasysającym.
Sprawdź, czy ta rurka z białym paskiem nie podłączona nigdzie końcem (widoczna na zdjęciu) zasysa powietrze podczas pracy na wolnych obrotach - czy nie. Jeżeli nie zasysa powietrza, to znaczy, że ktoś świadomie odłączył EGR od sterowania i EGR jest stale zamknięty. To dobre, szybkie i proste rozwiązanie zaślepienia EGR-a, bez rozkręcania przewodów stalowych EGR-a i stosowania blaszek zaślepiających. EGR sterowany jest podciśnieniowo i lubi się blokować. Transity Mk6 tdci jako jedyne Fordy z silnikiem Puma mają zawór EGR bez czujnika położenia. Więc wystarczy zdjąć rurkę vacu z króćca gruchy (siłownika) EGR-a i zamknąć ją jakoś aby nie zasysała fałszywego powietrza do układu vacu. Zawór EGR pozostanie zamknięty już na stałe, ECU nie będzie widział, że EGR jest stale zamknięty i nie pracuje, a ty przestaniesz o nim myśleć. Ja tak mam zaślepiony EGR już kilkanaście lat. Jest dobrze. Elektrozawór będzie pracował normalnie, ECU nie zobaczy żadnego błędu.
Jeżeli rurka z białym paskiem zasysa powietrze, zamknij ją używając np. nita, śruby, kulki metalowej itp.
----------------------------------------
Rurka idąca z okolicy wybieraka na skrzyni biegów jest nasadzona na króciec włącznika świateł cofania i służy tylko do odpowietrzania/napowietrzania skrzyni. Drugi koniec rurki powinien być zawieszony w okolicy skrzynki bezpieczników, jak najwyżej, bez załamań.
-----------------
Czujnik MAF (nie myl z MAP), ten przy filtrze, pracuje tylko na potrzeby sterowania EGR-em. Musi być sprawny, bez względu na to, czy EGR jest zaślepiony, czy nie.
Jeżeli jest jego błąd, sprawdź jeszcze czy na wtyku jest napięcie +5V i masa, jeżeli jest, to chyba musisz go wymienić.
Sprawdź także szczelność węży dolotu za turbiną.
jarek1233
10-07-2020, 18:32
Czujnik MAF został wymieniony na sprawną używke, błąd zniknął, po dokładnym przyjrzeniu się można było dostrzec uszkodzenie mechanieczne.
beemaster
15-04-2025, 02:49
Cześć, od jakiegoś czasu kuna "śrutuje" wężyki od podciśnienia. Mam problemy z tym związane. Nie potrafię ustalić gdzie podpiąć nowe wężyki. Zawsze jakiś wężyk mi zostaje.
Ratujcie proszę
wojtekjanus
16-04-2025, 08:02
Masz opisane wyżej jak podłączone są przewody podciśnienia turbiny i EGR-a. Transit z 2005 roku to Mk6. Więc jeśli to tddi (a nie tdci) to nie masz sterowania podciśnieniem turbiny, masz tylko elektrozawór sterujący EGR-em.Jest jeszcze jeden elektrozawór sterujący podciśnieniem, podłączony do zaworu wodnego nagrzewnicy. Jest podobny do tych elektrozaworów turbiny i EGR-a. Srodkowy króciec idzie do zaworu wodnego, zewnętrzny do rurki idącej przez przegrodę do kabiny, a wewnętrzny podłączony jest do filtra powietrza.
.