Zobacz pełną wersję : Ford Fusion kontra konkurenci - test cenowy


Dj Brabus
18-12-2004, 11:57
W czasopismach i w internecie spotykamy się z opinią na temat Forda Fusiona, że jest samochodem drogim. Owszem w porównaniu z praktycznie bliźniaczą Fiestą (5-drzwiową) różnica w podstawowych wersjach wynosi ponad 5.000 złotych (Fiesta 1.25 Duratec - 37.160 zł, Fusion 1.4 16v - 42.210 zł), jednak z tą ceną nie jest tak do końca. Postanowiłem zrobić swój własny test porównawczy i zmierzyć Fusiona z konkurentami na rynku.

Wymagania:
- szukamy oryginalnego niewielkiego 5-drzwiowego samochodu z dość dużym bagażnikiem,
-.auto musi być żwawe, czyli silnik powinien mieć moc ok. 100 KM,
- bezpieczeństwo przede wszystkim - bez ABS i 4 poduszek powietrznych się nie obejdziemy,
- warunki podróżowania też powinny być komfortowe - klimatyzacja i radioodtwarzacz mile widziane.
- do pełni szczęścia samochód polakierujemy lakierem metalicznym i dołożymy lampy przeciwmgielne z przodu.


Do testu zostają wybrane następujące (ułożone alfabetycznie) samochody: Ford Fusion, Honda Jazz, Mitsubishi Colt, Opel Meriva, Renault Modus i Suzuki Ignis.

FORD FUSION ELEGANCE 1.6 16v - cena wyjściowa 56.510 zł
1. Osiągi są całkiem przyzwoite - 1.6-litrowy 16-zaworowy silnik legitymuje się mocą 100 KM i pozwala na osiągnięcie 100 km/h w 11,1 sekundy oraz prędkości maksymalnej 178 km/h. Zadowala się przy tym 6,7-litra na każde przejechane 100 kilometrów. Niski próg bagażnika ułatwia załadunek a 337 litrów mieści spokojnie wózek dziecięcy.
2. Wśród najważniejszych elementów wyposażenia seryjnego znajdziemy:
- poduszkę powietrzną kierowcy,
- halogeny,
- elektrycznie podnoszone szyby z przodu,
- elektryczne i podgrzewane lusterka,
- podgrzewaną szybę czołową,
- manualną klimatyzację,
- radioodtwarzacz z 4 głośnikami.
3. Dopłaty wymagać będzie system zapewniający bezpieczeństwo:
- za dodatkowe 5 poduszek powietrznych (pasażera, boczne oraz kurtyny) dopłacimy 2.250 zł,
- ABS to koszt 2.200 zł,
- oczywiście jak wszędzie dopłacamy do lakieru metalizowanego - w wypadku Fusiona 1.700 zł.
4. Uwagi: Ocena zależy do Was.
Cena końcowa - 62.660 zł


HONDA JAZZ 1.4 LS - cena wyjściowa 54.100 zł
1. W tym momencie najmocniejszy silnik oferowany do małej Hondy osiąga 83 KM. Prędkość maksymalna wynosi 170 km/h, natomiast przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje 12,9 sekundy. Mała pojemność, mała moc, małe spalanie - średnio wychodzi 5,7 litra na 100 km. Największy bagażników w porównaniu - 380 litrów pozwala zapakować porządne zakupy świąteczne.
2. Standard bardzo bogaty:
- 2 poduszki powietrzne (kierowcy i pasażera),
- ABS i EBD,
- elektrycznie podnoszone szyby z przodu,
- elektryczne i podgrzewane lusterka,
- klimatyzacja manualna,
- tempomat,
- radioodtwarzacz ze zmieniarką CD i 4 głośnikami,
- halogeny.
3. Do bocznych poduszek powietrznych nic nie dopłacimy, bo nie ma ich po prostu w ofercie. Możemy sobie jednak domówić:
- lakier metalizowany w cenie 2.000 zł.
4. Uwagi: Okazuje się, że auta produkcji japońskiej są w tym segmencie najtańsze - Jazz troszkę traci przez stosunkowo słaby silnik i brak bocznych poduszek powietrznych. Na plus ogormny bagażnik.
Cena końcowa: 56.100 zł


MITSUBISHI COLT 1.3 16v Invite - cena wyjściowa 53.490 zł
1. Mimo małej pojemności silnik Mitsubishi ma moc 95 KM. Pozwala on na osiągnięcie pierwsze setki po 11,1 sekundy oraz prędkości maksymalnej 180 km/h. Na 100 kilometrów spala 5,8 litra benzyny. Jeśli chodzi o bagażnik, to w Colcie ciekawostka - zamiast kanapy są dwa indywidualne, asymetryczne siedzenia, które można przesuwać wzdłużnie w zakresie 15 centymetrów - powoduje to zmianę pojemności dość głębokiego ale małego bagażnika z 220 do 315 litrów.
2. Wyposażeniu standardowemu chyba raczej nic nie można zarzucić:
- 4 poduszki powietrzne (kierowcy, pasażera i boczne),
- ABS,
- klimatyzacja manualna,
- elektryczne szyby z przodu,
- elektryczne i podgrzewane lusterka,
- halogeny,
- radioodtwarzacz CD.
3. Potrzebne do naszego testu wyposażenie dodatkowe składa się tylko z:
- lakieru metalizowanego lub perłowego w cenie 1.500 zł.
4. Uwagi: Najmłodszy i prawie najtańszy - bardzo dobra i konkurencyjna oferta.
Cena końcowa: 54.990 zł


OPEL MERIVA Enjoy 1.6 16v - cena wyjściowa 58.000 zł
1. 100 koni mechanicznych mocy wcale nie zapewnia dobrych osiągów: przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 14,5 sekundy a prędkość maksymalna 170 km/h. Bardziej niż zadowalające jest jednak średnie zużycie paliwa - tylko 4,7 litra na 100 kilometrów. 350-litrowy bagażnik to dobry wynik w teście.
2. Z pozoru wydaje się, że wyposażenie seryjne jest bogate. Składają się na nie:
- 2 poduszki powietrzne (kierowcy i pasażera),
- ABS,
- elektrycznie podnoszone szyby,
- radioodtwarzacz.
3. Jednak żeby dorównać konkurencji do Opla musimy dokupić:
- poduszki boczne za 1.150 zł,
- klimatyzację manualną za 4.650 zł,
- elektryczne i podgrzewane lusterka za 500 zł,
- halogeny za 750 zł,
- oraz oczywiście lakier metalizowany za 1.550 zł.
4. Uwagi: Już cena początkowa Merivy jest wysoka - za taką cenę moglibyśmy już mieć w pełni wyposażony samochód konkurencji. Niestety aby również i Opel był wyposażony tak jak konkurenci, musimy do niego dopłacić mnóstwo pieniędzy do wyposażenia dodatkowego co daje najwyższą cenę końcową w porównaniu.
Cena końcowa: 66.600 zł


RENAULT MODUS Confort Expression 1.4 16v - cena wyjściowa 54.900 zł
1. 98-konny silnik najnowszego Renault osiąga 177 km/h oraz przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,4 sekundy. Spalanie w normie - średnio 6,7 litra na 100 kilometrów. Najmniejszy bagażnik z testowanej szóstki - 198 litrów to prawie połowa bagażnika Hondy Jazz. I wcale nie pomaga klapa tylna otwierana na dwa sposoby.
2. Wyposażenie seryjne szczególnie z zakresu bezpieczeństwa bardzo bogate:
- 6 poduszek powietrznych (kierowcy, pasażera, boczne i kurtynowe),
- ABS,
- elektrycznie sterowane szyby przednie,
- elektryczne i podgrzewane lusterka.
3. Wyposażenie dodatkowe to lista typowo "komfortowo-luksusowa":
- klimatyzacja manualna za 4.500 zł,
- halogeny za 700 zł,
- radioodtwarzacz CD za 1.800 zł,
- lakier metalizowany za 1.600 zł.
4. Uwagi: Renault swojego nowiutkiego Modusa bardzo dobrze wyposażyło pod względem bezpieczeństwa - w końcu francuski koncern to lider bezpieczeństwa. Niestety atrakcyjną ofertę troszkę psuje brak klimatyzacji, za którą Renault każe sobie dość drogo zapłacić a także prawie 200-litrowy bagażnik - to malutko w tej klasie samochodów.
Cena końcowa: 63.500 zł


SUZUKI IGNIS 1.4 GS - cena wyjściowa 49.900 zł
1. W małym Suzuki pracuje dość żwawy 98-konny silnik, który zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w 11,1 sekundy. Prędkość maksymalna już mniej zachywca, ponieważ wynosi 160 km/h. Spalanie też wychodzi na średnim poziomie - 6,5 litra na każde przejechane 100 kilometrów. Niestety mały bagażnik - zaledwie 236 litrów.
2. Lista wyposażenia seryjnego jest bardzo długa. To najważniejsze z tych pozycji:
- 2 poduszki powietrzne (kierowcy i pasażera),
- ABS,
- klimatyzacja manualna,
- elektrycznie sterowane szyby z przodu,
- elektryczne i podgrzewane lusterka,
- klimatyzacja manualna,
- radioodtwarzacz CD z 6 głośnikami,
- relingi,
- alufelgi.
3. Dopłacić możemy jedynie za:
- lakier metalizowany w cenie 1.100 zł.
4. Uwagi: Bardzo atrakcyjne cenowo auto z naprawdę dobrym wyposażeniem. Cena też została tak skalkulowana, że bije konkurentów na głowę - Ignis jest najtańszym autem w tym segmencie. Szkoda tylko, że nie możemy dokupić bocznych poduszek...
Cena końcowa - 51.000 zł

Podsumowanie: Najdroższym samochodem z całej testowanej szóstki jest Opel Meriva - wysoka cena wyjściowa a do tego dopłata za boczne poduszki oraz klimatyzację uplasowały go na ostatnim miejscu. Przedostatnie miejsce zajmuje nowiutki Renault Modus - najbezpieczniejszy w teście, jjednak traci na elemntach "luksusowych" wymaganych w teście. Czwarty jest nasz Fusion - niby środek stawki, ale trzeba przyznać że jest bardzo bogato wyposażony. Na pocieszenie jest najtańszym samochodem z europejskiej stawki, bo już od trzeciego miejsca znajdują się samochody japońskie. I właśnie trzecia jest Honda Jazz - dobre wyposażenie, choć troszkę słaby silnik. No i bocznych poduszek nie dostaniemy. Srebrne miejsce to chyba najlepsza propozycja w tym segmencie - Mitsubishi Colt oferuje bardzo dobre wyposażenie, żwawy i ekonomiczny silnik i naprawdę całkiem niezłą cenę. Najtańszym samochodem jest podejrzanie rzadko widywany na naszych drogach Suzuki Ignis - w pełnym wyposażeniu nie kosztuje więcej niż podstawowe wersje konkurentów. Może troszeczkę brakuje bocznych poduszek, ale jednak taka przypadłość samochodów z Japonii. Suzuki traci chyba na małej popularności na naszym rynku i dlatego tak mała ilość tych atrakcyjnych samochodów.

Dane techniczne oraz wyposażenie powstały w oparciu o strony firmowe producentów oraz w oparciu o stronę http://www.autocentrum.pl

misiek
18-12-2004, 17:08
ladnie, ze tez ci sie chcialo :)

Co do ignisa to uroda mnie nie powala, ale pewnie gdybym mial kupic nowe auto i liczyl złotówki to wybrałbym jego. A poza tym japończyki darze sympatia :)

Jacek
19-12-2004, 23:08
Pogratulowac testu (i cierpliwosci przy tworzeniu) :wink:
Mam dwie uwagi: zabraklo wymiarow zewnetrznych i wewnetrznych (w koncu auta z bagaznikiem szukamy, a nie ze "schowkiem" za tylna kanapa :wink: ).
I spalanie :roll: - te dane to powinny byc podawane wylacznie jako ciekawostka (albo jako miernik poziomu dobrego samopoczucia - tudziez optymizmu producentow) - maja sie zapewne nijak do stanu faktycznego...

Brabus, nie chcialbys pisac artykulow do gazet? Mozesz zaczac od gazetki ford|club|polska.... 8-)
I relacje tez Ci niezle ida.... :D

maniek
20-12-2004, 13:17
zgadzam się z Jackiem,ma racje w swojej wypowiedzi,pozatym trzeba gyło wybrać fusiona 1,4 tak jak większość samochodów,napewno wypadł by wyżej,a Honda Jazz to pali 70% miasto 8,5 l przy lekkiej nodze,dane od posiadacza (kumpel).

Dj Brabus
20-12-2004, 13:50
Pogratulowac testu (i cierpliwosci przy tworzeniu) :wink:
Mam dwie uwagi: zabraklo wymiarow zewnetrznych i wewnetrznych (w koncu auta z bagaznikiem szukamy, a nie ze "schowkiem" za tylna kanapa :wink: )

Dzięki Jacku za słowa uznania! :) Co do testu, to zależało mi raczej na porównaniu cen i wyposażenia danych samochodów a nie wymiarów - silniki pokazałem porównywalne, jednak dane techniczne dopisałem właśnie jako ciekawostkę. Dodałem jeszcze pojemności bagażników - co się okazuje "schowkiem" za tylną kanapą może się poszczycić tylko Renault Modus. ;) Reszta samochodów, a przede wszystkim Fusion, dysponuje już bagażnikami...

Brabus, nie chcialbys pisac artykulow do gazet? Mozesz zaczac od gazetki ford|club|polska.... 8-)
I relacje tez Ci niezle ida.... :D

Jak tylko dostanę jakąś propozycję, to nie ma problemu! 8-) Mam dużo weny twórczej i możesz pomyśleć jak to wykorzystać na korzyść Klubu... :wink:

Dj Brabus
20-12-2004, 14:29
zgadzam się z Jackiem,ma racje w swojej wypowiedzi,pozatym trzeba gyło wybrać fusiona 1,4 tak jak większość samochodów,napewno wypadł by wyżej,a Honda Jazz to pali 70% miasto 8,5 l przy lekkiej nodze,dane od posiadacza (kumpel).

Do testu wybrałem lepiej wyposażoną wersję Elegance - silnik 1.4 dostępny jest tylko w wersji Trend. Jednak każdy może zamiast ulokowanego przeze mnie 1.6 wsadzić swojego Fusiona! :)

Dla Ciebie - Fusion Trend 1.4 - cena wyjściowa: 45.510 zł
Dopłata:
- ABS i EBD - 2.200 zł,
- 5 poduszek powietrznych (pasażera, boczne i kurtyny) - 2.250 zł,
- klimatyzacja - 4.500 zł,
- elektryczne i podgrzewane lusterka - 850 zł,
- halogeny - 750 zł,
- lakier metalizowany - 1.700 zł.

Cena końcowa: 57.760 zł

maniek
21-12-2004, 13:07
nie mam EBD i mam tylko 2 poduszki resztę posiadam +odtwarzacz CD za dopłatą a cena była 51250