Zobacz pełną wersję : [Focus 2011-2014] Wymiana żarówek stop w tylnej lampie na ledowe


Marfor
11-01-2021, 16:05
Witam czy ktoś wymieniał już zarowki stopu na led? Potrzeba cambusa? Czy jak to wygląda? Dziekuje za info.
Lampy mam poliftowe pozycja led.

Wysłane z mojego SM-N975F przy użyciu Tapatalka

Consul72
11-01-2021, 16:28
Wymieniałem w focusie mk2 polifcie i jest ok.

Wysłane z mojego LON-L29 przy użyciu Tapatalka

arturek
11-01-2021, 16:53
Witam

Bardzo zły pomysł i sugeruję z niego zrezygniować

Dlaczego? - bo "zwykła" żarówka świeci cała powierzcnią lampy, a ledy punktowo

Jechałem kiedyś za Focusem w którym ktoś wymienił zwykłe żarówki na ledowe,
- masakra => prawie nie widoczne, że hamuje (i to nie kwestia, że mam słaby wzrok)

W autach które mają fabryczne stopy led, to maja wiele ledów, a nie jeden punkt

pozdrawiam
Arturek

Marfor
11-01-2021, 16:58
Wymieniałem w focusie mk2 polifcie i jest ok.

Wysłane z mojego LON-L29 przy użyciu TapatalkaA co z canbusem?

Wysłane z mojego SM-N975F przy użyciu Tapatalka

Marfor
11-01-2021, 16:59
Witam



Bardzo zły pomysł i sugeruję z niego zrezygniować



Dlaczego? - bo "zwykła" żarówka świeci cała powierzcnią lampy, a ledy punktowo



Jechałem kiedyś za Focusem w którym ktoś wymienił zwykłe żarówki na ledowe,

- masakra => prawie nie widoczne, że hamuje (i to nie kwestia, że mam słaby wzrok)



W autach które mają fabryczne stopy led, to maja wiele ledów, a nie jeden punkt



pozdrawiam

ArturekNie mam zamiaru kupować jakiegoś shitu tylko zarowki dobrej jakości philips osram

Wysłane z mojego SM-N975F przy użyciu Tapatalka

krakersik
11-01-2021, 19:10
Jeśli chodzi o canbusa to jest żarzenie się żarowki led w stopie więc trzeba dołożyć jakiś opornik (focus mk3).
Po drugie kolega wyżej nieco ma racje, że wszystko zależy od żarówki, ja miałem u siebie żarówkę z 18toma diodami na około i było ok, świeciło po całym odbłyśniku a nie punktowo jak większość żarówek (focus mk2 lift stop + pozycja). Ową żarówke kupiłem na allegro, ale nie na diodach płaskich ale zwykłych wystających. Potem przekładałęm ją do mk3 i było żarzenie.

W mk2 po lifcie nie występuje żarzenie ale w mk3 już tak.

Consul72
12-01-2021, 08:40
Zgadzam się z przedmówcą, ja też założyłem wielodiodowe żarówki i świeci cały klosz. Canbusowi nie przeszkadza.

Wysłane z mojego LON-L29 przy użyciu Tapatalka

edmun
12-01-2021, 08:52
Nigdy nie miałem żadnego żarzenia w MK3 i na desce rozdzielczej nie miałem żadnych błędów że żarówka jest przepalona.
Za to w pamięci komputera oczywiście mam kilka błędów odnośnie świateł i wiem, że to właśnie przez LEDowe żarówki.
Co do MK2 to niestety przyznaję rację, że tam należy uważać co wsadzamy, bo klosze są jakie są i głupie LEDy dla LEDów wcale nie robią niczego dobrego.

Marfor
12-01-2021, 16:46
Myslamem o czymś takim jak na foto lecz wszystkie nie maja cambusa i zastanawiam się które kupic. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210112/d6023568dafab3677ee548b4befc6602.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20210112/ea9d4c21e427cff355ac349780bf35da.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20210112/87993649fa17be7b5e57150103b34890.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20210112/5939318e2621db0ee1d03dff4392cd87.jpg

Wysłane z mojego SM-N975F przy użyciu Tapatalka

krakersik
12-01-2021, 17:30
Lampy mam poliftowe pozycja led.


Rozumiem, że to kombi ?

Bump: Nigdy nie miałem żadnego żarzenia w MK3 i na desce rozdzielczej nie miałem żadnych błędów że żarówka jest przepalona.
Za to w pamięci komputera oczywiście mam kilka błędów odnośnie świateł i wiem, że to właśnie przez LEDowe żarówki.

Żarzenie występowało gdy żarówka led była zamontowana w miejscu postojówki/przeciwmgielne hatchback oraz w miejsu stopu. Po dodaniu opornika przestała żarzyć. Podobnie było gdy zamieniłem tylne lampy na ledy i w przednich postojówkę miałem ledową to też żarzyła, po włożeniu zwykłej żarzenie ustępowało. Nie wiem z czego to wynikało, podejrzewam że mk3 ma jakiś obwód, że led mają małą oporność, to stąd owe żarzenie.

Marfor
12-01-2021, 18:39
Rozumiem, że to kombi ?

Bump:

Żarzenie występowało gdy żarówka led była zamontowana w miejscu postojówki/przeciwmgielne hatchback oraz w miejsu stopu. Po dodaniu opornika przestała żarzyć. Podobnie było gdy zamieniłem tylne lampy na ledy i w przednich postojówkę miałem ledową to też żarzyła, po włożeniu zwykłej żarzenie ustępowało. Nie wiem z czego to wynikało, podejrzewam że mk3 ma jakiś obwód, że led mają małą oporność, to stąd owe żarzenie.Jeśli chodzi o moj to akurat kombi i tyle lampy mam od poliftowe ledowe . I zastanawiam się jeśli zarowki będą bez cambusa czy nie będzie żadnych efektów spalonej zarowki i zarzenia. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210112/8c8147916a687b6a946a2888dbf8267f.jpg

Wysłane z mojego SM-N975F przy użyciu Tapatalka

krakersik
12-01-2021, 18:44
Spalonej żarówki nie powinno być, u mnie występowało żarzenie się. Spróbuj na jakiejś zwykłej led, nawet pożyczonej od kogoś i będziesz wiedział. Żarzenie było gdy obie strony były na żarówce led, bo gdy tylko jedna żarówka led a druga zwykła to żarzenia nie było.

Wsteczne wymieniałem na led i tam było wszystko ok, kierunki wstawiałem ledowe i trzeba było opornik żeby nie było efekty spalonej żarówki.

mario591
12-01-2021, 20:15
Żarówki LED przeznaczone do samochodów nie powinny powodować efektu żarzenia. Po prostu w miejsce zwykłej żarowej wkładamy odpowiednik LED. Jeżeli kupujemy "krzaki z Biedronki" to potem możemy mieć "choinkę" na aucie. A tak poważnie to jaki ma być efekt zastosowania tego LEDa? Efekt wizualny czy oszczędność na aku ? Ale co tu się dziwić jak mówimy o pożyczaniu żarówki za 10 zł. Niezła rzeźba.

konieczko5
12-01-2021, 21:06
...

Marfor
13-01-2021, 05:12
Żarówki LED przeznaczone do samochodów nie powinny powodować efektu żarzenia. Po prostu w miejsce zwykłej żarowej wkładamy odpowiednik LED. Jeżeli kupujemy "krzaki z Biedronki" to potem możemy mieć "choinkę" na aucie. A tak poważnie to jaki ma być efekt zastosowania tego LEDa? Efekt wizualny czy oszczędność na aku ? Ale co tu się dziwić jak mówimy o pożyczaniu żarówki za 10 zł. Niezła rzeźba.Jak najbardziej chodzino oszczednosc akumulatora jak i efekt wizualny i oczywiście jaśniejsze światło.

Wysłane z mojego SM-N975F przy użyciu Tapatalka

edmun
14-01-2021, 13:33
Sam u siebie wymieniałem żarówki Stopu, w kombi, na LEDowe (22-gi Marca 2020)
Są wyraźniejsze i czas zapalania się/gąsnięcia żarówek LEDowych jest kilkukrotnie "krótszy" niż zwykłych żarówek.

Na nagraniu na początek widać porównanie (po lewej zwykła, po prawej LEDowa)
Na koniec nagrania, w zwolnionym tempie powtórka

Na sam koniec. Z Chin przyszły w końcu LEDowe żarówki stopu.


https://youtu.be/7FqfiKIWA90

Święcą lepiej i świecą szybciej
(co nie jest zaskoczeniem, biorąc pod uwagę inne technologie LED/żarnik)
Stąd też dodałem klatka po klatce jak duża jest różnica gdzie po jednej stronie
jest już LEDowa żarówka a po drugiej zwykła.

Koszt nieduży a radość spora.

konieczko5
14-01-2021, 13:44
...

Marfor
14-01-2021, 14:46
Sam u siebie wymieniałem żarówki Stopu, w kombi, na LEDowe (22-gi Marca 2020)
Są wyraźniejsze i czas zapalania się/gąsnięcia żarówek LEDowych jest kilkukrotnie "krótszy" niż zwykłych żarówek.

Na nagraniu na początek widać porównanie (po lewej zwykła, po prawej LEDowa)
Na koniec nagrania, w zwolnionym tempie powtórkaJakie zarowki zastosowałeś do stopu i kierunkowskazów? Masz foto?

Wysłane z mojego SM-N975F przy użyciu Tapatalka

edmun
15-01-2021, 09:12
Tyle razy podawałem tutaj na forum ale ok. poszukam i wkleję ponownie

https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=300237&page=6
Post #59

Linki do kierunków i żarówek cofania są w poście #61

Linki do żarówek stopu są w poście #64

Dodatkowo masz zdjęcia:

https://i.imgur.com/PFQElkF.png

https://i.imgur.com/dkWOiBi.png

Co do żarówek cofania, pisałem o tym tutaj.

https://forum.fordclubpolska.org/showpost.php?p=3117352&postcount=661

W ten weekend zamawiam ponownie H11 do przeciwgielnych z przodu.
Obecne wsadzone u mnie mają barwę 6000k i zaczyna mnie to drażnić, że za bardzo odróżniają się barwą od xenonów.
Widać to w szczególności w odbiciu szyb, że przeciwgielne są za niebiesko/lodowe w stosunku do reszty oświetlenia.
Sprawdzam i nie mogę wyczuć, czy xenony dają 4500k czy jednak 4600k więc zbadam to może dzisiaj wieczorem.

W Polsce już trzepią, że musicie płacić podatek od paczek z Chin?

konieczko5
18-01-2021, 08:36
...

Marfor
19-01-2021, 05:17
Tyle razy podawałem tutaj na forum ale ok. poszukam i wkleję ponownie

https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=300237&page=6
Post #59

Linki do kierunków i żarówek cofania są w poście #61

Linki do żarówek stopu są w poście #64

Dodatkowo masz zdjęcia:

https://i.imgur.com/PFQElkF.png

https://i.imgur.com/dkWOiBi.png

Co do żarówek cofania, pisałem o tym tutaj.

https://forum.fordclubpolska.org/showpost.php?p=3117352&postcount=661

W ten weekend zamawiam ponownie H11 do przeciwgielnych z przodu.
Obecne wsadzone u mnie mają barwę 6000k i zaczyna mnie to drażnić, że za bardzo odróżniają się barwą od xenonów.
Widać to w szczególności w odbiciu szyb, że przeciwgielne są za niebiesko/lodowe w stosunku do reszty oświetlenia.
Sprawdzam i nie mogę wyczuć, czy xenony dają 4500k czy jednak 4600k więc zbadam to może dzisiaj wieczorem.

W Polsce już trzepią, że musicie płacić podatek od paczek z Chin?A jakies rezystory do nich kupowales czy nie?

Wysłane z mojego SM-N975F przy użyciu Tapatalka

konieczko5
19-01-2021, 06:36
...

Ze_ja
21-01-2021, 18:13
Niby w jaki sposób oszczędność akumulatora?

No właśnie na ogół żadna (wyjątek niżej). Jak już, to możemy mówić o zmniejszeniu obciążenia alternatora, bo wymieniając 5x W5W na ca. 1W LEDy zmniejszamy pobór o tych 20W na samym "trzecim stopie".

Jeśli chodzi o akumulator, to tu jedynie oszczędność wystąpi w przypadku osób korzystających ze start-stop i trzymających hamulec na postoju (drażniąc stojących za nimi mocnymi LEDami świecącymi w oczy). No i posiadacze automatów, gdzie bez nogi na hamulcu postój na światłach się nie uda (bezpiecznie), nawet jeśli nie mają ASS (wtedy znów obciążenie alternatora, nie akumulatora).
Także są wady i zalety, jak ze wszystkim. Osobiście chciałbym, aby auta z auto-holdem gasiły stopy po zatrzymaniu, gdy tylne czujniki wykryją nieruchomy pojazd < 2 metrów za sobą, aby w korkach nie świecić niepotrzebnie stopami po oczach. I wzorem obecnie stosowanych rozwiązań (w niektórych autach) aktywacja pulsujących / migających stopów + awaryjnych przy wykryciu pojazdu zbliżającego się zbyt szybko z tyłu. Może kiedyś... :)

Z wymianą na LEDy wiąże się tradycyjny problem z homologacją lampy na określone źródło światła. Jak fajnych LEDów nie weźmiemy, to w Polsce, w razie "w", jak zaczną szukać powodów do odmowy wypłaty ubezpieczenia, to choćbyś przodem dzika trafił, to LED w stopach lub oświetleniu tablicy rejestracyjnej może być poczatkiem ciekawych perypetii. Chore, ale niestety taką mamy rzeczywistość. Badanie techniczne zwykle bez problemu. Jedynie po ew. wypadku wychodzą problemy z niehomologowanym oświetleniem, nawet jeśli w żaden sposób nie miało to wpływu na przebieg zdarzenia.

Osobiście też "ryzykuję", bo nawet pozycyjne z przodu po wymianie reflektorów (z racji problemów powodowanych znaną na forum wadą projektową lamp - W5W w poliftowej Foce 2 lubi topić oprawki i ma niemal zerową cyrkulację powietrza) dałem LEDy Philips z dobrym dyfuzorem. Porównywałem W3W, W5W i zdecydowałem się na "nielegalne" LEDy, żeby nowych lamp nie zniszczyć W5W ani nie być o połowę światła w plecy (W3W ledwie świecą).
Stopy pewnie też kiedyś "zaleduję", choć wiem, że może to rodzić problemy dopóki nie zmienią się regulacje tak unijne, jak i krajowe w zakresie retrofitów LED.

konieczko5
22-01-2021, 06:35
...

Teisejas
22-01-2021, 10:13
W Polsce już trzepią, że musicie płacić podatek od paczek z Chin?
Chiny były i są poza UE więc w przedmiocie opłat nic się nie zmieniło :wink: A kupując w sklepach poza UE trzeba zapłacić VAT a jeżeli wartość towaru przekracza 150 EUR to również i cło (plus ew. akcyza w zależności o towaru). Inna sprawa, że w praktyce kontrolą tych obowiązków zajmuje się urząd celny, przez który przechodzą przesyłki z zagranicy, a ten z racji braku fizycznych możliwości kontroli wszystkich przesyłek zatrzymuje jedynie ich niewielką cześć. Generalnie trzeba mieć pecha ale wtedy zaczyna się zabawa, bo kupujący (adresat paczki) musi przedstawić dokumenty wykazujące cenę (np. rachunki, potwierdzenia zapłaty). Jak UC uzna, że podana cena jest wiarygodną ceną rynkową to nalicza podatek a paczka przychodzi pocztą za pobraniem - w przypadku gdy nadana została zwykła pocztą (nie wiem jak przebiega cała procedura jeżeli końcowym doręczycielem jest InPost). Gorzej jest jeżeli paczka idzie kurierem - po pierwsze, UC zajmuje się takimi przesyłkami w pierwszej kolejności, bo zasadnie zakładają, że wartość zawartości jest większa (a więc większy podatek a roboty tyle samo), po drugie sprawy celne załatwiane są za pośrednictwem przewoźnika a ten z reguły dolicza z tego tytułu opłatę (tutaj od razu trzeba sprawdzić cennik bo kolega miał taką sytuację, że jedna z firm kurierskich przeciągała załatwienie sprawy bo opłatę mogli doliczyć dopiero, gdy procedura trwała ponad bodajże 7 dni). Dlatego, jeżeli kupuje się coś spoza UE z dostawą kurierem to należy od razu doliczyć sobie podatki do wartości zakupu, żeby nie było przykrej niespodzianki.
Poza tym, co jakiś czas pojawiają się informacje, że Ministerstwo Finansów chce nałożyć na pocztę obowiązek ewidencjonowania i przekazywania im danych o paczkach z zagranicy i ich adresatach w celu ewentualnej kontroli wypełnienia obowiązków podatkowych. Na razie jest to raczej tylko straszenie, bo takie doszczelnienie ściągalności VATu dotknęłoby konsumentów a u nas na razie jest klimat jedynie na ściganie przedsiębiorców a nie zwykłych przedstawicieli suwerena.

Jak już, to możemy mówić o zmniejszeniu obciążenia alternatora, bo wymieniając 5x W5W na ca. 1W LEDy zmniejszamy pobór o tych 20W na samym "trzecim stopie".
W focusie mk3 kombi trzecie światło stopu jest na trzech ledach (niedawno je rozbierałem, żeby wyczyść klosz bo mi się syf nazbierał)- w pozostałych wersjach nadwozia jak przypuszczam- też.

Z wymianą na LEDy wiąże się tradycyjny problem z homologacją lampy na określone źródło światła. Jak fajnych LEDów nie weźmiemy, to w Polsce, w razie "w", jak zaczną szukać powodów do odmowy wypłaty ubezpieczenia, to choćbyś przodem dzika trafił, to LED w stopach lub oświetleniu tablicy rejestracyjnej może być początkiem ciekawych perypetii. Chore, ale niestety taką mamy rzeczywistość. Badanie techniczne zwykle bez problemu. Jedynie po ew. wypadku wychodzą problemy z niehomologowanym oświetleniem, nawet jeśli w żaden sposób nie miało to wpływu na przebieg zdarzenia.

Problemy z ubezpieczeniem w przypadku stosowania niehomologowanych żarówek to jest taka "wieść gminna", ja szczerze mówiąc nigdy nie słyszałem o takim przypadku. Zresztą wg mnie bardziej istotne jest nie to czy jakiś ubezpieczyciel odmówi z tej przyczyny wypłaty tylko to, czy zrobi to zasadnie, bo koniec końców to jest istota problemu.
Moim zdaniem z góry można założyć, że słusznie może odmówić w przypadku, gdy oświetlenie bez homologacji w jakiś sposób było przyczyną wypadku (ale ostatecznie ten związek musi być realny - w najgorszym razie z ubezpieczycielem trzeba będzie się sądzić a wtedy to sąd będzie oceniał, czy stan techniczny pojazdu przyczynił się do szkody czy nie - pomijam kwestie dowodowe).
Jeżeli nie miało, to gdy wypadek nie był z naszej winy, to moim zdaniem ubezpieczyciel sprawcy nie może skutecznie odmówić wypłaty odszkodowania (jeżeli odmówi to trzeba się sądzić). Gdy zaś wypadek był z naszej winy, to decydujące będą zapisy warunków naszego AC - kiedyś sprawdzałem w swojej umowie i tam ubezpieczyciel jako jedną z okoliczności wyłączającą swoją odpowiedzialność podał nieprawidłowy stan techniczny, który jednak musiał być przyczyną wypadku (jeżeli były jedną z kilku przyczyn lub tylko przyczynił się do zwiększenia rozmiaru szkody, to ubezpieczyciel miał prawo ograniczyć kwotę wypłacanego odszkodowania).

konieczko5
22-01-2021, 10:32
...

Teisejas
22-01-2021, 11:10
Z informacji w necie wynika, że nie ma generalnego wyłączenia "elektroniki" z Chin z obowiązku celnego, ale fakt, jest dużo przedmiotów, które mają stawkę 0% (przypuszczam, że jest to tylko ekonomicznie jest równoważne ze zwolnieniem i są np. obowiązki w zakresie składania deklaracji):
https://www.chinskiraport.pl/blog/import-elektronika/
Generalnie, przed zakupem należałoby sprawdzić jaka jest ewentualna stawka.

Ze_ja
22-01-2021, 15:39
Bałbym się wstawiać ledy, bo szybko padają (nie wiem jak te philipsy). Dodatkowo 6000K do żarówek H7 to słabo to wygląda.
Patyki to porażka - fakt :) Okopcenie kloszy to problem wizualny, ale dłubanie za te patyki i przegrzane, pękające oprawki pozycyjnych... Z tego powodu wymieniłem lampy, bo już pozycyjne siedziały luźno po tym, jak oprawki się odłamały i zostały razem z patykiem. W jednej lampie jakieś 2 lata później, niż w drugiej.

A z kolorem nie ma tragedii (była z W3W), bo wziąłem Philipsy 4000K. Jest jak na foto :) (Przepraszam za offtop :))

W focusie mk3 kombi trzecie światło stopu jest na trzech ledach

Racja, odpisywałem po kilku postach osób z Mk2 piszących o wymianie w mk2. Temat o Mk3 - mea culpa. Od ponad roku nie mam Mk3, jak się leasing skończył i w sumie nie ruszałem tam stopów, więc nie pamiętam ile było. W prywatnym poprzedniku mam 5xW5W. Zatem w Mk3 jeszcze mniejszy spadek poboru prądu, a jeśli dochodzi dodatkowy opór dla oszukania CAN, to oszczędności nie ma żadnej. No i jeśli są LEDy a nie żarówki, to wówczas autor tematu chyba nie pisałby o wymianie żarówek na LEDy?

A co do ubezpieczycieli - znam osobiście jeden taki przypadek a z opowieści całkiem sporo (zdarza mi się prowadzić szkolenia dla służb mundurowych, w tym pojawia się czasem ktoś z drogówki i KGP i od nich też słyszałem, że niehomologowane światła / LEDy w lampach na żarówki to taka nadzieja ubezpieczycieli na odmowe / zaniżenie lub wybitne utrudnienie wypłaty. Liczą na to, że ludzie nie będą się odwoływać, ani sądzić. Przypadek który znam osobiście (mój przyjaciel od lat), jest jak z wcześniejszego postu. Dzik, skasowany przód. Odmowa wypłaty z powodu LEDów do oświetlenia tablicy rejestracyjnej z tyłu. Skończyło się w sądzie i kasa wypłacona, ale trwało to niemal 2 lata.

Teisejas
22-01-2021, 16:48
No i jeśli są LEDy a nie żarówki, to wówczas autor tematu chyba nie pisałby o wymianie żarówek na LEDy?
W FF mk3 światła stopu na żarówkach są w tylnych lampach głównych (zawsze, nawet jak pozycyjne jest w wersji led) - trzecie światło stopu jest na ledach.

Liczą na to, że ludzie nie będą się odwoływać, ani sądzić.
Tak to może wyglądać, ale właśnie dlatego trzeba pisać, że koniec końców nie mieli podstaw do odmowy wypłaty ubezpieczenia z tej przyczyny, mimo że robili problemy. Inaczej im pomagamy tylko strasząc.

Ze_ja
22-01-2021, 17:38
Jasne, więc chodzi tylko o stopy w lampach bocznych.

A co do podstaw do odszkodowania - koniec końców jest smród i tyle. Tu się skończyło po 2 latach i TU zgodziło się na wypłatę dopiero po tym, jak sąd zgodził się ukarać kierującego mandatem za niehomologowane oświetlenie i zatrzymał dowód, nakazując doprowadzenie oświetlenia do pożądanego stanu (wyrzucić LEDy), z badaniami technicznymi w SKP (których nie mógł przejść bez naprawy przodu, którego nie mógł naprawić bez odszkodowania z AC itd.). Naprawił auto z własnej kasy po niecałych 2 miesiącach a sąd po 2 latach zasądził zwrot kosztu naprawy, niemniej LEDy musiał wyjąć, żeby auto przeszło przegląd (a wyjął je właśnie pod koniec sprawy, bo po naprawie przodu z własnej kieszeni auto przeszło przegląd z LEDami i odzyskał dowód rejestracyjny). Wtedy już ubezpieczyciel się nie odwoływał, byle postawić na swoim, że nie wolno z niehomologowanym oświetleniem. Czyli byli gorsi od policji i diagnostów, którzy rzadko się czepiają ledów, choć z prawnego punktu widzenia, to właśnie oni powinni kierowców za to trzepać a nie ubezpieczyciele utrudniać lub zaniżać w ten sposób wypłaty.

konieczko5
24-01-2021, 18:58
...