Zobacz pełną wersję : [Mondeo 2014- ] Częste wypalanie DPF DW10F


Luk35
12-01-2021, 18:59
Cześć,

podpiąłem się do Mondeo mkV 2.0 TDCI za pomocą Fdpf w celu monitorowania DPF. Auto ma 222k km, jeżdżę nim od około 400 km od 200 km monitoruję DPF. Zdecydowanie za szybko rośnie wskazanie DPF LOAD.

W sobotę na trasie wypalił się. W niedzielę zacząłem monitorować. Po powrocie do domu (trasa 25 km w jedną stronę z przerwą około godzinną) DPF LOAD ponad 90%, SOOT jakieś 16%. W poniedziałek po 3 km zaczął się wypalać. Spadło do 33% LOAD i 9% SOOT. Dzisiaj po 37 km (samo miasto) od ostatniego wypalania mam 69% LOAD i 17% SOOT, czyli pewnie się wypali przy około 70 km. Jak jadę spokojnie mam wrażenie, że zapełnia się wolniej. Dynamiczne ruszenie ze skrzyżowania +1%.

Nie odniosłem wrażenia żeby auto się źle zbierało. Błędów nie ma. Problemów z odpalaniem, obrotami jałowymi nie ma. Moje pierwsze podejrzenia padają na niedomknięty EGR. Czy słusznie? Czy odczytując dane z MAF można stwierdzić czy zawór jest w pełni domknięty albo w inny sposób odczytać położenie zaworu?
W samochodzie przy EGR nic nie było od nowości robione.

Edit EGR nie daje błędu, może bardziej się skupić na wtryskiwaczach?

kaan1
13-01-2021, 08:16
Cześć,

podpiąłem się do Mondeo mkV 2.0 TDCI za pomocą Fdpf w celu monitorowania DPF. Auto ma 222k km, jeżdżę nim od około 400 km od 200 km monitoruję DPF. Zdecydowanie za szybko rośnie wskazanie DPF LOAD.



Moim zdaniem masz typowe objawy na zużycie i wyczerpanie pojemności DPFa
DPF nie jest wieczny a 220 tyś to moim zdaniem wynik przyzwoity dla DPFa

pretorian2
13-01-2021, 09:17
EGR to dobry kierunek i skupił bym się na nim.

kaan1
13-01-2021, 09:22
A niedomykający / blokujący się DPF nie powodowałby błędów?

pretorian2
13-01-2021, 10:16
Sprawdz jeszcze jakie wartości pokazuje czujnik różnicy cisnień na jałowym biegu i podczas przyśpieszania.

Spróbuj odłączyć przepływomierz - nie powinien wywalić od razu błędu - i przejedz się sprawdzając prędkość nasycania się filtra DPF LOAD.


A niedomykający / blokujący się DPF nie powodowałby błędów?

raczej po kilku nieudanych próbach wypalenia filtra wywaliło by błąd. Kolega pisze, że parametr SOOT jest na 16% co oznacza, że nie jest zawalony, tylko szybko się nasyca.

kaan1
13-01-2021, 11:22
Kolega pisze, że parametr SOOT jest na 16% co oznacza, że nie jest zawalony, tylko szybko się nasyca.

A % SOOT zawsze jest liczony względem nowego DPFa?

pretorian2
13-01-2021, 12:12
nie wiem dokładnie jaki jest algorytm, wiem, że u siebie przed czyszczeniem DPF'a SOOT nie schodził po wypalaniu poniżej 20% a po fizycznym czyszczeniu filtra po wypalaniu 5-6% pokazuje.

gaga123
13-01-2021, 12:51
Ja mam podobnie, DPF zapycha się po ok 160km, rośnie LOAD do 85% i wypalanie, SOOT zapełnia się znacznie wolniej. Po odłączeniu wtyczki od EGR, DPF zapycha się znacznie wolniej, po zrobionych 900km LOAD jest 80%. Aktualnie po zrobionych 550km DPF LOAD 58%, SOOT 49%. Jak tylko podepne EGR wypalanie jest za 160km.

Luk35
13-01-2021, 13:58
gaga123 odłączenie EGR da taki sam efekt jakby był zaślepiony (cały czas zamknięty)? A jeśli się nie domyka i wisi, albo przycina? Obejrzałem pół YT i niedomknięty EGR błędu może nie wywalić, ale sadza będzie leciała dalej mimo braku wysterowania silniczka.

Sprawdz jeszcze jakie wartości pokazuje czujnik różnicy cisnień na jałowym biegu i podczas przyśpieszania.
Muszę poczekać na lepszy interfejs. FORScan odmówił połączenia z moim ELM327... i póki co zostaje mi Fdfp.

Da się do tego "księżyca" co rusza grzybkiem zajrzeć bez demontażu EGR, odchylając pokrywkę plastikową, żeby sprawdzić czy płynnie pracuje?

kaan1
13-01-2021, 16:14
gaga123
Da się do tego "księżyca" co rusza grzybkiem zajrzeć bez demontażu EGR, odchylając pokrywkę plastikową, żeby sprawdzić czy płynnie pracuje?

Widziałes film Howatt'a na YT - tam chyba rozbierał EGRa i pokazywał co sie dzieje

gaga123 odłączenie EGR da taki sam efekt jakby był zaślepiony (cały czas zamknięty)? A jeśli się nie domyka i wisi, albo przycina?

Całkiem zamknięty EGR i niedomknięty EGR będa miały chyba dwa różne efekty na DPF

CARISMA
13-01-2021, 18:19
Ja mam podobnie, DPF zapycha się po ok 160km, rośnie LOAD do 85% i wypalanie, SOOT zapełnia się znacznie wolniej. Po odłączeniu wtyczki od EGR, DPF zapycha się znacznie wolniej, po zrobionych 900km LOAD jest 80%. Aktualnie po zrobionych 550km DPF LOAD 58%, SOOT 49%. Jak tylko podepne EGR wypalanie jest za 160km.

...po odpięciu EGR przejechałeś 900 km i nie wywaliło Ci błędu?........zaraz rozgryzą wyłączanie EGR i wycinanie DPF-ów...w Euro6, kwestia czasu...do tego doprowadzili ekolodzy.
Wczoraj u kumpla rozgryzaliśmy Citroena C4z mokrym DPF-em.....płynem Adblue......tam to jest dopiero masakra, zbiornik na to ****o zintegrowany razem z pompa podawczą kosztuje 4.5 tysiaka a pada to bardzo często......najlepiej jakby ekolodzy i księgowi odpier...lili się od motoryzacji i wtedy byłoby normalniej.

kaan1
13-01-2021, 19:24
Wczoraj u kumpla rozgryzaliśmy Citroena C4z mokrym DPF-em.....

To jest katalizator SCR. Tak to jest killer. Dlatego szanuj swojego DW10F i ciesz się. że nie jeżdzisz EcoBlue.

CARISMA
13-01-2021, 19:27
....,,szanuj" wiesz jakby chcieć wymienić -jak Bóg przykazał-w naszych DW10F DPF+EGR to ile by kosztowało?

kaan1
13-01-2021, 19:40
....,,szanuj" wiesz jakby chcieć wymienić -jak Bóg przykazał-w naszych DW10F DPF+EGR to ile by kosztowało?

Wolę nie myśleć :wink: ale z SCR taniej nie będzie. Ten moduł zasilania mocznika jest już zgrzewany ze zbiornikiem czy da się go jeszcze zdemontować?

Luk35
13-01-2021, 19:41
Przejechałem się z Torque i monitorowałem otwarcie EGR i Błąd (EGR Err). Błąd zawsze spadał do okolic 1%. Wysterowanie EGR spadało do 0% przy dodaniu gazu mocniej, hamowaniu silnikiem. Na obrotach jałowych około 30%, spokojna jazda około 70%.

Był tam jeszcze parametr DPF Pressure, ale pokazywał jakieś bzdury. 170 psi jałowo, 1660 psi na postoju @ 3000 rpm...

Bump: Znam filmy Howatt'a, ale u niego wydaje mi się, że zawór się wieszał w pozycji otwartej.

EGR zamknięty na stałe powoduje wzrost emisji NOx. Ale czy ich filtr NOx nie zatrzyma zanim dojdą do DPF? Innego wpływu myślę, że nie ma.
Tak to wygląda na wyłączonym silniku: https://imgur.com/UggC1xi

CARISMA
13-01-2021, 22:24
Wolę nie myśleć :wink: ale z SCR taniej nie będzie. Ten moduł zasilania mocznika jest już zgrzewany ze zbiornikiem czy da się go jeszcze zdemontować?

wiesz po zdjęciu dekla od tego modułu-pompy wygląda to jak płytka scalona od TV Rubin714....tam nic nie grzebniesz...są firmy w tym się specjalizujące. Całe szczęście mieliśmy cały kpl zbiornik nawet z płynem.....I poszedł bez błędu....pytanie na jak długo.

Luk35
14-01-2021, 05:27
Jest jeszcze jeden szczegół. Na zawieszce zauważyłem że 2000 km temu, jeszcze nie w moich rękach, serwis wlał 5w30 A5 Castrola zamiast low saps... Wcześniej raczej był 0w30 z aprobatą Forda. Oleju nie ubywa. Moim zdaniem raczej nie powinno to mieć takiego wpływu.

kaan1
14-01-2021, 07:42
wiesz po zdjęciu dekla od tego modułu-pompy wygląda to jak płytka scalona od TV Rubin714....tam nic nie grzebniesz...są firmy w tym się specjalizujące.

wierzę Ci bo coś tam z tym styczność miałem :wink: tam jest grzałka, czujnik poziomu, a nawet może byc czujnik jakości płynu AdBlue - całość komunikuje się przez CAN lub SENT z modułem nadrzędnym.


Całe szczęście mieliśmy cały kpl zbiornik nawet z płynem.....I poszedł bez błędu....pytanie na jak długo.


Jak ktos prakuje na zewnątrz to w najbliższych dniach się przekona, gdy temperatury spadna poniżej -10C i roztwór mocznika zacznie zamarzać

Bump: Moim zdaniem raczej nie powinno to mieć takiego wpływu.

Wątpię aby jednorazowe użycie innego oleju miało aż taki efekt - długookresowe stosowanie napewno skraca czas życia DPFa

CARISMA
14-01-2021, 07:46
Jak ktos prakuje na zewnątrz to w najbliższych dniach się przekona, gdy temperatury spadna poniżej -10C i roztwór mocznika zacznie zamarzać[/QUOTE]

..ten płyn generalnie w kontakcie z powietrzem krystalizuje się.....ekologiczne ****o.

kaan1
14-01-2021, 07:49
Był tam jeszcze parametr DPF Pressure, ale pokazywał jakieś bzdury. 170 psi jałowo, 1660 psi na postoju @ 3000 rpm...
https://imgur.com/UggC1xi

Gdybyś miał Forscan i zmierzył parametry ciśnienia ( np. przy 1000 i 2500 obr,) to ja mogę porównać z moimi i wtedy będzie coś więcej wiadomo

Bump:

..ten płyn generalnie w kontakcie z powietrzem krystalizuje się.....ekologiczne ****o.

O tak. Nie tylko zamarza przy -11C, krystalizuje ale ma jeszcze kilka innych bardzo interesujących właściwości, które sam możesz sprawdzić:
- powoduje korozję wszystkiego co metalowe i gumowe
- ma bardzo niską lepkość, więc dostaje się wszędzie gdzie chce - nawet potrafi przejść wewnątrz przewodu (między miedzią i tworzywem) do góry dzięki siłom kapilarnym. Widziałem sterownik cały skorodowany gdyż był mały wyciek z modułu i zbiornika, a płyn po przewodzie zawędrował sobie do sterownika
- jak postoi dłużej w zbiorniku na cieple to zaczyna śmierdzieć amoniakiem

gaga123
14-01-2021, 11:23
...po odpięciu EGR przejechałeś 900 km i nie wywaliło Ci błędu?
błąd oczywiście wywala jeśli wtyczka jest odłączona

gaga123 odłączenie EGR da taki sam efekt jakby był zaślepiony (cały czas zamknięty)?
tak, odłączona wtyczka od EGR zamyka go.


Nie wiem czy w tym wypadku jest problem z samym EGR, czy wtryki czy turbo. Żadnych błędów nie ma (poza odpiętą wtyczką EGR). Na razie czekam na pogłębienie usterki, bo wymiana EGR + regeneracja wtrysków + regeneracja turbo to grubo ponad 5k w tym "budżetowym fordzie"

luckyboy
14-01-2021, 11:31
Jest jeszcze jeden szczegół. Na zawieszce zauważyłem że 2000 km temu, jeszcze nie w moich rękach, serwis wlał 5w30 A5 Castrola zamiast low saps... Wcześniej raczej był 0w30 z aprobatą Forda. Oleju nie ubywa. Moim zdaniem raczej nie powinno to mieć takiego wpływu.Właśnie taki Castrol jest dedykowany do Forda. Ford nie oszczędza DPF...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210114/83b7dd1f2246c483e3796588bea2d16a.jpg

Luk35
14-01-2021, 12:10
Do mkIV tak, ale do mkV już nie. Do mkV 0W30 z Fordowską normą, która notabene ma ciut więcej popiołów niż C2 ale sporo mniej niż A5. https://applications.castrol.com/oilselector/pl_pl/c/recommendation?vehicleType=samochody-osobowe&manufacturer=ford-(eu)&model=mondeo-mk-v-(2014-)&modelType=mondeo-2-0-tdci-(110-kw)-(2014-2018)

Nie wiem czy w tym wypadku jest problem z samym EGR, czy wtryki czy turbo. Żadnych błędów nie ma (poza odpiętą wtyczką EGR). Na razie czekam na pogłębienie usterki, bo wymiana EGR + regeneracja wtrysków + regeneracja turbo to grubo ponad 5k w tym "budżetowym fordzie"

Wtrysków nie można wyeliminować po wskazaniach korekty czasu wtrysku? Jeśli turbo to by musiało brać olej z miski w sporej ilości żeby zasyfić DPF. Jakby to było turbo albo wtryski to wyłączenie EGR chyba nic by nie dało.

Gdybyś miał Forscan i zmierzył parametry ciśnienia ( np. przy 1000 i 2500 obr,) to ja mogę porównać z moimi i wtedy będzie coś więcej wiadomo
Dzięki. Na dniach będzie interfejs to pomierzę.

Dzisiejsze wypalane po około 60 km dało bardzo dobre wyniki: 6% SOOT i 17% LOAD. Trwało kilka minut jazdy po mieście.

gaga123
14-01-2021, 13:07
Wtrysków nie można wyeliminować po wskazaniach korekty czasu wtrysku? Jeśli turbo to by musiało brać olej z miski w sporej ilości żeby zasyfić DPF. Jakby to było turbo albo wtryski to wyłączenie EGR chyba nic by nie dało.

Nie można sprawdzić wtrysków w forscan, bo DW10F ma wtryski Delphi, które nie mają odczytu dawki. Pozostaje wykręcanie i sprawdzanie wtrysków na stole.

Oleju nie ubywa, tak więc ja też najbardziej stawiam na źle funkcjonujący EGR jeśli daje rezultat odłączenie go.

Luk35
14-01-2021, 13:19
A próbę przelewową można zrobić?

CARISMA
14-01-2021, 13:40
A próbę przelewową można zrobić?

tak, to miarodajna i najtańsza metoda spr wtrysków.

atari
14-01-2021, 17:25
tak, to miarodajna i najtańsza metoda spr wtrysków.

nie do konca, spr tylko jak dzialaja zaworki, a same wtryski moga tak czy innacze lać

Luk35
14-01-2021, 18:13
Przy lejących wtryskach nie powinno być dodatkowo błędów związanych ze spadkiem ciśnienia na listwie CM? No chyba, że muszą już się nie zamykać wcale żeby tak było.

CARISMA
15-01-2021, 09:30
...napisałem, że to najtańsza metoda na ocenę wtrysków bez ich wyciągania, najczęściej można wyłapać, że któryś z nich np leje. Wiadomo, że najlepiej je wyrwać z auta i na stół probierczy, ale to już koszta i zachodu trochę. Jest gdzieś w sieci filmik z tej operacji na MK5.
Trzeba tylko uważać aby nie uszkodzić o-ringów na przelewach bo delikatne są, ja w swoim poprzednim AZWA-jak mi padała dwumasa, mechanik zasugerował, żeby zrobić test przelewowy bo podobne objawy -czyli drgający silnik- moga powodowac lejący wtrysk, test wyszedł prawidłowo, lecz później walczyłem z cieknącymi przelewami, skończyło się na kupnie oryginalnych or-ringów(mały koszt) bo żadne zamienniki nie dawały rady.

co prawda nie MK5 ale fajny filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=ohkUZc6bS0Q

atari
15-01-2021, 10:02
Tak, ale test przelewowy nie pokazuje lejacego wtrysku a a co najwyżej zacinający się zaworek przelewowy.

CARISMA
15-01-2021, 10:32
Tak, ale test przelewowy nie pokazuje lejacego wtrysku a a co najwyżej zacinający się zaworek przelewowy.

...tak się składa, że te wtryski mają najczęściej właśnie problemy z przelewami...więc test przelewowy jak najbardziej wskazany.

atari
15-01-2021, 10:33
Tego nie neguje, chodzi o to że test przelewowy spr przelewy, a nie czy wtrysk leje

Luk35
15-01-2021, 16:55
Gdybyś miał Forscan i zmierzył parametry ciśnienia ( np. przy 1000 i 2500 obr,) to ja mogę porównać z moimi i wtedy będzie coś więcej wiadomo
Doszedł interfejs. Na PID DP_DPF
- 0,0 silnik wyłączony
- 0,7 - 1,0 @ 800 rpm
- 6,1 - 6,4 @ 2480 rpm
- 11,4 - 11,9 @ 2950 rpm

Zmiany otwarcia EGR (EGR_A_ACT) są odzwierciedlane na przepływomierzu (MAF_A), EGR_ERR generalnie niski, poza jedną szpilą, której nie rozumiem. Przy zmianach położenia nie rośnie mocno - wnioskuję, że nadąża za wysterowaniem. Ciekawi mnie ta szpila...

Link do logu z FORScana: https://drive.google.com/file/d/1JfIT0q4tOvkoXtjgLi8k1KgeZ6ltnpDi/view?usp=sharing

kaan1
15-01-2021, 17:59
Nie chcę robić tego na zimnym silniku (w garażu). Jeśli będę jeździł w weekend to zmierzę, jeśli nie , to w poniedziałek.

Luk35
17-01-2021, 14:55
Jasne, dzięki :)

Czy na emisję sadzy może mieć wpływ uszkodzony termostat (niedomknięty)? Oczywiście pośrednio - EGR żeby pomóc rozgrzać szybciej silnik jest otwarty przez dłuższą chwilę czasu. Dzisiaj przy -7°C mi temperatura płynu na odcinku 15 km nie wzrosła do pionu, a po wjechaniu do miasta i wolnym turlaniu się spadła do prawie niebieskiego pola.

kaan1
17-01-2021, 15:51
Zimniejszy silnik i wyższy EGR to warunki promujące tworzenie sadzy. Ale z temperaturami to u mnie jest podobnie. Trudno "wyprostować" wskazówkę jak np. jadę 10 km przez miasto nawet przy -3, -5 C (pomimo że auto jest garażowane). Dopiero wjazd na obwodnicę 120-130 km/h przez parę kilometrów i silnik się dogrzeje. W mieście to prawie nieosiągalne jeśli się jeździ na krókich dystansach. Wg moich obserwacji to spalanie średnie musi być na poziomie ponad 6.5-6.8 l/100 km żeby silnik zaczął się dogrzewać a wskazówka "prostować"

kaan1
18-01-2021, 18:40
No więc zrobiłem pomiary - na zewnątrz -10 C. Po rannym uruchomieniu auta (garaż, 0C) zrobiłem pierwszy pomiar i wyszło że DPF jest tuż przed regeneracją :) DPF LOAD 91%, DPF_DP 2.4 kPa (zimny wydech!), Następny pomiar zrobiłem po przejechaniu paru km. DPF_LOAD wzrósł do 99% ale ciśnienie spadło do 1.4 kPa Podczas dojazdu temperatura ledwo doszła do końca niebieskiego. Pomiary na biegu jałowym pokazują jak szybko rosło załadowanie DPFa na zimnym silniku. Następnie dojechałem do pracy 10 km i zrobiłem pomiary dla różnych wartości obrotów. Na koniec bieg jałowy, DPF_DP 1.1 kPa, DPF_Load 106%. EGR_ERR cały czas "lata" - dla mnie to normalne, szpilka pokazuje że parametry się zmieniły, wystąpiła różnica nastwy vs. rzeczywistego ustawienia (np. zmiana biegu). Zawór jest mechaniczny więc ma bezwładność.
W następnym poście opiszę co działo się przy powrocie z pracy, kiedy postanowiłem wypalić dziada na obwodnicy :diabelek:

https://images90.fotosik.pl/464/efe1539e9343ed1cmed.jpg https://images91.fotosik.pl/464/2d6fff8203a00297med.jpg https://images89.fotosik.pl/465/1040782a98e9f73emed.jpg
https://images90.fotosik.pl/464/bafb605029dbb858med.jpg https://images90.fotosik.pl/464/8820ae44453c43famed.jpg https://images91.fotosik.pl/464/61a041c050e4d88dmed.jpg

Luk35
18-01-2021, 19:50
Takiego DPF_SOOT_LD u siebie jeszcze nie widziałem. Do 30% dochodzi maks. Z 91% do 99% na jakim odcinku urosło?

Z EGR racja, przejrzałem cały wykres i przy dużej zmianie jest szpilka a przy mniejszych zafalowanie. Zgadzam się, że to normalne, zawór bardzo szybki raczej nie jest.

Z temperaturą to był chyba jakiś jednorazowy wyskok. Wczoraj wieczorem i dzisiaj się wyprostowała i nie drgnęła.

Wspomniane było, że przy wtryskach Delphi nie można sprawdzić korekcji. PID INJ_CORR_OFFS jest liczony przez komputer na podstawie czujnika spalania stukowego i innych czujników? Na pierwszym cylindrze mam -130 us, na pozostałych 13 - 40 us. Po nagrzaniu silnika -80 do -60us@1 i 5 - 35 us na reszcie...

kaan1
19-01-2021, 05:47
Z 91% na 99% urosło na odcinku około 5-6 km. Kolejne 3% przybyła po następnych 4-5 km (silnik juz się dogrzewał tj. 70C ;)). Porównaj sobie MAF_A na zimno i po rozgrzaniu - to będzie indykatorem spalania chwilowego

Po pracy wyruszyłem na obwodnicę. Na dojeździe (ok. 5 km) silnik nagrzał się do końca niebieskiego (70C) ale wypalanie oczywiście nie rozpoczęło się. Na obwodnicy 130 km/h (obroty ok. 2500) temperatura natychmiast wskoczyła do pionu i rozpoczeło się wypalanie, więc zjechałem po 3km (pierwszy zjazd) i odczytałem wartości DPF_LOAD 86%. Powrót na obwodnicę i jazda aż wypalanie zostało zakończone (w sumie ok. 15 min). DPF_LOAD spadło do 4% i wtedy odczytałem kolejne wartości dla różnych prędkości obrotowych. Wróciłem na obwodnicę i kontynuowałem jazdę przez kolejne 5-6 km - DPF LOAD dalej spadał do 2% czyli było wypalanie naturalne (ok. 10 min). Na koniec DPF+_DP na jałowym 0.5 kPa. Ciśnienia przy pozostałych prędkościach obrotowych możesz sobie porównać (ale dla ok. 2800 obr spadła z 17 kPa do mniej więcej 11 kPa). Jak widać na pomiar ciśnienia ma wpływ temperatura silnika i wydeczu. Na jałowym na zimnym było 2.4 kPa z załadowanym filtrem. Po rozgrzaniu wydechu DP spadło do 1.1 kPa i po wypaleniu filtra do 0.5 kPa. Za chwilę pojadę do biura i zobaczę jak będzie dzisiaj. Zmienię tez mierzone parametry (usunę EGR_ERR bo nic nie wnosi, natomiast dodam temp. silnika) Zobaczę czy nie ma innego parametru EGR który pokazuje nastawę i jak zmienia się w czasie - to może miec wpływ na dynamike wzrostu DPF_LOAD

https://images90.fotosik.pl/465/6fba8323c263c8bamed.jpg https://images92.fotosik.pl/465/f61cc04d20414680med.jpg https://images92.fotosik.pl/465/c5f4309bcd20bacemed.jpg

https://images90.fotosik.pl/465/16046822d6596d8bmed.jpg https://images91.fotosik.pl/464/ac9317fb56ed3886med.jpg https://images90.fotosik.pl/465/5d85d3e12439ded8med.jpg

Luk35
19-01-2021, 08:57
U mnie wypalanie trwa pojedyńcze minuty. Wychodzi na to, że wpływ na czas wypalania ma DPF_SOOT. Podczas samoregeneracji widzę SOOT nie spada. LOAD spadł a SOOT nawet wzrósł.
Dochodzę do wniosku że po prostu jeżdżę na zbyt krótkich odcinkach i/lub zbyt niskich obrotach i nie dochodzi do samoregeneracji.

kaan1
19-01-2021, 10:07
Dzisiaj rano, zaobserwowałem kilka rzeczy. Na zewnątrz cieplej (0C) więc uaktywniał mi sie ASS. Do pracy dojechałem przy temp silnika 62C (początkowa 5C). DPF_LOAD wzrósł do 4% a DPF_SOOT_LD do 15%. Myślę, że przyrost zapchania filtra nie będzie liniowy. Po wypalaniu (przy pustym) wolny, natomiast zbliżając sie do zapełnienia filtra coraz szybszy. Ja uznałem, że wypalanie zakończyło się po 15 min bo wtedy zjechałem z obwodnicy i mogłem sprawdzić spalanie na jałowym. Możliwe że spalanie skończyło się wcześniej, natomiast końcówkę dopalałem juz naturalnie

Luk35
19-01-2021, 19:06
Dziękuję serdecznie za pomoc!

Podobne mam obserwacje. Powyżej 60% LOAD idzie zdecydowanie szybciej. Zdarzyło mi się, jadąc równo po mieście, bez zatrzymań na obrotach jakieś 2k rpm, że naturalnie zaczął się oczyszczać. Temperatura silnika jeszcze nie była w pionie. Na odcinku 3,5 km DPF_LOAD na końcu był taki sam jak na początku. Za miastem jak nie ma warunków żeby jechać szybciej to skrzynia wrzuca 6, obroty 1,5k i samooczyszczania nie ma.

kaan1
20-01-2021, 12:20
Dziękuję serdecznie za pomoc!

Za miastem jak nie ma warunków żeby jechać szybciej to skrzynia wrzuca 6, obroty 1,5k i samooczyszczania nie ma.

Mam manuala dlatego mam lepszą kontrolę na DPFem i ASS. ;)
Ale ogólnie zimno na zewnątrz, zimny silnik i korki (z wyłączonym ASS!) to killer dla DPFa. Ja np. ruszając rano, pierwsze 1-2 km robie na 3-biegu i obrotach 1800 obr/min aby jak najszybciej rozgrzać silnik i wydech.
Dzięki temu juz na pierwszych światłach (<2 km) ASS już działa i oszczędza DPFa (nawet jak na polu jest 0C, a ruszając w kabinie 5C i nastawa grzania na 20C)

Fiesta Mk8 ST Line
20-01-2021, 19:22
Dziękuję serdecznie za pomoc!

Podobne mam obserwacje. Powyżej 60% LOAD idzie zdecydowanie szybciej. Zdarzyło mi się, jadąc równo po mieście, bez zatrzymań na obrotach jakieś 2k rpm, że naturalnie zaczął się oczyszczać. Temperatura silnika jeszcze nie była w pionie. Na odcinku 3,5 km DPF_LOAD na końcu był taki sam jak na początku. Za miastem jak nie ma warunków żeby jechać szybciej to skrzynia wrzuca 6, obroty 1,5k i samooczyszczania nie ma.Zawsze można przerzucić na S i obroty utrzymasz na wyższym poziomie.

Wysłane z mojego SM-G780F przy użyciu Tapatalka

grabber
21-10-2022, 16:12
Witam,

zrobiło się zimno i oczywiście nowe problemy...

Silnik 2.0 TDCi 132 kW, przejechane ok 200 000 km.

Od dwóch dni pojawił się problem z wypalanie DPF co kilkadziesiąt kilometrów (30-40 km). Problem polega na tym, że wypalanie uruchamia się przy wartościach SOOT i LOAD mających niecałe 10%. Wartości wzrastają w trakcie jazdy raczej normalnie, nie zauważyłem niczego szczególnego, ale gdy się zorientuje że zaczęło się wypalanie to wartosci spadają praktycznie do 1-2%, a nawet zdarzyło się że się wyzerowały. Bardziej dziwne jest to że pomimo wyzerowania, wypalanie trwa jeszcze pewien czas. Temperatura kata w trakcie wypalania to dobre 650 st. czyli w normie. Przyznam, że kilka razy zdarzyło mi się przerwać wcześniej wypalanie, ale zwyczajowo wypalanie pojawiało się przy najbliższej okazji i nie było problemu. Zwyczajowo, DPF wypalal się przy krótszych trasach co ok. 250-300 km, a przy trasach co 700-800 km. No ale wtedy LOAD bylo w okolicach 100%. Inna ciekawostka jest taka że po wypalanie zawsze resetował się licznik ostatniego wypalania, a teraz po raz 3-4 zrobiło się wypalanie na odcinku 90 km i licznik km od wypalania się nie resetuje jak wcześniej. Zresetowałem PCM ale historii ciąg dalszy...

Całość wygląda jakby wypalanie nie zakanczalo się prawidłowo, pomimo że SOOT i LOAD spadają do zera. Cały czas czekam aż temp. katalizatora spadnie poniżej 300 st. Odpowiem że nic nie było grzebane w ostatnim czasie w aucie, a DPF byl czyszczony chyba z rok temu. Różnica ciśnieniowa na jałowym ok 1,2 kPa

luckyboy
21-10-2022, 16:22
Przypchany

grabber
21-10-2022, 16:29
Ale to by pokazywał 0-2% dla SOOT i LOAD gdyby był zapchany?

zmulim
21-10-2022, 17:08
Pytanie kiedy ci się to dzieje? I jaki masz styl jazdy? Ostry but?

Sprawdź sobie jakie masz wartości z czujnika różnicowego spalin. A widzę ze sprawdziłeś 1.2 to trochę dużo jak na wartości 0% load i soot. Może faktycznie być zawalony.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

grabber
22-10-2022, 22:35
OK, a czy mógłby mnie ktoś poinstruować, jakie są graniczne (dopuszczalne) wartości dla ciśnienia różnicowego spalin?

Bo dziś trochę zabawniej... po odpaleniu samochodu przez kilka minut ciśnienie różnicowe... 0 kpa (a nawet czasem i -0,1 sie pojawiało). Po dłuższej chwili już pokazywało 0,5-0,9 kpa. W trakcie drogi lata se od sasa do lasa przy różnych obciążeniach. Przeważnie wartosc niewielka, ale np już przy depnieciu do 120 kmh, wartosc była nawet 35 kPa. Jest jakaś norma jak rozpoznać zapchany filtr? Albo czy możliwe że coś z czujnikiem?

apaacze
13-11-2022, 17:18
Podbijam poprzednie pytanie: jakie powinno być prawidłowe maksymalne ciśnienie różnicowe na jałowym biegu w silniku 2.0 TDCI DW10F:
- po wypaleniu DPF,
- przed wypaleniem DPF (60-100% DPF LOAD, DPF SOOT)?

kln1920
13-11-2022, 18:57
Jak dobrze pamiętam to po wypalaniu jest jakies 0,4-0,5 kPa

Winio007
27-06-2023, 11:37
OK, a czy mógłby mnie ktoś poinstruować, jakie są graniczne (dopuszczalne) wartości dla ciśnienia różnicowego spalin?

Bo dziś trochę zabawniej... po odpaleniu samochodu przez kilka minut ciśnienie różnicowe... 0 kpa (a nawet czasem i -0,1 sie pojawiało). Po dłuższej chwili już pokazywało 0,5-0,9 kpa. W trakcie drogi lata se od sasa do lasa przy różnych obciążeniach. Przeważnie wartosc niewielka, ale np już przy depnieciu do 120 kmh, wartosc była nawet 35 kPa. Jest jakaś norma jak rozpoznać zapchany filtr? Albo czy możliwe że coś z czujnikiem?


Hej grabber, udało Ci się rozwiązać problem z tym częstym wypalaniem przy niskim Soot i Load? Mam identyczny problem, a sprawdziłem już mnóstwo rzeczy i nadal nie bardzo wiem co jest nie tak...

klocolus
24-09-2023, 14:58
Panowie (i Panie), czy w mk5 2.0 tdci FWD wyjmę DPF bez problemu dołem czy trzeba coś kombinować z sankami itd?

klocolus
28-11-2023, 22:28
Panowie (i Panie), czy w mk5 2.0 tdci FWD wyjmę DPF bez problemu dołem czy trzeba coś kombinować z sankami itd?

Przypomnę się. Ktoś wyciągał?

U mnie niby nie ma błędów auto jedzie dobrze ale ciśnienie na filtrze jest spore, ok. 2kPa na luzie i 85kPa na pełnym bucie więc zapewne sporo przypchany, chciałbym go sobie wyczyścić profilaktycznie. Wypala się wg kompa co ok. 550km (fizycznie nie zauważyłem) także pod tym względem jest spoko ale wolę nie jezdzić aż się posypie i przeciążać silnik.

A może coś nie tak z czujnikiem ciśnienia, że takie spore wartości pokazuje a nie widać problemów? Obserwowałem dzisiaj wartość DPF SOOT i ona rośnie sobie spokojnie równomiernie ale DPF LOAD im szybciej jadę tym bardziej spada, nawet z np. 80% do 40% a SOOT była w granicach 70%

Luk35
29-11-2023, 06:29
Normalne zachowanie. Jak masz większe EGT (duże obciążenie, szubka jazda) to właśnie Load spada.

IMHO szukasz dziury w całym.

klocolus
29-11-2023, 23:15
Jak masz większe EGT (duże obciążenie, szubka jazda) to właśnie Load spada.

EGT przy 100km/h jest 300 stopni, przy 140km/h jest 370 stopni a przy 200km/h jest w granicy 480 stopni. Dopiero przy WOT można uzyskać do 650 stopni gdzie możemy mówić o wypalaniu dpfa.

Poza tym Load natychmiast mocno rośnie po nawet kilkuset metrach czy kilku km w korku.

Może szukam dziury w całym a może jednak wolałbym aby mi kilkaset km od domu nie odmówił współpracy przynajmniej z powodów którym mogłem zapobiec. 0.85 bara ciśnienia na DPFie i to jeszcze w ok. połowie zapełnienia w porównaniu do innych aut to bardzo duża wartość gdzie już oglądałem film przy 1 barze mk5 wchodziło w tryb awaryjny.

Zobaczę ile będzie po czyszczeniu juz wszystko mam tylko dziada wyciągnąć.

lukaszr89
01-01-2024, 11:45
Panowie proszę o podpowiedź co może być problemem częstego wypalania DPF (okolo 80-100km) silnik 2.0 180KM z 2015r. Przebieg 313 tyś km. EGR nie ruszany, turbo nie ruszane, nie bierze oleju (nie ubywa, nie przybywa), znikania płynu chłodniczego nie stwierdzono - termostat był wymieniony bo ciekł, moc normalna, odpala normalnie, spalanie w normie tj. około 5,7l. Auto eksploatowane w trybie mieszanym odcinki 20-150 km.
W załączeniu dwa filmiki (jeden na postoju, drugi z jazdy) na których widać zachowanie wskaźników związanych z DPF (najbardziej zastanawia ostatni bo zawsze jest 0.0).
Dodatkowo zdjęcia (przepraszam za jakość) z różnych momentów pracy DPF - przed wypaleniem, po wypaleniu i w trakcie normalnej pracy.
Wartość zapchania w pętli zamkniętej rośnie bardzo szybko - podejrzewam czujniki lub jakieś źródło generujące sadze z silnika - wtryski, egr?

https://www.youtube.com/shorts/1hWQRc3_9JI?feature=share
https://www.youtube.com/watch?v=dh_zHRYRHdE

Prawdopodobnie zmieniono oprogramowanie PCM w aso bez mojej wiedzy jakies pół roku temu i generalnie wydaje mi sie od tego czasu auto czesto dopala dpf (auto bylo na szkodzie z AC). Na stronie forda nie figuruje ta akcja dla mojego VIN a wiem ze bylo nia objete.

DonCamillo21
14-11-2024, 17:10
Cześć,
Mam Mondeo 2.0 180KM AWD kombi z przebiegiem 312 - skrzynia automat z 2015 roku. Od około 3 miesięcy jest to źródło moich nieprzespanych nocy :( Co się dzieje:
- DPF czyszczony około 7000km temu. Pomimo tego teraz wypala się co około 150km
- auto od około 1000 km tak jakby straciło na mocy. Wolniej się zbiera, trzeba wcisnąć więcej pedału gazu, żeby ruszył. A tak się zbiera, jakby ciągnął za sobą przyczepę. Wzrosło też zużycie paliwa - wydaje mi się, że o około 2l/100km. Potem jest takie uczucie, jakby miał wyższe opory toczenia. Dosłownie jakbym przyczepę ciągnął.
- ostatnie błędny, jakie odczytałem:
1) P1102
2) P06DD
3) P2000
4) P2297
5) P2237
6) P1169

Ostatnie naprawy (około 7000km temu):
- wymieniony rozrząd z łańcuchem
- wymieniony przewód paliwowy
- wymieniona chłodnica
- uszczelnienie pompy CR
- nowa pokrywa zaworów
- nowa odma
- uszczelnienie pompy Vaccum
- oleje i filtry
- czyszczony DPF
- uszczelka przy turbinie
- olej w skrzyni biegów z filtrem około 50km temu

Po czyszczeniu DPF podczas wypalania ogromny dym szedł spod maski. Po prostu ciekło na DPF i podczas wypalania jak temperatura rosła to dymiło. Wydaje się, że w dużej mierze po wymianie uszczelki przy turbinie problem zniknął. Co prawda lekko śmierdzi podczas wypalania i niekiedy widać mały dymek, ale to nie jest to, co wtedy.

Bardzo Was proszę o pomoc, bo już nie mam siły i zdrowia, a co więcej budżet się kończy. Będę wdzięczny za podpowiedzi.

zmulim
14-11-2024, 17:35
Jeden błąd dotyczy czujnika MAF, niestety nie podałeś więcej szczegółów. Dwa bezpośrednio kierują na problemy z lambdą, jeszcze jeden na czujnik regulacji wydatku pompy oleju. I widzę też problem od ciśnienia paliwa. Sprawdzane były wtryski? Bo w tej całej litanii rzeczy zrobionych, jakoś nie zauważyłem żadnego info o nich.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

DonCamillo21
14-11-2024, 20:12
Jeden błąd dotyczy czujnika MAF, niestety nie podałeś więcej szczegółów. Dwa bezpośrednio kierują na problemy z lambdą, jeszcze jeden na czujnik regulacji wydatku pompy oleju. I widzę też problem od ciśnienia paliwa. Sprawdzane były wtryski? Bo w tej całej litanii rzeczy zrobionych, jakoś nie zauważyłem żadnego info o nich.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Błąd czujnika MAF wyskakuje wówczas, gdy jadę po autostradzie i na przykład muszę wyprzedzić, dodaje gaz i w momencie gdy odpuszczę to wyskakuje błąd i auto wchodzi w tryb awaryjny. Po uruchomieniu silnika ponownie problem znika.

Co do wtrysków to nic z nimi nie robiłem. Chyba są od nowości. Auto pali bez najmniejszych problemów i chodzi bardzo równo.

zmulim
14-11-2024, 20:23
To o czym piszesz to trochę klasyka gatunku, najczęściej kierująca w stronę zaniżonego odczytu z maf. Fajnie jakbyś podał co tam dalej pisze w tym błędzie, bo każdy ma dodatkowy opis.
Natomiast w przypadku wtrysków, i stanu samego układu wtryskowego, to że pali ładnie i równo chodzi, tak na prawdę mówi wszystko i nic… DPF jak mówiłeś wyczyszczony, jak rozumiem zrobiono procedurę resetu dpf, i nasyca się szybko, a to nie świadczy o niczym innym jak o sadzy w większej ilości niż zwykle. Do tego sonda lambda, fajnie by było ją wykręcić i wizualnie ocenić, ale trochę układa się to w jakąś tam całość.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

DonCamillo21
05-12-2024, 11:28
To o czym piszesz to trochę klasyka gatunku, najczęściej kierująca w stronę zaniżonego odczytu z maf. Fajnie jakbyś podał co tam dalej pisze w tym błędzie, bo każdy ma dodatkowy opis.
Natomiast w przypadku wtrysków, i stanu samego układu wtryskowego, to że pali ładnie i równo chodzi, tak na prawdę mówi wszystko i nic… DPF jak mówiłeś wyczyszczony, jak rozumiem zrobiono procedurę resetu dpf, i nasyca się szybko, a to nie świadczy o niczym innym jak o sadzy w większej ilości niż zwykle. Do tego sonda lambda, fajnie by było ją wykręcić i wizualnie ocenić, ale trochę układa się to w jakąś tam całość.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Niestety nie mam teraz jak sprawdzić tego błędu :( Ale mechanik wyciągnął wtryski, zrobił test przelewowy i mówi, że nie ma się do czego doczepić, że działają prawidłowo. Wymienił też czujnik ciśnienia oleju i nic to nie zmieniło.

Bump: To o czym piszesz to trochę klasyka gatunku, najczęściej kierująca w stronę zaniżonego odczytu z maf. Fajnie jakbyś podał co tam dalej pisze w tym błędzie, bo każdy ma dodatkowy opis.
Natomiast w przypadku wtrysków, i stanu samego układu wtryskowego, to że pali ładnie i równo chodzi, tak na prawdę mówi wszystko i nic… DPF jak mówiłeś wyczyszczony, jak rozumiem zrobiono procedurę resetu dpf, i nasyca się szybko, a to nie świadczy o niczym innym jak o sadzy w większej ilości niż zwykle. Do tego sonda lambda, fajnie by było ją wykręcić i wizualnie ocenić, ale trochę układa się to w jakąś tam całość.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Niestety nie mam teraz jak sprawdzić tego błędu :( Ale mechanik wyciągnął wtryski, zrobił test przelewowy i mówi, że nie ma się do czego doczepić, że działają prawidłowo. Wymienił też czujnik ciśnienia oleju i nic to nie zmieniło.

klocolus
07-12-2024, 01:06
Ale mechanik wyciągnął wtryski, zrobił test przelewowy i mówi, że nie ma się do czego doczepić,

Test przelewowy robi się na aucie to raz po drugie to jeszcze nie znaczy, że wtryski są dobre.

DonCamillo21
11-12-2024, 20:10
Test przelewowy robi się na aucie to raz po drugie to jeszcze nie znaczy, że wtryski są dobre.

To znaczy czemu? Nie jest to wiarygodny test?

zmulim
11-12-2024, 20:22
Już tu było na ten temat pisane. Próba przelewów powie Ci tylko tyle czy zaworki są sprawne czy nie. Natomiast jak wtrysk rozpyla, czy nie leje, tego się w ten sposób nie dowiesz.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

klocolus
12-12-2024, 00:27
To znaczy czemu? Nie jest to wiarygodny test?

Testuje tylko część wtryskiwacza, jak wychodzi źle to znaczy że wtryskiwacz na pewno do ogarnięcia. Jak wychodzi dobrze to może być różnie bo dalej wtrysk może mieć inne usterki. Tyle Ci ten test powie.

Skoro mechanik podobno już wyjął wtryski to można je było dać do sprawdzenia na maszynie. Bo jak pisałem próby przelewowej poza autem się nie wykonuje (znaczy na upartego wszystko można ale znacznie to skomplikuje proces, nie widziałem czegoś takiego). Porównując to tak jakby mechanik nalewał olej do silnika przez korek spustowy - na upartego się da ale nikt tak nie robi.

memaka
18-12-2024, 23:11
Wczoraj ukazał się artykuł na temat akcji serwisowej związanej z układem kontroli emisji spalin i związana z tym zwiększająca się emisja cząstek stałych. Akcja ma objąć 770 tys diezli. Będą wgrywać oprogramowanie (tak jak kiedyś na odsiarczanie. Dotyczy to aut 2014–2020." Wśród modeli objętych akcją serwisową znajdują się m.in. B-Max, C-Max, EcoSport, Fiesta, Focus, Galaxy, Grand C-Max, Kuga, Mondeo, Ranger, S-Max, Tourneo Connect, Tourneo Courier, Transit Connect oraz Transit Courier".

https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/news-ford-wzywa-do-serwisu-770-tys-samochodow-chodzi-o-auta-z-sil,nId,20356065

luckyboy
19-12-2024, 10:28
Kolejna afera dieselgate?

guzio34
30-12-2024, 07:30
Ja mam ten sam problem z DPF też szybko się zapełnia load, czyli po około 40 km. Wtryski wymienione i EGR też nowy i brak efektów

luckyboy
30-12-2024, 09:08
Zapchany DPF, przerabiałem to na własnej skórze.

DonCamillo21
01-01-2025, 21:25
A z innej beczki - podczas wypalania DPF leci dymek spod maski. Delikatny, ale leci i przy postoju zaciąga do kabiny. Podpowiedzcie co z tym zrobić.

klucho
02-01-2025, 11:24
Ja mam ten sam problem z DPF też szybko się zapełnia load, czyli po około 40 km. Wtryski wymienione i EGR też nowy i brak efektów
Też się ostatnio z tym zmagałem (w smaxie z 225tys. przebiegu), ale wlałem na raz 2 dodatki STP na jakieś 50L ropy i wyskoczyłem autem na obwodnicę bo wiedziałem że zaraz się zacznie wypalanko.
Pierwsze co bardzo mocno mnie zaskoczyło jak zobaczyłem że DPF_LOAD spadł do 19% (wcześniej minimum jakie uzyskiwałem to 23-25%). Natomiast teraz efekt jest taki że po 300km jeszcze mi się nie wypalało a DPF_LOAD mam 78% i DPF_SOOT 38%.
Co do użytych środków to na alledrogo nazywały się: STP - FORMUŁA DO CZYSZCZENIA FILTRÓW CZĄSTEK STAŁYCH DPF oraz STP - Formuła do Czyszczenia Wtryskiwaczy Diesla Wysoki Przebieg.
Nie wiem który tak naprawdę pomógł (może oba po trochu?) ale wygląda na to że to u mnie zadziałało.

zmulim
02-01-2025, 11:44
Żeby cokolwiek miarodajnego stwierdzić, pojeździj tak 1000-2000km bez dolewania tych dodatków i daj znać co się dzieje z dpf i wypalaniami.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

menen2
02-01-2025, 21:03
Nie wiem jak przy tych środkach ale Liqui Moly zarówno do wtrysków jak i do DPF jest zalecany co 2000km.

DonCamillo21
03-01-2025, 21:47
Nie wiem jak przy tych środkach ale Liqui Moly zarówno do wtrysków jak i do DPF jest zalecany co 2000km.

Pytanie co się stanie jak doda się go więcej/częściej

menen2
03-01-2025, 21:52
Jeśli chodzi o ten do DPF-to LM nie zaleca korzystania z nich częściej. Co do wtrysków-jak damy co 3 zbiornik to nic się nie stanie. Częściej bym nie stosował. Jedyne co, to można wyciągnąć wtryski i zrobić im kąpiel w tym środku.